Tråden startades av: Neptun  2018-04-11 08:03:50
Kan inte ryska flygplan bromsa? 
Har sett några ryska flygplan. De är helt enorma när de flyger. Inget verkar kunna mäta sig med dessa i luften. En sak som slår mig har jag märkt är vid själva landningen. De använder bromsskärm/bromsskärmar. Har de inga reversers?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

CFIT
2018-04-21 02:33:53
SV: Kan inte ryska flygplan bromsa?
BTW. Nej, flygplan för specifika uppgifter har generellt sett ingen reversering, och det beror på att de utvecklas för att operera från specifika platser för specifika endamål. Lite som att backkameror passar lite bättre på en Passat framförd av en mellanchef i skjorta än på en rallybil framförd av en bilentusiast i overall.
CFIT
2018-04-21 01:59:56
SV: Kan inte ryska flygplan bromsa?
Är du verkligen säker på att tråden handlar om reversering och inte bromsskärmar? Jag utvecklar annars gärna ämnet bromsskärmar om du vill?
sv CFIT
2018-04-14 11:21:48
SV: Kan inte ryska flygplan bromsa?
Som inlägget säger - anekdot. Kan vara intressant, då tråden handlar om reversering. Fast det finns ju inte på Cessna 172, eller på andra pappstrutar.
CFIT
2018-04-14 01:17:05
SV: Kan inte ryska flygplan bromsa?
BTW, Bara skjortpiloter skulle kunna få en sådan här tråd att börja handla om olika Caravellemodeller...
CFIT
2018-04-14 00:35:00
SV: Kan inte ryska flygplan bromsa?
Sovjet har alltid byggt utifrån ett "slit och släng" koncept. Något som väst inte har råd med, då alldeles för mycket pengar investerats i "precision technology". Frågan är bara vad som funkar bäst i ett riktigt krig då ändå ingenting annat fungerar?

Hoppas vi aldrig behöver få reda på det.
Fakta
2018-04-12 15:43:55
SV: Kan inte ryska flygplan bromsa?
Anekdot. Caravelle 6 kom senare med reverse med tillägget 6R. United beställde 25 st. Som senare såldes till Sterling Airways som ersättare till DC-6B.
Sterling Airways hade som mest 31 Caraveller.
767
2018-04-11 16:20:25
SV: Kan inte ryska flygplan bromsa?
@Fakta. Tack för korrigering, du har helt rätt. SAS hade SE 210-lll utan reversering. Jag jobbade som lastare åt SAS på Arlanda 1973-74 och ibland kom SAS intaxande med bromsskärmen hängande efter sig. Dom brukade släppa skärmen innan dom kom in på plattan så SAS Tekniker kunde åka ut med bil och hämta den.
Fakta
2018-04-11 14:25:15
SV: Kan inte ryska flygplan bromsa?
SAS hade Caravelle SE210 III, inte Caravelle 6. Den hade kraftigare motorer och större cockpit fönster. Som på Super Caravellen.
Neptun
2018-04-11 14:20:36
SV: Kan inte ryska flygplan bromsa?
Sett på YouTube Mig25 och Su31 typ militärflygplan
767
2018-04-11 12:57:44
SV: Kan inte ryska flygplan bromsa?
De tidiga modellerna av TU 134 saknade reverserbara motorer och hade bromsskärm. Det var samma sak med SE 210 Caravelle 6 som även den hade bromsskärm. Bland annat SAS hade sådana på 70 talet. Det finns säkert fler flygplan med liknande system.
?
2018-04-11 10:36:33
SV: Kan inte ryska flygplan bromsa?
Vilken flygplanstyp syftar du på?

Du kan ju inte ställa frågor på det viset förstår du väll, frågan framstår som helt förvirrad.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev