Tråden startades av: Glad & Snälll Pånke  2018-09-25 20:07:16
SAS inrikes Norge, första A320NEO? 
När börjar SAS flyga A320NEO i den norska inrikestrafiken?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

h
2018-09-29 13:34:16
SV: SAS inrikes Norge, första A320NEO?
SAS kommer att börja fasa in 320NEO i Norge från 2020. Innan dess kommer Arlanda bli en 320-bas och alla de kvarvarande 737orna flyttas över till Norge eller försvinner från flottan.

Airbus 320NEO i SAS konfiguration har antingen 174 eller 180 stolar. Vissa av maskinerna har fått en extra rad för att mer kunna möta sig med 737-800. Planen är att de nuvarande 321orna som finns också ska bort och att SAS inom 5 år enbart har 320NEO i flottan, med några få undantag.
pf
2018-09-29 13:10:54
SV: SAS inrikes Norge, första A320NEO?
Sune, jeg er også skeptisk til A-320 på norsk innenriks, men jeg har ingen fakta å vise til.

Kan du ha det, Sune ? Med din varning ?

Jeg antar Kanada har klima likt det (nord)norske, og at Air Canada sine erfaringer blir viktige for SAS ved intro her.

ER det ellers noen som vet om A320 er lik A320Neo i vind, vær banelengde etc ?

La oss være seriøse, og unngå at dette blir en landskamp Norge-Sverige....
pf
2018-09-28 09:22:30
SV: SAS inrikes Norge, första A320NEO?
@pf, flytyper, balanse mellom tilbud og etterspørsel er en meget vanskelig fråge.

Poenget er jo også at SAS neppe vil ta bort sin CR9-produksjon. Og, det er helt klart markeder som forsvarer denne.

MEN, er denne for liten på enkelte destinasjoner/ruter....og så skal dette gå opp med slinger osv.

Enig i at alt med A-320 er nok et bedre grep enn en blanding av 737/A320....piloter kan neppe hoppe fra type til type, mulig ulikt bakkeutstyr, reservedeler etc. Det kan være ulikt prestasjon, f.eks på max vind og banelengde. Vær er en meget viktig faktor på norsk inrikes, spesielt høst og vinterstid.

Jeg tror SAS snart vil se at de "mangler" en flystørrelse mellom A320 og CR9.....

Personlig håper jeg SAS infaser A-320 i sommersesongen, ikke på krevende høst eller vinterdager. Luftfart er mer enn "eksklusiv" reise i Norge, det er meget nødvendig for at samfunnet skal fungere. Bil, buss, tog kan kun på enkelte strekninger substituere for fly.
Sune
2018-09-28 08:46:52
SV: SAS inrikes Norge, första A320NEO?
Var glad så länge de inte flyger Airbus inrikes i Norge, speciellt inte norrut.
MH
2018-09-28 07:09:23
SV: SAS inrikes Norge, första A320NEO?
Ett antal A220-300 eller A319NEO kanske kan vara på sin plats för SAS ( kan ju även flyga på Bromma)..
sv @pf
2018-09-27 17:52:44
SV: SAS inrikes Norge, första A320NEO?
Läs pf's senaste inlägg. Han nämner kostsam logistik. Kanske ett främmande ord för somliga, och enligt tradition även SAS.
@pf
2018-09-27 17:03:19
SV: SAS inrikes Norge, första A320NEO?
Om DY kan flyga med bara 737-800 i Norge så kan nog SAS flyga med bara A320??
pf
2018-09-27 16:38:28
SV: SAS inrikes Norge, första A320NEO?
Hvorfor innfase typen før alle er inne på CPH og ARN ?

Det koster logistisk...

På det norske markedet, SAS's største bør alle selskapets A-321 overføres, for en del ruter er store og trenger kapasiteten.

På andre, mindre ruter, virker A-320 for stor ift B-737/6 de erstatter. Jeg tipper SAS må ut å finne 110-setere snart, enten for innleie, eller for å sette opp et eget selskap for slikt innleie. E-190, mulig Widerøe's optioner kicker inn.
pf
2018-09-27 10:19:08
SV: SAS inrikes Norge, första A320NEO?
SAS bør ta samtlige nåværende A-321 til Oslo, for i Norge trenges denne kapasitet på en del større ruter.

A-320 har noen færre seter enn 738, noe som senker kapasitet på disse.

På "sekundærruter" innenlands samt en del til utlandet blir en A-320 for stor, ift dagens 737-700/600...her vil SAS raskt se de mangler en 100-120 seter f.eks E-190/195....og et innleie KAN komme, eller et nytt produksjons selskap for SAS....
KalleSus
2018-09-26 18:45:17
SV: SAS inrikes Norge, första A320NEO?
@pf:
När Oslobasen börjar få leverans av 320Neo kommer de att användas på det linjenät som tursätts av Oslo. Du kan säkert det linjenätet bättre än jag, men enkelt uttryckt är det både inrikes- och utrikeslinjer som utgår från norska flygplatser.
EI-registrerade maskiner trafikeras av SAS Ireland som har sina två baser i London och Malaga, så det lär inte bli EI-maskiner som baseras i Norge.
SAS har för övrigt bara 9 maskiner på irländskt register (varav 7 är levererade i dagsläget) - och något annat beslut är inte taget.
pf
2018-09-26 13:27:18
SV: SAS inrikes Norge, första A320NEO?
Kalle, så i teorien kan den fly fra OSL til bare utenlandske destinasjoner i starten ?

EI-registrerte ?
KalleSus
2018-09-26 11:39:34
SV: SAS inrikes Norge, första A320NEO?
Enligt obekräftade uppgifter ska Airbus 320Neo börja fasas in på Oslobasen under 2020 - så det blir väl tidigast om drygt ett år.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev