Tråden startades av: Dy  2018-12-14 16:52:37
DY1933 divertade till SYZ 
DY1933 idag den 14 december landade i Iran. En 737 Max. Någon som vet mer?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Henka
2019-02-27 11:41:01
SV: DY1933 divertade till SYZ
Flyger i denna stund DY1814 OSL-LPA
Kalle
2019-02-26 18:39:18
SV: DY1933 divertade till SYZ
Efter typ 3 dagar på ARN landar flyget strax i OSL, DY8925.
Någon som vet om maskinen är klar och kommer flyga med pax snart igen?
sv Reality
2019-02-24 12:35:31
SV: DY1933 divertade till SYZ
Norwegianhatar trådar finner du på andra ställen, här på FT. Så håll dig till ämnet!!
Kurt
2019-02-23 23:04:46
SV: DY1933 divertade till SYZ
Bra jobbat av Norwegian! Att få till ett motorbyte i Iran är inte lätt...
Reality
2019-02-23 20:02:51
SV: DY1933 divertade till SYZ
Behöver inte vara domedagsprofet för att prata om Norwegian.

Deras kursutveckling på sin aktie pratar högt på egen hand.
pf
2019-02-23 13:37:06
SV: DY1933 divertade till SYZ
Angående LN-BKE, innsender Getsbybør lære seg det som var DDR's Nasjonalhymne;

"Ausserstanden aus Ruinen"

Slik du beskrev LN-BKE, er den passende for deg !
Max
2019-02-23 02:56:12
SV: DY1933 divertade till SYZ
@Reality

Tänk vad kul det är när domedagsprofeter bommar så totalt.
LN-BKE landar inom en timme på Arlanda enligt FR 24.
Måste kännas som en stor total besvikelse.
Lennart
2019-02-22 21:52:46
SV: DY1933 divertade till SYZ
LN-BKE är nu på väg från Shiraz. Ankomst Arlanda 03,10.
Kalle
2019-02-22 21:49:50
SV: DY1933 divertade till SYZ
Nu är den i luften igen!
De lyfte från Iran för ca 20 minuter sen:
http://www.bilddump.se/bilder/20190222214824-188.151.224.237.JPG
Henka
2019-02-22 16:42:21
SV: DY1933 divertade till SYZ
-BKE ska enligt uppgift flyga SYZ-ARN redan kommande natt.
Alex
2019-02-22 07:04:33
SV: DY1933 divertade till SYZ
Ny motor på g och Norwegian tror planet flyger igen inom en vecka.
pf
2019-02-20 19:25:53
SV: DY1933 divertade till SYZ
I følge norsk media, jfr http://avherald.com/h?article=4c381cd8&opt=0
så tar Norwegian sikte på å få luftfartøyet ut av Iran innen kort tid.
Sv Reality
2019-02-20 10:21:47
SV: DY1933 divertade till SYZ
Att importera flygplansdelar till Iran kräver speciellt tillstånd från USA.

USA:s sanktioner slår hårt. Flyger man dit delar utan tillstånd hamnar man nog i onåd hos Trumph.
Reality
2019-02-19 17:01:37
@/jes
Säkerligen airborne igen snart.

I form av reservdelar på andra flygplan.
Fyrmotor
2019-02-19 13:02:57
SV: DY1933 divertade till SYZ
Det är bättre med fyrmotoriga flygplan!

Falerar en motor kan man flyga vidare. Dessutom kan man lagligt ferryflyga en fyrmotorig kärra på tre motorer.

Ibland bedrager snålheten visheten.

/jes
2019-02-19 09:37:15
SV: DY1933 divertade till SYZ
"Här rullar den in mot platsen där den nu står...: "

Inte så länge till, den är snart airborne igen.
Pelle
2019-02-16 00:31:37
SV: DY1933 divertade till SYZ
Här rullar den in mot platsen där den nu står...: https://www.youtube.com/watch?v=MR2cEB1ssXM
Getsby
2019-02-11 07:43:34
SV: DY1933 divertade till SYZ
Den maskinen är avskriven som ”total hull loss”
Olle
2019-02-10 00:06:36
SV: DY1933 divertade till SYZ
"Ferried BFI-OSL 29-30 Oct 2018 on delivery
Incident 14 Dec 2018 at SYZ diverted to Shiraz, Iran whilst flying Dubai to Oslo as a result of an inflight engine shutdown. Aircraft temporarily stored awaiting repair made difficult by sanctions."

Man har tydligen satt plast eller ngt för motorerna: https://pbs.twimg.com/media/Dvu2vtLWwAAGdtG.jpg
08/26
2019-02-08 19:45:33
SV: DY1933 divertade till SYZ
Senaste nytt om kärran?
Yngve
2019-01-30 22:33:16
SV: DY1933 divertade till SYZ
www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/norwegian-plane-iran-stranded-trump-sanctions-airport-shiraz-a8747816.html

@ABC
2019-01-30 15:37:48
SV: DY1933 divertade till SYZ
Tack det samma!
ABC@@ABC
2019-01-29 22:07:15
SV: DY1933 divertade till SYZ
Du tycks lika uppdaterad som Migrationsverket. Numera flyger man inte bara "över" utan många stora bolag landar även i Irak. Likaså kan jag informera dig om att det går utmärkt att även flyga till Damaskus om du skulle känna för en weekend i Syrien. Trevlig resa!
Pesetas
2019-01-29 19:20:28
SV: DY1933 divertade till SYZ
Vad kan denna incident ha kostat? Någon som har ett seriöst svar?
@ABC
2019-01-29 16:52:10
SV: DY1933 divertade till SYZ
Att du är helt omedveten om säkerheten, i att flyga över Irak är uppenbar.
Som sagt - tänk ett varv till om möjligt.
ABC@@ABC
2019-01-29 13:29:53
SV: DY1933 divertade till SYZ
Hur "kul" det är att flyga över Irak beror väll på vilken film du har på skärmen och vilken champagne du har i glaset... Om du någonsin rest till Mellanöstern eller Indien från någon plats i kontinentala Europa har du säkert egna erfarenheter över hur "kul" det är.
@ABC
2019-01-29 11:45:46
SV: DY1933 divertade till SYZ
Hur kul är det att flyga över Irak? Tänk ett varv till om möjligt.
ABC
2019-01-28 17:08:16
SV: DY1933 divertade till SYZ
Det enda sätter att garanterat slippa nödlandningar i Iran är att inte flyga över Iran. Lärde sig Norwegian den läxan eller inte, tar de den något västligare rutten över Irak eller fortsätter de att flyga över Iran?
Oil pr.
2019-01-28 16:34:59
SV: DY1933 divertade till SYZ
Det behövs två fel parametrar när det gäller ett ev. oljeläkage.

Så länge oljetrycket är ok, och att "low oil pr" inte har tänts.
Då kan motorn fortsätta att gå.

Är det så, då kan man misstänka en fel indikering av "oil qty".

Men troligen var det värre än så. Synd att de hamnade i SYZ.
Gyllo
2019-01-28 14:07:29
SV: DY1933 divertade till SYZ
Jag har fått höra att et var en oljeläcka. Om motorn stängdes ner i tid så ärvdes förhoppningsvis inga skador på själva motorn. Mest läckan som ska fixas och såklart en ordentlig inspektion av motorn.
763
2019-01-28 13:19:54
SV: DY1933 divertade till SYZ
@pf / Det ska naturligtvis var en friska motorn som behöver motorköras. Blev pluralis av bara farten. Står den fortfarande AOG i SYZ ? Sen har det väl inte framkommit här vad det är för fel på den motor som föranledde denna diversion. Någon som känner till orsaken?
pf
2019-01-28 10:23:38
SV: DY1933 divertade till SYZ
763, du bruker flertallet "kjøre motorene"....

si meg, når en motor tydeligvis ikke er i orden, som er årsaker til divergeringen, skal man da kjøre de ?

Eller følger ikke 763 med ?
DXB
2019-01-28 08:59:01
SV: DY1933 divertade till SYZ
Står den kvar i Iran??
763
2019-01-24 14:18:13
SV: DY1933 divertade till SYZ
Det här blir en riktigt långbänk, det är storpolitik det handlar om och Donald Trump bryr sig säkert inte ett dugg om att det står en B 738 Max AOG i SYZ. Hoppas att det finns några tekniker på plats som kan se till flygplanet samt motorköra motorerna medan den står där. Sen antar jag att både Norwegian och andra flygbolag som flyger över Iran avråder till oplanerade landningar i Iran utom i absolut nödläge på grund av rådande handelssanktioner och svårighet att få reservdelar på plats. Jag klandrar inte på något vis den Begälhavare som tog beslutet på just denna flygning. Förutsätter att beslutet togs på goda grunder.
Re Linkan
2019-01-24 12:41:27
SV: DY1933 divertade till SYZ
Nu har de ju iofs landat i Iran och inte Irak..
pf
2019-01-24 12:02:45
SV: DY1933 divertade till SYZ
@pf,antar at Norwegian har bedre sjanser dersom den amerikanske statsadm starter å fungere igjen.

Linkan, med ulike reginale konflikter i land nære Iran, og med ulike sikkerhetssituasjoner knyttet til de, tar Iran mye overflyginger.

Skulle Iran spille rollen som "bully", på den måte at de vil utnytte situasjonen ifm amerikansk blokade, dvs i saken LN-BKE, vil det bli vanskelig å fly Europa til/fra f.eks UAE. Fordi dersom man igjen får trøbbel, slik at en ny maskin må ned i Iran....og bli stående, så har luftfarten virkelig et problem.

At det nå er Norwegian, er tilfeldig. Jeg håper og antar at åpning i USA vil løse situasjonen.
sv Linkan
2019-01-24 11:16:30
SV: DY1933 divertade till SYZ
Ja, försäkringsbolagen är duktiga på att skriva in undantag.

Men varken du eller jag vet hur Norwegians försäkringar ser ut.

Tror gör man i kyrkan!
Linkan
2019-01-24 10:18:18
SV: DY1933 divertade till SYZ
Visst finns det försäkringar. Men varje försäkring kostar.
Tror inte att Norwegian har en försäkring som täcker hela kostnaden för ett flygplan som blivit strandad på grund av USA:s sanktioner.
Det är inte säkert att en försäkringen gäller när man landar i Irak.

Försäkringsbolagen är duktiga på att skriva in undantag.
@slinkan
2019-01-23 22:01:38
SV: DY1933 divertade till SYZ
Även sas har kärror stående.
@pf
2019-01-23 17:51:50
SV: DY1933 divertade till SYZ
Hur går det med reservdelarna som inte skall till Iran utan bara ett norskregistrerat flygplan? ??
sv Linkan
2019-01-23 12:59:13
SV: DY1933 divertade till SYZ
Det vet varken du eller jag. Kanske det finns försäkringar för dylikt
Eller vad tror experten. Det är ju inte bara SAS som har försäkringar.
B737 testpilot
2019-01-22 17:10:39
SV: DY1933 divertade till SYZ
Genomförde idag tester i min 737 simulator jag har hemma. Det är tekniskt möjligt med en startvikt på dryga 40 ton, att smyga upp en 737 på Arlandas bana 19R med en motor.

Det här bådar gott för Norwegian, och jag mailade deras OP ikväll, och de lovade att de skulle kika närmre på mina filmer från utprovningen.

Snart är kärran hemma igen!
Linkan
2019-01-22 15:25:41
SV: DY1933 divertade till SYZ
Det blir dyrt att ha ett så nytt flygplan stående på backen. Gräver djupa hål i kassan.
Uppdatering
2019-01-22 09:41:52
SV: DY1933 divertade till SYZ
Den står fortfarande kvar. Status på flygplanet är inte aktivt längre, utan "stored" i väntan på reservdelar. Sanktionerna verkar vara det som påverkar.
Nyfiken
2019-01-22 08:30:22
SV: DY1933 divertade till SYZ
Finns det någon uppdatering på det här? Senaste jag hittade vid en snabb googling så stod den kvar 10 Januari fortfarande utan framsteg.
DC-10
2019-01-05 18:54:47
SV: DY1933 divertade till SYZ
Håller med dig pf - End of discussion!
pf
2019-01-05 13:11:59
SV: DY1933 divertade till SYZ
Piloter som forsøker å starte/fly denne maskinen ut på en motor.....jeg antar de bryter Luftfartslov. Inte ?

Jeg antar det er norsk luftfartslov som gjelder ombord på et norskt registrert fartøy.

Jeg tror ingen vil bryte loven, og således sette sin videre karriere overbord. (End of discussion, or ?)

Motforestillinger ?

10000h etc.
2019-01-04 23:40:44
SV: 763
Haha nä men det är nog ingen här som menar att man ska flyga hem maskinen på en motor, någon undrade bara om det skulle vara teoretiskt möjligt, som ett tankeexperiment. Jag tror det skulle funka. Inte övertygad, men tror det.

Ok, jag hittar ut själv. Dags att lämna plats för mer spännande SAS/NAS-diskussioner.
1 motor
2019-01-04 22:35:15
SV: DY1933 divertade till SYZ
Teoretiskt kan man starta med en motor salange som banan ar tillrackligt lang. Man borjar starten med lag dragkraft och okar dragkraften inte mer an vad som kan kontrolleras. Nar man passerar Vmcg kan man ha fullt padrag. Men jag ar inte medveten om nagon som har gjort det.
Trött
2019-01-04 21:24:33
SV: DY1933 divertade till SYZ
Stay there galleycat!
Trött
2019-01-04 19:53:30
SV: DY1933 divertade till SYZ
@ ABC Förmodligen gör man exakt samma sak som vid ett dubbelt motorbortfall.."

Som vanligt vet du inte vad du talar om. Lägg ner!!
sv Sv 763
2019-01-04 19:47:20
SV: DY1933 divertade till SYZ
Nu talar vi om kommersiell flygtrafik, och inte om "pappstrutar"!
Sv 763
2019-01-04 17:09:09
SV: DY1933 divertade till SYZ
"Om någon nu till äventyrs skulle prova att starta på 1 motor vad gör denne pilot då vid motorstopp på den enda motorn."

Samma procedur som piloten i ett singel enginen flygplan gör.

Har fått motorstopp och landat utan fungerande motor.


ABC@763
2019-01-04 16:47:21
SV: DY1933 divertade till SYZ
Förmodligen gör man exakt samma sak som vid ett dubbelt motorbortfall..

Och till min gulliga smått infantila ständiga följare "sv.ABC" vill jag ge en blöt puss. Du är sååååå gullig, älskar dig!!
sv ABC
2019-01-04 15:56:44
SV: DY1933 divertade till SYZ
Dina inlägg blir vimsigare och vimsigare. Det finns inget bolag, som startat på en motor från stillastående. Kan du fatta det?
763
2019-01-04 15:29:30
SV: DY1933 divertade till SYZ
Följer förundrad denna debatt ! Ett tvåmotorigt flygplan är godkänt av myndigheter på grund av uppvisade att kunna möta olika prestandakrav. Bland annat att klara av ett motorstopp vid eller efter V1 och kunna forstsätta stiga och klara de hinder som finns med en viss stiggradient. Om någon nu till äventyrs skulle prova att starta på 1 motor vad gör denne pilot då vid motorstopp på den enda motorn.
>10000h 737
2019-01-04 11:12:25
Takeoff på en motor

Tror man skulle kunna skrämma upp en 737:a på en motor om man smyger lite som någon sade. Ta med dig 15-20 knop ut på en lång bana, använd noshjulsstyrning i början. 45% vid taxi på en motor från stillastående är inga problem utan att använda några onormala procedurer. 60% på en bred bana ska nog kunna gå att lösa med viss roderverkan och noshjusstyrning.
Vmcg brukar hamna någonstans vid 95-100 knop om man har fullt ös (26k=98% vid isa) så man borde kunna smyga upp N1 från 60% till 80% ganska tidigt). Provade att kika på 44 ton på lång bana. C:a 80% thrust behövs, men över 95 knop är det ju bara att ge fullt ös. V1/VR 101 knop med klaff 25. Tror det går. Någon annan får gärna prova och rapportera tillbaka hur det gick! :)
ABC
2019-01-04 08:23:31
SV: DY1933 divertade till SYZ
KLM & TACA gjorde det med 737-300. Kanske omöjligt med nyare modeller. Boeings eget testteam tycks dock tro att det är fullt möjligt. Kanske de ska kallas in?
Kalle
2019-01-03 20:55:44
SV: DY1933 divertade till SYZ
@J
Vmsg?????
KK
2019-01-03 18:09:45
SV: DY1933 divertade till SYZ
Vilka dumheter att påstå att en B737 kan genomföra take off på en motor från stillastående! Detta vittnar om stor okunskap...
J
2019-01-03 17:56:49
SV: DY1933 divertade till SYZ
Ja, det blir intressant med Vmsg.
Trött
2019-01-03 17:14:03
SV: DY1933 divertade till SYZ
@Kalle Att starta på en motor från stillastående, går inte!!

Att en motor stoppas vid V1, är ju de krav ett plan MÅSTE klara.
Upp till V1 har man haft två fungerande motorer.

Vad är det du vill säga/påstå?
May Day request taxi.
2019-01-03 16:42:15
SV: DY1933 divertade till SYZ
Självklart är det inte tillåtet att planera med en motor och det finns inget data att använda vid start, single engine take off:) Man kan ju försöka deklarera nöd innan start och begära en omedelbar taxi till närmaste runway.
@Kalle
2019-01-03 15:30:31
SV: DY1933 divertade till SYZ
Nej, vid V1 har flygplanet sån hastighet att man inte ska avbryta starten och det är möjligt att lyfta på en motor. Vid ett motorbortfall innan V1 bör dock starten avbrytas, eftersom man då hinner stanna säkert på banan.

Att då starta med en motor från stillastående kommer nog ingen pilot vilja göra, tror inte ens att det är tillåtet.
JohanS
2019-01-03 12:46:55
SV: DY1933 divertade till SYZ
Nu är jag ju bara en "upplyst lekman", men jag har letat lite på nätet...
Som jag förstår det så uppstår problem vid start från stillastående på en motor.
Du kommer inte att kunna hålla planet kvar på banan.
Den enda motorn vill vrida runt planet, och i låg fart har du ingen roderverkan.
Hade man en obegränsat lång startbana kunde man kanske "smyga" upp till lättningsfart, och i så fall kan man nog klara sig upp...
/JS
Kalle
2019-01-02 17:50:09
SV: DY1933 divertade till SYZ
I detta klipp slår man av en motor vid V1, dock en A350-1000 men den ramlar inte ner... :-)
https://www.youtube.com/watch?v=f7vKMS-OhMk

767
2019-01-02 12:09:13
Det är inte Iran som är problemet!!!!
Återigen, sluta prata om det som att det är Irans fel! Det är USAs sanktioner mot Iran som är problemet!!!

Varför forsätter folk skriva om att sätta press på Iran? Jag lovar att de vill ha in reservdelar till landet!
B
2019-01-01 22:41:58
SV: DY1933 divertade till SYZ
Haha starta på en motor är fysiskt omöjligt.
DC-10
2019-01-01 17:03:40
SV: DY1933 divertade till SYZ
@ABC Det varken går, eller är tillåtet att starta på en motor.
Din okunnighet är skrämmande låg.
Du påstår att du är i flygbranschen.............eller
Inge F. Vidare
2019-01-01 13:02:20
SV: DY1933 divertade till SYZ
@ABC Det finns väl en möjlighet till, nämligen att ta reda på vem eller vilka i Iranska byråkratin det går att smörja med kalla kontanter, för att få saker att hända. Kanske en uppdrag för norska diplomater.
ABC
2018-12-31 19:20:52
SV: DY1933 divertade till SYZ
Tre alternativ:

A: Hitta några som är villiga att starta och flyga ut på en motor till U.A.E.

B: Tillverka egna reservdelar i Iran och sedan kasta bort dom när man landat.

C: Lägga flygplanet i malpåse och invänta bättre politiska tider.

Tror mest på det första, vad tror ni?
Inge F. Vidare
2018-12-31 16:20:57
SV: DY1933 divertade till SYZ
@ " Näven" När det gäller Iran och Iranska flygbolag är vi helt överens, men vad har det här med Ryssland och Aeroflot att göra???
pf
2018-12-31 12:13:10
SV: DY1933 divertade till SYZ
V.g. les Linkans innlegg, og artikkel han refererer til i DN.

Det ser nå ut til at det er USA's blokade av Iran som er problemet, og det må sannsynligvis gjøres en del arbeid mot ulike statlige institusjoner i USA.

At så statsbyråkratiet i USA f.t. er stoppet, pga pågående budsjettstrid, hjelper nok ikke Norwegian.

Og, du som har skrevet innlegget "med neven knyttet i fickan"....du er fullstendig på jordet(som det heter her i Norge).....
Väktarrådet
2018-12-31 09:23:29
SV: DY1933 divertade till SYZ
Problemet är inte Iran, problemet är USA.
Gh
2018-12-31 02:39:34
SV: DY1933 divertade till SYZ
Jobbigt läge
Knyter näven i fickan
2018-12-30 23:43:15
SV: DY1933 divertade till SYZ
Förbjud Aeroflot och Ryskt flyg i Svenskt luftrum och vid nästa krock in i ett Iran Air flygplan på ARN så vägra hyr ut hangar för reparation så dom får smaka på sina egna karameller. Då ska ni se på fan.
Sen kanske Transportstyrelsen skulle göra SAFA Inspektioner varenda transit på Iranska bolag på loggböcker och shop reports på senaste 100 komponentbytena för varje flyg för att verifiera P/N, S/N, B/N, timex och CMM behörigheter. Kanske EASA skulle blandas in. Där nere fixas det mycket på sidan av vad som är lagligt och luftvärdigt för ett svenskt eller norskt bolag eller vilket EASA approved bolag som helst.
763
2018-12-30 17:11:02
SV: DY1933 divertade till SYZ
@Johan S. Enkelt svar, Går ej och Får Ej! Norwegian kommer säkert att få sitt flygplan bli kvar ett längre tag. Det här är inte bara ett tekniskt problem, det Stora problemet är politiskt.
sv JohanS
2018-12-30 16:32:00
SV: DY1933 divertade till SYZ
Nej!
JohanS
2018-12-30 13:54:33
SV: DY1933 divertade till SYZ
Är en start med en motor teoretiskt möjlig om man lättar planet så långt det går? (minimalt med soppa osv.)
/JS
Pelle
2018-12-29 11:39:47
SV: DY1933 divertade till SYZ
Varför inte åka och hämta delar i Seattle på egen hand?
Sen är det bara att flyga direkt till Iran, eller slå ner hjulen i Norge på vägen dit om så krävs...
USA behöver väl inte få veta vart delarna tar vägen... :-)
Linkan
2018-12-28 19:06:18
SV: DY1933 divertade till SYZ
Läs DN

https://www.dn.se/nyheter/varlden/nodlandat-norwegian-plan-fortfarande-kvar-i-iran/

sv ACER
2018-12-28 13:04:50
SV: DY1933 divertade till SYZ
Vad med den så småningom demonterade motorn?
Inge F. Vidare
2018-12-28 12:26:35
SV: DY1933 divertade till SYZ
Ja, verkar inte vara helt så enkelt att få fram reservdelar till det strandade flygplanet som alla ” experter” här på FT påstod.
Undrar om man behöver byta motor i SYZ?
AOG-tull
2018-12-28 06:50:30
SV: DY1933 divertade till SYZ
Hur går det för er som säger att det är bara att dra dit prylarna eftersom det är AOG? Har ni berättat det för Iran, Norwegian osv? Tänkte då kärran står kvar och Norwegian skyller på att dom inte får skicka dit reservdelar enligt en artikel i DN.
@Tullsnok
2018-12-19 22:04:43
SV: DY1933 divertade till SYZ
Det har skumberg redan talat om.

Mvh AirExpress
Tullsnok
2018-12-19 21:11:05
Re Tullverket.
Har inte påstått att införtullning inte behövs. Självklart skall varorna deklareras och i införtullas då det handlar införsel från tredje land. Dock kan det föreligga eventuell tullfrihet om det handlar om slutanvändning och ursprung kan styrkas ??
Tullverket
2018-12-19 18:57:00
SV: DY1933 divertade till SYZ
Skeppningen måste i vilket fall som helst införtullas om det kommer från land utanfö4 gemenskapen.
Tullsnok.
2018-12-19 15:37:04
SV: DY1933 divertade till SYZ
Förfarandet kallas för ”slutanvändning”. Berättigar till tullfri import då det handlar om delar till flygplan. Dock kan det föreligga restriktioner om det saknas ursprungsintyg för varorna!

Med vänlig hälsning, Tullsnoken.
ACER
2018-12-19 15:06:12
SV: DY1933 divertade till SYZ
Bäste Skumberg,
Inte tal om smuggel eftersom delarna aldrig skall in i landet utan användas direkt på flygplatsens internationella område. Det är ingen import.
Motorbyte
2018-12-19 14:12:58
SV: DY1933 divertade till SYZ
Det verkar som att hela motorn behöver bytas. Teknikerna och piloterna som skulle flugit hem har lämnat. Planet blir nog kvar någon vecka. Norwegians önskan var att planet skulle flygas till Dubai men det blev inte så. Verkar som att oljeproblemet är större än man hoppats.

Rapport finns på AV Herald
Skumberg
2018-12-16 21:25:43
SV: DY1933 divertade till SYZ
Att inte tulla in en vara vid ankomst kallas smuggla, däremot kan det finnas lättnader för tull/ införselmoms.
Till Va?
2018-12-16 19:57:32
SV: DY1933 divertade till SYZ

Inlägg skrivet av: till Va? 2018-12-16 19:56:28
SV: DY1933 divertade till SYZ
"Varför ens kommentera saker man inte vet?" Ja det undrar jag också varför du gör? B737MAX8 har längre räckvidd än B737-800 och kan dessutom vara helt fullbokad vilket inte -800 kan vara på den sträckan. Denna dagen var den fullbokad och det var också motvind vilket gjorde att man fick landa och tanka i WAW. Nu vet jag inte hur väderförhållandena i OSL var igår, men det är självklart viktigt. Så Va? kommentera inte saker du inte känner till:-)
pf
2018-12-16 17:03:46
SV: DY1933 divertade till SYZ
KK, tror det finnes internasjonale overenskomster om dette, forhandlet gjennom ICAO.

Om ikke, vil det bli veldig svårt å fly en-route i enkelte lands luftrom.
Enkelt
2018-12-16 16:48:14
SV: DY1933 divertade till SYZ
Flygtiden OISS-ENGM var idag beräknad till 0658 vilket är alldeles för lång tid med 180 pax på en ''standard'' 738...Lägg då på att flygplatsen ligger på samma höjd över havet som JNB så blir det dubbelproblem...
Acer
2018-12-16 15:49:48
SV: DY1933 divertade till SYZ
Reservdelar till flygplan som står på marken pga fel kallas AOG spares (aircraft on ground) Det gäller speciella regler för dessa delar, även tull mässigt. De kan föras från ett flyg till ett annat på rampen utan att "komma" in i landet. Problemet med SYZ är att det i stort bara flyger inrikes flyg dit. Kanske reservflyget hade delar med sig? Vid ett komplett motorbyte kan det bli svårare på många sätt.
@Va?
2018-12-16 12:01:16
SV: DY1933 divertade till SYZ
Ursprungsflighten var en 737MAX och det är inte ersättningsflyget.
Trump
2018-12-16 11:59:13
SV: DY1933 divertade till SYZ
Med en stämpel i passet från Iran kan det även bli problem att få visum till USA.
KK
2018-12-16 10:59:22
SV: DY1933 divertade till SYZ
@pf Njahh tveksamt om Iranska tullmyndiheten är enig med dig. Delerna kommer garanterat att tullbehandlas i Iran. Beroende på hur stor en låda det är, kanske det går att ” lämna den vid trasiga flygplanet” utan att Iranerna ser detta, om man vågar...
pf
2018-12-16 09:39:13
SV: DY1933 divertade till SYZ
Nyfiken, neppe problemer med reservedeler etc i dette tilfelle.

Det skal ikke til Iran, men til et norskt registrert luftfartøy.
Va?
2018-12-15 22:40:07
SV: DY1933 divertade till SYZ
Såklart en fullastad 737a kan flyga Iran-Oslo utan att mellanlanda. (orginalflighten var ju dessutom dxb-osl) Varför ens kommentera saker man inte vet?
S
2018-12-15 20:56:16
SV: DY1933 divertade till SYZ
Vanlig fullbokad 737-800 kan inte åka hela vägen utan måste mellanlanda och tanka!

2018-12-15 20:55:57
SV: DY1933 divertade till SYZ
Vanlig fullbokad 737-800 kan inte åka hela vägen utan måste mellanlanda och tanka!
Pelle
2018-12-15 17:40:44
SV: DY1933 divertade till SYZ
Det tar tid för folket att komma till Norge:

LN-DYG verkar också ha fått problem.
Shiraz (SYZ) - Oslo (OSL) - DY8402 - 13:00 13:26 - 17:45 - Diverted to WAW.

Nu verkar de dock precis ha lyft från WAW, är över Gdansk på väg till Oslo.
Fick man inte tanka i Iran, så det handlar om en teknisk mellanlandning?
Nyfiken
2018-12-15 11:40:47
SV: DY1933 divertade till SYZ
Inte för att kritisera deras beslut, men varför vände de inte bara tillbaka till Dubai?
Det tog ca 30 min att komma ner på Shiraz flygplats, de hade med god marginal kunnat flyga till Dubai istället. Att få resevdelar till Iran kommer säkert att bli en mardröm med tanke på alla sanktioner mot landet.
Pelle
2018-12-14 20:16:18
SV: DY1933 divertade till SYZ
LN-DYG är skickad för att få hem resenärerna till Oslo, i skrivande stund har dom ca 40 minuter kvar till SYZ.
LN-BKE står kvar i SYZ...
Acer
2018-12-14 19:09:19
SV: DY1933 divertade till SYZ
Motorproblem
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev