Tråden startades av: PM  2018-06-20 16:29:05
Värdet av WBT?? 
Alltså, hur effektivt är det att plugga bolagskurs med hjälp av Scandlearns web-kurser?? Inte alls vill jag påstå. Här plågar man sig timme efter timme och klickar på slajd efter slajd. Efteråt kommer man inte ihåg någonting och efter avklarad kurs är det svårt att snabbt bläddra sig fram till den sidan man var intresserad av.

Ärligt, hur effektiv inlärning är detta? Är det bara för formens skull som bolagets piloter ska plåga sig igenom dessa kurser. Är ju van sen högskolestudier att man har ett material att jobba med, så man lär sig på riktigt! Önskar man kunde få materialet som Powerpoint eller .pdf-filer, men si det går väl inte pga copyright.

Har nyligen gjort deras CRM-kurs som var över 4 timmar lång effektiv tid (verklig tid = flera dagar då man inte orkar med att köra i ett sträck!) och oräkneligt antal slajder!! En ren plåga! Kommer knappt ihåg någonting men blev godkänd på provet. Har även gjort deras EFB-kurs. Kommer helt ärligt inte ens ihåg vad den handlade om. Till vad nytta är detta?? Har sammanlagt 14 kurser att gå igenom...

Har inte Transportstyrelsen någon synpunkt på detta? Det är ju bara slöseri med tid och resurser för bolaget och leder knappast till bättre inlärning eller ökad säkerhet!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

PM
2018-07-04 10:08:04
SV: Värdet av WBT??
Till Skattebetalare:

Nej, det beror inte helt på individen. Man måste få förutsättningar att uppnå ett pedagogiskt resultat. Jag menar att sitta och titta på ej nedladdningsbara "Powerpoint"-presentationer i timtal inte ger det.

När du läste finansiell teori fick du inte en länk till en hemsida där du kunde klicka dig igenom en utbildning, eller hur? Du har förmodligen haft tillgång till studiematerial du kunnat jobba med inför dina tentor. Det är rimligt att få tillgång till studiematerial även som pilot i ett flygbolag om man ska uppnå ett pedagogiskt resultat. Annars är det bara ett spel för galleriet och man kan hävda att man fått utbildning fast man inte har lärt sig speciellt mycket.

Transportstyrelsen! Gärna kommentar tack!
sv Skattebetalare
2018-07-03 16:56:22
SV: Värdet av WBT??
Du kan ju inte vara riktigt klok!
Skattebetalare
2018-07-02 17:41:20
SV: Värdet av WBT??
Min professor i Advanced Financial Theory sa : You get out of it as much as you put into it". Det gäller all lärning. Beror helt på individen.
PM
2018-07-02 14:55:02
Transportstyrelsen! Värdet av WBT??
Hhhnnnnngggg....!!! Nu har jag tagit mig igenom alla 14 mina WBT-kurser hos Scandlearn! En del var intressanta medan flertalet var fruktansvärt tråkiga, jag tänker på Dangerous Goods och CRM. Tyvärr kommer jag inte ihåg mycket från alla dessa timmar av klickande framför datorn.

Varför, VARFÖR, accepterar Transportstyrelsen timmavis av dessa korvstoppningskurser? Är det inte meningen att man ska lära sig någonting och bli en bättre och säkrare pilot?

Det är plågeri, slöseri med tid och pengar och framförallt ineffektivt då man inte åstadkommer varaktig inlärning och därmed missar syfte och mål att uppnå säkrare piloter.

Transportstyrelsen, agera!! Jag vill ha ett material att jobba med så man kan lära sig på riktigt!!

PM
2018-06-21 11:36:40
SV: Värdet av WBT??
Det fattar väl jag också att arbetsgivaren vill komma undan så billigt som möjlgt, men jag är intresserad av att faktiskt lära mig något.

Så...har inte TS några som helst synpunkter på det här? Som det är nu är det mest ett spel för gallerierna.
Joakim Von Anka
2018-06-20 22:59:39
SV: Värdet av WBT??
Det handlar bara om att man ska ha någon att stjäla pengar från. Du är i beroende ställning från deras krav så det är bara att betala och vara glad!
Doktor Krall
2018-06-20 22:20:29
SV: Värdet av WBT??
Bättre inlärning eller ökad säkerhet är helt underordnat det enda som faktiskt betyder nå't - det ska vara så billigt som möjligt.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev