Tråden startades av: Daniel  2018-10-04 17:38:40
Hur är flygsäkerheten inom norwegian? 
Har ett lågprisbolag lika goda rutiner och regler för passargerarnas säkerhet som ett fullprosbolag som SAS?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@Foliehatten
2018-10-22 13:43:10
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Resvanor och flygbolag går hand i hand.
Folkehatten
2018-10-17 22:31:06
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Nu kan det ju vara så att det är jag som är helt ute att cykla...
Men jag hade för mig att denna tråden handlade om Norwegian och inte enskilda, för mig,helt likgiltiga personers resvanor.
Martin
2018-10-17 19:31:27
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Aker manga businessresor varje ar long haul.
@Sv Skattebetalare
2018-10-17 15:42:33
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Jag undviker StarAlliance som pesten. Brukade flyga mycket med oneWorld (AA, BA, etc), men mitt foretag uppskattar anstallda som jobbar i foretagets basta intresse och belonar dessa anstallda darefter med saftiga bonuses och bra loner. Darfor flyger jag nu med Norwegian om tidtabellen/connecting flts, etc passar. Norwegian har en full-service lounge pa Gatwick och flera andra flygplatser. Snackade nyligen med affarsbekanta i Boston trakten. Deras favoritbolag over Nordatlanten ar numera Norwegian tack vare enorma besparingar i resekostnader.
Sv Skattebetalare
2018-10-15 19:17:55
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Du flyger Business resor med Norwegian? Jag flyger riktig Business med flygbolagen inom StarAlliance.

Men är du nöjd med DY..... så är väl det bra för dig.
@Trött
2018-10-14 15:03:09
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Kan du sluta med dina personliga attacker? Jag har flugit i Norwegians 787 Premium Class och deras 737 economy class sa jag vet vad jag snackar om. Min nasta business trip kommer att bli med Norwegian.
Jöns
2018-10-14 06:09:30
@Robert
"Flygsakerheten i Norwegian ar over medel sett till tillbud"
Vad grundar du det på??

"servicen ar mycket battre an pa manga andra hall."
Det är ju helt fel men vad har det med nå't att göra överhuvudtaget?
@Trott
2018-10-13 22:41:58
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Lagg av. Jag har flugit med Norwegian pa business. Norwegian 787 Premium Class till London och deras 737 Economy till slutdestinationen. Bra lounge pa Gatwick. Ingen vidare flygplats men battre and LHR dar man maste byta terminal. Min nasta business trip kommer ocksa att vara med Norwegian eftersom det ar i mitt foretags basta intresse. Snackade med affarsbekanta som jobbar i Boston. De flyger endast Norwegian till Europa pa business......
Tobbe
2018-10-13 19:55:45
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Jobbade hos DY i deras hangar i oslo 2002-2005 med tungt underhåll på 737.
Är numera på SAS dito avd på ARN.

Skulle vilja säga att dessa 2 flygbolag har likvärdiga rutiner på i varje fall teknik sidan.
Jag åkte tillbaka till svedala pga dyrt boende och dito dyr mat.
Tycker ni kan lita på båda dessa bolags teknik i varje fall.

Att DY's 787 motorer strular nu är ju inte flygbolagets fel.
Mera ett teknik och kvalitets problem hos R/R.
Sak samma med batteri problemen på 787an.
Alla tidiga 787 kunder fick ju känna av samma problem som DY hade med modellen.
Trött
2018-10-13 18:42:21
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Nej, det ar inte klart annu. Vad vet om DY's "basic economy"? Du som har hundratals business trips fran US. Någon annan sa i en annan trad: "misstanker att du är vardslos med sanningen". Svårt att ta dina inlägg på allvar.
Robert
2018-10-13 18:40:24
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Flygsakerheten i Norwegian ar over medel sett till tillbud och servicen ar mycket battre an pa manga andra hall. Man kan saledes saga att man flyger tryggt och sakert med dom, sarskilt long haul.
@Trött
2018-10-13 14:20:55
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
En gang till: Norwegians 787 har mycket bra service i Premium Class, men inget att skryta med pa deras 737 som endast har basic economy. Southwest har mycket battre service i economy pa sina 737. Ar det klart nu?
Experten
2018-10-08 18:36:40
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Hej alla experter. Tråden handlar om Norwegian, upplysningsvis.
Bagdad Bob
2018-10-08 18:13:29
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Hela debatten börjar bli en parodi, på seriösa debatter.
Trött
2018-10-08 18:07:42
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Nyss var Norwegian bra. Nu hyllar du Southwest och anmärker på Norwegian. Inkonsekvent som vanligt!
sv Skattebetalare
2018-10-08 18:02:13
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Hur ska jag kunna kolla själv. Du säger ju, att jag inte har tillgång till det du har.
Tur för dig att dina tillgångar är "hemliga". Då kan ju ingen kolla dina sk "fakta".
Din ton är tråkig, och du förringar andra skribenter med diverse påhopp.
Jag säger som du - Get a life! Inget fantasiliv.
Pilot
2018-10-08 17:57:12
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Vad har service med tråden att göra?
@Sv Skattebetalare
2018-10-08 17:34:26
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Southwests cabin service ar avsevart battre an Norwegians service pa Europalinjerna. Jag har erfarenhet av bagge. Dessutom har SW fri incheckning av 2 bagage+carryon, och de konfiskerar inte dina pengar om du cancellerar eller vill andra biljett.

Southwest flyger over 120 milj nojda pax/ar: "Southwest maintains excellent customer satisfaction ratings; according to the Department of Transportation (DOT) Southwest ranks number one (lowest number of complaints) of all U.S. airlines for customer complaints."

Nordiska flygbolag har mycket kvar att lara sig.
@sv Skattebetalare
2018-10-08 17:20:29
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Get a life. Allt jag sager ar baserat pa fakta som du kan kolla sjalv. Mycket av vad jag sager ar allman kannedom for dem som har erfarenhet i flygbranschen pa den tekniska, operativa och ekonomiska sidan. Jag har tillgang till mycket detaljerade rapporter for alla USA bolag och de flesta Europeiska bolag. Data som rapporteras till myndigheterna och som du inte har tillgang till.

Betr. Southwest sa har det skrivits bocker om deras framgangar och manga har forsokt att kopiera dem, men inte lyckats. Recommenderar att du laser alla. Nordiska flygbolag har mycket att lara sig:

https://www.google.com/search?q=best+books+about+southwest+airlines&rlz=1C1CHBF_enUS700US700&oq=Books+about+southwest+airlines&aqs=chrome.2.69i57j0l5.11876j1j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Sv Skattebetalare
2018-10-08 16:53:22
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Enligt allmänna kommentarer är Southwest service mycket låg näst intill obefintlig.

De är också av minimalt värde för oss i Europa!

Norwegian är mångfalt bättre!
Sv Skattebetalare
2018-10-08 16:40:10
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Du försöker att få att dina slutsatser är fakta. I alla fall redovisar du aldrig riktig fakta. Endast dina inkonsekventa slutsatser.
@Sv Skattebetalare
2018-10-08 16:08:23
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Mht Southwests enormt laga olycksfrekvens over 47 ar av operations behover de ingen "hjalp" av IOSA. Southwest har endast haft (1) strejk under alla dessa ar, (1) ar med forluster och (1) passagerare som omkom i en olyckshandelse. Det finns inget flygbolag i Norden med dessa forstklassiga resultat, och istf att stoppa huvudet i sanden som du sager, sa har flygbolag i Norden mycket att lara sig av Southwest Airlines.
Sv Skattebetalare
2018-10-08 08:42:01
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Är Southwest ett så bra och betydande bolag som du säger är det konstigt att de inte får bättre resultat eller låter sig certifieras.

Saxat från nätet.
Southwest is not an IOSA certified carrier - this clearly demonstrates that Southwest is not in compliance with the IATA safety program

"Southwest is not in compliance with the IATA safety program"

IOSA audit according to US-Department of Defense (DoD) rules.

Du talar ofta om servicen ombord på andra flygbolag. Enligt allmänna kommentarer är Southwest service mycket låg näst intill obefintlig.

Dessutom är Southwest är helt ointressant för oss i Norden.
Per
2018-10-07 19:33:14
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Airlines are re evaluated every two years!

Vart annat år!
@Sv Skattebetalare
2018-10-07 19:14:18
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Jag anvander igen Southwest som ett exempel. Oberoende av IOSA, etc, sa har Southwest Airlines flugit sen omkr 1970, de ar USAs storsta inrikesbolag med omkr 120 mill pax/ar numera och en flotta pa 740 B737. Endast tva (2) personer har omkommit under alla dessa ar, och (1) av dem var en passagerare, den andra var en person pa marken. Southwest ar ett av varldens sakraste bolag. Inte manga bolag av denna storleksklass har sa lag olycksstatistik som de, vilket endast visar att IOSA ar onodigt for bolag som ver vad de gor, och att denna internetlank om flygsakerhet inte ger en ratt bild av verkligheten.
Ovetande som undrar
2018-10-07 14:31:39
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Vilka underleverantörer använder sig Norwegian resp.SAS av? Tänker på bagagehantering, catering och liknande, för det räknas väl också in i säkerhetsaspekten.
Eller de kanske sköter allt själva.
@ Sv Skattebetalare
2018-10-07 12:38:05
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Audit görs varje år. I övrigt ett något rörigt inlägg.
AA pilot
2018-10-07 10:45:06
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Southwest klarade inte certifieringen av detta.
Sv Skattebetalare
2018-10-07 10:26:14
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Inlägg skrivet av: Sv Skattebetalare 2018-10-07 10:25:06
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
En audit görs vart annat år! Det som varit tidigare räknas ej.

Det verkar vara något du förespråkar bl.a när det gäller B787´s driftsäkerhet. Du vill ej ha med det flera månaders långa flygförbud strax efter introduktionen.

"an airline that does not have IOSA certification may have either failed the IOSA audit or alternatively chosen not to participate."

Har man ingen IOSA certifiering beror det på att man inte klarat kontrollen eller valt att avstå (man kanske visste att man inte skulle klara kontrollen).

IOSA
2018-10-07 10:09:45
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
What is IOSA and why is it important?

The IOSA certification audit is an internationally recognised and accepted evaluation system designed to assess the operational management and control systems of an airline.

IOSA uses internationally recognised audit principles and is designed to conduct audits in a standardised and consistent manner.

Airlines are re evaluated every two years. Registering for IOSA certification and auditing is not mandatory therefore an airline that does not have IOSA certification may have either failed the IOSA audit or alternatively chosen not to participate.

Small regional airlines generally don’t do the IOSA audit purely because of the cost to
a) have the audit conducted and
b) to implement the likely required changes.
@Linksn
2018-10-07 03:25:18
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Det för kan man ta med en nypa salt.
Misstänker ett EK ligger högt där men piloter som flytt bolaget vittnar om annat. JFK, DME och DXB färskt i minnet. Mycket annat som aldrig kommer fram och tystas ner.
För att återgå till DY så är det väl väldigt bra. Väldigt få incidenter. Angående kontrakt kan man titta på FR... pisskultur och ändå få incidenter. I Mellanöstern arbetar man hårt och har mycket fatigue, (EK)... ja ni fattar.
@Linkan
2018-10-06 20:44:47
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Verkar som om de flesta bolag som inte har IOSA certifiering far automatiskt 4 stars. Mycket marklig statistik. Jag vil hellre se incidents/1000 departures och incidents/1000000km flown. De visar ocksa att SAS ar fatality free. Det stammer inte alls.

For Southwest Airlines som inte har IOSA certifiering visar de 3 Stars och att bolaget inte ar "fatality free". Southwest har flugit sen omkring 1970 och har nu en flotta av 740 B737. Har ar vad internet sager om Southwest:

Southwest Airlines accidents and incidents include two deaths: one accidental passenger death inflight, one non-passenger death on the ground.

Southwest has had seven accidents, including two aircraft hull losses. The airline was considered among the ten safest in the world in 2012.[101]

Skattebetalare
Harald
2018-10-06 20:28:13
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Man ska väl ta såna där rankningar med en nypa salt tycker jag, lätt att bara skicka ut en länk och luta sig tillbaka som om det vore hela sanningen i den. Finns alltid en fram och baksida med alla rakningar, även de som påstår sig vara oberoende och objektiva.
Linkan
2018-10-06 18:13:59
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
www.airlineratings.com

Enligt dem har SAS Safety Rating 7/7

Enlig dem har Norwegian Saftey Rating 4/7

Norwegin ligger då betydligt sämre till avseende säkerhet.

Hur seriösa AirlineRatings är vet jag ej.
Men vissa gillar att hänvisa till olika sådana websidor.
Blir intressant höra de olika falangernas kommentarer.

KalleSus
2018-10-06 12:17:15
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Den här sidan kan ge lite matnyttig läsning - även avseende säkerhetsfrågor.
https://www.airlineratings.com/airline-ratings/
Trond Egil
2018-10-05 21:06:37
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Bare tull pf.
Foliehatten
2018-10-05 12:58:15
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Det finns absolut ingen anledning att tro att Norwegians säkerhetskultur och tänk inte är lika bra som på SAS och andra välrenommerade bolag.
Mer tveksamt är det med bolag som wizz air, small planet airlines, Turkish airlines, Qatar airways, Emirates mfl. och många bolag i Afrika.
pf
2018-10-05 10:18:48
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Først, jeg er langt på vei enig med det innsender DC-10 skriver.

Norwegian har flyselskaper registrert i Norge, Irland og Storbrittania.

Disse tre lands luftfartsinspeksjoner fører et tilsyn med Norwegian, slik de også gjør med andre selskaper i disse land.

Jeg antar at disse tilsyn raskt vil si ifra dersom de finner feil eller annet.

Og, jeg vil gjerne tillegge at hva gjelder SAS, er det ikke mange år siden de hadde "glemt" noe papirarbeid angjeldende en eller annen av deres flytyper, og var da nære å bli grounded. Så det er ikke alltid LCC eller fullpris, altså konseåtet det kommer an på
Äpplen och päron
2018-10-05 08:55:03
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Visst är det så att personal som jobbar på tvivelaktiga kontrakt där de får betalt per timme kan vara mindre benägna att säga ifrån då de riskerar att inte få någon lön, eller sjukskriva sig. Vilket gäller för ett annat stort lågprisbolag, men detta gäller inte Norwegian, då de har starka fackförbund och kollektivavtal.
Sv DC-10
2018-10-05 07:29:22
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Självklart lyder alla flygbolag under samma regelverk! Men för den skull är det inte självklart att alla anställda och företagsledningen till 100% uppfyller kraven. Det finns ingen som står och kontrollerar alla beslut.

Anställd personal har större trygghet och är mer benägna att stoppa en flight när något är tveksamt. Hyr personal kan vara mer riskbenägna då de kanske blir utan jobb om de är för "petiga" när det gäller säkerheten.

DC-10
2018-10-04 18:42:46
SV: Hur är flygsäkerheten inom norwegian?
Ett ovanligt korkat inlägg. För den oinvigde kan man möjligen tro det. Norwegian lyder under samma regelverk som SAS och andra sk."fullpris" bolag.
 

Tillbaka

Flygrevyn
Air BP
BAM
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev