Tråden startades av: Lomvi  2018-03-18 21:19:20
SAS förlust  
SAS förlorade 30 milj kronor på 3 månader i första kvartal. Med ungefär 100 gamla plan som måste ersättas. Hur är de möjligt att finansiera?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Skattebetalare
2018-04-09 15:20:04
SV: SAS förlust
Vi snackar om SAS förlust med A330/A340. A340 var ett monumentalt fiasko med endast 377 tillverkade och A330 saknade räckvidd.
sv sv. Johan / Skattebetalare
2018-04-09 14:32:17
SV: SAS förlust
Mega succe´s, är väl att ta i. På över 26 år har man lyckats med att sälja lite drygt 1600 maskiner A330's. Jfr. B787 som på 10 år har sålt drygt 1300 maskiner.
sv. Johan / Skattebetalare
2018-04-09 05:19:07
SV: SAS förlust
Det stämmer ju inte att Norwegian har massor med värdier i ägda flygplan, alla ägda plan är belånade till max.

A 330 är och har varit en mega sukcess för Airbus och förSAS, så vad mener du egentligen med din konstiga kommentar som tyder på stort okunskap om ämnet?
Skattebetalare
2018-04-08 20:45:59
SV: SAS förlust
Flygplan som A330/A340 bidrar till undergången.
sv Johan
2018-03-21 12:17:47
SV: SAS förlust
Om så varit fallet hade man inte känt sig nödgade att genomför en emission i dagsläget - läget i DYs finanser är mycket allvarligt men nu handlade väl den här tråden om SK egentligen?

Karl Johan Molnes är analyschef på Norne Securities. Han är inte överraskad över Norwegians smäll i första kvartalet, men understryker allvaret i situationen.

”Det här är verkligen illa. Visst, Norwegian klarar sig genom sommaren – men that’s about it”, säger han till affärstidningen Dagens Naeringsliv.

Enligt honom har flygbolaget gjort två dundertabbar som har försatt dem i den svåra situationen. För det första fick de inte tillåtelse att använda sig av asiatisk besättning på flyg till USA, och för det andra riktar de sig mot lågprissegmentet. De måste få fler business-resenärer att välja Norwegian för att tjäna pengar, enligt Karl Johan Molnes.
sv Ivar
2018-03-21 10:12:48
SV: SAS förlust
Om du förr sprang 100 meter på en dålig tid, är heller ingen merit.
Var i från får du tiden "Max - 3 år"?
Johan
2018-03-20 21:06:56
SV: SAS förlust
Norwegian har värde för flera miljarder kronor. Miljardarer i ägda plan, miljarder i Bank Norwegian, och miljarder i ägare Kjos-familjen och Björn Kise. SAS har nästan inget värde i sina gamla plan...
Lombi
2018-03-19 22:36:00
SV: SAS förlust
Man kommer inte långt med 2 miljarder. Norwegian har 140 plan < 4 år. Sale och lease back för miljarder af kronor, kan man göra. Ca 50% af planen er ägna.
Ivar
2018-03-19 18:02:23
SV: SAS förlust
Det är här och nu det gäller!

Historien har liten betydelse det är vad som hänt i närtid och idag samt vad som händer kommande år som räknas. Max - 3 år till vad som händer kommande år, det är vad som är viktigt.

Att jag förr sprang 100 meter på en bra tid är ingen merit idag.
DC-10
2018-03-19 15:42:20
SV: SAS förlust
Att SAS går med vinst nu är bra. Men det är många år kvar, tills de intjänat alla tidigare förlustår. Glöm inte deras katastrofala historia. Från succé till kris!!
Andreas
2018-03-19 06:42:24
SV: SAS förlust
Genom att göra stor vinst på helår. Det är säsongssvängningar i den här branschen. Se tidigare inlägg om samma sak.
ekonomen
2018-03-19 00:58:48
SV: SAS förlust
Det är möjligt för att det finns ytterligare 9 månader att tjäna pengar på i ett räkenskapsår!
Cph4Ever
2018-03-18 21:28:24
SV: SAS förlust
Tja...2 000 000 000 i vinst 2017 kanske hjälper..
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev