Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
 Tråden startades av: Dan  2018-09-14 14:29:06
Vad gör Norwegian för fel  
Norwegian har senaste åren visat negativt resultat!

Man har enligt experterna på flygtorget de mest nya och bränslesnålaste flygplanen.

Trots allt detta har resultatet varit dåligt!

Vad gör Norwegian för fel??

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Skattebetalare
2018-10-26 13:51:35
SV: Vad gör Norwegian för fel
I det stora hela har Norwegian gjort ett fantastiskt jobb. Deras Q3 vinst efter skatt var 1.3 miljarder NOK och de flog 11 miljoner pax. De har blivit Nordens ledande flygbolag. Med en ultramodern flotta bestaende av de mest branslesnala flygplan, laga kostnader och expanderande marknad kommer de att bli en cash generator. Tack vare mycket konkurrenskraftiga priser skapar de nya marknader och mera resande vilket bidrar rill okade inkomster for restaurang och hotellindustrin. Att de sedan "stjal" passagerare fran f.d. statliga monopolbolag ar inte deras problem utan f.d. monopolbolagens.
Sv @Resenär
2018-10-22 20:07:32
SV: Vad gör Norwegian för fel
Det är väl trevligt att Norwegian har så många passagerare som är positiva till DY.

De som gillade Norwegian i Skellefteområdet är nog inte längre så glada i Norwegian.

Att starta och kort därefter lägga ner en linje skapar mer badwill än att aldrig börja flyg på linjen, speciellt när besöket blir så kortvarigt.
@Resenär
2018-10-22 13:01:20
SV: Vad gör Norwegian för fel
30 milj pax/år tycker att Norwegians produkt är bättre än SAS.
Sv @Resenär
2018-10-21 19:11:13
SV: Vad gör Norwegian för fel
Kan du då svara på varför Norwegian då startade linjen till Skellefteå tidigare.

Norwegian är inte lika logisk som du, de startade linjen och nu lägger de ner linjen. Du borde berätta för dem om din korvstånds liknelse så de slipper göra om sina misstag.
Resenär
2018-10-21 18:39:23
SV: Vad gör Norwegian för fel
Okej, jag skriver igen.
Det står vem som helst fritt att starta upp linjen ARN-SFT och konkurrera med SAS, något som Norwegian bevisligen inte klarade av.

Om marknaden anser att Norwegians produkt är mer prisvärd väljer man Norwegian före Sas, svårare än så är det inte.
Då får Norwegian möjligheten att eventuellt vara ensam på ARN-SFT.


Kabinfaktor är helt ointressant i sammanhanget. Den avgör inte om en linje är lönsam eller ej.


Om Sas höjer nu höjer priserna till "allmänhetens nackdel", vilket någon okunnigt förutspår, så får ju Norwegian ett gyllene tillfälle att konkurrera bort Sas från linjen.



"Om du bor i en by som har ett inarbetat korvstånd som säljer varm korv 7 dagar i veckan och har inga köer, skulle du då öppna ett konkurrerande korvstånd? "

Hur/varför tror du Norwegian uppstod?
@Resenär
2018-10-21 15:42:27
SV: Vad gör Norwegian för fel
Om du bor i en by som har ett inarbetat korvstånd som säljer varm korv 7 dagar i veckan och har inga köer, skulle du då öppna ett konkurrerande korvstånd?
Flight Planner
2018-10-21 15:05:05
SV: Vad gör Norwegian för fel
@Resenär: Sas har monopol eftersom passagerarunderlaget är otillräckligt för mer än ett flygbolag. Sas flyger mindre flygplan (än 737-800) och flera frekvenser om dan. Flygplanen går inte med 100% kabin faktor och det är inget spill att snacka om. Mao är passagerarunderlaget otillräckligt för två flygbolag, såvida inte Sas sätter in mindre flygplan eller färre frekvenser vilket de inte kommer att göra.
@Resenär
2018-10-21 14:44:02
SV: Vad gör Norwegian för fel
Du tror att marknaden ar stor nog for 2 flygbolag? Om sa hade varit fallet sa hade det varit stark konkurrens sedan lange mellan flera flygbolag.
Resenär
2018-10-21 00:27:14
@ @Resenär
Okej, jag skriver igen.
Det står vem som helst fritt att starta upp linjen ARN-SFT och konkurrera med SAS, något som Norwegian bevisligen inte klarade av.

Klart det är marknadsekonomi, eller menar du att ingen annan får starta upp linjen ARN-SFT?

Vad är det du inte riktigt förstår?

Om man inte klarar av det är det väl knappast Sas fel, eller?
Om Sas höjer nu höjer priserna till "allmänhetens nackdel", vilket du förutspår, så får väl Norwegian försöka konkurrera på SFT...eller någon annan operatör för den delen.



Som vanligt ett ogenomtänkt och okunnigt inlägg.
Trött
2018-10-20 20:29:35
SV: Vad gör Norwegian för fel
Kan du inte sluta med att skriva på rotvälska, och att i stället skriva på svenska Mr USA.
@Resenär
2018-10-20 18:09:04
SV: Vad gör Norwegian för fel
Markandsekonomi forusatter att det inte ar monopol.
sv Bengt
2018-10-19 16:29:43
SV: Vad gör Norwegian för fel
Ja du Bengt. Det kanske har med passagerarunderlaget att göra.
Du kan väl inte jämföra två städer, på det vis du gör.
Sv Bengt
2018-10-19 16:27:15
SV: Vad gör Norwegian för fel
Hur vet du att linjen är lönsam? Norwegian verkar inte själva vara så duktiga på att räkna på kostnaden eftersom de går med minusresultat.

De har nog inte förstått att linjen går med förlust.
Bengt
2018-10-19 12:36:55
SV: Vad gör Norwegian för fel
Hur kommer det sig att Norwegian klarar av att ha lönsamhet på linjen till Kiruna men inte på Skellefteå, det är ju samma konkurrens med SAS och andra vettiga resealternativ än flyg finns inte från norra Sverige.
Resenär
2018-10-19 11:49:21
@ @Sv @Norrlänning
"Nu has SAS monopol och de kan hoja priserna till allmanhetens nackdel. "

Vad är det du försöker säga? Har du hört talas om marknadsekonomi?
En biljett kostar exakt så mycket som resenärerna är villiga att betala och företag vill ta så mycket betalt som de kan för sina varor och tjänster.
Förväntar du dig att företag ska hålla så låga priser de kan till "allmänhetens fördel"?

Det står vem som helst fritt att starta upp linjen ARN-SFT och konkurrera med SAS, något som Norwegian bevisligen inte klarade av.
Dan
2018-10-19 09:32:23
SV: Vad gör Norwegian för fel
Sv @Sv @Norrlänning. Det finns inte underlag för två flygbolag på Skellefteå flygplats. Det är några bolag som försökt tidigare.
Att Norwegian skulle göra samma misstag är förvånande.

Norwegian hade bara halvfulla flygplan. De som flög med Norwegian var i huvudsak privatresor. Företagsresenärerna föredrog SAS vilket gav tillgång till Star Alliance hela linjenät.
@Sv @Norrlänning
2018-10-17 15:21:49
SV: Vad gör Norwegian för fel
SAS flyger med mindre flygplan pch flera flights om dan. Pa korta strackor ar antalet flights av stor betydelse. Hade Norwegian haft mindre flygplan an 189 satare och startat med 4-6 flights om dan skulle de ha tagit over marknaden fran SAS, men de hade inte mindre flygplan. Man kan undra vfr de startade den linjen overhuvudtaget. De kanske trodde att trafikunderlaget var avsevart storre an vad det ar. Nu has SAS monopol och de kan hoja priserna till allmanhetens nackdel.
Orolig
2018-10-16 18:55:51
SV: Vad gör Norwegian för fel
Flygbolaget Norwegian var en av tisdagens stora förlorare i Oslo, sedan Danske Bank nedgraderat aktien till sälj från köp.

Mäklarhuset räknar med att Norwegians eget kapital kommer att sjunka till under 1,5 miljarder norska kronor under det första kvartalet 2019, en nivå som utgör ett minimikrav i förhållande till bolagets existerande lånevillkor.

https://www.vafinans.se/aktier/nyheter/NORWEGIAN-FALLER-I-OSLO-EFTER-BRYSK-NEDGRADERING-FR%c3%85N-DANSKE-1027619910

Sv @Norrlänning
2018-10-16 18:32:57
SV: Vad gör Norwegian för fel
Varför startade man då flygningarna överhuvudtaget? SAS verkar inte ha några problem. Vi vill inte ha flygbolag som är som vindflöjel kommer och går. Det gagnar inte vi som bor här.
@Norrlänning
2018-10-16 16:22:17
SV: Vad gör Norwegian för fel
Inte tillrackligt med underlag for flygplan med 189 stolar. De kan anvanda flygplanen battre pa andra rutter.
@Pilot
2018-10-16 14:54:55
SV: Vad gör Norwegian för fel
Ingen är oersättlig. Inte ens piloter.
Pilot
2018-10-16 12:11:28
SV: Vad gör Norwegian för fel
Ja så är det, ändå är man ovilliga att justera upp löner. Personalkostnaderna är orsaker till SAIL. Denna kostnadsfrias får stora effekter på allt annat om piloterna väljer att inte flyga.
Norrlänning
2018-10-16 11:38:48
SV: Vad gör Norwegian för fel
Trots bränsleeffektivt flygplan slutar DY flyg på Skellefteå. Vad är det Norwegian gör fel?

SAS blir ensamma kvar på sträckan.

http://www.mynewsdesk.com/se/skelleftea-airport/pressreleases/norwegian-drar-in-flyglinjen-till-skellefteaa-2762721
Hejsan
2018-10-15 19:21:35
SV: Vad gör Norwegian för fel
Piloternas lön är väl en ganska oansenlig kostnad i jämförelse med alla andra kostnader såsom bränsle, flygplan, reservdelar, flygplatsavgifter osv ?
Puckelbro
2018-10-15 17:06:43
SV: Vad gör Norwegian för fel
En rolig grej med publika aktiebolag är att de är tvungna att regelbundet rapportera om sin verksamhet. Publikt. Vill man veta något om nyckeltal i ett publikt aktiebolag så finns det en hel del att hämta i dessa rapporter. T.ex kassaflöde...
&Slinkan
2018-10-15 14:27:32
SV: Vad gör Norwegian för fel
Får se i vår hur många av sas maskiner ivår flyger när piloterna anser att de ska ha 20 procent mer av kakan minst! Efter rekordresultat lär det väl finnas deg till både lön och bränsle. Blir en svår nöt att knäcka om man vill ha maskiner i lyften.
Pelle
2018-10-15 00:01:42
SV: Vad gör Norwegian för fel
Änne en domedags profet. Hur många har vi hört nu?
@Linkan
2018-10-14 22:27:24
SV: Vad gör Norwegian för fel
Hur vet du vad deras cashflow är just nu?
Linkan
2018-10-14 19:16:34
SV: Vad gör Norwegian för fel
Det spelat ingen roll att man flyger de bränslesnålaste flygplanen om inte intäkterna täcker kostnaden. Då blir det likviditetsbrist.

Ett bolag som flyger de mest bränsletörstiga flygplanen men lyckas ta så mycket betalt att det blir plus i kassan har inga problem.

Kan man inta ta så mycket betalt att kostnaderna täcks när man har de bränslesnålaste flygplanen då är slutet nära!

Cashflow
2018-10-14 18:34:01
SV: Vad gör Norwegian för fel
Sa hur ar det med kassaflodet egentligen da? Ar det verkligen sa illa som du vill paskina?
@Foliehatten
2018-10-14 15:10:08
SV: Vad gör Norwegian för fel
Norwegian flyger de mest branslesnala flygplan. De som inte gor det har annu storre problem med okande branslepriser.
Foliehatten
2018-10-13 15:55:15
SV: Vad gör Norwegian för fel
Vad Norwegian gör fel är att dom inte ser till att tjäna pengar,
Stora problem med cashflow pga ökade bränslekotnader
Sanning
2018-10-13 11:06:58
SV: Vad gör Norwegian för fel
Min point, är precis vad sa i mitt tidigare inlägg.
@Sanning
2018-10-12 22:55:11
SV: Vad gör Norwegian för fel
Vad ar din point? Om jag flyger via ORD sa tar det mig omkr 3 tmmar till ORD och omkr 8 timmar till Europa, totalt 11 timmar. Hemresan tar omkr en timme langre pga vindar. Antag att det tar 12 timmar hem och att jag har (3) 1 timmes flights i Europa. Sa en business trip blir 26 timmar i luften. Med omkr 200 business trips blir det totalt omkring 5200 timmar. So what?
Sanning
2018-10-11 10:50:47
SV: Vad gör Norwegian för fel
Misstänker att du är vårdslös med sanningen.
@Sanning
2018-10-10 16:24:49
SV: Vad gör Norwegian för fel
En businesstrip ar en roundtrip by definition, eftersom jag flyger tillbaka till USA. Antal flygtimmar bryr jag mig inte om, ibland flyger jag fran Chicago, ibland fran NewYork, eller andra stallen, beroende pa vad som passar bast till olika destinationer, eftersom jag helst undviker connecting flights i Europa, dar man ibland maste byta terminal. En business trip oftast inkluderar 3-4 lander dar jag anvander lokala bolag eller ICE (Deutsche Bahn) mellan FRA och HAM, tex. Sa det ar mera flygning an en enkel roundtrip over NordAtlanten.
Sanning
2018-10-08 14:34:18
SV: Vad gör Norwegian för fel
Med 200 "trips" över Nord Atlanten så innebär det ca 1200 timmar i luften. Någonstans skrev du flera hundra "roundtrips" över Nord Atlanten. Det skulle i så fall innebära minst 2400 timmar. (Varje leg. lågt räknat ca 6 timmar i genomsnitt.)
Låter som min tidigare kollega "Bandspelaren". Man skulle ju också tro, att om man ställt in flera viktiga "businessmöten" på grund av flygstrejk, så skulle iallafall jag notera det i min "businessdagbok".
Trött
2018-10-08 10:12:35
SV: Vad gör Norwegian för fel
Men det är ju det ju gör. Att hålla reda på alla flygbolag som strejkar, och vilken standard de har. Tror att du brister rent allmänt, i att vara konsekvent.
@Pilot
2018-10-07 19:27:54
SV: Vad gör Norwegian för fel
Enligt Primera var en orsak forsenade leveranser fran Airbus och dyr inhyrning av temporar kapacitet.
@sv Skattebetalare
2018-10-07 19:25:36
SV: Vad gör Norwegian för fel
Jag har over 200 business trips over NordAtlanten och har mycket viktigare saker att halla reda pa an problem med strejkande flygbolag for ett antal ar sedan och som jag helt undviker numera. Get a life!
Pilot
2018-10-07 03:17:38
SV: Vad gör Norwegian för fel
Så verkar ju inte vara fallet... fast å andra sidan, ta lite förluster då kunkrenter drabbas hårdare är inte heller en dum strategi. Primera gick omkull, vilka är näst. Wow? FI?
LHR resident
2018-10-06 18:46:25
SV: Vad gör Norwegian för fel
Varför kan vi inte prata om Delta's och BA's wildcat strikes? :)
@ Sv Skattebetalare
2018-10-06 17:53:59
SV: Vad gör Norwegian för fel
"Bra att du är nöjd med Norwegian. Jag kräver dock mer än vad DY kan erbjuda."

Jag tycker att det finns rum for forbattring i Norwegians Premium Class. Eftersom de endast har det pa 787, sa ar deras expansion into "full blown business class" kanske begransad till rutter dar de flyger 787, eftersom deras intra-Europe inte har business class och de inte har interline med andra bolag. Intra-Europe B/C ar mycket samre kvalitet an US Domestic first class, och inte avsevart battre an economy. Mina businesskontakter ar i Europeiska storstader vart jag kan flyga direkt fran USA och undvika intra-Euro B/C helt.

Norwegians 787 destinationer har manga multinationella foretag. Nagra exempel: Miami/Fort Lauderdale har 1100+ multinationella corporations, London har annu mera, och Boston, Chicago, Seattle, Los Angeles, New York, Montreal, etc, ar inte fy skam heller. Det finns tillrackligt med business traffic mellan London och Norwegians destinationer i America. En mindre uppgradering av deras Premium Class, nagot hogre priser och direkt marknadsforing till multinationella bolag ar allt som behovs. Traditionella business class tickets ar omkring 3 ggr sa dyra som Norwegians Premium Class sa Norwegian tjanar pa att hoja priserna medan multinationella bolag tjanar pa billigare flygbiljetter.
sv Skattebetalare
2018-10-06 17:34:24
SV: Vad gör Norwegian för fel
Du måste väl ändå kunna ange vilka datum du "drabbades". Annars är trovärdighet noll!!
@Sv Skattebetalare
2018-10-06 16:55:12
SV: Vad gör Norwegian för fel
Du snackar om interline agreements. Flygbolag behover inte vara med i en allians for interline agreements.
@Sv Skattebetalare
2018-10-06 16:22:41
SV: Vad gör Norwegian för fel
Jag kopierade ett antal lankar fran internet om wildcat strikes som drabbade mig och mina kolleger, men FT publicerade inte. Du kan googla sjalv.
@Pilot
2018-10-06 12:46:32
SV: Vad gör Norwegian för fel
Att ha hög kabinfaktor, när man är tvungen att sälja massor med biljetter med förlust är väl inget att skryta med.
Pilot
2018-10-06 09:43:13
SV: Vad gör Norwegian för fel
Tur att det finns andra bolag som du kan välja då. Kabinfaktorn visar att det finns en efterfrågan om norwegians biljetter med.
Sv Skattebetalare
2018-10-05 22:23:44
SV: Vad gör Norwegian för fel
Bra att du är nöjd med Norwegian. Jag kräver dock mer än vad DY kan erbjuda.
sv Skattebetalare
2018-10-05 17:00:04
SV: Vad gör Norwegian för fel
När fick du " cancellera, i sista stund, flera viktiga businessmoten pga wildcat strikes i CPH". Gärna ett datum, för att det ska vara trovärdigt.
@Norwegianlonghaul
2018-10-05 04:19:04
SV: Vad gör Norwegian för fel
De ganger jag har flugit med Norwegians 787 round trip till London har Premium Class varit 100% cabin faktor. Mycket bra cabin service pa alla mina flights.

Skattebetalare
Sv Skattebetalare
2018-10-04 22:41:12
SV: Vad gör Norwegian för fel
Vi i Europa har liten eller ingen nytta av Southwest. Om de är framgångsrika i USA är väl bra för ni som bor där men det gagnar inte oss som bor och verkar i Europa.

Det är stor skillnad på USA som är ett land och Europa som består av ett flertal länder.

Skall jag flyg till exempelvis Huston från Sverige (inte nödvändigtvis från Arlanda) väljer jag flygbolag som samarbetar så att jag på en och samma bokning har alla mina flighter. Det blir enkelt och smidigt.

Från min hemstad har Southwest inga flighter eller samarbetspartner de är därmed helt ointressanta! Varför skall jag krångla till mina resor?

Jag reser inte bara för att resa.

Jag vill ha enklast och möjliga resan utan att behöva bry mig om att ha olika bokningar där bagaget måste hämtas ut för varje delresa och checkas in igen.



Norwegianlonghaul
2018-10-04 18:25:23
SV: Vad gör Norwegian för fel
Jobbar som underleverantör åt Norwegian, kan utan att vara "norwegianfrälst" eller "sasfrälst" ärligen säga att ALLA flighter med Dreamliner ALLTID är knökfulla, om det är tjänsteresor eller inte låter jag vara osagt, men tomma flyg är det inte på longhaul, tvärtom.
@Sv Skattebetalare
2018-10-04 17:43:34
SV: Vad gör Norwegian för fel
Var namnde jag inom Europa? Alla mina inlagg var intercon dar Norwegian flyger 787 mellan stader med mycket business activity och med stora marknader.

Inom Europa ar helt annat. Business vill ha flera flights om dan. B737-800 med 189 stolar ar for stor for manga Europeiska marknader om man borjar flyga 5-6 flights om dan. I Tyskland, Italien och andra tatbefolkade lander med goda vagar och utvecklat snabbtagsnat kan det vara svart for flyget att konkurrera som det ar. Jag ska ge dig ett exempel fran Southwest i USA. Southwest ar formodligen varldens mest framgangsrika flygbolag, och numera det storsta inrikesbolaget med omkr 125 mill passagerare/ar. De flyger 737-700/800. Flottan ar 700+ flygplan och de har flera hundra 737 pa order. De oppnar inte en ny rutt savida det inte har trafik for minst 6 flights om dan. Biljettpriserna ar laga, de har inga interline agreements, inga lounges, ingen business class. Trots det ar omkring 50% av deras trafik business pax. Det dar med lounges och business class for korta inomEuropeiska flights kommer att sjalvdo sa snart en LCC borjar erbjuda tata frekvenser med laga priser.
Sv Skattebetalare
2018-10-04 15:39:29
SV: Vad gör Norwegian för fel
Norwegian saknar mycket för att bli framgångsrika för affärsflyg i Europa!

1) Man har för få destinationer man trafikerar.

2) Man har för få avgångar från ett flertal flygplatser. Endast en avgång per dag. Man kan således inte nyttja dem för ett affärsmöte på en annan ort utan att övernatta och spendera onödigt mycket tid borta från kontoret. Det blir dyrt med övernattning och förlorad arbetstid.

3) Man har ett mycket begränsat utbud av destinationer inom Europa och övriga världen.

4) Man saknar business class.

5) Trafikerar inte alla orter dagligen.

I Europa har vi liten eller ingen nytta av Amerikanska bolag när det gäller flygningar inom ett land eller inom Europa.

Affärsresenären kräver enkelhet.
Att flyga med olika bolag som saknar samarbete är inte effektivt.
@Sv Skattebetalare
2018-10-03 18:07:24
SV: Vad gör Norwegian för fel
Du snackar med en som var tvungen att cancellera, i sista stund, flera viktiga businessmoten pga wildcat strikes i CPH.....Inte f-n hade man nagon nytta av Star Alliance. Southwest Airlines i USA har inga agreements med andra bolag heller, men omkring 50% av deras trafik ar businesspax. Jag tippar att Norwegian blir mycket framgangsrik pa den fronten ocksa.
Sv Skattebetalare
2018-10-03 13:17:04
SV: Vad gör Norwegian för fel
"Ett mycket bra alternativ for business pax" säger du medan andra säger något helt annat!

Läste du inte:
"Den stora skilnaden mellan Norwegian och full servicebolagen är att Norwegian inte ingår i något samarbete i USA, därför stora problem om en avgång ställs in.
Därför är Norwegian long haul inte ett alternativ för flertalet affärsresenärer."
thomas
2018-10-03 13:13:59
SV: Vad gör Norwegian för fel
Jag har åkt mkt med DY, var tjänar bolaget pengar?
RIX förra veckan halvfullt båda vägarna, flygplanstypen är för stor för den marknaden, även STO OSL, inrikes etc alltid halvfullt max. Estonia air gick under, de körde med stora 737 för ett antal år sen dessa var max halvfulla på de flighter jag flög, ibland så lite som ett 20tal pax. Embraer bättre kabinfaktor, men för sent,
sen stats stödet.
allt blir dyrare med ett stort för marknaden plan, landningsavgifter debiteras efter max take off weight etc. fuelen mer personal ombord
@Foliehatten
2018-10-03 11:46:18
SV: Vad gör Norwegian för fel
Norwegian's Premium Class har mycket bredare stolar, avsevart storre seat pitch an SAS economy plus. Ett mycket bra alternativ for business pax.
Foliehatten
2018-10-03 08:31:31
SV: Vad gör Norwegian för fel
Har nyligen rest med Norwegian CPH-JFK på Norwegian premium. Det var helt okej flygningar, kan jämföras med SAS Plus , väldigt marginella skillnader mellan dessa två produkter när det gäller själva flygningen. Den stora skilnaden mellan Norwegian och full servicebolagen är att Norwegian inte ingår i något samarbete i USA, därför stora problem om en avgång ställs in.
Därför är Norwegian long haul inte ett alternativ för flertalet affärsresenärer.
Attjämföra Norwegian premium med SAS Business, som vissa gör, är bara löjligt ingenting annat.
Skattebetalare
2018-10-02 22:49:51
SV: Vad gör Norwegian för fel
Norwegian tar inte ut ett pris som täcker kostnaderna för verksamheten.
Deras totalpris är många gånger högre än bla. Lufthansa mflr. med alla tillägg men det hjälper inte.


Skattebetalare
2018-10-01 15:03:26
SV: Vad gör Norwegian för fel
Mycket lasvard artikkel:

https://www.forbes.com/sites/carriecoolidge/2018/02/16/norwegian-air-the-worlds-best-long-haul-low-cost-airline/#41a1a9262057
Skattebetalare
2018-09-30 20:14:45
SV: Vad gör Norwegian för fel
Medan de avundsjuka ser brister som inte finns.
Sv Skattebetalare
2018-09-29 23:52:16
SV: Vad gör Norwegian för fel
Den förälskade ser aldrig sin partners brister!

@Försäljaren
2018-09-29 15:09:11
SV: Vfr gor Norwegian inget fel?
Oroa dig inte. Mer an sjuhundra 787 flygs av 46 flygbolag idag. Nuvarande backlog ar nastan lika mycket. Flygplanet har nastan lika bra tillforlitlighet som varldsledande B777. Nojda passagerare och nojda flygbolag.

Försäljaren
2018-09-28 12:12:19
SV: Vad gör Norwegian för fel
Ett företag talar sällan negativt om de produkter de nyttjar/säljer!

Det är som att säga "Flyg inte med oss vi har dåliga krånglande flygplan". Tror ni att Norwegian någonsin skulle officiellt uttrycka sig på det viset?

@Revisorn
2018-09-28 08:50:04
SV: Vad gör Norwegian för fel
Nog har Norwegian ett längre tidsperspektiv än fem år. Kika på denna och se hur du tror de ställer sig till 787.

https://www.theicct.org/publications/transatlantic-airline-fuel-efficiency-ranking-2017
Revisorn
2018-09-27 22:21:05
SV: Vad gör Norwegian för fel
Problemen med RR är inte helt ur världen! Norwegian måste fortfarande nyttja inhyrd kapacitet.
Sedan har det satt sina spår i både ekonomi och kundnöjdhet. Båda dessa saker löser sig inte med ett trollspö!
Revisorn
2018-09-27 13:58:59
SV: Vad gör Norwegian för fel
RR har en fix som installeras och som tar hand om motorproblemen, sa det ar inget att snacka om langre.
sv Revisorn
2018-09-27 13:57:43
SV: Vad gör Norwegian för fel
PS. Du behöver inte referera till vad andra har skrivit. Det har vi redan läst DS.
sv Revisorn
2018-09-27 13:54:48
SV: Vad gör Norwegian för fel
Jag menar primärt att det är RR's problem. Det skapar iofs andra problem för Norwegian. Men RR står för kostnaderna!
Tenikern
2018-09-27 12:54:12
SV: Vad gör Norwegian för fel
"Det är inte Norwegians problem, om att RR's motorer inte uppfyller spec'en som de köpt motorerna på."

Du menar alltså att Norwegian inte haft några problem med felet på RR´s motorer.

DET ÄR VÄL ETT PROBLEM FÖR NORWEGIAN OM FLYGPLANEN INTE KAN ANVÄNDAS SOM VAR TÄNKT?

Lustigkurre....
SAS Forever
2018-09-27 12:35:57
SV: Vad gör Norwegian för fel
"Drömmen krossad ingen Dreamliner" ?? Vad menas med detta? :)
Revisorn
2018-09-26 22:40:47
SV: Vad gör Norwegian för fel
Sv Revisorn, och vad menar du med det?

Refererade endast till vad andra här på forumet sagt.

Klart är dock att Norwegian drog en nitlott!
Att vara bland de första och köpa något helt nytt är alltid en risk. Men det kan också vara en vinst lott.


sv Revisorn
2018-09-26 18:36:41
SV: Vad gör Norwegian för fel
Det är inte Norwegians problem, om att RR's motorer inte uppfyller spec'en som de köpt motorerna på. Det är ingen vettig människa, med kunskap om flygplansköp som påstår det. Endast amatörer!
@Revisorn
2018-09-26 12:58:11
SV: Vad gör Norwegian för fel
Jag flög nyligen tur-retur till London med Norwegians 787. En mycket behaglig flight med perfekt service. Inga drömmar krossade alls.
Revisorn
2018-09-26 07:34:38
SV: Vad gör Norwegian för fel
Fakta kvarstår, Norwegians B787 med RR motorer har stora problem.

En del säger att problemen är Boeings som tillverkat flygplanet och valt vilka motoralternativ som kan nyttjas.

Andra menar dock att problemet är Norwegians som valt det sämre alternativet.

Oavsett vem som nu skulle vara ansvarig för valet av motorer så har det drabbat Norwegian och deras kunder negativt. Detta även om man får viss kompensation för direkta utgifter.
Kunden som får åka med ett äldre flygplan får ingen kompensation. Drömmen krossad ingen Dreamliner.
@Sv Skattebetalare
2018-09-25 22:19:17
SV: Vad gör Norwegian för fel
Motortillverkaren ar ansvarig for konstruktion och garantier av motorerna och av kompensation till flygbolagen. Flygplantillverkaren ar inte ansvarig for eventuella motorproblem som kan dyka upp efter leverans. Om problem dyker upp fore leverans byter flygplantillverkaren motor och skickar problem-motorn tillbaka till motorfabriken.

Motortillverkaren gor alla motor och certifieringsprov for myndigheternas godkannande.

Flygplantillverkaren har ingen detaljerad insyn i motortillverkarens avancerade konstruktions eller analytiska processer eftersom de ar hogteknologiska affarshemligheter.

Flygplantillverkaren gor alla tester och prov for myndigheternas godkannande av flygplanet, men inga motorspecifika tester. Motorn ar redan certifierad och godkand for installation for den forsta flygningen med flygplanet.

Ar det klart nu?

Sv @sv Trött
2018-09-25 22:13:35
SV: Vad gör Norwegian för fel
Rent juridiskt har det stor betydelse.
Sv Skattebetalare
2018-09-25 18:18:42
SV: Vad gör Norwegian för fel
Sluta drömma, klart att flygplanstillverkare har ett ansvar. De har byggt och konstruerat ett flygplan med ett par motoralternativ.

Inget flygplan kan var luftvärdigt och godkänt utan att tillverkaren beslutat vilka motorer som skall/kan nyttjas.

Således har flygplanstillverkaren ett stort ansvar för helheten.


@Arkimedes
2018-09-25 17:53:46
SV: Vad gör Norwegian för fel
Skulle ha sagt att nar det galler cabin inredningar sa kan dessa installeras av andra foretag i branschen eller av flygbolaget, och att flygplan kan levereras med "tomma" cabiner fran flygplantillverkaren, som da har ingenting att gora med vad som installeras eller hur det installeras. Det ar en sak mellan tillverkaren av cabininredningen, installatoren och myndigheterna. Detta ar vanligt med VIP flygplan, men inte ovanligt med flygbolag.

Skattebetalare
@sv Trött
2018-09-25 17:36:39
SV: Vad gör Norwegian för fel
Jesus.............Har det någon betydelse?
Sv Trött
2018-09-25 14:46:49
SV: Vad gör Norwegian för fel
Vem ställer ut faktura på ett nytt Boeing flygplan?
Får du flera fakturor?

En från Boeing!
En från Motor tillverkaren!
En från leverantörerna av inredning!
OSV!

@Arkimedes
2018-09-25 14:23:47
SV: Vad gör Norwegian för fel
Kunden kan valja mellan motorvarianter som ar avsedda for flygplantypen ifraga och godkanda av myndigheterna. Det galler alla flygplan oberoende av vem som tillverkar flygplanet. Inte alla motortillverkare tillverkar motorer for alla flygplantyper eftersom konkurrensen ar stenhard, utveckling av nya motorer kostar miljarder med dollar och behovet kan vara minimalt som tex for A380, som de flesta bolag undviker.

Boeing anvander sig av 4 motortillverkare -- P&W, GE, CFMI och RR, men varken CFMI eller P&W har motorer som ar avsedda eller godkanda av myndigheterna for 787.

Varken Boeing eller Airbus designar motorer eller ar ansvariga for hur motorn uppfor sig efter installation pa flygplanet. Motortillverkaren certifierar sina motorer och far dem godkanda av myndigheterna, medan flygplantillverkaren certifierar flygplan+motor och far den kombinationen godkand av myndigheterna.

Flygplantillverkaren garanterar sin produkt, motortillverkaren garanterar sin, osv.
Om motorerna inte uppfor sig som garanterat sa ar endast motortillverkaren ansvarig for att losa problemet och kompensera flygbolaget.

Flygbolag som valde GE for sina 787 har inga problem med de som valde RR har.

Sa sluta med pastaenden att flygplantillverkaren ar ansvarig for motorproblem.

Skattebetalare
Trött
2018-09-25 13:31:30
SV: Vad gör Norwegian för fel
Förtydligande: Motortillverkarna är ansvariga för certifiering av sina motorer.
Trött
2018-09-25 12:21:10
SV: Vad gör Norwegian för fel
Då kanske någon av de föregående skribenterna, kan förklara varför RR står för kostnaderna. Underleverantörerna är ju ansvariga gentemot Boeing , likväl mot flygbolagen. Boeing har inget att göra med att motorerna är godkända. Däremot att flygplanet är typgodkänt med gällande motortyp.
Att jämföra med att köpa en Iphone, eller med att äga en pappstrut visar kunskapsnivån.
Sv Skattebetalare
2018-09-25 08:43:57
SV: Vad gör Norwegian för fel
"Sa Boeing har ingeting att gora med vilken motortyp som kunden valjer for sina 787."

Självklart har Boeing ett finger med i valet av motorer!

Boeing har ansvarar för att flygplanet är godkänt av myndigheterna (luftvärdigt) med två olika motoralternativ som kunden kan välja bland. Flygplanet skall vara uttestat med dessa alternativ.

Du kan inte välja vilka motorer som helst.

Äger själv ett flygplan och är mycket medveten om alla krav som finns från myndigheterna.
Arkimedes
2018-09-25 08:42:56
SV: Vad gör Norwegian för fel
Att Boeing inte har någonting att göra med motorval är en löjlig lögn. Sjävlklart så är det ju Boeing som har upphandlat VILKA motorer som är möjliga för kunden att "välja". De motorer som kunden kan välja(oftast bara 2 val) är det ju Boeing som har valt ut. Löjligt att du låtsas som att Boeing bara bygger ett flygplan och inte har någon som helst prat med motortillverkarna.

Så nej, kunden får inte fritt välja motor. Dem har ungefär lika mycket valfrihet som du har om du köper en iphone i antingen vit eller svart. En illusion av att du har ett val när det är Boeing som de facto valt åt dig.
@Urban
2018-09-24 21:23:51
SV: Vad gör Norwegian för fel
Jag tror inte du ver hur flygbolag koper motorer, inredning och flygplan. Jag anvander B787 som exempel. Boeing saljer flygplanet utan inredning och motorer. Inredning, stolar, galleys, lavs kommer fran underleverantorer som kunden diskuterar detaljer och priser med. 787 kan utrustas med RR eller GE motorer. Kunden diskuterar detaljer med motortillverkare och koper den motortyp som bast tillfredsstaller deras krav. Konkurrensen mellan motortillverkare ar mycket tuffare an mellan flygplantillverkare. Sa Boeing har ingeting att gora med vilken motortyp som kunden valjer for sina 787.

Skattebetalare
Jojo
2018-09-24 20:08:22
SV: Vad gör Norwegian för fel
Expansion... ja visst är det bra. Jag säger inte emot det. Inte heller att den som genomför en expansion kan tjäna mer pengar än vad man gjorde innan.

Men varför bestämmer sig då inte alla företag.i hela världen för att expandera och satsa mer? Jo, därför att det inte är givet att man lyckas. Dels ska man hitta en marknad och sen ska man också ha råd att ligga ute med det utgifter som det innebär.

Många här verkar ha en naiv inställning till det där med att expandera. Som om det inte finns något problem eller risk med det. Det gör det trist att diskutera fenomenet härinne.

Jag vet lika lite som någon annan om Norwegian klarar sin expansion. Men det skulle vara intressant att kunna problematisera kring frågan med andra som också är intresserade av flygbranschen.
Sv @Jojo
2018-09-24 18:13:27
SV: Vad gör Norwegian för fel
Frågan är om man har kapital att klara sig tills inkomsterna kommer. Då kanske någon annan ny spelare är inne och tar marknadsandelar.

Ryktet går att DY har problem med sina lånegivare. De börjar dra öronen åt sig!
sv Urban
2018-09-24 16:04:14
SV: Vad gör Norwegian för fel
Tror inte att du riktigt har hängt med. 787 har hög punktlighet. Motor problemen bekostas av RR.
Urban
2018-09-24 15:02:28
SV: Vad gör Norwegian för fel
Motorerna godkändes och såldes av Boeing. Klart att en leverantör måste ta ansvar för vad man levererar oavsett vem som tillverkat olika delar.
@Jojo
2018-09-24 13:34:00
SV: Vad gör Norwegian för fel
Oroa dig inte. Norwegian har expanderat otroligt snabbt och mycket. Det tar tid att jobba in nya linjer. Nar expansionen har avslappnat till "normala" nivaer kommer de att ga med bra vinst.
@Urban
2018-09-24 13:29:52
SV: Vad gör Norwegian för fel
Vad du sager ar urgamla nyheter och inte av intresse numera.Time to move on. Flygbolagen bryr sig inte om det och 787 ar det mest eftertraktade kommersiella flygplanet baserat pa bestallningar per tidsenhet. Det ar inte Boeing's fel att RR har motorproblem. RR hade motorproblem pa Airbus flygplan ocksa. Till skillnad fran alla andra kommersiella flygplan kan man byta motorvariant pa 787 efter leveransen. Som fran RR till GE eller tvartom. En stor fordel jmft med andra flygplan.
Pilot
2018-09-24 08:47:04
SV: Vad gör Norwegian för fel
Och A380 hade sprickor i vingen och stod på backen ett tag. A340 och nu även A380 blev inga succéer. Skulle man kalla det för felsatsningar av Airbus? Mycket dåligt av Airbus.
Urban
2018-09-23 22:36:45
SV: Vad gör Norwegian för fel
Sv Skattebetalare

Men flygförbudet strax efter introduktionen säger något helt annat.
Ett nytt flygplan som säljs utan att vara klart. Bränder och batteriproblem de kan man inte kalla en bra introduktion. Det var bara tur att inga människor skadades.

Mycket dåligt av Boeing, ett bolag med deras erfarenhet kan man tycka skulle gjort ett bättre jobb.

Norwegian led mycket av flygstoppet och nu är det motorproblemen som är största problemet. Mycket dåligt hanterat av Boeing.
Jojo
2018-09-23 21:08:18
SV: Vad gör Norwegian för fel
Det handlar inte om huruvida man flyger A330, A350, B787 eller liknande plan. Hemligheten ligger i att kunna få tillräckligt betalat för biljetterna.

Det är mycket prat om hur bränslesnåla Norwegians plan är. De har dessutom en mängd flygande personal i lågprisländer. Ändå går inte matematiken ihop.

Utmaningen - eller kanske förutsättningen för överlevnad - är att kunna ta mer betalt för biljetterna eller eventuella kringtjänster. Utifrån min bedömning kan Norwegian knappast kapa mer kostnader. Jämfört med många andra bolag har de redan bland de lägsta kostnaderna, endast slagna av Wizz och Ryan. Ändå går det inte runt.

Hur kan de lyckas öka biljettintäkterna?

2018-09-23 19:45:08
SV: Vad gör Norwegian för fel
Vilka av DY’s dreamliners står på backen nu? Fler än LNN och LNR?
@Urban
2018-09-23 18:20:48
SV: Vad gör Norwegian för fel
52 flygbolag flyger B787. Over 700 har levererats och tillforlitligheten (dispatch reliability) ar nastan lika hog som pa varldsledande B777. Mer an 1500 har bestallts och Boeing kommer att oka produktionstakten sa att bolagen kan fa flygplanen tidigare. Sa du har helt fel om B787.Det tillfalliga problemet ar med RR motorer, a andra sidan sa har Airbus gott om motorproblem ocksa.

Norwegian hade en bra vinst senaste kvartalet och nu nar deras exapnsionstakt har lugnat sig lite kommer de att visa solida vinster.
Urban
2018-09-22 20:39:22
SV: Vad gör Norwegian för fel
Vad gör Norwegian för fel som går med förlust.
Enligt experterna här på flygtorget har de alla förutsättningar till vinst. Nya flygplan bränslesnåla men mycket dyra och driftproblem. B787 ersätts av andra bolag och bla. A330 (riktigt bra flygplan).

Varför är det så mycket fel med Boeing 787??????

Gjorde Norwegian ett dåligt val B787 med flygförbud och krånglande motorer?

Det kanske gått bättre om Boeing hade levererat ett bra flygplan från början och inte ett halvfärdigt flygplan.

Amerikanska flygplan verkar ha tappat i kvalitet.



2018-09-22 17:14:06
SV: Vad gör Norwegian för fel
USA är ju ett praktexempel på demokrati. Hillary som ändå fick drygt 50% av rösterna har verkligen haft mycket att säga till om senaste två åren...
@Jeppe
2018-09-22 15:34:59
SV: Vad gör Norwegian för fel
"....eller skvallra i största allmänhet.." är helt OK.
Blue Moon
2018-09-22 14:40:26
SV: Vad gör Norwegian för fel
Betr FOX och orkanen -- visst var det ett helvete i dom omraden vid Atlantkusten dar orkanen slog till (aven nar den hade blivit nerklassad till Category 1), men FOX sa klart of tydligt vad de rapporterade fran. Jag blev aldrig missled. Volvos fabrik som ligger vid kusten i S. Carolina stangde, medan BMWs fabrik som ligger i nordvastra SC arbetade som vanligt. De hade inte ens stromavbrott.
@Svensk
2018-09-22 14:23:02
SV: Vad gör Norwegian för fel
Det finns manga bilar i USA som saljer battre an Volvo. Volvo ar ju en kinesisk bil numera.
Urban
2018-09-22 12:35:17
SV: Vad gör Norwegian för fel
Kommer Norwegian att kunna visa ett positivt resultat för helåret 2018 eller är det fortfarande förlust?
Suck
2018-09-22 10:38:51
SV: Vad gör Norwegian för fel
Blue Moon, förstår, men det fungerar inte så.
Med samma resonemang så kan man säga varför sammarbetade inte nuvarande regering med moderaterna som fick 23% förra valet. Jo, för de har för olika politik.
Det är dem som har störst regeringsunderlag som får bilda regering, det är demokrati.
Jeppe
2018-09-22 00:29:13
SV: Vad gör Norwegian för fel
Lägg ner hela den här tråden nu.
Det handlar inte ens om flyg längre så skärp er.
Så här dåliga är ni väl egentligen inte?
Sv @Svensk
2018-09-21 22:30:13
SV: Vad gör Norwegian för fel
Men Volvo säljer bra i USA. Man vill tydligen ha Volvo även om man inte behöver dem!

Många avstår också att flyga med Norwegian. Det beror tydligen på att den service/pris de har inte tilltalar de som ställer krav och har råd att betala för något bättre.
Blue Moon
2018-09-21 22:24:12
SV: Vad gör Norwegian för fel
@Sv Blue Moon

Det är korrekt vad du skriver om tullavgifter, men det är helt obegriplig att jordbruksprodukter är belagt med en hög avgift om man importerar från USA, dvs 11,9% och EU exporterar liknande produkter till USA som ligger på 4,8%. Det varierar kraftig på vilken produkt det gäller...

@T.rump

Nej, jag köper aldrig story från Fox News, CNN eller såna nyhetskanalerna eftersom dom är också manipulerande. Jag kan ge en bra mycket exampel, orkanen Florence passerade nyligen båda North Carolina och South Carolina och dom rapporterade så det såg ett helvete ut, men i verkligheten var det helt annorlunda och orkanen påverkade i en begränsat område och förstorade att det gäller hela två delstaterna... Många amerikaner var irriterande och kallas CNN, Fox News osv för "Fake News"....

@Suck

Om du ser till våra nordiska grannar så dom samarbetar med "invandringskritiska" partiet t.ex i Norge, Danmark och Finland. Bara i Sverige, där man har en blockvägg mot SD eftersom politikeliten vill leva på pengar, struntar i svenska folk. Se tex på Anne Lööf, hon tjänar mer i lön än statsminister Löfven så smygkorruption existerar i Sverige... Jag röstar inte på SD eftersom jag stödjer inte deras ideologi i flera ämnen. Men jag tycker att man ska släppa in ett parti som har 1,3 miljoner röster. Det gör inte i Riksdagen och demokrati existerar inte i Sverige.

@Pilot - Jag hoppas att du njuter av ett fint underhållande på flygforumet! ;-)

@Skattebetalare - Tyvärr, jantelag gäller för de flesta i Sverige som är för röda flaggor... Röda flaggor = en demokratur politik som pågår i Sverige.
@T. Rump
2018-09-21 18:23:19
SV: Vad gör Norwegian för fel
Det är möjligt att Fox News inte är bästa källan för att få opartisk info, men det är ju absolut inte CNN heller, eller ” våra”pk nyhets stationer SVT och TV4.
Skattebetalare
2018-09-21 16:46:17
SV: Vad gör Norwegian för fel
@ Blue Moon:

Bra kommentar, tack. Otroligt hur manga missledda det finns i sosseSverige.
Pilot
2018-09-21 16:45:51
SV: Vad gör Norwegian för fel
Blue Moon, bra nick. Fin öl det där. ;)
@Svensk
2018-09-21 16:40:17
SV: Vad gör Norwegian för fel
Och Amerikanare behover inte Volvo bilar.
Suck
2018-09-21 16:21:30
SV: Vad gör Norwegian för fel
Blue Moon, Om ett parti inte har samma åsikter varför skall de då tvingas samarbeta? Ingen har tidigare gnällt så mycket som SD-anhängarna nu gör. Olika partier har olika politik, det är demokrati. Moderaterna samarbetar inte med Vänsterpartiet, men du hör ingen gnälla om det, eller hur? Vi röstar demokratiskt här i Sverige och med det underlaget bildas en regering. Så ta av dig din offerkofta SD troll.

T. Rump
2018-09-21 13:58:21
@Blue Moon
Det du skriver är väldigt ostrukturerat och svårbegripligt.
Dock verkar det som att du, precis som signaturen Skattebetalare, inte riktigt inser skillnaden mellan fakta och alternative facts. Fox News är ingen bra källa för objektiv information...
Sv Blue Moon
2018-09-21 10:41:01
SV: Vad gör Norwegian för fel
Eftersom detta är ett flygforum kan vi börja med att man kan importera flygplan och flygplansdelar från USA utan att behöva betala Tull.

Badbyxor och TV ligger i topp när det gäller import tull. Inköp för under 1.500:- ink. frakt är helt tullbefriade. Medan för badbyxor dyrare än 1.500:- får man betala 12% tull.

Flygplan 0%
Datorer stationära, laptop, ipad 0% tull
Hårddisk 0%
Mobiltelefon 0%
Högtalaraggregat 1,1%
Vattenskoter 1,7%
Båt 2,7%
GPS 3,7%
Bildelar 4,5%
Snöskoter 5%
Elcyckel 6%
Badbyxor 12%
TV 14%
Blue Moon
2018-09-21 04:00:10
SV: Vad gör Norwegian för fel
@sv Skattebetalare

Du är inte påläst när du skriver såna faktor om USA. EU tar 10% i tullavgifter för importerade amerikanska bilar medan USA tar bara 2,5% för europeiska bilar... Det är orättvist enligt Trump och vill förändra så det ska vara rättvist....

Tro aldrig på svenska massmedier som Aftonbladet, Expressen, Dagen Nyheter osv eftersom dom är politiska manipulerande som styr tydligen av Riksdagen. Vi lever inte i ett demokratiskt land, snarare demokraturiskt! USA är ett demokratiskt land, det gör inte i Sverige. Titta tex på hur politiska partier vill hålla bort SD i Riksdagen... Man behöver inte säga mycket var Sverige ligger i politik.

Norwegian gynnar än SAS i den amerikanska marknaden eftersom dom flyger amerikanska Boeing-flygplan och skapade jobb åt amerikaner i Fort Lauderdale, New York och Los Angeles...

Jag håller med Skattebetalare oavsett vad alla kritiker vill säga om honom eftersom jag har bott i USA och vet hur det fungerar i samhället.
@trött
2018-09-20 22:52:12
SV: Vad gör Norwegian för fel
Norwegian har redan bas på Arlanda med personal som skattar i Sverige.
sc ABC
2018-09-20 21:44:00
SV: Vad gör Norwegian för fel
Du tycker/vet vad som är rätt - tillåt mig småle!!
Ekonom
2018-09-20 18:07:24
@@Sv Skattebetalare
Nej, det stämmer inte alls. Propaganda och fakta är inte samma sak, sorry.
Du har tyvärr lyssnat för mycket på alternative facts.
Trött
2018-09-20 16:34:15
SV: Vad gör Norwegian för fel
Norwegian har ansökt om ett svenskt AOC. Därmed blir de tvungna att anställa personal som skattar i Sverige. Sug på den Skattebetalare!
sv Skattebetalare
2018-09-20 16:31:29
SV: Vad gör Norwegian för fel
Det är nog snarare du som missförstått. Innan Trump startade sitt "tullkrig" så var inte biltullarna för amerikanska bilar högre än andra. Du är bortkollrad av den amerikanska propagandan, som påminner mycket om den tidigare sovjetpropagandan. Strafftullar är av ondo, vilket USA kommer att lära sig "the hard way"!
@ABC
2018-09-20 16:02:17
SV: Vad gör Norwegian för fel
Tja, Norwegian har mera trafik an SAS och flyger till flera destinationer, so what is your point?
Svensk
2018-09-20 14:45:46
SV: Vad gör Norwegian för fel
Sanningen är att Svensken inte behöver jänkarbilar.
ABC
2018-09-20 13:57:33
SV: Vad gör Norwegian för fel
Norwegian gör så gott de kan efter vad de själva tror är rätt. Tyvärr attraherar detta inte passagerare till att betala extra för att resa med dem. Deras konkurrent blir därmed alltid det flygbolag som vid tillfället tar tio kronor mindre för biljetten.
@Sv Skattebetalare
2018-09-20 12:43:49
SV: Vad gör Norwegian för fel
Du har missforstatt det helt. Det ar fraga om rattvisa tullar. EU, Kina och andra socialistiska lander strafftullar varor fran USA, vilket paverkar USAs produktion, GDP och handelsbalans negativt. Vfr har Sverige sa mycket hogre tullar pa Amerikanska bilar an vad USA har pa Volvo? Vfr har Kina skyhoga tullar pa Amerikanska produkter? Pres. Trump kommer att vinna till USAs fordel.

I ovrigt sa gor Norwegian helt ratt genom att anstalla personal fran lander med lagre skatter, lagre levnadskostnader och loner. Om de anstallde fran Skandinavien skulle de inte vara sa konkurrenskraftiga som de ar. Skandinaviens sossepolitik har helt forstort konkurrenskraften av dessa lander.
Sv Skattebetalare
2018-09-20 11:34:18
SV: Vad gör Norwegian för fel
Norwegian gör service av B787 i lågprisland.

Det är sånt som Trumph vill stoppa för Amerikanska bolag.

Med tullar mot länder som producerar billigt får ni som bor i USA betala ett högre pris för varor och tjänster. Det betyder att det blir sämre för dig som har ett jobb och bättre för den som idag är arbetslös i USA, som då kanske kan få ett jobb. Det kommer inte att gynna USA i längden.


@Sv Skattebetalare
2018-09-19 15:22:19
SV: Vad gör Norwegian för fel
Du vet inte hur lange "jag har varit med". Jag ar val medveten on vaxlingskursens historia. Vad du sager om Trump ar helt fel. Han ar inte fardig med tullavhandlingarna annu, men sa mycket ar klart att de kommer att gynna USA nar det ar slutforhandlat med Kina, EU, etc. Hittills har han gjort allt han lovade innan han blev vald, men det finns mycket kvar.
Sv Skattebetalare
2018-09-19 09:05:50
SV: Vad gör Norwegian för fel
Har varit med betydligt längre än du. Har även tidigare jobbat för ett företag i Provo.

I min ungdom var växlingskursen så att en dollar kostade 5,18 kronor. Sedan kom krisen i USA (även USA har haft kriser) Dollar kursen var nere i 3,60 Sek. Var då i Dallas och var mycket glad att jag hade min lön i Svenska kronor.

Trumph är på väg att fördyra för gemene man med sin tankar om tullhinder.

Idag är elektronik betydligt billigare i Sverige än USA.
Orolig
2018-09-19 07:00:54
SV: Vad gör Norwegian för fel
Hur skall Norwegian klara detta?

Brexit kommer att ge många flygbolag problem.
Utdrag från http://www.affarsresenaren.se/2018/09/18/h%C3%A5rd-brexit-p%C3%A5verkar-resandet-40518161

”De flesta bilaterala flygavtal kräver att flygbolag är MAJORITETSÄGDA i den marknad de opererar från. Bolag registrerade i Storbritannien kommer inte längre anses europeiska. Det i sin tur innebär att det blir svårt för brittiska flygbolag att behålla samma nätverk de i dag trafikerar.
Som vi vet bokas och säljs biljetter 12 månader i förväg, vilket innebär att det i dag säljs biljetter till flighter som inte helt säkert kommer att gå, till priser som inte säkrats.
Fram tills Brexit träder i kraft nästa år måste de brittiska myndigheterna följa EASA:s regelverk, men därefter är det oklart hur det blir. Då måste avtal och kontroller på plats för att säkra att Storbritannien fortsatt möter den standard som krävs för att flyga i Europa.”

@Sv Skattebetalare
2018-09-18 21:58:24
SV: Vad gör Norwegian för fel
Att USA har blivit dyrare for dig beror pa att den svenska kronan har tappat mycket i varde.

Jag har bott tillrackligt lange i USA och har manga business trips till Europa sa jag vet vad jag snackar om. Jag ar oerhort tacksam att jag bor och arbetar i USA, har bra inkomst, laga skatter och en levnadsstandard som jag aldrig skulle kunna ha i sosseSverige, dar arbete och utbildning inte lonar sig.
T. Rump
2018-09-18 15:42:38
@Skattebetalare
Nu vet jag ju inte om du driver politisk propaganda och hyllar idén om alternative facts eller om du helt enkelt bara är okunnig om landet du för närvarande bor i.

I princip allt du skriver är dock felaktigt om man ser till fakta.
Du får självklart tro att det är som du beskriver, vilket i så fall är aningen sorgligt.

Bara för att man upprepar något om och om igen så blir det därmed inte sant.
Det är förvisso en taktik som tillämpas av en president, diverse nyhetskanaler samt ca. 30% av amerikanerna (presidentens believers).

Resten av amerikanerna samt stora delar av övriga världen skrattar dock åt det.
(många amerikaner har iofs slutat skratta och är nu istället heligt förbannade)
Sv Skattebetalare
2018-09-18 15:01:18
SV: Vad gör Norwegian för fel
Om du är så lycklig över USA varför bryr du dig om Sverige och Europa?

Jag var i min ungdom lika blåögd som du men med åldern har mina vyer vidgats. Jag kan se både fördelar och nackdelar med både USA och Sverige. Min erfarenhet är dock att i längden vinner Sverige.

OBS! Har spenderat mycket tid i USA de senaste 40 åren. Nästa besök om drygt en månad. Det var bättre förr i USA elektronik var betydligt billigare. Nu är det mesta billigare i Sverige.

@T. Rump
2018-09-18 14:21:32
SV: Vad gör Norwegian för fel
Du har fel uppfattning om USA. Visst finns det korrupta delstater som CA och IL pga sossepolitiken, men de ar undantag. Betr sjukvard sa finns det en federal lag som foreskriver att inget sjukhus far neka behandling till behovande och varje delstat har Medicaid for dem som behover ekonomisk hjalp for sjukvard. Sa alla har sjukvard, och inte som i sosseSverige dar alla har forsakring men ingen har acceptabel sjukvard.

Betr brottslighet sa har Malmoe storre brottslighet an New York, bara som ett exempel.

Betr dina andra klagomal pa USA sa ar viss statistik missledande och tar inte hansyn till den allmanna levnadsstandarden. Det ar battre att vara "fattig" i USA an i Skandinavien.
T. Rump
2018-09-18 14:05:04
@@Skattebetalare
...och större andel fattiga, större andel utan sjukvård, större andel missbrukare och större andel utslagna.


Fast det bryr ju inte du dig om...
@Sv Skattebetalare
2018-09-17 22:34:17
SV: Vad gör Norwegian för fel
Nae, jag ar i USA pga lagre skatter, lagre levnadskostnader, avsevart hogre levnadsstandard, och battre service overallt.
Skattebetalare
2018-09-17 22:29:12
SV: Vad gör Norwegian för fel
Resten av varlden bryr sig inte om Skandinaviens vansinniga skatter, hoga levnadskostnader och loner och onodigt langa semestrar vilket resulterar i lag produktivitet. Det ar Skandinaviens eget lilla problem och som gor dem svaga pa internationella marknader och som gynnar Kina. Norwegian ar smart, har insett detta och anstaller personal fran lander med lagre skatter, kostnader och loner. Om jag vore chef for Norwegian skulle jag gora likadant. Av samma anledning har SAS nu SAIL plus lagkostnadsbolag fran andra lander som flyger SAS flights, Volvo har en stor fabrik i USA, i samma delstat som BMW har sin storsta fabrik. Bara nagra exempel som visar hur jobben exporteras.
Micke
2018-09-17 21:11:21
SV: Vad gör Norwegian för fel
Du måste jämföra Norwegian skandinaviska avtal och SAS skandinaviska avtal. Förra löneförhandlingen ökade de längst ner och högst upp med ca 17-18% på Norwegian och ca 3% på sas. Tror slutlönerna ligger snarlikt men på botten av skalan är det stora skillnader.
Sv Skattebetalare
2018-09-17 18:18:32
SV: Vad gör Norwegian för fel
Billig personal från annat land. Är det därför du är anställd i USA?
Sv Micke
2018-09-17 18:15:41
SV: Vad gör Norwegian för fel
Det du säger 20% skillnad det tror jag inte på. Lönekostnaden på SAS är högre än på DY om man räknar med de pensionsförmåner som SAS betalar. SAS betalar således bättre än DY totalt med direkt lön och pensionsförmåner mm.

Det var bl.a av den anledningen som DY piloter strejkade.

Micke
2018-09-17 16:34:25
SV: Vad gör Norwegian för fel
Visst kan det vara så. Dyra piloter går i pension. Men den befintliga kåren ska upp med 20%. Äventyret med City Jet men framför allt SAIL misslyckande på mig att småle. :) bevisligen är det svårt att rekrytera billigt till dessa bolag. Vill man har kvar SAIL eller går det ens? Behovet av piloter ökar allt efter pensionsavgångarna, då måste de börja betala marknadslönerna. 20% för att komma ikapp ex Norwegian som också är i behov av piloter. Går sas kalkyler ihop med alla plan i luften?
Skattebetalare
2018-09-17 14:21:13
SV: Vad gör Norwegian för fel
Norwegian har gjort ett fantastiskt jobb att expandera som de har gjort. Tanken med olika AOC och anstallning av flygande personal fran lander med lagre kostnader var genialiskt. Skandinavien ar bland de hogst beskattade lander med hoga levnadskostnader och hoga loner och det vore ett katasrofalt misstag att anstalla personal fran dessa lander, isynnerhet om man vill vara ett lagprisbolag. Det vore dodsstoten direkt.

Jag ar inte orolig alls for Norwegian. RR motorproblem kommer att losas, och en eventuell lagkonjuktur kommer att skada Norwegian mindre an alla hogkostnadsbolag som kampar med overlevnad aven i goda tider.

@Sv Skattebetalare
2018-09-17 14:07:15
SV: Vad gör Norwegian för fel
Betr Norrland: Smastader i odemarken skapar inte tillrackligt med trafik att det lonar sig att flyga med sa stora flygplan som 737-8MAX (189 saten) och tillrackligt hog frekvens for att vara konkurrenskraftig med mindre flygplan. Kabinfaktorn sannolikt blev lagre an onskvart. Sen antar jag att den idiotiska flygskatten hade negativ inverkan ocksa. Norwegian gor ratt att dra ner narvaron i Norrland och anvanda sina flygplan pa rutter med hogre kabinbelaggning. Alternativt kunde de skaffa sig 737-7MAX, som skulle passa Norrland battre, men fragan ar om det ar vart det. Norwegian har en mycket stark konkurrenskraft och det finns tillrackligt med rutter dar de kan anvanda 737-8MAX med stor framgang.

Skattebetalare
@Micke
2018-09-17 14:04:51
SV: Vad gör Norwegian för fel
Man kan mycket väl flyga på två AOC. Det är bara det att du får köra simtesterna på bägge AOC'na. Det innebär dubbelt så många simtester. Inte ovanligt man gör så på Primera.
Sv Micke
2018-09-17 11:21:37
SV: Vad gör Norwegian för fel
Pensionsavgångar gynnar väl SAS! Dyra äldre piloter ersätts med billigare yngre piloter.

Har på flygtorget har det tidigare skrivits om att SAS piloter varit dyra!
Micke
2018-09-17 09:54:26
SV: Vad gör Norwegian för fel
Norwegian drivs av norrmän med ömma tår och det har kostat norwegian mycket pengar. Man vill helt enkelt inte lyssna på andra utan testa sin egen väg. De var banbrytande med olika AOC och detta hetta att NAI var ett krav för att finansiera flygmaskiner. (Cape town) Att flytta besättningar mellan AOCn kostar massor och är en mardröm för planeringen då man inte kan flyga på mer än ett AOC.
Sen kom NUK. Copy paste... Nu ska det mesta på svenska AOC, lägligt när stora boomen är över och cape town inte lika viktigt.

Man har länge bråkat med fack och försvårat kollektivavtal utanför Skandinavien. Det har lett till flera somrar med pilotbrist då,piloter började gå tillbaka till FR samt vägrad sälja fridagar. Det ledde till massvis med inhyrt. En sommar var det nio olika bolag som flög 737 produktion. Sommarn 2018 var nästa alla avtal på plats och därmed inte alls samma pilotbrist.

Teknikstrul med Boeing sen dag ett. När typen i sig började bli inkörd kom strulet med RR. Dessa nu tre inhyrda bolag bekostas av Boeing, men den högre bränslenotan får DY stå för.

Norwegian överraskarmed positiva resultat nu senast trots efter den stora expansionen. De har insett att en pilotbrist är på g. De har sin egen flygskola på plats. Kollektivavtal på lats och snart de flest piloterna under ett och samma AOC. Får man bara ordning på RR så finns goda förutsättningar för positiva resultat. Enbrasklapp med Argentina. Får se om an kan unfka vissa fallgropar eller om man ska uppfinna hjulet på nytt igen.

Sas visar goda resultat med väntar stora pensionsavgångar. Nästa avtal måste lönerna upp 20% enligt deras piloter. Flera hundra piloter ska samtidigt rekryteras. Ska de ha kvar SAIL och City jet? Samtidigt ska long hal flottan förnyas och mer småbussar ska finansieras.

Jag måste säga att notergian står bättre rustade för framtiden enligt min mening, oavsett vem som flyger på Norrland.
Undrande
2018-09-17 08:58:38
SV: Vad gör Norwegian för fel
Är det problemen med deras Boeing flygplan som hindrar att de tjänar pengar?

"Norwegian har i dagsläget tre långlinjemaskiner inhyrda för att klara en del trafiken i samband med teknik på ordinarie Dreamliners. Det är Wamos, EuroAtlantic och Privilege Style som flyger trafiken med en blandning av Airbus A330 och Boeing 777."
Replik
2018-09-16 21:18:34
SV: Vad gör Norwegian för fel
Som ni ser i rubriken så handlar denna tråd om Norwegian... inte om något annat bolag.

Teorin om expansion som ett tecken på framgång är inte helt fel tycker jag. Visst är det ett imponerande arbete som skett i Norwegian. Trots detta så är det helt central att också (någon gång) tjäna pengar.

Det vore intressant att höra någon bedömare (och inte någon Norwegian-hatare på flygtorget) säga vad som händer om de inte lyckas göra några helårsvinster innan nästa lågkonjuktur inträffar.
Kan de klara en lågkonjuktur i Europa med det egna kapital de har nu?
Sv Skattebetalare
2018-09-16 20:28:01
SV: Vad gör Norwegian för fel
Varför drar man ner på trafiken till Norrland!
Kan det vara så att man inte klarar konkurrensen med SAS trots att man har nya bränslesnåla flygplan?

Vad gör Norwegian för fel??

Ingen här på forumet tycks kunna svara, utan hänvisar enbart till andra flygbolag.

Om andra flygbolag kan flyga men inte Norwegian då måste man ha misslyckats på något sätt eller hur?
@Per
2018-09-16 15:46:35
SV: Vad gör Norwegian för fel
Det kommer ligga SAS i fatet. Piloterna kommer att kräva 20% löneökning eftersom de blev blåsta förra vändan. De vet vad Norwegian fick mm. SAS vägrar sluta med SAIL och city jet trots lönebrist, förlåt pilotbrist på dessa bolag. Blir svårt att argumentera ekonomi i förhandlingarna så vinsten äts upp i strejken nästa år.
Skattebetalare
2018-09-16 14:51:28
SV: Vad gör Norwegian för fel
Norwegian gor ingenting fel. Ni som klagar borde istallet saga vad de borde gora.
Sv Anders
2018-09-16 09:14:26
SV: Vad gör Norwegian för fel
Vad jag hört är att Norwegian sålt/avyttrat flygplan. Är det vad som tillfälligt förbättrat resultatet?
Per
2018-09-16 08:41:30
SV: Vad gör Norwegian för fel
SAS årsresultat kommer att bli bra. SAS har brutet räkenskapsår om ni inte visste.
Anders
2018-09-16 05:41:03
SV: Vad gör Norwegian för fel
Norwegian har visat positiva resultat nu två månader i följd EFTER den största expansionen. Där faller lite teorin på att Norwegian måste hela tiden expandera för att klara sig. Nästa steg är ett svenskt AOC för att flyga österut. Om det blir över Sibirien eller Alaska återstår att se.

Sas är ett intressant kaptitel. De visar rekordvinster men ned övervägande strejkhot i april. Lönerna måste upp 20% om man ska följa Norwegian och deras nya avtal. Ska sas fortsätta med SAIL och city jet? De är i starkt behov av piloter. Facken mobiliserar, nästa förhandling blir en hård kamp. Jag kommer att ha mina popcorn redo. :)
@ sv Crew
2018-09-16 00:20:08
SV: Vad gör Norwegian för fel
Vanta tills nasta kvartal och arsresultat.
Dan
2018-09-15 23:19:57
SV: Vad gör Norwegian för fel
Ingen har givit någon bra förklaring varför Norwegian med nya bränslesnåla flygplan inte gör bättre resultat än SAS med gamla bränsletörstiga flygplan.

Finns ingen bra förklaring?

Är nya flygplan för dyra trots mindre bränsleförbrukning? Är det stor kapitalkostnad som är problemet för Norwegian eller är deras kunder inte villiga betala vad det kostar?

Sv Crew
2018-09-15 18:36:51
SV: Vad gör Norwegian för fel
SAS delivered one of the strongest results in SAS’ history, with earnings before tax of SEK 2 billion. The underlying earnings were more than SEK 0.1 billion higher than last year despite an increase of SEK 0.5 billion in jet fuel costs as well as SEK 0.1 billion in unforeseen
costs in connection with operational challenges during the summer.

Inga problem för SAS med intäkter och vinst!
sv Linkan
2018-09-15 15:16:34
SV: Vad gör Norwegian för fel
Och?
Skattebetalare
2018-09-15 15:01:14
SV: Vad gör Norwegian för fel
De senaste 10 aren har SAS haft flera ar med forluster an Norwegian......sa oroa er inte for Norwegian. De ar mera kapabla att skapa nya marknader an de flesta andra flygbolag.
Sv Anders
2018-09-15 13:51:32
SV: Vad gör Norwegian för fel
Jag fungerade också för ett par år sedan att köpa Norwegian man avstod.

DY blir kanske som Lehman Brothers ingen trodde att de var på avgrundens kant men helt plötsligt rasade allt.
go big or go home
2018-09-15 13:08:12
SV: Vad gör Norwegian för fel
Som både kjos och o'leary med flera säger så kommer många bolag att försvinna och bara några få stora finns kvar. Norwegian satsar för fullt. Vinna eller försvinna.
Anders
2018-09-15 11:14:29
SV: Vad gör Norwegian för fel
Ja vad sägs om expansion? September 2002 gav alla konkurrenter Norwegian 30 dagar till konkurs. För några år sedan funderade BK på att köpa SAS men avstod. 2018 expanderar man med 40%...
Sv Crew
2018-09-15 09:30:19
SV: Vad gör Norwegian för fel
På vilket sätt är de framgångsrika?
Är det inte syvende och sist vinst som avgör hur framgångsrik man är?
Vilka faktorer kan man annars räkna med?
Andreas
2018-09-15 09:06:10
SV: Vad gör Norwegian för fel
Svar till Crew: Du får nog läsa på lite. Alla flygbolag med existensberättigande gör stora vinster just nu.

Hur kommer det rimligen att gå för de flygbolag som inte gör vinst under högkonjunktur när lågkonjunkturen kommer?
Crew
2018-09-15 02:17:10
SV: Vad gör Norwegian för fel
Finns inget flygbolag som gör vinst numer.
Norwegian ska alltid bli ”hackkycklingen”Vilket är synd då dom är mest framgångsrika!
Linkan
2018-09-14 22:21:42
SV: Vad gör Norwegian för fel
Vi har företagsavtal med SAS våra resor faktureras efter att alla flygningar i bokningen avslutats. Inga förskottsbetalningar.

Har Norwegian något liknande?
Puckelbro
2018-09-14 22:09:30
SV: Vad gör Norwegian för fel
Skuldsättningen är för hög. För att klara sina lån måste de hela tiden öka omsättningen. I praktiken skjuter de problemen framför sig genom att låna från morgondagen. Hittills har det funkat pga av att de lyckats skapa intäkter genom försäljning men hur många flygplansleveranser/bankaktier/bränsleoptioner kommer de behöva dra iväg för att hålla sig flytande på sikt?

Och expansionen? Det verkar ju som att man hela tiden rör sig mot mindre och mindre intäktspotential i expanderandet. Har ni t.ex koll på Argentinas ekonomi?
@Sv Anders
2018-09-14 21:06:11
SV: Vad gör Norwegian för fel
Alla flygbolag saljer biljetter till framtida resor. Norwegain ar inget undantag. Nu nar deras expansion har lugnat sig kommer de att visa bra resultat. Med nya branslesnala 787 och 737 MAX och laga personalkostnader kan de halla biljettpriserna nere och skapa nya marknader battre an nagon annan.
Sv Anders
2018-09-14 18:17:35
SV: Vad gör Norwegian för fel
Är inte risken stor att 40% expansion blir för mycket, klarar man verkligen det?

Det måste sätta djupa spår i ekonomin.

Nu säljer man biljetter för framtida resor. Vad händer när expansionen avstannar? Får man då inte ökad brist i kassan? Man har redan förbrukat kapitalet tidigare.

För en lekman känns detta lite osäkert.
Anders
2018-09-14 17:43:03
SV: Vad gör Norwegian för fel
2018 expanderar bolaget med 40%, finns det någon med sitt sinnes fulla bruk som tror att de gör vinst då?
Skattebetalare
2018-09-14 17:34:26
SV: Vad gör Norwegian för fel
De gor ingenting fel. Expansion kostar men ger bra utdelning. Det galler att utveckla/inarbeta nya marknader snabbare an konkurrenterna.
Run DMC
2018-09-14 17:12:42
SV: Vad gör Norwegian för fel
Vem har sagt att de vill ha ett positivt resultat, det kallas företagsstruktur.
sv Dan
2018-09-14 16:51:08
SV: Vad gör Norwegian för fel
Norwegian gör inga fel. De expanderar för framtiden. De största ägarna är med på den strategien , oavsett vad DY hatarna tycker/tror!
Expan
2018-09-14 16:17:10
SV: Vad gör Norwegian för fel
Expansion kostar
 

Tillbaka

Air BP
BAM
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev