Tråden startades av: Acars  2018-03-16 08:58:15
NORWEGIAN minus 3 Miljarder 
Vad betyder det för framtiden att Norwegian nu gjorde
över 3 miljarder minus/back 2017????

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Pft
2018-03-21 09:54:58
Norwegian klarar sig över sommaren...
Men sedan?

https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/analysesjef-norwegian-er-et-bunnloest-sluk/24290923
Mr.Norwaj
2018-03-21 07:27:11
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Norwegian..".Ett bunnløst sluk"
Två artiklar i Dagens Næringsliv idag om DY.
www.dn.no
En fråga
2018-03-20 19:48:09
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Banken är värderad till 17 miljarder NOK. Hur lyckades NAS få 2 miljarder till kassan genom att sälja 2.5% av aktierna? Någon som vet?
Boeing
2018-03-19 15:55:52
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
De fyra största ägarna har 45,4% av aktierna. De övriga 54,6%, tycker du är mindre egala. Vilken planet kommer du i från?
sv thomas
2018-03-19 13:28:33
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Jobbar du på SAS? Det du försöker att sprida är bara propaganda.
Att påstå att SAS ägarstruktur, är den mest solida i världen är nonsens.
Vid den senaste nyemissionen, var det endast danska staten som ville vara med av de stora ägarna. Det säger en hel del, om att de stora ägarna börjar att tröttna på SAS eviga nyemissioner. Man kan inte leva av nyemissioner, utan av sund verksamhet.
pf
2018-03-19 12:46:27
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Thomas, om eierstruktur, prøv å se på noen av Gulfselskapene, f.eks Emirates's.

Og, skulle SAS komme i krise igjen, som senhøstes 2012, kan man jo se hva eiere er verd. Husk at den gangen hadde statene flertall, de garanterte, jeg er svært usikker på at et ikke-statlig flertall vil redde SAS skulle situasjonen skje igjen.
thomas
2018-03-19 09:18:41
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
"Sail" det är ägarna med kapital om det skulle krisa sig jag tar upp
de mindre är egala i sammanhanget
Finns överhuvudtaget inget flygbolag med sån solid ägarstruktur som den SAS har.
@SAIL
2018-03-18 23:20:25
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Kunde inte sagt det bättre själv.

Att dom nu gör en copy paste på Norwegian måste säga något om vem som gjort det rätt. Norwegian ligger för närvarande 3-5 år framför SAS på den fronten. Kommer att visa sig förr eller senare.
SAIL
2018-03-18 16:48:28
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Sas stora problem med SAIL är att få piloter. Flera uppsägningar är att vänta nu till våren då många fått jobb på Sleezy Jet. Dyrare core kommer att få täcka upp mycket av den billiga produktionen så återstår att se om kalkylerna håller efter sommarn... ;)

Vill man inte betala för piloter så får man inga...
sv thomas
2018-03-18 15:06:38
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Din ägarbild av SAS stämmer inte. Det finns faktiskt fler ägare än de tre stater och Wallenbergs stiftelsen. Kanske en nyhet för dig.


STÖRSTA ÄGARE i SAS Senaste förändring 2017-12-31

Ägare Kapital % Röster %
CBNY-DFA-Int-Sml Cap 20 171 232,00 0,80
Färna Invest AB 20 171 232,00 1,10
Försäkringsaktiebolage... 20 171 232,00 1,30
Gerald Engström 20 171 232,00 1,40
Knut and Alice Wallenb... 20 171 232,00 6,50
State Street Bank &... 20 171 232,00 1,50
The Danish government 20 171 232,00 14,20
The Norwegian government 20 171 232,00 9,90
The Swedish government 20 171 232,00 14,80
Ålandsbanken i ägares... 20 171 232,00 0,90
sv Daniel A
2018-03-18 13:49:45
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
När det gäller Norwegians 737 operationer, då erbjuder de bra avgångstider och god regularitet. Det är väl ett av SAS stora problem. De kopierar ju nu Norwegian med sitt SAIL, för att få ned kostnaderna för sin oerhört dyra verksamhet.
thomas
2018-03-18 12:53:59
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
SAS går med vinst, SAS har god likviditet och en mångmiljard revolving credit.
SAS ägs av tre stater, + familjen Wallenberg där bara i Knut och Alice Wallenbergs stiftelsen finns en 90 miljarder i tillgängligt kapital.
Skulle inte tro SEB ledningen oroar speciellt mkt för SAS finanser
Norske Bank
2018-03-18 11:58:31
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Vi hjälper gärna Norwegian!
sv thomas
2018-03-18 11:57:05
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Det är väl också högrisk för SEB. Varför tror du att SEB fortsätter att vara inlösande bank? Om du inte vet, fråga Wallenberg.
@ABC
2018-03-18 11:35:56
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
I norwegians fall var det inte en besparing. LOL
Nanbröd
2018-03-18 11:03:12
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Norwegian har redan en relativt låg pax/km kostnad. Svårt att se hur ett wetlease bolag skulle kunna lägga sig under deras kostnad, och fortfarande göra vinst?!
Se på RyanAir, de hyr inte in wetlease för det är dyrt. Det vill inte Norwegian heller göra. Därför är målet att inte använda sig av Wetlease 2018 för 737 operationen.
Sedan har bolagen de hyrt in 2017 fört med sig stora problem, vilket även det kostar.

Expansion kostar när den är så stor som Norwegians, men bokningarna för 2018 visar starka siffror.
thomas
2018-03-18 10:01:15
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
"Den är väl inlösande bank"
uteslutningsmetoden, vilka annan bank skulle ta risken med ett bolag som redovisar betydande förluster, och har lövtunn likviditet i tillgängligt casch.
Var inte syftet med att etablera banken just detta förebygga att inte banken abrupt drar undan benen för flygverksamheten.

När SAS var vid vägs ände, styrelsemötet i CPH var även representanter från inlösande bank SEB och en konkursförvaltare närvarande i mötet,
skulle SAS fallit hade SEB ådragit sig tvåsiffriga mångmiljardförluster.
ABC@Dan
2018-03-17 22:45:14
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Inhyrd kapacitet kan vara en kostnad men också en besparing. Många flygbolag hyr in kapacitet då det är billigare än att flyga själva.
Daniel A
2018-03-17 22:01:35
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Företag står och köar... haha... tror företag prioriterar bra avgångstider och att deras anställda kommer fram i tid, och det kan inte Norwegian erbjuda.
Don
2018-03-17 18:14:05
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Det stora underskottet kommer från den höga grad av wetlease som skedde under 2017. Detta ska vara löst nu till 2018 när man skaffat sig flexibilitet hos crew i de länder man har baser genom att skriva på kollektivavtal. Dessutom ser bemannings situationen mycket bättre ut för kommande högsäsong.

Bonusprogrammet är mycket lönsamt, så som jag har förstått det står företag och köar för att köpa cashpoints av Norwegian för att kunna använda i sin verksamhet.
sv thomas
2018-03-17 17:04:40
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
"Den är väl inlösande bank"...... Tror du eller vet du?
sv ABC
2018-03-17 17:02:31
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Var får du allt i från? Tossiga teorier!!
Anton
2018-03-17 14:51:31
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Det är nog sant avseende inlösande bank, varit förvånande att de kunnat fortsätta sälja biljetter trots problematiska ekonomin. Den bank som löser in transaktionerna har en skyhög risk och det vill nog ingen bank sitta med. Det såg vi med FlyMe, där tog sagan slut när banken klippte deras kortavtal.
ABC
2018-03-17 13:42:24
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Delar inte Bank Norwegian ut biljetter på Norwegian i något slags ultrageneröst bonussystem om man handlar vad som helst på sitt Bank Norwegian Kort? Många bolag har liknande kort men graden av bonus på detta kort är extrem. Kanske betalar banken så lite till Norwegian för bonusresorna att det är orsak till stora delar av underskottet i flygbolaget?
thomas
2018-03-17 12:12:02
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Faller Norwegian drar den med sig banken, den är väl inlösande bank för flygbiljetterna? precis som SEB är inlösande för SAS.
Det har säker Norska finanstillsynen kommit fram till.
Tyvärr svårt att se att bolaget klarar sig långsiktigt med sin affärsmodell.
Slut med billiga flygbiljetter i varje fall inter Scandinaviskt.
baggen
2018-03-17 02:10:59
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Det er vel mange "eksperter" her kanskje? Det er vel nå snakk om egenkapital som det norske Finanstilsynet mener skal føres til "cost" siden Bank Norwegian og NAS har hatt for tette bånd? Etter at Kise nå forlater Bank Norwegian, vil man nå kunne bokføre aktieinnehav i Bank Norwegian til "fair value" som man altså ikke fikk lov til. Driftsresultatet er vel presis det samme.
@ABC
2018-03-16 22:47:08
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Du lär bli besviken
ABC@Gh
2018-03-16 21:24:34
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Man måste expandera "så förbannat" för att få ihop pengar till sina utgifter. Trodde det var uppenbart för alla men tydligen inte...
thomas
2018-03-16 21:15:55
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
det allvarliga att man har så dålig likviditet, det kommer visa sig, räkningarna staplas på hög, sena betalningar
Gh
2018-03-16 18:02:45
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Varför måste man expandera så förbannat?
Alias NN
2018-03-16 16:51:40
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Men vad betyder detta? Att man försöker vinkla resultatet med smarta bokföringsknep?
De kan väl inte skriva upp aktierna varje år? Någon gång måste ju det verkliga resultatet av operatipnerna vissas?
MOL
2018-03-16 15:51:42
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
MOL förutspådde konkurs inom 6 månader. Det som skedde var att FR tappat hundratals piloter till DY och tvingades att höja lönerna med 20%, erkänna ett nytt fackförbund och nu försöker förhala processen för att slippa strul över påsk.
Benta
2018-03-16 12:13:02
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Rätt dramatiskt tycker jag. Tänk om O´Leary har rätt att Norwegian riskerar konkurs pga av okontrollerad expansion?
NAS
2018-03-16 11:35:06
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
Förmodligen inte så stor skillnad för 18.
Optico
2018-03-16 11:29:18
SV: NORWEGIAN minus 3 Miljarder
I princip betyder det ingenting för framtidem eftersom bokföringen nu är godkänd fr o m i år istället och det då påförs som vinst tillbaka. Det som däremot hände var att Finanstilsynet tvingade bort Björn Kise som styrelseordförande i Norwegian bank för att godkänna redovisningsmetoden.
Marknaden gäspade och aktiekursen förblev oförändrad!
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev