Tråden startades av: Lina  2018-03-17 17:14:32
Klaffinställning PA28 Archer III 
Hej!

Ni som flyger PA28 Archer III (180 hk), vad har ni för klaffinställning vid Takeoff? I checklistab står det bara ”ställ in”, och jag håller på att ta PPL men är lite osäker på om det är ingen, 1 steg, 2 steg eller 3 steg.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Luft Buren
2018-03-22 20:37:29
SV: Klaffinställning PA28 Archer III
.
Natuligtvis är det optimalt
med kontinuerlig ändring
av klaffvinkel under start och
landning.

(Jag gör det i ETT steg under start
och i TVÅ steg i under landning.)

Detta, kontinuerliga, är inte möjligt
i nuläget på traditionella plan.

När datorer med hjälp AI sköter detta,
då kommer de att göra så - var så
säker.

( vissa följer utvecklingen
andra LEDER utvecklingen)
DC-10
2018-03-22 20:16:31
SV: Klaffinställning PA28 Archer III
@Luft Buren Det är ändå inget som Piper, eller godkännande myndighet accepterar.
Problemet är att många PPL'are, tror att de är bättre/kunnigare, än de som byggde och godkände planet. Tråkigt om det är så att det finns fler "genier" som använder samma "rutin".
Skrämmande läsning!!
Föreslår att du avsluta diskussionen.
DC-10
2018-03-22 20:12:44
SV: Klaffinställning PA28 Archer III
Det är ändå inget som Piper, eller godkännande myndighet accepterar.
Problemet är att många PPL'are, tror att de är bättre/kunnigare, än de som byggde och godkände planet. Skrämmande läsning!!
emil.
2018-03-22 19:48:50
SV: Klaffinställning PA28 Archer III
Re: Luft Buren

Vad babblar du om? Vid start; ingen klaff eller 2 steg beroende på förutsättningar. Företrädesvis 2 steg på kortfält. Det är det enda frågan gäller.
Luft Buren
2018-03-22 17:02:52
SV: Klaffinställning PA28 Archer III
.
Obs: Det är inte bara jag
som använder denna förutnämnda
variant på klaff användning.

DETTA är STANDARD för vissa tillfällen.
(naturligtvis inget för nybörjare)

För att göra detta med klaff
komplett bör tilläggas:

När man ger klaff så sticker
nosen upp lite. Detta märks
mest i samband med landning.

Anledningen till detta är att
klaffarnas lyftkraft centrum
ligger framför planets tyngdpunkt.

( lite överkurs men i alla fall
nödvändig information i
sammanhanget.)
Håll klaffen
2018-03-21 18:00:51
SV: Klaffinställning PA28 Archer III
Har du testat att ta upp klaffen på kort final, det går snabbare ner om man har bråttom att plantera planet.
KURRE
2018-03-21 17:18:19
SV: Klaffinställning PA28 Archer III
POH för PA28 säger klaff 0 eller 25. Det finns inte performance underlag för något annat
Trött
2018-03-21 16:44:30
SV: Klaffinställning PA28 Archer III
@Luft Buren Skrämmande läsning i ditt senaste inlägg. Du verkar att ha missförstått det mesta med aerodynamiken. För att flyga säkert ÄR riktlinjer huggna i sten!!
:/
2018-03-21 16:30:44
SV: Klaffinställning PA28 Archer III
Ta inte med dig några passagerare när du är ute och experimenterar!
sv Luft Buren
2018-03-21 16:19:13
SV: Klaffinställning PA28 Archer III
Det är sådana som du man läser om i pressen. Hittar på egna procedurer.
För att sedan kallas, "erfaren pilot" när det gick åt skogen.
Luft Buren
2018-03-21 13:07:48
SV: Klaffinställning PA28 Archer III
Kan knyta an till mitt första inlägg
och om varianter på klaff.

Själv använder jag ofta en annan variant:

Ger klaff då jag kommit in en bit på
banan. Detta eftersom klaffar är effektiva
först då man har fått upp lite fart.
I början av banan bromsar de bara till
ingen nytta.

* Visst finns det riktlinjer att
hålla sig till, men dessa är:

INTE HUGGNA I STEN *
Luft Buren
2018-03-20 16:38:46
SV: Klaffinställning PA28 Archer III

.

EN sak bör man känna
till

Ska du träffa en som kan
något om flyg med säkerhet
så kan du gör du det i hangaren,
klubbhuser, inte på pubben, nätet
restaurang m.m.

Men detta med klaff.

Man vinner något, men
förlorar något annat.

Du får kortare start och landningssträcka.
Du få lägre fart och vad som följer
med detta: sämre styrförmåga, m.m.

Det är en avvägning om vad som
är viktigast..


2018-03-20 00:55:51
SV: Klaffinställning PA28 Archer III
Hej Lina,

Det viktigaste rådet jag kan ge dig är att läsa dokumentationen som kommer med flygplanet (POHn).
I ditt liv kommer du att träffa på en massa förståsigpåare inom flygbranschen med 0 kunskap.
Om några tusen ingenjörer, testpiloter, aerodynamiker, osv som jobbar på Cessna, Piper, Boeing eller Airbus skriver en bok om hur deras flygplan SKALL flygas så är det givetvis det som gäller och inte vad Bosse från Svedala som är PPL instruktör tror sig veta. Bristen på kunskap är skrämmande i "flygklubbsvärlden" Jag skriver detta naturligtvis då jag själv för många år sedan ifrågasatte varför man ska starta med klaff 1 på en av Sveriges största flygplatser på en av dom största flygskolorna då POHn säger annat? (I USA till ex så startar man inte med klaff 1) Det är ganska lustigt att en PA28 behöver klaff på samma flygplats där en A330 lyfter mot Thailand. Självklart finns det tillfällen då det kan behövas, korta blöta gräsbanor som är omgivna av hinder, men dom tillfällena är få och förutom dom så finns det absolut inga fördelar med att använda klaff vid start. Någon längre ner i tråden har fint förklarat om klaffens förhållande mellan drag och prestanda.

PS: Okunskaperna stannar inte alltid i "flygklubbsvärlden" dom är tyvärr relativt vanliga i den "proffesionella" världen, men din bästa vän kommer alltid vara din POH, (dvs SOP, FCOM.) Med den i hand när du har rätt så får du tyst på även en TRE på A380.
Luft Buren
2018-03-18 17:28:56
SV: Klaffinställning PA28 Archer III

Viktigast är att göra som din
flyglärare säger.

* Din instruktion bör tolkas som:
ställ in LÄMPLIG NIVÅ på flaps*

Vid start finns flera varianter:
Är du osäker så ställ in på nivå 2

Ju mer flaps desto större lyftkraft,
men det ger då lägre fart.

Blåser det motvind så gäller att
ju mer det blåser motvind desto
mindre "klaff vinkel " .

Vid landning är det vanligast
full klaff.

FLÖRSTÅELSEN FÖR HUR KLAFF
FUNGERAR ÄR VIKTIGAST.

Detta får du lära dig "den hårda vägen"
Dvs genom övning.

HECD
2018-03-18 08:05:29
SV: Klaffinställning PA28 Archer III
Hej Lina.
Nu har inte jag flugit PA på över 10 år, men generellt handlar olika Flaps setting för T/O om en avvägning av distans som flygplanet behöver innan du lättar från marken och sedan hur snabbt du stiger. Jag kommer inte ihåg om man läser ngt vidare mkt om detta i PPL teorin, men det kanske står lite om detta i "performance" sektionen. I korta drag betyder detta att desto mindre flaps du har vid T/O, desto mer rullbana och högre hastighet behöver du för start, men p.g.a. att vingen är "renare" med mindre flaps så har du mindre inducerat motstånd, s.k. "drag" och därför stiger du snabbare i genomsnitt under en längre sträcka. Desto mer flaps du tar, desto mer omvänt blir det. Du behöver mindre sträcka för start och du stiger snabbare under en kortare tid. Det finns en hel del att läsa om detta när man börjar läsa CPL teori om FAR.125 flygplan.
Vad jag kommer ihåg så hade jag "steg 1" när jag startade från hårda, torra och långa underlag, men steg 2/3 när jag startade från korta gräsfält eller med lite mer last. Jag har för mig att jag kollade på graferna för de olika stegen och lät fältets längd avgöra min setting, med tanken att jag gärna hade lite extra hastighet när jag väl kom i luften om jag plötsligt skulle förlora motorn så att jag skulle ha lite mer hastighet och därmed lite mer tid på mig att ta ett beslut om vad jag skulle göra.
Hoppas det gav en viss klarhet och svar på din fråga.
emil.
2018-03-18 07:54:05
SV: Klaffinställning PA28 Archer III
Kolla poh
Men 2 steg på kortfält brukar jag ha. På lång bana kan man starta utan klaff.
Flyglärarn
2018-03-17 23:55:39
SV: Klaffinställning PA28 Archer III
Ett steg för normal take off, två steg för short field...
Anders
2018-03-17 23:21:00
SV: Klaffinställning PA28 Archer III
Enligt tillverkarens handbok är normal start på hårdgjord bana utan klaff. Detta är vad tabellen i prestandadelen är baserad på.
Vad gäller kortfältsstart så är det baserat på 2 steg (25 grader). Var dock uppmärksam på vad flyghandboken för just din modell beskriver angående hur starten skall genomföras vid kortfält med hinder för att uppnå angivna prestanda. Vissa PA28 modeller hänvisar till start med 2 steg för att sedan direkt efter lättning accelerera och fälla in klaffen försiktigt för att sedan stiga med rent flygplan över hindret. Medan däremot dom motorsvagare modellerna hänvisar till att behålla 2 steg tills hindret passerats. Ofta inget praktiskt problem men värt att veta hur du skall göra om du verkligen ska kunna uppnå de angivna prestandan av tillverkaren.
Många flygklubbar i Sverige utbildar dock till att man genomför normal start med 1 steg (10 grader) klaff. Detta för att flygplanet känns betydligt mindre nostungt i starten samt att det ger något större marginal mot stall. Ur utbildningssynpunkt är det även vettigt då du får in rutinen för klaffinfällning efter start och du följer ditt normala flöde av åtgärder.
Tredje klaffsteget 40 grader använder du bara i landning. Vid en avbruten landning är en av dina första åtgärder att reducera klaffutslaget till 2 steg efter att du dragit på gas då full klaff ger ett alldeles för stort motstånd för att kunna stiga effektivt.
Din lärare kommer att gå igenom detta med dig och du kommer att få träna starter i alla dessa konfigurationer samt både kortfält och även på mjuka fält med stort rullmotstånd.
Ha det så kul i lufthavet!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev