Tråden startades av: TasselT  2018-10-07 14:12:08
SAS LN-RRP ute på vift 
Hej!
I lördagsmorse var SAS LN-RRP SK140 enligt FR24.com ute på en rejäl omväg mellan GOT-ARN, nästan uppe i Östersund innan man vände neråt mot ARN.
Flygningen tog nästan 1½ timme jämfört med normala 45 min.
Någon som vet orsaken ? Ryktas om att man tankat för mycket bränsle.

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ln-rrp#1e1df689

/ TT

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Olof i USA
2018-10-11 22:08:26
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Det ar inget ovrigt att tillagga.
Fuel dumping ar som det skrivits inte mojligt pa manga flygplansmodeller och fakta ar fakta.

Punkt slut!
@FC SAS
2018-10-11 16:40:27
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Klargör vad du menar?
FC SAS
2018-10-11 13:37:00
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Tankade ARN.
Tack för uppdateringen. Det var iaf beskedet jag hade. Du vet bättre.
Dumping
2018-10-11 11:14:01
SV: SAS LN-RRP ute på vift
@Soppan Tack för klargörande. ;o)
Soppan
2018-10-11 09:36:17
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Vissa 330 beställdes med fuel jettison som option. Det är inget krav med det på A330 eftersom den klarar att landa med MTOW och därefter genomgå inspektion. A340 måste ha jettison eftersom det krävs vid certifieringen.
Anders2
2018-10-10 14:10:34
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Vilka menar du kan dumpa bränsle? B737 och A320 familjerna kan INTE dumpa fuel.
Samma sak gäller dig - att tänka till.
Anders2
2018-10-10 12:11:10
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Alltså kan dom dumpa bränsle.
Vissa skribenter borde tänka till innan de skriver.
Dumping
2018-10-10 10:25:49
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Bilder på fuel dumping A330.

https://www.google.se/search?q=fuel+jettison+a330-200&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwiyq7SKufvdAhUNmbQKHQU0BU8QsAR6BAgCEAE&biw=1093&bih=501
763
2018-10-09 19:24:54
SV: SAS LN-RRP ute på vift
B 767-300 kan dumpa bränsle, dock Ej B 757. Annars är en överviktslandning inget problem under förutsättning att man har en tillräckligt lång bana att landa på samt att en Overweight Landing Inspection måste göras efteråt.
Soppan
2018-10-09 16:33:18
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Det är väldigt få flygplan som kan dumpa fuel. Nästan bara långlinjeflygplan.
737 kan inte dumpa.
Inte heller A330 till skillnad mot A340.
Sunken
2018-10-09 13:48:19
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Det finns inget system för att dumpa bränsle på 737.
Hur tänkte du själv?
sv Anders2
2018-10-09 12:56:23
SV: SAS LN-RRP ute på vift
"Vadå kan inte dumpa bränsle.... hur tänkte du nu?"
Boeing 737 och A320 familjerna, har inte dumpnings funktion.
Tänk att det jämt ska ta's upp diskussion, om saker som är fakta.

Ta upp frågan med konstruktörerna!
Anders2
2018-10-09 12:12:33
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Vadå kan inte dumpa bränsle.... hur tänkte du nu?
Polit
2018-10-09 10:23:37
@Skattebetalare
Varken B737-familjen eller A320-familjen kan dumpa bränsle.
Förvånande att du inte har bättre koll. Särskilt med tanke på alla dina synpunkter på prestanda och hur man landar bäst i sidvind och allt vad det är...
M
2018-10-09 09:39:17
SV: SAS LN-RRP ute på vift
De måste verkligen ha maxat tankarna - anledningen till att 737 inte har någon funktion för att dumpa bränsle är väl för att det i princip aldrig behövs; inte ens vid nödlandningar då det är väldigt ovanligt att faktiskt vikt > MLW?
Foliehatten
2018-10-09 08:33:38
SV: SAS LN-RRP ute på vift
@Skattebetalare Boeing 737-600
Sv Skattebetalare
2018-10-09 08:02:02
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Det är en Boeing 737. Det är inte alltid en fråga om man kan eller ej.
Att dumpa bränsle i luften är inte tillåtet! Detta var ingen nöd situation.

Att tanka ur bränsle på marken kanske tog för lång tid samtidigt som det måste finnas någon som tar hand om bränslet. Vem vill kontaminera sin tankbil med bränsle som man inte haft kontroll över.

LN-RRP var tankad för att flyga till Grekland men fick ett problem. Man beslutade att byta till ett annat flygplan för den flygningen. LN-RRP fick sitt tekniska problem löst och nyttjades för flygningen till Arlanda.

Flight operation räknade nog ut att billigaste och bästa alternativet var att flyga upp bränslet.

Skattebetalare
2018-10-09 01:49:01
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Vad ar det for flygplan som inte kan dumpa fuel?
Sunken
2018-10-09 01:38:21
SV: SAS LN-RRP ute på vift
GFC på Landvetter tankar inte av plan.
Tankare ARN
2018-10-08 20:16:51
SV: SAS LN-RRP ute på vift
@FC SAS

Bränsle som tankas av ett flygplan tankar man på i andra kärror förutsatt att man vet historiken kring bränslet, gör prover m.m samt att flygplanet man tankar på avtankningsbränslet går under samma bränsleleverantör, e.x BP.
FC SAS
2018-10-08 18:12:07
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Känner inte till just detta fallet men har själv flugit liknande turer där man av olika skäl fått för mycket bränsle.
Defuelling är dyrt och tar tid och är inget som görs i en handvändning. Först skall en tankbil tömmas och därefter defuellig. Därefter destrueras bränslet och tankas inte på något flygplan igen.

Gäller det då några ton så kan kan flyga en lite längre väg eller lägga sig i holding tills nog med bränsle förbrännts så man kommit under max landningsvikt för banan. Den vikten kan variera om det skulle vara halt exempelvis.

Inget dramatiskt utan bara tidsödande.
TasselT
2018-10-08 17:15:23
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Annars kan man ju lyssna på kommunikationen mellan Tornet och planet, från 09:42 här: http://archive-server.liveatc.net/esgg/ESGG-Oct-06-2018-0700Z.mp3
-"You wanna go via Östersund to Arlanda ??"
-"Ja, konstigt va?"
-"We are to heavy to land with this fuel."

/ TT
sv A
2018-10-08 16:01:06
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Det är inte första gången som FR visar fel. Visserligen är det transponder signaler som följs. Men som du kanske, vet så kan även data överförsel falera.
Kom in i matchen!
sv GFC
2018-10-08 14:45:51
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Enligt flightradar länken ser det ut på kartan som om att planet flög från ARN till GOT. Men texten säger GOT till ARN. Vilket stämmer, är det flightradar som visar fel?
Boeing
2018-10-08 10:23:20
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Skulle det stämma, då hade media garanterat uppmärksammat saken.
Någon pax skulle säkert begärt ersättning, och gråtit ut i någon tidning.
GFC
2018-10-08 08:42:19
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Stämmer faktiskt. Har man inte möjlighet till avtankning på GOT? Finns på ARN iallafall.
A
2018-10-08 08:36:17
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Hur kan flightradar ha fel när de går efter transpondersignalerna?
I detta fall är det ju uppenbart att den tagit en extra sväng över östersund av någon anledning.

Du som säger något annat kan ju läsa på, och komma in i matchen.
sv Tasse
2018-10-07 19:57:47
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Tror du på det du säger? Det var förmodligen flightradar som fick spelet. Inte första gången.
Robert
2018-10-07 19:34:11
SV: SAS LN-RRP ute på vift
Ja det stämmer att man var lite för tunga. På morgonen fick man byta kärra, då planerad hade teknik. LN-RRP skulle flyga medelhavscharter, men fick teknik och kom tillbaka till gate och de-boardades. Planerad kärra till SK140 fick ta chartern och LN-RRP SK140.

Då RRP redan var tankad och klar för medelhavet fick man lite problem med vikten. Baggage och några pax fick därför offloadas och en liten omväg till ARN.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev