Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
 Tråden startades av: Peter  2018-10-12 12:31:41
Bränsleförbrukning 
Är det någon som har uppgifter vad följande plan drar i bränsle L/pax/km.
Samt vad kostar Jet A1 /L

A346
A35K
B744
B763
B773
B789

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

The fueler
2018-10-18 19:22:29
SV: Bränsleförbrukning
SK903 trafikeras till största delen A330 och faktum kvarstår, soppakostnaden på årsbasis för DY ock SK är lika hög/låg då de tankar på lika mycket.
Pilot
2018-10-18 18:16:30
SV: Bränsleförbrukning
787-9 tar ca 5200kg i timen. Vad drar 330 neo?
sv Fakta
2018-10-18 16:49:39
SV: Bränsleförbrukning
Den första A330-Neo har just levererats till TAP. Det ska bli intressant med bränsle statistik från verkligheten. Att påstå att B787-9 drar mer bränsle, än A330-Neo är bara trams.
Pilot
2018-10-18 12:25:07
SV: Bränsleförbrukning
Varför är detta intressant att räkna på pax? Vi flyger med tomma stolar ibland men då tar vi med mer frakt istället. Bränsleförbrukning per timme är mer intressant i jämförelse. Visst land en variera i och med att vikten minskar under en lång flight men visst ser du betydande skillnader mella tex 340 747 och 787.
@Fakta
2018-10-18 11:43:03
SV: Bränsleförbrukning
Dessa uppgifter är inte trovärdiga. Kolla referenserna.
Peter
2018-10-17 22:47:45
SV: Bränsleförbrukning
Förstår det och har dessa uppgifter A346 380 pax och B744 416 pax men tycker ändå att A346 drar väldigt mycket.
Sv Peter
2018-10-17 08:08:17
SV: Bränsleförbrukning
Det är en parameter till du måste beakta när du jämför bränsleförbrukning per sittplats. I detta fall måste man veta för varje flygplans individ hur många säten som flygplanet har.
Har man enbart ekonomi med max antal säten blir L/pax/km betydligt lägre än om man har Business / Ekonomi extra / Ekonomi.

Ser du enbart till bränsleförbrukning per kilometer utan hänsyn till antal passagerare blir resultatet ett helt annat.

Airbus A340-300 7,32 kg/km

Boeing 777-400 11,11 kg/km

Peter
2018-10-16 20:47:18
SV: Bränsleförbrukning
Har hittat att 0,0777 l per passagerar km drar en A346 och kan det stämma? Då en B744 drar 0,033 som jag har hittat. Låter som står skillnad...
Fakta
2018-10-16 15:46:38
SV: Bränsleförbrukning
Intressant läsning.

Hänvisningen till https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_aircraft#Long-haul_flights ger intressanta fakta om Long-haul flights.

Alla angivna B777 modeller förbrukar mer bränsle per passager kilometer än Airbus 330neo och Airbus 350 modellerna.

Airbus 380 ligger också bra till jämfört med B747.

Boeing 787-9 med 294 pass drar lite mer än Airbus 330neo med 300 pass.

Skillnaden i bränsleförbrukning verkar vara marginell.
@Oljescheiken
2018-10-16 15:25:57
SV: Bränsleförbrukning
Det ar stor skillnad i cruise ocksa. Jmft med tex A330/A340, en 787 har mycket branslesnalare motorer och ar byggd av CFRP som ar mycket lattare an aluminimum.
Sen ar det stor skillnad i flight profile. A340 har usla stigprestanda och spenderar lang tid pa lagre hojder. Min senaste 787 trip (8 timmars flygning) var ICAC 38,000 ft och final 42,000 ft.
@pilot
2018-10-15 23:36:26
SV: Bränsleförbrukning
Sas gör rekordvinster men satsar på SAIL. Facket kräver 20% lönepåslag annars är det 0 procents fyllnadsgrad i cockpit. Då spelar det ingen roll ut det ser ut bakom dörren eller under golvet.
@Pilot
2018-10-15 21:22:53
SV: Bränsleförbrukning
Eller kanske SAS flyger med mycket marginal fuel reserve...?
Oljescheiken
2018-10-15 19:18:38
SV: Bränsleförbrukning
Vid rullning, start och stigning förlorar de äldre planen en del, tvingas ligga lägre än optimalt i början av leggen. På marschhöjd är det ganska lika, med eventuellt lite skillnad i hastighet. Och sen är det vilken effekt man flyger med som avgör i stort sätt oberoende av typ.
Pilot
2018-10-15 18:47:20
SV: Bränsleförbrukning
Bra att göra miljardvinster av SAS om de kör med halvtomma flighter till NYC och dåligt av DY att inte göra vinst med fulla flighter :)
SAS har 91% kabinfyllnad till NYC i sep och frakten har nästintill varit 100%.
sv The fueler
2018-10-15 17:01:30
SV: Bränsleförbrukning
Du måste se helheten. Jämför paxantal/payload! Det är bara okunnigt, att påstå att B787 dra lika mycket bränsle som A340/330. Tror inte att tankningspersonalen. är särskilt insatt i de bakomliggande faktorerna.
@The fueler
2018-10-15 15:10:12
SV: Bränsleförbrukning
Vad du säger är att 787 har mycket högre payload medan dina A330/A340 går halvtomma.
Bagdad Bob
2018-10-15 11:16:41
SV: Bränsleförbrukning
Så gör vi, med lysande resultat.
787
2018-10-15 00:05:30
SV: Bränsleförbrukning
5000-5200 kg i timmen lite beroende på vikt på 787. Hur mycket block man välbefästa tanka beror ju på vilket alternativ man har och om man behöver ta extra av diverse orsaker.
@Bagdad Bob
2018-10-14 22:38:21
SV: Bränsleförbrukning
Så enkelt är det inte. Kolla vad Skattebetalaren skriver nedan. Det är vad vi gör när vi analyserar flygplan.
The fueler
2018-10-14 19:55:16
SV: Bränsleförbrukning
Faktum kvarstår, DY och SK tankar i stort sätt lika mycket till NYC från ARN.
@The fueler
2018-10-14 15:33:42
SV: Bränsleförbrukning
För 6000 nmi trip med 262 passagerare, ingen frakt:

A340-300: 81 ton

787-9: 63 ton
sv The fueler
2018-10-14 11:18:33
SV: Bränsleförbrukning
Jämför även antalet pax.
Bagdad Bob
2018-10-14 10:19:27
SV: Bränsleförbrukning
När fabrikanterna går ut med bränsleförbrukning, då anger de pax konfiguration.
Det plus TOW, torde ge ett tillräckligt underlag för bränsleförbrukning L/pax km.
Förutsatt att konkurrenterna gör likadant, med samma pax konfiguration och vikt.
Sen om stolarna är gröna eller har mer eller mindre pitch, spelar ingen roll.
Jag
2018-10-13 23:02:33
SV: Bränsleförbrukning
A346 snitt 8t/hrs
The fueler
2018-10-13 20:53:13
SV: Bränsleförbrukning
DY och SK från ARN till NYC tankar nästintill lika, ibland ligger SK något under och ibland DY något under så A330/A340 verkar dra lika mycket som B787-8/9, iaf på ARN
Trött
2018-10-13 18:46:08
SV: Bränsleförbrukning
Jesus, vilket svammel........
Peter
2018-10-13 13:56:52
SV: Bränsleförbrukning
Tack. Men hittar ingen data på
A346
A35K

Kanske någon annan har lite uppgifter på dessa plan?

Skattebetalare
2018-10-13 13:39:03
SV: Bränsleförbrukning
For en rattvis jamforelse galler foljande krav:
1) Jamforbara LOPAs baserade pa detaljerad information fran tillverkaren och med kabin layouts utvecklade enligt samma regler, sa att man tex inte jamfor en 3-class interior med 30 tum seat pitch all-economy.
2) Samma antaganden for berakning av OEW, baserad pa tillverkarens MEW. Dvs samma service level, samma vikt regler for stolar, interior, besattningar, galley contents, etc.
3) Samma antaganden for payload weight.
4) Giltiga prestandadokument publicerade av flygplantillverkaren for alla flygplan av intresse. Alla eller jamforbara motortyper.
5) Samma regler for prestanda berakning (taxi time, initial climb, optimal flight profile for flygplantypen, LRC, reserve fuel/alternate, winds och temps, fuel density, fuel burn mark-up, etc).
6) Samma trip distans for alla flygplan.

Airbus kan rakna prestanda for sina flygplan, men ar vardelos betr konkurrenterna. Samma galler Boeing. Anledningen ar att varken Boeing eller Airbus har all detaljerad info om konkurrenternas flygplan och interna "uppskattningar" ar inte mycket varda. Vidare ar info om Airbus flygplan producerade av Airbus inte jamforbara med info om Boeing flygplan producerade av Boeing eftersom regler och antaganden inte ar desamma.

Som sagt, jag skulle vilja veta vem som har utvecklat jamforbara kabin layouts, beraknat OEW baserat pa tillverkarnas vikt uppgifter dokument och beraknat prestanda baserat pa tillverkarens prestanda dokument och allting gjort enligt samma regler och antaganden.

Andreas
2018-10-13 11:25:18
SV: Bränsleförbrukning
Kolla https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_aircraft#Long-haul_flights
 

Tillbaka

Air BP
Fyrstadsflyget
Pilotshop
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev