Tråden startades av: Siri  2018-07-12 09:14:07
Norwegian friserar siffrorna.... 
Ytterligare ett katastrofresultat, Norwegian är bara 0,2 i soliditet från att bankerna tar över bolaget. Lite vinst nu räddar tyvärr inte detta illa skötta flygbolag.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Linkan
2018-07-18 09:45:02
SV: Norwegian friserar siffrorna....
@Sv Linkan, visst kan du slopa försäkringen för "hull losses" om du själv äger flygplanet och inte har någon inteckning i flygplanet.

Ingen leasing firma godkänner att du inte har försäkring för "hull losses". Det vore likt självmord för leasingbolaget speciellt i fallet Norwegian.
sv KK
2018-07-17 22:23:03
SV: Norwegian friserar siffrorna....
Är det också DY's fel, att GE också har problem med sina motorer?
Linkan förstår inte orsak och verkan!
Trött
2018-07-17 17:20:38
SV: Norwegian friserar siffrorna....
Det jag är glad över, är att Linkan alltid har fel.
KK
2018-07-17 16:02:47
SV: Norwegian friserar siffrorna....
sv. @ Linkan
Nu har ju inte heller B 787 GE motorerna varit problemfria...
@Linkan
2018-07-17 14:54:01
SV: Norwegian friserar siffrorna....
"Hur kommer det sig att DY gått med förlust de senaste åren om någon annan betalt de extraordinära kostnaderna?"

Betr din kommentar om försäkringar -- när ett flygbolag blir stort nog är det mera ekonomiskt att inte försäkra flygplan mot "hull losses". Den årliga premien kostar mera än ett flygplan.

Norwegian har expanderat kraftigt. Det tar ett tag innan nya rutter ger vinst. När nya rutter är inarbetade och expansionen saktar ner kommer Norwegian att visa mycket respektabla vinster. De har en modern bränslesnål flotta och ett bra koncept som tillfredsställer stora delar av marknaden --- under Q2 2018 hade de 10 miljoner pax, och Q3 kommer att bli ännu bättre. Mitt bekymmer är SAS som under de senaste 10 åren har haft flera förlustår än Norwegian.
@Linkan
2018-07-17 13:41:36
SV: Norwegian friserar siffrorna....
Mer än 700 787 används redan av 48 flygbolag. Endast 15 bolag har RR motorer, resten har GE. Tyvärr har Norwegian RR. RR har haft problem senast på A380. Detta kostar RR hundratals miljoner pund. Det kan vara intressant att veta att motortyp kan bytas på 787 efter leveransen, GE till RR eller v.v. En unik fördel.
Linkan
2018-07-17 09:54:24
SV: Norwegian friserar siffrorna....
Blir ett flygplan stående på marken har man fortfarande en kapitalkostnad som löper, man har kostnad för försäkring (även om man inte måste betala flygrisk). När ett annat bolag flyger blir egen pilot och kabinpersonal outnyttjad. Har man anställd personal måste man betala dem även om de flyger mindre.

Hur kommer det sig att DY gått med förlust de senaste åren om någon annan betalt de extraordinära kostnaderna?
Skattebetalare
2018-07-17 03:12:36
SV: Norwegian friserar siffrorna....
@Linkan: Det är inte bara 787 med RR problem. Kolla A380. 787 är unik iochmed att motortyp kan bytas efter leverans och om RR inte längre passar kan man switcha till GE och v.v. Omkring 700 787 har levererats och uppskattningsvis 25% har RR, resten har GE, så de flesta bolag är inte drabbade.

Men det är en dyr affär för RR -- hundratals miljoner pund.
Peter
2018-07-16 20:28:20
SV: Norwegian friserar siffrorna....
Vilka är de indirekta kostnaderna? ;) Den får du gärna utveckla och visa belägg för.
sv Linkan
2018-07-16 17:48:00
SV: Norwegian friserar siffrorna....
Än en gång. Nu får du ge dig. Du har inte en aning om vilka kostnader som "drabbar" Norwegian. Det är inte DY som får dåligt renommé, utan R/R.
Tror du att det är endast Norwegian som är drabbade. Lyft blicken från din PA28 och försök att se verkligheten som den är. Det sista stycket i din kommentar kan endast komma från en knäppgök.

"Det är Norwegian som satsat på nya obeprövade flygplan. Det rår inte Boeing eller RR för. Beslutet att köpa dessa flygplan togs av DY."
Linkan
2018-07-15 20:43:29
SV: Norwegian friserar siffrorna....
@sv Peter. Även om RR betalar de direkta kostnaderna för ersättningsflyg så återstår många indirekta kostnader som man inte får betalt för. Dessutom ger problemen DY ett dåligt renommé.

Det är Norwegian som satsat på nya obeprövade flygplan. Det rår inte Boeing eller RR för. Beslutet att köpa dessa flygplan togs av DY.
sv Peter
2018-07-15 09:39:49
SV: Norwegian friserar siffrorna....
R/R problemen bekostas av R/R och ingen annan.
Peter
2018-07-14 16:30:48
SV: Norwegian friserar siffrorna....
Sommarens biljettintäkter... om flesta av årets 787 är levererade innan sommarn vilket är också påverkar kostnadsläget.

R/R problemen bekostas av Boeing, all inhyrd kapacitet kostnad i te Norwegian. Förra året kostade sett lesse 100 miljoner NOK. Inget sådant denna sommar... högre bränslekostnad slår hårdare på konkurrenter när DYs långlinjen är ca 40% mer effektiva än övriga konkurrenter.
sv kissmet
2018-07-14 16:20:11
SV: Norwegian friserar siffrorna....
Q5??
Skattebetalare
2018-07-14 15:51:11
SV: Norwegian friserar siffrorna....
Illa skötta? Numera Skandinaviens ledande flygbolag, 10 miljoner pax under Q2 2018 och en resultatsförbättring på 1279 mill NOK jmft med Q2 2017? En supermodern och bränslesnål 737/787 fleet, 130+ destinationer och fortsatt expansion.
kissmet
2018-07-14 10:44:09
SV: Norwegian friserar siffrorna....
Ja inför Q rapporter kan man flytta poster ganska mkt.
Inga externa revisorer är krav vid dito rapporter.
Årsrapporter brukar ju externa revisorer mera kopplas in på för
att trygga aktie ägarnas pengar.

Nej klart ju Norwegian liksom andra bolag visar en starkare
Q2 rapport då folk köpt resor inför semestern. Krävs inga ekonomiska
högskole studier för den analysen.
Slipper sedan bolaget inkl andra 787 kunder med R/R motorer som har turbin problem ta kostnader iom subba in leaseplan mm kan ju även Q3 bli gynsam.

Men Q5 är det verklig beviset för hur väl ett bolag mår ekonomiskt.....
Peter
2018-07-13 21:03:38
SV: Norwegian friserar siffrorna....
Ja utveckla gärna den analysen. Behöver lite humor såhär på kvällskvisten.
DC-10
2018-07-13 16:54:40
SV: Norwegian friserar siffrorna....
@Siri Vad vet du om Norwegian? Nada! Du är väl en rädd anställd, i något av de bolag som Norwegian är på väg att konkurrera ut.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev