Tråden startades av: Wille Wållframtråll  2018-09-30 07:42:13
Vad händer i ACR? 
Det verkar som att det går tungt för ACR, personalen flyr om dom kan till LFV. Trots vad som skrivs på FT så verkar LFV vara en mer attraktiv arbetsgivare. Kommer ACR att kunna hålla Västerås öppet med två flygledare?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

CFIT
2018-10-06 00:48:19
SV: Vad händer i ACR?
ATS-providers äts upp från två håll.
Medans EASA äter effektivitet så tuggar ägarna motivation.
Gunnar
2018-10-04 18:59:02
SV: Lennart
Inte många i ACR som längtar till LFV av idag, det finns gamlingar som fortfarande minns ”Luftis” från 80-90-talen och dom har kanske en nostalgisk längtan. Att det skulle vara lägre i tak i ACR är taget ur luften, det finns gott om exempel i LFV som skvallrar om en kväsande kultur så i sådant fall är det nog lika lågt. Som skrivet tidigare LFV har attraktivare torn på attraktivare platser därför har dom trumf på hand.
Inte naiv
2018-10-04 14:40:43
Re: Lennart
Du skriver: "Att alla i LFV söker jobb utomlands är en rejäl överdrift, att nyfikna och drivna medarbetare söker sig ut för att få mer erfarenhet är något som de flesta arbetsplatser tjänar på i längden, oftast kommer de ju faktiskt tillbaka med vidgade vyer vilket är bra för alla."

Får lite "lillchefsvibbar"!

Vem säger att ALLA flyttar...?
De flesta som flyttade i förra stora flyttvågen 2005-2007 har ju inte kommit tillbaka...!
Inte ens dom som flyttade till öknen är vi säkra på att få tillbaks. Har man väl varit ute så är det lätt hänt att man hamnar i Zurich, Maastricht, Karlsruhe eller liknande platser där dom flesta verkar stanna kvar.
Tror du verkligen det är erfarenhet som är den stora drivkraften att flytta...?! :D
Lennart
2018-10-04 12:26:55
SV: Vad händer i ACR?
Att alla i LFV söker jobb utomlands är en rejäl överdrift, att nyfikna och drivna medarbetare söker sig ut för att få mer erfarenhet är något som de flesta arbetsplatser tjänar på i längden, oftast kommer de ju faktiskt tillbaka med vidgade vyer vilket är bra för alla.
Att flygledare flyr ACR när möjlighet finns är sant, de som "blev kvar" i sina torn när de togs över har ju trots allt personliga skäl att de vill bo kvar där de bor oavsett arbetsgivare vilket väger tyngre än mycket annat. Men de som har möjlighet att flytta, vill utvecklas och få bättre arbetsmiljö söker sig självklart till LFV. ACR vinner sina kontrakt på att i många fall gå under vad som är break even, Västerås är ett bra exempel. Det äldsta tornet och den sunkigaste och stökigaste arbetsmiljön av alla, inga ansatser till förbättringar eller att anställa personal som klarar att hantera den komplexa trafiken görs då kontraktet helt enkelt ger för dåligt betalt, det ryktas att ACR väntar på att Västerås flygplats ska kursa eller säga upp kontraktet för att bli av med det på ett snyggt sätt. Skillnaden mellan ACR och LFV är milsvid. ACR är ett anorektiskt företag utan gedigen branschkunskap och support där medarbetarna inte vågar tycka högt för då blir de stämplade. LFV har blivit ett affärsdrivande verk med allt vad det innebär, givetvis måste man då se över affärsmöjligheterna och vad som får kosta, gamla avtal måste ständigt synas och tyvärr innebär det också att de satsar på stora förändringar som företaget anser är bra för framtiden men som förändrar dagens verksamhet och förutsättningarna för dess medarbetare.
Det positiva är att det trots allt finns två arbetsgivare i Sverige att välja mellan, båda behöver folk. Det finns dessutom ett antal providers utomlands som också gör det :)
ESOW
2018-10-02 07:06:07
SV: Vad händer i ACR?
Inte kul att jobba på en flygplats som ska läggas ner varannan dag. Det gäller till syvende og sidst att rå om sitt eget hus. I synnerhet när behovet är stort och långsiktigt på annat håll.
Jan Snorén
2018-10-02 06:10:05
SV: Vad händer i ACR?
Det är väl bara en flygledare kvar i Västerås?
Gunnar
2018-09-30 12:58:58
SV: Vad händer i ACR?
Är nog snarare så att det finns dom som vill till specifika platser som LFV har än att dom vill till just LFV.
Olle
2018-09-30 12:34:49
SV: Vad händer i ACR?
Och LFV-anställda åker utomlands! Stor brist överallt och löner och förmåner blir bättre och bättre i andra länder. Nu ska bara LFVs förhandlingschef förstå det också!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev