Tråden startades av: Daniel A  2018-11-21 22:11:14
Fördelar med radiostyrda torn 
Måste finnas något som tilltalar med det projektet och något som gör att LFV tycker det är värt att spendera pengar på eller?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Hobbex
2018-12-06 14:23:00
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Vad är ett radiostyrt torn? Har hört talas om fjärrstyrda...
Paragon of Fierce Defiance
2018-12-06 12:44:13
SV: Herr Brun
Så du tror på fullaste allvar att it-säkerhet endast handlar om att ta sig in och ur ett system. Testerna du pratar om gjordes för ett antal år sedan och ska ses som en färskvara och inget annat. Efter att dessa genomfördes krävde FM lokala reservlösningar för statliga flygplatser och uteslöt Visby. Du kan aldrig bli helt säker. Det finns säkerhetsluckor redan idag som vi inte känner till och det skapas nya hela tiden. Förutom det kan du alltid gräva av kablar och störa ut signaler, då krävs inga avancerade hackers.

IT-säkerhet handlar inte om att kunna vara 100% säker, det är omöjligt. Det handlar snarare om att inte göra idiotiska lösningar till kritiska verksamheter. RTS är dessvärre just en sådan korkad lösning och dessutom en förbaskat dyr sådan. Som passagerare är jag mer bekymrad över hur detta kommer driva upp priserna framöver mer än vad någon flygskatt kan göra.
KGB
2018-12-06 12:25:39
Re: mrbrown
Låter troligt! :D
Flygande passagerare
2018-12-06 11:23:46
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Det låter ju fantastiskt att RT systemen är säkra från hackare mm. Känns nu mycket bättre och i framtiden blir det alltså säkrare att flyga. Tänk vad kostnadseffektiva system kan göra för utvecklingen och branschen. Tack LFV och alla andra inblandade. :-))
Mrbrown
2018-12-05 23:35:40
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Av en källa inom projektet har jag fått höra att systemet testat av MUST dataexperter att både hacka in sig och att även ta sig ur. Svaret var tydligen att systemet är välrustat för eventuella hackers och ingen oro för att kunna bli hackade finns.
Datormannen
2018-12-05 18:53:30
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Vi lever i en digital värld, ettor och nollor vet ni väl.
En dator sköter allt lika bra om inte bättre än en människa.
Hejdå till den mänskliga faktorn.

Tänk på det när nästa kabel grävs av eller någon hackar systemet!
Lisa
2018-12-05 09:19:09
SV: Kent
Ser ingen anledning till att FM ska stoppa planerna. Man har redan styrt bort LFV från sina flygplatser och Visby. Det är inte heller FMs pengar som LFV bränner. Blir omöjligt för LFV att lägga kostnaderna för reservtornen på någon annan också, ansvaret för drift i alla lägen ligger på LFV och ingen annan därmed hamnar kostnaderna där också. De som måste stoppa LFVs ekonomiska kamikazeplan är ägarna och dessvärre trippar de glatt runt på små rosa moln tillsammans med LFVs ledning.

För 25 miljoner kan du bygga ett helt nytt torn och säkra driften i minst 50 år. Nu kastar man dessa pengar i sjön på en papperslösning som aldrig kommer kunna bemannas när det behövs. Inklusive ett oproportionerligt dyrt skrytbygge på Arlanda som går stick i stäv men allt vad LFVs ansvar och uppdrag innebär. Men det är ju framtiden och det är så himla bra och digitalt är det också och man ska inte vara bakåtsträvare så hipp hurra glöm allt! Skicka fakturan till skattebetalare, bolag och passagerare!
Kent
2018-12-04 22:20:34
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Svar WW. Konstigt att även du måste vilseleda läsare på forumet. Tänk att så lätt smittas av sin arbetsgivare. Om du tror att flygplatser var eller är nöjda med LFV. Då får du tro det och stanna kvar i det förgångna. Fråga FM om hur nöjda de är med LFVs stress med framtagandet av RTS och varför FM säger nej till obemannad drift på Visby. Och varför FM kräver lokal bemanning i tornen på de fyra övriga Swedavia flygplatserna medan LFV investerar ca 25 mkr på vardera flygplats för att sen försöka finna en ekonomisk fördel att sitta långt borta från flygplatsen. Njaaaaa - tror inte att detta. Vem kommer att dra i handbromsen. FM?
Wille Wållframtråll
2018-12-04 19:19:15
SV: Fördelar med radiostyrda torn
@knet (pilut) mina källor säger mig att man inte alls är nöjd med servicegraden hos LFV´s ersättare, så jag tolkar ditt uttalande som ren propaganda. Dessutom har dom grava bemanningsproblem, pga taskig personalpolitik, så dom kan inte erbjuda öppethållning enligt flygplatsernas behov.

Att sen få ett nytt Transportstyrelsengate, där privata aktörer får tillgång till försvarshemligheter och totalförsvarsplaneringar på rikets viktigaste flygplatser, har som tur är försvarsmakten satt stopp för. Dom vet var dom står, är nöjda med det och har ett mycket gott samarbete med LFV!
Språkkrav
2018-12-04 19:18:55
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Glöm inte att det finns språkkrav på trafikledare.

I Sverige skall de kunna tala Svenska och Engelska.
I alla länder finns krav på att trafikledarna talar landet språk samt engelska.

Det begränsar många trafikledares möjlighet att arbeta utomlands annat än i begränsad omfattning.
Arvid
2018-12-04 19:07:01
Re: SAS pilot
Snarare så att ingen i de fyra tornen vill flytta till Stockholm. Hade RTC:t legat i anslutning till där de bor idag hade de nog valt att fortsätta med de försämrade förutsättningarna.
Kent (Pilot)
2018-12-04 10:51:48
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Svar SAS Pilot: Vilket är det nya sättet som flygledare ska jobba med? Flygledning är väl samma uppdrag/kravbild vare sig du sitter i Sverige, under jord eller någon annanstans i världen?

Min fråga till forumet är om det lönar sig för flygplatser att först investera dyra pengar i ny onödig teknik och sen för all evighet ha en leverantör som dikterar villkoren? Tänk om vi bara hade SAS som alternativt flygbolag var vi än skulle resa i världen. Ingen bra utveckling. Räcker att vi Radiotjänst som inte ger oss en valfrihet utan vi krävs på mer och mer avgifter. Även om du inte ens har en TV.

Man glömmer snabbt att Luftfartsverket (LFV) hade monopol framtill 2010. Därefter finns det alternativ på marknaden och det har gett betydligt lägre priser och högre servicegrad. Jag känner till flygplatsfolk som kommer ihåg hur det var att ha Luftfartsverket som leverantör innan monopolet bröts. De som kommer ihåg säger fortfarande att monopolisten inte var lyhörd före eller efter 11 september 2001. Trafikmängden på flygplatser ute i landet kollapsade efter 11 september medan monopolisten fortsatte att höja avgifterna årligen. Ville man inte betala så var risken att man stod utan flygledning kommande år.

Vem vill hamna där igen? Kräv istället att Swedavia och Försvarsmakten slipper hamna i en ohållbar situation som kommer att driva upp avgifterna på sikt. Säger sig själv att investerade medel måste en dag återbetalas.
Andersson
2018-12-04 10:31:03
Re 0pilot sas
Utöver språkkravet och att försvarsmakten numera säger nej till det så finns det inga flygledare som vill flytta hit.
Pilot SAS
2018-12-03 23:28:56
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Man vill ha flygledare från andra länder för att de svenska inte vill jobba på det nya sättet, så har jag förstått det och så riskerar det att bli.
Ali
2018-12-02 13:14:58
SV: Fördelar med radiostyrda torn
På mindre flygplatser är det väl enklare att skippa flygledningen helt. Här flyger man reguljärt och mycket charter på vintern utan flygledning:
https://www.airnav.com/airport/KHDN
CTAF/UNICOM: 123.0
Det om något sparar pengar

http://www.airliners.net/photo/Northwest-Airlines/Airbus-A319-114/754754?qsp=eJwtjEEKwkAMRe%2BStRsRXHSnF6gLLxAmHy1tnZAEdCi9u3Fw93gP3kalvgKfuDcFDeRgK086kLLx6jRsNKO9q0kyNV6VM3q1uLYUwoFLKdCA/P1oAvsleOmfR36PCbBbZzqd08vkunB/IHhaaN%2B/Mq4usw%3D%3D
Olle S
2018-12-01 10:48:12
Re: Undrande
Ja, stor brist och det kommer att bli värre innan det blir bättre. Ser i stort sett likadant ut i hela världen. Kraven från flygbolagen att det ska bli billigare har gjort att man inte utbildat flygledare och nu ser vi resultatet.
Undrande
2018-11-30 21:17:33
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Är det flygledarbrist nu eller är det något ni tror kommer snart?
McMurphy
2018-11-30 19:45:10
SV: FTG
Bra skrivet. Att man nu vill ha personal från andra länder i tron att det går och blir billigare är det indirekta erkännandet att RTS inte blev den ekonomiska succén man trodde. Kostnaderna blir så astronomiska att desperationen nu börjar visa sig.

Lite ironiskt i sammanhanget att ursprungstanken bakom LFVs monopol hos Swedavias och FMs flygplatser var att garantera säkerhetspolitiska aspekter. Nu agerar man direkt kontraproduktivt med centralisering och ambitioner med utländsk personal. Med facit i hand hade nog ACR gjort ett mer gediget arbete på den fronten. LFV är ett skämt.
FTG
2018-11-30 14:33:11
SV: Fördelar med radiostyrda torn
För att återknyta till trådens frågeställning: man har gjort felaktiga och direkt naiva antaganden angående fjärrstyrda torn. Det har resulterat i att vi nu dras med ett prestigeprojekt som kostar mångdubbelt mer än de fantastiska kalkylerna utlovade, tekniken och kapaciteten ifrågasätts på mycket goda grunder och de politiker och andra beslutsfattare som låtit detta fortsätta kan känna sig grundlurade av LFV. Så troligen har både Swedavia och LFV insett att detta var något som aldrig skulle påbörjats, men de är för ansvarslösa för att stoppa det hela innan det blir ännu värre. Svansen av nyttiga idioter som inte säger ifrån i de båda bolagen kommer förstås att byta sida när detta vansinnesprojekt går i graven, för det kommer det att göra.
Wolfart
2018-11-30 12:18:32
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Varför klankar alla ner på flygledare? De behövs vare sig de sitter i isolerade moduler utan fönster på centralerna eller uppe i tornen med 360 graders utsikt över flygplatsen för att säkerställa en fungerande och säker operation.

Hade jag fått välja så är det inget tvivel att jag vill vara placerad i tornet på flygplatsen, i närheten av händelsernas centrum och sitta nära kunden/kunderna. Flygplatsen behöver oss och vi behöver flygplatsen. Tillsammans kan vi utveckla och förbättra.

Trevlig helg!!!
Trött på vår GD
2018-11-30 11:50:50
Re: Bengt
Då har du naturligtvis frågat dessa baltiska flygledare om dom vill komma hit? Tröttsamt argument som vår GD faktiskt verkar tro på.
Realist
2018-11-30 10:39:37
Re: Bengt
De "billiga" baltiska flygledare vill tyvärr inte hit! Hur vet vi det då? Flygledare träffas lite då och då över gränserna och diskuterar bl.a denna typ av frågor och då kommer det fram att dom (även polacker) har det bättre i sina länder! Vidare tror jag du får det kämpigt med språkkravet, du får övertyga försvarsmakten att det inte är ett spändare läge just nu i omvärlden! :D
Är det du Ann...?! :D :D
Bengt
2018-11-30 09:47:20
SV: Fördelar med radiostyrda torn
RTS är lysande och när vi i Sverige blir av med språkkravet så kan vi fylla centralerna med "billiga" baltiska flygledare. Då får vi bra ekonomi i LFV igen. Inte en dag för sent!
Andersson
2018-11-30 09:33:12
Re BettiSpagetti
Du har nog inte riktigt förstått vad RTS är för något.
BettiSpagetti
2018-11-30 06:53:45
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Men så bra att man börjar använda ny teknik, det var på tiden.

Toppen med centralisering och slippa dyra underhålls och personalkostnader.
Lätt att ersätta vid massjukskrivningar och lättare att hålla en hög kunskapsnivå.
och man kan anpassa bemanningen efter trafiken.

Det bästa som har hänt på länge.
@Ulla Bella
2018-11-26 20:32:25
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Dels beror upprördheten på att vara tvungen att flytta, och dels på att allt fokus är på RTC. LFV:s huvudsakliga verksamhet, flygtrafikledning, hamnar i skymundan. Bättre hade varit att ett självständigt bolag sysslade med teknikutveckling.
Digi
2018-11-26 19:26:57
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Det är sämre ur trafikavvecklingsynpunkt OCH är extremt dyrt! Det borde väl räcka för att man ska bli upprörd. Inte bara som flygledare utan också som skattebetalare!
Gärna teknikutveckling men i så fall bra sådan! Detta är fel spår. Delar av systemet är bra komplement men hade varit mycket smartare att använda i befintlig infrastruktur.
Det är ju också så att dessa tillbehör behövs för att ens komma i närheten av traditionell flygtrafikledning! Tänk om man istället hade haft detta kombinerat med det mänskliga ögat.
Äldre politiker och LFVs ledning tror att DIGITALT är bra men dom har ingen aning om vad det DIGITALA består av!
Kostnaderna har skenat och ingen vågar stoppa det nu.
Nu får vi hoppas att de anställda i Sundsvall inte blir lurade upp på läktaren när dom bolagiseras! Var inte naiva!
Ulla Bella
2018-11-26 18:23:08
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Som åskådare börjar man undra vad det handlar om?

- Är det att flygledarna inte får sitta kvar i sina torn på landsbygden?

Att allt ska centraliseras och flyttas till storstäderna tycker jag och säkert många andra är fel, vi borde satsa på de mindre orterna och de få arbetstillfällen som finns där.

Vad gäller tekniken och möjligheten för Sverige att utveckla ett system som sedan kan säljas på en världsmarknad kan väll knappast någon tycka är fel, vi behöver vara innovativa och ligga i framkant för att behålla vår ställning som nation. utan export dör Sverige.

Stoffe
2018-11-26 18:09:51
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Okej, jag har kanske fel i det här fallet men då kvarstår min undran över all upprördhet.
Leffe
2018-11-25 21:09:34
Re stoffe
Nej så är det inte. Det här aldrig varit säkrare ur joobbmöjlighet att vara flygledare.
Det du tror dig känna igen är helt felaktigt.
Tomas A
2018-11-25 21:06:44
Re: Du som svarar Thomas A
Hur menar du då...? Är det fel på nästintill alla medarbetare? Det skulle vara oerhört historielöst att påstå!

Stoffe
2018-11-25 16:35:11
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Kommer flygledarna förlora jobben eller varför är de så negativa att de inte längre trivs och mår så himla dåligt på jobbet?
Känner igen tongångarna från andra större omorganisationer/nedläggningar.
@Tomas A
2018-11-25 15:54:02
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Och du har inget eget ansvar?
Tomas A
2018-11-25 13:01:22
Re: nrk
Du skulle kanske ta del av medarbetarundersökning...! Då skulle du se att förtroendet för ledning (centralt och lokalt) är extremt lågt.
Den psykosociala situationen på de flesta arbetsplatserna är under all kritik.
Vi har en GD som är helt ovetande om allt detta och då tycker du vi ska prata med er...?!
Avståndet till planeten Norrköping har aldrig varit längre. Fega mellanchefer som inte för vidare kritik leder till detta.
NRK
2018-11-25 11:17:39
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Håller med, vi flygledare behöver bli positiva och inte gnälla ut i diverse forum. Ta ett möte med arbetsgivaren vi bits inte.
Positiv men inte korkad
2018-11-24 13:04:51
RE:frk
Positiva...? Så oavsett vad vår ledning hittar på så ska vi vara positiva...? :D Fröken får nog ta sig en liten funderare till! :D
Frk Hansen
2018-11-24 08:57:21
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Kom igen nu flygledare, nu behöver vi positiva medarbetare!
Lisa
2018-11-24 00:03:56
SV:
Den enda informationen som inte består av klämkäcka slagdängor utan innehåll är en konsultrapport och ett styrelseprotokoll som läckte ut för något år sedan. Och det var ingen uppmuntrande läsning. Missförstå mig inte nu, jag vill verkligen tro på det här men LFV gör det inte lätt för sig. Genom att mörka kalkyler, risk o sårbarhetsanalyser och flygsäkerhetsbedömningar skapar man inte direkt intrycket av rent mjöl i påsen. Det går liksom inte att spela på sekretessen längre, det blir bara löjligt. Alla vet att LFVs tekniska infrastruktur inte är anpassad för totalförsvarets krav och kan aldrig bli det hellre till en försvarbar kostnad. Alla vet att centraliseringen kostar i lokaler, utrustning och extra personal. Alla vet att det är fullständigt idiotiskt att lägga alla ägg i samma korg om dessa ägg ska hålla under samtliga beredskapslägen, gråzon och krig. Så varför gör vi då det? Varför vill LFV inte ens diskutera riskerna? Jag tror dessvärre att svaret är "öh vi tänkte visst inte på det" som när Visby var med på kartan utan att man pratat med Försvarsmakten. Att det här ännu lever beror helt och hållet på stolthet från LFVs lednings sida och inget annat. Alla vet att det blir dyrare och är så fruktansvärt fel, men det kostar i stolthet att erkänna.

Det är hög tid nu att göra rätt för sig, strippa RTS-liket på användbara delar och avveckla resten. Det blir bara löjligare för varje dag som går.
Anders
2018-11-23 22:04:21
Te airexpress
Den enda utredning som finns tillgänglig är gjord av en konsult som arbetstagarorganisationen har beställt.
Enbart ekonomisk analys men den menar att de ekonomiska riskerna är orimliga i förhållande till den påstådda vinsten.
Utöver det tror jag de flesta flygledare har pratat med de flygledare som initialt testade. Dom var inte lika beroende av att det skulle fungera till varje pris. Det fanns fler jobbtillfällen i närheten...
Dom var inte imponerade!
@Gunnar
2018-11-23 18:50:52
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Då skulle jag vilja veta var ni får er information om säkerhet och kostnader ifrån, gissar ni?
Mvh
AirExpress
Gunnar
2018-11-23 18:20:45
Sv Krippe
Att RTS finns är nog vida känt? Likaså är det lika vida känt att de raljanta frågor FL-kåren ställer inte får något svar. Men du menar att FL ska läsa på och då ber jag ödmjukast om tips på var vi kan läsa på om fullständiga ekonomiska kalkyler och resultat, flygsäkerhetsbedömningar och övriga svar till okunniga frågor som ställs? När svaren på de raljanta frågorna finns att läsa för gemene man så kanske FL-kåren tystnar och RTS kan skina i all sin prakt. Men fram tills frågorna är obesvarade tror jag fina ord och löften om att det är bättre väger lätt. Så var står detta att läsa om man inte har tillgång till sekretessbelagt material inom verket? Tack på förhand.
Krippe
2018-11-23 18:04:57
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Hej Dan, RTS finns redan och är igång så någon vet, kanske dags för flygledare som inte är involverade läser på lire?

//Nrk
@Dan
2018-11-23 18:03:08
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Förklara vilka risker som finns?
Dan
2018-11-23 11:15:54
SV: @Sten
Förklara hur RATS minskar kostnaderna samtidigt som riskerna skjuter i höjden?

Ja alla branscher effektiviserar, det är en del av utvecklingen i samhället. Men det stora problemet är att RATS inte är någon effektivisering.

Som vanligt kan ingen förklara hur RATS ska göra allting som lovas för ingen vet hur och ingen kan argumentera med mer än slagord utan att blotta sin totala okunskap.
@Sten
2018-11-23 06:34:50
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Jag föreslår att du tipsar uppdrag granskning.

RTC skall minska kostnaderna i framtiden, alla branscher/företag effektiviserar numera.
Sten
2018-11-22 12:08:50
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Tack tidigare inlägg. LFV lägger affärssekretess på allt. Hur är det möjligt när LFV är en myndighet tillika statligt affärsverk. Beter sig som om de vore Säpo eller annan hemlig operatör.

Vem kan tipsa Uppdrag Granskning eller liknande program. RTS är än mer intressant att syna än LFVs affärer i sandlådan (Arabemiraten) eller Sjöfartsverkets upphandlingar av helikoptrar. LFV förlorar 100-tals miljoner årligen, får statliga garantier på 3,8 miljarder och samtidigt investerar ofantliga medel i sårbar och dyr teknik. Varför ligger det i statens intresse att skapa sämre villkor för flygplatser, flygbolag, konsumenter, regioner mm?
B
2018-11-22 09:28:42
SV: Fördelar med radiostyrda torn
Nej det finns inget som väger upp ökade kostnader, risker och sårbarhet. Att LFV pumpar pengar på RTS beror på okunskap och naivitet. Ledningen i Norrköping har sedan länge alienerat sig från verkligheten och lever i en egen liten värld. Då blir det svårt att fatta beslut utifrån förutsättningar man varken förstår, känner till eller ens är intresserade av att försöka greppa.

Grundtanken bygger på att centralisering skapar stordriftsfördelar. Men det är i en väldigt förenklad värld. I verkligheten kommer allt runtomkring som krävs för att möjliggöra centraliseringen (teknik, infrastruktur, ökning av annan personal än flygledare, backup) med råge äta upp de minst sagt överdrivna stordriftsfördelarna man hoppats på. När detta så sakta började uppdaga sig för ansvariga (trots oändliga varningar som ignorerats) satte man allt hopp på multipel. Två flygplatser samtidigt på en flygledare, det löser allt! Förutom den lilla detaljen att den inte lika imponerade Transportstyrelsen måste godkänna. Ingen kan heller räkna på kostnaderna som krävs för ett eventuellt möjliggörande eftersom ingen känner till förutsättningarna, oseriösa gissningar är det närmaste vi kommer. Under tiden har kostnaderna runtomkring sprungit iväg ännu mer så vi ligger snarare på en siffra runt 3-4 flygplatser per flygledare, helst ännu fler. Chansen att RTC Arlanda någonsin skulle löna sig är i princip obefintlig. Att projektet fortfarande drivs beror helt på dåraktig stolthet, en fundamentalistisk vägran att inse sitt misstag. Istället för att rätta till förvärrar man bara allting ännu mer och hoppas på att intensiva propagandainsatser ska ge andrum och flytta fokus från problemen.

Kom nu inte med de vanliga slagdängorna "det här är framtiden", "bara flygledare som inte vill flytta", "bakåtsträvare, kul med ny teknik". Bidra med substans för en gång skull. Om någon behagar försvara RTC försök istället förklara hur kostnaderna, risker och sårbarhet minskas. Eller om det inte går, varför vi ska acceptera riskerna, sårbarheten och ökade kostnader? Det här kommer bli dyrt för flygbolag, flygplatsägare och i slutändan skattebetalarna. De förtjänar att veta varför de ska behöva betala mer för att få ut mindre.
 

Tillbaka

Air BP
BAM
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev