Tråden startades av: Alle  2018-08-15 23:34:59
Bra markpersonal 
Så lägger även BRA ner markpersonal på 7 flygplatser i landet.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Leguanen
2018-08-21 22:32:55
SV: Bra markpersonal
Swedavia har ju på sina flygplatser möjligheter att rotera runt personalen. Bras incheckningspersonal har nog inte haft alltför mycket att göra mellan flighterna. Men servicenivån har ju säkert varit hög. Man har tagit hand om sina stammisar osv. Känslan är ju att t.ex. Swedavia inte kommer att utöka i sina led alltför mycket för att man tar över inside-handlingen för Bra. Men säkert någon som går över dit.
Dålig, sämre, BRA!
2018-08-21 20:04:25
SV: Bra markpersonal
Ingen större förlust för markpersonalen. Sämre lön får man leta efter. Det känns som att BRA sjunger på sista versen om dom inte kan få ihop någon lönsamhet med de urusla avtal deras flight crew sitter på. Gällande A220 och rykten om en annan kärra är förmodligen bara för att hålla Avro-piloterna glada ett tag till tills dom lägger ner med jet.
CK
2018-08-21 19:12:09
SV: Bra markpersonal
Inlägg var med tanke på DW s inlägg.
Ang FlightCrew.
Luftbuss
2018-08-21 18:48:11
SV: Bra markpersonal
Med tanke på hur dåligt A319Neo säljer och hur gammal A319 är så finns det nog bra förhandlingsmån på båda om priset. Kanske är en bättre affär än A220-300 om man vill komma upp i stolar. Typ 150 säten.
sv CK
2018-08-21 18:31:34
SV: Bra markpersonal
De bolag som fortfarande har markpersonal, är lokalt anställda. Alltså inga hotell eller traktamenten. Blandar du ihop ground crew med flight crew?
Din kommentar är svår att förstå. Korrekturläs gärna innan trycker på sändknappen.
CK
2018-08-21 17:01:27
SV: Bra markpersonal
Hur många flygbolag har egen markpersonal?
Typ nästan inga.
Och bra mycket billigare ha Crew utspridda ilandet ( hotell kostnader , traktamenten, )Samt ej riskera inställningar vid sjukdom mm.
Är ju ingen besparing att ha all Crew på ett & samma ställe blir ju + - 0.
Money
2018-08-21 12:39:15
SV: Bra markpersonal
Betydande del av intjäningen ligger på charter. Inrikes blir svårare och svårare att tjäna på.
Thats why.
Yp
2018-08-21 12:23:22
SV: Bra markpersonal
Kan vara en förhandlingstaktisk sak men verkar orimligt. BRA anser sig inte kunna få lönsamhet med Airbus 220 för att de är för dyra. Har blivit 10% dyrare bara i år pga svenska kronans ras. Nya Airbus blir inte billigare att operera dessutom skiljer listpriset sig med 20miljoner dollar till Neons nackdel. Så det är föga troligt att de kommer köpa den. Tyvärr är nog sanningen den att TP sidan går runt men jetdelen är för dyr.
Tomas M
2018-08-21 11:28:03
SV: Bra markpersonal
Har man option på a220 kan man få a319 till samma pris. Glöm inte alla rabatter som ska räknas in pga förseningar.
Yp
2018-08-21 10:40:41
SV: Bra markpersonal
Kalle tror du en 319 neo är billigare än en 220?
Yp
2018-08-21 10:13:26
SV: Bra markpersonal
Att sätta in en Airbus 319 tar bort miljöprofilen. För 4år sedan tjänade TP delen ca 70 miljoner, men bolaget är helt inställda på att flyga charter. Inget beslut som tagits de senaste 4åren har genererat vinst så troligen är det början på slutet om de beslutar sig för att flyga en gammal jet. Finns varken pengar eller kompetens i bolaget till det tror jag. Satsa på TP kör det på samtliga linjer. Vill de tvunget ha jet på vissa avgångar o destinationer ör det troligen endast Amapola lösningen som kommer funka.
Kalle
2018-08-20 20:51:30
SV: Bra markpersonal
Airbus 319 neo
@@Pettersson
2018-08-20 13:55:53
SV: Bra markpersonal
Om man nu köper in ett par gamla A319 så är det ju bara ytterligare ett steg mot ett slut på sagan BRA.
Visst finns det billiga äldre A319 på marknaden och frågan är ju varför??

Nej - bara ATR så kanske bolaget har en chans att repa sig och tjäna pengar igen
DW
2018-08-18 13:38:33
SV: Bra markpersonal
Den platsannons som ligger ute för kabinpersonal avser BMA-bas och då deras F50-produktion. Enligt min mening låter det vettigare med färre (och centralare) baser för att effektivisera produktioner bland den flygande personalen - än lokalt baserad personal som kan nyttjas på ett sämre vis.
@Pettersson
2018-08-18 12:31:15
SV: Bra markpersonal
Om man kollar på vad Bryssel Airline har fått tillstånd till och kommer köra med på Bromma-Bryssel så förstår man kanske vilken flygplanstyp man kollar på istället för A220... tips från coachen
Pettersson
2018-08-17 17:53:38
SV: Bra markpersonal
Markpersonal bort och förmodligen en del utebaser som kommer att läggas ner. Sedan går ryktet att ett Portugisiskt bolag skall börja köra den kommande chartern åt BRA när Avron pensioneras, därav ingen A220. Men bolaget har väl haft ute platsannonser titt som tätt den senaste tiden både för markpersonal, kabin och piloter? Så är tanken att alla skall slingas ut från Stockholm framöver eller blir det varsel?
Gh
2018-08-17 13:06:57
SV: Bra markpersonal
Linjen mellan Sdl-Got har fortfarande inte kommit igång eftet sommaruppehållet vilket är märkligt. Ej heller ngn ingo om när den kommer igång.
DW
2018-08-17 12:02:51
SV: Bra markpersonal
OBRA: Bara för att sommarfåglar inte får kvarstanna behöver detta inte betyda någonting negativt. Det kallas "sommarfåglar" av en anledning, att täcka upp över semesterperioden. Bara för att de kanske fått kontrakt tidigare år betyder det ingenting. Sedan kan jag förstå principen med lokalt baserad personal, men det är en kostsam historia och många flygbolag centraliserar sin personal till färre baser.
@Trött
2018-08-17 09:32:50
SV: Bra markpersonal
Ta reda på fakta innan du skriver - modellen BRA ej avser ha längre (reservation för att jag ej vet om man helt släppt beställningen och optioner) heter numera A220.

Den har aldrig hetat C-Series utan ihopskrivet CSeries.

Sen har det ju varit lite av bolaget nisch att ha lokalt förankrade egen personal på stationerna. Många hade ju kombitjänster förut dvs de både flög och jobbade på station. Detta var ju lite av charmen. Nu verkar de ju inte få jobb hos Swedavia mfl utan kastas ut i kylan.

BRA verkar tappa mark och behöver såklart anpassa sig för att tjäna pengar men man väljer ju att ta bort sådant som gjort bolaget unikt. Det personliga touchen.

Man tjänar ung pengarna - det är grundproblemet
Trött
2018-08-16 23:20:48
SV: Bra markpersonal
Ta reda på Fakta innan ni skriver!
Hur många bolag har ”egen”markpersonal?
Finns en del pengar att tjäna där på att ej ha egen.
Ang C-series Nej inga just nu & det är ett väldigt klokt beslut.Finns massa andra maskiner.
Bättre va förutseende och planera smart än bara köra på.
Roger
2018-08-16 19:50:41
SV: Bra markpersonal
Innan man bytte till ATR till oss i Umeå så flög vi alltid med BRA - nu endast i nödfall (en gång hittills)..
OBRA
2018-08-16 12:59:46
SV: Bra markpersonal
Om det bara vore det som händer...

Ingen av sommarfåglarna i kabin får stanna
Man ska ”se över” besättningsbaseringarna på samtliga baser (luktar varsel)
Ground sägs upp, varslas
Arbetet med CSeries / A220 läggs på is (eller avvecklas helt troligast)
Umeå går dåligt trots att vi flyger med ATR (the money maker i koncernen)

Och mycket mer

Allt enl ett mail från ledningen i förrgår

Ett sjunkande skepp om du frågar mig

2018-08-16 11:38:05
SV: Bra markpersonal
Vilka tar över?
Gee
2018-08-16 08:07:51
SV: Bra markpersonal
Nja, man slimmar och effektiviserar väl kostymen efter flygskatten och de höjda Swedavia avgifterna.
Pratas om opåverkbar kostnadsökning på ett par hundra miljoner. Samma för alla bolag.

Sen inget direkt konstigt, vilket bolag idag har råd att hålla egen markpersonalen på mindre flygplatser? SAS övergav väl det redan för ett par år sedan. Norwegian har väl aldrig haft.
Resenären idag är inte villig att betala för den typen av service!
Gh
2018-08-16 07:26:12
SV: Bra markpersonal
Det går bra för Bra ??
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev