Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
 Tråden startades av: Allan Svensson  2018-05-04 14:35:01
SAS dumpning 
Många sas passagerare säger att dom aldrig skulle flyga med ryanair.

Nu har sas lagt ett stort antal avgångar på cityjet. Ett oseriöst bolag som har baser i bland annat Vilnius där lönerna för kabinbesättningen är så låga som 250euro i månaden. Säkerheten verkar inte vara någon prioritet och avgångarna ställs in i allt högre grad.

Sas verkar glada. Passagerarna är inte heller medvetna om att de sitter i flygplan där personalen har det mycket värre än i ryanair.

Äger svenska staten fortfarande något av sas?

Bojkott!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@Allan Svensson
2018-05-20 14:28:36
SV: SAS dumpning
So what? De gör som de vill. De är vuxna människor. Inget som vi har att göra med.
Anton
2018-05-20 11:29:53
SV: SAS dumpning
Inte länge sedan Norwegian hotade att försätta sitt dotterbolag i konkurs pga fackföreningarnas krav. Det kan man snacka om tveksamt agerande av en redan då pressad aktör.
Allan Svensson
2018-05-20 10:14:14
SV: SAS dumpning
Von - exakt dessa pengar räcker inte långt med 6 nätter i Norge eller danmark om man ska kunna ha ett boende hemma också. Det är detta jag ville komma till från början. De flyger runt i sas nätverk och får sämre betalat och är sämre behandlade än ryanair personalen.
Von
2018-05-17 18:31:03
SV: SAS dumpning
Senior Cabincrew från Vilnius har ca €350 per månad, €10 per sector samt €50 i traktamente per natt borta.
De skattar på lön och sectortillägg. Ingen pension.
Jobbar EASA FTL och nuddar ofta 60h per vecka, 6-7 dagar borta följt av 2 hemma.
Trött
2018-05-16 13:39:38
SV: SAS dumpning
Varför blandar du då in SWA? Debattera fackföreningar i en egen tråd!
Det här med insikt verkar att vara en bristvara.
Ture Sventon
2018-05-16 12:40:51
@Trött
Eller så handlar tråden om Cityjet och deras villkor...?
Trött
2018-05-16 12:04:57
SV: SAS dumpning
Handlar inte tråden om SAS? Om ni tycker att det är viktigt att diskutera fackföreningar - öppna en egen tråd om det.
T. Sventon, oxå skattebetalare
2018-05-16 11:09:43
@Skattebetalare

"Du sa: Det fungerar säkert för dig där du nu jobbar men jag kan försäkra dig om att det inte fungerar på något flygbolag någonstans."

Ja, det stämmer. Jag skrev det.



"Vfr fungerar inte flygbolag utan fackföreningar?"

Det vet jag inte, jag tror inte så är fallet. Tror du att det är så?
Ture Sventon
2018-05-16 11:06:53
@ @Ture Sventon
Nu anser ju inte jag att det var fråga om personliga påhopp. Jag hade åsikter om ditt resonemang och inte om din person.


"...förklara hur flygbolagen tjänar på inställda flygningar pga strejker och i synnerhet av wildcat strikes. Också förklara hur minskad produktivitet är till flygbolagets fördel."

Det där är ju fullständigt bisarrt och påvisar återigen att dina resonemang är inkonsekventa.


I exemplet SWA visar du som sagt alldeles utmärkt att välskötta företag med organiserad personal blir framgångsrika. De tjänar pengar åt sina aktieägare och de får en personal som är lojal och presterar väl.


Det är naivt och okunnigt att tro att ett företags framgång avgörs huruvida dess personal är organiserad eller inte.
Det som avgör ett företags öde är dess affärsidé och dess ledarskap.
Skattebetalare
2018-05-16 04:01:43
SV: SAS dumpning
@ Ture Sventon:

Du sa: Det fungerar säkert för dig där du nu jobbar men jag kan försäkra dig om att det inte fungerar på något flygbolag någonstans.

Vfr fungerar inte flygbolag utan fackföreningar?
@Ture Sventon
2018-05-16 01:48:16
SV: SAS dumpning
Kan du sluta med dina personliga påhopp och förklara hur flygbolagen tjänar på inställda flygningar pga strejker och i synnerhet av wildcat strikes. Också förklara hur minskad produktivitet är till flygbolagets fördel.
Ture Sventon
2018-05-15 20:26:25
@ @Ture Sventon
Återigen, vad är det du försöker påvisa.

Jag har inte någonstans påstått att det är tack vare fackföreningar som SWA är framgångsrikt. Var har du fått det ifrån??
Som sagt, ledningsrätten och ansvaret för ett företags utveckling har dess ledning.
SWA har haft ett mycket framgångsrikt ledarskap.

Jag hävdar enbart att ditt uttalande om "att fackföreningar hjälper företag att gå i konkurs" är nonsens. Det visar du ju för övrigt framgångsrikt i din egen argumentation...

Ditt resonemang är naivt och okunnigt och utöver det, även inkonsekvent.

Kapitalist
2018-05-15 20:18:31
SV: SAS dumpning
Sen har inte Southwest en organisation med flera tusen kontorsanställda som kostar en massa pengar till skillnad mot piloterna som producerar flygningar. Svårt gå med vinst med en tung administration.
Leonid
2018-05-15 18:37:48
SV: SAS dumpning
Det kallas marknadsanpassning.
Vakna, Kalla kriget är över, Televerket, Domänverket likaså Postverket är ombildat, snart även SAS.
@Ture Sventon
2018-05-15 18:10:34
SV: SAS dumpning
I en fri marknad med konkurrens för arbetskraft och civiliserad lagstiftning behövs inga fackföreningar. Kolla 27 stater I USA som är “right to work” – fackföreningar är inget tvång, arbetslösheten är lägre, levnadsstandarden är högre, företagens konkurrenskraft mycket starkare vilket bidrar till anställningstrygghet.

Betr Southwest: Anledningen till deras framgång är inte fackföreningar utan den typ av personal som de anställer. SWA har de tuffaste anställningskrav och många diskvalificeras. Trots det har SWA många sökande, för några år sedan ville 100,000 ha jobb hos SWA, 5000 antogs. Anledningen till SWA attraktion är att de har aldrig lagt av folk, att de har gått med vinst I alla år utom ett och att lönerna ligger över snittet. Anledningen till att de går med vinst är att de har en enhetsflotta pa 700+ B737 (som flyger mycket) och den mest produktiva personalen inom det kommersiella flyget (tack vare SWA anställningskrav). SWA piloter/kabin flyger till FAAs krav och inte till nedvattnade fackföreningskrav. De köper egna uniformer. Deras lön beror på hur mycket de flyger. Pga att de flyger nästan dubbelt så mycket som “vanliga fackföreningspiloter” är deras löner de högsta för 737 piloter i USA.

Många vill kopiera SWA men ingen har lyckats. Anledningen är att man inte har lika arbetsvillig/produktiv personal, vad det nu kan bero på. En annan anledning kan vara flygplansflottan.

Några exempel på den typ av personal som anställs av SWA: 1) Inte ovanligt att piloterna hjälper ramp personalen att lasta flygplanet för att minska förseningen, 2) Förslag från personalen för lönesänkningar/frysta löner för att hjälpa tillfälligt kassaflöde, 3) Förslag från piloterna att få en del av lönen i aktier istf cash 4) SWA management hjälper stations och ramp personal under under storhelger.

Som du ser, har facket inget att göra med SWA framgångar. Jag är omedveten om strejker hos SWA. Däremot är vi väl alla medvetna om wildcat strikes och liknande hos flygbolag med militanta fack och som har slutat med konkurs.
Ture Sventon
2018-05-15 14:54:48
@ @Ture Sventon
Vad är det du försöker säga?

Ledningsrätten och ansvaret för ett företags utveckling är givetvis dess ledning.
Att fackföreningar hjälper företag att gå i konkurs är givetvis bara nonsens.

Åtta timmars arbetsdag, betald semester och annat du antagligen ser som självklarheter infördes inte tack vare enskilda individers förhandlande med empatiska arbetsgivare....


Ett annat exempel än de du valde är Southwest Airlines, ett bolag som skapat ett synnerligen kopierat koncept.
Southwest har alltid haft fackföreningar vilka man för övrigt har haft goda relationer med.

Återigen, vad är det du försöker påvisa?
Tom
2018-05-15 13:41:32
SV: SAS dumpning
Precis. City jet är inte SAS, men dom flyger med SAS logo. Får man göra så, en.igt lagen?
@Ture Sventon
2018-05-15 02:49:58
SV: SAS dumpning
Delta Airlines i USA har en (1) fackförening för enbart piloter. De är med i ALPA. Ett annat stort bolag i USA utan fackföreningar är JetBlue. VirginAmerica var en annan. Fackföreningar hjälper företag att gå i konkurs, i synnerhet flygbolag.
Ture Sventon
2018-05-14 13:16:19
@Skattebetalare
Det framgår ju i dina inlägg att du förvisso är intresserad av flygbolag men du har väldigt liten insikt...

"För min del skulle jag aldrig vilja att en 'fackförening' ser efter mina intressen eftersom jag kan göra det bättre själv.

Det fungerar säkert för dig där du nu jobbar men jag kan försäkra dig om att det inte fungerar på något flygbolag någonstans.

Det är för övrigt ingen okänd fakta, det är väl känt av alla med just insikt.
John Silver
2018-05-14 00:03:08
SV: SAS dumpning
Trött har helt rätt, det är helt oseriöst att kalla City Jet för ett oseriöst bolag utan att ha dokumentation för detta. Denna tråd verkar vara startat av nån panisk Norwegian fanatiker för att. kasta smuts på City Jet och SAS.
Allan Svensson
2018-05-13 21:50:01
SV: SAS dumpning
Trött det var inte piloterna jag kritiserade. Mycket väl medveten om kompetensen som finns i pilotkåren dock verkar inte bolaget särskilt intresserad av denna? Tycker man hör en hel del i korridorerna och skulle vilja påstå att jag har säkra källor. Troll bor i skogen och har sällan tillgång till Internet. Huvudämne här skulle vara hur cityjet långsiktigt plan är att flytta all verksamhet till Baltikum och sedan skicka dom på inrikesrutter bland annat. Det kallar jag dumpning. För många sas-kramare här.
Trött
2018-05-13 07:44:50
SV: SAS dumpning @SAS dumpning
Du slänger ur dig "Säkerheten verkar inte vara någon prioritet"
På vilka grunder och med vilken fakta uttalar du dig?
Är du medveten om att det finns många kompetenta Svenska piloter på det bolaget? är du medveten om att samma piloter som flög på Cimber i Köpenhamn numera flyger på det bolaget?
Känns spontant som ytterligare en trolltråd....
Känns spontant som att Flygtorget borde ha en bättre övervakning av sådana här nonsensinlägg.
sv RJ
2018-05-12 20:25:38
SV: SAS dumpning
Kolla fakta! Svenska staten äger 14,8% av SAS, danskarna 14,2% samt lilla Norge som äger 9,9%. Summa 38,9% av statligt ägande. Du säger 42,8%. Fakta säger 38,9%. Intressant med "faktaexpereterna".
Jon
2018-05-12 18:55:15
SV: SAS dumpning
Dom är goda på att kritisera Norwegan, men titta nu på gamla SAS....
Skattebetalare
2018-05-06 15:11:13
SV: SAS dumpning
Ryanair's marknadsstyrka är låga priser. De betalar lokala marknadsmässiga löner. De som inte vill jobba hos Ryanair, eller något annat bolag, kan söka andra jobb. För min del skulle jag aldrig vilja att en 'fackförening' ser efter mina intressen eftersom jag kan göra det bättre själv.
Allan Svensson
2018-05-06 10:18:29
SV: SAS dumpning
Crew det är helt riktigt men dom jobbar inte i Lettland. Dom flyger inrikes i Sverige Norge och Danmark till största del.

John silver sas målar upp en image där de säger att det ska va skandinaviska vilkor. Mot passagerarna har dom också en image där service är prioritet. Som jag skrev från början så är det många av sas passagerare som vägrar flyga med ryanair. Nu flyger dom med sas som köper in tjänster till lägre bud än ryanair. Fair?
RJ
2018-05-06 09:47:05
SV: SAS dumpning
SAS ägs av Svenska staten ca 17,1%, Danska staten ca 14,3%, Norska staten ca 11,4%.
Det är omkring 43%. Rätt rimligt att de följer den skandinaviska modellen och står upp för vettiga kollektivavtal och gällande pensioner till all personal.
John Silver
2018-05-06 01:49:58
SV: SAS dumpning
Allan, jag tror du lever i forntiden, det verkar så. Alla bolag som kan,gör som typ SAS eller Norwegian för att mindska kostnader, detta gäller inom alla branscher. SAS är inget statligt svenskt bolag som t.ex. skandal bolag som telia och vattenfall. Svenska staten äger en relativt liten del av börsnoterade bolaget SAS, om jag minns rätt runt 15-17 %.
Crew
2018-05-05 23:11:37
SV: SAS dumpning
Men hallå!
Är du anställd i Lettland så ska du ha lettisk lön!
Vad är konstigt med det?
Det gäller att tjäna pengar.
2018-05-05 18:00:20
SV: SAS dumpning
Skandinaviska modellen? Tillåt mig att småle.
Allan Svensson
2018-05-05 12:39:55
SV: SAS dumpning
Opc på vissa ställen har dom inte ens anställningskontrakt.

Gustav dom också.

Allan Ballan nej du. Här finns bara rå fakta. Dy är bättre än sas på många punkter men älskar jag dom? Nej.

Ni kan fundera på varför personalen flyr cityjet och dom i desperation försöker anställa folk i Baltikum till 0 vilkor. Resultatet blir inställda flygningar hela sommaren.

Sas (staten) har gjort den riktigt dålig upphandling och känner inget ansvar i frågan kring social dumpning.
PM
2018-05-05 10:51:59
SV: SAS dumpning
@Bernt
Nämn gärna några statligt ägda bolag som aktivt pressar sin prsonal och konkurerar direkt mot den skandinaviska modellen, gärna via öststatskontrakt och horribla villkor.
Allan Ballan
2018-05-05 09:41:16
SV: SAS dumpning
Allan Svensson har inte en susning om vad han pratar om och det märks tydligt. Ännu ett troll (förmodligen DY-älskare också) som försöker sprida falsk information.
Bernt
2018-05-05 08:40:23
SV: SAS dumpning
Men, så här arbetar väl alla företag i alla branscher, tror Allan Svensson lever i en fantasivärld.
Gustav
2018-05-05 06:23:27
SV: SAS dumpning
Är det sas Irland med bas i London och malaga du menar?
Crew
2018-05-05 02:18:50
SV: SAS dumpning
Men inget fel idet!Hur skulle annars SAS gå runt?
CityJet är ett fint Och bra bolag!
Opc
2018-05-05 01:28:40
SV: SAS dumpning
Har de inte kollektivavtal på alla baser?
Det är väl ett krav från SAS på ALLA underleverantörer?
777
2018-05-05 01:15:48
SV: SAS dumpning
De piloter som jobbar mest och har sämst betalt i branschen är nog dom på "riktiga" SAS. Efter stålbadet för några år sedan där de fick ge upp mycket av sina villkor "tillfälligt" så känner nog de flesta sig ganska lurade.
Mediedrevet mot dem under strejken visar vilken arbetsgivare SAS har blivit.
Allan Svensson
2018-05-05 00:21:29
SV: SAS dumpning
Arrow kul för dig. Hur känner du inför att dina kollegor i Baltikum blir behandlade som sopor?
Arrow
2018-05-04 21:47:42
SV: SAS dumpning
Jag jobbar på Cityjet och tjänar 90000:- per månad vilket är bättre än mina kollegor på riktiga SAS. Trivs dessutom bra på Cityjet förutom att man är borta lite väl mycket.
 

Tillbaka

FMV
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev