Tråden startades av: Olof  2018-06-22 22:19:09
Vad hände med SE-DSZ? 
TF 268 med BRA to 21/6, ca 15 minuter efter start från Bromma så går planet ned 2000 fot i Gävlebukten på en typ halvminut och enligt passagerare ombord så hördes en kraftig smäll som fick elektroniken ombord att slockna ca 2-3 sekunder när planet sjönk 3-400 m på ett bräde. Efter att tagit sig ur turbulensen gick flighten vidare långt under normal kurs och landade på UME ca 15 min efter tidtabell.

Därefter när TF275 ska tillbaka UME-BMA så lyfter det som det ska, men gör rätt snabbt en tvärnit och vänder tillbaka till UME på bana 14.

Någon som vet vad det var för fel på planet eller om det var jetströmmen längre söderut som fick befälhavaren ombord att ändra kurs?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Skattebetalare
2018-06-24 04:27:58
SV: Vad hände med SE-DSZ?
Blixtnedslag låter som en kraftig smäll och kabinen fylls av ett mycket starkt ljus för en bråkdel av en sekund. Min erfarenhet är att smällen låter som ett strukturellt brott. De som har lyssnat på cockpit voice recorders där haveriet berodde på
överbelastning, eller observerat strukturella prov hos flygplantillverkare, vet vad jag snackar om.
Jimbo
2018-06-23 19:15:07
SV: Vad hände med SE-DSZ?
Blixtnedslag?!
Kan låta som ett hårt slag av en slägga mot ett städ.
Åkte till Hawaii i en L1011 tidigt 90 tal.
Vit landningen fick kärran ett blixtnedslag.
Lät högt hårt och metalliskt. Alla i cabinen bara glodde på varandra av rädsla och förundran....

Lite väl hög höjd va?
:)
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev