Tråden startades av: Loppan  2018-03-23 19:06:40
Tankning ARN SAS 
Kan någon förklara varför SAS (även Cityjet) till 95% alltid har ”ojämna” bränslesiffror? Är det piloterna som är så lata som inte orkar beställa bränsle inför varje flight? Norwegian och alla andra flygbolag på ARN har alltid finalsiffror och där behöver nästan aldrig tankning beställas en gång till för att SAS-piloterna ska ha några hundra liter till....

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Jr
2018-03-24 10:27:18
SV: Tankning ARN SAS
Halloj!

Tror jag har svar på frågan.
Var tidigare i Cimber och är idag överflyttad till CJ.
När vi var Cimber så hamnade våra minfuel siffror direkt hos er på tankningen och ville vi ändra så använde vi bara en app för extra om vi så önskade. Har sett att det idag när vi är CJ så kommer det in siffror i systemet som inte är korrekta. Jag har ju noll aning om hur det här systemet fungerar men om vi har min på 4200 så kan det i ert system stå typ 3956. Så har hänt ett par ggr att man får göra en sen ändring. Har man sex leg på en dag så är det sällan vi hinner göra tre beställningar för hela dagen redan inför första flighten. Så då blir det sen ändringar ibland... Trevlig helg!
Locket
2018-03-24 09:33:12
SV: Tankning ARN SAS
”Norwegian och alla andra flygbolag på ARN har alltid finalsiffror och där behöver nästan aldrig tankning beställas en gång till för att SAS-piloterna ska ha några hundra liter till....”

Det låter som ett ganska litet problem om de andra bolagen har finalsiffror för att SAS-piloterna nästan aldrig ska ha några hundra liter till.

Man kan även tolka det som att du menar att du nästan alltid får toppa upp extra åt SAS, kan det ha att göra med piloternas verktyg eller tid mellan flygningarna? Ta detta med någon i din organisation istället för på ett anonymt forum så kanske dina tankar och observationer får en positiv effekt. I värsta fall får du fråga piloterna men det låter redan som att du föraktar dem.
Fuelman
2018-03-23 23:36:49
SV: Tankning ARN SAS
Vi på tankningen får nästan alltid en grundfylla och så avrundar vi uppåt tex 5134kg blir 5200kg och det funkar åftast. Men om det är dåligt väder så brukar piloterna på SAS komma ner till oss och ge oss en jämn siffra eller så får vi det på våra datorer men annars så är det jämnasifftor vi går på. Sen kan det oxå bero på om det blir kärrbyte.
Gun-Britt
2018-03-23 20:45:18
SV: Tankning ARN SAS
Färdplaneringen räknar ut en exakt siffra och är man nöjd med det finns ingen anledning att ändra.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev