Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
 Tråden startades av: Dennis  2018-06-27 10:24:20
Mer turbulens med nya A350 ?! 
Flög nyligen med Singapore Airlines från Arlanda till Singapore t/r med stopp i Moskva. Detta innebar att vi flög med nästan tomt plan och lite bränsle från Arlanda till Moskva. Planet är ju dessutom betydligt lättare än t. ex. Boeing 747. Jag har flygit mycket och jag tyckte att flygningen var mycket "vinglig" och "fladdrig".
Vid turbulens så gick planet skakigt upp och ner men även i SIDLED! Även fullt från Moskva till Singapore så kändes det som att planet var mycket känsligt.

Till min undran:

Kan det vara så att de här nya flygplanen som är betydligt lättare men som är lika stora som de gamla är mer ostabila i luften?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv DY
2018-07-10 12:24:53
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Snacka om att jämföra äpplen med päron!
DY
2018-07-09 09:56:11
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Fakta är att SAS A330 och A340 har bredare stolar oavsett om Hen märker det.

Försök att skruva på en mutter 2 mm på en bult som är 3 mm då märker du snart att det inte går.

@DY
2018-07-09 02:15:39
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Skillnaden i SAS A330/340 och Norw 787 economy stolsbredd är 2.5 mm. Märks inte.
@DY
2018-07-08 17:06:43
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Enligt SeatGuru har SAS A330/340 Economy 0.1 tum, dvs 2.5 mm, bredare säten än Norwegian 787 Economy. Inget att snacka om.
DY
2018-07-08 00:04:25
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Sv @lazyme, nästan rätt men SAS har bredare säten i A330 och A340 än Norwegian B787 när det gäller ekonomi.

@lazyme
2018-07-07 04:30:18
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Jag hade precis samma erfarenhet i SAS A340 economy. Samma seat pitch och stolsbredd som i Norwegian 787 economy.
lazyme
2018-07-06 13:10:59
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Oavsett flygplan så är trängsel i kabinen en större faktor, än höjd man är tryckt till på långa flygningar.

Satt i en fullproppad 787 ARN-BKK med Norwegian, mitt-säten är inte gjorda för nordbor i economy. Jag är inte XL ,det är måste vara ett h-e för de som är det.

Aldrig mer.

Föredrar till och med Aeroflot med alla andra problem de har.

Bara Ukrainian's 767or låg efter i komfort ( men de byter ut sina 767or mot 777or till BKK)





Trött
2018-07-03 15:12:31
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Det som jag kommenterade, det var sammanhanget högt kabintryck och mindre jetlag. Att då komma att svamla om PA31 på FL95 är ju bara nonsens.
Staffan W
2018-07-02 21:27:00
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Jag upplever avsevärt mindre jetlag-besvär när jag kommer hem efter en långflygning med A330/340 v. Boeing 787/767. Så någon form av skillnad måste det vara mellan modellerna.
Sv Trött
2018-07-02 20:16:17
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Det är väl självförklarande?

"An airplane on FL95 without pressure cabin has lower pressure in the cabin than a Boeing 737 on the FL300."

Ett flygplan på flygnivå 95 utan tryck kabin har lägre tryck i kabinen än en Boeing 737 på flygnivå 300.

Det var någon här som inte förstod hur det förhöll sig!
Olle
2018-07-02 17:23:03
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Jag mår illa och spyr ibland oavsett flygplanstyp.
Flugit allt mellan Concorde till SAAB 340.
Och när jag kom till tex SIN så gungar marken
av tidsskillnad och mår psykiskt dåligt i 3-4 dagar.
Varför reser jag då? Har faktiskt slutat. Bra beslut!
Skattebetalare
2018-07-02 15:44:59
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
"Det finns människor som lever hela sitt liv på hög höjd utan problem. "

Vilken höjd pratar du om? 6,000 ft eller 30,000 ft?

"Tryckkabin har flygplanen för att få flyga högt utan att varje passagerare skall vara tvungen andas syrgas."

Läs artiklarna om jet lag och andra fördelar med högre kabintryck.
Det är inte bara passagerare som mar bättre men ocksa besättningen.

Vet du att ju lägre trycket är desto mera koldioxid frigörs i blodet och muskulaturen? Vet du hur det känns? På 50,000+ ft behövs det tryckdräkt. Blodet kokar på omkr 60,000 ft utan tryckdräkt.

Det här är ingenting att diskutera. Högre kabintryck håller passagerarna på höjder deras system är mera vana vid och de kommer fram i bättre form.
Trött
2018-07-02 14:52:20
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
"An airplane on FL95 without pressure cabin has lower pressure in the cabin than a Boeing 737 on the FL300." Vad är det du försöker att säga?
Sv Skattebetalare
2018-07-02 11:50:24
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Trams! Det är bara veklingar, sjuka och rökare som kan må sämre vid lägre tryck! En kabin motsvarande ca 3000 meters höjd är inget problem, drick vatten i stället för alkohol!
Det finns människor som lever hela sitt liv på hög höjd utan problem.
Tryckkabin har flygplanen för att få flyga högt utan att varje passagerare skall vara tvungen andas syrgas.
Det finns bestämmelser som måste följas.

Sv Skattebetalare
2018-07-02 09:16:35
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Det finns lagar och regler som kräver tryckkabin om man vill flyga högt.

Enligt LFS 2007:58 gäller följande regler:
”33 § Flygning som skall företas med flygplan utan tryckkabin på höjder över 10 000 fot (3 000 meter) beräknat enligt standardatmosfär, får inte påbörjas såvida inte förråd av syrgas för inandning medförs i tillräcklig mängd för att tillgodose besättning och minst 10 procent av samtliga passagerare under varje tidsperiod överskridande 30 minuter då flyghöjden är mellan 10 000 fot (3 000 m) och 13 000 fot (4 000 m) beräknat enligt standardatmosfär.
Linkan
2018-07-02 09:02:18
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
@sv Linkan

An airplane on FL95 without pressure cabin has lower pressure in the cabin than a Boeing 737 on the FL300.

Är det så svårt att förstå?

FL95 är 9500 foot med standard inställning av höjdmätaren 1013 mb.
Normalt ligger trycket på motsvarande 8000 foot i flygplan med tryck cabin. A380, A350 och B787 har ett cabin tryck motsvarande 6000 foot.


Skattebetalare
2018-07-02 01:41:34
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Det är vetenskapligt bevisat att högre kabintryck och bättre luftfuktighet bidrar avsevärt till välbefinnandet vid ankomsten. Det är ingenting att diskutera. Boeing vet mer om sådana saker än ni alla tillsammans. Om ni tvivlare hade rätt så skulle flygplantillverkare gå till lägre kabintryck och spara en massa vikt. En annan detalj som gör 787 behaglig att resa med är turbulensdämpning i alla tre axlar.

Värt att studera:

http://www.businessinsider.com/boeing-787-dreamliner-777x-cabin-pressure-jetlag-2016-9

https://www.ausbt.com.au/why-business-travellers-will-love-the-boeing-787-dreamliner
@ Sv DC-10
2018-07-01 20:17:04
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
På en 15 timmars flygning är det stor skillnad.
sv Linkan
2018-07-01 20:14:30
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Nu får du ge dig. Långflygningar med PA28...........
Dessutom motsvarar inte nivå 95 normalt kommersiellt kabintryck.
Du verkar helt novis när det gäller flyg i allmänhet.
Klas
2018-07-01 17:02:23
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Sv LH:

Det beror på att du efter 2h på en 737 är inne på din 3:e flygning medans du på en 787 precis släppt seatbealt signs och fått in din första kopp kaffe.
Sv Skattebetalare
2018-07-01 13:20:32
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Trams!
Sv DC-10
2018-07-01 13:18:34
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Det är inte alla flygplatser som ligger just ovan havsnivån.
Flyger man till SLC Elevation AMSL 4,227 ft / 1,288 m.

Om flygplanets kabin ligger på 6,000 ft är det inte så stor skillnad motför på marken.
LH
2018-07-01 11:48:05
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Blir tröttare av 2h 737 än 12h 787. Det är ett faktum att man är mer utvilad på 787.
@Linkan
2018-07-01 10:22:54
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Hahaha jämför du med en pappstrut?
Sv Skattebetalare
2018-07-01 09:29:27
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Det finns tusentals passagerare som inte märkt någon skillnad i komfort. Hur många dokumenterade långflygningar på de olika modellerna har du?
@Skattebetalare
2018-07-01 09:10:14
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Ja, till de som inte tar hand om sig och sin kropp privat kanske det gör mer skillnad. Kanske dags att ta tag i det istället för att klaga på lufttryck i flygplan för välbefinnandet? 787 är ett relativt nytt flygplan, vilket betyder att vi flugit med äldre plan de senaste decennierna. Jag mår finfint och mitt välmående är på topp!
Skattebetalare
2018-07-01 02:18:30
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
@Gnälligt!

Vi snackar om flygningar på 12-15 timmar. Det är väl dokumenterat att högre kabintryck och rätt luftfuktighet bidrar mycket till välbefinnandet vid ankomst.
Linkan
2018-06-30 23:49:20
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Har flugit en hel del i mindre flygplan typ Piper PA28. Långflygningar på upp till 3 timmar på flygnivå 95. Det motsvarar kabintrycket i kommersiellt flyg, har aldrig märkt några problem. Har även kortare perioder varit upp på flygnivå 125.

Men rökare kan vara mer känslig för lägre tryck.
Gnälligt!
2018-06-30 20:32:38
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Haha; "man kommer fram mera utvilad". Är ni små barn som inte kan koppla av på en flygning pga en viss flygplanstyp, eller? Bete er lite vuxet och sluta gnälla på småsaker! Märker ingen som helst skillnad vid flygning med 787 vs. 330 eller 350. Kabintrycket må vara högre och fuktigheten bättre, men inget som man märker av om man inte letar efter något att gnälla över. Finns allt för många sådana, tyvärr.
Michael
2018-06-30 20:27:32
Många plus för A350

The pressure inside the cabin of the 787 Dreamliner and A350 XWB is equivalent to about 6000 feet, about 2000 feet lower than aboard a conventional aircraft, which means more oxygen in your lungs, more moisture in the air and a more comfortable flight.

The Airbus A350 XWB has one of the quietest cabins in the skies thanks largely to the Rolls Royce Trent XWB, the only engine available for the Airbus. Typical ambient noise level in the cabin at cruising altitude is 57 decibels, about equal to the volume of a normal conversation. Only the Airbus A380 has a quieter cabin.

The Airbus is the first aircraft to feature fourth generation inflight entertainment.

Both aircraft offer a leap in passenger comfort. Given a choice of economy-class travel, the quieter cabin, wider seat, fourth gen inflight entertainment system, bigger overhead bins and full-dark cabin give the Airbus A350 XWB the edge in my book.

http://www.traveller.com.au/airbus-a350-xwb-vs-boeing-787-dreamliner-which-new-longhaul-carrier-is-best-gr9mfj
DC-10
2018-06-30 19:45:28
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Med ett högre kabintryck är skillnaden mindre, mellan det normala tryck (på marken) du utsätts för och det högre kabintrycket i B787. Det är den mindre skillnaden som gör dig mindre uttröttad.
Men du vet väl bättre än forskarna. Tror du att Boeing gör det för att de tycker att det är kul.
PS. inga mer räkneexempel - snälla- DS.
sv Linkan
2018-06-30 19:37:28
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Fortfarande en massa surr från dig.
Sv Skattebetalare
2018-06-30 19:01:58
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Enligt wikipedia ingen större skillnad i fart!

A350 Mach 0.85 (488 kn; 903 km/h) Typical, Mach 0.89 (513 kn; 950 km/h) Maximum

B787 Speed Max: Mach 0.90 (516 kn; 956 km/h); Cruise: Mach 0.85 (488 kn; 903 km/h)

Pilot
2018-06-30 18:31:02
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Efter tusentals timmar på olika typer kan iaf jag konstatera att luften är bättre på 787.
B787 slow
2018-06-30 16:40:52
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
The 787 has a cruise speed of 0.85 Mach which is according to Boeing similar to today's fastest widebodies.

When the 747 Advanced was promoted they stated a cruise speed of 0.86 Mach. The 747-8 has 0.85. Why is it not as fast as they kept saying before launching the new 747? I know this is a minor detail. You will probably not be gaining more than say 15 minutes on an 10 hour flight. But still curious as to why they decided to make it slower.

Also why isn't the 787 any faster? Why is the 0.85 Mach a "magical" number? The citation X has a 0.90 Mach cruise speed. Could this be achieved in the new planes from Boeing as Max speed? (747-8 and 787)
Dream no small dream; it lacks magic. Dream large, then go make that dream real - Donald Douglas
Linkan
2018-06-30 16:13:35
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Har flugit en hel del med både Airbus 330, Boeing 777 och Boeing 787. Jag upplever ingen skillnad i klimatet/trycket i cabinen.
Kommer fram lika trött/utvilad oberoende med vilket av dessa typer jag flugit.

Men testar har visat att vi människor många gånger ger svar motsvarande vad vi hört i reklamen.

Hur många tester med olika mediciner har inte utförts där hälften av deltagarna fått placebo och den andra hälften riktig medicin.
Ett flertal som fått placebo har också upplevt att intaget givit positiva effekter.
Skattebetalare
2018-06-30 15:42:04
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
@ Sv Dennis: Håller helt med dig. Dessutom har 787 mycket bättre kabin luftfuktighet och kabin trycket är högre (dvs lägre kabin höjd) än på Airbus. Man kommer fram mera utvilad. 787 cruise Mach är omkr 0.85, dvs kortare flygtid.
Skattebetalare
2018-06-28 21:11:38
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Det du ser är 787 turbulence damping system i roll. Motsvarande finns i tipp och girled.
sv Dennis
2018-06-28 17:44:26
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Undvik Airbus plan. "If it's not a Boeing, I'm not going".
Turb. damper?
2018-06-28 17:03:00
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
När jag flyger med Norwegian 787 så ser jag ett litet skevroder som sitter längre in på vingen som far upp och ner under hela flygningen, är det den som dämpar flygplanets rörelser i turbulent luft?
Skattebetalare
2018-06-28 03:53:59
SV: Mer turbulens med nya A350 ?!
Flyg med 787 nästa gång. 787 har turbulence damping systems. Svängningar i sidled
är ovanliga pga turbulence såvida inte flygplanet har problem med yaw damper. Dvs om Y/D har tagits från A330 och inte anpassats till A350. Inte första gången sådant händer.
 

Tillbaka

Pilotshop
Air BP
Fyrstadsflyget
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev