Tråden startades av: pf  2018-04-24 18:57:04
SAS og stor bestilling på 320 Neo-familien. 
Slik jeg forstå det, har SAS bestilling på 50 nye fly de neste år.

Men, er det rett at det er SAS Ireland som skal disponere maskinene ? Altså alle disse på EI-reg ?

Med de nye flyene, så skal SAS gradvis fase ut B-737, det kan neppe være tvil om at det vil være mest rasjonell å ha færrest mulige typer/versjoner i et flyselskaps flåte.

Med irsk selskapsform, hva vil da skje med cockpit og cabin crew ? Har SAS storstilte planer om å legge ned dagens baser, og å la alt styres fra Dublin ? Piloter på dagens 737'er entlediges, eller blir tilbudt "dårligere" kontrakter etter at de selv har måttet betale for konvertering fra Boeing til Airbus ?

Kan være en farlig vei for SAS, fordi det er nok av bolag som skriker etter Boeingjockeys, og tilsvarende med Airbus er begrenset, ihvertfall om en skal spare kostnader. Og det er vel meningen med å opprette SAIL.

Før var det vel slik at man måtte ha etablert seg som pilot i Norge og Sverige for å få fly der regulært under vinterperioden. Kan SAS gjennom avvike fra det, kom i håg, norsk innnenriks er en tung del fremdeles innen SAS.

Og, beklager dere som gjør den viktige delen i kabinen, men dere kan vel også få konsekvenser av bytte fra SAS til SAIL. Men, jeg tviler på at dere egentlig trenger en lang konvertering fra Boeing til Airbus.

Andre der ute som har meninger om dette, for worst case vil det berøre svært mange innen skandinavisk luftfart ?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pf
2018-04-27 22:05:00
SV: SAS og stor bestilling på 320 Neo-familien.
Thomas og andre, kan vi komme tilbake til emnet.

En teknisk diskusjon om fuel og flytyper er interessant, men i en egen diskusjon, please !
thomas
2018-04-27 15:55:34
SV: SAS og stor bestilling på 320 Neo-familien.
Det är många faktorer som samverkar till att minska bränsleförbrukningen och uppnå längre range, gäller både Boeing och Airbus. Komposit, aerodynamik utvecklingen, och ja motorerna utvecklas hela tiden, där står RR i Darby för en fantastisk utveckling de har en stor del av marknaden för wide bodys, de övervakar alla sina motorer i realtid. Det här plus konkurrensen gör det mkt billigt att flyga.
På 70 talet kostade en NYC biljett en 5.000sek 60 och 50 talet ändå mer.
Idag trots dagens penningvärde ungefär lika i snitt.
sv thomas
2018-04-27 12:25:52
SV: SAS og stor bestilling på 320 Neo-familien.
Kanske det är ett samband mellan bränsleförbrukning och range........ ;o)
thomas
2018-04-27 08:54:12
SV: SAS og stor bestilling på 320 Neo-familien.
även 737 an har en fantastisk utveckling, rangen payloaden har markant ökat över tid samtidigt som fuel åtgången har dramatiskt minskat.
sv thomas
2018-04-26 19:57:43
SV: SAS og stor bestilling på 320 Neo-familien.
Lika imponerande att B737 Max har lägre FF än Neo'n. Som enligt Airbus själva består till 40% av USA tillverkade delar/komponenter.
pf
2018-04-26 18:44:34
SV: SAS og stor bestilling på 320 Neo-familien.
thomas, for en amatør som meg høres det ut som det er motorteknologien som er største bidragsyter til dette, og i noe grad design på vinger og kropp.

Airbus setter sammen eget bygde og komponenter uten ifra, deriblandt motorer, til ferdig fly.
thomas
2018-04-26 16:31:25
SV: SAS og stor bestilling på 320 Neo-familien.
320 neon är ett fantastiskt plan, imponerande hur Airbus kan bygga allt bränsle snålare flygplan, den här modellen drar en 20-25% mindre, och just nu ökar fuel priset, så rätt satsning av SAS.
JAP
2018-04-26 12:30:30
SV: SAS og stor bestilling på 320 Neo-familien.
Vad säger SAS-killen Pierre Holm-någonting(?) om det? Har inte sett några inlägg från honom på länge.
pf
2018-04-26 08:32:08
SV: SAS og stor bestilling på 320 Neo-familien.
Sas, hva var da ellers meningen med å sette opp SAIL fremfor at alt ble i core-SAS ?

Og, tror du og andre at SAS egentlig får den store besparelse i å ha "bare" 9 fly i SAIL ?

Jeg tror ikke det, med 9 fly er besparelsen neppe større enn kostnadene med å etablere SAIL.

Så, men foreløpige konklusjon er at det vil komme mer, mulig langt mer. Om ikke kan SAS ha konstruert et nytt Snowflake.
Sas
2018-04-26 06:48:45
SV: SAS og stor bestilling på 320 Neo-familien.
Vad spelar det för roll?
pf
2018-04-25 17:15:00
SV: SAS og stor bestilling på 320 Neo-familien.
Sas, mener du wet-, dry- or damp leasing ?
Sas
2018-04-25 15:33:10
SV: SAS og stor bestilling på 320 Neo-familien.
Det hindar inte sas att leasa maskiner mellan sina AOCn
KalleSus
2018-04-25 11:46:30
SV: SAS og stor bestilling på 320 Neo-familien.
SAS har beslutat att nio maskiner av typen Airbus 320 Neo ska flyga för dotterbolaget SAS Ireland.
Hittills har 6 stycken levererats, och tre återstår alltså (EI-SIG, EI-SIH, EI-SII).

Sen fortsätter leveranserna till SAS Main av de återstående 9 ur den första beställningen.

Några beslut om placering av den nya, 50-maskinersordern har inte kommunicerats av SAS.
B
2018-04-24 21:00:24
SV: SAS og stor bestilling på 320 Neo-familien.
Vad yrar du om? Självklart kommer de allra flesta vara kvar i Skandinavien eftersom där SAS har all sin trafik. SAS lär knappast ge sig ut i Europa och försöka bli ett nytt Ryanair.
@pf
2018-04-24 19:52:23
SV: SAS og stor bestilling på 320 Neo-familien.
Nej , det är inte så att alla dessa flygplan ska reggas på Irland och gå till SAIL.
Typiskt för dig att du måste vända en positiv SAS nyhet till något negativt.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev