Tråden startades av: Kjell  2019-01-03 12:14:45
Industriflyg 
Vad har industriflyg i kikaren?
Det är väl i grunden ett ganska litet bolag som nu söker 11 piloter. Expansion på gång? Nya flygplan?

Någon som vet mer om schema och löner? Typ av operation?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

IFly prospect
2019-01-26 05:47:36
SV: Industriflyg
Jag ska på intervju hos Industriflyg snart, någon här med insyn vad gäller roster och löner etc...? Lite otålig och nyfiken, orkar inte vänta =)
Lången
2019-01-18 07:17:04
SV: Industriflyg
Kan väl tillägga att bizjet branschen överlag är väldigt rutten. Man hör bara om de som jobbar 2 dagar per år och sitter i tropikerna med sina kokosnötsdrinkar. Verkligheten utanför Sverige (där jobben finns) är dock att ägare byter flygplanstyper som de byter bilar. Ibland oftare och de brukar inte vara generösa nog så de erbjuder piloterna att följa med till nya typen. Istället tar man några nya lycksökare med erfarenhet på typ. De flesta jag känner som rattar bizjet får se sig om för nya jobb med 1-3 års mellanrum. Dessutom har lönerna inte hängt med och vad som förr var de mest välbetalda jobben är idag inget mer än vad Airlines tjänade 10 år sedan. Om man nu vill flyga bizjet är det bäst för de flesta att söka sig till de större aktörerna, vad jag vet i Europa så är det bara Netjets och Vistajet. I USA finns fler.
Långa
2019-01-18 07:02:44
SV: Industriflyg
Vad gäller 10 timmars leg så är de inte alls tråkiga. Däremot innebär 10-14 timmars flygningar konstanta nattflygningar med sjuka tidszons hopp. Det gör ont i kroppen.
JohanW
2019-01-17 21:04:16
SV: Industriflyg
Ref Patriks inlägg, klättra o klättra, inte alla som vill till något större, tyngre, som har grotesk räckvidd, läs ont i rumpan......
Jag flyger Citations sedan 2014 och är baserad på Bromma som F/C.
Är väldigt nöjd med det då jag är hemma hos fru o barn 340 av 365 dagar per år.
Lön? Ja allt är relativt, förmodligen mindre än de andra som flyger större o längre.
Men jag jobbar för ett företag med sund attityd och som betalar allt. Inte alla arbetsgivare som gör det i denna branschen. Har tackat nej till Global Express i Euro asia och Falcon 2000 på närmare håll för att kunna vara hemma med familjen. Dessutom är max fyra timmar i en citation lagom, 10h per leg i en Global blir rätt långtråkigt......

Kontentan; det är för och nackdelar med alla jobb. Vad gäller industriflyg verkar de ha det bra där också.

Fly safe.
Patrik
2019-01-17 11:15:49
SV: Industriflyg
Brukar det vara lång kö för att få byta flygplanstyper?

Antar att man börjar på en lättare citation men sen lär väl många vilja vidare till challenger och 7x.
Klabbe
2019-01-16 22:00:38
SV: Industriflyg
First officer, Challenger 300, ligger på 40.000kr/mån hos industriflyg.
Sten
2019-01-16 16:37:10
SV: Industriflyg
Bra skrivet Global!
Om vi nu ska hålla oss till tråden. Tror jag faktiskt de som flyger på Industriflyg är överlag hyffsat nöjda med både sin lön och sitt varierande arbete.

De som är kaptener där på Falcon 7X tjänar i vart fall mer än 45000 i månaden.
Det vågar jag satsa min Doktorshatt på som GW skulle sagt.

25-45 som det pratats om tidigare gäller nog på tex Hummingbird. Varför undrar ni...Jo, Hummingbirds mindre maskiner ger lägre omsättning än en Global eller en Gulfstream. Dessutom flyger man över hela världen på Global/Gulfstream/Falcon. Kravet på piloterna är högre vilket kräver högre lön. Citation rör sig i Europa.

Bara en typerating på en Global 6000 ligger på minst 70000Eur. Sen ska man studsa ovanpå det också. I runda slängar 100000sek/tim på en Global och kanske hälften för en Citation XL.
Global
2019-01-16 16:13:44
SV: Industriflyg

Jag har flugit Airline i 15 år och flyger numera Bizjet sedan 13 år tillbaks, senaste 7 åren på VistaJets Global 6000.
Helt ärligt så är det ju själva ”systemet” med en väl fungerande SOP som gör det hela så säkert med Airline, och inte att piloterna är bättre på att flyga. Snarare tvärtom skulle jag påstå. Som sagts tidigare i debatten så ställs det mycket höga krav på piloterna inom affärsflyget jämfört med linjetrafiken helt enkelt för att man aldrig vet vart man kommer att flyga på jordklotet.
Men även om man nu har en fungerande SOP så brister det ändå pga att vissa piloter håller lägre standard än vad som borde krävas av en pilot i tung luftfart. Se bara på dom incidenter som skett dom senaste åren med kraschlandningen som skedde i KSFO med Astanas Boeing 777 vid landning i CAVOK väder på kort final. Även AirFrance A330 som havererade i södra Atlanten. Eller Emirates 777 total haveri i Dubai, alla orsakade pga dålig CRM och okunskap hur maskinen rent tekniskt fungerar
Så teorin om att ju tyngre maskin ju bättre pilot håller absolut inte.
Sten
2019-01-16 13:24:48
SV: Industriflyg
A330 har till viss del rätt. Finns dock som tidigare nämts bizjobb med riktigt bra löner. Men du måste upp på Global, Gulfstream och Falcon. Det som motsäger A330 lite är att det finns massor av exempel på "airliners gubbar" som kommer från Boeing och Arbus som har extrema svårigheter med att ens klara sin typerating på dessa tre maskiner. De behöver extra pass, missar sin checkride etc. Dom klarar inte tekniken helt enkelt. Hur förklarar A330 det? Jag menar dom "airlinergubbarna" som är såå bra enl honom?
Hej
2019-01-13 14:37:22
SV: Industriflyg
Säger inte att världen ska vara så som jag vill.
Har själv anpassat mig till vad som efterfrågas på arbetsmarknaden. Tycker bara det är lite anmärkningsvärt att det finns piloter som tycker det är värt att vara hemifrån varannan vecka till sådana villkor. De piloter jag känner tjänar betydligt bättre. Dessutom finns det många andra roliga och utvecklande jobb där ute. Man är sin egen lyckas smed helt enkelt :)
Klas
2019-01-13 13:04:25
SV: Industriflyg
Av den enkla anledningen att hela världen är inte som du. Vill man ha ett kontorsjobb 8-17 5 dagar i veckan men samma uppgift dag in och dag ut så visst, då kan du tjäna mer.
Jag har dock insett att jag ska jobba i 30 år till, varför inte jobba med något jag för stunden tycker är kul?
Hej
2019-01-12 23:39:40
SV: Industriflyg
Alltså de löner ni nämnde (25-45 tkr/mån). Valfri tjänsteman tjänar detta och slipper all den uppoffring gentemot sin familj som pilotyrket medför. Varför väljer folk att gå med på sådana villkor.

Jag trodde ärligt talat flygbranschen var lite bättre än så.
Buss
2019-01-12 18:43:02
SV: Industriflyg
Inte meningen att de som flyger en airliner i ett flygbolag ska känna sig kränkt. Vill man ha coolast flygning ska man flyga Biz, alltid kul att snegla ner och se var ni ligger.
AAA
2019-01-12 15:09:29
SV: Industriflyg
Undrade just hur lång tid det skulle ta innan någon kände sig förolämpad och hävda motsatsen, kontra och salta sina nisch för att framstå som ännu bättre. Finns ingen annan bransch som flyget. Vilka stjärnor.
BizKaptenen
2019-01-12 12:09:02
SV: Industriflyg
@330 Du är helt klart väldigt mallig över att du spakar 330n, bra jobbat! En sidoparentes till högre säkerhet hos airliners skulle även kunna vara att ni flyger till ert väldigt begränsade linjenät på ert väldigt uppstyrda schema med långa banor och precisionsinflygningar från båda håll. Jag som flyger bizjet har på 400 timmar det gångna året besökt mer än dubbelt så många flygplatser som mina gamla klasskamrater gjort på sina 900 timmar hos SAS. Då pratar vi exempelvis inte helt okomplicerade inflygningar uppe i alperna, okontrollerade kortbanor runt London och non-precision nattetid mellan bergen på någon nordnorsk flygplats mitt i höststormen. Ofta platser jag aldrig besökt innan. Vill även ta tillfället i akt och punktera din föreställning om att alla börjar "i botten" på bizjet och vill jobba sig "upp" till någon reguljär longrange widebody, och att ni således är långt mer kompetenta piloter än oss andra. Bara det jag skrev ovan beskriver väl i klartext hur mycket vi får handskas med som flyger corporate till skillnad från er. Vidare får jag i mitt jobb stanna på destinationen tills våra kunder ska hem - vilket betyder att jag ofta sitter med lön och traktamente på en strand på Ibiza, vid en pool i Algarve eller på ett berg i schweiziska alperna. Min dröm är att någon gång bli kapten på en Global/Gulfstream/Falcon och därmed byta ut Ibiza mot Bahamas och Algarve till Sydney, och jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att byta ut det livet genom att börja flyga reguljärt.
FC A380 ( i sandlådan).
2019-01-11 18:03:47
SV: Industriflyg
@A330 "Att sitta som passagerare på en A330/350/777/787 i västvärlden är det säkraste färdmedlet per km i världen."
Det beror mycket på av automatiserad flygning. Utan inblandning av klåfingriga piloter.
Truls
2019-01-11 08:36:21
SV: 330
@A330
Hur många dog i Privatjet kontra Airliner i EU/USA under 2018? Du verkar sitta på den informationen.
A330
2019-01-11 02:14:53
SV: @A330
Hej, jag vinklar inte eller förenklar för den sakens skull, du har lite poäng med Atr men jag vidhåller min ståndpunkt. Vi tar och jämför A330 med en Gulfsteam/Global (i stället för Atr) Dom timmarna en Bizjet flyger på ett år flyger en A330 på några dagar! Så det argumentet med start/Landningar håller inte, Argument nr 2 att "widebody är mer avancerade än Atr" mm absolut, men en Global/Gulfstream är dubbelt så utrustade med nightvision, FLIR och gud vet hur många andra system. Så håller inte där heller. Svaret är naturligtvis som någon påpekade under att det är otroligt mycket mer cowboys, press av ägare dåliga SOPs få flugna timmar på privatjetar än på kommersiella maskiner! (Som vanligt finns undantag, som Netjets, Vista, DC osv) Återigen, fakta är fakta, om jag säger att fler dör procentuellt i motorcykelolyckor än i bilar så spelar anledningen ingen roll när du är död! Att sitta som passagerare på en A330/350/777/787 i västvärlden är det säkraste färdmedlet per km i världen. Anledningarna är fler men en av dom större är erfarenheten i cockpit! #fact
A330
2019-01-11 01:43:28
SV: till Re:A330
Det finns ingen regel utan undantag, självklart finns det folk som börjat på A330, USA har också haft en svart president! Hur många % är det som börjar sin karriär på 330? I skandinavien 0 i världen max 1 %. Och din poäng var?
@ A330
2019-01-10 20:14:37
SV: Industriflyg
I statistiken har du helt rätt, men du vinklar och förenklar en del. Turboprop är inte lika robust byggda som större maskiner, samt turboprop brukar göra betydligt fler flygningar inom en viss fast tidsperiod. Och som vi känner till så sker de flesta olyckor vid start och landning.
sv A330
2019-01-10 18:00:29
SV: Industriflyg
Ännu en som drabbats av "spännvidds syndromet". Verkar nästan att vara obotligt ;)
Re:A330
2019-01-10 10:45:23
SV: Industriflyg
Om d nu har så mycket erfarenhet borde du känna till att det finns piloter som börjar sin karriär på en liten A330 men som byter för att exempelvis bli kapten på en A320. Det handlar inte om att du flyger större flygplan ju mer erfarenhet du har.
A330
2019-01-09 23:20:52
SV: Steffo
Självklart blir jag inte förvånad att i landet Sverige någon skulle kännas sig kränkt, men det var inte min avsikt. Är man 25 år med 500 timmar och flyger ATR72 är man inte lika bra som en 45 åring som har 7000 timmar på A330. Det är ren fakta och svaret är inte i flygplanstypen utan helt enkelt att personen som sitter i den har förmodligen redan flugit Gripen, privatjet, CRJ, 737/320 innan man till slut hamnade på 330. (betyder inte att 25 åringen inte kan gå samma väg) En Lufthansa/Brittish widebody pilot ÄR bättre än medelpiloten, anledningen är mördande konkurrens där folk faller bort för varje steg man tar i karriären och till slut är dom bästa kvar på toppen (hoppas du inte tänker påstå att Blue Angels är lika bra som alla andra piloter?). Olycksstatistiken är ren fakta så googla den och jämför privatjet olyckor mot widebody passagerarmaskiner och återkom. Självklart finns det undantag till min regel, många jätteduktiga piloter vill inte flytta, byta jobb osv så kanske man stannar hela livet på Saab 340 och är nöjd med det, men den största majoriteten vill uppåt och inte nedåt. Läs bara på detta forumet om alla bråk och avundsjuka inom vissa bolag som har jet och TP i flottan vem som ska flyga vad. BRA till ex. Sist har jag aldrig hört någon bli nedgraderat till 330 från 320. Andra hållet har det hänt många gånger pga olika anledningar. att sitta med AP på har ingenting med erfarenhet och kapacitet/kunskap att göra. Facts don't care about your feelings!
Pelle
2019-01-09 16:48:44
SV: Industriflyg
Att tillägga till förgående talare är att det även är stor skillnad på löner i Sverige och Europa i jämförelse med USA, Asien och UAE. I Sverige är vi ofta snåla och jantelagen väger väldigt tungt. Det är därför också viktigt för kunder att inte lägga för mycket pengar på att flyga privat då det inte är acceptabelt i Sverige. På så sätt så kan inte arbetsgivarna heller inte leverera en högre lön till sina anställda. Det finns självklart undantag till detta även i Sverige och då kanske man får titta på att flyga för en privatperson och inte ett taxibolag. Många väljer ofta denna typ av flygning på grund av typ av vilken operation det faktiskt är då det är betydligt mycket större variation än att flyga på SAS, BRA eller NAS t ex. Är man villig så kan man självklart söka sig till operatörer som Vistajet eller Netjets som betalar bättre än de svenska bolagen.
Fredrik
2019-01-09 14:45:00
SV: Industriflyg
A330 har rätt. Flyger själv Bizjet efter en del år inom airlines. Mycket är upp till dig själv vad gäller säkerheten och det är oftast inte alls samma standard som inom airlines. Visst finns det operatörer med högre professionalism än andra men generellt är det betydligt farligare att flyga Bizjet än Business class. En av mina siminstruktörer berättade att han känner ca 20 f d elever han haft i simmen som flugit ihjäl sig med sin affärsjet. Hur många 737/A320/777 siminstruktörer känner 20 piloter som flugit ihäll sig på jobbet med sin Airbus?

Problemet ligger givetvis på de som köper maskinerna. Precis som A330 skriver får man oftast vad man betalar för. Det här kommer låta motsägelsefullt men oftast har folk som är goda för flera miljarder inte de skarpaste hjärnorna. Det hade det troligtvis när de drog ihop sina pengar men någonstans på vägen fick de hybris och slutade lyssna på andra människor. Har träffat hundratals kunder och överlag är de alla lika. Tar för sig när de får chansen utan att bry sig om andra. Och man kan verkligen fråga sig varför de spenderar så mycket pengar på en flygmaskin men aldrig är speciellt intresserade av hur duktig eller dålig den som flyger ens maskin verkligen är?

Att lönen är lägre för att man jobbar 7/7 håller inte. Det är helt enkelt för att ägarna är för snåla. Oftast kan de köpa en begagnad maskin men vill inte kosta på sig att måla om den till en mer lämplig modern färg.
Steffo
2019-01-09 08:57:02
SV: Industriflyg
SV A330: Du måste skämta?
Är man en bättre pilot för att man flugit över atlanten x antal timmar med AP?

Anledningen till att lönerna skiljer sig är främst schemat, du jobbar oftast 7/7. Under dessa 7 dagar flyger du sällan speciellt effektivt. En normal bizjet ligger på ca 200h-300h/år.
A330
2019-01-09 01:38:44
SV: SPF
Jag undrar en sak, om man erbjuder 25-45 papp i lön (vilket är en 1/3 av lönerna på bolaget jag jobbar på så lär man inte få varken dom bästa eller mest erfarna piloter. Vill man verkligen som multimiljonär/miljardär (det är dessa som oftast flyger i privatjet) inte ha dom bästa? Man lägger alltså sitt liv och massa miljoner i flygplansvärde på människorna längst fram och betalar dom 25 tusen? Låt mig vända på frågan, ditt barn blir skadat i en olycka som kräver plastikkirurgi, går du då till 25 åriga nyexade plastikkirurgen på ett allmänsjukhus eller till en Hollywoodkändis med privatklinik med sjukt mycket erfarenhet?(om man har råd, vilket dessa herrar har) Kosta vad det kosta vill? Det är absolut ingen skillnad här! finns en anledning varför statistiken ser ut som den gör, säkrast att flyga är widebody jets, följt av narrowbody, följt av regionals, följt av turboprops följt av business jets följt av 2 motor följt av PPlare med IR sen VFRare och sist "sport pilots". Finns också en anledning varför karriären går det hållet och inte tvärtom och varför vissa aldrig kommer upp i dom högsta stegen. (finns självklart andra anledningar också)

Mvh A330
Patrik
2019-01-07 16:18:06
SV: Industriflyg
Tack Spf för svaret!
Inga höjderlöner med andra ord men säkert ett intressant jobb med ok roster då
Spf
2019-01-06 22:51:27
SV: Industriflyg
En vecka på en vecka av är schemat. Lön mellan 25-45’ fo-kapten.
Nilug
2019-01-06 21:19:16
SV: Industriflyg
Patrik, du får nog ringa dem och höra. Sannolikt ingen här som vet nåt om arbetsförhållandena
Patrik
2019-01-04 19:21:58
SV: Industriflyg
Ok, men hur är det med arbetsvillkoren på industriflyg då? Löner och scheman. Någon med insyn?
Gurra
2019-01-04 14:56:37
SV: Industriflyg
Flygplanen kommer säkert över till Industriflyg för att ägaren vill flytta dem. Det är väldigt ofta som flygplan ägs av privatpersoner eller företag som sedan leasar dem till flygbolag för att operera flygplanen på deras begäran. Så det är säkert vad som hänt i detta fallet
Konsekvent
2019-01-04 12:56:41
SV: Industriflyg
Varför snackar ni om Hummingbird i den här strängen som handlar om Industriflyg. Starta en egen sträng och försök hålla er tillämnet här istället, vänligen.
Karl
2019-01-04 10:48:51
SV: Industriflyg
Varför gör sig hummingbird av med flygplan? Går det dåligt?
Vad har man ens kvar sen?
PM
2019-01-04 04:07:06
SV: Industriflyg
De måste väl annonsera ut platserna. Senare så tar de väl dem från H-bird som har rätt rating redan.
Olle
2019-01-03 22:07:22
SV: Industriflyg
Hummingbird har dock precis anställt ett mindre gäng piloter
Kjell
2019-01-03 17:49:31
SV: Industriflyg
Ok, så hummingbird skalar ner. Då lär väl piloterna följa flygplanen till industriflyg då
757
2019-01-03 15:36:01
SV: Industriflyg
De får några plan från Hummingbird. 2st XLS ,en Citation 2 och en helikopter. Därför behöver de fler piloter,.
Sven Banan
2019-01-03 13:55:29
SV: Industriflyg
Rikstrafiken? Äntligen dags för norrlänningarna att åka gött i en XLS/Citation!
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev