Tråden startades av: SE210 driver  2018-04-16 09:22:50
Farligt med turbopropp flygplan 
https://news.aviation-safety.net/2018/04/14/iata-publishes-safety-report-2017/

•44% of the world’s accidents involved turboprops, while the global turboprop fleet is one fifth the size of the jet fleet.

Summa:
Åk jet flygplan!
ATR72 mfl!, kör bara cargo med dom.....

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Skattebetalare
2018-04-24 18:06:11
SV: Farligt med turbopropp flygplan
Jag undviker TP till varje pris. Hellre en ERJ-170.
Nepal
2018-04-23 08:59:55
SV: Farligt med turbopropp flygplan
Lukla flygplats:

https://youtu.be/NKED_3FA7c4

Konstigt att flyga rakt mot en bergvägg och ingen go around.
Ali
2018-04-23 08:50:32
SV: Farligt med turbopropp flygplan
Börja att flyga jet på Lukla så är statistiken snabbt annorlunda. Där blir troligen haverier med jet 100%.
TP
2018-04-22 23:57:57
SV: Farligt med turbopropp flygplan
Turbopropp flygplan i sig är inte ett dugg farligare äe jet flygplan. Sen kan sättet dom användas på göra att flygningen är farligare, men detta har ingenting att göra med flygplans typ. T. ex. i Japan används B747 på kortlinjer.
Boeing
2018-04-22 17:52:52
SV: Farligt med turbopropp flygplan
Styrverket - vad f-n är det?
sv thomas
2018-04-22 16:04:32
SV: Farligt med turbopropp flygplan
30-40g, och du lever? Snacka om nonsens snack.
Swdsim
2018-04-21 18:17:26
SV: Farligt med turbopropp flygplan
Vill kommentera bara att turbopropp flygplan har en betydlig lägre flyghöjd jämfört med jetplan. Här i Norden är risken större att de hamnar i ett nedisningsläge och sämre väderförhållande.
Jetpilot
2018-04-19 08:52:03
ISV: Farligt med turbopropp flygplan
Har flugit båda och nej att TP skulle vara farligt nej det är säkert men en jet är oftast säkrare när det kommer till t.ex icing och motorbortfall.
Pilot
2018-04-19 00:28:59
SV: Farligt med turbopropp flygplan
Rent skitsnack TP är säkert.Och blir mer och mer av dem.Lönsammaste planen och miljövänligaste på marknaden.
Inte ett dugg farligare än Jet.
Kolla Southwest nu !
Jumbo
2018-04-18 22:19:14
SV: Farligt med turbopropp flygplan
Re: Saab340 säkrast

Statistik är en matematisk produkt bara.
Fråga t.ex dom i Saab340 planet i Australien som tappade ena propellern
om dom litar på statistik....
S340
2018-04-18 21:42:22
SV: Farligt med turbopropp flygplan
Sen är SAAB 340 en av världens säkraste flygmaskiner dock.... Just saying....
Linkan
2018-04-18 19:30:45
SV: Farligt med turbopropp flygplan
Finns väl fler anledningar som kan var en olycksrisk.

Farligaste fasen är inflygning och landning. Mindre flygplan flyger ofta på kortare fält med besvärligare inflygning som ställer till besvär.

De mindre flygplanen flyger ofta kortare linjer och har således fler starter och landningar per dag.

Ofta är det mindre bolag som har lägre initialt krav på flygtid för sina piloter.




@Gee
2018-04-18 18:11:40
SV: Farligt med turbopropp flygplan
Har du någon källa på att det inte är någon skillnad om man tar hänsyn till antalet flygningar?
ABC
2018-04-16 21:27:43
SV: Farligt med turbopropp flygplan
Jag har inget med nedanstående inlägg att göra.
thomas
2018-04-16 19:37:12
SV: Farligt med turbopropp flygplan
var det inte en Airbus som havererade utanför NYC, 2 piloten trampade tydligen för hårt på det hydrauliska roder systemet, planets styrverk havererade och
föll av flygkroppen.
Åkte med Next Jets turboprop från TLL till ARN det blåsten hårt på inflygningen till bana 26, kraftiga rörelser flygplanet vred sig i längdriktningen med minst en 30-40 g styrverket höll som tur var, men det var knäppt tyst bland de 18 paxen. Nice jobb av piloterna.
ABC
2018-04-16 15:42:08
SV: Farligt med turbopropp flygplan
TP-maskiner är svårare att flyga.
Airbus o Boeing per design har räddat många incidenter senaste åren pga sin teknik, en teknik många av TP saknar.
Gee
2018-04-16 10:08:52
SV: Farligt med turbopropp flygplan
Man kan tolka siffror precis som man vill.

Säkerhet beror mer på var i världen flygbolaget kommer ifrån, inte om de har fläkt eller propeller för framdrift.
Sen gör turboprops betydligt fler flighter än jet maskiner vilket du inte nämner. Titta på antal flighter så spelar det ingen roll om det är TP eller Jet.
En TP mellan Stockholm och Visby gör 10-12 flighter på en dag och en longhaul Jet kanske bara en flight!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev