Tråden startades av: Anders  2018-05-25 09:41:42
PPL standard hos norwegian 
flög upp med norwegian igår kväll till lule. inför landning på högerbas flyger man förbi centrumlinjen hela vägen till bodenvägen, korrigerar och flyger sen över finallinjen igen över avanvägen före landning. kan någon förklara??

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Pilot
2018-05-29 21:16:42
SV: PPL standard hos norwegian
Hoppas de kopplar ut autopiloten under enkla influgnas för att hålla föygtrimmen. Children av magenta line är ett växande problem och kassa piloter a la AF behöver ingen...
Självutnämnd expert
2018-05-27 22:24:35
SV: PPL standard hos norwegian
Snarare en kombination av dålig vektorering av tornet, osmidig autopilot och att man vid den punkten har högre fart än vad FMCn vill ha.

Händer regelbundet på många ställen.
NTSB
2018-05-27 22:18:08
SV: PPL standard hos norwegian
Hej Anders.

Efter genomgång av tape'sen från LiveATC och data från FR24 gällande flighten du refererar till går det att konstatera att en så kallad 'visual approach' till bana 14 genomfördes. På basen till bana 14 meddelar besättningen till tornet att de önskar att fortsätta strax vänster och förbi centerline för att bli av med lite höjd. Denna request blir approved av tornet och flyget etablerar sig strax efter på en kortare final.

Detta är förmodligen anledningen till att du upplevde att du flög lite längre norrut, förbi centrumlinjen, än du eventuellt är van vid. Att besättningen kom in lite för högt på centrumlinjen kan bero på många olika saker; kanske oförutsedda mindre fördelaktiga vindar eller eventuellt ett tight fluget pattern. Besättningen löste oavsett utmaningen på ett enkelt och säkert sätt.

Manövern i fråga kräver en del erfarenhet och bra färdigheter i energy management av 737an då approachen flygs i huvudsak med hjälp utav visuella referenser och utan hjälp av externa nav-aids.

Ni sparade förmodligen många trackmiles och en del tid på att flyga som ni gjorde, vilket bör vara välkomnat med tanke på att flighten lämnade arlanda lite senare än scheduled.

Besättningen bedöms ha hållit över PPL-standard.

Jag hoppas denna förklaring var till någon hjälp.

Ha en fin kväll!

/NTSB
J.B.
2018-05-27 12:53:14
SV: PPL standard hos norwegian
PPL-standard vet jag inte eftersom DY-besättningarna faktiskt enligt lag innehar de trafikflygarcertifikat som krävs för tjänsten.
Däremot sitter det sannolikt på DY (och på en del andra fulbolag med) en och annan gök som köpt in sig i cockpit därför de inte har en skugga av en chans att på egna meriter få jobb på ett "normalt" flygbolag. Tyvärr!
Q
2018-05-27 10:38:16
SV: PPL standard hos norwegian
Förklaringen ligger i designen av inflygningen. Titta i AIP
Tut
2018-05-26 18:44:43
SV: PPL standard hos norwegian
Jag tycker du är lite oförskämd mot PPLare. Päronsvängar gör man under skolning och när man har PPL så ska man klara av att svänga från bas till final.
Det här låter som sagt som en avsiktlig genomskjutning. ATC har med största sannolikhet vektorerat Norwegian igenom LOCen för att öka separationen till framförvarande.
Really?
2018-05-26 13:30:06
SV: PPL standard hos norwegian
Låter som styrmans första leg för mig....
A380Cap
2018-05-25 12:47:13
SV: PPL standard hos norwegian
Vi brukar ta till rejält när vi övar på PAR inflygningar i Luleå!
777fo
2018-05-25 10:52:26
SV: PPL standard hos norwegian
Vanligt med avsiktlig overshoot av localizer på tornet begäran för att öka separationen, förlora höjd eller VOR approach i utbildningssyfte.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev