Tråden startades av: Nytt jobb  2018-10-11 15:54:00
Flybe kabinpersonal 
Flybe söker kabinpersonal. Är man anställd i Sverige och betalar skatt här ? Eller blir man anställd i England ? Flyger man bara för SAS ?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

X
2018-10-13 09:49:38
SV: Flybe kabinpersonal
GEC är brevlådeföretaget som är arbetsgivaren på anställningsavtalet. Det är inte Flybe som anställer utan det sköts av ett bolag registrerat i UK som formellt inte har någonting med Flybe att göra.

Återigen, GEC saknar fast driftställe i Sverige. Därför är det INTE exakt som att ha en svensk arbetsgivare.

Vad som händer i mars nästa år blir också avgörande, förstås. Utan Brexitavtal får SAS inte hyra in flygplan från Flybe i längre än 7 månader, med eventuellt en förlängning i ytterligare 7 månader.
EnSomVet
2018-10-13 08:12:00
SV: Flybe kabinpersonal
För den anställde blir det EXAKT som att ha en helsvensk arbetsgivare.
Lön, Pension, Sjukpenning, Lönespecifikationer etc, med ett Svenskt avtal bättre än de flestas. (gäller även pilotanställda).
???
2018-10-13 01:06:07
SV: Flybe kabinpersonal
Vad är GEC ?
Flybe
2018-10-12 19:01:00
SV: Flybe kabinpersonal
Med andra ord fungerar det exakt som för alla i Sverige.
Du gör ingenting och när din deklaration kommer är den redan ifylld och klar att godkännas.
X
2018-10-12 11:57:22
SV: Flybe kabinpersonal
Inkomstskatten ska betalas i enlighet med dubbelbeskattningsavtal mellan UK och Sverige och eventuellt ett tredje land om man inte bor i Sverige.

Precis som någon redan skrivit saknar GEC fast driftställe i Sverige (enligt beslut från Skatteverket i vart fall) och därför betalar GEC en lägre arbetsgivaravgift än vad en svensk arbetsgivare betalar.

GEC har inte någon skyldighet att betala in de anställdas inkomstskatt till skattemyndigheten i Sverige. Skatteverket har heller inte möjlighet att driva in skatten från företaget. Därför borde GEC betala ut hela bruttolönen till den anställde som själv får göra en preliminärdeklaration och betala in skatten dit den ska. Men GEC drar skatten från de anställda och betalar, för tillfället, in skatten till svenska skattemyndigheten. Skulle GEC sluta betala in skatten, kommer Skatteverket i Sverige istället att kräva in den av den anställde, alldeles oavsett om det på lönespecifikationen gjorts avdrag för skatt eller inte, under förutsättning att man har sin hemvist i Sverige.

Var man är skattskyldig avgörs av skatteavtal mellan olika länder. Mellan Sverige och UK gäller att inkomster från arbete som utförs ombord på flygplan som huvudregel ska beskattas i det land där inkomsttagaren har sin hemvist. För de allra flesta alltså i Sverige. Skulle man dock vara skriven i ett tredje land måste man titta på skatteavtalet mellan det landet och UK.

Detta är till skillnad från t.ex. avtalet mellan Sverige och Irland, där ett inkomst från arbete ombord på flygplan får beskattas (först) i det land där företaget har sitt verkliga säte. Exempelvis då Ryanair där Irland får första tjing på inkomstskatten för personal baserad i Sverige, och därefter får Sverige beskatta individen ytterligare om det är högre marginalskatt i Sverige.
Sv CC
2018-10-12 09:09:34
SV: Flybe kabinpersonal
Den anställde betalar ingen arbetsgivaravgift!
Det är arbetsgivaren som betalar arbetsgivaravgift.
Am
2018-10-12 02:26:37
SV: Flybe kabinpersonal
Hur gör man angående läkarundersökningen? Står Flybe för den eller är kandiaterna som bekostar själva?
CC
2018-10-12 01:32:59
SV: Flybe kabinpersonal
De betalar enbart 20,7% i arbetsgivaravgift, inte 31,42%.
Så enligt skatteverket är det en tillfällig arbetsplats med utlänsk arbetsgivare.
Flybe
2018-10-11 19:12:44
SV: Flybe kabinpersonal
Anställd i Sverige med kollektivavtal. Väldigt bra avtal dessutom. Med bas på Arlanda jobbar du bara för SAS. Ibland kan du jobba med någon som kommer hit tillfälligt från England, dock ganska ovanligt.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev