Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
 Tråden startades av: Ola  2018-04-13 17:07:17
LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrstyrning 
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/04/lfv-ska-redovisa-konsekvenserna-av-flygledning-pa-distans/

Luftfartsverkets planer på att fjärrstyra fyra flygplatser ur det statliga basutbudet kom precis till ett abrupt slut. Regeringen menar allvar med sina decentraliseringsplaner och satsningarna på totalförsvaret. Planerna på fjärrstyrning blir därmed en omöjlighet. Trist att centraliseringsivrarna inom affärsverket hade så bråttom och inte kunde sansa sig. Trist att en central byggs på Arlanda. Man får helt enkelt hitta på något annat att fylla den med. Trist att ett EU-bidrag hängde som en morot framför ansvariga chefer och gav dessa tunnelseende. Trist att Luftfartsverkets styrelse inte orkade engagera sig mer i affärsverkets kärnverksamhet och ansvar.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@Gullan
2018-04-20 07:53:23
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Då hoppas vi att den första de får varsla är dig, då du uppenbarligen inte har några problem med att bli ersatt av ny teknik och ta smällen för kostnaderna det sparar in. Ännu bättre, säg upp dig - annars är du bara en hycklare.
Martin
2018-04-19 22:43:15
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Gullan måste vara ett täcknamn för antingen någon på LFV, SAAB eller kanske SDATS. Gullan ville nara vilseleda allt och alla. Precis som nämnda företag. Verkligheten kommer alltid ikapp en. Vänta och se. Verkligheten kom ikapp LFV i öknen (UAE). Miljardkontraktet blev istället stora förluster och negativ marknadsföring. Gör inget om man heter LFV och är världsledande inom ny teknik. Politiker just love us!
Märkligt
2018-04-19 19:41:46
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
@Gullan, det råder väl knappast några tvivel om att du är ett nättroll. Du börjar bli ganska tröttsam. Varför inte bara skriva i klartext vad du VERKLIGEN vill ha sagt?
sv Gullan Purser&Idiot
2018-04-19 17:56:58
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Vi kan kanske kan hoppas på "digitala" cc's. Istället för självgoda dito.
Gullan Purser&Digital expert
2018-04-19 10:42:59
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Oj.. vilka påhopp av min yrkeskår.

Klart flygledning måste in i den digitala världen, det är nytänkande och stordriftsfördelar.

Det är många inom industrin som förlorar sina jobb på grund av ny teknik, men så är det och, man måste vara förändringsvillig.

Vissa kostnader är helt enkelt inte motiverade, när det går att lösa med pålitlig teknik.
Jonas
2018-04-19 09:55:53
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Fråga kunderna om det är en bra affär? Ingen vet i dagsläget hur mycket tekniken kostar för en flygplats. Det vi vet är att projektets investeringar initialt är uppe i snart en miljard. Hur återbetalas?

Den vet vi alla att monopol operationer är otroligt kostsamt. Kommer priserna att stiga med 50-75% per produktionstimme flygledning när konkurrens ej längre råder. Tillbaka till 2010 års priser? Sannolikt ja! Kostnaderna för flygledare från en enda central kommer att bli oerhört dyrt. Vem vill ta ansvar för detta. Bättre att satsa på lokal flygledning med den senaste tekniken och låta personal på flygplatserna jobba med multitasks. Flygplatser kan bara vara öppna för trafik när de är bemannade i vilket fall som helst. Läs regelverket för flygplatsdrift.

Låt oss följa utvecklingen. Vad kommer först - ett nytt monopol för flygledning eller höghastighetstågen?
Svante
2018-04-18 22:55:45
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
RTS är ju början på en teknisk utveckling som bara är i sin linda, ge det 20 år så kommer de gamla tornen vara borta. Var glad att vi var med och utvecklade tekniken från start, över tiden kommer detta bli en fantastisk affär för både Saab och oss skattebetalar. Kan tänka mig samma diskussion fanns då tågtrafiken digitaliserades, men nu tar vi det självklart att tågen fjärrstyrs.
Ola
2018-04-18 19:24:48
SV: Zzzzzz
Det är gulligt att du tänker så men vi får hoppas att de som ska göra utredningen inte gör det. Vad som menas med "utbyggd" är konsekvenserna för de fyra som ska gå över. Vilket framgår i stycket innan och som hela texten syftar på. Det är ett ganska stort steg med fyra flygplatser som spelar en central roll i vårat totalförsvar. Precis som det har debatterats om i riksdagen senaste tiden. Fjärrstyrning från annan ort lämpar sig bättre för flygplatser utan samhällsansvar.

Men visst representanter från den högsta ledningen har tidigare anklagat de som kommit med frågor för att inte vara läskunniga när man inte kunnat möta kritiken. Vi får se hur långt det räcker.
Observer
2018-04-18 14:57:31
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Finns inget godkännande om de fyra. Bara ett kontrakt mellan LFV och Swedavia då LFV tvingat på Swedavia fjärrstyrd flygledning i rådande monopolsits. Regeringen har fått kalla kårar då LFV GD inte kunde svara på frågor om fjärrstyrd flygledning vid senaste utfrågningen i Trafikutskottet. Trafikutskottet kräver mer information och full insyn om fjärrstyrd flygledning och vill få tillgång till affärsplaner mm. Det blir intressant att följa utvecklingen. Glöm inte att LFV är en myndighet och då gäller offentlighetsprincipen.
sv Gullan Purser&Idiot
2018-04-18 14:30:44
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Det vore klädsamt om du höll dig till ditt område, istället för att önska trafikledare att förlora jobbet. Galley Cat!
Zzzzzz
2018-04-18 13:51:34
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Ni som skriver här tycks inte vara läskunniga.

Följande mening är saxad från regeringens pressmeddelande (länken till detta inlägg):

"Luftfartsverket får nu i uppdrag att ta fram en samlad analys och redovisning av konsekvenserna av en UTBYGGD flygledning på distans för flygplatserna inom det statliga basutbudet."

Det LFV fått i uppdrag att utreda är alltså en utökning mot de 4 redan beslutade flygplatserna.

Intelligensreserven på detta forum kan härmed somna om.
@Gullan
2018-04-18 08:39:23
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Det är bara tragiskt att läsa det du skriver. Du vill alltså att priserna pressas ännu mer, att personalen får slita ännu hårdare för mindre pengar och att ekonomin inom flyget blir ännu mer pressad? Märkligt att du önskar det OM du nu själv jobbar som purser, vilket jag betvivlar.
Pappersvändare
2018-04-17 22:45:01
Re: Petter
"Helt underbart att tekniken sätter stopp för fler aktioner..."

Förutom att du har fel när det gäller svenska flygledare så undrar jag vad är det i denna teknik som skulle hindra flygledare att maska eller strejka...? Du vet nog inte riktigt vad RTS är. Men gulligt var det!
Faktafreak
2018-04-17 20:42:32
@Petter
När strejkade svenska flygtrafikledare senast?
Revisorn
2018-04-17 15:35:24
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
När går LFV in i kontrollbalansräkning? Tacka alla affärsinriktade chefer för detta.
Gullan Purser&Säkerhetsexpert
2018-04-17 14:43:15
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Jag och tjejerna i kabinen känner oss helt trygga med att det blir remotetower.

Det blir en digital omställning , som är överallt annars i samhället, men en

välkommen förändring.

Förmodligen kan vi pressa flygpriserna nedåt lite till då det blir lite billigare att

landa och starta.
Petter
2018-04-17 14:38:12
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Åh så välkommet.....

Ingen har förstört så många resdagar för mig som maskande och strejkande flygledare.
Helt underbart att tekniken sätter stopp för fler aktioner...
Nu kommer det att finnas reservkapacitet att sätta in.

Tack Ann.
Ulla
2018-04-17 14:17:37
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Kan någon förklara för mig varför flygledare måste sitta i Stockholm när övrig flygplatspersonal måste finnas ute på enheterna/flygplatserna? Om inte flygplatspersonal (brandmän, fälthållning, security, mm, mm) är på plats så kan/får ju inte flygplanen landa eller starta i vart fall. Eller?

Flygledare behövs lokalt - inte centralt.
FL TMC
2018-04-17 13:29:05
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Tror inte att RTC är bättre än traditionell flygledning och besparingsmöjligheterna verkar ju vara ganska små. Så varför?
Det är många som missförstår och tror att det är dåligt för flygledare. Om man bortser från de flygledare som just nu jobbar i respektive torn och som måste flytta så är det ju inte en dålig arbetsplats. Jag är övertygad att ingen, som är någorlunda insatt, tror att det är någon risk för flygledaryrkets existens.
Man gör ju ungefär samma saker och om en ny flygledare blir placerad i Stockholm känns väl inte det som något dåligt (oavsett vad man tycker om Stockholm).
Tror väldigt många (oinsatta) tror att RTC är någon form av autonom flygledningsrobot men det är det ju verkligen inte!
All respekt åt dom flygledare som måste flytta (om nu någon följer med) men för framtida flygledare är det ju inget som man behöver oroa sig för. Mer gemenskap, mer resurser, fler karriärsvägar mm. Ett RTC lär blir ungefär som ett ATCC med mängder av kringfunktioner.
Expatriate
2018-04-17 12:02:12
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Bortskämda...? Jämför med vissa andra yrkesgrupper som har låtit sin bransch nå så lågt att man får betala för att jobba... Tja, då är flygledare kanske bortskämda.
Jag skulle kalla flygledare vakna och har sett om sina avtal och villkor samt ställt upp för varandra.
Priset för flygledning kan inte betraktas som högt och ska fler besparingar göras får det så oerhört små effekter på flygbiljetten att det inte är mödan värt.

EU;s mantra om att det ska bli billigare har hörsammats av naiva svenska politiker och tvingat LFV att spara. Hur har man sparat...? Genom att inte utbilda flygledare...!
Det är så dumt att inge tror det är sant! Idag står vi för en näst intill olöslig situation där vi rent praktiskt inte kan utbilda så många flygledare som går i pension och samtidigt ökar trafiken år för år...
Korkade ideer och förhoppningar om personalbesparing genom tex RTC är så naiva att inte ens LFV tror på det! Samma personer gör samma sak fast på ett annat ställe och med tiden kommer garanterat RTC-lönetillägg!
Om andra länder också startar RTC, vad är det då som hindrar svenska flygledare med RTC-kompetens att dra utomlands, precis som ATCC-flygledare har gjort och gör?! Då lär vi få det kämpigt med utbildandet av flygledare.
Hur många kommer att flytta med från de fyra torn som eventuellt ska flytta till Stockholm...? Än så länge tror LFV att de flesta hänger med... Men man kan ju tänka att "Kiruna-situationen" har fått dom att tänka till! Fast helt säkert är det inte... :-(
Gunnar
2018-04-17 09:53:28
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Instämmer i det underliga i att LFV själva ska redovisa risker och följdverkningar. Förhoppningsvis så är det någon annan instans som får uppdraget att göra samma sak igen eller åtminstone får granska det redovisade.

Och ni som pratar om bortskämdhet, ja det är inte helt grundlöst men inte relevant i den här frågan och oaktat det tror jag inte någon yrkesgrupp jublar över flyttade jobb eller ny teknik/arbetssätt dom upplever som försämringar eller att vara direkt dåliga.

Strejkande flygledare i Sverige? Inte ens Reagan skulle säga att vi har problem med det här i landet allra minst i våra småtorn som det här handlar om.
PR
2018-04-16 19:47:28
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
@Anton
Hur många gånger har Sundsvall och Ö-vik fått stänga sedan de införde fjärrstyrning? Svar: fyra gånger vad jag kan minnas, tre på Ö-vik en i Sundsvall.
Hur många gånger fick de stänga innan och hur många gånger har en flygplats någonsin fått stänga pga flygtrafikledningsteknik? Svar en gång när Torslanda blåste sönder. Varför tror du att militären inte vill se fjärrstyrning på sina flygplatser?

Det finns fler än flygledare som har anledning att oroa sig över osäker teknik som driver upp kostnaderna.

@Snabel-a Chong
Visst kommer teknik förr eller senare ta över även flygledarnas jobb men det har ingenting med fjärrstyrning att göra. Och innan det sker kommer du se dig själv ersättas av en AI.

Du får gärna komma med exempel på när dessa "stridsmedel" du pratar om faktiskt användes. Om du tänker på Frankrike så strejker inte flygledarna där mer än någon annan yrkesgrupp. I Sverige har flygledare aldrig strejkat för egen sak.
Snabel-a Chong
2018-04-16 18:35:16
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Svenska flygledare är ett bortskämt släkte, hotas deras jobb tar de till stridsmedel och försenar flyg och använder passagerarna för att få sin vilja igenom. Att LFV inte helt bygger bort denna föråldrade arbetsfunktion. Teknik borde kunna göra jobbet bättre, teknik kan gå sönder men den strejkar inte medvetet som flygledarna gör.
Anton
2018-04-16 17:42:53
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Inte sett en enda analys som visar problem med RTS, övriga Europa bygger även ut tekniken nu. Var glad och stolt att vi i Sverige drivit utvecklingen. Låter på er argumentation som ni mest är överbetalda flygledare som är rädd att flytta. Tekniken har varit igång länge nu och inte haft fler driftstörningar än vanlig flygledning.
Sofia
2018-04-16 16:36:00
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Efter Transportstyrelsen och sittande regerings IT-haverier mm så kommer regeringen aldrig tillåta sig att misslyckas igen. LFV - bara att lägga ner RTS. Vi har tvingats lägga ner andra prestigefyllda projekt förr - kommer vi ihåg VDL Mode 4. Kostade oss också flera hundra miljoner innan nedläggning.
Klas
2018-04-16 10:19:21
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
@Johan
Intressant hur dumma inlägg vi tvingas läsa ibland. Håll dig borta från sådant som du helt uppenbart inte begriper. Det märks att du inte har en aning om vad frågan handlar om.
Johan
2018-04-16 08:58:51
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Äntligen, man slipper strejkbenägna flygledare , flygledare som maskar, flygledare som går på fackliga möten, nu finns stordriftsfördelar och reserver att sätta in..... Tack, ett extremt bra beslut!!!
David
2018-04-15 11:05:43
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Kan bara hålla med de flesta. Så naivt av regeringen att låta LFV utreda sina egna intressen. Lika naivt av regeringen att låta affärsverket LFV bilda bolag med SAAB och göra uppmärksammade affärer i Förenade Arabemiraten. Vem tog beslut om allt detta? Intressant för granskande media och en oberoende utredare.

S statsråd på infrastrukturdepartementet och generaldirektörer i LFV sedan 2014 har envetet arbetat för att hämma ett taget riksdagsbeslut från maj 2010 för fri konkurrens inom flygtrafiktjänster. Stoppar statens flygplatser att få marknadsmässiga villkor.

Med facit i hand och efter flera feltramp de senaste åren från S ledda politiker och generaldirektörer i LFV så bör övriga partier sätta ner foten. Granska och utred de anmärkningsvärda beslut som är tagna. Granska även LFV ekonomi och ekonomiska analys.
C
2018-04-14 21:21:48
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Visst ska LFV utreda sig själva men det är inte LFV som ska granska utredningen och fatta beslut utifrån den. Många av falskheterna och överdrivna fördelar med fjärrstyrningen har avmaskerats bara senaste året. Vi ska alla granska utredningen och komma med synpunkter. LFV har mycket mer att förlora på oärlighet och mörkning i det här läget. Det gäller snarare att krypa till korset och be om ursäkt om man vill rädda sitt eget skinn. Den här regeringen och de opositionella vill inte centralisera och de vill inte ha en infrastruktur som inte klaffar med ett kapabelt totalförsvar. Enstaka militära rörelser under planerade kriser är inte good enough. Sossarna har inte heller råd med fler IT-relaterade kriser.

Om det finns någon proaktivitet kvar i LFV gäller det att binda upp kommunal/privata kontrakt till centralen istället. Eller fixa skuggningen av Malmöcentralen. Några statliga flygplatser kommer inte att styras därifrån.
Wilhelm
2018-04-14 15:24:09
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Den svenska modellen, dvs man ska inte förvånas, eller? Hur tänker infrastrukturminister Tomas Eneroth & Co när de beslutat om en utredning av konsekvenserna av flygledning på distans, RTS/RTC. Mycket anmärkningsvärt att LFV ska utreda sig självt?

Det mest märkliga är att LFV som bildat bolag med SAAB enkom för att utveckla RTS (fjärrstyrd flygledning) också ska utreda RTS.

Flygbranschen m fl måste ifrågasätta detta beslut. En oberoende utredare måste få uppdraget, typ Sweco eller WSP.

Ifall LFV eller Transportstyrelsen tar sig an uppdraget så blir det jäv och det borde ministern förstå.

LFVs GD Ann G Persson har nyligen sagt att RTS är framtiden och LFVs överlevnad i konkurrens med ACR och andra konkurrenter. Säger en hel del!!!
Bertil
2018-04-14 14:30:57
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Hur kan man på ett seriöst sätt låta LFV utreda sig själv när det gäller denna soppa. Det är ju dubbeljäv att utreda sej själv med tanke på fattade beslut och bildande av gemensamt dotterbolag med tillverkaren av systemet. Det är ju lika illa som att låta Sjöfartsverket granska sin helikopteraffär. Trovärdigheten är helt borta. Men det passar förstås regeringen som även har fingrarna i syltburken.

Det vore bättre att uppdrag granskning tog tag i detta.
CV
2018-04-14 13:38:39
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Man kan fjärrstyra utan att centralisera men det är inte lika sexigt.
Nicke
2018-04-14 00:17:40
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Tungt för LFV, SAAB, Sundsvall, Örnskiöldsvik och inte minst fd minister A Ygeman och kompanjon fd minister A Johansson. RTS var ett sätt att försvåra och/eller göra sig av med ACR. Nu blev det KU utfrågning istället för de båda. Seriöst? Mycket nu!!!
Johan Falck
2018-04-13 21:22:21
@Ola
Tror du glömmer att det är LFV själva som ska redovisa... Dom kommer naturligtvis inte lägga fram något som helst negativt i den redovisningen.
 

Tillbaka

BAM
Saab
Air BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev