Tråden startades av: pf  2018-08-13 16:24:19
Kan SAS kjøpe brukte A-340's 
Det fremgår at et bolag som Air Tahiti Nui skal slutte å fly A-340 om ca ett år.

Bolaget har 5 stk A-340.

Med tanke på Tahitis geografikske beliggende, vil jeg tro disse A-340's har lave cycles(landinger/starter).

Bør de være noe SAS bør tenke på å kjøpe, SAS har jo vurdert å fly på mer charter/leisure-destinasjoner med eldre fly ?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@undrande
2018-08-28 13:35:58
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Correct. Jag var pa ett kort besok i Europa. Ar nu hemma igen och klockan pa USAs ostkust ar 7:35 AM.
Undrade
2018-08-26 18:44:04
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
När klockan är 9:08:32 i Sverige, då borde klockan vara 03:08:32 i USA east time.
" Inte f-n sitter jag uppe klockan 3 pa natten for att skriva kommentarer"
Kommentar..............
@Skattebetalare
2018-08-26 12:17:10
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Det går ej att lipa med 747, tro inte på allt som Ole i sällskapsresan säger.
@sv Linkan
2018-08-25 18:19:36
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Correct. Det ar flygolagen som bestammer LOPA och allt annat som har med cabinen att gora.

Flygbolagen ocksa valjer max operating weights, motorer, och mycket annat fran standard options, eller far det specialtillverkat for dem. Stolar, galleys, lavs och mycket annat kommer fran underleverantorer.

Skattebetalare
sv Linkan
2018-08-25 13:57:39
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Återigen Linkan, planets LOPA har inget flygplanstyp att göra. Det är flygbolagen som väljer.

Kommentar skattebetalare...........
@Linkan
2018-08-25 13:17:20
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Vems 747 har 3-5-3? BA, KLM, DLH har 3-4-3 på sina 747 economy class.
@Bertil
2018-08-25 13:08:45
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Av den mindre 777-200 versionen har Boeing levererat over 700 flygplan (juli 2018). Av dessa var 422 777-200ER (mer an alla A340-200/300/500/600 tillsammans). Totalt har mer an 1500 levererats. Back log ar omkring 500 flygplan.

Skattebetalaren
Linkan
2018-08-25 12:11:53
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Som passagerare i turistklass för långresor väljer jag i förstahand A330, A340 eller B767. Detta för att de i allmänhet har 2+4+2 respektive 2+3+2. Sämst är B747 med 3+5+3.
@Undrande
2018-08-25 09:08:32
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Du kan tro vad du vill, men jag bor i USA. Inte f-n sitter jag uppe klockan 3 pa natten for att skriva kommentarer.
Bertil
2018-08-25 03:59:08
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Var ungefär så jag menade med att Boeing är glada över att framförallt de större versionerna av 777 sålt bra. Säljer ju betydligt bättre än A340-600.
Undrande
2018-08-24 21:52:08
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Tror inte ett smack på att "skattebetalare" bor i USA. Med alla inlägg som inkommer i stort sätt hela dygnet, och att han är affärsman är inte trovärdigt.
En drömmare från någon förort.
@Airbus
2018-08-24 21:10:27
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Nu snackar vi om Airbus A330/340 program, utvecklings och certifieringskostnader och forluster.

Skattebetalare
@Bertil
2018-08-24 18:12:34
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
"EADS, which had revenue of roughly $75 billion last year, says the potential hit to the company is "manageable." Its exposure is limited partly because the A340s flopped. Airbus delivered only 131 of the larger derivatives, far fewer than expected. Rising fuel prices and the Boeing 777 had killed demand by 2005.

The 777 is "a much better airplane," Airbus Chief Commercial Officer John Leahy conceded at a conference earlier this year.

EADS hasn't disclosed the financial performance of the big A340 derivatives, but outside analysts estimate that little of the initial investment was repaid."

https://www.wsj.com/articles/SB10001424127887324049504578541300750306548
Airbus
2018-08-24 17:06:37
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Det är ju precis det jag säger, att skillnaderna är relaterade till motorkonfiguration och vikt.
Det ger inga problem med att flyga mix mellan 340/330 Mr. Besserwisser!!
Bertil
2018-08-24 16:50:27
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Tror ändå att vi kan enas någonstans mitt i. Airbus utvecklade A330 och A340 parallellt och de delar mycket gemensamt. Dock inte allt så det har självklart kostat mycket pengar att utveckla A340 även om det är betydligt mindre än att utveckla ett helt nytt flygplan.
Totalt antal beställningar ligger på ca 2100st så Airbus har nog tjänat ganska mycket pengar genom åren.
Boeing är nog också glada eftersom framförallt de större versionerna av 777 sålt väldigt bra och de har tjänat mycket pengar.

För att återgå till tråden tror jag inte det finns en chans att SAS vill ha fler A340, de har 8 som eventuellt kan konfigureras om för mer leisure trafik, det räcker nog gott och väl med 8 stycken.
@Airbus
2018-08-24 14:14:48
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Vingen har en helt annan konstruktion mellan 2 och 4 motorer ur strukturell och fladder synpunkt. Aven pga MTOW skillnader inom A330 och A340 modellerna. Bransle och hydraulsystemen ar olika. A340 har dessutom en extratank. Instrumentpanelen och overhead har olikheter pga 2 vs 4 motorer och throttle stand ar helt olika. Pga stora skillnader i MTOW och MLDW ar landing gear olika, aven inom A340 familjen.
Airbus
2018-08-24 11:49:05
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
@skattebetalare Du har helt fel i din uppradning av "olikheter" mellan A340 och A330. Förvisso har 340 fyra motorer och ett center ldg. De skillnader som finns är relaterat till antalet motorer och vikt.
Innehavare av aircraft maintenance license A330/A340.
@Amerikan
2018-08-23 21:46:12
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
https://blog.beyondsoftware.com/failed-project-series-what-went-wrong-with-a380

http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/a380-drohendes-aus-ist-fuer-airbus-eine-bankrotterklaerung-a-1007898.html

https://www.bbc.com/news/business-42689289

Räcker det med ovanstående?
@Bertil
2018-08-23 21:39:58
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
777 anvands av omkring 60 tacksamma flygbolag. Omkring 2000 flygplan har hittills bestallts och over 1500 har levererats. Vad SAS gjorde eller inte ar inte av nagon storre betydelse i sammanhanget.

For den oinitierade kan det tyckas att A340 var en free lunch, men sa ar inte fallet. A330/a340 har olika vingar, olika system, olika landningsstall och olika instrument och overhead panels. A330 hade sitt certifieringsprogramm och A340 hade sitt. Det har skrivits tillrackligt om A340 fiaskot i fackpressen,

Skattebetalare
@Bertil
2018-08-23 14:03:20
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Tack Bertil, kommentar på det ”Skattebetalare”?
Bertil
2018-08-23 11:42:03
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
A340 delar ändå det mesta med A330 så misstänker att utvecklingen var ganska billig. I många fall var dessutom A340 en förutsättning för att sälja A330, exempelvis i SAS fall eftersom A330 från början inte kunde flyga på alla SAS destinationer.
SAS valde mellan 777 och A330/340, att de valde Airbus är för att den lättare A330 är effektivare och billigare på atlantflygningar.
Amerikan
2018-08-23 09:06:38
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Jag tror inte EK tycker A380 är ett fiasko.
Sv: @Skattebetalare
2018-08-23 08:29:21
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Nu jamfor vi hela A340 produktionen med 747 produktionen, eller en misslyckad a340 med endast 377 levererade med 747 med 1500+ levererade och fortfarande i produktion.

A340 var ett fiasko och A380 ar annu storre fiasko.
Sv Skattebetalare
2018-08-21 08:19:57
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Att Boeing håller fast vid en grund beteckning på flera varianter är väl inga bevis på att alla modeller var lyckade (B747-100B 9 tillverkade)?

Airbus kunde också ha kallat alla sina widebody A300-xxx då skulle det enligt din logik vara en hit.
@Trott
2018-08-20 15:17:33
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Sluta med dina fake news.

A340 salde endast 377 flygplan av ALLA versioner. Produktionen lades ner for lange sedan.

Mer an 1500 747 har levererats av alla modeller och flygplanet ar fortfarande i produktion.
@Fatta
2018-08-20 15:10:08
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Boeings modell beteckning ar 747-8i och 747-8F.

https://www.boeing.com/commercial/747/
Fatta
2018-08-20 09:59:36
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Det är bara UPS som kallar sina 747 för -8(F) , resterande är 747-8xx , när ska ni inse?
FC SAS
2018-08-20 09:40:37
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
För en som just nu flyger A330 och A340 och 2019/2020 A350 så kan jag berätta att A340 är en trevlig maskin att flyga. Slås av A330 Enhanced pga modernare elektronik möjligen.
Som ni vet så är A330 och A340 relativt lika att flyga men de kräver två olika ratings. A350s rating har jag redan iom att den ingår i A330s rating.
Snart så flyger vi piloter i SAS 4 versioner med alla små olikheter alltså A330, A330E, A340, A350.
Det SAS har pratat om är att behålla A340 som ju skulle ha ersatts när A350 kommer för att dels bli en trafikreserv och för att flyga Leisure.

Airbus må ha haft en dålig tajming med A340 men den flyger fint. Mach 0.82 brukar vi använda som mest. Men allt från Cost Index 0 till 300 används för att hålla tidtabellen.

pf
2018-08-20 08:54:10
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
sv ha-ha, 30 er Lufthansas kundenr hos Boeing, f.eks SAS har 83, og Braathens hadde 05 osv.
Mr
2018-08-20 06:37:15
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Oj!
Det verkar som att ni tappade tråden :)
Nej, oavsett om A340 var modernt eller inte för 20 år sedan så kommer SAS inte att köpa några gamla begagnade maskiner av denna typ nu.
Så är det bara!
Foliehatten
2018-08-20 03:45:44
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Vilken konstig fråga, det är väl bara att behålla några stycken A340.
Men som vanligt gör pf allt för att försöka förlöjliga SAS, patetiskt
sv Haha
2018-08-19 21:48:30
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Endast Lufthansas B 747 8I benäms -830.
Fatta det!!
DC-10
2018-08-19 17:00:29
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Airbus 310-300 ett tvåmotorigt medel och långdistans plan.
Flög första gången 3:e April 1982.

Något att bita i för somliga.........

https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A310
Haha
2018-08-19 10:15:09
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Lustigt att många skriver B747-830 men det finns inte?
Airbus
2018-08-18 22:57:03
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
"Anledningen till A340 var att Airbus visste inte hur man designar 2-motoriga flygplan". Jo, det visste de, A330 - säger det dig något?
Trött
2018-08-18 22:50:13
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Skattebetalare menar tydligen att A330 är ett fiasko. Undviker att tala om den.
Hur går försäljningen av 747-8I. Kommer att säljas i färre exemplar än 380.
Mr. Fake news. Måste vara tråkigt att sitta i någon förort och att drömma.
sv Skattebetalare
2018-08-18 22:32:00
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Det är tråkigt, att du inte har förmåga att läsa och att förstå andras "välformulerade och faktabaserade" inlägg. Att kalla A330 för ett fiasko, (för det är väl vad du gör)
visar på en osannolik okunskap. Har aldrig varit med om en debattör här på FT, som uppför sig som du. Alla har fel, utom du..........
Utöver det, så tror jag att det finns andra allvarliga problem här.
PS. Hur bra går försäljningen av 7478I?DS.
Sv Skattebetalare
2018-08-18 22:00:54
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Vad skall man då säga om B747-100 Räckvidd 4,620 nmi 8,560 km
167 tillverkade, B747-100B 9 tillverkade, B747-100SR 29 tillverkade. Det måste då ha varit ett betydligt större fiasko. Det var många modeller av B747 som sålde dåligt.



Skattebetalare
2018-08-18 15:52:04
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
"Nu är det ju inte A340 fiasko som diskuteras. Utan Airbus beslut att bygga den."

Beslutet resulterade i ett fiasko. Tyvarr larde sig Airbus ingenting utan producerade nasta fiasko:

https://blog.beyondsoftware.com/failed-project-series-what-went-wrong-with-a380

Vilket tyder pa allvarliga problem inom foretaget.
Kalle
2018-08-18 14:20:36
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Det finns väl en anledning till att Singapore använde A340 på rutten Singapore-New York... ;-)
Skattebetalare
2018-08-18 13:17:14
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Anledningen till A340 var att Airbus visste inte hur man designar 2-motoriga flygplan som kunde konkurrera med Boeings flygplan i SAMMA STORLEKSKLASS. Att jamfora med det mycket storre 747 ar som applen och paron och visar total okunnighet i amnet. Att sedan desperat skryta med rackvidden av A340-500 som kom mycket senare och salde annu samre an -300 far mig att skratta.

Att A340 var ett fiasko som dessutom hade negativ effekt pa hela foretaget ar det inget tvivel om:

https://bigsynthesis.com/understandingaerospace/index.php/19-airbus-a340-making-the-same-mistake-twice
@Version-rättning
2018-08-18 12:59:51
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
747-830 är Lufthansas version av 747-8. Det finns inget som heter 747-800. https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_747-8
sv Version-rättning
2018-08-18 12:33:50
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Ledsen, men LH flyger med B747-8I. Lufthansas version benämns 30 av Boeing.
Skriver man ihop det så blir det B747-830. Men fortfarande är det B747-8I.
Samma sak med t.ex Korean Air som flyger med B747-8B5.
Svårt att förstå för vissa.
sv Skattebetalare
2018-08-18 11:01:03
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Nu är det ju inte A340 fiasko som diskuteras. Utan Airbus beslut att bygga den.
Det smarta som Airbus gjorde, är att A330 är identisk med 340'n, förutom att den är tvåmotorig. Flög första gången ett år efter 340'n.
Dessutom säljer den bra. Kanske en överraskning för somliga.........
Sv Skattebetalare
2018-08-18 09:58:30
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Du gör dig själv en björntjänst när du avslöjar din bristande kunskap om flyghistorien och ekonomi.

Den A340 med längsta räckvidd kunde flyga 9,000 nmi (17,000 km)

Den B747 med längsta räckvidd kunde flyga 7,730 nmi (14,320 km)

D.v.s A340 slår B747 med 2,680 km

Eftersom A340 och A330 i stort är samma flygplan där största skillnaden är två eller fyra motorer är utvecklings kostnaden inte motsvarande två helt skilda flygplan.

På liknande sätt som B747 finns i många varianter där grund utvecklings kostnaden sprides på flera modeller.

Version-rättning
2018-08-18 09:19:26
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Lufthansa flyger 747-830 och därmed finns dem, svårt förstå för vissa.
Skattebetalare
2018-08-18 04:17:23
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Aldrig sett sa mycket BS att forsvara ett fiasko som A340 med endast 377 salda over en 20 ars period. Och att kortare flygtid inte har nagon betydelse.....Fordelen med flyg ar just tidsbesparing och ur flygbolagens synpunkt har snabbare flygplan hogre produktivitet. Detta har t.o.m Airbus insett eftersom A350 och A380 ar snabbare an A330/A340. "30" i 747-830 indikerar Lufthansas version av 747-8. 120 min ETOPS var fullt tillrackligt pa den tiden eftersom 2-motoriga flygplan inte hade tillrackligt med rackvidd for rutter dar man kunde behova mer an 120 minuter. A340 hade inte storre rackvidd heller och behovde inte 4 motorer. Forst pa senare tid nar 777, 787 och numera A350 har storre rackvidd och kan flyga rutter dar man har nytta av mer an 120 minuter. Skrotpriset pa aluminium ar omkr 50 UScents/lb -- en bra reference om man vill berakna marknadsvardet pa A340 idag.
DC-10
2018-08-17 19:54:23
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Lufthansas modell heter mycket riktigt B747-830. 8 står för modellen 8I, 30 för kundnumret hos Boeing IAF. Ta reda på fakta innan en massa felaktiga uttalanden!
Trött
2018-08-17 15:28:04
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
B747-800.....vilket svammel!!
Sv (@Rex)
2018-08-17 14:29:03
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Du missar också fakta angående historia.

Boeing hade redan ett fyrmotorigt flygplan B747 och kunde därför avvakta.

Airbus hade inget fyrmotorigt flygplan för att kunna konkurrera med Boeing under de förutsättningar som rådde när man beslutade bygga A340.
Sv Skattebetalare
2018-08-17 14:07:52
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Du saknar fakta när det gäller ETOPS. När A340 introducerades gällde strängare krav för två motorflygplan. I mitten av 90 talet (95) minskade kraven och begränsningarna för lång flygningar.

När A340 introducerades fanns ingen begränsning för fyrmotoriga flygplan! Ett fyrmotorigt plan var således ett bra alternativ för att som B747 klara alla långflygningar.

The A350XWB was first to receive an ETOPS-370 prior to entry into service by European authorities.

B777 hade i början endast ETOPS-120 enligt Eropeiska myndigheter.

Prior to 2007, FAA defined ETOPS as "Extended Range Operations with two-engine airplanes" and applied to twins only.
Skattebetalare i Sverige
2018-08-17 12:58:51
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Lufthansas modell heter B747-830 iaf.
emil.
2018-08-17 12:50:00
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Hur snabbt ett plan flyger i luften är helt ointressant så länge det inte förstår cycles/day kalkylen vilket det sällan göra utom på riktigt långa rutter.

Faktum är att flygtiden mellan många orter idag är längre än de var för 50 år sedan och det finns faktiskt inte heller något business case i att flyga snabbare bara billigare. För nästan alla resenärer är inte tiden ett problem utan priset och därför fokuserar flygbolag inte alls på att höja hastigheten på flygplan.

www.youtube.com/watch?v=n1QEj09Pe6k
@Rex
2018-08-17 12:21:07
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Helt riktigt som du sager. Boeing var forutseende och utvecklade inga nya modeller av 4-motoriga flygplan efter EROPS/ETOPS reglerna tillkom, till skillnad fran fiaskot A340. Daremot fortsatte man att utveckla nya versioner av existerande 747 helt enkelt for att flygplanet salde bra. Vi som kanner till branchen vet att Boeing har aldrig byggt 747-800. Den senaste versionen ar 747-8I och 747-8F. Kan vara av intresse att 747 ar det snabbaste trafikflygplanet som flygplanet som flyger idag.

Skattebetalare
Rex
2018-08-16 17:49:31
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Flera av de inlägg jag läser i denna tråd är tramsiga. Vi som faktiskt är så gamla att vi jobbade i branschen redan vet att man inte kunde förutse att förutsättningarna skulle ändras så radikalt... se bara på Boeing som tom utvecklande 747-800 även långt senare.

Det är lätt att raljera i efterhand och göra sig märkvärdig över de beslut som togs. För mig är det mer ett tecken på okunskap om hur det förhåll sig och hur verkligheten såg ut då.
Revisorn
2018-08-16 16:16:58
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
nu snackar vi om antalet motorer.....2 eller 4....
Revisorn
2018-08-16 11:43:46
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Till er alla efterhandskloka!
Det är lätt att säga hur man inte skulle ha gjort när man har facit i sin hand.
Ni är riktiga experter på vad som hänt.
Fakta
2018-08-16 11:31:05
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Anledningen till att Boeing byggde 767'an, var därför att Airbus byggde A300.
Den första tvåmotoriga "widebodyn". Boeing var inte särskilt förutseende i det fallet.
Boeing är för övrigt den ledande flygplans tillverkaren.
Att det sedan finns skrävlare här på forumet, som anser att alla hans inlägg är fakta bara pinsamt. Alla andra har fel........
Skattebetalare
2018-08-16 07:21:33
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Skulle det inte vara intressant for DY att kopa ett par av dessa billigt och ha som reserver, de skulle sa slippa hyra in fran Hi-Fly?
@Finansministern
2018-08-15 19:39:44
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Jag jobbar inte for Boeing men jag har tillrackligt med erfarenhet inom kommersiella flyget, inkluderande utvardering av flygplan, och jag vet mycket val hur EROPS/ETOPS utvecklades. Boeing kunde ocksa ha utvecklat en 4-motorig 767 eller 777, men de gjorde inte det for att de var forutseende vilket Airbus inte var och A340 blev ett fiasko, for att inte snacka om A380.....

Anledningen till att SAS behaller nagra A340 kan val vara att ingen ar intresserad av dem och skrotgarden vill inte betala mer an 10c per lb.
@DC-10
2018-08-15 19:28:25
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Jag har aldrig sagt att ETOPS reglerna var desamma. De har andrats hela tiden. Att Airbus beslot att bygga A340 endast bevisar deras bristande omdome och brist pa forutseende, eftersom samma ETOPS regler galler alla. Sa A340 blev ett fiasko medan Boeing 777 blev mycket framgangsrik. Tyvarr larde Airbus inget av A340 fiaskot utan utveckalde ett annu storre fiasko, A380. Nog sagt om detta.

For din del sa rekommenderar jag att du slutar med personliga attacker eftersom de sager allt om dig.

Mvh,

Skattebetalaren
Revisorn
2018-08-15 18:01:06
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's

Until the mid-1980s, the term EROPS (extended range operations) was used before being superseded by ETOPS usage. In 1997, when Boeing proposed to extend ETOPS authority for twins to beyond 180 minutes,

Airbus proposed to replace ETOPS by a newer system, referred to as Long Range Operational Performance Standards (LROPS), which would affect all civil airliners, not just those with a twin-engine configuration with more than 180 minutes ETOPS. According to the FAA in 2007,
Till Skattebetalare
2018-08-15 16:58:14
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Använd gärna Svenska bokstäver i din text det går mycket bra även om din dator saknar Svenskt tangentbord.

Du kan nyttja Microsoft® Windows Latin-1 utökade tecken.

Plats 129-159
Denna tabell innehåller de svenska tecknen å ä ö, både som versaler och gemener.

Håll ner Alt tangenten och tryck samtidigt 134 på numeriska tangentbordet och du får ett å

134 å
132 ä
148 ö

143 Å
142 Ä
153 Ö

129 ü, 130 é, 131 â, 132 ä, 133 à, 134 å, 135 ç, 136 ê, 137 ë, 138 è, 139 ï, 140 î, 141 ì, 142 Ä, 143 Å, 145 æ, 146 Æ, 147 ô, 148 ö, 149 ò, 150 û, 151 ù, 152 ÿ, 153 Ö, 154 Ü, 155 ø, 156 £, 157 Ø, 158 ×, 159 ƒ

Har du en MAC gäller andra koder.
Mr
2018-08-15 16:50:40
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Nej!
SAS kommer att ersätta sina A340 med nya bränsleeffektiva A350.
Det kommer inte att finnas något behov att köpa fler A340 när avvecklingen har påbörjats.
Möjligtvis sparar man någon A340 som backup.
DC-10
2018-08-15 11:17:55
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
@ Skattebetalare Så du menar att ETOPS reglerna är de samma som när de introducerades? Snacka om fake news! Dessutom behöver du inte att vara så otrevlig i din inlägg.
Finansministern
2018-08-15 07:41:49
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
"Skattebetalare" - du som tror dig veta allt, jobbar du för Boeing eller? ETOPs fanns mycket riktigt men reglerna för ETOPs har förändrats flera gånger och de sista blev ett hårt slang för alla fyrmotoriga plan då man idag kan flyga i stort sett vart man vill med endast två motorer. Om SAS väljer att behålla ett eller flera av A340 som man faktiskt äger, så har man säkerligen räknat på detta.
Revisorn
2018-08-15 06:48:53
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
ETOPS definierades först år 1997. Första flygningen med A340 den 25 oktober 1991 således 6 år före.

Regelförändringen innebar att 2 motorer var tillräckligt men då var redan A340 flygande.



Texaco
2018-08-15 00:49:41
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Break even ja. Finns nog en orsak till att SAS byter ut sina A340...#företagsekonomi
A340
2018-08-14 22:40:14
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
A340 har bättre record än B787 som var det första flygplan i modern tid som fick flygförbud i månader strax efter introduktionen, Eldfågeln. Dessutom är flera försedda med motorer som måste bytas ut i förtid, extra inspektioner.

Som passagerare flyger jag mycket hellre med A340 än B787, har flugit flera gånger med båda typerna.

B787 har inget som tilltalar mig som passagerare, du får tycka vad du vill. Frågan är om du flugit med båda modellerna.

A340 har inte 4 motorer i samma storleks klass som B787, utan fyra mindre motorer. D.v.s drar inte dubbelt så mycket bränsle.

Kapitalkostnaden för en B787 är betydligt större än för en äldre A340 som man haft sen ny. A340 var också betydligt billigare i kronor räknat än vad en B787 är idag.
@ Sv Skattebetalare
2018-08-14 21:58:35
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Sorry men du har fel igen. Long range 2-motor ETOPS hade funnits i nastan 10 ar innan A340 introducerades. A340 ar ett langsamt flygplan med relativt daliga prestanda. Flygtiden ar langre an for 777/787 och besattningskostnaderna hogre. Bransleforbrukningen ar avsevart hogre. Underhall av 4 motorer kostar mer an underhall av 2 motorer. Reservdelskostnaderna ar hogre. A340 har hog tomvikt och startvikten ar hog pga branslelasten. Landnings och navigationsavgifter ar hogre an vad de skulle vara for motsvarande 2 motorigt branslesnalt flygplan. Dessutom har A340 aldrig varit ledande nar det galler technical dispatch reliability, som 777 och 787 ar idag.

Trots desperata forsok att salja A340, sa levererades endast 377 flygplan over en 20 ars period, och produktionen lades ner 2011. Flygplanet var ett fiasko. Som en liten jamforelse sa levererade Boeing lika manga 787 over over lite mer an 4 ar efter att leveranserna borjade. For att mota flygbolagens behov av 787 kommer f.o.m 2019 produktionen okas till 14 flygplan per manad, eller 168 per ar, den hogsta produktionstakten nagonsin for en long range wide body. Efter 8 ar av produktion har over 700 787 levererats och nuvarande backlog ar omkring 700 flygplan.
Sv Skattebetalare
2018-08-14 16:12:16
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
A340 kom till då det krävdes fler än två motorer för att flyga långa sträckor. Sedan ändrades kraven och nu räcker det med två motorer.

Har man sedan tidigare A340 kan de vara mer lönsamma att flyga med än en ny B787.

B787 har lägre bränslekostnad men betydligt högre kapitalkostnad.
Dessutom har B787 introduktionen blivit besvärlig för många kunder. Flygförbud, motorbyten i förtid mm.

A340 har lägre kapitalkostnad men högre bränslekostnad. Dessutom vet man vad man har.

Bränslekostnad är bara en faktor av alla kostnader.

Många delar på A340 och A330 samma vilket underlättar logistiken för reservdelar.

Tror nog att flygbolagen som fortfarande nyttjar A340 har räknat ut när och var "Break even" går.

Skattebetalare
2018-08-14 13:13:47
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Aldrig A340. Ett mera misslyckat och torstigt flygplan finns inte.
Arkimedes
2018-08-14 09:55:11
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Att köpa flera A340s verkar som en tämligen dålig idé. Kanske att man ska behålla några egna a340s som reservplan. Kan tänka mig att man kan sätta in en A340 ner till solresorna på sommar för SAS charter.
Texaco
2018-08-13 23:28:56
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Köpa bränsletörstiga A 340? Du måste skämta hoppas jag.....
Andreas
2018-08-13 21:40:23
SV: Kan SAS kjøpe brukte A-340's
Jag förstår hur du tänker, men i takt med att A350 kommer får ju SAS sina egna A340 över, så det är antagligen billigare att bara behålla dem om de väljer att gå den vägen.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev