Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
 Tråden startades av: Allan Svensson  2018-05-04 14:35:01
SAS dumpning 
Många sas passagerare säger att dom aldrig skulle flyga med ryanair.

Nu har sas lagt ett stort antal avgångar på cityjet. Ett oseriöst bolag som har baser i bland annat Vilnius där lönerna för kabinbesättningen är så låga som 250euro i månaden. Säkerheten verkar inte vara någon prioritet och avgångarna ställs in i allt högre grad.

Sas verkar glada. Passagerarna är inte heller medvetna om att de sitter i flygplan där personalen har det mycket värre än i ryanair.

Äger svenska staten fortfarande något av sas?

Bojkott!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Norwegian
2018-07-20 12:07:41
SV: SAS dumpning
Idag ansöker man om ett svenskt AOC. Räkna med en tuff kamp för sas på LH.
Trött
2018-07-19 20:19:26
SV: SAS dumpning
@Skattebetalare Sicket svammel!
@Billigast är inte alltid bäst
2018-07-19 17:26:40
SV: SAS dumpning
Kan vara att for vissa longhaul routes ar det billigare med en crew base i Skandinavien. Beror pa catchment area, competition, route system, destinationer och frekvenser. Det galler att maximera produktionen och minska enhetskostnaderna.

/Skattebetalare
Billigast är inte alltid bäst
2018-07-17 07:56:40
SV: SAS dumpning
Som redan nämnts så ökar Norwegian i Skandinavien markant. Även long haul kommer baseras där.
NAS har garanterat insett något SAS ännu inte gjort. Irländarna var kanske inte så lätta att göra med ändå? Där det sparades tillkom istället andra kostnader? Billigast är kanske inte alltid bäst. Vem vet? men de väljer att anställa i Skandinavien nu.
@skattebetalare
2018-07-16 10:45:05
SV: SAS dumpning
@Skattebetalare
För att få lojala medarbetare så sätter ledningen nivån.

Som en vis man en gång sa;
"Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients..."
Kallekula
2018-07-15 23:18:45
SV: SAS dumpning
Tror i alla fall något av de inhyrda bolagen har bättre lön i cabinen än än SAS Main... Så.. pick and chose.
@ Sv Lundin
2018-07-15 15:34:52
SV: SAS dumpning
Då har väl SAS kopierat flera bolag som fanns före de. T.ex Finnair.
Mera dumpning
2018-07-15 15:33:46
SV: SAS dumpning
Nu dumpas betalande pax:

https://www.expressen.se/nyheter/fullbokade-sas-plan-till-semesterorter-installda/
Jonsson
2018-07-13 16:39:51
SV: SAS dumpning
Sv Norwegian har aldrig kopierad SAS. Men titta på SAS, bas i Malaga, etablärar sig i Irland. Kopierar Florida linjen, startade upp igen LAX-linjen, kopiereade Boston-linjen, äfter 60 år, kopierar ny långlinje från Oslo (Florida) etc
Skattebetalare
2018-07-13 14:05:19
SV: SAS dumpning
TG: Du har det bakvänt. Kunderna är nummer 1. Det är kunderna som betalar din lön. Utan kunder har du ingen lön alls. Anställda som anpassar sig till marknadskraven och jobbar för företagets bästa intresse blir bäst belönade, vilket är helt naturligt. Om du vill att allt ska vara dig till lags starta eget.
@Sv Lundin
2018-07-12 13:54:06
SV: SAS dumpning
Är du säker på att Norwegian kopierade SAS när det finns så många bättre flygbolag att kopiera?
TG
2018-07-12 11:41:44
SV: SAS dumpning
Varför skulle det vara självklart att de anställda ska ställa upp för företaget och arbeta extra genom övertid och att tänja på avtalets gränser när inte företaget är lika välvilliga tillbaks när det gäller beviljande av ledighet etc? Min ledighet är ur mitt perspektiv viktigare än alla flygningar tillsammans. Det finns många företag att jobba för och det är enkelt att få jobb så därför bör nog arbetsgivarna vara lite rädda om sin personal. Det kostar dessutom väldigt lite att göra det angenämt och bekvämt för sin personal. Det är inte kunderna som är viktigast, det är personalen. En missnöjd personal skapar knappast nöjda kunder.
Sv Lundin
2018-07-12 06:58:28
SV: SAS dumpning
Det är väl snarast DY som kopierat SAS och startat flygtrafik. SAS fanns långt före DY var påtänkt!
Skatteetalare
2018-07-12 02:34:44
SV: SAS dumpning
SAS är på rätt väg. Under de senaste 8 åren har SAS personal minskat med omkring 35%. Precis vad jag hade gjort för att få ner personalkostnaderna. Nu gäller det att minska Skandinaviska crews så mycket som möjligt och ersätta dem med crews baserade i länder med lägre kostnader.
Lundin
2018-07-11 22:15:25
SV: SAS dumpning
Ja, SAS fortsättar at kopiera Norwegian. Varför kan dom inte vara lite innovativa? Tänka lite nytt, om inte annat.
sv Skattebetalare
2018-07-11 15:34:50
SV: SAS dumpning
Alla tänker inte som du - tack och lov!
Copycat
2018-07-10 12:30:13
SV: SAS dumpning
Norwegian ökar sin personal i Skandinavien, och rekryteringen till tex spanska baser har upphört.
SAS försöker göra som Norwegian men är 6 år bakom. Kanske de borde följa vad Norwegian gör nu och öka i Skandinavien.

Skattebetalare
2018-07-08 16:32:51
SV: SAS dumpning
Det är bara en tidsfråga tills en stor del av SAS flygande personal kommer från baser utanför Skandinavien. Skandinaviska skatter, levnadskostnader, arbetslagstiftning och fackens mentalitet försvagar SAS konkurrenskraft. Alternativet är att lägga ner verksamheten. Det finns gott om andra bolag som kan ta över marknaden. Lika bra att inse det.
Klarsynt
2018-07-07 08:16:51
SV: SAS dumpning
Att: @sv Skattebetalare
Självklart, när det blir strejk har arbetsgivaren misslyckats!
Skattebetalare
2018-07-07 04:17:25
SV: SAS dumpning
Betr hamnstrejken och alla andra strejker:

Jag är emot alla strejker. Personligen var min första och sista erfarenhet med facket när jag hade sommarjobb under skoltiden och jobbade på en fabrik i Stockholmstrakten. Jag kunde inte och fortfarande kan inte fatta vfr jag ska vara solidarisk med dem som vill ha en timmes lunch och jobba så litet som möjligt. Min filosofi är att företaget betalar min lön och det är mitt ansvar att göra mitt bästa för företaget och nå resultat som överträffar förväntningarna. Tack vare denna filosofi har jag blivit mycket väl belönad i alla avseenden.
Skattebetalare
2018-07-07 03:40:19
SV: SAS dumpning
@Sv Skattebetalare:

Du menar “bästa sätt” enligt rådande omständigheter.

Håller med dig att arbetsgivaren har skyldigheter att anställa folk som har rimliga krav, som är service-orienterade, som begriper vad marknadskrafter och konkurrens innebär, var företagets inkomster kommer ifrån och som arbetar i företagets bästa intresse. Endast då kan ett företag och företagets anställda bli framgångsrika.

Det naturliga, om man inte gillar sitt job, är att hitta ett annat jobb som är mera tillfredsställande och inte "kasta sten på arbetsgivaren" eller vidta åtgärder som ställer till problem för kunderna.

Det finns flygbolag som har gått under pga militanta fack, och det finns flygbolag med fack som är framgångsrika tack vare anställningkrav som filterar bort olämpliga, och det finns framgångsrika flygbolag utan fack. Framgångsrika bolag har framgångsrik personal, andra har det inte.
@sv Skattebetalare
2018-07-06 17:13:06
SV: SAS dumpning
Har du samma uppfattning om den vilda strejk som pågår i GBG's hamn?
Sv Skattebetalare
2018-07-06 08:06:47
SV: SAS dumpning
Strejk beror på att arbetsgivaren inte tar hand om sina anställda på bästa sätt.

Jämför en bil som du inte servar tar hand om den strejkar också helt spontant. Kan få körförbud vid flygande besiktning.

Det är alltid arbetsgivaren / bilägaren som är ansvarig!

Skattebetalare
2018-07-05 20:00:09
SV: SAS dumpning
@Vildkatt:
Jag sa inte att lagliga strejker var OK. Men till skillnad mot wildcats har man förvarning och kan planera därefter. Många missade sina connections, affärsmöten, etc, pga CPH wildcats. Helt oförlåtligt och anledning nog att bojkotta flygbolag där de anställda har så liten respekt för passagerare som betalar deras löner. Pga CPH wildcats var jag tvungen att cancellera och uppskjuta flera kritiska affärsmöten. Har undvikit SAS sen dess, och jag är inte den enda som har gjort det.
Vildkatt
2018-07-05 11:50:48
@Skattebetalare
Men du tjatar ju hela tiden om att fackföreningar är av ondo men nu menar du alltså att som frekvent och ytterst erfaren resenär så tycker du att fackföreningarnas lagliga strejker är ok?
Skattebetalare
2018-07-04 14:50:06
SV: SAS dumpning
Lagliga strejker är en sak. Wild cats är en annan.
Också skattebetalare
2018-07-04 11:52:34
@Skattebetalare
Av bolagen du nämner är det ju Lufthansa som har haft i särklass flest strejker de senaste 10-15 åren.
Vildkatt
2018-07-04 11:36:59
@Skattebetalare
"First/Business Class lounges har jag fått nog av..."

Ah, du väntar hellre i gaten?


"...gav upp SAS efter alla wild cats i CPH."

Hur många var det nu igen...2-300?


För övrigt, den som anser att Norwegian LH är någon form av alternativ till BA, DLH, United, American, KLM, Delta, SAS, Icelandair, etc, reser nog mest vid sitt skrivbord med hjälp av MS Flightsimulator...
Dino
2018-07-04 08:44:08
SV: SAS dumpning
Åker SAS business class alla dagar i veckan.
Stabilt och trevlig erfaren personal.
Väljer primärt Business för att kunna koka om biljetterna om jag tvinga stanna kvar ngn dag eller timmar extra. Det är ju fidusen med business biljetterna som man vill ha.
På Monkey biljetterna är man ju låst på 2st avgångstider/datum.

Norwegian Plus var inte värt pengarna till SFO i varje fall.
En massa skrikande barn som varken föräldrar eller cabin personal bad om att tysta ned. Nej SAS alt dito samarbets partners har varit lugnare och bättre igenom sista 15åren.

Audi S4 är sedan bilen med stort B.
Merca har dålig kvalitet och inga bra verkstäder......
Skattebetalare
2018-07-03 23:08:16
SV: SAS dumpning
John Silver: För mig att flyga first eller business är bara ett sätt att komma fram bekvämt och i relativt good form. Jag ser det inte som ett njutningsmedel, men jag vill inte spendera 10 timmar i en stol med limited recline, 32 tums pitch och snorungar i stolen bakom som sparkar på min stol, eller ännu värre, skrikande småbarn. Det viktigaste är kortast möjliga flygtid och passande avgångs/ankomstider. First/Business Class lounges har jag fått nog av, isynnerhet sådana som inte har fönster eller utsikt över banan.

Jag brukade ha Eurobonus Gold men gav upp SAS efter alla wild cats i CPH. Det finns andra bolag...BA, DLH, United, American, KLM, Delta, Norwegian, Icelandair, etc, take your pick.
John Silver
2018-07-02 23:32:44
SV: SAS dumpning
@ Skattebetalare Jag kan hålla med om att stolarna på Norwegian premium och t. ex. SAS Plus som är jämförbara produkt påminner om businessclass stolar som dom var för ett tag sedan. Men Business class är så mycket mer än stolarna.
Skattebetalare
2018-07-02 16:56:44
SV: SAS dumpning
@John Silver: Norwegians 787 Premium Class är som business class var innan man införde sleeper seats. Avsevärt bättre än Economy Plus, etc. Norwegian ska börja på Tampa i november, och jag har en trip planerad åt det hållet. Annars får det väl bli UA via EWR eller DLH via FRA.
John Silver
2018-07-02 08:35:35
SV: SAS dumpning
@ Skattebetalare. Om du är van att flyga business class eller first med olika bolag, låter det märkvärdigt att du överväger Norwegians premium class, denna kan inte alls jämföras med business class, långt under vanlig businessclass standard. Den är snarare som economy plus som finns på flertalet andra bolag.
Skattebetalare
2018-07-02 02:49:29
SV: SAS dumpning
För min del spelar det ingen roll vilket land besättningen kommer ifrån. Alla snackar engelska. SAS långlinjer borde bemannas av besättningar som är baserade i destinationsländerna om kostnaderna är lägre än skandinaviska. Inom skandinavien och Europa behövs en detaljerad analys av flygplanrotation, crew rotation/crew schedules och kostnadskalkyler för optimering.

Betr, bilar så är jag på min 7de Mersa och 3dje S-Class med V-8. Funderade på att byta in Porschen mot en Panamera men bytte in den och min första S-Class för min andra S-Class, vilket byttes in mot den nuvarande S-Class. Funderar igen på Panamera. Har kollat BMW 5 och 6-series. Betr. flygresor så flyger jag Business eller First med bolag som erbjuder non-stop eller kortaste flygtid. Skulle gärna prova Premium Cabin på Norwegians 787.
DC-10
2018-07-01 20:18:45
SV: SAS dumpning
Ja, du har rätt pf.
baggen
2018-07-01 19:26:09
@replik
Så fint at glider omkring i din BMW! Det håper jeg du kan fortsette med! Så fint at du gillar SAS!
Du koster på deg til og med en Plus-billett i ny-og-ne? Ja, da får du jo til og med eget toalett fremst i planet? (Lærte det av en noe overivrig svensk dame "på Pluss" på vei til ZÜrich med SAS).

Fikk du gå før alle andre ombord også? Du ble litt "spesiell" da? Eller? Det du kanskje bør huske på er at norsk inrikes er det største enkeltmarked for SAS. Det er dette markedet som SAS i decennier har tjent penger på, og som gjør at de kan tilby deg, en BMW-kjørende svenske, "lyxresa" med eget toalett (:-)) for en rimelig "Plus-billett". Ingen ting er vel som kjennslan av at man er, om enn bare litt, bedre og "finere" enn alle andre?
pf
2018-07-01 14:45:34
SV: SAS dumpning
DC-10, Linkan tenke et varv til ?

Det er jo hans kalulator som tenker for han....
Replik
2018-07-01 11:21:26
SV: SAS dumpning
Jag kör också BMW, en underbar bil med mycket körglädje och som jag har förmånen att ha råd att köpa. Fiat Uno vet jag inte om den tillverkas längre, men den har säkert skänkt mycket glädje åt sina ägare (och säkerligen en hel del problem också) och givit den frihet som det innebär att ha bil.

Jag kan precis som föregående skribent välja SAS och gör det i princip alltid därför att jag föredrar SAS. Om inte plus-biljetten är alltför dyr så väljer jag även den. Det ger lite extra bekvämlighet och för mig en känsla av att lyxa till det lite.

Men jag är inte helt representativ för befolkningen i stort. Jag lägger hellre mina pengar på just resor och låter dessa gärna få kosta lite mer. För någon annan är det en helt galen prioritering som andra inte kan förstå.

För många resenärer är det ointressant vem de flyger med och hur nivån är på servicen. De skiter i det helt enkelt. Så ser verkligenheten ut. Därför blir det inte längre ett så starkt försäljningsargument (eller affärside) att endast erbjuda flighter från ett företag som är svenskregistrerat rakt igenom och som har personal som är anställda i Sverige (eller för den delen i Danmark eller Norge).

I praktiken betyder det slutligen att antingen så flyger man linjen utifrån de förutsättningar som finns. Tex med personal anställd/baserad i ett annat land eller så lägger man ner linjen och upphör med den delen av verksamheten.

Min fråga blir därför;

Är det bättre att SAS upphör med vissa linjer och inte flyger dem alls, än att de behåller/sätter in nya linjer som flygs med personal anställd i andra länder än de skandinaviska?

Var ska i så fall gränsen dras för vika länder där SAS skulle få ha anställd personal? Är Japan och Kina ok? Spanien och Finland? Norge?

/Replik
DC-10
2018-06-29 16:25:04
SV: SAS dumpning
Det är alltså ok att sas exporterar jobb. När andra bolag gör det, då är det då kallas det för "social dumping". Sas sekten med Linkan i spetsen, kanske borde tänka ett varv till om möjligt.
pf
2018-06-29 10:22:53
SV: SAS dumpning
Jeg er ikke sikker på om den borgerlige alliansen ved valgseier i Sverige har på programmet å selge den statens aksjer i SAS. Skulle så skje, så er det KUN den danske som vil sitte igjen i SAS.

SAS kan, ved den norske stats aksjesalg, ha fått en overvekt av investorer som krever en snarlig (høy) profitt på sitt kjøp av SAS.

Dette igjen KAN bety at de ønsker å presse kostnader. Jeg har tidligere tatt til orde for at, ved å investere i ny A-320 N flåte, vil SAS ta opp personalkostnadene. Flygende crew KAN bli presset over på annet lands vilkår(f.eks Irland) a la SAIL.

Se på Austrian, slik jeg forstår det, ble få igjen i core, det var vel crew på langruter, av luftfartspolitiske årsaker. resten ble presset over på Tyrolean's vilkår, altså de langt fleste, de som arbeidet på mellomdistanseflåten(Europa m.v.)

Slik kan også skje i SAS, det kan f.eks komme andre i styrelsen enn de som sitter der i dag, dersom eierene finner at disse IKKE oppfyller deres mål for bolaget(profitt-aksjeutbytte).

Jeg tror neppe noen av de tre nasjonalstater vil motsette seg....

OK, det finnes mulige argumenter i mot, pilotmangelen begynner å bli generell. Mao, de må holdes på, nesten for enhver pris, det forstår jo også O'Leary. Og det kan være regulative bestemmeler for erfaring for å jobbe(fly) i "artiske områder" e.g. nord-Norge/Sverige....

En annen sak som jeg tror vil skje. SAS vil i langt større grad vurdere strekning for strekning lønnsomhet. KAN gi utslag i stengninger av ruter f.eks domestic i alle tre SAS-land.
Sv Replik
2018-06-29 10:03:06
SV: SAS dumpning
Jag väljer SAS alla gånger även om biljettpriset är något högre i kronor räknat. Jag köper service och kvalitet på samma sätt som jag väljer BMW före Fiat Uno.

Vill du köra Fiat varsågod, då vet jag var du hör hemma.

Replik
2018-06-28 22:02:01
SV: SAS dumpning
@DC-10
Ja, det är ok att SAS exporterar jobb. Om företaget ska kunna sälja biljetter som någon vill köpa och som de tjänar pengar på så kan inte kostnaderna för SAS vara avsevärt högre än de för andra bolag. Skulle det vara så, tvingas SAS hålla högre biljettpriser för att täcka sina kostnader. Då väljer kunderna att köpa sin biljett från ett annat flygbolag. Alltså fungerar inte modellen att ta högre biljettpris för att kunna betala högre löner än andra bolag.

Med baser även i länder där kostnadsläget är lägre än i Skandinavien möjliggörs att vissa linjer kan finnas. SAS kan alltså ha en linje och tjäna pengar på den som de annars inte skulle kunna ha haft.

På samma gång som detta kan ses som en nackdel för flygande arbetstagare i Sverige så innebär det också en möjlighet. Det bidrar till att hålla volym för koncernen som helhet och kan ge ekonomisk styrka för att utveckla verksamheten - tex på hemmaplan i Skandinavien.

Alternativet till att ha anställda i andra länder är alltså inte att istället anställa dem i Skandinavien. Alternativet skulle istället vara att inte anställa någon alls och heller inte flyga en viss linje.

För mig personligen har det tagit ett tag att smälta detta. Visst vore det kul om antalet arbeten i Sverige är många och personalen får så bra lön som det bara går. Men när man ser sanningen i vitögat finns det ingen annan väg än att anpassa sig till verkligheten.
Skattebetalare
2018-06-28 17:37:53
SV: SAS dumpning
DC-10: Det är fråga om att överleva. Skandinavien har höga levnadskostnader pga vansinniga skatter och höga löner. Social lagstiftning bidrar till relativt låg produktivitet. Det är fri konkurrens och folk betalar inte mer än vad de behöver för sprit och vin, flygbiljetter, eller något annat. Om så inte vore fallet så skulle inga företag gå bankrutt. Svenska staten är delagare i SAS och de vill gärna se större utdelning, vilket de får om SAS kostnader är lägre och vinsten högre. Personalkostnader är den enda stora posten som SAS kan kontrollera. Tyvärr är SAS’s vinster skakiga. De har fyra år med förluster de senaste 10 åren, så det finns gott om plats för bättre resultat.
DC-10
2018-06-28 13:35:33
SV: SAS dumpning
@Skattebetalare Är det ok att SAS "exporterar" jobb?
sv Skattebetalare
2018-06-28 13:34:07
SV: SAS dumpning
Kan bara konstatera att du inte hänger med!
NO
2018-06-27 09:34:02
SV: SAS dumpning
Så har Norge sålt sitt ägande... 1/3 Check

https://www.privataaffarer.se/norska-staten-saljer-hela-sas-innehavet/
Skattebetalare
2018-06-27 01:43:47
SV: SAS dumpning
Till "SV Skattebetalare":

Hade Volvo byggt fabriken i Sverige hade de anställt minst 3900. Nu byggde de i S. Carolina, USA, så dessa 3900 anställs i USA. Export av jobb, inget annat, men nödvändigt. Skandinaviska levnadskostnader, produktivitet och skatter har en enorm negativ inverkan på konkurrenskraften internationellt. Om SAS vill överleva måste de minska personalkostnaderna, eftersom det är det enda de kan kontrollera. De kan inte påverka jet fuel price, nav eller landningsavgifter, flygplatsavgifter, skatter, reservdelspriser, försäkringspremier, advertising/promotion, commissions, etc. Den enda stora posten de kan kontrollera är personalkostnader: löner och förmaner för piloter, kabin, mekaniker, flight planners, stationer, huvudkontoret, dvs, anställa så få som möjligt från högkostnadsländer.
sv Skattebetalare
2018-06-25 16:48:21
SV: SAS dumpning
Du har tydligen missat att Volvo Cars är på väg mot börsen i Sverige.
Dessutom avvecklas inga jobb i Sverige, tvärtom.
Faktakoll faktakoll...........
sv Staten
2018-06-25 09:27:10
SV: SAS dumpning
De tre staterna äger tillsammans 38,9% av SAS. Därmed är de inte majoritetsägare!
E
2018-06-24 20:39:30
Att Staten
Precis, alltså det ultimata argumentet att stater inte skall äga flygbolag.
Staten
2018-06-24 20:16:52
SV: SAS dumpning
SAS har ett stort ansvar då de ägs av Sverige, Norge och Danmark.
Privata aktiebolag kan labourshoppa inom EU bäst de vill ala Ryanair/Norwegian. Statligt ägda bolag skall statuera exempel och följa regler och villkor i länderna de ägs av och driver sin verksamhet inom.
Skattebetalare
2018-06-24 04:11:35
SV: SAS dumpning
SAS gör vad de ska för att överleva. Precis som Volvo under smart kinesiskt ägande -- de bygger en stor fabrik i South Carolina, USA, en delstat med låga levnadskostnader, lägre löner och inget tvång för fackmedlemskap. För full produktion behövs 3,900 anställda. Jobb som i princip avvecklades från Sverige.
It
2018-06-14 19:59:26
SV: SAS dumpning
@Råger
Cityjet betalade ingenting för Blue1 eller Cimber när de övertog verksamheterna. Blue1 var länge nedläggningshotade tills SAS hittade Cityjet som va villiga att ta över. Sen köpte de 11 gamla CRJ från SAS vid Cimber affären. AOC i både Blue1 och Cimber är avslutade.
råger
2018-06-14 10:28:19
SV: SAS dumpning
Var det cityjet som köpte Blue1 av SAS ?
Jens Lyn
2018-06-12 11:29:19
SV: SAS dumpning
Jettime var ved at gå konkurs fordi bøderne for cancellering af ATR flyvninger for SAS var så dyrt. SAS-CityJet kontrakten er med de samme vilkår. Cancelleringer koster mange penge for CityJet, ikke noget særligt for SAS udover mange utilfredse kunder. Men de kan bare vælge et andet selskab at flyve med næste gang de bestiller en billet på Momondo.

Tiden med faste og loyale kunder er forbi.
Highly
2018-06-12 07:28:01
SV: SAS dumpning
...och vad jag hört är det helt tvärtom... Att SAS ville ha ett så billigt kontrakt att böterna uteblev från kontraktet, och det är därför Cityjet väljer att lägga sina canceleringar på SAS produktionen eftersom det inte kostar Cityjet mer än utebliven betalning, medan SAS själva får stå för hela kostnaden med att lösa problemet med ersättningsflyg, ombokningar och hotell etc.

Men jag antar att ingen av oss får veta vad som verkligen är sant då varken SAS eller Cityjet ens skulle erkänna att det är något problem det som nu sker?
pnf
2018-06-12 00:31:21
SV: SAS dumpning
Cityjet ställer in mer än 500 flighter i sommar för SAS. Förmodligen mycket mer. Det ger stora problem för många passagerare som ska vidare och får förstörda semesterplaner.
Jens Lyn
2018-06-11 20:39:22
SV: SAS dumpning
Nej Tundra

Det skaber ikke problemer for SAS, fordi at kontrakten med CtyJet er stykket sådan sammen at Cityjet får meget store bøder når en flyvning bliver aflyst. Det betyder at SAS ikke har nogen udgifter til at skaffe en anden underleverandør til at gennemføre flyvningen, og hvis det ikke kan lade sig gøre så aflyse flyvningen, og betale passagererne kompensation, hvilket reelt bliver betalt med den bøde som CityJet skal betale til SAS.

Det er CityJet der har et problem når de skal aflyse en flyvning, som de har lovet SAS at gennemføre.
sv. Thom
2018-06-11 20:23:02
SV: SAS dumpning
Det här är exakt samma sak som när t.ex. Norwegian öppnar dotterbolag i t.ex. Argentina och kallar det för Norwegian..Tyvärr..
Tundra
2018-06-11 18:31:50
SV: SAS dumpning
Sv. Det är iallafall regel shopping från SAS. Nu har City Jet stora problem men plot og flyg brist, och det skapar stora proble för SAS.
Thom
2018-06-11 12:40:48
SV: SAS dumpning
Hur kan et isrländsk bolag, city jet, flyga i SAS logo? Er det lagligt?
Yngve Jakobssen
2018-06-11 10:58:06
SV: SAS dumpning
Varför kan man inte helt enkelt bara höja biljettpriserna och ge de anställda korrekta löner och villkor? Man brukar få vad man betalar för och som resenär tar jag hellre ett högre biljettpris om jag vet att jag får standard.
Andreas
2018-06-10 13:26:59
SV: SAS dumpning
Leif, hur är det dumpning att spansk personal flyger en ny rutt från Spanien till Finland? Den är väl snarare en ny affärsmöjlighet för SAS som har möjliggjorts av Malaga-basen och aldrig hade blivit av annars.

Kettil, enligt Routes Online ska skandinavisk crew flyga ruttens tre första rundturer i slutet av sommartrafikprogrammet innan spansk crew tar över när vintertrafikprogrammet startar. Jag tycker att det känns rimligare att det har att göra med hur de olika trafikprogrammen slingas än att det är kopplat till de försenade flygplansleverenserna.
Kettil
2018-06-07 23:18:15
SV: SAS dumpning
...eller nej. Spanska flyger inte till Tammerfors. Det är skandinavisk personal som flyger den tilltänkta linjen åtminstonde till november. Med tanke på SAS mindre lyckosamma uppstarter av sina villkorsdumpningsbolag så är det inte orimligt att skandinaver får flyga detta kanske även året ut...
Leif
2018-06-07 18:51:24
SV: SAS dumpning
SAS dumpningen fortsätter. Spanska anställda flyger nu från Malaga till Tammerfors.
Mickr
2018-06-05 22:53:37
SV: SAS dumpning
Beror ju på pm expansion av SAS sker med Cityjet och SAIL eller om folk blir övertaliga och tvingas till SAIL. Just nu sker senario ett. Låta nyanställningar ske på SAIL och pensionsavgångar på SAS core då sköter det dig själv utan att facken kan göra något.
John Silver
2018-06-05 13:40:38
SV: SAS dumpning
pf, Tack för info re Air New Zealand, Austrians ”manöver” med att flytta personal är jag medveten om.
Hur många utav SAS nya A320 neo som kommer reggas på Irland vet ingen i nuläget, inte heller ledningen och styrelsen på SAS, därför att om beslut hade fattats om detta och detta beslut t.ex var att hälften av nya flottan ska reggas på Irland för Att användas av SAIL. Då skulle det bli ett sjuhelvetets cirkus med mass strejk på SAS. Sådanna beslut går inte att hålla hemliga.
PF2
2018-06-05 01:56:28
SV: SAS dumpning
Finns en anledning till att folk behöver gå tillsammans och stå upp om vi ska ha jobb kvar här.
Cityjet flyttar crew till Baltikum, VNO och TLL.
SAS flyttar till Irland (Malaga/London) och SAIL.

Norwegian har gjort dessa misstagen och erbjuder Crew skandinaviska baser igen.

Man måste ibland kika längre än sin egna nästipp... Solidariskt ansvar!
pf
2018-06-04 20:12:54
SV: SAS dumpning
John Silver, se på andre innen Star Alliance.

For ca 15 år siden hadde jeg et utvekslingsår på New Zealand, der fikk jeg oppfattelsen av Air NZ's flygende på domestic/medium range jet(A320/B733) var ansatt i et bemanningsbolag i Singapore, TEAL eller noe lignende.....Mindre maskiner (ATR72/Dash8/Saab340 og Beechcraft 1900) ble bemannet gjennom innleie fra Air Nelson og Mt Cook

Noen år tilbake, og Austrian "dumpet" sine flygende utenom Long Haul over på kontrakter i Tyreolean. Mener disse var langt dårligere, og av typen "take it or leave it", så poenget mitt er at vi skal ikke være for naive for at ting blir liggende her oppe i de nordiske land.

Mange i SAS-leiren ønsker et norsk bolag med forgreninger i Irland og UK ut av business.

Om det skjer vil fremtiden vise, men dersom det skjer, kan mye tøffere konkurrenter komme inn her i nord, da må virkelig SAS se over sine kostnader.

John Silver
2018-06-04 18:34:29
SV: SAS dumpning
@ pf Ja, ja du ska se oljen kommer nog att bli billigare igen, och vad ska då Norge leva på.Lågkvalitets lax?
Dessutom är det väldigt länge sedan att SAS skärpte sig för att vara konkurrens kraftig
pf
2018-06-04 13:48:55
SV: SAS dumpning
Og vi ser frem i mot at SAS legger sine nye A-320 Neos på irsk, eller på en baltisk stats regg, med tilhørende kontrakter.

Beklager at jeg nevner dette i flere tråder, men jeg vil at det skal komme opp. For i fremtiden vil SAS's eiere ha profitt, med lavere kostnader....sosialbyrået, forlåt, statene har ikke lenger flertall av aksjene.....

så får andre drive folkhemmet, for oss norrmenn er jo oljeprisen på vei godt oppover.....
John Silver
2018-06-04 09:42:45
SV: SAS dumpning
Allan Svensson, Dina vilda påståenden behöver att dokumenteras! Ditt inlägg är bara trams utan dokumentation.
Hur kan du påstå att City Jet är ett oseriöst bolag, utan att ha nånting som dokumenterar detta?
Anton
2018-06-03 22:49:56
SV: SAS dumpning
Vilka länder syftar du på som inte gärna anställer piloter från ex Sverige?
Re: More power to SAS
2018-06-03 20:05:28
SV: SAS dumpning
Vissa länder är otroligt patriotiska där inga svenskar får jobb som piloter. I Sverige är det ok att släpa in vad som helst.
More power to SAS
2018-06-03 17:34:18
SV: SAS dumpning
SAS ska anställa personal som producerar mest för minsta kostnad om de vill
överleva. Jag ser inget fel i att SAS anställer personal från länder, eller hyr in kapacitet från flygbolag, där lönerna är lägre än i högkostnads-Skandinavien så länge de möter flygsäkerhets och service kraven.
Loman
2018-06-02 15:30:27
SV: SAS dumpning
Det stora problemet är Cityjet (målad i SAS logo). Dom har stor brist på piloter.
Allan Svensson
2018-06-02 11:02:40
SV: SAS dumpning
Globehunter den dagen du får kontraktet står det något annat. Du har härmed blivit varnad...

Kalle ja det är den största orsaken.
Kalle
2018-05-28 17:25:14
SV: SAS dumpning
Är det brist på piloter på dom utländska «SAS-bolagen», som leder till alla kansellerinarna?
Minimumlön
2018-05-28 10:14:19
SV: SAS dumpning
Litauen har €380 och Estland har €470 per månad i minimumlön.
Dessa siffror är från 2017.
Andreas
2018-05-27 13:11:13
SV: SAS dumpning
Lite kuriosa: Medellönen i Litauen är €885, i Sverige 32 800 kr. Om man ser Globehunters löneuppgifter i förhållande till snittet skulle de alltså motsvara en svensk lön på 55 600 kr för SCCM och 37 100 kr för JCC.
Anders
2018-05-26 21:32:39
SV: SAS dumpning
Mer outsoarsing lär det bli. Hur blev. Rekryteringen till AGP? Hur många flydde LHR? Blir det SAS core som får täcka upp produktion nu?
Globehunter
2018-05-26 18:09:22
SV: SAS dumpning
@Von

Var får du dina uppgifter i från?
Jag har själv varit i VNO på intervju för SCCM 1500€ inklu.traktamente/m
Junior cc 1000
Försöker att ger fakta inte ”radio galley bull shit”
Vad man tycker om SAS o WX är en annan sak!
Trevlig helg!

Johan
2018-05-26 15:46:25
SV: SAS dumpning
SAS har mycket outsourcing till andra flygbolag.
Allan Svensson
2018-05-24 22:36:18
SV: SAS dumpning
@Allan Svensson vad har det med social dumpning att göra?
@Allan Svensson
2018-05-20 14:28:36
SV: SAS dumpning
So what? De gör som de vill. De är vuxna människor. Inget som vi har att göra med.
Anton
2018-05-20 11:29:53
SV: SAS dumpning
Inte länge sedan Norwegian hotade att försätta sitt dotterbolag i konkurs pga fackföreningarnas krav. Det kan man snacka om tveksamt agerande av en redan då pressad aktör.
Allan Svensson
2018-05-20 10:14:14
SV: SAS dumpning
Von - exakt dessa pengar räcker inte långt med 6 nätter i Norge eller danmark om man ska kunna ha ett boende hemma också. Det är detta jag ville komma till från början. De flyger runt i sas nätverk och får sämre betalat och är sämre behandlade än ryanair personalen.
Von
2018-05-17 18:31:03
SV: SAS dumpning
Senior Cabincrew från Vilnius har ca €350 per månad, €10 per sector samt €50 i traktamente per natt borta.
De skattar på lön och sectortillägg. Ingen pension.
Jobbar EASA FTL och nuddar ofta 60h per vecka, 6-7 dagar borta följt av 2 hemma.
Trött
2018-05-16 13:39:38
SV: SAS dumpning
Varför blandar du då in SWA? Debattera fackföreningar i en egen tråd!
Det här med insikt verkar att vara en bristvara.
Ture Sventon
2018-05-16 12:40:51
@Trött
Eller så handlar tråden om Cityjet och deras villkor...?
Trött
2018-05-16 12:04:57
SV: SAS dumpning
Handlar inte tråden om SAS? Om ni tycker att det är viktigt att diskutera fackföreningar - öppna en egen tråd om det.
T. Sventon, oxå skattebetalare
2018-05-16 11:09:43
@Skattebetalare

"Du sa: Det fungerar säkert för dig där du nu jobbar men jag kan försäkra dig om att det inte fungerar på något flygbolag någonstans."

Ja, det stämmer. Jag skrev det.



"Vfr fungerar inte flygbolag utan fackföreningar?"

Det vet jag inte, jag tror inte så är fallet. Tror du att det är så?
Ture Sventon
2018-05-16 11:06:53
@ @Ture Sventon
Nu anser ju inte jag att det var fråga om personliga påhopp. Jag hade åsikter om ditt resonemang och inte om din person.


"...förklara hur flygbolagen tjänar på inställda flygningar pga strejker och i synnerhet av wildcat strikes. Också förklara hur minskad produktivitet är till flygbolagets fördel."

Det där är ju fullständigt bisarrt och påvisar återigen att dina resonemang är inkonsekventa.


I exemplet SWA visar du som sagt alldeles utmärkt att välskötta företag med organiserad personal blir framgångsrika. De tjänar pengar åt sina aktieägare och de får en personal som är lojal och presterar väl.


Det är naivt och okunnigt att tro att ett företags framgång avgörs huruvida dess personal är organiserad eller inte.
Det som avgör ett företags öde är dess affärsidé och dess ledarskap.
Skattebetalare
2018-05-16 04:01:43
SV: SAS dumpning
@ Ture Sventon:

Du sa: Det fungerar säkert för dig där du nu jobbar men jag kan försäkra dig om att det inte fungerar på något flygbolag någonstans.

Vfr fungerar inte flygbolag utan fackföreningar?
@Ture Sventon
2018-05-16 01:48:16
SV: SAS dumpning
Kan du sluta med dina personliga påhopp och förklara hur flygbolagen tjänar på inställda flygningar pga strejker och i synnerhet av wildcat strikes. Också förklara hur minskad produktivitet är till flygbolagets fördel.
Ture Sventon
2018-05-15 20:26:25
@ @Ture Sventon
Återigen, vad är det du försöker påvisa.

Jag har inte någonstans påstått att det är tack vare fackföreningar som SWA är framgångsrikt. Var har du fått det ifrån??
Som sagt, ledningsrätten och ansvaret för ett företags utveckling har dess ledning.
SWA har haft ett mycket framgångsrikt ledarskap.

Jag hävdar enbart att ditt uttalande om "att fackföreningar hjälper företag att gå i konkurs" är nonsens. Det visar du ju för övrigt framgångsrikt i din egen argumentation...

Ditt resonemang är naivt och okunnigt och utöver det, även inkonsekvent.

Kapitalist
2018-05-15 20:18:31
SV: SAS dumpning
Sen har inte Southwest en organisation med flera tusen kontorsanställda som kostar en massa pengar till skillnad mot piloterna som producerar flygningar. Svårt gå med vinst med en tung administration.
Leonid
2018-05-15 18:37:48
SV: SAS dumpning
Det kallas marknadsanpassning.
Vakna, Kalla kriget är över, Televerket, Domänverket likaså Postverket är ombildat, snart även SAS.
@Ture Sventon
2018-05-15 18:10:34
SV: SAS dumpning
I en fri marknad med konkurrens för arbetskraft och civiliserad lagstiftning behövs inga fackföreningar. Kolla 27 stater I USA som är “right to work” – fackföreningar är inget tvång, arbetslösheten är lägre, levnadsstandarden är högre, företagens konkurrenskraft mycket starkare vilket bidrar till anställningstrygghet.

Betr Southwest: Anledningen till deras framgång är inte fackföreningar utan den typ av personal som de anställer. SWA har de tuffaste anställningskrav och många diskvalificeras. Trots det har SWA många sökande, för några år sedan ville 100,000 ha jobb hos SWA, 5000 antogs. Anledningen till SWA attraktion är att de har aldrig lagt av folk, att de har gått med vinst I alla år utom ett och att lönerna ligger över snittet. Anledningen till att de går med vinst är att de har en enhetsflotta pa 700+ B737 (som flyger mycket) och den mest produktiva personalen inom det kommersiella flyget (tack vare SWA anställningskrav). SWA piloter/kabin flyger till FAAs krav och inte till nedvattnade fackföreningskrav. De köper egna uniformer. Deras lön beror på hur mycket de flyger. Pga att de flyger nästan dubbelt så mycket som “vanliga fackföreningspiloter” är deras löner de högsta för 737 piloter i USA.

Många vill kopiera SWA men ingen har lyckats. Anledningen är att man inte har lika arbetsvillig/produktiv personal, vad det nu kan bero på. En annan anledning kan vara flygplansflottan.

Några exempel på den typ av personal som anställs av SWA: 1) Inte ovanligt att piloterna hjälper ramp personalen att lasta flygplanet för att minska förseningen, 2) Förslag från personalen för lönesänkningar/frysta löner för att hjälpa tillfälligt kassaflöde, 3) Förslag från piloterna att få en del av lönen i aktier istf cash 4) SWA management hjälper stations och ramp personal under under storhelger.

Som du ser, har facket inget att göra med SWA framgångar. Jag är omedveten om strejker hos SWA. Däremot är vi väl alla medvetna om wildcat strikes och liknande hos flygbolag med militanta fack och som har slutat med konkurs.
Ture Sventon
2018-05-15 14:54:48
@ @Ture Sventon
Vad är det du försöker säga?

Ledningsrätten och ansvaret för ett företags utveckling är givetvis dess ledning.
Att fackföreningar hjälper företag att gå i konkurs är givetvis bara nonsens.

Åtta timmars arbetsdag, betald semester och annat du antagligen ser som självklarheter infördes inte tack vare enskilda individers förhandlande med empatiska arbetsgivare....


Ett annat exempel än de du valde är Southwest Airlines, ett bolag som skapat ett synnerligen kopierat koncept.
Southwest har alltid haft fackföreningar vilka man för övrigt har haft goda relationer med.

Återigen, vad är det du försöker påvisa?
Tom
2018-05-15 13:41:32
SV: SAS dumpning
Precis. City jet är inte SAS, men dom flyger med SAS logo. Får man göra så, en.igt lagen?
@Ture Sventon
2018-05-15 02:49:58
SV: SAS dumpning
Delta Airlines i USA har en (1) fackförening för enbart piloter. De är med i ALPA. Ett annat stort bolag i USA utan fackföreningar är JetBlue. VirginAmerica var en annan. Fackföreningar hjälper företag att gå i konkurs, i synnerhet flygbolag.
Ture Sventon
2018-05-14 13:16:19
@Skattebetalare
Det framgår ju i dina inlägg att du förvisso är intresserad av flygbolag men du har väldigt liten insikt...

"För min del skulle jag aldrig vilja att en 'fackförening' ser efter mina intressen eftersom jag kan göra det bättre själv.

Det fungerar säkert för dig där du nu jobbar men jag kan försäkra dig om att det inte fungerar på något flygbolag någonstans.

Det är för övrigt ingen okänd fakta, det är väl känt av alla med just insikt.
John Silver
2018-05-14 00:03:08
SV: SAS dumpning
Trött har helt rätt, det är helt oseriöst att kalla City Jet för ett oseriöst bolag utan att ha dokumentation för detta. Denna tråd verkar vara startat av nån panisk Norwegian fanatiker för att. kasta smuts på City Jet och SAS.
Allan Svensson
2018-05-13 21:50:01
SV: SAS dumpning
Trött det var inte piloterna jag kritiserade. Mycket väl medveten om kompetensen som finns i pilotkåren dock verkar inte bolaget särskilt intresserad av denna? Tycker man hör en hel del i korridorerna och skulle vilja påstå att jag har säkra källor. Troll bor i skogen och har sällan tillgång till Internet. Huvudämne här skulle vara hur cityjet långsiktigt plan är att flytta all verksamhet till Baltikum och sedan skicka dom på inrikesrutter bland annat. Det kallar jag dumpning. För många sas-kramare här.
Trött
2018-05-13 07:44:50
SV: SAS dumpning @SAS dumpning
Du slänger ur dig "Säkerheten verkar inte vara någon prioritet"
På vilka grunder och med vilken fakta uttalar du dig?
Är du medveten om att det finns många kompetenta Svenska piloter på det bolaget? är du medveten om att samma piloter som flög på Cimber i Köpenhamn numera flyger på det bolaget?
Känns spontant som ytterligare en trolltråd....
Känns spontant som att Flygtorget borde ha en bättre övervakning av sådana här nonsensinlägg.
sv RJ
2018-05-12 20:25:38
SV: SAS dumpning
Kolla fakta! Svenska staten äger 14,8% av SAS, danskarna 14,2% samt lilla Norge som äger 9,9%. Summa 38,9% av statligt ägande. Du säger 42,8%. Fakta säger 38,9%. Intressant med "faktaexpereterna".
Jon
2018-05-12 18:55:15
SV: SAS dumpning
Dom är goda på att kritisera Norwegan, men titta nu på gamla SAS....
Skattebetalare
2018-05-06 15:11:13
SV: SAS dumpning
Ryanair's marknadsstyrka är låga priser. De betalar lokala marknadsmässiga löner. De som inte vill jobba hos Ryanair, eller något annat bolag, kan söka andra jobb. För min del skulle jag aldrig vilja att en 'fackförening' ser efter mina intressen eftersom jag kan göra det bättre själv.
Allan Svensson
2018-05-06 10:18:29
SV: SAS dumpning
Crew det är helt riktigt men dom jobbar inte i Lettland. Dom flyger inrikes i Sverige Norge och Danmark till största del.

John silver sas målar upp en image där de säger att det ska va skandinaviska vilkor. Mot passagerarna har dom också en image där service är prioritet. Som jag skrev från början så är det många av sas passagerare som vägrar flyga med ryanair. Nu flyger dom med sas som köper in tjänster till lägre bud än ryanair. Fair?
RJ
2018-05-06 09:47:05
SV: SAS dumpning
SAS ägs av Svenska staten ca 17,1%, Danska staten ca 14,3%, Norska staten ca 11,4%.
Det är omkring 43%. Rätt rimligt att de följer den skandinaviska modellen och står upp för vettiga kollektivavtal och gällande pensioner till all personal.
John Silver
2018-05-06 01:49:58
SV: SAS dumpning
Allan, jag tror du lever i forntiden, det verkar så. Alla bolag som kan,gör som typ SAS eller Norwegian för att mindska kostnader, detta gäller inom alla branscher. SAS är inget statligt svenskt bolag som t.ex. skandal bolag som telia och vattenfall. Svenska staten äger en relativt liten del av börsnoterade bolaget SAS, om jag minns rätt runt 15-17 %.
Crew
2018-05-05 23:11:37
SV: SAS dumpning
Men hallå!
Är du anställd i Lettland så ska du ha lettisk lön!
Vad är konstigt med det?
Det gäller att tjäna pengar.
2018-05-05 18:00:20
SV: SAS dumpning
Skandinaviska modellen? Tillåt mig att småle.
Allan Svensson
2018-05-05 12:39:55
SV: SAS dumpning
Opc på vissa ställen har dom inte ens anställningskontrakt.

Gustav dom också.

Allan Ballan nej du. Här finns bara rå fakta. Dy är bättre än sas på många punkter men älskar jag dom? Nej.

Ni kan fundera på varför personalen flyr cityjet och dom i desperation försöker anställa folk i Baltikum till 0 vilkor. Resultatet blir inställda flygningar hela sommaren.

Sas (staten) har gjort den riktigt dålig upphandling och känner inget ansvar i frågan kring social dumpning.
PM
2018-05-05 10:51:59
SV: SAS dumpning
@Bernt
Nämn gärna några statligt ägda bolag som aktivt pressar sin prsonal och konkurerar direkt mot den skandinaviska modellen, gärna via öststatskontrakt och horribla villkor.
Allan Ballan
2018-05-05 09:41:16
SV: SAS dumpning
Allan Svensson har inte en susning om vad han pratar om och det märks tydligt. Ännu ett troll (förmodligen DY-älskare också) som försöker sprida falsk information.
Bernt
2018-05-05 08:40:23
SV: SAS dumpning
Men, så här arbetar väl alla företag i alla branscher, tror Allan Svensson lever i en fantasivärld.
Gustav
2018-05-05 06:23:27
SV: SAS dumpning
Är det sas Irland med bas i London och malaga du menar?
Crew
2018-05-05 02:18:50
SV: SAS dumpning
Men inget fel idet!Hur skulle annars SAS gå runt?
CityJet är ett fint Och bra bolag!
Opc
2018-05-05 01:28:40
SV: SAS dumpning
Har de inte kollektivavtal på alla baser?
Det är väl ett krav från SAS på ALLA underleverantörer?
777
2018-05-05 01:15:48
SV: SAS dumpning
De piloter som jobbar mest och har sämst betalt i branschen är nog dom på "riktiga" SAS. Efter stålbadet för några år sedan där de fick ge upp mycket av sina villkor "tillfälligt" så känner nog de flesta sig ganska lurade.
Mediedrevet mot dem under strejken visar vilken arbetsgivare SAS har blivit.
Allan Svensson
2018-05-05 00:21:29
SV: SAS dumpning
Arrow kul för dig. Hur känner du inför att dina kollegor i Baltikum blir behandlade som sopor?
Arrow
2018-05-04 21:47:42
SV: SAS dumpning
Jag jobbar på Cityjet och tjänar 90000:- per månad vilket är bättre än mina kollegor på riktiga SAS. Trivs dessutom bra på Cityjet förutom att man är borta lite väl mycket.
 

Tillbaka

Flygrevyn
Pilotshop
BAM
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev