Tråden startades av: Lars Andersson  2018-09-21 21:39:17
Norwegian gör inget fel 
Stabila inkomster.
Modern flåtta.
Dreamliners.
Många nya linjer.
Skicklig ledning.
Svaga konkurenter.
Inga kanselleringar.

Allt talar för och inte emot.

Frågor på det?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@sv Folieh
2018-10-29 20:59:51
SV: Norwegian gör inget fel
Precis som på Norwegians Economy Flex.
Sv Foliehatten
2018-10-29 18:17:59
SV: Norwegian gör inget fel
Du kan flyga med SAS i ekonomi och ha biljetter där du får full återbetalning om du avbokar. Har själv erfarenhet, avbokade en långflygning i ekonomi och fick all pengar i retur.

Har du företagsavtal betalar du först efter avslutad flygning.
@Foliehatten
2018-10-29 15:05:31
SV: Norwegian gör inget fel
Visst, många flyger med Ryanair och Norwegian för att spara pengar åt företaget.
Foliehatten
2018-10-29 12:57:27
SV: Norwegian gör inget fel
@sv Skattebetalare. Vem är det som säger att affärsresenärer inte reser på economy, i alla fall inom Europa.Det stämmer absolut inte.
@Sv Skattebetalare
2018-10-28 14:10:41
SV: Norwegian gör inget fel
SAS är inte ett affärsresebolag i första hand. Inget flygbolag är. De flesta stolar som säljs är ekonomiklass.
C klass
2018-10-28 12:35:08
SV: Norwegian gör inget fel
Synd att sas går mer och mer mot ett LCC bolag.
Sv Skattebetalare
2018-10-27 23:47:49
SV: Norwegian gör inget fel
Alla biljetter vi köper av SAS betalas först efter flygningen utförts. Biljetterna går att avboka och ingen kostnad faktureras.
SAS är ett affärsresebolag i första hand.

Norwegian är i förstahand ett bolag för privatresor.

@Sv Skattebetalare
2018-10-27 16:12:23
SV: Norwegian gör inget fel
Ditt avtal tillhor undantagen. Den stora majoriteten av alla flygbiljetter kops och betalas i forskott. Pa de billigaste biljetterna far man betala extra (som 600 SEK pa SAS domestic) om man vill andra pa bookningen och det ar inte alls ovanligt att man inte far pengarna tillbaka om man cancellerar, aven i business class. Det finns olika varianter beroende pa typ av biljett.
KK
2018-10-27 13:47:26
SV: Norwegian gör inget fel
@Skattebetalare
Ja vi får väl se hur det blir, intressant om Norwegian har råd med att lugna ner expansionen nästa år,
Hoppas det går bra för Norwegian, annars kommer bara skitbolag som Ryanair och tar över
Sv Skattebetalare
2018-10-27 10:24:12
SV: Norwegian gör inget fel
"Alla flygbolag saljer biljetter langt innan avresedagen eller innan en ny linje startas."

Detta påstående är endast delvis sant.

När jag flyger med SAS i tjänsten betalar jag först efter hemkomst. Med företagsavtal slipper man betala i förskott.

DY har inga sådana avtal vad jag vet.
@Dan
2018-10-27 02:24:52
SV: Norwegian gör inget fel
' Man säljer biljetter innan en linje startats och får därigenom in kapital.'

Alla flygbolag saljer biljetter langt innan avresedagen eller innan en ny linje startas.
Skattebetalare
2018-10-26 01:25:53
SV: Norwegian gör inget fel
http://atwonline.com/airline-financials/norwegian-3q-net-profit-18-slows-down-growth

Long-haul LCC Norwegian Air Shuttle warned that high oil prices and a strong dollar would affect the entire aviation industry as it reported a third-quarter net profit of NOK1.3 billion ($156 million), up 18% compared to NOK1.1 billion in the year-ago quarter.

3Q vinst pa 1.3 miljarder NOK ar ungefar som jag vantade mig. Inte fy skam. Det blir annu battre nasta ar nar deras expansion har lugnat sig lite och marknaderna har blivit battre inarbetade. Med laga kostnader och effektiva flygplan kommer de att bli en cash generator.
DC-10
2018-10-25 17:50:15
SV: Norwegian gör inget fel
@Dan Vilka förluster försöker de att dölja? Kraxa på tillsammans med alla andra olyckskorpar.
@Dan
2018-10-20 15:59:58
SV: Norwegian gör inget fel
Ja din teori faller ju på att Norwegian nyligen oväntat rapporterade vinster. Detta just Aegter en expansion på 40%.
sv Dan
2018-10-19 16:33:20
SV: Norwegian gör inget fel
Ingen bank har rekommenderat sälj av DY aktier. Just idag rekommenderas köp av aktiemäklare.
Dan
2018-10-19 09:47:51
SV: Norwegian gör inget fel
Fråga är väl snarast om DY expanderar stort för att dölja verkliga förluster (större minus). Man säljer biljetter innan en linje startats och får därigenom in kapital. Stark expansion kan vara ett sätt att dölja verklig kris.
@Dan
2018-10-18 20:22:17
SV: Norwegian gör inget fel
Om bolaget expanderar 40% detta år, finns det någon vettig människa som tror på vinst även samma år?
Dan
2018-10-17 17:58:45
SV: Norwegian gör inget fel
Det enda felet med Norwegian är att de inte tjänar pengar i tillräcklig omfattning.

Nu har banken rekommenderat att man skall sälja sina aktier i Norwegian!

J. Hoffa
2018-10-17 17:43:33
@ @J. Hoffa
"De som verklgen vet vad de snackar om och har personlig erfarenhet av tidszoner har inga som helst problem med varken EASAs eller FAAs regler betr max flygtid eller min viloperioder. Dessa regler har utarbetats över en lång period och är baserade på vetenskapliga undersökningar av kvalificerade forskare. Men vi begriper mycket väl vfr du attackerar FTL och viloperioder. Det har inget med jetlag att göra."

Jösses vilket svammel.


För övrigt är det alltid bra att läsa igenom en tråd först.
Åtminstone jag har inte diskuterat jetlag överhuvudtaget. Problemet är och förblir brist på sömn beroende på korta viloperioder och störd dygnsrytm över tiden.
(Jetlag och tidszoner är däremot något av ett favoritämne för en viss skattebetalare.)
@J. Hoffa
2018-10-17 15:04:59
SV: Norwegian gör inget fel
De som verklgen vet vad de snackar om och har personlig erfarenhet av tidszoner har inga som helst problem med varken EASAs eller FAAs regler betr max flygtid eller min viloperioder. Dessa regler har utarbetats över en lång period och är baserade på vetenskapliga undersökningar av kvalificerade forskare. Men vi begriper mycket väl vfr du attackerar FTL och viloperioder. Det har inget med jetlag att göra.
J. Hoffa
2018-10-16 21:31:50
@ @J. Hoffa
Den som är något sånär insatt vet att EASA gick tvärs emot de flesta vetenskapliga undersökningarna inom området.

Vidare är FAAs regler i flera avseenden betydligt mer restriktiva.
Skattebetalare
2018-10-16 18:04:23
SV: Norwegian gör inget fel
Norwegians website visar att de flyger Miami-Martinique i December, omkr 3.5 timmars flight. Nagon som vet om det ar 737 eller 787? Jag tippar 737.
@J.Hoffa
2018-10-16 15:03:16
SV: Norwegian gör inget fel
Jetlag, etc, är ingen orsak, men en "ursäkt" för att arbeta mindre för samma lön. Min viloperioder och max flygtid är väl definierade av EASA och FAA och baserade på vetenskapliga undersökningar.
@hoffa
2018-10-16 12:08:05
SV: Norwegian gör inget fel
Glygbolagen måste ändå förhålla sig till FTL. Kanna som att det är FTL man ska börja rikta fokus på inte bolagen...
@J. Hoffa
2018-10-16 10:39:11
SV: Norwegian gör inget fel
Menar du att EASA och FAA vet mindre än du?
Pilot
2018-10-15 23:37:09
SV: Norwegian gör inget fel
Flight time limitations.
J. Hoffa
2018-10-15 23:29:43
@ @Hoffa
Flygbolagen kortar successivt viloperioder och minskar bemanning. Det är allmänt känt i branschen.
Den som tror att myndigheternas ramverk säkerställer att flight crew inte drabbas av fatigue är både naiv och oinsatt.
@ @Hoffa
2018-10-15 18:30:29
SV: Norwegian gör inget fel
FTL?
Per L
2018-10-14 12:52:09
SV: Norwegian gör inget fel
Uselt kassaflöde!
@Hoffa
2018-10-13 23:05:48
SV: Norwegian gör inget fel
FTL sätter ramverket för vilotider. Inget som flygbolag förkortat.
@J.Hoffa
2018-10-13 22:44:25
SV: Norwegian gör inget fel
Var tror du pengarna kommer fran for hotelrum, mat, underhallning, etc?
sv @J.Hoffa
2018-10-13 18:36:51
SV: Norwegian gör inget fel
Vadå på passagerarnas bekostnad? Vänligen förklara.
@J.Hoffa
2018-10-13 14:07:34
SV: Norwegian gör inget fel
Taskigt att du inte längre har 2-3 dagars lay-over i BKK.....för "vila" på passagerarnas bekostnad.
J. Hoffa
2018-10-13 04:39:36
SV: Norwegian gör inget fel
"Myndigheterna har inte förkortat viloperioderna."

Är det någon som har påstått det?


Flygbolagen förkortar däremot viloperioderna vilket är det som är av intresse.
Den som tror att myndigheternas ramverk säkerställer att flight crew inte drabbas av fatigue är både naiv och oinsatt.
@J.Hoffa
2018-10-12 22:03:38
SV: Norwegian gör inget fel
Myndigheterna har inte förkortat viloperioderna. Sluta ljuga.

EASAFAA
@J.Hoffa
2018-10-12 22:00:51
SV: Norwegian gör inget fel
Snacka om svammel.
@Skattebetalare
2018-10-12 10:41:00
SV: Norwegian gör inget fel
Saxat från FT's artikel angående Singapore Airlines ULR:

"Besättningen ombord, det är fyra piloter som avlöser varandra på flightdeck medan de 13 i kabinen har sammanlagt fyra timmars rast under flygningen, har två dagar ledigt innan och tre dagar ledigt väl framme i New York innan returflygningen. Om det räcker för att kompensera det dussinet tidszoner som passeras, återstår att se".
J. Hoffa
2018-10-10 17:30:08
@Skattebetalare
Precis som tidigare svingar du vilt och osakligt.

Du kan inte låta bli att blanda in formuleringar om individer som inte "vill vila" på avsedda viloperioder.
Vad har det med saken att göra?
Det är ju lika dumt som att hävda att det finns kirurger som väljer att vara vakna hemma på sin ledighet hela natten innan de ska operera. Det är obra.
Eller varför inte att det finns affärsresenärer som bara kollar på film och krökar, istället för att vila på sina "business trips över 10 tidszoner", så att gör ett uselt jobb när de möter sina affärspartners. Det är inte heller bra.
Dock saknar dessa exempel relevans när vi diskuterar arbetsvillkor och vila.


"Time zones och jet-lag ar inget nytt."

Det som är nytt är att viloperioderna mellan arbetspassen generellt blir kortare och kortare, något som innebär att återhämtningen påverkas menligt.


"De som ar overkansliga for tidsskillnader och inte kan, eller vill, vila sig pa avsedda viloperioder ar olampliga och aventyrar flygsakerheten."

Det där med överkänslighet eller inte är ditt eget fabulerande, det är inte fråga om det. Problemet är sömnbrist beroende på korta viloperioder och störd dygnsrytm över tiden. Den som är insatt i branschen vet att det hamnar under begreppet "human factors".


"Flygplan som 777, 747 och 787 har speciella crew rests som erbjuder besattningarna mer vila under flighten..."

Nej ,fel igen. Crew bunks erbjuder högre kvalitet på vilan, inte mer vila - en timme är fortfarande en timme.
(För övrigt har all flyg som används för LH crew bunks om flygbolaget väljer att utrusta sina flygplan med sådana.)


"...har man dubbla besattningar."

Haha, vilket önsketänkande. Max tjänstgöringstid styrs av myndighetsbestämmelser och besättningar dimensioneras utifrån det i kombination med kraven på servicenivån för kabinbesättning specifikt.


"T.o.m SAS har 3 piloter och kanske extra cabin crew pa sina relativt korta flights."

Givetvis fel detta också. De har tre piloter endast på de destinationer där blocktiden så kräver utifrån myndigheternas krav. Alltså inte på USAs östkust eller på Peking.
Inte heller har de extra cabin crew.


Du fortsätter att tydligt visa att det är en hel del du faktiskt inte har en susning om men det är givetvis helt ok att man inte har koll på allt här i livet.
Däremot är det synd att du basunerar ut allt det du tror som fakta eftersom det eventuellt kan finnas någon enstaka individ som faktiskt tror att det stämmer.
Dina inlägg framstår mer och mer som oseriösa och osakliga. Sorry.


"I ovrigt vet du inget om business trips over 10 tidszoner och vad det innebar."

Klart jag vet och det är för övrigt helt ointressant och irrelevant för det som diskuteras här.
Man äter och sover utifrån vad som passar en själv bäst och så kommer man fram utvilad och kan arbeta. Vad är det som är så märkvärdigt med det?
sv@Boeing
2018-10-10 15:54:55
SV: Norwegian gör inget fel
"och kanske extra cabin crew " Vet du eller gissar/tror du det?
Boeing
2018-10-10 15:49:05
SV: Norwegian gör inget fel
Att man har med extra piloter är inget nytt. Men besättning består inte bara av cockpit crew, utan även CC's upplysningsvis. Dubbel kabinbesättning - knappast, möjligen förstärkt
Ange gärna något bolag som har dubbel kabinbesättningen.
@Flygande
2018-10-10 15:25:40
SV: Norwegian gör inget fel
Vilka flygtider snackar du om? 8-10 timmar?
@Boeing
2018-10-10 15:23:41
SV: Norwegian gör inget fel
Det finns routes dar flygtiden ar upp till 18 timmar dar man har 4 piloter och dubbel cabin crew. T.o.m SAS har 3 piloter och kanske extra cabin crew pa sina relativt korta flights.
Trött
2018-10-10 10:19:49
SV: Norwegian gör inget fel
"I ovrigt vet du inget om business trips over 10 tidszoner och vad det innebar."
Enligt dig ingenting.
Boeing
2018-10-10 10:17:54
SV: Norwegian gör inget fel
Har aldrig hört talas om, att man har dubbla besättningar på något bolag.
Rena fantasier!
Flygande
2018-10-10 09:25:19
SV: Norwegian gör inget fel
Det är längden på serveringen som styr längden på vilan och inte vilken typ av CCRC som finns ombord.
Då vi måste vila i skift så blir det sällan mer än 1 timmes vila, att bolag skulle ha dubbla besättningar för att personalen skulle få mer vila känns som ren fantasi.
@J. Hoffa
2018-10-10 03:33:26
SV: Norwegian gör inget fel
Time zones och jet-lag ar inget nytt. Vfr gor du stor affar av det nu? De som ar overkansliga for tidsskillnader och inte kan, eller vill, vila sig pa avsedda viloperioder ar olampliga och aventyrar flygsakerheten. Flygplan som 777, 747 och 787 har speciella crew rests som erbjuder besattningarna mer vila under flighten an tidigare och pa langa flights har man dubbla besattningar. Visste du inte det? Vet du vad du snackar om?

I ovrigt vet du inget om business trips over 10 tidszoner och vad det innebar.
J. Hoffa
2018-10-08 18:49:14
@Skattebetalare
Dina osammanhängande inlägg är som vanligt inkonsekventa och ologiska. Sorry.

Det du inte riktigt tycks förstå är att passagerare sover när de vill och hur länge de vill under en flygresa.
Personalen ombord jobbar under denna resa och kan endast vila kortare perioder under samma resa.
Personalen jobbar så vecka efter vecka, månad efter månad - effekterna av det har du inte en susning om.

Att du i ditt jobb har mycket kontakt med flygande personal hjälper ju föga.
Du har helt enkelt varken kunskap eller erfarenhet för att sakligt kunna föra diskussioner inom området sömnbrist beroende på korta viloperioder och störd dygnsrytm över tiden. Just face it.



Dina resor är i ärlighetens namn synnerligen ointressanta och det är massor av människor som reser i jobbet.
Business class existerar just för att folk ska komma fram utvilade och kunna jobba, alla gör det. Vad är det du försöker säga?


Sen lallar du på om festande och gud vet vad vilket givetvis är helt irrelevant.
Vad gäller affärsresenärer finns det vissa som festar ordentligt istf för att vila. Jag har sett det med egna ögon. Och sen finns det affärsresenärer som behover 10 timmars sömn medan andra klarar sig bra på 6 timmar.
Rätt ointressant det också.



För övrigt har du ingen aning om vad jag har eller inte har erfarenhet av.
Jag har inte heller någon aning om vad du har erfarenhet av, däremot har jag en god aning om vad du hävdar att du har erfarenhet av.
Working class hero
2018-10-08 18:34:11
SV: Norwegian gör inget fel
What a hero!! Fixar allt, utan att jetlag påverkar honom. Undrar vilka resultaten är efter alla dessa viktiga "business meetings"?
@J.Hoffa
2018-10-08 16:57:16
SV: Norwegian gör inget fel
Du vet inte vad du snackar om. Som exempel din kommentar om jet-lag:

"Alla vet ju att samtliga människor påverkas av detta.
De allra flesta vet även att det är brist på sömn beroende på korta viloperioder och störd dygnsrytm över tiden som är det stora problemet."

Alla paverkas, men i hogst olika grad. Det finns manniskor som inte ens tal 1 timmes tidsskillnad, som nar man vrider klockan pa varen och hosten. Tidszoner ar inget nytt, men du gor stor affar av det. Man kan undra vad dina motiv ar.

Mina business trips har tagit mig over 10 tidszoner sa jag vet mycket val vad det ar fraga om. Jag har inga problem med att sova nar jag behover sa effekten av tidszoner ar minimal. I mitt jobb har jag mycket kontakt med flygande personal. Manga som flyger langlinjer och utnyttjar viloperioderna for vila, har inga problem. Sen finns vissa som inte tal tidsskillnader alls, och det finns vissa som festar ordentligt istf att vila. Jag har sett det med egna ogon. Och sen finns de som behover 10 timmars somn medan andra klarar sig bra pa 6 timmar.

De som har problem med tidskillnader och inte kan/vill vila pa avsedda viloperioder ar olampliga som flygpersonal eftersom de aventyrar flygsakerheten.

Dessutom har du ingen erfarenhet av business trips dar man efter en 10+timmars flygning har affarsmoten ibland samma eftermiddag (om flygplanet anlander pa morgonen). Businessmoten pa dan, affarsmiddagar pa kvallen och sedan telefon eller internet kontakt pa natten med huvudkontoret som ar pa andra sidan planeten. Samma sak nasta dag. En businesstrip kan omfatta flera lander innan jag flyger hem och gar till jobbet dan after ankomsten. Ibland har jag svangt forbi kontoret pa vag hem fran flygplatsen. No big deal.
J. Hoffa
2018-10-07 22:13:07
@Skattebetalare
"Om man inte ar nojd med sitt jobb, oberoende av vad det ar, sa brukar normala manniskor soka jobb pa nagot annat foretag."

Det där är ett ointelligent standardargument för att försvara dåliga arbetsvillkor och det har använts överallt i alla tider.


"De som har enorma problem med jet lag ar olampliga for langflygningar over manga tidszoner, osv."

Jaha, så det är de med enorma problem vi pratar om nu alltså?
Tidigare har du ju skrivit att anställningskraven måste förbättras så att de som stressas av tidsskillnader inte får jobb som flygande personal.
Alla vet ju att samtliga människor påverkas av detta.
De allra flesta vet även att det är brist på sömn beroende på korta viloperioder och störd dygnsrytm över tiden som är det stora problemet.

(Den som sover i första/business klass på dessa resor har i vanlig ordning givetvis mycket liten insikt inom detta problemområde)


...och hur var det nu med Foliehattens frågeställning?
Förespråkar du "management by fear" som tycks bli mer och mer förhärskande inom flygbranschen?
Du kanske till och med har några insiktsfulla tankar om hur sådant ledarskap påverkar flygsäkerhet?
@Foliehatten
2018-10-07 19:03:06
SV: Norwegian gör inget fel
Om man inte ar nojd med sitt jobb, oberoende av vad det ar, sa brukar normala manniskor soka jobb pa nagot annat foretag. Jag har sjalv gjort det.

Sen finns det folk som kan ha helt fel uppfattning om jobb. De som vantar sig att jobba kontorstid med kaffepauser och langa luncher, definitivt inte passar som flygande personal. De som har enorma problem med jet lag ar olampliga for langflygningar over manga tidszoner, osv.
Foliehatten
2018-10-07 10:33:07
SV: Norwegian gör inget fel
@ Skattebetalare. Du skriver nånstans att inte alla är lämpade för att jobba inom flyget, betyder det att om man vill ha hygglig lön och arbetsvilkor, då är man enligt dig inte lämpad för att jobba i flygbranschen. Förespråker du också management by fear, som på Ryanair, Emirates, Turkish Airlines, Qatar Airways, Etihad, m. fl.
DaGL
2018-10-07 00:10:13
SV: Norwegian gör inget fel
Till Skattebetaleren och andra okunniga

För att få Svenska tecken när du skriver så gör du följande;
Å = alt. 142
Ä = alt. 143
Ö = alt. 153
Små bokstäver:
å = alt. 134
ä = alt. 132
ö = alt. 148

Eftersom jag själv bor utomlands så vet jag att man lär sig ASCII koderna ganska snabbt. Det går också bra att googla:-D
@Foliehatten
2018-10-06 20:17:35
SV: Norwegian gör inget fel
Du sa att ALLA flygbolag hade problem. Visst,men det ar en enorm skillnad mellan flygbolagen. Det finns bolag som har hog tillforlitlighet och har aldrig strejkat, och det finns bolag med manga cancelleringar pga tekniska problem, vilda fackforeningar eller oformaga att schedulera besattningar. Det galler att flyga med de basta och undvika de samsta.
Sanningen
2018-10-06 20:00:42
SV: Norwegian gör inget fel
I ett företag hade vi en kollega vi kallade bandspelaren. Han skarvade och ljög om han hade flugit mer, än var som var möjligt i hans ålder. Han påstod dock aldrig, att han flugit flera hundra "buisiness trips" över Nord Atlanten.
Volvoanställd
2018-10-06 18:48:03
SV: Norwegian gör inget fel
Den här tråden blir bara roligare och roligare.
Foliehatten
2018-10-06 18:01:33
SV: Norwegian gör inget fel
@Skattebetalare, Ja och vad vill du komma fram till med ditt inlägg?
@Foliehatten
2018-10-06 16:52:11
SV: Norwegian gör inget fel
Dispatch reliability och cancellations varierar otroligt mycket mellan flygbolag for samma typ av flygplan. Det beror pa manga faktorer som jag inte vill ga in pa, for att sedan bli personligen attackerad av dem som inte har nagon erfarenhet inom branschen. Samma galler for strejker -- ju fler militanta fack ett bolag har desto mera strejkande ar det, inklusive wildcat strikes som staller till ett helvete for den resande publiken.

Eftersom det finns manga bra bolag att valja pa sa finns det ingen anledning att flyga med bolag som har usel tillforlitlighet eller ovana att strejka vid forsta tillfalle.

I mitt jobb har jag tillgang till dispatch reliability, cancellation rates och operativa data for alla flygplantyper som anvands idag. Jag har ocksa information som jamfor alla flygbolag som flyger samma typ av flygplan. Sa det ar enkelt for mig och mina kolleger att valja bra bolag och undvika daliga. Av naturliga skal ar denna information "Company Limited" och inte for allman konsumption eller for obehoriga.
@Trött
2018-10-06 16:37:31
SV: Norwegian gör inget fel
Det ar inte mitt problem.....
Trött2
2018-10-06 11:49:45
SV: Norwegian gör inget fel
@Trött halleluja på det...
Trött
2018-10-06 11:17:46
SV: Norwegian gör inget fel
Det är bara Skattebetalare som vet och kan. Vi andra får väl sälla oss till de mindre vetande. "Debatten" blir mer och mer pinsam, så länge experten i USA fortsätter med sina inlägg.
Foliehatten
2018-10-06 09:55:13
SV: Norwegian gör inget fel
@ Skattebetalare Klart att det gäller att nyttja flygbolag som det går att lita på, men ALLA flygbolag kan få tekniska problem, ALLA flygbolag kan drabbas av strejkande. BA, LH, AF har alla haft stora problem med strejkande crew,senaste åren nu är det Ryanair som är hårt drabbad. Tack o lov flyger dom inte inter cont. . Därför är det viktigaste för mig att det går att snabbt och smidigt att boka om vid cancelleringar, som frekvent långlinje resenär vet jag mycket väl vad som är viktigast Bra businessclass är viktigt för mig också.
So let’s agree to disagree....
@Foliehatten
2018-10-06 03:13:28
SV: Norwegian gör inget fel
Jag har flera hundra business trips over NordAtlanten och har Frequent Flyer medlemskap i DL, AA och BA, sa jag tror jag vet vad jag snackar om. Hade SAS Eurobonus en gang i tiden men efter alla strejker i CPH som kullkastade vara planer slutade vi med SAS, medan vi har inte haft nagra problem med DL, AA eller BA. Vad du sager ar inte det viktigste. Det viktigaste ar ett bolag man kan lita pa, flygplan med hog tillforlitlighet, kortaste flygtider, bolag som inte strejkar vid varenda tillfalle, bolag som inte tappar bort incheckat bagage, bolag som har bekvam first/business class inredning och snabb personlig service. Southwest, tex, har 50% business traffic och inga interline eller alliansmedlemskap. Medan Icelandair har interline agreements, de tillhor ingen allians, men har bra business traffic. Sa vad du sager stammer inte.
sv Skattebetalare
2018-10-05 13:17:16
SV: Norwegian gör inget fel
Du vinner inget på förminska andra skribenter. Det du svamlar om är inte i Norwegians intresse/affärsidé.
Foliehatten
2018-10-05 12:48:14
SV: Norwegian gör inget fel
Skattebetalare har tydligen inte en susning om vad som är viktigast för affärsresenärer, nämligen back up ifall nånting går snett, ombokning till allians partners m.v. Norwegian är känt för att fullständigt strunta i kunderna när något händer.
pf
2018-10-05 10:26:15
SV: Norwegian gör inget fel
Skattebetalare, du må legge til det som er Norwegians store achilleshel, ved uregelmessigheter booker de ikke direkte om de reisende til andre, og de er ikke med i en allianse som til en viss grad gir denne tryggheten.

Ja, jeg er tilhenger av Norwegian, men her har kritikerne et stort poeng.

Jeg tror businessreisende må føle denne sikkerheten, og at det er (heter det på svenskt) "småforetagere" som i hovedsak vil søk til Norwegian Premium.
@Skattebetalare
2018-10-05 06:44:20
SV: Norwegian gör inget fel
Vilken LCC är det som har denna ”hybrid”-service?
Skattebetalare
2018-10-05 03:51:36
SV: Norwegian gör inget fel
Ni tycks inte ha ett hum om marginala kostnader utan jamfor Norwegian med hogkostnadsbolag. Norwegian kan enkelt erbjuda precis samma business class standard som hogkostnadsbolag for mindre an halva priset. Fragan ar hur mycket extra tror ni en business class passagerare ar villig at betala for lounges och porslin om de hade valmojligheter? Om jag vill ata god mat pa fint porslin och dricka gott vin till, inte f-n vantar jag mig det i business eller first class, utan gar till en restaurang recommenderad av Michelin Guide, med full meny och bra vinkallare och inte begransat urval som i business eller first.

Det finns LCC som tjanar grova pengar pa "hybrid" service, och Norwegian skulle ocksa kunna det pa langlinjerna dar de flyger 787. De har redan lounges pa atskilliga flygplaster och Fast Track for Premium Class pax. En mindre uppgradering av cabin servicen och installation av sleeper seats ar allt som behovs. De kunde hoja priset mer an tillrackligt men fortfarande vara avsevart billigare an hogkostnads bolagen. Kombinerat med detta ska de ocksa direct marknadsfora den uppgraderade Premium Class till alla internationella foretag i deras destinationer. Givetvis ska de presentera en jamforelse av priser och service mellan Norwegian’s uppgraderade Premium Class med hogkostadsbolagens business class. Inga foretag vill slosa pengar i onodan pa business travel sa Norwegians erbjudande kommer att valkomnas.
Foliehatten
2018-10-04 19:54:34
SV: Norwegian gör inget fel
@Trött, Jag med, vet inte vad vi skulle göra utan??
sv Skattebetalare
2018-10-04 15:24:18
SV: Norwegian gör inget fel
Du har fullständigt missförstått Norwegian's affärs idé.
@skattebetalare
2018-10-04 00:56:22
SV: Norwegian gör inget fel
Det räcker inte med flat seats för att få c klass. Porslin ist för catering ur pappkartong och lite personal som får utbildning i service och vin. Då börjar det kosta, frågan om 300 dollar per före räcker? Skulle man sälja slut på dessa biljetter? Tveksamt...
Trött
2018-10-03 18:50:46
SV: Norwegian gör inget fel
Jaq är stolt och glad, över att det finns en svensk flygguru i USA, som kan delge oss mindre vetande allt om flygindustrin. Thank You!
Skattebetalare
2018-10-03 18:28:14
SV: Norwegian gör inget fel
Laste nyss en mycket intressant artikel on en LCC som har "hybrid" service. Fullstandig business class med alla finesser till battre pris an hogkostnadsbolag och en economy class helt i klass med LCC economy, service och pris. Norwegian ar nastan dar. Deras Premium Class pa 787 ar ungefar som business class var for 10-15 ar sedan. Om de installerade sleeper seats och gjorde nagra mindre forbattringar pa andra omraden och hojde priset, sag $300, sa skulle de ha annu storre framgang. Fullvardig business class till avsevart lagre pris an hogkostnadsbolag.
Bagdad Bob
2018-10-02 13:19:49
SV: Norwegian gör inget fel
Till alla experter - Tråden handlar om Norwegian!!
sv Riksdagsman
2018-10-02 13:18:16
SV: Norwegian gör inget fel
Slå dig gärna för bröstet. Men tycker du att du ser demokrati bland partiledarna idag? Ännu en förståsigpåare!
@Lokföraren
2018-10-02 04:11:16
SV: Norwegian gör inget fel
Konkurrens på lika villkor är ingen konkurrens.
Pågen
2018-10-01 20:00:31
SV: Norwegian gör inget fel
De flesta I-länder har ju Legacy carriers så någon anledning finns det väl till att man har det.
Sverige är ju dock på väg i en annan riktning så då kanske det är logiskt att våra gamla klenoder ska avvecklas?
Lokföraren
2018-10-01 19:58:38
SV: Norwegian gör inget fel
Tänk om tågtrafiken tvingats betala samma ersättning som flyget vid mer än 4 timmars försening. Nu när flyg inte längre är beslattningsbefriat så borde det bli lite mer konkurrens på lika vilkor.
Riksdagsman
2018-10-01 18:07:08
SV: Norwegian gör inget fel
Kolla fakta, SJ AB har gått med vinst alla år 2013 - 2017.
De ingår i de bolag som staten har ägarintresse i.
Vinsten från de bolag staten har ägarintresse i var 2017 20 miljarder kronor.
Dessa pengar har gått in till statskassan. Pengarna i den kassan nyttjas enligt vad Riksdagen beslutar om. Vilka som sitter i Riksdagen beslutar vi medborgare i allmänna val.

Det är tråkigt för er som inte förstått hur det fungerar.

Man blir förvånad hur dåligt insatt många är i hur en demokrati fungerar.

sv Sv @Revisorn
2018-10-01 17:26:45
SV: Norwegian gör inget fel
Kan du förklara hur det kommer "oss boende i Sverige till del".
Tyvärr så prioriteras statens utgifter idag, på ett sådant sätt att de statliga bolagens vinster, inte kommer oss boende i Sverige till del som det är tänkt.
Betackar mig för kommunistisk propaganda!!

@Sv @Revisorn
2018-10-01 14:48:27
SV: Norwegian gör inget fel
"Vinst" efter subventioner a la SJ.
Revisorn
2018-10-01 14:44:44
SV: Norwegian gör inget fel
Statens aktieportfölj ger oss medborgare goda vinster!
+ 60 miljarder!

19 juni 2018 - Värdet på svenska statens bolagsfåtölj ökade förra året med cirka 60 miljarder kronor, eller 12 procent.
Resultatet "slår börsen med marginal"

http://www.gp.se/ekonomi/statens-aktieportf%C3%B6lj-%C3%B6kar-i-v%C3%A4rde-1.6654931

Staten är en betydande bolagsägare i Sverige. I den statliga bolagsportföljen finns 47 hel- och delägda bolag, varav två är börsnoterade. Tillsammans sysselsätter bolagen med statligt ägande cirka 135 000 personer.

Det uppskattade sammanlagda värdet på den statliga bolagsportföljen uppgår till 570 miljarder kronor.

För verksamhetsåret 2017 förväntas utdelningarna från de statligt ägda bolagen uppgå till cirka 20 miljarder kronor.
Sv @Revisorn
2018-10-01 14:18:47
SV: Norwegian gör inget fel
Alla Bolag i Sverige går under samma lagstiftning. Termen Statliga Bolag finns inte i lagstiftningen.

Ett bolag kan dock var helägt av en ägare.

Den statliga aktieportföljen gör ett positivt resultat per helår. Ser således inget problem. Det är pengar som kommer oss boende i Sverige till del.

I SAS äger staten (vi i Sverige) 14,8%. De står alla fritt att köpa aktier i SAS. Även jag har aktier i SAS och för den delen även i Norwegian och SAAB.

@Revisorn
2018-10-01 13:14:50
SV: Norwegian gör inget fel
Vinster i privatagda bolag sprids inte med vinden. De gar till aktieagare. Du och jag kan kopa aktier. Daremot far alla skattebetalare lida av forluster i statliga bolag.
Sv antikommunisten
2018-10-01 09:29:30
SV: Norwegian gör inget fel
Vem har sagt något om planekonomi förutom du?

Ingen har föreslagit att vi skulle införa det.

Det finns + och - med alla former av ägande.

I varje aktiebolag kan det finnas ett flertal delägare (aktieägare).
Varje ägare har sina preferenser. De flesta ägare vill tjäna pengar andra satsar pengar bara för att de tycker företaget gör skillnad.

antikommunisten
2018-10-01 09:08:08
SV: Norwegian gör inget fel
@Revisoren Nu räcker det med VPK propagandan!
Det finns massor med exempel på varför att staten inte ska äga / driva bolag Vattenfall, telia m.fl.
Statliga bolag går generelt dåligt, därför att det inte finns något incitament till utveckla och kontinuerligt förbättre bolaget.
Kort sakt som det var i forna Sovjet Unionen, ”vem fan bryr sig ”syndromet blir det som gäller när ett bolag eller verk drivs av staten.
Sv @Revisorn
2018-10-01 07:54:46
SV: Norwegian gör inget fel
Vid en konkurs av ett privat Bolag/företag får staten, fordringsägarna och de anställda (våra medborgare) stå för kostnaden. För att ett bolag är privatägt går inte samhället skadelöst.

Trodde att Ni hade mer insikt i hur det förhåller sig. Men gör ni gärna som strutsen, stoppa huvudet i sanden så slipper ni se verkligheten.
@Revisorn
2018-09-30 20:19:25
SV: Norwegian gör inget fel
"Hur många privatägda bolag går inte i konkurs varje år och orsakar kostnader för samhället?" Ja, hur många går inte i konkurs? Det vet ingen, däremot vet man hur många som gör det. Att statligt ägda bolag inte går i kk, beror på att samhället (läs skattebetalare) får stå för kostnaderna. Trodde att de flesta vettiga människorna insett att kommunistisk planekonomi inte funkar.
Per
2018-09-30 16:47:27
SV: Norwegian gör inget fel
Om Norwegian inte gjort något fel varför har vinsten varit negativ under de senaste åren. Att inte han någon vinst måste bero på att man gjort något fel!

Grunden för alla bolag är väl att de skall göra vinst?
sv Revisorn
2018-09-30 15:17:52
SV: Norwegian gör inget fel
Halleluja!
Revisorn
2018-09-30 08:29:05
SV: Norwegian gör inget fel
Statligt ägande är inte alltid av ondo!

Ett exempel är LKAB som bidragit med stora summor till vårt gemensamma under flera år.

Den vinst som gjorts kommer oss alla boende i Sverige till del.

Hade det ägts av privata hade dessa vinster spridits för vinden och inte kommit alla vi som bor i Sverige till del.

Det finns många fler bra exempel.

Det första man blir blind på är ögonen.

Hur många privatägda bolag går inte i konkurs varje år och orsakar kostnader för samhället?
Foliehatten
2018-09-29 19:27:01
SV: Norwegian gör inget fel
Statligt ägande av kommerciella bolag är en väldigt stor nackdel för bolaget i fråga. Privatisering omedelbart, tack
sas
2018-09-29 15:10:55
SV: Norwegian gör inget fel
Statligt ägande är bara en nackdel idag.
@sas
2018-09-27 13:52:29
SV: Norwegian gör inget fel
Ja vad ska det vara bra för? Tänk! Staternas ägande har ju trots allt sjunkit en del sedan starten.
sv sas
2018-09-26 18:37:29
SV: Norwegian gör inget fel
Ja, det kan man fråga sig.
sas
2018-09-26 03:21:46
SV: Norwegian gör inget fel
Staten äger 29%. Vad ska det vara bra för?
@ Sv SAS
2018-09-25 15:48:05
SV: Norwegian gör inget fel
Ok, tack.
Sanning
2018-09-24 20:38:25
SV: Norwegian gör inget fel
Kritiker har sällan hela bilden klar för sig, så också SAS kritiker ??
AA
2018-09-24 20:16:51
SV: Norwegian gör inget fel
Stabila inkomster?

Kan du utveckla detta? Jag förstår inte vad du menar? Kan man kalla även för för små inkomster för stabila?

De får ju mindre betalt för biljetterna än vad det kostar producera dem. Vad ska man göra då?
Sv SAS
2018-09-24 18:06:43
SV: Norwegian gör inget fel
Du är dåligt uppdaterad!
14,8% ägs av oss Svenskar via Svenska staten och
14,2% ägs av Danskarna via Danska staten.

71% av aktierna är inte äga av staten utan av privata / privata bolag / investerare.

Skattebetalare
2018-09-24 15:33:34
SV: Norwegian gör inget fel
Manga flygbolag har linjer som flygs endast under "hogsasong". Inget ovanligt alls. Sedan kan det finnas linjer dar konkurrensen har blivit for stark, eller man har missuppskattat behovet, och man flyttar kapacitet till nya,forhoppningsvis mera profitabla, linjer.
SAS
2018-09-24 14:52:42
SV: Norwegian gör inget fel
50% statligt, 50% privat. Statligt ägande är en stor nackdel idag.
Barre
2018-09-22 23:09:20
SV: Norwegian gör inget fel
Det är väl inget ovanligt att linjer läggs ned, speciellt sådana som inte lönar sig.
sv Skattebetalare
2018-09-22 21:56:25
SV: Norwegian gör inget fel
SAS statsägt?? Tror att det är dax att du vaknar upp, och ser verkligheten som den är. FY!

2018-09-22 14:52:01
SV: Norwegian gör inget fel
Men varför Norwegian ställer in många linjer som SIN, EDI base och så vidare?
Skattebetalare
2018-09-22 14:31:50
SV: Norwegian gör inget fel
Helt riktigt. Norwegian har expanderat snabbare an manga andra bolag och har nu mera trafik och storre route system an statsagda SAS, som nu kopierar Norwegian med SAIL och liknande. Norwegian har den modernaste flottan av alla flygbolag i denna storlek. Deras expansion i sydAmerika blir mycket intressant att folja. Nu nar deras expansionstakt har lugnat ner sig lite kommer deras vinster att oka ordentligt.
ABC
2018-09-22 13:43:41
SV: Norwegian gör inget fel
Jag håller helt och hållet med!! Enda problemet är att passagerarna inte vill betala mer för biljetterna...

*gapflabb*
Flåtta
2018-09-21 23:48:19
SV: Norwegian gör inget fel
Bra att flåttan är modern..
Minty
2018-09-21 22:44:44
SV: Norwegian gör inget fel
Stabila inkomster. - Men lägre än utgifterna
Modern flåtta. - Stavas med >> o <<
Dreamliners. - Fenix vill vissa kalla den.
Många nya linjer. - Som alla andra, nåt annat vore konstigt.
Skicklig ledning. - ? Beror iofs på om man gillar vinst i ett bolag eller inte.
Svaga konkurenter. - Tur att de har en skicklig ledning eftersom vissa förståsigpåare inte vet bättre.
Inga kanselleringar. - Att intala sig det är ingen tröst för passagerarna på tex DY546 idag.

 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev