Tråden startades av: Jeff Albersson  2018-06-27 15:27:11
DY ARN-LAX long gone..?  
Er ikke bookbar for vinteren lengre. Nok et offer for flyskatten i Sverige?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

SAS
2018-07-09 18:36:44
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Flög inte SAS CPH-LAX en gång i tiden? Vfr slutade SAS CPH-SEA efter många år? CPH-BOS? OSL-HOU?
@Nils
2018-07-09 09:07:39
SV: DY ARN-LAX long gone..?
What a smell!

Kan de flygtorgets Nordkoreaner släppa igenom ngn kommentar?
Nils
2018-07-06 22:21:17
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Norwegian inget att lita på öppnar och lägger ner linjer i samma omfattning som man byter skjorta.
Skattebetalare
2018-07-06 18:02:13
SV: DY ARN-LAX long gone..?
@Resenär:

Anledningen till att Norwegian inte flyger mera frekvenser på SFT-ARN är att deras minsta flygplan är 186-189 sätare. Behovet SFT-ARN är inte stort nog även vid låga priser.

Flesta av SAS flights flygs under kontrakt av bolag med småflygplan som CRJ/CR9 och liknande.


@resenär
2018-07-06 16:57:53
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Ja, tydligen har Norwegians Skellefteå linje aldrig gått bra. Klart att folk väljer SAS fram för Norwegian. Även i Norge är det så.
@Anna
2018-07-06 13:37:52
SV: DY ARN-LAX long gone..
Mycket riktigt som du säger. Norwegian har moderna bränslesnåla och samhällsvänliga flygplan och är ett mycket framgångsrikt flygbolag i den privata sektorn. Helt naturligt att de är Nummer Ett.
Pax
2018-07-06 12:00:13
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Det var inte länge sedan Norwegian öppnade Skellefteå. Fanns nog en anledning till varför de inte flög där tidigare. Maskinen nyttjas bättre någon annanstans..
sv Anna
2018-07-05 18:53:03
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Ena stunden säger du att Norwegian är konkursmässiga. I nästa stund är de inte det.
Vad är ditt budskap??
Resenär
2018-07-05 17:14:56
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Om det går så bra för Norwegian varför drar man ned till en avgång vardagar från Skellefteå till Stockholm??

Trots att man är något billigare får man inte tillräckligt med passagerare? Hur kan det vara?

Jag tror att det beror på att Norwegians produkt är betydligt sämre än SAS.

När Skellefteborna får välja blir det SAS.
Anna
2018-07-05 14:48:39
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Sv resenär, nei inte SAS’ares valg, men pax’ val. Nu är igen, Norwegian kårad til Nordens bästa, före Finnair, Icelandair och SAS. «Passengers choice award», betyder mera, änn flygbolag-anställdas, uppfatning.
Micke
2018-07-05 01:45:29
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Snart halva sommarn gått och hittills väldigt lugnt hos Norwegian. Inte alls samma kaos som tidigare somrar. Kan blir bra klirr i kasssn!
@resenär
2018-07-05 01:43:34
SV: DY ARN-LAX long gone..?
De flesta av dina medresenärer reser med plånboken. De bryr sig inte om ngn svart lista. Bara att titta på deras bokningssiffror.
Resenär
2018-07-04 07:45:17
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Men Anna Norwegians flygplan är inget som styr mitt val av flygbolag!

Det finns bolag som har betydligt bättre service och uppskattar sina kunder. Varför skall jag flyga med ett bolag på "Svarta Listan" som inte gör rätt för sig? Köper du också sprit och tobak av langare?
Haha
2018-07-03 23:15:06
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Vad Anna tror är inte så himla intressant.
Det intressant är vad som händer vi förhandlingarna. Vad det gäller SAS AOC är det goddag yxskaft om man tror att statsägande hade ngt med utfärdande att göra. Det intressant är vad sas gör efter att norwegian fått tillstånd över Sibirien. Vill de ha kvar sitt trestatliga AOC? När jag var på sas fanns planer på tre separata AOC. Den frågan kanske väcks på nytt?
Ryckte säger också att SAIL är ett sorgebarn därdisskusioner om avveckling råder... hur mycket täcks upp av core egentligen? Ett misslyckandeför RG?
Anna
2018-07-03 22:24:25
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Sv: Jo, det är dom. Norwegian har en enhetlig flyg park, 150, moderna, nya plan. Bara Dreamliners på lång linjerna. Bara nya B737-800 på på dom korta. Ålder 4 år. SAS har enorma inversteringa framför sig. I dag mix max af B737-600/700/800, A319, 320,321 330, 340, och Canadair Jet. Och hela 11 år.——Ja förlust nu, men bara venta, när dom verkigen tar af,
sv Anna
2018-07-03 15:02:30
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Du framstår som helt okunnig. Dy är inte mer konkursmässigt än SAS.
Som någon nämnde, så har SAS under en tio års period haft fyra år av negativt resultat. Under samma period har Dy haft två år av negativt resultat.
Det vore på sin plats, att SAS sekten såg verkligheten som den är.
/jes
2018-07-03 10:23:18
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Minnet är kort. SAS lade ner trafiken på LAX för 15(?) år sedan med hänvisning till bristande lönsamhet på grund av för få affärsresenärer.

Att Norwegian drar sig ur LAX ger SAS bättre förutsättningar, men blir trafiken långvarig denna gång? Los Angeles är ingen utpräglad destination för affärsresenärer och frågan är om linjen kan överleva på lång sikt mot den bakgrunden.
Anna
2018-07-02 20:51:36
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Tror knappast ryssarna kommer släppa in ett halvt konkursmässigt bolag som Norwegian. Dy får ju Nextjet att framstå som om de vore välskötta.
Olle
2018-07-02 17:28:36
SV: DY ARN-LAX long gone..?
SAS C-klass produkt är bättre än DY, men det har väl aldrig
påståtts något annat. Men alla åker inte C och alla har inte 20K+.
Dom betalar själva och Y har aldrig SK brytt sig om ända sen JC.
John Silver
2018-07-02 16:58:01
SV: DY ARN-LAX long gone..?
@ Haha, Det låter helt osannolikt vad du postulerar. SAS AOC är väl utfärdigat till bolaget SAS, och inte till varje ägare. Det betyder ingenting alls att Någon aktionär som råkar vara norska staten sälger sina aktier. Det låter helt orimligt.
Haha
2018-07-02 13:32:36
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Verkar som att DY börjar flyga direkt till Krabi från Arlanda. De har redan tillstånd att flyga över södra Ryssland.

Vad det gäller Sibirien så annonserade norska regeringen att förhandlingen är uppskjuten till november. Dagarna efter säger de att de ska sälja sina aktier i SAS. Då kan man fråga sig om nationalistiska Norge ska lobba för ett norskt bolag som flyger över Sibirien? SAS är ju då inte norskt längre. Nästa fråga är vad som händer med SAS AOC? Framtiden ser intressant ut för norwegian, kanske inte lika ljus för sas månne?
John Silver
2018-07-02 08:24:08
SV: DY ARN-LAX long gone..?
@ panna, Norwegian klarade ju inte av att konkurerera med SAS på ARN- LAX linjen, det är väl ganska tydligt för alla som som inte är helt enögda Norwegian fanatiker. Norwegians långlinje podukt kan inte jämföras med SAS långlinjeprodukt. Om man hävde annat vet man inte vad man pratar om.
Panna
2018-07-01 22:19:13
SV: DY ARN-LAX long gone..?
SAS har inte utkonkurrerad Norwegian någon stans. Produktet till SAS är inte bättre. Airhelp, har rankad Norwegian som Nordens bästa, långt före SAS, Finnair och Icelandair.
Sv Haha
2018-07-01 19:04:07
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Men klarar inte DY av och konkurrera på USA då blir det väl problem för dem även på Asien oavsett om de får flyga över Ryssland eller ej?

DY ARN-LAX long gone..?
Sv Haha
2018-07-01 18:20:19
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Du missade nog att Norge sålde förra veckan. Aktierna har formellt bytt ägare redan, likviderna kommer imorgon måndag.

Ryssland är helt ointresserade att släppa in bolag i sitt luftrum. SAS har sitt gamla avtal som även ger Aetoflot rätt att flyga över Norden. Så SAS kommer aldrig tappa det oavsett ägare, Norwegian kommer aldrig få det, om nån får det lär nog någon operatör som flyger annat än lågprispack få företräde.

Norwegian driver ingen verksamhet som skulle få Ryssland att tänka om, semesterfirare och skrikande barnfamiljer tror jag inte får ryssarna att prioritera om för.
Haha
2018-07-01 10:13:11
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Konkurrerar ut... dock spännande nyheter på g...

Men när vi talar om konkurrens. Lek med tanken att Norge säljes sina SAS aktier och förhandlingar med Ryssland skjuts upp så försäljning hinner ske. Då är inte SAS skandinaviskt längre vilket borde öppna upp för ett norskt bolag över Sibirien. Sen kan vi snacka konkurrens. ;)
John Silver
2018-07-01 09:14:06
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Ola, du har tydligen inte rest på business class med något bolag. SAS Business är klasser över vad Norwegian kan erbjuda. Norwegian Premiumclass kan väl jämföras med SAS Plus på långlnjerna
Anna
2018-07-01 00:11:24
SV: DY ARN-LAX long gone..?
SAS produkt har konkurrerat ut DY, det har vi sett under vintern, taskig beläggning och prisdumpning för att kunna få några pax alls hos DY. Linjen är nedlagd då flygplanet redan fördelats om till andra linjer, de vill nog inte offentliggöra det än bara då de haft dåliga nyheter och nedlagda linjer på löpande band de senaste månaderna. Linjen har för litet underlag för två operatörerer och SAS som drog längsta strået denna gång.
Ola
2018-06-28 18:55:14
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Sv : What?? Norwegian Prmium Class, er langt better value, enn rådyre SAS Business Class. Jo, de klarer konkurransen utmerket, men som et moderne, og innovativt bolag, fortsetter de ikke ruter, når de kan omplassere flyene, med til andre steder, med bedre ,m arginer. Den tragiske svenske flyskatten, har gjort LA ruten, flere millioner dyrere for både Norwegian og SAS. Facts kill.
Bertil
2018-06-28 13:50:28
SV: DY ARN-LAX long gone..?
De klarar knappast konkurrensen med SAS som kan sälja sin ypperliga business class och gå med vinst.
Ola
2018-06-28 13:28:09
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Sv SAS John. Det vet du absolutt ikke noe om. Norwegian oppgir ikke lønnsomhet på sine ruter, og aller minst til SAS-ansatte.
John Silver
2018-06-27 19:45:01
SV: DY ARN-LAX long gone..?
Njah, snarare ännu en Norwegian långlinje som aldrig har varit lönsam..
 

Tillbaka

Flygrevyn
Air BP
BAM
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev