Tråden startades av: FO  2018-10-02 11:19:51
Pilotbrist? 
Det pratas ofta om pilotbrist. Primera går i konkurs och i samma andetag skrivs det att det är pilotbrist. Det är ingen pilotbrist. Det är brist på människor som vill jobba under tråkiga förhållanden, dvs låga löner, dåliga arbetstider, dåliga villkor samt baser där man inte bor. Förbättra villkoren och skapa "travel gates" så kommer folket.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Jörgen
2018-10-07 23:59:38
SV: Pilotbrist?
Wendover pratar ingående om detta problemet i sin senaste video
https://www.youtube.com/watch?v=cognzTud3Wg
FC
2018-10-07 09:44:04
SV: Pilotbrist?
@Polot, Skojar du, eller vet du inte vad du skriver om.
Att påstå att man tjäner hyggligt på Ryanair är verkligen att modifiera sanningen. Om man ska kunna leva på sin lön där, måste man se till att ha enmans bolag, för att slippa betala skatt, sen finns det ingen sjuklön, ingen pension osv. Flera andra bolag i branschens bottenskikt har ännu sämre vilkor och löner t.ex. Small Planet Airlines, Wizz, WOW
@polot
2018-10-07 08:53:47
SV: Pilotbrist?
Du kan inte på allvar skriva att man tjänar hyggligt på Ryanair! - Ingen pension, ingen försäkring, ingen sjuklön, ingen föräldraledighet och man får i många fall betala sociala avgifter själv. Visst kan det för en 20 årig nyutbildad kille se ut som en bra lön men faktum är att man nog tjänar bättre på ICA!
Polot
2018-10-07 03:34:23
SV: Pilotbrist?
Ni som klagar på lågkostnadsbolagen måste nog tänka om. På FR tjänar man hyggligt lika så på DY. Piloter som anställs på SAS, SAIL, AY LH Eurowings ligger klart under. Till och med holländska TUI anställer direkt FO till 787, men du tjänar mindre än en lastare på SAS i Köpenhamn.
kapitalist
2018-10-06 16:17:31
SV: Pilotbrist?
I Sverige finns det gott om statsunderstödda yrken, exempelvis inom genus och annat. Det blir lätt så i ett land med planekonomi och lönesättning därefter, dvs för höga löner jämfört en fri marknad.

Inom flygindustrin råder marknadslöner - därav betalar bolag i Kina, Mellanöstern, USA och även i Europa sina piloter höga löner. Eftersom de annars skulle ha svårigheter att attrahera rätt personer.

Detta kan vara svårt att begripa för många svenskar, som blivit socialistiskt uppfostrade och inte vet bättre.
CFIT
2018-10-06 01:05:08
SV: Pilotbrist?
Detta är av precis samma anledning som Sverige kan anses ha "läkarbrist". När först ska de röstberättigade medborgarna till vänster förstå att de likt grodor kokats till fattigdom och missär?
@Foliehatten
2018-10-03 16:59:51
SV: Pilotbrist?
Det ar fri marknad. De som inte passar for pilotjobb behover inte jobba som piloter eller jobba inom transportsektorn alls.

Jag kan likaval saga att OK, alla piloter ska ha samma lon oberoende av var de bor. Sa lat oss basera lonerna pa nagot lagkostnadsland med laga skatter.

Vad har du for info om USAs pilotloner? Har du tillgang till pilotkontrakt? Lon per flygtimme varierar kraftigt med flygplantyp och senioritet. Arsinkomsten beror pa hur manga "pay hours" de har, dvs i princip hur mycket de flyger.

Betr Delta: Omkring 30% av flottan inkluderar stora flygplan som 757-200 och storre. Det drar upp piloternas snittlon som sedan inte kan jamforas med loner for piloter som flyger 737 eller A320 typer. En annan variabel ar flygtimmar per ar.
Foliehatten
2018-10-03 12:05:16
SV: Pilotbrist?
@Skattebetalare
Slavkontrakt är kontrakt där piloter får jobba antingen utan lön eller för väldigt lite, för att " betala för TR" och flygtimmar, detta är ganska vanligt på vissa bolag i Europa.
Jag räkner inte om till svenska kronor, om man kommer mycket runt i Europa ser man stora skilnader bara i Sveriges närområde där man t.ex. i Polen tjäner ugf. hälften av vad man gör i höglöneländer som Danmark och UK Svenska löner är även lägre än i Danmark för samma jobb, och i Norge med för den delen. Det är inte rimligt att en pilot som råkar vara från t.ex. Latvia ska ha mindre lön än t.ex. en Skandinav, om dom har samma jobb i samma bolag. Det är helt oseriöst att blanda in levnadsstandarder i det här. Det är helt olika saker.
Jag ska medge att jag inte vet mycket om Southwest Airlines, men alla internationella flygbolag i USA erbjuder mycket bra löner, t.ex Delta, United.
@Foliehatten
2018-10-03 11:37:13
SV: Pilotbrist?
Hur jamfor du loner i andra lander? Inkluderar du vaxelkurser till SEK (vilket kan missleda)? Tar du hansyn till skillnader i levnadskostnader? Vad menar du med slavkontrakt? Betr USA bolag sa ar alla inte lika. Southwest har pilotfack men deras flygtid, restperioder, etc, ar helt baserade pa FAAs bestammelser. De har over 700 flygplan.....

De som endast vill jobba 0900-1630, inte jobba pa lordag, sondag, helger, osv, passar inte till service eller transportjobb.

Skattebetalare
Spyfluga
2018-10-03 09:57:10
SV: Pilotbrist?
Vi har genomgått tester men det spelar ingen roll när man kräver 500 timmar på typen. Någon måste låta oss börja jobba utan att vi måste betala för att flyga!
Beluga
2018-10-03 08:51:27
SV: Pilotbrist?
Varenda kotte på stan har ett fruset atpl med 220h idag. Däremot är det ju riskabelt och resurskrävande att få ut dem på linjen. Bristvaran är erfarna piloter som man på sikt kan uppgradera, och som ställer upp på att tjäna som en lagerarbetare.
Rekryter
2018-10-02 20:52:31
SV: Pilotbrist?
Pilotyrket ställer höga krav på fysik och psykometrisk kapacitet. Intelligens, ledaregenskaper och hög social förmåga är viktigt - det är inte alla som lever upp till dessa krav. Därför råder det brist på stridspiloter i Sverige.
Foliehatten
2018-10-02 18:41:38
SV: Pilotbrist?
sv. Skattebetalare Att skatten på lön är vansinnigt hög i bl.a. Sverige är vi helt överens om.
Men du verkar tycke det är helt okej med vissa Europäiska flygbolags slavliknande kontrakter.
Du har tydligen inte koll på det här heller. Har du glömt att piloter i USA får mycket högre löner än merparten av piloter i Europa, bl. a. för att pilot facket i USA är mycket starkare än motsvarigheterne i Europa.
Skattebetalare
2018-10-02 13:42:21
SV: Pilotbrist?
Allting ar relativt. De som bor i lagkostnadslander klarar sig utmarkt med lagre loner an de som bor i hogkostnadslander med vansinniga skatter. Problemet ligger hos hogkostnadslander med vansinnesskatter.

Det finns gott om jobb dar inte alla passar. En del valjer fel utbildning utan att ha insett vad jobbet verkligen innebar. Pilotjobbet ar inte det enda,

Sen finns det sadana som vill ha jobb dar de inte behover arbeta....

Det intressanta ar att ledande flygplantillverkare studerar pilotlosa flygplan. Det kommer att ta tid innan dessa blir verklighet, men det ar ingen tvekan att de kommer. Fragan ar nar. Men nar dessa har blivit verklighet behovs det inga piloter langre, inga simulatorer som kostar 20 milj dollar/styck och inga pilotstrejker.
@pilotbrist?
2018-10-02 12:25:45
SV: Pilotbrist?
Ja, givetvis är det så. Men eftersom att lågservicebolagen har sett till att starta detta " race to the bottom" scenario som råder nu , kommer inte vilkoren att ändras föränn att bl.a. foliehatter som O'Leary tvingas inse att det inte är hållbart att fortsätta neka anställda rimliga vilkor.
Detta dröjer säkert tills det inte finns fler fattiga och skuldsatta piloter i Europa som säger ja till vad som hälst för att få jobba.
 

Tillbaka

Flygrevyn
Air BP
BAM
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev