Tråden startades av: ARN  2018-10-19 12:25:57
Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma. 
Börja med att bygga till den planerade G-Piren på Arlanda för fler gater. Flytta över all inrikestrafik från terminal 4 och samla den också i terminal 5. Lägg ner Bromma och låt BRA ha hela terminal 4 som deras egna terminal.

I Terminal 5 samlas SAS, Norwegian och Star Alliance för smidiga byten både mellan inrikes och utrikes och vice versa.
Terminal 4 blir BRAs eget lilla Bromma.
Terminal 2 fortsätter som idag.

Terminal 3 kan på sikt vara redo för diverse lågprisbolag såsom Ryanair och Wizzair.


Frågor, åsikter på det?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Glenn Fena
2018-10-30 10:07:38
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Att bygga ut Arlanda som hub är av stor vikt för
hela landet.
Sundströms-utredningen är bra men redovisar inte
exakt hur.
Behövs fyra banor om 01/19 används för parallella
starter och landningar? Om man flyttar hela Kiruna
kanske det är värt att göra det med halva
Upplands-Väsby också?
Skattebetalare
2018-10-29 15:36:17
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Omkr 20% av Sveriges befolkning bor i Stor-Stockholm. Flygplatsen borde ligga i beolkningstyngdpunkten for StorSthlm, och inte halvvags till Uppsala.
Mackan
2018-10-28 10:16:17
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Premiär idag för A319 till o från Bryssel!
CK
2018-10-28 00:21:45
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Håller med.Finns många andra flyplatser det hellre borde satsas på än Arlanda som ligger för långt från någon stad.Mitt uti intet.
Mer utrikes trafik från andra städer och behåll Bromma som är en City flygplats.Behövs ej byggas mer bostäder i sthlm.
Bor redan lite för många här.
Larne
2018-10-27 18:57:08
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Håller med. Finns ju Skarvsta och Landvetter m.fl. så det är inte att man väljer att åka frånArlanda per automatik.
KK
2018-10-27 14:03:45
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
För en ganska stor del av Sveriges befolkning finns det ingen anledning att ta sig till Arlanda om man vill flyga till utlandet . Bor man söderom Vänern och Vättern har man mycket bättre alternativ än att ta sig till Halmsjön Intl'.
Sv CK
2018-10-27 11:51:27
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Dagspendling? Fyra mil inte mycket. Hade 8 mil till jobbet och pendlade i 12 år. Stockholmare är väl inga veklingar?
Andreas
2018-10-27 10:42:55
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
CK: Arlanda Express tar 20 minuter. Det är samma tid som flygbussen till Bromma. Alltså spelar det fysiska avståndet ingen roll.
CK
2018-10-27 01:57:15
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Nu är det så att Bromma är kvar till 2038.Hur än det diskuteras!
Arlanda ligger aningen för långt från City för ”dagpendling”.
Sv Skattebetalare
2018-10-26 22:51:13
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Arlanda ligger centralt mellan Stockholm och Uppsala.
Skattebetalare
2018-10-26 02:31:27
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Hur som helst ska flygplatser vara centralt belagna sa att sa manga som mojligt kan enkelt och bekvamt ta sig till och fran flygplatsen.
Rhell
2018-10-24 23:10:22
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Stora delar av södra Sverige åker utrikes från Göteborg/Malmö/Köpenhamn och ej uppifrån Bromma/Arlanda. Bland annat från Linköping, Norrköping, Örebro, Karlstad, Växjö, Jönköping finns dessutom direktlinje söderut. Arlanda är inte på något sätt hela Sveriges flygplats!
Sv Dumt alternativ
2018-10-24 21:38:42
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Men det spar pengar.

Ta pendeln direkt till Märsta och gör bytet där i stället för på Centralen. Känner flera som nyttjar detta alternativ och sparar pengar.

ARN
2018-10-24 19:16:09
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Självklart inte enda möjligheten. Men med ett smidigt byte på Arlanda så vore det självklart attraktivt ibland även om det är åt fel håll. Att från Halmstad köra bil i två timmar, betala 500kr enkel väg över bron och sen betala för parkering på Kastrup är både kostsamt och tar tid.

Är väl knappast dåligt att kunna checka in enkelt på sin lokala flygplats och ta del av hela Arlandas linjeutbud också?
Dumt alternativ
2018-10-24 16:22:22
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
"Bor du söder om tullarna kan du ta pendeltåget till Märsta och sedan anslutningsbuss till Arlanda ett mycket billigt alternativ."

Ovanligt dumt, obekvämt och tidsödande alternativ.
Svar till ARN
2018-10-24 12:04:45
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Hahahahaha! Här har vi en väldigt förvrängd bild av att Stockholm skulle vara den enda möjlighet och ta sig ut i världen! Ingen betydande andel av resenärerna från städerna Halmstad, Växjö eller Kristianstad åker till Stockholm för att åka söderut.
Tekmek
2018-10-24 08:13:42
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Jobbar på båda flygplatserna och måste säga att allt går mycket smidigare på Arlanda. Hoppas på att allt samlas på Arlanda i framtiden.
ARN
2018-10-23 23:04:01
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Vill du åka utomlands från Halmstad, Kristianstad eller Växjö är än idag alternativet att flyga till Bromma och sen vänta på bagage för att åka taxi eller kommunalt till Arlanda och checka in på nytt.
Det är absolut största problemet med Bromma och det som gör att svensk infrastruktur försämras.
Sv @ARN
2018-10-23 17:08:26
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Bor du söder om tullarna kan du ta pendeltåget till Märsta och sedan anslutningsbuss till Arlanda ett mycket billigt alternativ.

Jag tar flyget till Arlanda för vidare färd och bor i en stad där flygplatsen erbjuder gratis parkering. Bagaget incheckat till slutdestinationen. Behöver aldrig bry mig om det på Arlanda varken vi ut eller hemresa.

En gång för länge sedan flög Linjeflyg till Bromma. Skulle man då ut i vida världen fick man ta en taxi med bagaget till Arlanda. Tur att man slipper det idag.
@ARN
2018-10-23 13:13:52
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Du menar att det ska vara så obekvämt som möjligt och att man ska maximera släpandet av resväskor som i u-länder? ARN var ett misstag från början till slut.
Linkan
2018-10-23 12:01:12
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Stockholm behöver en flygplats för den icke reguljära flygtrafiken.

Bromma är lämplig för allmänflyget Ambulans, Polis, Företagsflyg och privatflyg. All övrig trafik bör flyttas till Arlanda.

Stockholmsområdet är redan överbefolkat varför nya bostäder kontorsplatser klarar sig utan att expandera på Bromma. Var i Alvik i helgen där fanns många tomma kontorslokaler som reas ut för 1.600:- / kvadrat meter. Mycket fint läge med utsikt mot Mälaren och Tranebergsbron. I Stockholm ägs många billiga äldre bostäder av människor som inte är mantalsskrivna i Stockholmsområdet. De hyr ut dessa i andrahand (korta tider) och tjänar bra på detta. Något som borde saneras.

Att samla så mycket folk och företag på ett ställe driver upp kostnaden mycket och försämrar vår konkurrenskraft betydligt. Detta genom höga kostnader för lokaler och personal.

ARN
2018-10-22 20:14:53
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
@@arn

Inte särskilt många. Därför framförallt spårtrafiken från Arlanda borde utvecklas, framförallt för pendeltåg. Bort med extraavgiften och fler pendeltågsavgångar så nås hela södra Stockholm snabbare än från Bromma. Om några år kan snabbt byte ske vid Helenelund till Tvärbanan också.

Bromma ligger bra geografiskt, men den ytan skulle göra mycket mer nytta som bostäder och arbetsplatser och Arlanda skulle kunna bli en bättre flygplats.
sv@ARN
2018-10-22 15:31:24
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Du verkar inte att känna till vägtrafiken runt BMA (heller).
Mackan
2018-10-22 13:55:04
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Om drygt 1år kommer Tvärbanan ha en hållplats
utanför terminalen på Bromma.
Re:ARN
2018-10-22 13:09:27
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Handlar inte om bara 20 min det är allt runt ikring som är drygt. Att ta sig från ARN till STHLM är en onödig utgift. Antagligen missar du tåget när du kommer mer precis som ska ta dig till STHLM. Finns alldeles för många negativa faktorer utöver dessa som gör att BMA måste behållas och utvecklas.
@ARN
2018-10-22 12:56:42
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Hur många resenärer har promenadasvstånd till Centralstationen?
ARN
2018-10-22 10:59:35
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Tar ungefär 20 min till centralen både med Arlanda Express och taxi från Bromma. I rusningstrafik på morgonen tar det nog lite längre än så från Bromma.
Vill du ta dig till vissa specifika platser i Stockholm med taxi är Bromma i många fall bättre, men det handlar om kanske 15-20 min i värsta fall och väger enligt mig inte alls upp nackdelarna med att ha två ganska dåliga flygplatser istället för en bra.
@ARN
2018-10-21 14:40:17
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Hur lang tid tar det att ta sig till och fran Centralstationen? BMA ligger mycket narmare StorStockholm and ARN.
CFIT
2018-10-21 00:29:23
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Satsa på Kastrup och lägg ner Arlanda!!!

När väl en nedmonteringstrend startat, vem sätter då gränsen?

Skattebetalare
2018-10-20 23:08:46
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Mht BMAs bra lage, borde BMA ha forbindelser med manga nordEuropeiska destinationer inom, sag, 1.5-2 timmars flygtid med avgangar och ankomster pa morgonen och kvallen och tatare frekvenser for intra-Skandinaviska flights. Att ta sig till och fran ARN med taxi, eller taxi+ArlExpress ar sloseri med tid och pengar. Knappast acceptabelt for langa trips, men helt oacceptabelt for korta och lokala trips.
ARN
2018-10-20 22:32:12
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Sv. foliehatten
Snabbaste sättet att ta sig till centrala Stockholm är med Arlanda express. Särskilt under rusningstrafik.
Till exempelvis Kista tar det från Arlanda 22 minuter med taxi. Vi pratar alltså om kanske 15min extra i en taxi för Kista/Solna jämfört med Bromma. Knappast något som påverkar affärslivet i Sverige. Annars är det just där jag menar att de borde satsas på Arlanda istället, köp ut företaget som har ensamrätt på rälsen och sänk priserna rejält på Arlanda express så blir det fantastiskt bra.


Angående flyglinjer finns det självklart ett ändamål att ha fler. Det skapar direkta jobb på flygplatsen, jobb i turistnäringen och gynnar företagandet i Sverige. På Arlanda jobbar idag nästan 20.000 personer, skulle vilja påstå att varje ny långlinje handlar om hundratals jobb som bidrar till Sveriges ekonomi.
Undrande
2018-10-20 19:04:19
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Finns det något självändamål i att t.ex. vara Nordens största flygplats eller att få så många linjer till "sin" flygplats som möjligt.
Berätta gärna.
SJ
2018-10-20 18:12:03
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Flytta Stockholms Centralstation till Uppsala.
Foliehatten
2018-10-20 18:07:01
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
@ARN Många affärsresenärer ska bara från olika svenska orter till Stockholm, inte alla vill vidare till andra länder. Om Bromma läggs ner tvingas man till Arlanda, något som ger en massa extra transporttid. Absolut inte optimalt för affärslivet.
Metar
2018-10-20 17:16:30
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Satsa på Bromma, bara att fortsätta som det är varför göra något sämre?
ARN
2018-10-19 23:49:35
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Varför är en relevant fråga. För att förbättra Arlanda och svensk infrastruktur. Stockholm är Skandinaviens största stad, både sett som befolkning och ekonomi, ändå är flygplatsen den minsta.

Främsta argumentet är att alla inrikesdestinationer skulle få fler flygningar till en internationell flygplats och betydligt bättre anslutningar ut i världen. Destinationer såsom Östersund, Visby, Ängelholm mfl. skulle direkt fördubbla antalet avgångar med möjlighet att komma ut i världen eller få dit internationella turister.
Jönköping, Växjö, Halmstad har idag mig veterligen inga avgångar till Arlanda utan bara Bromma. Resultatet blir att dessa städer internationellt sett ligger väldigt isolerade.
Därför är jag också övertygad om att det skulle kunna gynna BRA, de skulle kunna skriva avtal och mata trafik från inrikesdestinationer till bolag såsom BA, Finnair, KLM mfl.
Om Arlanda gick upp och blev Skandinaviens största flygplats kommer det självklart också locka till sig ännu mer interkontinental trafik och fler jobb.
Bromma är uppriktigt sagt som en bromskloss för svenskt inrikesflyg.
Ytterligare ett argument är att marken där Bromma står skulle kunna bebyggas och gynna Stockholm. Marknaden skriker efter bostäder och företag har svårt att rekrytera utifrån för det är svårt att flytta till Stockholm om man får jobb. Så central mark som Bromma är skulle göra mycket mer nytta för Sverige med kontor och bostäder istället.
Kurt
2018-10-19 20:50:06
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Om Bromma läggs ner är det goodbye till Bra
C
2018-10-19 19:19:38
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
BRA finns bara för att Bromma finns. Vad är deras USP när dom flyger från Arlanda med SAS och Norwegian som konkurrenter? Ingenting.

Så, i vems intresse ligger det att Bromma finns kvar? Vem är det som lobbar mest?
Arkimedes
2018-10-19 14:26:27
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Ja, det skulle ju vara den seriösa approachen men kom ihåg att vänstermiljömupparna aldrig kommer tillåta en förbättring av Arlanda.
Stefan
2018-10-19 13:51:12
SV: Satsa på Arlanda och lägg ner Bromma.
Ja, en fråga - Varför?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev