Tråden startades av: Jokan  2018-09-10 01:13:21
Ingen flygbolag vill ha A340 
A340 har aldrig varit en success, och fasas ut i nästan alla bolag. Dom är gamla, och lite ekonomiska. SAS är nästan ensamma om detta plan i Europa.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

A340 ej så dålig
2018-11-15 20:08:32
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Inga vill ha men många har och vissa går plus med dem i flottan.
@Arkimedes
2018-11-15 13:53:47
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Om A340 hade varit sa billig att utveckla som du sager sa kunde Airbus ha sankt priset ytterligare for att kunna salja ett flygplan med de hogsta driftskostnaderna i sin klass. Men de gav upp efter endast 377 flygplan tillverkade vilket var under break-even for A340 programmet. Att de senare fick betala hundratals miljoner dollar i marknadsvardesgarantier bidrog ytterligare till fiaskot. Ska bli intressant att se nar A380 gar i samma grav som A340.
Arkimedes
2018-11-13 10:27:10
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Oavsett vilken av 330/340 som utvecklades först(det var inte poängen med mitt inlägg) så delar de ändå den absoluta merparten av utvecklingskostnaderna, vilket innebär att 340 inte behöver sälja så bra då utvecklingskostnaderna är redan täckta av 300 försäljn.
@ABC
2018-11-13 01:40:44
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
A340 har lag kapitalkostnad om man kopte den i andra eller tredje hand. Daremot ar driftskostnaderna hoga och flygplatser tar betalt for parkering av flygplan.
ABC
2018-11-12 17:29:54
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
A340 har mycket låg kapitalkostnad och är därför ett utmärkt alternativ för bolag som inte kan flyga flygplanet 15 timmar per dag. Att tex flyga Europa till Kapstaden över natten och sedan låta flygplanet stå där i 14 timmar över dagen fungerar dåligt med nya flygplan men med A340 funkar det utmärkt. Samma besättning kan dessutom flyga tillbaka.
Sokrates
2018-11-12 14:15:53
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Amen.
@Arkimedes
2018-11-12 13:38:38
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
A330 utvecklades efter A340, och inte tvärtom som du säger. A340 tillverkades endast i ett fåtal exemplar jämfört med framgångsrika flygplan och var ett av Airbus' större fiaskon. Att sedan utveckla A340-500 (endast 34 tillverkade) och -600 (endast 97 tillv) var att kasta pengar i sjön. Airbus t.o.m gav marknadsvärdesgarantier för att 'hjälpa' försäljningen av A340, något som senare kostade dem hundratals miljoner dollar.
Arkimedes
2018-11-12 09:50:34
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
"Desto färre flygplan som tillverkades desto mer misslyckat är planet"

Den logiken stämmer inte då man helt glömmer bort att ta hänsyn till utvecklingskostnader(som ofta är den absoluta merparten i nya projekt). En A340 har i princip inga betydande utvecklingskostnader då det bara är en 330 fuselage med extra range. Med andra ord krävs det väldigt lite ordrar för att nå break even. Det är därför det heller inte är någon katastrof att 330neo inte får lika många ordrar som a350-900, den behöver helt enkelt inte lika många för att Airbus ska få en nettovinst.

Nya plan som 359, 787 däremot kräver man hundratals plan för att ens komma nära till breakeven, eftersom utvecklingskostnaderna är så ofantligt höga.

Men att låtsas som att ett plan är mer eller mindre lyckat ENBART beroende på hur många ex som sålts är bara ren och skär idioti och visar på en otroligt bristfällig analysförmåga.
Sv@svSkattebetalare
2018-11-12 02:30:19
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Kolla antalet flygplan som tillverkades. Ju farre, desto storre fiasko.
Thomas
2018-11-11 21:16:12
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
När kommer SAS att fasa bort eran A340? Hur mångå är kvar nu?
Guggan
2018-11-10 19:24:51
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
A340 har varit en fiasko. Dom är inte cost/benefit effektiva. Plan som har 4 motorer funkar inte längre, ekonomiskt.
@svSkattebetalare
2018-10-16 15:06:44
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Vi vill se lite fakta från din sida.
777
2018-10-13 23:57:52
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
A340 var ett misslyckat projekt som DC-10 och MD-11. Det krävs speciell talang för det. McDD finns inte längre och Airbus sitter på pottkanten med A380.
sv Skattebetalare
2018-10-07 11:52:30
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
När påvisade du fakta senast? Att du inte är som jag, är sedan länge bevisat.
@sv Skattebetalare
2018-10-06 20:20:46
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Inte fattat vad? Jag vill se fakta och inte obevisade opinioner. Jag ar inte som du.
sv Skattebetalare
2018-10-06 11:22:20
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Du har inte fattat Pilot's inlägg (heller).
pf
2018-10-06 10:10:28
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Som en kuriositet, British Airways vil tydeligvis ha A-340.

Inhyrd fra Air Belgium, for å fly på Dubai noen måneder

https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/280868/british-airways-extends-leased-air-belgium-a340-service-to-dec-2018/
@Pilot
2018-10-06 03:24:43
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Har du kg fuel/ATK data vid 4000 nm for MD-11, 777F och 747-8F som bevisar vad du sager?
@DC-10
2018-10-06 03:14:27
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Tack detsamma.
DC-10
2018-10-05 13:12:48
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
sv Skattebetalare Du drar slutsatser som en femåring. Avundsjuk? Lägg ner!!
@DC-10
2018-10-05 04:09:03
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Blev du avundsjuk pa all het diskussion om A340 och tyckte att DC-10 var minst likvardig. DC-10 var ocksa ett underbarn som A340 med endast 386 byggda for civilt bruk. MD-11 var ett annat under med endast 200 byggda. Hur lyckas man designa flygplan som inte saljer bra????
@Pilot
2018-10-05 03:55:40
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Hur jamfor sig payload-range mellan MD-11, 777F och 747-8F? Jag tippar att 777-F och 747-8F kan flyga langre med tyngre payload an MD-11.
Trött
2018-10-04 18:54:14
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Tagga ner nu. Ingen orkar med din propaganda. Du är inte guds gåva till flygindustrin.
DC-10
2018-10-04 18:47:57
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Vem har talat om en DC-10 tråd? Kritik är tydligen mycket känsligt för dig. Dina inlägg, som någon annan skrev kan knappast tas på allvar.
Pilot
2018-10-04 18:17:37
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Finns ingen anledning till att klanka ner på MD-11an, det är den bästa cargo maskin som finns på marknaden. Den tar mycket vikt i förhållande till sin egen vikt och bränsleåtgång. 777 tar mer frakt men väger betydligt mer. Jumbon lika så men drar betydligt mer bränsle.
@DC-10
2018-10-04 17:50:25
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Ingen anledning att lagga ner nagon A340 trad. Bra paminnelse. Kanske vill du starta en ny trad om DC-10? Du vet val vfr motor #2 placerades i fenan? Sen kan vi ocksa blanda in MD-11 och dess unika stabilisator och hojdroder design att spara vikt och minska luftmotstand med oforutsedda foljder.
DC-10
2018-10-03 18:46:35
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Vad finns mer att säga om A340? Det är väl dax att lägga ned denna tråd, eller finns det mer från USA?
@Sv Skattebetalare
2018-10-03 17:50:56
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Flygbolagen blev kompenserade. Idag har 787 den nast hogsta tillforlitligheten av alla trafikflygplan. B777 ar nummer ett.

@ Sv Johanna
2018-10-03 15:10:06
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
SAS leasar sina 736. Såldes för ett antal år sedan med sk. "sale lease back".
Dina "beräkningar" stämmer alltså inte.
Sv Skattebetalare
2018-10-03 13:10:48
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
"hogre tillforlitlighet"????? med flygförbud i månader strax efter introduktionen och motorer som inte når TBO utan större underhåll.

Stora kapitalkostnader och stilleståndskostnader...

Dream on!
@Teknikern
2018-10-03 12:05:49
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
En 787 ar avsevart mera ekonomisk an A340 tack vare: avsevart lagre bransleforbrukning, lagre underhallskostnader (ingen korrosion), lagre navigations och flygplatsavgifter, lagre crew costs, mindre reservdelslager, hogre tillforlitlighet, etc. 787 har tva motorvarianter att valja pa, A340 har det inte.

Om passagerare har valmojlighet sa foredrar de 787 langt over A340 pga battre kabinluft, hogre kabintryck, modern inredning, kortare restid pga hogre hastighet.

"Bränslet för A340 har samma pris/passagerare som B736" -- inte alls, inte ens i narheten. A340 drar mycket mera bransle/pass.
Sv Johanna
2018-10-02 22:44:09
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Bränslet för A340 har samma pris/passagerare som B736.

Kapital kostnaden för A340 och B736 är försumbar då de sedan länge är avskrivna. En ny B787 förbrukar mindre bränsle men har en betydande kapitalkostnad vilket inte gör skillnaden så stor i praktiken.

Översyn av en A340 motor är betydligt billigare än översyn av B787 motor. B787 RR motorerna har också haft betydande problem att nå TBO. Trots att A340 har fyra motorer blir timkostnaden inte högre än för B787.

Teknikern
@Johanna
2018-10-02 21:48:42
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Inget flygbolag köper olja så det är nog ganska okej.
Johanna
2018-10-02 19:34:12
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Hur är ekonomien med detta gamla plan, nu när oljepriset är 85 dollar +?
Skattebetalare
2018-10-02 13:06:21
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
A340s problem inkluderar usel stigprestanda och lag fart. Flygplanet orkar inte upp till normala cruise altitudes (for riktiga flygplan) innan det har slukat det mesta branslet pa lagre hojder. A340 ar langsam for att vara ett langdistansflygplan, endast omkring M= 0.8-0.82, medan 777 ar 0.84, 787 0.85 och 747 0.86. Detta resulterar i langre flygtid och kortare route distance capability for en roundtrip inom 24 timmar.

Dessutom mycket oekonomisk pga hog bransleforbrukning, hoga underhallskostnader, och hogre crew costs pga langre block tider. Onodigt hog startvikt pga branslelasten resulterar i hoga navigations och flygplatsavgifter.

Skattebetalare
2018-09-28 14:47:37
SV: Som många Boeing 737 modeller!
As of August 2018, 14,956 units of the Boeing 737 have been ordered, with 4,746 units still to be delivered.
@ Sv @Svensk skattebetalare
2018-09-28 12:10:19
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Betydligt fler än 340-200!
Sv @Svensk skattebetalare
2018-09-28 11:40:35
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Som många Boeing 737 modeller!

Boeing 737-100 30 st
Boeing 737-600 69 st


@Svensk skattebetalare
2018-09-27 23:21:17
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Endast (28) A340-200 tillverkades. Flygplanet blev aldrig populart -- for tung, for dyr i drift och alldeles for liten cabin.

Skattebetalare
sv Linkan
2018-09-27 21:14:27
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Flertalet av "Government och private jets"
kommer från bolag som fasat ut 340. Till en billig penning.
@Pilot
2018-09-27 20:03:57
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Haller med dig. Att transportera 30 t extra bransle kostar mycket i extra bransleforbrukning.

Skattebetalare
Pilot
2018-09-27 18:38:16
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
@ABC Det är inte ekonomiskt försvarbart att rundtanka en 340. En sak om det är en 737 men att ta +30t för en europaflygning är knappast ekonomiskt försvarbart.
Linkan
2018-09-27 18:08:39
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Fler än 34 flygbolag nyttjar idag A340 dessutom "Governments; Executive And Private Jets" Aktuellt July 2018.

Även ett flertal bolag inom Europa.

Så rubriken är felaktig.

Svensk skattebetalare
2018-09-27 17:09:42
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Vad hände med A340-200, såg en sådan i Austrians färger på Arlanda för många herrans år sedan.
A340
2018-09-27 13:56:22
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
SAS har 179 stolar i economy pa sin A340-300.
sv ABC
2018-09-27 13:51:29
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Vad menar du med ekonomitanka?
Jeff
2018-09-27 12:27:32
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Ett stort är ofta bättre än två små. Finnair flyger A350 flera ggr i veckan mellan London och Helsingfors. Antar det är betydligt lägre bränsleförbrukning än A340 och att de vill ta frakt för fullsatt med passagerare har det inte varit de två ggr jag flugit den sträckan med A350.
ABC
2018-09-27 09:57:11
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Eurowings använde A340 i daglig trafik mellan Tyskland och Palma i nästan två år. Stora bränsletankar gör väll att man även kan "ekonomitanka" eller är högsta landningsvikt ett hinder? Cebu Pacific har 436 stolar i sina A333...
Pilot
2018-09-27 09:51:14
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Sas kommer inte kunna fylla 400 pax i en 340 på någon sträcka. Planer fanns på att göra CPH till hub och köpa wide bodys där man tar ut bränsletankar och minska antalet avgångar till CPH för att flyga ner transitpax i en större kärra. Vänta har inte detta gjorts? Hur gick det?

Gör inte samma misstag igen med 340... svårt att flyglar flyget.
Linkan
2018-09-27 08:28:45
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Läs och tänk efter innan ni svarar.

SAS A340 har totalt 245 sittplatser det ger snittförbrukning 0,039 liter/sittplatskilometer.

En A340 (ej SAS variant) med enbart ekonomi kan ha 400 sittplatser då blir snittförbrukningen 0,025 liter/sittplatskilometer vilket motsvarar A320NEO i SAS konfiguration.

På längre sträckor kommer alla flygplan med kortare räckvidd att förbruka mer bränsle och tid då de måste mellanlanda och tanka.

A340 används normalt inte för korta distanser. Har dock flugit SAS A340 Stockholm - Köpenhamn i samband med introduktionen. Korta flygningar gjordes i utbildningssyfte för personalen.

ABC
2018-09-27 03:35:16
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Så låt oss fantisera lite att ett flygbolag med brist på piloter och slots skulle ersätta några av sina A320 med nyrenoverade A340 på de avgångar som ändå är närmast dubblerade? Är tilläggsutbildningen för att både flyga 320/340 omfattande?

@Linkan
2018-09-27 00:33:56
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
SAS A340 har inte 400 stolar i ekonomi, men 179.
@Linkan
2018-09-26 22:10:26
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
SAS bransleforbrukning/ASK ar inte jamforbara mellan flygplantyperna eftersom de ar baserade pa olika flygdistanser. Fuel burn/ASK ar inte konstant.

Skattebetalare
A340
2018-09-26 20:01:59
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Intressanta artiklar om A340:

https://bigsynthesis.com/understandingaerospace/index.php/19-airbus-a340-making-the-same-mistake-twice

http://g-alyp.blogspot.com/2011/12/airbus-a340-flies-off-into-sunset-was.html

https://www.quora.com/Why-did-the-Airbus-A340-sell-so-poorly
Linkan
2018-09-26 18:58:41
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Sv ABC

A340 i SAS konfiguration motsvarar förbrukningen B737-600. I enbart ekonomi med 400 passagerare blir bränsleförbrukningen motsvarande A320NEO i SAS konfiguration.

En A340 SAS konfiguration drar 0.014 mer bränsle/sittplatskilometer.


Från SAS hemsida.

A320NEO Bränsleförbrukning: 0,025 liter/sittplatskilometer

A340 Bränsleförbrukning: 0,039 liter/sittplatskilometer

B737-600/700/800 Bränsleförbrukning: 0,038/0,032/0,028 liter/sittplatskilometer

CRJ900 Bränsleförbrukning: 0,040 liter/sittplatskilometer
@ABC
2018-09-26 18:23:13
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Äntligen någon med en bra motfråga. Två A320neo kommer inte lika långt nonstop som en A343,ett stopp på vägen krävs för att fylla på bränsle samt dubbla besättningen på flightdeck, A343 ser ut att vara ett bra val efter allt. Lägg därtill frakten.
ABC
2018-09-26 15:49:37
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Drar en A343 mer bränsle än två A320Neo?
Undrande
2018-09-26 15:29:24
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Är det inte dax att avsluta denna tråd?
Sv A340
2018-09-26 14:10:52
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Det är tydligen din personliga bedömning. Flera stora flygbolag gjorde en annan bedömning.
Är med benägen att lita på flygbolagen än en enstaka privatperson.
A340
2018-09-25 17:55:27
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
A340 hade redan passerat bast for datum vid forsta flygningen..
Mr.SAS
2018-09-25 10:19:07
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Vi på SAS fortsätter flyga 340 av en anleding.....det är det snyggaste av alla flygplan(bortsett från DC-8,men där går gränsen)som finns idag!
Sv Skattebetalare A340
2018-09-25 08:32:13
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Om det du säger var sant skulle inget bolag nyttja A340!

Eftersom ett antal flygbolag fortfarande använder flygplansmodellen visar det att du har felbedömt situationen.

Självklart minskar antalet i aktiv tjänst med tiden då inga nya produceras.

Allt har ett bäst före datum även vi människor!
A340
2018-09-24 16:31:02
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Helt riktigt. Det galler att forsta komplicerade saker. Din jamforelse mellan gamla bilar och gamla flygplan visar att du inte forstar flygplan. Om du hade ratt sa skulle inte tusentals gamla flygplan parkeras i oknen. Flygbolagen har experter som analyserar flygplan, ekonomi och finanser hela tiden och de vet vad som ar bast for flygbolaget.

@SvA340
2018-09-24 16:23:20
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Helt riktigt. Jag glomde 747.
Sv Skattebetalare A340
2018-09-24 15:49:07
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Verkar väl gå så där lagom bra, om du kör en gammal 940.
Jag har inte samma erfarenhet då mitt företag går bra. Nu vet jag inte vad du sysslar med. Men som alla så säljer du väl tjänster eller varor. Tänk om din kunder tänkte som du. Då fick du ta fram cykeln.
Sv A340
2018-09-24 14:59:16
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
SAS flög med B747 på bl.a Seattle. Jag var en av deras passagerare.

Samma år som SAS tog DC-7C ur trafik, 1967, beställde man två Boeing 747 för ... sattes 747 även in på linjerna till Chicago, Montreal, Los Angeles och Seattle.
Sv Skattebetalare A340
2018-09-24 14:52:51
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Det är inte alla förunnat att förstå komplicerade ting. Därför är många löneslavar. Jag driver eget företag och har en god inkomst. Skulle jag alltid bara köpa nytt skulle min verksamhet inte gå ihop. Det finns mycket att tänka på. En billig investering med något högre driftkostnad ger många gånger bättre vinst än att köpa nytt. Vis av egen erfarenhet.



A340
2018-09-24 14:03:04
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
SAS var ett av de forsta Europeiska bolag som borjade flyga CPH-SEA med DC-8 for manga ar sedan. Sedan med DC-10 och 767. Nar de introducerade A340 gick det inte bra och SAS drog sig ur SEA marknaden efter 40 ar av service eftersom konkurrenterna flog mera ekonomiska och battre 767, 777, 747, A330. Efter att SAS gav upp SEA flyttade Icelandair in med 757, och numera ar det manga fler bolag som flyger mellan SEA och Europa, incl Norwegian med 787.

Att ett flygbolag drar sig ur en val inarbetad marknad ar hogst ovanligt och kan i detta fall skyllas helt pa valet av A340, det mest oekonomiska flygplanet i sin klass.
A340
2018-09-24 13:16:05
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Om du hade ratt sa skulle ingen kopa nya bilar eller nya flygplan och skrotlagren skulle inte vara fullsatta av parkerade/skrotade A340 och andra gamla flygplan. Eftersom det inte ar fallet, sa har du fel.
Sv Skattebetalare A340
2018-09-24 11:06:18
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Vissa räknar som privatpersonen som föreslår familjen att köpa ny bil den förbrukar mindre bränsle per kilometer och blir mycket mer ekonomisk!

De köper en ny bil för 300.000:- den drar 20% mindre bränsle.

Efter två år har man förlorat ca 150.000:- i värdeminskning.

Den lägre bränsleförbrukningen spar vid 2000 mil ca 4.800:- per år.
På två år har han sparat 9.600:- .

Enkelt räknat har då familjen förlorat 140.400:- på två år. Den nya bränslesnåla bilen har då blivit väldigt dyr. Bara bränsle och värdeminskning har kostat ca 47:- / mil. OBS! har inte tagit hänsyn till kapitalkostnaden för investeringen.

Jag kör en 26 år gammal Volvo 940 har betydligt lägre milkostnad än ovanstående exempel. Nytt är inte alltid billigare.
Britt-Berit
2018-09-23 22:33:02
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Sas använder Thomson Vantage XL i business och inget annat.
A340
2018-09-23 18:39:54
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
A340 ar det torstigaste flygplan som finns i sin storleksklass. Dessutom langsam och underhalls/reservdelskostnader pa 4 motorer och hog MTOW for hoga navigations och flygplatsavgifter. Ett penningslukande monster.
Linkan
2018-09-23 11:37:18
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
De har tydligen problem med sin enda linje. För få passagerare!

"We would like to reassure our passengers affected by the flight cancellation from October 1st 2018 until March 31st 2019, our team will contact you as soon as possible. Thanks for your understanding."

pf
2018-09-23 10:12:46
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Jan, NEI, de stopper ikke flygingene. Det er upresist.

De stopper ruteflygingene, men de 4 A-340 er tilgjengelige for charter og utleie.
Jan
2018-09-22 20:20:16
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Air Belgium, stoppar nu alla long haul flygningar. Dom flyger med 4 gamla A340 fd Finnair plan.
@Resenar
2018-09-22 14:48:55
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Norwegian's Premium Class har enorm skillnad till vanliga economy class seats som i "economy plus" hos andra bolag har 2-3 tum mera seat pitch. Deras "economy plus" ar ungefar som "economy" var for 10 ar sedan, medan den nuvarande "economy" ar mera som cattle class.
emil.
2018-09-20 16:10:51
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Zodiac har mer an 10 olika basversioner for enbart business class stolar. Dessutom kan de leverera stolar som moter kundernas specifika krav. Har du specifik info om stolarna i AA, DL och SK, eller ar det bara tomt snack?

Skattebetalare
Resenär
2018-09-20 14:21:08
@@Cph4ever
Alltså inte mycket att framhäva med andra ord.
@Cph4ever
2018-09-20 12:51:41
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Norwegians 787 Premium Class stolar ar bredare, har riktiga leg rests och avsevart storre seat pitch an Sas Plus eller nagon annan "economy plus". Deras Premium Class ar som Business Class var innan sleeper seats uppfanns.
Cph4Ever
2018-09-20 08:10:49
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
#Skattebetalare.... citerat fran SAS hemsida,notera att jag skriver utan å,ä,ö.
Galler SAS longhaul” Valj SAS plus sa far du mer utrymme for att stracka pa benen,plus bredare stolar med justerbart nacksrod och fotstod.Du kan dessutom dra nytta av manga av formonerna i SAS Business,inklusive tillgang till lounge,SAS Fast Track och god mat och dryck ombord”
Det ar tva serveringar + plus snack inbetween.
Sa las pa battre...
Pax
2018-09-19 21:11:20
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Norwegian har inte och säger sig inte ha business. Det är en premium ekonomi och måste jämföras med andras premium ekonomi klasser...
Resande
2018-09-19 18:16:54
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Varför inte prova at sälja dom till afrikanska flygbolag?
@emil.
2018-09-19 18:02:43
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Recaro stolar kan vara ganska obekväma. Jag hade Recaro i en av mina lyxbilar, och aldrig mer.
@Pax
2018-09-19 18:00:30
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Norwegian Premium Class har breda stolar med legrest, bra TV underhallning, bra cabin service med tva maltider utan extra kostnader, priority boarding, fast track genom security och tillgang till lounges med full service, vilket sas ellar andra 'economy plus' inte har. Sa det narmaste ar att jamfora med existerande business class och ocksa ta biljettpriset med i ekvationen.

Skattebetalare
emil.
2018-09-19 16:07:54
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Både AA och Delta flyger med inte så påkostade Zodiacsäten. Jag behöver inte testa dem.

SAS använder Recaro, överlägset.
@Skattesmitare
2018-09-19 15:53:35
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Om du inte vet, sa ar det flygbolagen som bestammer inredningen i de flygplan de koper fran Boeing och Airbus. Varken Boeing eller Airbus tillverkar stolar, lavs, galleys, etc. Allt kommer fran underleverantorer som tillverkar inredningen baserat pa flygbolagens krav. Om jag minns ratt sa finns det endast 5-6 tillverkare av flygplanstolar. Nagra ocksa tillverkar stolar for bilar.

Skattebetalare
Bertil
2018-09-19 15:52:32
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
SAS Business kaffebar är klockren!
Jättebra att kunna sträcka på benen och göra sig en kaffe när man vill utan att behöva kalla på en värdinna och be om en kaffe.
Pax
2018-09-19 14:58:10
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Att jämföra premium med business är som ällpen och päron. Mer rättvisande vore att jämföra sas gamla flex eller plus som den nu heter tror jag med Norwegians premium.
Skattesmitare
2018-09-19 14:02:17
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
@Skattebetalare.Det framgår helt tydligt av dina kommentarer att du inte har koll på varken SAS Business eller Airbus. Om du någonsinn har varitombord på ett SAS plan är det väl minst 10 år sen,så ursäkta mig men dina kommentarer om SAS är bara löjliga inget annat. En person som jämför lågservicebolaget Norwegians premium med Businessclass på SAS och andra bolag vet inte vad han pratar om så enkelt är det.
@emil.
2018-09-18 21:41:07
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Har du flugit business pa AA 777 eller 787 eller DL A350?
emil.
2018-09-18 20:44:42
@SB
Har du ens flugit C med SAS? De har bästa podden på marknaden som dessutom mer ombonad än tex SAs motsvarighet (samma pod på A333 från LHR).

Amerikansk C klass är som att flyga i en madrasserad PET-flaska.

Att SAS sedan erbjuder cocktails och en self service bar är bonus.
@Britt-Berit
2018-09-18 14:57:57
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
"Sas nya business är av hög klass. Hårdvaran slår samtliga amerikanska bolag och merparten av dom europeiska. Titta bara på vilka andra som erbjuder 1-2-1 I business?"

American Airlines har 1-2-1 i A330, 767, 777 och 787 business class.

Delta har 1-2-1 i A330, A350, 767 och 777 business class.

United har 2-1-2 i 767 och 2-2-2 i 777 och 787 business class.

AA och DL har haft 1-2-1 i business ganska lange. 1-2-1 i 777 eller 787 satter standarden for resten av planeten.

Skattebetalare
sv Britt-Berit
2018-09-18 11:40:52
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Fyi. Bränslepriserna är inte på en låg nivå längre. De är på väg upp vilket visas i boksluten. Sas nya business, har inget med flygplanstyp att göra!
Kunde lika gärna ha suttit i en Boeing.
Skattebetalare
2018-09-18 01:13:43
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Airbus har misslyckats totalt med freighters, medan Boeing har freighter, combi och convertible versioner av 737, 747, 757, 767 och 777. Jag ar inte saker pa att alla 3 varianterna finns av alla flygplan. 777, tex, finns endast i freighter version nu, medan 737 och 747 har alla 3. En combi ar en variant som tar bade pax och freight pa main deck, medan en convertible kan flygas antingen som passagerar flygplan eller som freighter. Stolarna ar pa pallets och konversionen gar snabbt, sa att en 737 tex kan flyga pax pa dan och cargo pa natten. 787 har ingen freighter version just nu; det ar bara en tidsfraga innan den kommer. Samma galler for 797.
Britt-Berit
2018-09-17 21:19:47
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
A330 är mycket konkurrenskraftigt fortfarande och har historiskt sålt mycket bra.

Att jämföra A330/340 med 777 är som att jämföra äpplen och päron. Olika storlek och ämnade för olika uppgifter.

Sas kommer att flyga A340 ett bra tag till. Den gör ett bra jobb så länge bränslepriserna är på låg nivå. Snart kommer nya A350 att börja rulla in och då kan man välja hur snabbt man vill fasa A340 beroende på bränslepriser m.m.

Sas nya business är av hög klass. Hårdvaran slår samtliga amerikanska bolag och merparten av dom europeiska. Titta bara på vilka andra som erbjuder 1-2-1 I business?
Airbus
2018-09-17 19:04:11
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
A330F försäljningen gå mycket dåligt. Ca 40st.
@Pilot
2018-09-17 14:27:45
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Haller med dig helt. Om det hade lonat sig, sa skulle vi ha manga A340F i trafik nu. Men det har vi inte. Daremot finns det en freighter version av den 2-motoriga A330.

Skattebetalare
Pilot
2018-09-16 20:58:40
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Den är tung, långsam och törstig. Inte ens lönt att göra om dessa till cargo.
Mr.Feelgood
2018-09-16 09:01:06
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Nu är jag bara 188cm lång så tackhöjden räcker mer än väl för mig och jag slinker lätt er i SAS b/c säten.Det gör även lite bredare personer.
@Delta sucks
2018-09-16 00:17:50
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Precis. A330/A340 har lag takhojd och ar inte lika breda som tex B777. Dessutom ar de langsamma med cruise Mach omkring 0.82. A350 har en bredare kabin och ar snabbare. Om A330/340 had varit konkurrenskraftiga sa hade Airbrush inte behovt spendera resurser och pengar pa att totalt omdesigna flygplanet.
Delta sucks
2018-09-15 21:16:31
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Så bara för att planet är en A340 så är inte business class lika bra som annars? Tillåt mig småle ??
@Mr. Feelgood
2018-09-15 15:04:25
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Har du provat B/C eller F/C pa BA, American, Delta eller andra bolag som inte flyger A340?
Mr.Feelgood
2018-09-13 15:42:54
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Flög SK997 till Shanghai igår med A340.Utmärkt b/c både när det gäller komfort och service.Förstår inte varför det skrivs så negativt om 340 här.Är ett utmärkt flygplan ur passagerarsynvinkel.
Godnatt från Shanghai.
@molston
2018-09-13 03:49:43
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
A340 programmet drogs igang 1987 och forsta flygningen var i oktober 1991.

120 minuters ETOPS fanns redan 1985 med 180 minuter efter ett ar av 120 min ETOPS operations. Det var 2 ar innan A340 programmet startade och 6 ar innan A340 gjorde sin forsta flygning.

Airbus hade gott om tid att avbryta konstruktionen av A340 och fokusera pa en mera kapabel A330, men det gjorde man inte och resultatet blev darefter.

molston
2018-09-12 14:49:57
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
@ @molston
När A300 utvecklades fanns inte ETOPS, den kom självfallet att inkluderas i reglerna när de väl kom.
När A340 först började utvecklas fanns inte ETOPS heller, de reglerna kom iofs innan 340:n sattes i service men då var det bara 120 min och ingen visste var det skulle sluta. Helt klart är att ETOPS-regelrna och dess vidare förändring har gjort att 340:n är onödig men det kunde de ju inte veta då de började designa den vilket var min poäng.
pf
2018-09-12 09:31:33
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Bør det være et moment i diskusjonen at A-340 nå har nådd en alder hvor flyselskapene ser seg om etter alternativ.

Slikt gjøres med alle produkter, både i luftfart og i andre sektorer.
@molston
2018-09-11 21:52:31
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
ETOPS fanns redan nar A340 utvecklades och Airbus egen 2-motoriga A300 var ett av de forsta flygplan med ETOPS.
FC SAS A340
2018-09-11 21:22:51
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
För mig som flyger A330, A340 och troligen får jag kurs på A350 år 2019 eller 2020 så är A340 mycket säker och trevlig. Skulle en motor stoppa så rycker man på axlarna och kanske flyger till destinationen. Med en A330 så får man hitta en flygplats asap.
Arkimedes
2018-09-11 20:53:50
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
SAS ensamma med a340?

På rak arm så har väl virgin atlantic, Air france, lufthansa, swiss, TAP, air belgium, iberia alla någon variant av a340n?

Typ alla stora operatörer i europa förutom BA och KLM med andra ord. Hur i hela friden får man det till att SAS är "nästan ensamma"?
Van resenär
2018-09-11 20:52:48
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Delta suger, där sitter man ju fan på snedden, värdelöst, nä tacka vet jag SAS liggsäten.
molston
2018-09-11 18:27:49
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Ni som så raljant skriver om hur dålig 340:n är, sa ni det när den utvecklades också? Då var den ju en utomordentlig kärra tills ETOPS-reglerna kom och utvecklades.
Kan ju inte skylla på Airbus när lagar och regler förändras för att premiera plan med två motorer.

Och vad gäller business har den alltid varit bra på SAS, samma på 330 och 340. Den senaste varianten är helt klart världsklass, en del jämför den ju till och med med vissa bolags första klass.
Sv Jon
2018-09-11 17:56:20
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Men Jon, det har liten betydelse för komforten om flygplanet är nytt eller gammalt. Nästa allt beror på hur kabinen är inredd och den service som ges. Där ligger SAS långt framme med sin Business!
Jon
2018-09-11 17:23:14
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Sv SAS Business class är inte i världs class. Det vet alla som reser. Gamla A340 har ingen köpare. Även dom nyasta A340-600 skrotas nu, till ex af Singapore Airline, och många andra.
Frekvent resenär
2018-09-11 15:03:36
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Klart at business class på SAS är världsklass.

Det vet åtminstone vi som reser på riktigt.
@Foliehatten
2018-09-11 02:18:58
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
SAS A330/340 B/C var inte varldsklass da eller nu. Kolla Deltas A330 B/C om du vill veta vad varldsklass ar. Betr Norwegians Premium Class sa ar den som B/C var for 15 ar sedan, plus att du far Fast Lane, Priority Boarding och Business Lounges. Avsevart battre an Premium Economy pa mindre seriosa bolag men inte som B/C pa mera seriosa bolag.

Skattebetalare
Foliehatten
2018-09-10 22:43:41
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Skattebetalare har som vanligt ingen aning om vad hen raljerar över.
SAS Business på A330 och A340 är i toppklass sen nya kabinen blev installerad
En person som jämför Norwegians premium med riktig businessclass har ingen form av koll.
Och har tydligen inte själv rest på businessclass
Cph4Ever
2018-09-10 19:09:43
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
HH...vad SAS vill göra,ja tex att börja fasa in 8 A350 med start 2019!
HH
2018-09-10 18:39:56
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Sv CPHnever. Hva er «löjligt»? 50% af SAS longhaul är 340. Mange, ganske nye A340 blir satt på bakken hos store bolag. Hva vil SAS gjøre? Det er en interessant debatt.
Trött
2018-09-10 15:41:38
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Den här A340 diskussionen är enbart fånig. Vi vet att den inte var någon succé.
Kan vi gå vidare!?
Skattebetalare
2018-09-10 14:44:10
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
A340 var ett fiasco fran borjan med endast 377 flygplan av alla versioner salda over en 20 ars period. Den var lika torstig och oekonomisk da som den ar nu. Dessutom var inredningen i business class helt kass, atminstone pa SAS a340.
Cph4Ever
2018-09-10 13:13:07
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
pf...du tillbringar alldeles för mycket tid på svenska forum,du har blivit lika lättkränkt som en svensk!
pf
2018-09-10 12:48:52
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
og Sven, bør du gi oss din analyse på om det er Norwegians, eller en viss motorprodusents feil....?
Dr.Watson
2018-09-10 11:14:49
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Iberia har parkerat flera A340 på Barajas.
Sven
2018-09-10 09:03:03
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Dessutom stor chans du får flyga Airbus 340 om du bokar med Norwegian med anledning av allt strul i deras långlinjeproduktion.
Cph4Ever
2018-09-10 08:04:27
SV: Ingen flygbolag vill ha A340
Varför denna negativa fixering på A340?Har trådskaparen flugit med A340 överhuvudtaget.Förutom SAS så har Lufthansa 31st och Iberia 17 så helt värdelösa kan dom inte vara.En löjlig debatt.
 

Tillbaka

Flygrevyn
Air BP
BAM
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev