Tråden startades av: thomas brandmästare Greger  2018-11-13 22:36:16
starta ett internationellt brandflygbolag 
återknyter till mitt inlägg för flera år sedan.
omfattningen marknaden för ett brandflyg tv4 nyheterna kl 22.00 13 nov 2018
Skulle man sitta med en 10 MD11 tankers...
Finns hur mkt släckuppdrag som helst,
över 7000 hus i Kalifornien har brunnit ner säg pris 10 till kanske 500 milj st,
och det här är bara början, bränderna kommer utvecklas kraftigt i omfattning och intensitet i natt och framåt.
Det brinner på hundra tals platser nu utöver de stora i Kalifornien,
i mellan och syd amerika, andra stater i USA etc etc

sen i sommar kommer Europa, Australiens brandsäsong har börjat etc.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@E
2018-11-16 14:22:31
SV: starta ett internationellt brandflygbolag
Haller helt med dig.

/Skattebetalare
E
2018-11-16 06:29:50
SV: starta ett internationellt brandflygbolag
Tror inte heller att det finns ”hur mycket släckuppdrag som helst”.

Mig veterligen är det dels bara två aktiva bränder i Nordamerika just nu ( även om den i Ca givetvis är katastrofal).

Dock har jag inte hört någon säga att problemet är brist på brandflyg, finns mer än tillräckligt med sådana just nu i Ca.

För, jag antar att Du vet att det inte är med flyg som man släcker skogsbränder, det gör man med brandmän på marken, flyget använder man till att stödja brandmännen på marken

https://www2.gov.bc.ca/gov/content/safety/wildfire-status/about-bcws/wildfire-response/response/aviation
E
2018-11-14 18:38:32
SV: starta ett internationellt brandflygbolag
På vilket sätt skulle Sverige vara en bra bas????

Det finns redan en uppsjö ”internationella brandflygsbolag”, googla aerial fire fighting companies.

Varje år upphandlar provinserna i tex Kanada och, delstaterna i US kommersiella bolag.

Och, som Du kanske gissat, kontraktet går till den som är billigast
thomas
2018-11-14 11:48:34
SV: starta ett internationellt brandflygbolag
Finns en 747 som går som brandflyg i USA, + DC10 orna man ser, tror de har 10 st + MD 80 som köptes från SAS

747 kan man använda övre däcket för crew teknisk personal etc. för flight till brandområdet, belly reservdelar däck etc, main däck paletter med vatten tankar, gäller att bygga om den smart med paletter med vatten som byts ut till fulltankade, tar bara 12 min att off loada sen på med de tankade.
Den 747 som går i USA har fasta ståltankar, tar ganska lång tid att tanka, förutsätter att en massa vattenbilar redan finns på flygplatsen man har som bas.

Det här skvättandet med helikoptrar som tar några ton används troligen i brist på annat, så även i Sverige. Det gäller att slå till mot branden på dess egna villkor, vattnets tyngd tränger undan syret så brandområdet som träffas blir släckt, sen köra i skytteltrafik. Blir inte mkt airborne tid per år eller cycles, så gott om tid att mekka.

Sverige är en bra geografisk bas man når hela världen på timmar, inte dygn
Alltid Stegetföre
2018-11-14 09:33:07
SV: starta ett internationellt brandflygbolag
Någon med vilja gör slag i saken. Oljepriset ska ner från dagens hutlösa nivåer. Dessutom finns en uppsjö av massor av Widebodys typ B747 som ställs av för mer ekonomiska flygplan idag. Dessa kan med framgång betala sig för de få timmar de behövs för att vattenbomba extrema platser.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev