Tråden startades av: Skattebetalare  2018-07-15 14:04:50
SAS service 
SAS har ställt in fem fullbokade flyg från Arlanda till semestermål i Europa på lördagen. Och söndagens flyg till Malaga med SAS från Göteborg är också inställt.

https://www.expressen.se/nyheter/fullbokade-sas-plan-till-semesterorter-installda/

Flyg med Norwegian eller Ryanair nästa gång!


Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@sv Skattebetalare
2018-09-14 20:45:26
SV: SAS service
Sa du menar att flygbolagen undviker de basta produkterna? Boeing har tillverkat flygplan i over hundra ar och vet bast vad flygbolagen vill ha. Nykomlingar som Airbrush fokuserar sig pa marketing BS som joystick, FBW och "4 engines 4 long haul" fiaskon.
Sv Skattebetalare
2018-09-14 18:22:57
SV: SAS service
För att man är störst finns inga garantier att man är bäst!

Goliat förlorade mot David!
@ sv Skattebetalare
2018-09-14 17:41:35
SV: SAS service
Boeing ar varldens storsta och mest framgangsrika tillverkare av kommersiella flygplan, rymd produkter och mycket annat, sa vad du sager ar helt ointressant och ovasentligt i sammanhanget och hjalper inte Airbus eller andra mindre framgangsrika
flygplantillverkare.
Sv Skattebetalare
2018-09-13 10:40:35
SV: SAS service
Naivt är det att skylla på andra!

Det var Boeing som konstruerade och var huvudman för flygplanet. Nyttjar man underleverantörer som inte klarar sitt jobb eller förlitar sig på att certifierings myndigheten skall lösa problemen då är man långt från någon bra flygplanstillverkare.

Mycket dåligt av Boeing men de gör som många andra Amerikanska bolag skyller sina misstag på andra.

pf
2018-09-13 09:59:51
SV: SAS service
Sv pf, for meg er "modern tid" fom B-707/DC-8-alderen.
Skattebetalare
2018-09-13 04:19:33
SV: SAS service
"Goda säljare och lättlurade kunder har alltid funnits. Ni har väl hört om bondfångare."

Forfattaren till ovanstande har ingen susning av hur kommersiella trafikflygplan utvarderas av flygbolagens tekniska, ekonomiska och finansiella experter, vilket kan ta mycket lang tid eller den tid det tar innan kontraktet (som kan vara vart atskilliga miljarder dollar och innehalla hundratals sidor) blir underskrivet av alla parter.

Men klart nar det galler BMW sa kan det vara snack om bondfangeri.
Skattebetalare
2018-09-13 04:08:24
SV: SAS service
Nar Boeing konstruerade 747 var det ett mindre flygplan, samtidigt som P&W designade high-bypass motorer for 747. Relativt sent i programmet overtygade Pan Am, som var kick-off customer, att flygplanet maste vara storre an man hade tankt sig fran borjan. Boeing andrade pa designen for att mota Pan Am's krav men P&W hade problem med att oka dragkraften tillrackligt vilket orsakade motorproblem. I ovrigt var flygplanet OK och blev en enorm framgang for Boeing saval som alla 747 operatorer. 787 had problem pga att Boeing, underleverantorer och statliga certifieringsorgan inte hade tillrackligt med erfarenhet med den hogteknologi som introducerades pa alla omraden i flygplanet. Det ar naivt och efterklokt att skylla pa Boeing, nar man kan lika garna saga att statliga certifieringsorgan skulle inte ha godkant batteri installationen, vilket de gjorde. Men dessa problem ar losta, och 787 ar den wide body som nu har den hogsta produktions/leverans takten av alla wide bodies, och flybolagen kan inte fa flygplanen snabbt nog.
Sv pf
2018-09-12 14:10:23
SV: SAS service
"Det var ingen enkelt intro av B-747 rundt år 1970"

Det visar bara att Boeing även misslyckats tidigare. De borde ha lärt sig. Att inte världens största flygplanstillverkare inte kan bättre är bekymmersamt!

Jag skrev modern tid och då räknar jag inte med flyg från 70 talet.
Boeing
2018-09-12 10:33:55
SV: SAS service
Ingen förnekar 787's introduktionsproblem. Men IDAG är det ett mycket bra plan.

PS. Boeing är inget flygbolag DS.
pf
2018-09-12 09:28:37
SV: SAS service
Det var ingen enkelt intro av B-747 rundt år 1970.

DC-10, fikk, så langt jeg kommer i håg, totalt flygforbud etter ulykken ved ORD, men det var ikke i intro. Andre flytyper har også, etter ulykker, fått midlertidig flygforbud.
Sv Boeing
2018-09-11 22:22:30
SV: SAS service
B787 har den sämsta introduktionen i modern tid! Det är fakta!
Ingen annan stor flygplanstillverkare har i modern tid råkat ut för totalt flygförbud som Boeing gjorde med B787. Ingen annan, det var bara tur att inga människor fick sätta livet till.

De som ignorerar detta faktum är förblindad.

Man hade förväntat sig bättre från världens största flygbolag.
@Sv Boeing
2018-09-11 18:44:56
SV: SAS service
Att vara efterklok ger noll poäng.
Boeing
2018-09-11 18:37:45
SV: SAS service
@sv Boeing Vart vill du komma? Visst, 787 hade introduktions problem, med påföljande flygförbud. Men nu pratar vi nutid.
Det är väl samma med de första som t.ex köpte A350.
Fråga Qatar Airways hur nöjda de är med introduktionen A350.
Eller de första 320 kunderna.
Någon blir väl alltid första kund. Därav låga priser.
Rekommenderar dig att vara sparsam, med kommentarer på det du inte har koll på.
Sv Boeing
2018-09-11 18:04:35
SV: SAS service
Vad skall man då kalla den miss som de första nyttjarna av B787 gjorde.

Risken för problem med ett nytt flygplan som B787 med mycket ny teknik och år av förseningar skulle en tonåring förstått. Trots detta satsade många flygbolag vilt för att ta de första leveranserna,

Vi såg resultatet, katastrof med flygförbud i flera månader strax efter introduktionen.
@Boeing
2018-09-11 12:46:21
SV: SAS service
Bara visar att vissa inte har en aning om hur flygbolagen utvarderar och koper flygplan. Och att jamfora med produkter som BMW ar enbart lojligt.
Boeing
2018-09-11 12:31:25
SV: SAS service
Det är bara löjligt och okunnigt, att påstå att 787 idag inte är en bra produkt.
Att dessutom att tro flygbolag går på bondfångeri, är ett ännu dummare påstående!
sv @ Sv Boeing
2018-09-11 10:50:02
SV: SAS service
Att man säljer bra betyder inte alltid att produkten är bra!

Goda säljare och lättlurade kunder har alltid funnits. Ni har väl hört om bondfångare.

Har jag fel måste BMW vare en dålig bil den har så liten marknadsandel.
@ Sv Boeing
2018-09-11 02:35:04
SV: SAS service
Hur som helst sa blev 787 varldens basta trafikflygplan i sin storleksklass som forsaljningssiffrorna, back log och produktionstakt visar. Flygplanet var ett stort steg framat i avancerad teknik och varken Boeing, Boeing underleverantorer, motortillverkare eller statliga certifieringsmyndigheter hade tillrackligt med erfarenhet inom alla omraden. Ju storre steg man tar i utvecklingsprocessen ju storre ar risken. Men med 787 har Boeing etablerat interna kunskaper och erfarenhet som kommer andra flygplan till godo.
Sv Boeing
2018-09-10 18:18:38
SV: SAS service
Det var väl flygbolagens inkompetens som gjorde att man köpte B787 innan den var tillräckligt utprovad. De första bolag som köpte B787 gjorde ett mycket dåligt val.
Köpa ett större antal nyutvecklade flygplan som redan var flera år försenade på grund av bristfällig utveckling och hade betydande problem i introduktionsfasen.
En flygplanstillverkare som Boeing borde ha kunnat göra bättre från början, klantar! Inget annan större flygplanstillverkar har fått flygförbud i månader strax efter introduktionen i modern tid.
Boeing
2018-09-10 15:44:04
SV: SAS service
787 har inte haft några haverier, när den introducerades, likt de 320 hade.
Sv @Skattebetalare
2018-09-10 14:52:42
SV: SAS service
787 hade introduktionsproblem liksom A380, A320neo, etc. Nu har 787 nastan samma hoga tillforlitlighet som varldsledande 777. Nu snackar vi om cancelleringar pga flygbolagets inkompetens och inte pga introproblem.
Sv Skattebetalare
2018-09-09 21:38:38
SV: SAS service
Hur gick det då för alla flygbolag som nyttjade Boeing 787 när de fick flygförbud i månader strax efter introduktion eller alla motorproblem på B787 med RR motorer. De bolagen måste ha hamnat i topp på inställda flighter.

Du har väl statistisk på detta?
Vad har alla dessa problem kostat passagerarna?
Kom nu inte och säg att detta betalades av någon annan, passagerarna som kollektiv betalar alla kostnader.


Skattebetalare
2018-09-08 19:11:26
SV: SAS service
U.S. Department of Transportation publicerar cancellation rates for Amerikanska flygbolag. De senaste siffrorna visar 0.2% for Delta och 4% for United, som ett exempel. Vet inte om det finns en databas for alla varldens flygbolag.
@Skattebetalare
2018-09-08 18:31:41
SV: SAS service
Kan du skicka en länk med procentsatserna föra alla bolag, hittar inte den.
Skattebetalare
2018-09-08 14:27:38
SV: SAS service
Procent cancellerade flights visar hur flygbolaget fungerar ur marknadssynpunkt. Ju storre procent desto otillforlitligare ar flygbolaget och desto storre anledning att undvika det.
Linkan
2018-09-08 09:25:14
SV: SAS service
Det helt avgörande är väl hur en inställd flight hanteras. Vilka alternativ erbjuds! Hur stor blir förseningen, hur många drabbas, vilken ersättning får passagerarna?
För ett bolag som ingår i en Allaians blir ofta problemet betydligt mindre för passagerarna.
@Skattebetalare
2018-09-08 07:23:15
SV: SAS service
Det måste väl ända vara antalet passagerare som drabbas som är intressant?
@Barry
2018-09-07 19:09:44
SV: SAS service
Antalet flights som cancelleras ar inte lika intressant som % av cancellerade flights per tidsenhet. Om bolag A cancellerar 10 flights av 200 flights/day, och B 10 flights av 500 flights/day, sa ar A 5% och B 2%. Stor skillnad.

Skattebetalare
pf
2018-09-06 10:32:38
SV: SAS service
Det er omtalt på flere nettsteder at Air Belgium skal fly en daglig rotation for BA t/r Cairo en tid fremover.

Heller ikke BA kommer unna motorproblemene rundt B-787 og Rolls-Royce
Barry
2018-09-06 06:38:01
SV: SAS service
BA cancelations 5th Sep , hemskt för detta servicebolag.

BA122 Doha – London Heathrow
BA123 London Heathrow – Doha
BA138 Mumbai – London Heathrow
BA139 London Heathrow – Mumbai
BA281/BA280 London Heathrow – Los Angeles
BA8731 Frankfurt – London City
Tom BA flyger A340
2018-09-06 06:35:00
SV: SAS service
Igår så flög Air Belgium A340 flight BA154/155 åt BA.
Skrattretande
2018-09-05 19:22:32
SV: SAS service
Jag tror att herr fancy skall kolla in alla andra bra flygbolags cancelations varje dag.
@ABC
2018-09-05 02:32:42
SV: SAS service
Vems fjortis snack menar du? Om du ska fran USA till Stockholm har du endast nonstop flights fran LAX, SFO, ORD, NYC och FLL. Antag att du ska pa business till LPI sa finns det noll non-stops fran USA. Jag har flera hundra business trips over Nordatlanten och har alltid varit tvungen att flyga via ORD, NYC, LON, AMS, FRA, CDG, FCO eller CPH for att namna nagra "via" flygplatser.

Skattebetalare
ABC
2018-09-04 18:37:20
SV: SAS service
Kan vi skippa fjortissnacket? Det finns inga affärsresenärer som åker "via" någon annanstans såvida de inte betalar själva och inte är så analt snåla att de spenderar extra tid för privata förmåner. Man vill dit, man vill hem, så smärtfritt som möjligt. Folk hatar att flyga och jag har full förståelse varför.
@Affärsresenär
2018-09-04 16:55:26
SV: SAS service
Du kan inte bevisa dina pastaenden och du har inte foreslagit nagon annan kalla som visar att Skytrax rankings ar felaktiga. Jag har erfarenhet av first/business class/lounges av omkring 10 flygbolag och min erfarenhet overenstammer i stort sett med Skytrax rankings. Det ar inget snack om saken att de basta euorpeiska bolag ar BA och DLH. Av USA bolag skulle jag idag satta Delta fore American och langt fore United nar det galler intercon flights.
Lobby
2018-09-04 16:16:26
SV: SAS service
Är väl allmänt känt bland alla som kan branschen att Skytrax inte är objektivt?

Finns många studier kring detta. Här är en:
https://essay.utwente.nl/72657/1/Li_BA_BMS.pdf

Finns många fler.
Mats
2018-09-04 16:15:10
SV: SAS service
Om jag bor i Sverige och är på väg till USA kan d,et inte vara någon fördel att flyga via Helsingfors eller Köpenhamn. Det blir ett stopp och flygplansbyte. Det skall mycket till för att kunna säga att det är bättre än direktflyg från Stockholm. Bor jag dessutom i Kiruna, Luleå, Skellefteå, Umeå eller Ö-vik kan jag inte boka en genomgående resa till USA via Helsingfors. Det blir olika bokningar med all det innebär.

Bokar jag med SAS får jag allt på en bokning med alla fördelar det innebär. Checkar in bagaget i Kiruna och hämtar det NYC, LAX, MIA, Chicago. Samma på hemvägen behöver inte bry mig om bagaget förrän jag landat i Kiruna.
@Bobby
2018-09-04 12:50:40
SV: SAS service
En 'hemmagjord" utmarkelse. Branslesnala flygplan? Ser inga 787, men A340. WIFI -- andra bolag har haft det lange. Tillforlitlig med alla cancellations? Nog sagt.
Affärsresenär
2018-09-04 12:23:06
@Skattebetalare
Vad grundar du det på?

Skytrax är ju varken särskilt objektiv eller respekterad.
Arne Anka
2018-09-04 11:48:39
SV: SAS service
Den som hävdar att Skytrax är en respekterad website borde kunna styrka det och inte bara hävda sina egna åsikter.
pf
2018-09-04 11:23:04
SV: SAS service
Bobby, du bør lese begrunnelsen gitt i ditt vedlagte.

Den prisen SAS får der, blir som å vinne Distriktsmesterskapet i Norrbotten, sett opp mot VM.
Bobby
2018-09-04 01:12:34
SV: SAS service
http://www.affarsresenaren.se/2018/02/13/sas-utsett-till-bästa-flygbolag-i-europa-och-bästa-inrikestransport-i-årets-grand-travel-awards-38855228
Skattebetalare
2018-09-03 21:54:04
SV: SAS service
Skytrax ar en respekterad website. De som har problem med deras rankings borde visa alternativa undersokningar och inte hemmagjorda "fakta".
@Skattebetalare
2018-09-03 19:43:11
SV: SAS service
Allt på internet är int sanning.
@Frekvent resenär
2018-09-03 00:23:12
SV: SAS service
Ge mig en internet link till dina fakta.
Egna uppfattningar värda mer
2018-09-02 21:46:44
SV: SAS service
Skytrax ägs och drivs av ett flygbolag, say no more.
Frekvent resenär
2018-09-02 20:31:24
@Skattebetalare
Det är inte fråga om vad jag tycker - det är fråga om fakta.

Skytrax har ingenting med vad den resande majoriteten anser. Sorry.
Andreas
2018-09-02 19:38:30
SV: SAS service
Skytrax är bluff och ska inte tas seriöst. Flygbolag betalar för att få högt betyg.
@Affärsresenär
2018-09-02 19:21:12
SV: SAS service
Vems rapporter? Skytrax ratings ar av verifierade passagerare och for alla kabin klasser.
Affärsresenär
2018-09-02 16:04:38
SV: SAS service
Det finns ju gott om rapporter och studier som pekar på den låga validiteten hos Skytrax.
Är nog inte särskilt många affärsresenärer som tar dem särskilt seriöst.
@Frekvent resenär
2018-09-01 22:17:21
SV: SAS service
Vad du tycker har noll betydelse eftersom den resande majoriteten inte haller med dig. Sorry.
Frekvent resenär
2018-09-01 19:18:21
SV: SAS service
Klart att det är fråga om försök till skryt.

Eftersom service level är markant sämre hos Finnair visar det ju tydligt att för vissa här genomförs flygningar mest genom att surfa och titta på Youtube-klipp.

Vi som de facto reser en del vet ju emellertid hur det ligger till.
@Van resenär
2018-09-01 14:00:33
SV: SAS service
Vi diskuterar service levels vilket har inget med skryt att gora. Klart man foredrar non-stop om det finns och om resten ar acceptabelt. Men om non-stop inte finns har man ofta flera alternativ att valja pa och inte valjer man det samsta.

Skattebetalare
Van resenär
2018-09-01 08:55:32
SV: SAS service
Om jag bor i Stockholm och skall till New York, varför ska jag åka med annat flygbolag än SAS bara för att få komma in i en bättre lounge? Detta är en gåta för mig eller handlar det bara om att kunna ”skryta”?
@Frekvent resenär
2018-08-31 21:41:49
SV: SAS service
Jag har gjort det och har inga problem med Skytrax rating.
Frekvent resenär
2018-08-31 21:15:35
@ @Frekvent resenär
Kolla själv och jämför...

...produkterna.


Har man flugit, gärna många gånger, business class i både Finnair och SAS så är valet otroligt enkelt.

Har man inte det så kan man givetvis inte veta.
@Frekvent resenär
2018-08-31 13:21:24
SV: SAS service
Finnair ar pa 27 plats, SAS pa 60 enligt 2018 Skytrax.
Frekvent resenär
2018-08-30 15:15:46
@ @Frekvent resenär
Kolla själv och jämför...
@Frekvent resenär
2018-08-29 20:03:42
SV: SAS service
Kolla Skytrax.
Frekvent resenär
2018-08-29 18:59:12
@Skattebetalare
"Men Finnair har bast service av alla nordiska flygbolag. Det ar dar skillnaden ligger."
Vilken skillnad...??


Nåja, rent faktuellt stämmer det givetvis inte men du kanske värderar andra saker... färgen på tofflorna eller så?

Jag tycker dock ändå att det är förvirrande...
Ena gången hävdas det att endast bolag med första klass har riktiga lounger och å andra sidan sägs det att deras lounger är i världsklass.

Det blir så mycket bättre om man är saklig och konsekvent.




För övrigt är det iofs lätt att associera till fik eller personalmatsal när man besöker Finnairs lounge i Helsingfors.
Jag tycker dock att det är helt ok ändå...lugnt och skönt om inte annat.
@Frekvent resenär
2018-08-29 15:33:32
SV: SAS service
Men Finnair har bast service av alla nordiska flygbolag. Det ar dar skillnaden ligger.

Det galler att kanna till industrin......
Frekvent resenär
2018-08-28 23:49:13
SV: SAS service
Det är ju förvirrande det här...

Som någon sorts skattebetalare skrev:
"Finnair är att gratulera. Deras business class service och lounges är världsklass."

Finnair har ju inte första klass så är det alltså inte riktiga lounger trots allt?

Är de mer som fik eller skolmatsalar...typ?



Det fantiseras mycket här.

Jag tror jag ska börja fantisera om att jag är astronaut och börja berätta massor av spännande saker jag också.
@En som testat
2018-08-28 13:33:02
SV: SAS service
Correct. Och inte bara pa LHR.

Skattebetalare
En som testat
2018-08-28 09:27:26
SV: SAS service
Ja, har man varit på Heathrow och British Airways Lounger så blir konkurrenterna som skolmatsalar eller i bästa fall fik.
Frekvent resenär
2018-08-28 09:08:44
@Skattebetalare
...och de andra har imaginära lounger, eller?
Skattebetalare
2018-08-28 03:09:55
SV: SAS service
Endast bolag med First Class har riktiga lounger.
Frekvent resenär
2018-08-26 22:57:50
@ @Frekvent resenär
Håller också helt med mig. Därför undviker jag annat än riktiga sleeper seats samt flygbolag som inte har riktiga lounger.
@pf
2018-08-26 22:05:54
SV: SAS service
De sista 10 åren har jag inte kommit i kontakt med ”bakkeservicefolket”, vad vill du dem? Man gör allt själv nu förtiden, om man kan läsa instruktioner vill säga.
@Frekvent resenär
2018-08-26 12:45:07
SV: SAS service
Haller helt med dig. Darfor undviker jag 31-32 tum pitch och smala stolar som i Economy Class.
pf
2018-08-26 09:43:16
SV: SAS service
SAS's flygende gjør en meget god og profesjonell jobb-det er bare det at man opplever bakkeservicepersonellet til bolaget/innleide, som det virker har til oppgave/uppgift, å lage mest mulig problemer for en.

SAS bør instruere dette personale å være til service for reisende, ikke, slik jeg flere ganger har opplevd, å anvende Aeroflots servicehandbok fra 1970-tallet.

Av de grunner er ikke SAS mitt førstevalg, nei nesten sistevalg, men SAS klarer seg jo ennu, på de reisende som ikke får plass hos Norwegian eller andre bolag.
Frekvent resenär
2018-08-25 17:16:07
@Skattebetalare
Efter tillräckligt många "upplevelser" i Economy Class och motsvarande allmänna utrymmen önskar man detta mindre och mindre och man värderar mer och mer att komma fram utvilad.....
Sleeper
2018-08-25 17:10:33
@ @Lisb
"Inte alla foredrar full 180 grader recline."
Jag vill påstå att alla föredrar valfrihet.

Det är alltid bättre att ha möjlighet till full recline än att inte ha det.
Man kan välja lutning precis som man vill, t.ex. 131° eller varför inte 159° om man önskar det.

Valfrihet är bra.
Skattebetalare
2018-08-24 21:55:32
SV: SAS service
Efter tillrackligt manga "upplevelser" i Business/First Class och motsvarande lounges betyder dessa mindre och mindre och man far andra krav och vardereferenser.....
sv skattebetalare
2018-08-24 21:44:17
SV: SAS service
Asgarv!
Sv Alltid mätt betalare.....
2018-08-24 18:16:00
SV: SAS service
Livet är en upplevelse, för många av oss är miljön och upplevelsen viktig.
För att överleva krävs inte så mycket.
Du väckte en tanke, vi kan nog höja skatten och sända majoriteten till McDonald´s. De behöver inte så stora inkomster.

Då blir det mer över till oss som ställer krav på tillvaron.

Tack för förslaget!
Skattebetalare
2018-08-24 18:03:50
SV: SAS service
BMW har aldrig tilltalat mig nar det finns bilar som ger mer varde for pengarna, som tex Cadillac, Mercedes, Porsche, Maserati.
@Lisb
2018-08-24 17:01:08
SV: SAS service
Inga prolem. Inte alla foredrar full 180 grader recline.
Alltid mätt betalare av skatt
2018-08-24 14:22:44
SV: SAS service
Äsch, det vet ni väl...
Kvalitet spelar ingen som helst roll, enbart pris.

Jag äter alltid på McDonalds och Burger King. Jag har nämligen insett att jag blir precis lika mätt som när jag äter på en fin restaurang.

Fiffigt, va?
Lisb
2018-08-24 11:36:26
SV: SAS service
"Business Class seat, men inte sleeper seat"?

Har man inte ett fullt nedfällbart säte "sleeper seat" är det idag ingen Business Class. Vi skriver år 2018 idag.
Sv Skattebetalare
2018-08-24 11:33:56
SV: SAS service
För oss som har pengar handlar det sällan om kostnader. Varför tror du att vissa av oss köper BMW (ett udda märke om man ser till volym) och andra Volkswagen största bilmärket i världen?

Det är skönt att slippa Plebejerna ombord!

Skattebetalare
2018-08-24 09:21:02
SV: SAS service
Hogst markligt att vissa tycker att priset har ingen betydelse.....vilken planet kommer ni ifran?
Sv @Skattebetalare
2018-08-23 08:35:04
SV: SAS service
Tidsangivelsen i FT ar svensk tidszon som sager ingenting om lokal tid nar jag skrev min faktabaserade kommentar. Just nu ar jag i Europa pa business....
@Lisb
2018-08-23 08:24:57
SV: SAS service
Norwegians Premium Class (Boeing 787):

Carry-on: 2 pieces, max 15 kg total
Check-in: 2 x 20 kg
Premium menu, breakfast + dinner, free drinks
Business Class seat, men inte sleeper seat
Premium entertainment pa video screen
Free earplugs
Priority Boarding
Lounges vid vissa flygplatser

Sv Skattebetalare ala @Josses
2018-08-23 08:16:29
SV: SAS service
Visst man kan jämföra äpplen och päron, men äpplen är alltid äpplen och päron är päron hur man än vrider och vänder.

Man kan också jämföra BMW med Fiat, inte blir BMW:en sämre för att den kostar mer!
@Josses
2018-08-23 07:28:18
SV: SAS service
Visst kan man jamfora SAS eller vilken annan business class som helst med Norwegian's Premium Class salange man tar hansyn till skillnaden i biljettpris. SAS BC ar mer an 3 ganger sa dyrt.
Skattebetalare
2018-08-23 07:25:36
SV: SAS service
Vi bor pa USAs ostkust. Tidsskillnaden ar 6 timmar.
@Skattebetalare
2018-08-21 18:37:54
SV: SAS service
Du bor i USA, (påstår du) när man ser vilka klockslag som dina kommentarer publicerats.
Ja, då får man intrycket att du är vaken dygnet runt, med tanke på tidsskillnaden.
Tidsskillnaden är ju inte "särskilt" stora, i de olika delarna av Sverige.
Mellan Sthlm och Tensta ca en millesekund.............
Jösses
2018-08-21 16:58:44
SV: SAS service
Alltså, ni jämför SAS Business mot Norwegian Premium. Det är inte en jämförelse som ens ska gå att göra. Åker man Business med SAS får man en extremt mycket bättre upplevelse än vad man får i Norwegians Premium-kabin. Det personliga utrymmet i SAS Business är MYCKET bättre än i Norwegian Premium, likaså maten, vad som ingår och allt runtomkring.

Jämför man Norwegian Premium mot SAS Plus kanske den hårda produkten ombord är bättre med mer benutrymme och liknande. Men vad kommer till service, tjänster runtomkring osv - så är det bättre med SAS. SAS erbjuder SAS Plus prioriterad ombordstigning, efter SAS Business, lounger, fast track osv.
Lisb
2018-08-21 16:10:42
SV: @Cph4Ever, SAS Plus ger extra service
SAS PLUS
1 x 8 kg handbagage
2 x 23 kg incheckat bagage
Kaffe och te
Måltid/snack ingår
SAS Fast Track*
SAS Lounge*
Prioriterad ombordstigning
WiFi utan avgift*

*Tjänsterna erbjuds endast på flygningar som utförs av SAS till/från vissa destinationer.

Alla flygplatser har inte Fast Track och SAS Lounge. Däremot finns alltid Prioriterad ombordstigning.



@pf
2018-08-21 14:27:38
SV: SAS service
Riktigt som du sager. Jag kollade ocksa biljettpriserna fran LAX till London mellan Norwegian Premium Flex och Business Class pa andra bolag och kom till samma slutsats. Andra bolag var avsevart dyrare och man ska fraga sig om skillnaden i pris ar vart en sleeper seat och 'battre" mat. Jag snackade just med en bekant som flog fran LAX till Europa pa business med Norwegian Premium Flex och var helt nojd mht till priset. Mera prisvart an business class pa andra bolag och bra service.

Miami metropolis har 5.5 miljoner invanare. Omkring 1400 internationella foretag har sina kontor dar. Sa nog finns det gott om business traffic till bade MIA och FLL.

Skattebetalare
@Cph4Ever
2018-08-21 14:15:14
SV: SAS service
Det är mindre personal space i SAS Plus, ingen tillgång till lounges eller priority boarding.
pf
2018-08-21 08:54:46
SV: SAS service
Jeg er enig, uten å ha reist med noen av de, at det kan være vanskelig å sammenligne Norwegian mot SAS's angivne produkter.

Men, det som slår meg er prisene for å reise. Jeg ser business class på ARN-MIA t/r til godt over 30.000 NOK, dette gjelder ikke bare for SAS, men generellt.

Skattebetaler, du er vel for fri konkurranse, men her ser det ut som et kartell som driver opp/holder tariffene høye. Man får jo f.eks Skandinavia-Sydney, Australia t/r for en billigere penge på business-class....

Og, jeg oppfatter ikke akkurat MIA som en business-destinasjon ?
@lisb
2018-08-21 02:02:07
SV: SAS service
Helt ok. Du gor som du vill, jag gor som jag vill, men majoriteten av resande placerar SAS pa 65 plats. Jag haller mig till topp 20.
@Fakta
2018-08-21 01:59:44
SV: SAS service
Avstandet med bil mellan FLL och MIA flygplatser ar 44 km, eller litet mera an avstandet mellan ARN och BMA. 44 km ar ingenting. Vad ar din point???
Cph4Ever
2018-08-20 22:32:56
SV: SAS service
@Sas...att jämföra Norwegians Premium med SAS b/c går inte.Jämför med SAS plus där SAS plus är mer Premium än Norwegians någonsin kommer att bli.Jag har rest i båda så jag vet...
Lisb
2018-08-20 18:08:15
SV: SAS service
Sv @Lisb, Vad jag tycker är högst väsentligt för mig! Vad andra tycker är deras sak. Är andra nöjda med vad jag anser vara ett sämre alternativ får de gärna vara det. Är på inget sätt beroende av vad andra tycker, var det så svårt att förstå?


Tax payer
2018-08-20 18:06:25
SV: SAS service
Ganska ointressant att läsa om USA drömmar, påhittade i någon förort.
Fakta
2018-08-20 18:04:41
SV: SAS service
Miami airport är en sak. Ft Lauderdale något annat. Svårt att erkänna när man har fel. Hahaha. Vilket svammel. Köp en biljett till Miami med Norwegian, så får vi se var du hamnar. Hahaha.
@Skattebetalare
2018-08-20 14:49:55
SV: SAS service
DY7036
@pf
2018-08-20 14:45:16
SV: SAS service
Ft. Lauderdale tillhor Miami metropolis som ar stort nog for flera kommersiella flygplatser.
@Lisb
2018-08-20 14:42:18
SV: SAS service
Enligt Skytrax ar SAS pa 65te plats nar det galler service. Vad du eller jag tycker spelar ingen roll.
Lisb
2018-08-20 12:23:26
SV: SAS service
Sv (@ Sv Skattebetalare). Vad Skytrax och andra säger är bara vissa resenärers uttalanden vare sig de flugit eller ej.

När jag säger att inget bolag gett mig bättre service än SAS så vet jag att det är sant, det är min egen upplevelse. SAS har också brister men de har alltid på ett adekvat sätt rättat till eventuella problem, vilket många andra bolag inte klarat av att göra.


pf
2018-08-20 11:35:32
SV: SAS service
Jeg tror Skattebetaleren forsøker å fortelle oss at Norwegian flyr til Fort Lauderdale, ikke Miami...
Skattebetalare
2018-08-20 10:02:58
SV: SAS service
Vad heter DYs flight MIA-ARN?
Sas
2018-08-19 18:50:07
SV: SAS service
Så att säga:

MIA-ARN non-stop tur och retur med Norwegian Premium Class kostar $2167.

Med SAS, one-stop, byte av flygplan, business-class tur och retur kostar $6900, eller mer än 3 ggr så mycket plus att restiden är flera timmar längre.

Ingen vettig businessman väljer SAS.





@ Sv Skattebetalare
2018-08-15 03:04:16
SV: SAS service
Jag har erfarenhet av manga bolag som har battre service an SAS. Enligt Skytrax hamnar SAS pa 65 plats vilket forvanar mig inte alls. Senast staller de in flygningar utan like. Om det inte ar "personal brist", sa ar det strejk eller nagot annat.
Sune
2018-08-14 23:49:13
SV: SAS service
HAHAHAHAHA! Orkar inte med er på det här forumet! Går igång på ALLT som handlar om SK eller NAS??????????
DC-10
2018-08-14 22:03:42
SV: SAS service
Fy f-n vad jag är trött på dina imbecilla inlägg. Ägna dig åt dina "framgångsrika" sk affärer i United Bluff of America.

FY
pf
2018-08-14 16:04:03
SV: SAS service
Skattebetaler, den "store" fighten kan komme i SAS.

En gammel story fra meg; Jeg tror SAS-ledelsen kan finne på å tilby SAIL til de flygende når A-320Neo kommer.....Irske vilkår

På en annen side, med den pilotbristen vi ser konturene av, da kan det være Sayonara SAS av den grunn-så jeg tror egentlig ikke ledelsen tør....
Sv Skattebetalare
2018-08-14 15:48:01
SV: SAS service
Jag har inte upplevt att något bolag i Europa har bättre service och tillgänglighet än vad SAS har för oss svenskar i Europa. Har flugit med många olika bolag i Europa och USA men inget av dem har gett mig bättre service än SAS. Därför väljer jag i förstahand SAS.

Har du inte flugit med SAS på länge är dina kommentarer värdelös historia.
Skattebetalare
2018-08-14 13:56:32
SV: SAS service
Styrelsemedlemmarnas nationalitet har inget med kompetensen att gora. SAS problem ar "alldeles for manga inblandade", som Sv, No, Dk. Tre ganger sa manga fackforeningar som ett "normalt" flygbolag, personal fran tre av varldens hogst beskattade lander med hoga levnadskostnader. Operativa kostnader sa hoga att man har tvingats till subcontractors och SAIL...... Sjalvgod attityd och militanta fack mest kanda for strejker. Dinosaurierna overlevde inte och SAS kommer inte heller att gora det utan drastiska atgarder. Pa varldskartan ar SAS inget markvardigt, det finns minst 13 flygbolag bara inom Europa som har mera trafik an SAS. Sayonara......
sv pf
2018-08-08 19:00:29
SV: SAS service
SAS styrelse består av flera norrmän. Att huvudkontoret ligger i Frösundavik, har ingen betydelse. Du verka att tro att allt som är fel i SAS är svenskars fel.
Lägg ned, eller ta reda på fakta. Fast fakta verkar ju att vara en bristvara, i din resonemang.
PS Det vore klädsamt om du inte skrev så mycket om ditt Sverige komplex.
@pf
2018-08-08 12:55:29
SV: SAS service
Haller med mycket av vad du sager. Men jag ser inga problem med Norwegians expansion sa lange som de kan halla konkurrenskraftiga priser och har adekvata reserver. Laga priser oppnar nya marknader och folk som aldrig har haft rad att flyga nu gor det och folk som tycker att SAS och andra konventionella biljettpriser inte ar vart pengarna foredrar Norwegian, Ryanair, etc. SAS service och lounges har aldrig imponerat mig och jag foredrar andra bolag med mera personlig service.
pf
2018-08-07 11:56:41
SV: SAS service
Skattebetalare, en faktor var stengingen av Fornebu i 1998.

Her satt SAS, sammen med et etterhvert vaklende Braathens, med de aller fleste slots. FBU hadde curfew kl.23-07, og hadde bare en kort bane med et krevende luftrom på bane 24....og begrensinger på antall movements per time.

Så åpnet OSL, Braathens ble kjøpt opp. OSL med to baner ga en masse nye slots

Andre faktorer var at nordmenn fikk lengre ferie, og at oljeboomen sørget for at den norske økonomien eksploderte, privat forbruk øket kraftig.

For å gjenta historien, dette forstod ikke SAS, de klarte ikke å øke kapasiteten i, til/fra dette landet, bl.a. strupte de utlandtrafikken med at det fremdeles skule være 23-25 daglige flighter via CPH.

SAS ba egentlig om at et nytt flygbolag skulle vokse frem på det norske markedet. Et bolag som ga de solid konkurranse, og som forstod at vi ikke ønsket å sitte lenger å knaske røde pølser på Kastrup....

Byråkratene i Frøsundavik klarte ikke tilby den kapasiteten som det norske markedet egentlig etterspurte, men de hadde sjansen.

Vi kunne vel egentlig si at Norwegian hadde verdens dummeste konkurrent i SAS.

At Norwegian etterhvert er blitt "stormannsgale" er et annet kapittel i denne historie.
pf
2018-08-07 11:40:08
SV: SAS service
Skattebetalare, jeg er enig/håller med i ditt siste innlegg.

Selv om min reisevirksomhet er svært nedtonet, pga sykt familiemedlem som jeg må ta meg av, så understreker jeg at jeg aldri har blitt besviken av SAS såfort man kommer ombord i flygplanet. CC og piloter virker meget profesjonelle. MEN, jeg kan dessverre ikke si samme om bakken, der er det et clowneri uten like.

Mulig nepotismen har nådd et enda høyere nivå.

Personlig unngår jeg SAS, og vil gjøre det for de få reiser jeg skal ha utover. Selvfølgelig intet problem det for SAS, men er vi tilstrekkelig mange som får negative opplevelser, vil bolaget ha et stort problem.

Jeg stiller frågan, hvor lenge vi de andre ha SAS kvar i Star ? Nå virker det som SAS er blitt en belastning for en del av de andre.

Og, basert på personlige reiser de siste år, det er himmel og helvete mellom f.eks Lufthansa og SAS. Topp og bunn, etter mitt syn. Selv TAP-Air Portugal, før en katastrofe, er etter mitt syn flere klasser over SAS.

Til sist, jeg flyr turistklasse.
Skattebetalare
2018-08-06 22:02:54
SV: SAS service
Tyvarr verkar det som om SAS ar "behind the power curve" igen. Nar flygtrafiken avreglerades i Europa hade man tillrackligt med erfarenhet fran USAs avreglering, sa man kunde mycket val forutse vad som kommer att handa i Europa. Men inget speciellt gjordes att forbereda flygbolaget. Daremot "investerade" man i flygverksamhet I Baltikum, Finland, Spanien, etc, och i hotell, vilka alla har blivit avvecklade.

Nu efter flera ar av Ryanair och okande konkurrens av andra LCC, som Norwegian, plus sjunkande biljettpriser av konventionella bolag, har SAS igen problem, som experiment med SAIL och nu igen uppkommande forhandlingar med pilotfacket vad det nu kan innebara.

Till skillnad mot LCC har SAS ingen namnvard konkurrenskraft mot konventionella bolag som LH, BA, AY, UA, AA, KLM, SIN, etc. . Hemmamarknaden ar liten, endast omkr 21 miljoner. Att SAS ska nagonsin kunna konkurrera prismassigt med LCC ar orealistiskt, savida inte mycket av den nuvarande verksamheten flyttas till lander med lagre loner, skatter och levnadskostnader. Mht militanta fack och statligt agande ar detta orealistiskt att vanta sig. Finansiella resultat de senaste aren har inte varit imponerande och Norge har salt sin andel I SAS, vilket var ett smart beslut. Trots desperata forhoppningar att nagot flygbolag skulle kopa upp SAS har dessa drommar inte forverkligats av naturliga skal. Mht att EU har alldeles for manga flygbolag som det ar kan man ifragasatta om det finns nagot utrymme for SAS overhuvudtaget.
@24/7
2018-07-31 16:08:16
SV: SAS service
Du menar att "Not SAS" hade rätt nu när man ser hur illa det går för SAS.
24/7
2018-07-31 13:57:25
SV: SAS service
Skattebetalare låter allt för lik ett annat nicknamne som härjade här för några år sedan. Har Not SAS bytt användarnamn?
Christian
2018-07-31 11:48:25
SV: SAS service
Flygprogrammet i sommar är påtagligt mycket mer omfattande än tidigare. Nu flyger vi mer än tidigare till turistdestinationer på samma sätt som DY gör. Därför uppstår ett nytt fenomen för oss där vi flyger typ en gång om dagen på vissa ställen. Det gör det svårare att boka om då det inte finns någon mer flight den dagen.

Dessutom är flera plan nya och större än tidigare vilket gör att ännu fler ska bokas om.

Även om SAS har ansvaret, så har CAE gjort ett risigt jobb. Basen i Malaga skulle ju funka denna sommar.

Känns pinsamt mot passagerarna när man står vid gaterna... och jag hoppas att det ordnar sig fört dem som råkar ut för detta.

Vi är i alla fall många som gör vårt bästa för att lösa det hela genom att ta extrapass på fridagar.
Håller tummarna för att det ska bra för alla er passagerare!
resenär
2018-07-31 10:04:50
SV: SAS service
Kan de inte bara vara öppna med att satsningen på Irland gått åt fanders? Det borde man ha gjort direkt - innan hela varumärket SAS skadats vilket nu är fallet. Detta har inte skötts på ett professionellt sätt
pf
2018-07-31 09:34:21
SV: SAS service
Vilgot, jeg reiser 3-5 per år med Ryanair t/r STN fra OSL(tidligere Rygge)...

Nesten uten unntak er det spanjoler i kabeinen, som etter mitt syn gjør en utmerket jobb. Jeg har ikke noe å klage på hva gjelder Ryanair, men jeg unngår å reise i noen vintermåneder, hvor jeg tror sjansen for uregelmessigheter er større.

Dersom SAIL ikke får fatt i kabincrew lokalt i Spania, da må de virkelig tilby dårlige vilkår.

Og jeg sier igjen, SAS risikerer businesstrafikken på LHR med å kjøre inn SAIL. Spesielt med forsinkelser.....Standardmaskinen for BA LHROSL v.v. er A-319.....ser vi A-321 utover vinteren, kan vi jo gjette på hva som skjer.....

Og, kom i håg at det er lett å ta seg til LGW og STN med tåg fra London stad.....
Skattebetalare
2018-07-31 00:54:06
SV: SAS service

"Trist med inställda flyg, men detta tjafs går till överdrift. Flera av dem är flygningar till tex OSL och CPH. Paxen blir inbokade på en senare flight...."

Inbokad pa senare flt till CPH hjalper inte om man missar sin connecting flight fran CPH.
Skattebetalare
2018-07-30 18:06:57
SV: SAS service
https://www.expressen.se/dinapengar/under-krisen-var-ar-sas-koncernchef/

Som sagt....
Vilgot
2018-07-30 17:18:59
SV: SAS service
Trist med inställda flyg, men detta tjafs går till överdrift. Flera av dem är flygningar till tex OSL och CPH. Paxen blir inbokade på en senare flight....

Värre för turister som ska till PMI, BCN, och SPU etc som får en del av sin semester naggad i kanten.

SAS har slarvat och/eller litat på fel partner. Grundidéen med SAIL är utmärkt. Tyvärr risig planering.

Att misslyckas med rekrytering till kabinen (om de nu är CC som saknas) i Spanien är ju ett konststycke i sig. Arbetslösheten är fortfarande hög och bland yngre personer skyhög.

Så småning om kommer detta att rulla som det ska. Var så säkra.

/V
Skattebetalare
2018-07-30 16:06:45
SV: SAS service
Vad ar det som hander? Betalar inte SAS konkurrenskraftiga loner i Irland??????
KK
2018-07-30 14:25:45
SV: SAS service
Anders har rätt, om inte RG ser till att antingen helt droppa SAIL eller gör om så att SAIL erbjuder vettiga villkor och löner, måste han och övriga ledning avgå!
@Har du flugit SAS C ?
2018-07-30 13:23:51
SV: SAS service
Hur lang tid tog matserveringen fran meny tills du hade atit fardigt? Nar de anvande serveringsvagnar tog det over 3 timmar. Hoppas de har lart sig av konkurrenterna.
Anders
2018-07-30 10:00:43
SV: SAS service
Det som drabbat Norwegian de tre senaste somrarna har nu kommit till SAS. De är som vanligt efter och agerar långsamt. Norwegian skrev kollektivavtal med sina piloter och tar hem mycket personal till Skandinavien. SAS försöker göra det omvända... AVGÅ RG!
SVT
2018-07-29 22:26:55
SV: SAS service
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sas-krisen
Har du flugit SAS C ?
2018-07-29 19:52:34
SV: SAS service
Okej, senaste jag åkte med SAS i C (juni Arn-Lax) användes inga vagnar alls.
@Skattebetalare
2018-07-29 18:59:52
SV: SAS service
Var sa jag att det var kabinens fel NU att SAS har problem? Langsam kabin service var alltid ett problem nar jag flog med dem for ratt lange sedan. Dagens problem har mycket allvarligare natur, tyvarr.
Slinkan
2018-07-29 18:39:36
SV: SAS service
Och idag minst 11 avgångar inställda bara från Arlanda. Det går bra nu
Skattebetalare
2018-07-29 15:20:57
SV: SAS service
Ok, så det är kabinens fel att sas har problem nu? Är du på riktigt?
Skattebetalare
2018-07-28 23:25:25
SV: SAS service
Jag har aldrig gillat SAS cabin service i business class. Hur det ar i economy vet jag inte. Nu har jag inte flugit med dem pa manga ar, men det tog dem 3+ timmar att fa maten serverad. Jag ater snabbt och vill ha det hela overstokat snabbt sa att jag kan anvanda tiden till att jobba eller sova, som det passar. Men det gar inte. Jag maste vanta tills alla har atit fardigt och SAS cabin attendant kommer forbi med serveringsvagnen. Sa jag sitter dar och stirrar pa min tomma tallrik. Pa Delta, BA, American och tom United far man personlig service och inte kommunal service.
@Skattebetalare
2018-07-28 22:18:22
SV: SAS service
Ok, ska du ta och bestäma dig då? Vem är att beskylla för sas problem? Ledningen eller pilotkåren?
Boeing
2018-07-28 21:00:18
SV: SAS service
Hur mycket tid har du egentligen till att smutskatta Sverige på. Du som är så "busy" i din förmodligen lilla lägenhet i någon stockholms förort skattebetalare.
Johan
2018-07-28 19:15:58
SV: SAS service
SAS är ett bolag som alla andra och de kunder som känner varje
gång för att gynna dom får göra som de vill. Det finns många
alternativ och erfarenheten som jag har är att varje flygning
får bedömas för sig. Det kan vara bra eller uselt. Det går inte
att generalisera längre. SAS kan också vara bra eller uselt.
Reser man bara C till USA så kanske man får bra kvalitet varje
gång med SAS. Men för oss Y så kan det vara hit eller miss.
Skattebetalare
2018-07-28 17:26:48
SV: SAS service
Jag kanner till EASA FTL mycket val. Den galler for alla europeiska flygbolag. Men endast misskotta bolag staller in flights pga personalbrist, semester, blah, blah.
Skattebetalare
2018-07-28 15:35:44
SV: SAS service
Efter alla wildcat strikes i CPH har jag undvikit SAS. Finns ingen som helst anledning att flyga med dem. Skytrax rankar dem pa 65te plats.....tom Ryanair ligger battre till.
Mupp
2018-07-28 13:07:48
SV: SAS service
Skandal, LH har ställt in en avgång till MUC från ARN idag, katastrof jag kräver att de får reservdelar från andra flygbolag genast!!
Skattebetalare i Sverige
2018-07-28 12:35:26
SV: SAS service
Orka grina ut i dagspressen, är det inte Skytrax som gäller?
@Skattebetalare
2018-07-28 10:45:01
SV: SAS service
Du beter dig som en fotbollstränare som aldrig spelat fotboll men ändå gnäller på sina spelare. Hade du haft någon som helst insikt i EASA FTL och hur verkligheten sett ut hade du aldrig fått ur dig något så katastrofalt påstående.
Ännu en "skattebetalare" som delar clickbait på facebook med en fundamentalists övertygelse kanske? Bra tillfört!
KK
2018-07-28 09:37:16
SV: SAS service
@ Skattebetalare, Ingen som reser regelbundet intercont. lägger någon form av vikt på vad riggade rankingsites som detta Skytrax, som huvudsakligen ägs av skitbolaget Qatar Airways, tycker.
Tydligen har du inte själv rest intercont. med SAS efter att kabinerna uppgraderades
Skattebetalare
2018-07-28 00:06:38
SV: SAS service
https://www.expressen.se/dinapengar/tidigare-m-toppens-ilska-mot-sas-inte-nu-igen/

Nu far det vara nog!!!
Skattebetalare
2018-07-26 01:41:48
SV: SAS service
@KK: Inte over nordatlanten och inte nanstans enligt Skytrax.
KK
2018-07-25 17:35:46
SV: SAS service
@pf Ja jag tror du har rätt när det gäller europa trafiken. På långlinjerna har man ett riktigt bra produkt som tål att jämföras med dom bästa.
Skattebetalare
2018-07-25 17:32:24
SV: SAS service
https://www.di.se/nyheter/pilotfacket-oroade-over-arbetsbelatningen-inom-sas/

Nanting ar skumt. Hur kan flygbesattningarna vara overarbetade nar deras maximum tjanstgoringstid och minimum viloperioder ar begransade och val definierade av myndigheter som EASA, FAA, etc? Enda anledningen till dessa begransningar ar flygsakerhet. Sager pilotfacket nu att de oveskrider gallande bestammelser eller ar det fraga om att de har jobbat halvtid tidigare och nu maste borja prestera lite om SAS ska overleva? Det snabbaste sattet att fa ett slut pa elandet ar att facken far allt de vill.
Trött
2018-07-25 14:22:13
SV: SAS service
@Skattebetalare Intelligent att länka till betalsajt, på ett öppet forum.
Erdmundo
2018-07-25 14:11:27
SV: SAS service
Koaset fortsätter!

Bara från Arlanda så har man idag så här långt ställt in 3 flighter, och i morgon är redan 7 flighter inställda.
London sticker ut bland senaste tidens inställningar och börjar nu bli en riktigt misshandlad linje.

Varför agerar inte SAS ledning? Ett bolag som efter decienner av kräftgång börjat visa tendenser till livstecken har inte råd med sånt här.
pf
2018-07-25 09:57:44
SV: SAS service
SAS har gjort den åpenbare feil at pax ikke klarer å skille lenger på deres produkt og andre lavprisselskapers......altså for den langt store hop av pax, de som betaler billett selv/flyr på økonomiklasse, som jeg mener SAS kaller "GO"

SAS må være meget forsiktige for ikke å senke standarden ennå mer, ved repetetive forseninger/kanselleringer.

Og da har jeg ikke nevnt egne erfaringer med SAS, og jeg gjentar gjerne, det er markpersonalet som er for dårlig.....men de følger nok ledelsens policy...

I luften virker SAS i toppklasse, ytterst profesjonelle (er mitt syn)
Skattebetalare
2018-07-24 20:14:02
SV: SAS service
https://www.di.se/nyheter/flygexpert-kritisk-sas-maste-bli-battre/

Helt riktigt.
Mr
2018-07-24 19:57:22
SV: SAS service
Det är ju orimligt att så många av SAS maskiner får teknikfel ute i världen under natten!
Sv @Linkan
2018-07-23 22:07:10
SV: SAS service
Om flygplanet är parkerat på en ute station under natten och problemet upptäcks först på morgonen, då blir det flygplanet kvar på ute stationen ett tag. Sedan när man ställer flighter väljer man de som drabbar bolaget minst om möjligt.
HEJ
2018-07-23 13:55:07
SV: SAS service
Tror mycket handlar om att CityJet och SAS Ireland saknar kapaciteten. Då måste flygplan ställas in, då ställer man in de som ger minst kostnad. SAS main flyger ju för de bolag som ska avlasta dem, inte konstigt att flighter måste ställas in då!?
@Riktig Skattebetalare i Sveri
2018-07-23 12:58:34
SV: SAS service
Inga flygplatser har 100% spare parts for alla flygplan, men ju fler flygbolag som flyger pa samma flygplats desto storre ar det totala reservdelslagret. Populara flygplan som Boeing 737 och A320 borde ha gott on reservdelar, annat ar det for ryska flygplan, tex.

Skattebetalare
@Trott
2018-07-23 01:09:16
SV: SAS service
Lagg av med dina personliga attacker och hall dig till amnet.

FY

Skattebetalare
Riktig skattebetalare i Sverig
2018-07-22 22:22:51
SV: SAS service
Den som tror att flygbolag har alla sparparts på lager lever i en fantasivärld. Gissa hur många AOG-försändelser som skeppas varje dag bara i Europa!
@Skattebetalare
2018-07-22 15:53:44
SV: SAS service
@Skattebetalare Rekommenderar att du taggar ner din överlägsna attityd.
Har verkat inom flygbranschen i över fyrtio år. Både flygoperativt och inom olika flygbolags styrelser. Du är inte ensam om att ha erfarenheter.

FY
Trött
@Linkan
2018-07-22 15:27:16
SV: SAS service
Nu snackar vi om 5 installda flyg av SAS pa ARN pa samma dag. Uppskattningsvis flyger 40-50 bolag pa ARN. Menar du att de inte har line maintenance eller spare parts pa ARN????
@Trott
2018-07-22 01:56:25
SV: SAS service
Rekommenderar att du lagger av med dina attacker mot min person. Jag trottnade pa att anvanda 3-nummer kombinationer for å, ä, ö, det ar allt. Jag lever mycket gott i USA tack vare alla mojligheter inom flyg sektorn. Dina inlagg visar att du har ingen aning om kommersiell flygverksamhet eller beslutsprocesser som anvands av framgangsrika foretag.

Mvh, Skattebetalare
PAX
2018-07-21 22:59:21
SV: SAS service
Att sitta flera timmar i telefonkö är helt oacceptabelt när man har bokat med ett högprisbolag.
Man betalar ju några tusenplappar extra för att slippa allt strul men nu när SAS har omfattande tekniska problem så händer exakt samma sak som om man hade betalat lågpris.
Förra sommaren hyrde t.ex. Norwegian in ca 10 maskiner för sin Europatrafik men när det strular för SAS så säger man att inga plan är tillgängliga.
Linkan
2018-07-21 19:00:58
SV: SAS service
Ser man på Sverige finns många flygplatser utanför storstads områdena där service saknas. De tre stora i Sverige SAS, DY, BRA har troligen inget sådant samarbete. Tidigare hade man tekniker på samtliga utestationer. Man gjorde viss tidsbunden service under nattuppehållet.

Idag är finns inte det längre.
Trött
2018-07-21 17:20:41
SV: SAS service
Fråga till Skattebetalare aka Munshausen: Du har råkat ut för en massa "wildcat" strejker i CPH. Du åker FC med de flesta bolag. Du påstår att du jobbar i USA.
Ibland har du tangent bord med de svenska bokstäverna ÅÄÖ, ibland inte.
Ursäkta, men det låter mer, som att det är dina drömmar du försöker att beskriva.
Du vet ingenting om Europeisk arbetsmarknad, men ändå uttalar du dig som om du vore expert. Snälla lägg ned!!
sv Linkan
2018-07-21 17:00:47
SV: SAS service
Fattar du egentligen vad saken handlar om?
@Pilot
2018-07-21 16:47:57
SV: SAS service
Menar du att SAS inte ens har reservdelar pa ARN?
@Linkan
2018-07-21 16:04:47
SV: SAS service
ARN ar ingen utestation for SAS.
Pilot
2018-07-21 15:49:06
SV: SAS service
Tro inte heller att delar ligger på hyllan och väntar. Endast lite enklare saker som däck mm...
@Linkan
2018-07-21 14:39:38
SV: SAS service
Menar du att ARN ar en "utestation" for SAS? Valskotta flygbolag har service kontrakt med andra bolag pa flygplatser dar de inte har egen teknisk personal eller reservdelar.
Linkan
2018-07-21 13:32:10
SV: SAS service
Inga bolag har backup för alla eventualiteter. Ett fel på en destination där man saknar tekniker löses inte omedelbart.

Konkurrensen har bidragit till att man slopat teknisk personal på utestationerna.
Fru Troll
2018-07-21 04:53:16
SV: SAS service
Ryan flyger ej till PVG, hur menar du nu herr Skattebetalare? Var betalar du skatt?
ABC
2018-07-21 02:48:38
SV: SAS service
Förstår om vissa fick sina affärsmöten här inställda i Palma, Alicante och Nice förra lördagen men hör ni inte själva hur vansinnigt detta låter? Passagerarna var säkert framme innan midnatt med €400 extra semesterpengar per skalle. Hade varit väldigt annorlunda om de valt ett lågprisbolag.
@Jaha
2018-07-20 19:21:01
SV: SAS service
Ursakter loser inte problemen.....
Jaha
2018-07-19 20:59:39
SV: SAS service
sv. @jaha Nu kan det ju uppstå problem som tar lite längre tid att lösa,det där med att det inte händer hos välskötta bolag är ju bara pladder, då finns det verkligen inte många sådanna bolag.
@Jaha
2018-07-19 16:19:56
SV: SAS service
65te plats: https://www.aftonbladet.se/resa/a/zm8j5/det-har-ar-varldens-basta-flygbolag
@Jaha
2018-07-19 16:10:26
SV: SAS service
Det hander inte hos valskotta bolag. Valskotta bolag har reserve crews. Tekniska fel brukar man kunna atgarda ganska snabbt om man har line mechanics och reservdelar, antingen in-house, eller via overenskommelser med andra bolag som flyger pa ARN.
@Bobby
2018-07-19 14:58:32
SV: SAS service
Delta ar OK, isynnerhet om du har Deltas non-union cabin crew och inte f.d. Northwests. Jag brukar alltid fraga. Mina andra favoritbolag ar Southwest Airlines, Alaska Airlines, American, BA och Finnair, men jag kan kompromissa om det behovs for kortare flygtid eller mindre antal connections. Rekommenderar F/C pa AA och BA.
Jaha
2018-07-19 12:17:59
SV: SAS service
Skattebetalare aka Munchhausen vet inte vad han skriver om, den aktuella situationen var ett mix. av brist på crew och tekniskt fel på flygplan. Nånting som händer alla flygbolag nu för tiden, tyvärr.,även i USA.
KK
2018-07-19 07:59:29
SV: SAS service
@ Skattebetalare, Det du refererar till som wildcat strikes är ju ganska länge sedan, alla bolag har från tid till annan strejkar, senaste jag kommer ihåg är ganska omfattande strejkar på Lufthansa, piloterna främst, sen piloter och kabin på Ryanair, många olika baser, BA kabin i många fall, för flera år sen Piloter på SAS och piloter på Norwegian. Du försöker framstå som nån form av expert, men det lyckas inte riktigt.
@Bobby
2018-07-19 01:03:54
SV: SAS service
Delta ar OK. Delta kopte up Northwest, som fortfarande har fack. Endast Deltas piloter har fackforening, resten har det inte. Om du har tur sa hamnar du pa en flight med Deltas kabinpersonal. Servicen ar mycket battre. Jag brukar alltid fraga om de ar Delta eller Northwest. Har flugit mycket med Delta. Andra bolag jag gillar ar Southwest, Alaska och American, i synnerhet AA's F/C. United ar so-so. Ett annat bolag jag gillade var Continental, men tyvarr kopte UAL upp dem.

Mvh,

Skattebetalare
Bobby
2018-07-18 20:35:07
SV: SAS service
@Skattebetalare - Det skriver du ju i varje tråd. Nu har nog ingen missat detta.
Jag flyger bara SAS och Delta när jag är i USA. 2 favoriter. Skulle tänka mig andra också, dock
Aldrig lågprisbolagen Ryan, Norwegian, Wizzair osv.
Skattebetalare
2018-07-17 03:26:24
SV: SAS service
Att ställa in 5 fullbokade flyg från ARN på samma dag visar att något är allvarligt fel. Jag råkade ut för flera wildcat strikes i CPH, vilket gjorde att jag missade/var tvungen att cancellera/uppskjuta viktiga möten. Sen dess har jag undvikit SAS och inte haft problem.
R
2018-07-16 23:31:08
SV: SAS service
Inställda flyg? Förvånad?

Att flyg ställs in är grymt irriterande... men det sker ju hela tiden. Alla som flyger regelbundet vet hur ofta man blir ombokad pga något inträffar. Flyget är komplext och en massa saker kan hända. Det är trångt både i luften och på flygplatserna.

Sen fattar jag att det är extra trist när man ska på semester och att folk som inte flyger så ofta kan bli nerviga för att de tror att de blir av med sin resa.

Du som tänker dig bojkotta bolag som ibland ställer in ett flyg får nog inget bolag kvar att åka med efter ett tag.

Bobby
2018-07-16 22:06:40
SV: SAS service
Bra skrivet KK. Löjligt att tro man byter bolag så fort något hår fel. Det som händer dagligen för ”rödnosen” och Ryan. Kan tro många från lågprisbolagen sitter o skriver strunt här för att tro nån byter bolag ? Lounger, fast track, inga dolda avgifter och säkerhet betyder mycket för oss som väljer SAS.
KK
2018-07-16 16:58:30
SV: SAS service
Tänker fortsätta flyga med SAS och andra bra bolag. Ryanair och Norwegian , nejtack, om det är ok för ”Skattebetalare”??
Parodi
2018-07-16 15:00:04
SV: SAS service
Det är SAS som gör parodi.
J
2018-07-16 01:08:27
SV: SAS service
Haha du börjar göra parodi på dig själv.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev