Tråden startades av: Johanna  2018-10-14 23:05:41
Hur är flysäkerheten innom SAS? 
Jag menar, hur är det möjligt at en motor står i brand under en flygning? En boeing från SAS nödlandade i Luleå. Är SAS säkert at flyga med?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Hm sanna
2018-10-23 01:18:09
SV: Hur är flysäkerheten innom SAS?
En kupong för en renskavsrulle har inte så mycket med olyckor och incidenter att göra. EK kan säker erbjuda en hel månad med dessa delikatesser men det betyder inte att det inte har flera incidenter som egentligen borde se dagens ljus. Tänkte vidareutveckla resonemanget med sas och norwegian men insåg att du kanske ändå fatta poängen.
@Sanna
2018-10-22 13:41:33
SV: Hur är flysäkerheten innom SAS?
Nu snackar vi om flygolyckor, inte motorstopp.
Sanna
2018-10-20 19:24:52
SV: Hur är flysäkerheten innom SAS?
Tydligt det är Norwegian fanatiker inne i denna tråd, man ser de klassiska norska felstavningarna de brukar ha när de ska skriva på svenska. Även Norwegian nödlandar lite nu och då pga diverse tekniska fel, men det skriver ni inte om.

https://www.expressen.se/nyheter/norwegian-plan-tvingades-nodlanda-pa-island-/

Norwegian sköter arbetet bra vid incidenter, de kompenserade passagerarna med... en matkupong på 100kr, snyggt Norwegian.
Röra Gott
2018-10-20 17:14:26
SV: Hur är flysäkerheten innom SAS?
Ja Gottrröra och andra exempel finns. Det finns Flygbolag som inte hunnit med haverier än som jämförelse. Bara att läsa haveri statistik det talar för sig själv utan bortförklaringar.
@Johanna
2018-10-19 16:26:43
SV: Hur är flysäkerheten innom SAS?
Menar du att du vill ha 100 procent garanti. för inget överhuvudtaget ska hända.
Det är så tråkigt när noviser, ger sig in i en diskussion, om något som man inte har en aning om. Dessutom vidhåller man sin okunnighet i diskussionen.
End of discussion!
Foliehatten
2018-10-19 13:36:11
SV: Hur är flysäkerheten innom SAS?
@Johanna Lägg av, det framgår tydligt av dina kommentarer att du inte har en susning om vad du raljerer över. Det är väldigt sälsynt men det kan hända att en flygmotor går sönder vilket ofta resulterar i motorbrand. Det finns detektorer som starter brandalarm i cockpit då kan piloterna aktivera brandsläckningssystemet. Det går aldeles utmärkt att flyga med en motor.
Dessutom om man, som du tydligen, vill kasta skit på ett flygbolag er det bra att veta nånting om ämnet
Sv Johanna
2018-10-19 13:12:56
SV: Hur är flysäkerheten innom SAS?
Flygplan underhålls enligt gällande bestämmelser. Motorerna i kommersiella flygplan byts överses med vissa intervall. Ingen motor på ett flygplan i kommersiell luftfart kan ha en 20 år gammal motor.

En fabriks översedd motor har samma gångtid som en ny motor.

Även nykonstruerade motorer exempelvis de som nyttjas på Norwegians B787 kan vara behäftade med problem. Inga av dessa motorer klarar normal gångtid utan översyn!


Johanna
2018-10-19 12:12:13
SV: Hur är flysäkerheten innom SAS?
Sv Andreas. Hur kan du vara någon expert på säkerheten på SAS? Är du anställd på bolaget? Många av passasjerarna, såg att motoren var i brand. Planet är 20 år gammalt. -Övrigt. Blanda dig inte upp i hur JAG skriver. Igår, en ny incident med SAS, A330, Stockholm-Chicago. Planet måste vända, och flyga til Arlanda, efter nånga timmar i luften.
Ali
2018-10-18 10:40:20
SV: Hur är flysäkerheten innom SAS?
Det var väl värre förr. När man landade i Linköping istf Norrköping.
pf
2018-10-17 12:10:13
SV: Hur är flysäkerheten innom SAS?
CK, bør du ikke legge frem noe som styrker din påstand om Irland ?

2018-10-16 11:45:55
SV: Hur är flysäkerheten innom SAS?
@Hmmm
Det framgår alltid av bokningsdialogen samt av bokningsbekräftelse och kvitto vilket bolag som trafikerar de sträckor man bokat.
På engelska exempelvis "Operated by SAS Ireland" eller på svenska "Trafikeras av Scandinavian Airlines", "Trafikeras av SAS Ireland", "Trafikeras av Flybe", "Trafikeras av Cityjet".
Någon tveksamhet gällande vilket bolag som flyger finns med andra ord inte.
Sen får var och en göra sin egen bedömning om man vill boka.
Tomas Karlsson
2018-10-16 08:37:28
SV: Hur är flysäkerheten innom SAS?
Vilka underleventörer har tveksam säkerhet tycker du??
Hmmm.
2018-10-15 23:53:32
SV: Hur är flysäkerheten innom SAS?
Ja mainline håller bra klass. Men problemet med att boja en billjett med SAS är att man inte vet vilket bolag som flyger. SAS använder väldigt många underleverantörer som saknar k-avtal, tveksam säkerhetskultur osv.
CK
2018-10-15 23:26:36
SV: Hur är flysäkerheten innom SAS?
När Irland är inblandat kan vi räkna med att den sjunker.
sv Johanna
2018-10-15 11:14:00
SV: Hur är flysäkerheten innom SAS?
Med tanke på resultatet, får man anse SAS som säkert. I övrigt ett ganska naivt inlägg. Man måste förstå att incidenter, kan hända alla bolag. Det är när man ser hur situationen hanterades som man ev. kan göra en bedömning.
Sen är det normalt att det "brinner", inne i motorns brännkammare.
Men det gäller att den ska stanna, där i brännkammaren.
Livön
2018-10-15 10:56:48
SV: Hur är flysäkerheten innom SAS?
Njae...

En motor stod aldrig i brand... du ska inte alltid tro på allt som står i dagsblaskan.
Sen kan du fråga dig själv kanske om hur det gick? Med tanke på att flygplanet flög någon dag senare, ingen blev skadad, och många (enligt media) verkar inte ens ha märkt någonting förrän de upptäckte att de var på fel flygplats för att kapten berättar det samt att något hände...

Andreas
2018-10-15 10:29:34
SV: Hur är flysäkerheten innom SAS?
Ja, SAS är säkert att flyga med. När det gäller det specifika exemplet så är det bästa alltid att vänta på att utredningen är klar och inte spekulera på förhand.

För övrigt går det bra att skriva på ren norska. Vi förstår ändå. Du behöver inte skriva på försvenskad norska.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev