Tråden startades av: Olle S  2018-11-16 12:11:35
LFV står inför tuffa år iom personalflykt 
Avbruten utbildning under för många år.
Ryktet om utbildningsgången via Norrköping lever kvar.
Få sökande till utbildningen.
Höjd pensionsålder.
Folk slutar slutar jobba som flygledare iom flytten av arbetstillfällen till RTC i Stockholm.
Många flygledare säger upp sig och flyttar utomlands.
Sämre och sämre personalpolitik de senaste åren.
Pensionsavgångar ökar, fr.o.m 2020 eskalerar det och långt fler går i pension än man har möjlighet att utbilda.

Hos dom som finns kvar finns bara en uppgivenhet och man inser att vår generaldirektör är helt omedveten om dessa problem. Generaldirektören skyller allt på sina anställda. Precis som tidigare generaldirektörer så sitter dom en kort period och verkar strunta i de långsiktiga konsekvenserna av sitt agerande. Omgiven av ja-sägare blir det omöjligt att rätta till vad som gått fel.

Att folk flyttar för att dom vill ha ett äventyr och tjäna lite extra pengar några år kan vi aldrig hindra men nu flyttar folk för att man inte står ut med LFV som arbetsgivare längre. Det har inte hänt tidigare. 

Oavsett vad man tycker om ovanstående så är det ett faktum att enkäter visar att det är en överlägsen majoritet av flygledare i Sverige som inte rekommenderar LFV som arbetsgivare. 

Det här kostar enorma summor iom restriktioner och det faktum att man måste lösa personalbristen med dyr, beordrad, övertid. 

Ekonomin...! Tror de flesta har svårt att avgöra om RTC är rätt eller fel men det vi vet är att det kostar obegripligt stora summor. Det blir rätt många kronor per flygplats...! Hur många år hade man kunnat driva dessa flygplatser med traditionell flygtrafikledning för dessa miljarder...?! 100 år...? 
LFV hade ALDRIG räknat med att flygledare hellre slutar att jobba som flygledare än att flytta med till RTC men nu händer det! 

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Anders
2018-12-11 09:26:56
Re: Linkan
Inte så mycket än så länge, 2-3 stycken per central men iom att det bara är två månaders uppsägningstid så kommer det inte att synas förens feb-mars när dom som ska börja i Dubai och Hong Kong säger upp sig. Utöver det kanske 2-3 stycken i de torn som berörs av RTC. Tror dom flesta inser att väldigt få följer med till Stockholm o RTC.
8-10 som lämnar Köpenhamn också vilket leder till att Nå har nog måste se sig om efter (svenska?) flygledare.
Följden blir att merparten av de flygledare som utbildas inte kommer till ACC som redan innan kommande befarade uppsägningar har ett skriande behov.
Lägg därtill en handlingsförlamad GD som skyller på regeringen och EU och väljer att inte agera alls.
2020 och framåt är väl egentligen då de riktiga problemen börjar med stora pensionsavgångar. Något man borde tagit höjd för redan.
Betänk att det är en ganska liten yrkeskår och det får stora konsekvenser även om bara 15-20 skulle falla ifrån och från ett redan svårt läge.
Linkan
2018-12-11 08:33:37
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Vad innebär det att uppsägningar börjar rulla in så smått! Hur många rör det sig om ca???
Olle S
2018-12-10 23:52:47
Re Tony Andréasson
Vem menar du då att dom ska anställa...?
Nostradamus
2018-12-10 15:53:22
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
LFV närmar sig undergången genom huvudlösa investeringar. Det sägs att råttorna är de första som överger ett sjunkande fartyg. Vi får se hur långt kaptenens heder sträcker sig.
Tony Andréasson
2018-12-10 13:29:38
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Men är det inte så att om en slutar anställd någon annan. Ingen är oersättlig! Vem skulle inte vilja ha ett jobb på LFV??
ACC
2018-12-10 12:47:26
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Då börjar uppsägningarna att ramla in så smått, både i Stockholm och Malmö. LFV är fortfarande helt oförstående! :-(
Vi har sett det förut!
Andersson
2018-12-04 22:50:18
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Hur ser det ut i torn-världen? Några som flyttar där?
Olle
2018-12-03 19:14:42
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Många som är klara för Hongkong nu! Och Dubai!
Olle S
2018-11-28 11:15:32
Re: Uppgiven
Om ens halva mängden flygledare du nämner flyttar får det stora konsekvenser! Antar att chefen för RTC är lite bekymrad nu. En attitydförändring på gång kanske...? 40-50 flygledare lär det ju krävas för att säkra driften (och under en övergångsperiod skuggkörning) på RTC. Var ska man hitta dom?!

Då går det inte att i klassisk LFV-stil köra den tuffa (lite småkorkade) stilen. Hur många har redan sagt upp sig eller påbörjat studier/startat eget för att slippa LFV?

En skriande brist på personal i övriga tornen och på ACC;erna får, återigen, stå åt sidan när alla resurser omfördelas till RTC.
Ska bli spännande och se när SAAB inte längre har personal att både förse Sundsvall och RTC Stockholm med kompetens...
allabolag.se
2018-11-27 09:46:54
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Enligt allabolag.se så visade LFV/SAAB gemensamma bolag SDATS en förlust om hela 20 miljoner kronor 2017. Blir intressant att se hur stor förlusten blir 2018 då den steg med hela 17 miljoner från 2016.

Hur hanterar Transportstyrelsen SDATSs certifiering när bolaget visar stora underskott i flera år. Ska flygbolagen plocka upp dessa underskott eller hur tänker Transportstyrelsen? Eller tänker man binda upp flygplatserna så att de i framtiden tvingas betala högre priser för flygtrafiktjänster än på en konkurrensutsatt marknad. Återstår att se - ligger det en hund begraven i systemet.
@Olle
2018-11-26 20:05:01
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Glöm inte dra av bidragen från EU.
Uppgiven
2018-11-26 19:34:56
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Ryktet säger att det är 9-11 i Stockholm, 7-9 i Malmö och 8 i Köpenhamn som sticker under våren eller redan har stuckit utomlands. Lägg därtill dom som säger upp sig för att slippa förflyttas eller för att dom har gett upp att tro att LFV någonsin igen kommer att bli en bra arbetsgivare. Några slutar innan pension för att dom inte orkar längre och tar jobb på flygtrafikledningsskolor ute i världen eller på EPN.
Ökande sjukskrivningstal är också fullt rimligt med tanke på de större kraven på medical samt en åldrande kår.
GD sitter fortfarande på läktaren och fattar/bryr sig inte om vad som händer.
FL RTC
2018-11-26 16:15:17
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Avtalet är villkorat till att SDATS får en certifiering vilket i säg bara är formalia och snart ett faktum.
Olle
2018-11-26 16:13:25
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
OS. Glöm inte att du har med LFV och Transportstyrelsen att göra. De ordnar för sig så att de håller tempot uppe för att glädja S-politiker. Ska Sundsvall och Örnskiöldsvik nu betala för all utrustning lokalt, investeringar i RTC och flygledning. 6+2 års kontrakt låter dyrt. De borde kräva minst 100 år då detta kommer att behövas för att få ekonomin att gå ihop. Dessa flygplatser plus centralen i Sundsvall har garanterat kostat minst 300 miljoner hittills. Jösses!!!
OS
2018-11-26 13:53:20
SDATS
SDATS skriver idag avtal om att ta över flygtrafikledningen för Ö-vik och Sundsvall från årsskiftet. Någon som kan förklara hur det är möjligt att få skriva avtal om man ännu inte har fått sin certifiering? Borde inte det vara ett grundkrav vid en offentlig upphandling att man är en certifierad leverantör?
Mrbrown
2018-11-26 09:17:12
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Ett ESOS gäng drar till Hongkong och emiraten och jobbar, vet inte hur många men minst 3 har jag hört.
Skyguide
2018-11-25 22:20:14
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Hur många blir det som lämnar LFV under 2019? 10-15? Ganska kännbart i en redan utsatt situation.
Andersson
2018-11-23 10:58:38
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Vad är det som får dig att skriva så...? Du har helt fel och har ingen koll på hur många som faktiskt är på väg att flytta och redan har flyttat.
Steffe
2018-11-23 08:28:42
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
@Knut varför är du fortfarande kvar i Sverige då? ;) Mycket snack och liten verkstad finns det ett gammalt talesätt som säger! Precis som luftiga vet om att det kommer vara bland sina FL och kan lugnt sitta kvar i båten och hånle.

Att lönen som du anger för tyskarna är överdriven, att du måste betala din kur själv samt att det är krav på att prata tyska för att jobba i Tyskland känner du ju säkert till då, du som har stenkoll på kontrakten ;)
RTC
2018-11-22 20:09:44
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Kul att bo i ett u-land (Tyskland)
Knut
2018-11-22 16:17:34
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Nån som skrev att Fl inte kommer flytta utomlands pga att det är så "jobbigt"...
Hallå! Bara i Tyskland tjänar man 7-8000€'s efter skatt och man får en 13nde månadslön i december. Att man sen får åka på 2-4 veckors "kur" vart 5e år är inte heller helt fel.
Vad kan LFV locka med? Högre pensionsålder? Lägre lön, mindre semester, mer övertid...
Kom in i matchen! Vi bor i Europa och kan bo och jobba nästan var vi vill. Varför stanna i ett kallt o mörkt "helvete"....
Pension vid 55, den ser jag fram emot ;) Med trippel pension jämfört med vad jag skulle haft i Sverige...
Nä varför flytta utomlands...
Anders
2018-11-20 09:09:17
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Många flygledare i de torn som ska anslutas till RTC säger upp sig och då hamnar nya FL från skolan där och inte på ACC. Slutar inte bra det här...!
HK
2018-11-18 16:46:57
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Många av de bästa har ju slutat på HK också, t.ex så började två erfarna procedurkonstruktörer på Swedavia i stället. De med mest kompetens slutar ju oftast först.
@arn rtc
2018-11-18 13:01:33
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Och hur mycket extra kostar det inte för att det ska "fungera" ännu ett tag till? Och hur länge kan man tillfälligt lösa problem med panikåtgärder?

LFV behöver en ledning som är trovärdig och ansvarstagande. Som kan stå för sin sak och inte skylla ifrån sig och mörka misstag. Som har förankring i kärnverksamheten snarare än allt krut på idiotprojekt som leder till dyrare och osäkrare tjänster.

Men det är trots allt roligare att glida runt på mässor och middagar och aldrig behöva tänka på morgondagen.
ARN RTC
2018-11-18 08:09:09
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
”Det kommer inte att fungera en sommar till”. Denna mening har man sett många år nu men ändå fungerar det. Verkar som majoriteten av flygledarna ändå tycker att det är okej.
Daniel A
2018-11-17 23:01:43
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Har det här något med radiostyrda torn att göera?
Umpa Lumpa
2018-11-17 22:41:07
SV: Ny fl
Det är just det som är huvudpoängen. Börjar du komma med synpunkter som avviker från chefernas märker du snabbt att karriären dragit i nödbromsen. Börjar du ifrågasätta delar av ekonomiska kalkyler eller frånvaron av flygsäkerhetsbedömningar i vissa fall (RTS) är det bara att söka sig någon annanstans. En duktig LFVare är en person som håller med oavsett vad. Tänker aldrig själv utan nickar gladeligen åt vad galenskap som än ploppar ur chefens mun. Antingen är du med oss eller emot, det är bara att välja.

På Hospitalgatan tänker ingen annan än chefen punkt slut. Försöker du med annat då har du satt din sista potatis inom LFV, "tack" och adjö.
Uto
2018-11-17 21:56:42
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Luftis, inser du inte att du är är en av de stora problemen inom vårt verk?
Ny flygledare
2018-11-17 20:57:30
Svar luftis
Blir du aldrig trött på att hålla med cheferna?
Kalle
2018-11-17 18:14:18
Re: Luftis
Det ser värre ut söderut pga att det i många länder inte finns övertidsskyldighet. I Sverige har LFV beordrat sina anställda hela sommaren och många har mått väldigt dåligt.
Det kommer inte att fungera en sommar till och det är LFV medvetna om.
Utlandsflyttar är en kul möjlighet för många men det är givetvis dyrt för LFV att utbilda nya.
Många av dom som flyttade förra gången kommer inte tillbaks utan inser att det är bättre att vara kvar och gå i pension vid 55-56 istället!
Jobbar du möjligen på huvudkontoret...? :D Där lyckas man alltid undgå att inse fakta
Anders
2018-11-17 00:01:32
Re: Luftis
Det här varit restriktioner på ACC hela sommaren pga staffing och kapacitet.
De flesta som flyttade förra flyttvågen kom aldrig tillbaks.
UQ
2018-11-16 23:11:24
SV: TP
Du säger att FM kommer sätta stopp för minst en till, vilken då och varför? FM har redan givit sitt medgivande till de fyra baserat på att man aldrig planerar att använda dessa (läs TLF-lösningen och enstaka militära rörelser=nollrate, en kulisslösning). Vad har förändrats, vad bygger du detta på?

Kan inte se att något kommer förändras förrän Swedavia själva involveras i totalförsvarsplaneringen. Av strategiska skäl arbetar starka krafter på att detta inte kommer ske förrän RTC Stockholm är i drift och det anses för sent att backa.
Luftis
2018-11-16 19:07:44
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Än så länge har väl LFV inte haft några restriktioner pga staffing? Läget är långt ifrån så illa som det är i övriga Europa! Och det känner såklart LFV till och vet att deras anställda kommer gnälla, men i slutändan ändå kommer att stanna kvar och göra sitt jobb. Att flytta utomlands permanent är ett bra mycket större projekt än vad många tror, och inget man gör i första taget för att man är missnöjd med sin arbetsgivare.
TP
2018-11-16 14:48:31
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Det kommer att bli värre än vad ledningen vill inse. Men dödsdömda projekt som ingen efterfrågar prioriteras (läs RTC) som skadar verksamheten ytterligare. FM kommer att sätta stopp för minst en till utav de påbörjade utöver Visby. Viktiga projekt får stå tillbaka pga detta vansinnesprojekt. Ledningens och styrelsens inkompetens drabbar hela flygets infrastruktur och därmed hela landets ekonomi. Att ha en GD som inte förstår sitt jobb gör inte läget ljusare.
 

Tillbaka

Air BP
BAM
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev