Tråden startades av: Dracula  2018-09-16 16:56:31
Nordicas piloter 

Hej där,

Som de flesta vet flyger flera underentreprenörer åt SAS, däribland CityJet och Nordica.

Jag har flugit med båda och varit kanske mer nöjd med CityJet, men har en fråga som egentligen rör Nordica.

Nordica flög jag i economy från WAW - CPH för ett år sedan.

Jag vet att flera piloter är från LOT som egentligen inte skulle få jobba kvar av olika skäl på bolaget men hur ser det ut, finns det även piloter från gamla Estonian air också?

Vad vet vi om underhållet på deras CRJ-maskiner är det ok?
En pilot gjorde, när Nordica var nytt, en jättetabbe på WAW och höll på att missa banan då han kom in alldeles för offset på sin approach.

I övrigt är komforten och flygkänslan mycket bra i CRJ'n. Berätta gärna hur den uppför sig i turbulens då jag vet att Belavias CRJ-200 inte är speciellt kul just i detta avseende?!.

Jag hade nämligen tänkt pendla, men utesluter helt ATR av olika skäl.

Vill ju gärna flyga SK eftersom jag samlar poäng.

Berätta gärna eller dela med dig.

Tack,

//Dracula.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@Flygarn
2018-09-30 19:44:14
SV: Nordicas piloter
Bara för att en flygplats inte tillåter visuals betyder det inte att folk kan komma snett. VOR-inflygningar är ju vanligtvis offset med minst nån grad eller två. I WAW är dom offset mellan 3 till 5 grader, inflygningen till 29 med högst, på just då 5. Är det då väder runt minima och lite turbulens alternativt en dåligt flugen approach så är det ju inte otänkbart att komma in med 10 graders offset. Sen var inte trådskaparn så supertydlig med vad han menar ”nästan hände” vid den här approachen. Han kanske kom in offset och sen t.ex. pga vindupphållning höll på att missta 33 med 29, vem vet.
@DC-10
2018-09-25 18:03:30
SV: Nordicas piloter
" Men man sideslippar inte för att komensera dålig position på LOC."

Det har jag aldrig sagt. Enda sideslip som jag anvande var vid decrab vid X-wind landing och engine-out. Du kanske vet att sideslip om det ar gjort ratt, reducerar VMCA.
@DC-10
2018-09-24 14:59:21
SV: Nordicas piloter
Du sade:
"Man "sideslippar" inte med bakåtsvepta vingar."

Du har aldrig flygit riktiga flygplan, den saken ar saker. Tror du att sidrodret ar endast for engine out?
DC-10
2018-09-23 21:23:35
SV: Nordicas piloter
Du har inte landat ett plan i verkligheten. Men det har jag!
Självklart kompenserar man vid touch down. Men man sideslippar inte för att komensera dålig position på LOC. 11000 timmar på L1011,DC-10,DC-8-70 och B727. Teori är en sak, verkligheten något annat.
FY
Dracula
2018-09-23 19:38:43
SV: Nordicas piloter
...Och för mig som inte är pilot men väl "garerobsflygare" så är jag mycket intresserad att veta om ni har flygit CRJ-200 som i detta fall? Är den att jämföra med Embraer 170 som jag också flugit?

Jag har flugit CRJ 700 i moderate turbulence.

//Drucula
@DC-10
2018-09-23 17:39:31
SV: Nordicas piloter
Du har aldrig landat ett flygplan i verkligheten. Under de-crab fore touchdown ar flygplanet i sideslip. Ju starkare X-wind component desto storre sideslip och aileron input. Vid 35 kt X-wind component kan flygplanets crab angle (utan sideslip) vara omkring 15 grader. Ingen vettig pilot landar flygplanet utan decrab. Max crab vid touchdown ar typiskt 4-6 grader, resten ar sideslip.

Skattebetalare
Skattebetalare
2018-09-22 22:59:24
SV: Nordicas piloter
Jag menade att swept wings har hogre Clbeta som resulterar i hogre rolling moment vid sideslip och kraver kraftigare skevroderkontroll.
DC-10
2018-09-22 21:46:26
SV: Nordicas piloter
Man "sideslippar" inte med bakåtsvepta vingar. Grundkurs ett för CPL piloter!
Funkar kanske i en PC simulator i USA.
Skattebetalare
2018-09-22 15:04:08
SV: Nordicas piloter
"Ja en CRJ har en tunn vingprofil, och bakåtsvepta vingar och blir sådels känslig för sidvind.."

Ar inte alla flygplan kansliga for sidvind? Bakatsvepta vingar resulterar i hogre Clbeta vid sideslip under decrab och storre skevroder kompensering, men vad har tunn vingprofil med saken att gora?
Flygarn
2018-09-20 19:13:20
SV: Nordicas piloter
Drakula.

Måste dementera en del av dina påståenden.

Det finns inte en enda pilot på Nordica som har jobbat på LOT.

Det finns en hel del gamla piloter från Estonian Air vilket är helt naturligt då Nordica ägs av den Estniska staten. (Regional Jet som är produktionsbolaget i koncernen ägs till 51% av Estniska staten och 49% av LOT, den polska staten)

Då Nordica anställer hela tiden, tom besättningar för bas i Sverige (Flygtorget platsannons) så finns det crew från många länder i Europa.

När Estonian Air gick i KK så blir det då ganska naturligt att de piloter som förlorade sitt jobb börjar på Nordica.

Dock krävs det fler än Estniska piloter, då Estonian air hade en flotta på ca 4-6 plan i slutet och Nordica har väl ca 18 plan.

Underhåll av maskiner görs av olika organisationer beroende på vilket underhåll, Line eller Tungt, alla såklart godkända av EASA, och följer regelverk precis som alla andra.

Precis som SAS skickar sina kärror till Tallinn eller Hong Kong tex för underhåll.

Oavsett om du flyger med Nordica, Cityjet, SAS, LOT så är de alla EASA godkända, och även IOSA som är ännu högre standard, samt att SAS, LOT, Nordica även har minst initial godkännande av CARA standard som är ytterligare en högre standard (Luft Hansa)



Tabbe på WAW, tror jag knappast på, WAW tillåter inte några visuella inflygningar utan det är ILS eller RNAV eller Non P aproach, och vi som flyger vet vad detta innebär, så tror du hört något tokigt ryktesväg oavsett vilket bolag det gäller. Kanske någon lokalt fått VIS men 99% Instrument Aproach.


Spelar nog ingen roll om det är Belavias eller någon annans bolags CRJ hur de uppför sig.

Ja en CRJ har en tunn vingprofil, och bakåtsvepta vingar och blir sådels känslig för sidvind bl, sen för de som inte flyger ett flygplan själv har nog väldigt svårt att kunna känna eller uttala sig för hur det känns och flyga. Det beror ju på vilket tillfälle du flyger, vad det är för väder och vind.

Skall du pendla mellan WAW-CPH så kommer du med största chans åka ett LOT plan, EMB eller B73 då Nordica inte opererar denna linje, antar att de behöver mer kapacitet då båda flygplanen har fler säten (Ja inte E170)

För övrigt så såg jag att Nordica gjorde flight med CRJ för SAS ARN-RIX förra veckan. Antar det har att göra med att CJ inte har tillräckligt med crew, precis som hela denna sommar.
Dracula
2018-09-18 21:41:29
SV: Nordicas piloter
Tack för både bra och roliga svar ! Till saken hör att jag faktiskt bott i Rumäniens inland.

Vidare är det mest tekniskt på just CRJ hag är intresserad av. Någon som vet?

//Dracula
Bertil
2018-09-16 21:32:47
SV: Nordicas piloter
Nordica flyger ATR åt SAS. Annars flyger de CRJ åt LOT. För att komplicera det har Nordica en av SAS gamla CRJ900 som har kvar målningen och inredningen men flyger åt LOT. Logon är borta med fenan är blå och motorerna röda.
Hur Bolaget är och rent tekniskt vet jag inte, men antar att det är bra, LOT har varit med i branschen i ganska många år,
globehunter
2018-09-16 19:49:32
SV: Nordicas piloter
Hej Dracula ...flyg med Tarom istället...lol!
Andreas
2018-09-16 19:41:34
SV: Nordicas piloter
Jag är inte helt säker på att jag förstår ditt inlägg, men Nordica flyger ATR i CPH för SAS. Det är bara tillfälligt de har en CRJ som flyger för SAS också. Mer troligt är alltså att du kommer att flyga CityJet.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev