Trött på skit snack |
Så många som snackar skit om ATR främst då låg fart låg höjd! Vad har höjd för betydelse? Berydligt bättre för bla hälsan att flyga lägre samt för miljön! Farten ja har folk så brottom är det skrämmande utveckling vi lever i.En inrikes resa typ 15min senare än jet som då även spyr ut avgaser mm. Jag är stolt ATR pilot och gillar det! |
|
|
Reparatör
2018-09-09 16:59:54
|
Riktigt dåligt ihopsatt!
Får man lov att stämma in i gallspyan? Jag är certifierad reparatör av ATR 72. Jag har tittat under huven på 200/500/600 kan konstatera att det är genomgående riktigt dåligt hantverk! Otroligt mycket småtjaffs och teknikstrul. Det enda possitiva med det är att det blir många arbetstilfällen för oss reparatörer.
|
Piotr
2018-09-09 14:54:54
|
SV: Trött på skit snack
Det ända bra at saga om ATR: den är billig! Annars bara trams! dålig prestanda, aerodynamik då? glöm det! den har spoilers/luftbromsar! (max IAS 249 kts, hahaha) för att kunna svänga/kränga. Det löjligt at den överhuvudtaget är certifierad, alt går till gränsen, bara 0.5% säkerhetsmargen är lämnad. Om den kommer bara nära lite isbildning går alla larmar, och skulle det hända att det blir isbildning (händer ofta på låg höjd på vintertid) då är det bra med duktiga piloter annars blir det olycka! ATR ska ha lite kredit for kabinen, när man först sitter är den sådär okay. ATR är et flygande missfoster, men sånt händer när politiker blandar sig i industriell produktion. "Pilot on ATR" du flyger inte ATR! P.
|
Nöjd
2018-09-09 01:04:12
|
@Goran
Varför jobbar du kvar då?
|
CFIT
2018-09-08 00:00:26
|
SV: Trött på skit snack
The creeps, THE CREEPS! Snälla, få stopp på tråden! Den gynnar verkligen ingen.....
|
Pilot
2018-09-05 11:48:23
|
SV: Trött på skit snack
Jag struntar helt i saker som motorstyrka, utseende och fartresurser mm. Bryr mig om en sak när det gäller flyg - bekvämlighet. Det ska vara tyst ombord, mycket plats, bra ergonomi osv som gör det bekvämt att vara på arbetet.
Förstår inte hur många piloter kan bry sig så mycket om andra oväsentliga egenskaper, jag flyger hellre ATR med ett bra och bekvämt schema än 737 med ett dåligt schema.
För övrigt är Airbus A320 det bästa som finns.
|
På
2018-09-05 07:15:25
|
SV: Trött på skit snack
Bra har svårt att hålla kvar sina ATR piloter. Anledningarna: Dåligt schema Dåligt avtal Ingen karriärsutveckling, man orkar inte flyga ATR i 25år Tråkigt flygplan som inte lockar Nu lyckas de inte ens fylla kurserna längre
|
Goran
2018-09-02 21:32:22
|
SV: Trött på skit snack
Varför lipar man på Flygtorget över att folk snackar skit om ATR? Det är ju patetiskt. Flyger själv ATR idag, men kan väl inte säga att det är någon dröm och verkligen ingenting jag planerar att göra länge till. Jag ser inte ATR som ett plan man springer runt och är stolt över att man flyger. Det är ett motorsvagt, okomfortabelt, bullrigt och ett riktigt tråkigt flygplan att flyga. Fult är det också....
Men jättekul att du är stolt :D
|
Thomas
2018-08-30 18:17:14
|
SV: Trött på skit snack
Jag har inget emot ATR på kort distans. Men över en timme är min smärtgräns. Flygplanet är både trångt och bullrigt. Läser precis att BRA drar ner på trafiken till Umeå pga flygskatten. Jag har väldigt svårt att tro att +60 kr skatt per biljett är anledningen till detta. Desto mer troligt att att ATR är orsaken. Sedan den fasats in så har flygtiden Umeå-Stockholm ökat med 50% från 1 till 1,5 timme. Samtidigt har komforten minskat avsevärt i jämförelse med Avro (eller SAS och Norwegians 737). Jag tycker du ska vara fortsatt stolt över ditt jobb men lura inte er själva och tro att passagerarna känner samma entusiasm över ATR.
|
Captain
2018-08-29 23:58:25
|
SV: Trött på skit snack
Undrar hur diskussionen här varit om det suttit 2 Jet motorer på ATR.
|
@A330 Svar till Blue Moon
2018-08-29 18:43:59
|
SV: Trött på skit snack
Pax komforten beror helt och hallet pa hur kabinen har konfigurerats av flygbolaget --antal stlar i bredd, typen av stolar, seat pitch, etc. Dock har 787 en stor fordel nar det galler kabinluftens kvalitet och kabin tryck.
/Skattebetalare
|
A330 Svar till Blue Moon
2018-08-29 01:38:36
|
SV: Trött på skit snack
Kul att du var nöjd med din flygning till Split, jag har faktiskt flugit just det planet du satt på till Split, Croatia Airlines var min tidigare arbetsgivare :-) Du har helt rätt, Jet slår TP i bekvämlighet och håller med dig 787 är bättre än A330, det är ju ett mycket modernare flygplan. Dock så är A350 luftens Roll Royce dock så är den alldeles för dyr att köpa och äga och blir därför besegrad av 787an i beställningar! 787 är supermaskin men vettigare kostnad för bolagen vilket gör att den lär bli världens mest sålda widebody snart! Men ur paxcomfort så slår inget en A380! Störst är helt klart bäst! Min åsikt bara såklart ;-)
|
Blue Moon
2018-08-21 23:06:24
|
SV: Trött på skit snack
@A330
Jag håller fullständig med dig. Har åkt SFT-SPU med Croatia Airlines A320 och kom hem för två dagar sen. Vilken suverän maskin! Det slår SAS gamla 737-800 med en hästlängd... Men nu kommer SAS dock mer med fräscha A320neo.
Har flugit med båda ATR-42 och ATR-72 och kan säga att det är bra på korta sträckor upp till max en timme. Men sen är det jobbigare om vädret är inte bra så det skakar mycket ombord. Har åkt ARN-ARJ med ATR-72 och det var kraftig snöfall i ARJ så det blev mycket luftgropar och det gick knappt hålla i kaffe. Om det hade varit 737 eller A320 så det skulle inte hända så här.
Inte ont talat om Boeing, deras Dreamliner 787 är bra, mycket fräsch och kommer fram mycket pigg pga ett annorlunda luftsystem ombord. Det gör inte på A330.
|
A330
2018-08-16 15:17:22
|
SV: Trött på skit snack
Det är bra att du är stolt, ATR är en fantastisk maskin till det den är avsedd för, men ur egen erfarenhet som pilot som har flugit A319, 320, 321 och nu 330 (Bara bussar tyvärr) så kan jag säga att ju större desto bättre, mer lön, mindre buller i cockpit, mindre turbulens, snabbare, otroligt mycket mer plats (speciellt för långa piloter som mig) "lättare" att flyga, dvs FL410 tuta å kör. utan att svettas på isbildning, prestanda, zigzaga mellan CB osv. Ska inte ens snacka om när man behöver använda toaletten A330 vs ATR. Allmänt bättre och lättare/roligare liv/jobb i en A330 än en TP (Har aldrig flugit TP men åkt i Cockpit åtskilliga gånger i en Q400 då det var min "pendlignsmaskin" förr. Så ur min erfarenhet när man tar allt i åtanke så hade jag gärna flugit 380 om något bolag ägt den i Skandinavien. Helt enkelt skönast liv för minst effort. Sen har du helt rätt att den är bättre för miljön pga låghöjdsflygningarna och den drar väldigt lite soppa men inget som jämnar ut dom negativa sakerna för min del.
|
Kenta
2018-08-15 19:44:42
|
SV: Trött på skit snack
Gilla läget. Nu blir det BARA ATR på BRA framöver när CSeries är inställt!
|
CFIT
2018-08-10 23:48:11
|
SV: Trött på skit snack
This thread gives me the creeps......
|
sv Nja
2018-08-06 11:57:07
|
SV: Trött på skit snack
Nu var det ju inte fenan på ATR som var stor. Utan på F50, som TP pilot skriver.
|
Nja
2018-08-06 10:24:22
|
SV: Trött på skit snack
Speciellt stor fena till sin kropp har den inte, och det behöver den inte eftersom ATR 72 är lång (lång hävarm) samt har ganska svaga motorer. Man vill även gärna hålla ned storleken på fenan eftersom den även utgör ett luftmotstånd. De raka vingarna på ATRen gör också att den inte är speciellt känslig för dutch roll och behöver inte heller där stor fena. Att ATRen ormar sig beror på att den är högvingad samt huvudhjulen sitter tätt tillsammans. Därefter har den en låg vingbelastning.
|
TP pilot
2018-08-06 09:21:33
|
SV: Trött på skit snack
Angående landningställen; F50 har väldimensionerade ställ. Anledningen till kan kännas vinglig på banan är att den har väldigt stor fena (i förhållande till resten av kroppen) som gör den lite tuffare att manövrera i sidvind.
ATR har ganska kort avstånd mellan ställen vilket gör att det lätt blir lite ormigt, speciellt i sidvind.
|
Pilot on ATR
2018-08-06 00:33:35
|
SV: Trött på skit snack
Ang ingen Apu går det alldeles utmärkt att köra Hotelmode vid stopp å ha en nerkyld kabin.Men det är upp till flygbolagets agerande!
|
sv @Sanna
2018-08-05 14:08:49
|
SV: Trött på skit snack
Landställen du talar om sitter inte på ATR, men på F50. Kul med "flygexperter".
|
RMI
2018-08-05 08:56:00
|
SV: Trött på skit snack
Alla maskiner som saknar APU är otrevliga då det blir obekvämt varmt under markstoppen på sommaren. Åkte nyligen passiv med ATR med Flybe och alla var genomsvetta innan vi kom iväg. I övrigt är det väl en ok maskin, jet, propeller eller gummisnodd spelar ingen roll. Det är väl en lämplig maskn på korta distanser men som sagt man kan inte boarda pax när temperaturen i kabinen är över 25 grader (När jag åkte var den närmare 40 grader).
|
@Sanna
2018-08-04 15:30:42
|
SV: Trött på skit snack
Kan bero pa flera faktorer. Landningstallet har "langa ben" som inte ar stabiliserade i sidled. Jag har markt det sjalv med hogvingade turboprops som har langa landningsstall. Piloten har problem med att halla kursen pa banan pga sidvind. Motorpadraget justeras under start.
Undviker helst turboprops. Mera obekvama flyg finns inte.
|
Johan
2018-08-03 23:16:46
|
SV: Trött på skit snack
Flygande spypåsen - Nej, jag tar tåget.
|
MMR
2018-08-03 20:59:29
|
SV: Trött på skit snack
Propeller skall sitta på båtar ! ;-)
|
sv Gugge
2018-08-03 18:55:06
|
SV: Trött på skit snack
Vadå paus, hur långa flighter har ni?
|
assi
2018-08-03 09:58:35
|
SV: Trött på skit snack
Omkring 1985 flög jag mellan Arlanda och Linköping med flygbolaget Air Express i en Metro ll. Häromdagen flög jag med flygbolaget BRA i en ATR 72. Jag förstår att du gillar din ATR. Fortsätt med det och var stolt över ditt jobb.
|
Gugge
2018-08-03 08:37:36
|
SV: Trött på skit snack
Att jobba som crew på ATR är ansträngande och trångt. Finns ingenstans att dra sig undan för en paus.
|
Nisse
2018-08-03 08:33:39
|
SV: Trött på skit snack
Det finns annan problematik med turboproppmaskiner dom kräver väsentligt duktigare piloter samt bättre duktigare teknisk personal då dom är mer komplicerade både tekniskt operationellt mot turbindrivna fläktmotorer.
|
Atr pilot
2018-08-03 07:49:10
|
SV: Trött på skit snack
Generellt sett är 72an en bra kärra. Mkt billigare att flyga per seat jämfört med t.ex RJ85. Tyvärr är den dock lite liten; hade den kunnat ta 100 pax hade den stått på varenda flygplats i världen liksom. Negativa sidan: På climb med ev motorbortfall så måste man vara snabb att gå i plane' Önskvärt hade varit starkare motorer och ngt större vingyta.
|
B777
2018-08-03 04:53:43
|
SV: Trött på skit snack
Förklara gärna varför det är bättre för miljön att flyga på låg höjd?
|
Sanna
2018-08-02 23:59:04
|
SV: Trött på skit snack
Varför känns det alltid som ATR ”ormar” sig fram på startbanan? Känns alltid lite obehagligt tycker jag.
|
Andreas
2018-08-02 20:51:40
|
SV: Trött på skit snack
För resor på maximalt en och en halv timme (gärna lite kortare) tycker jag att det är trevligt ombord (om det inte är för blåsigt). När bränslet varit billigt kanske den inte varit så populär, men nu med högre priser gör den ju skillnad så att flygbolagen har råd att behålla vissa rutter. Stå rakryggad - ATR är bra!
|
ATR är skit
2018-08-02 16:43:54
|
SV: Trött på skit snack
Finns nog ingen pax som frivilligt skulle välja ATR framför jet
|
Gee
2018-08-02 15:16:27
|
SV: Trött på skit snack
Haha, "överkänslig för turbulens"!??! Som om det skulle bero på typ av framdrift! Hahahahaha!
|
Highandfast
2018-08-02 14:19:26
|
SV: Trött på skit snack
Inget att vara stolt över
|
Emil
2018-08-02 10:08:03
|
SV: Trött på skit snack
Det är en flygande husvagn... Och lika miljövänlig sägs det!
|
ATR
2018-08-02 03:30:06
|
SV: Trött på skit snack
En turboprop är en jetmotor med växellåda och propeller och spyr ut avgaser. Dessutom långsam och överkänslig för turbulens. Nej tack.
|
Olle
2018-08-01 21:49:15
|
SV: Trött på skit snack
Handlar ju tyvärr inte så mycket om vad du tycker, utan mer om vad kunder och bolag tycker.
|
Tillbaka