Tråden startades av: Morgan  2019-01-04 19:15:44
SAS utfasning av 737 
Någon som vet vilket år som SAS planerar att vara färdiga med utfasningen av 737orna?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv London
2019-01-22 15:20:25
SV: SAS utfasning av 737
På korta flygningar är wifi inget problem. Skönt att få ta det lugnt i 45 till 70 minuter med en fika.
Gum
2019-01-22 14:57:12
SV: SAS utfasning av 737
Sv sv Gum. Hvis du hadde fulgt med litt, så hadde du skjønt det. De 62 gamle Boeing maskinene skal skiftes, det har SAS sagt selv. Hadde disse 62 maskinene, væt under 5 år i snitt, og ikke 15 år som de er, hadde selvsagt ikke SAS, skiftet dem ut. De skal visst nok være faset ut i løpet av bare 3-4 år.
London
2019-01-22 12:32:14
SV: SAS utfasning av 737
Mycket tråkiga, dom gamla SAS planen, utan wifi.
Trött
2019-01-21 16:03:06
SV: SAS utfasning av 737
Hur många nick har du "Gum"?
sv Gum
2019-01-21 16:01:19
SV: SAS utfasning av 737
Du har inte kompetens, (när du resonerar som du gör) för att kunna bedöma när flygplan skall bytas ut!
Gum
2019-01-21 14:54:31
SV: SAS utfasning av 737
Hva problemet er? De er gamle! Og må skiftes ut. De vil koste SAS milliarder av kroner. Det er problemet.
sv Gum
2019-01-21 13:52:50
SV: SAS utfasning av 737
Vad är problemet med en flotta, med en genomsnittlig ålder på 14,8 år?

Titta på de stora RIKTIGA flygbolagen. T.ex Delta, United, American etc.

Kommentarerna om ålder på flygplan är bara larvig/infantil!
Gum
2019-01-21 11:56:04
SV: SAS utfasning av 737
Sv Bengt, pinsamt? Ja, for deg.tror du det nytter å sjekke opp et enkelt plan. Nå har jeg vært på airfleets.net. Slik at dine usannheter permanent, avsløres: SAS har 62 B737, de har en gjennomsnittsalder på 14,8 år! - Norwegian Ireland har 66 B 737, gjennomsnitt: 3,9 år, Norwegian Air Shuttle Norge, 56 B 737, alder 5,2 år. Det vil si, SAS’ flåte er mer en 3 ganger så gammel. Facts kill
sv 737-600
2019-01-21 10:45:47
SV: SAS utfasning av 737
Hört talas om "Trunk Routes"?
sv kk
2019-01-21 10:13:31
SV: SAS utfasning av 737
Det visar ju vilken stor och viktig kund är för SAFA.

Ändå har den bättre FF än NEO.

De har även förlängt huvudställen, på liknande sätt som A330.

Och vad är det för fel med det?
Pilot
2019-01-21 00:01:24
SV: SAS utfasning av 737
Tror alla SAS 737-800 som varit baserade I Stockholm senaste åren är byggda 2011-2014.
pf
2019-01-20 23:11:08
SV: SAS utfasning av 737
Bengt, jeg anbefaler deg (og oss andre interesserte) www.planespotters.org for å se på alder på fly.
Bengt
2019-01-20 14:55:45
SV: SAS utfasning av 737
GUM, du har så fel så det är pinsamt. Det är så enkelt att kolla upp fakta också på området.
Jag gjorde en snabbkoll på flightradar24 och första SAS 738 jag fick upp var 5 år och 8 månader, den första Norwegian 738 jag klickade på var 7 år!
737-600
2019-01-20 14:51:06
SV: SAS utfasning av 737
Det enda flygplanet i SAS flotta som har tillrackligt med prestanda att flyga ovanfor luftlederna for den kortaste flygstrackan ar B737-600. Alla andra masar sig fram pa FL350/370 och flyger uppskattningsvis 4-5% langre stracka an 737-600 som flyger Great Circle pa FL400+.
KK
2019-01-20 13:53:03
SV: SAS utfasning av 737
@sv. pilot
Enda anledning att CFM utvecklade Leap 1B var att gamla lågbenta Renton traktorn ,737, inte hade tillräcklig ground clearance under en 1A motor. även med 1B var Boeing tvungen att montera högre nosegear. B737 max är på alla sätt ett helt inferiört flygplan jämfört med A320 neo.
sv Pilot
2019-01-20 12:10:39
SV: SAS utfasning av 737
I så fall borde man valt 737MAX, som har ett betydligt bättre FF än NEO.
Bl.a beroende på att Leap 1B är ca 210kg lättare än 1A.
Gum
2019-01-20 09:58:02
SV: SAS utfasning av 737
SAS har 70 utgamle B737,ingen er under 10 år gammel.
Re:Pilot
2019-01-19 23:27:58
SV: SAS utfasning av 737
Boeing's 737-800 is almost 20% more fuel efficient per passenger/mile than airbus' A320, sorry! ;-)
Pilot
2019-01-19 16:51:07
SV: SAS utfasning av 737
Eftersom det sänker bränsleförbrukningen ganska mycket så visst gör det bolaget bättre.
sv Pilot
2019-01-19 15:14:38
SV: SAS utfasning av 737
Vilken sällsynt tramsig diskussion. Antalet NEO gör inte något bolag bättre.
Pilot
2019-01-19 09:58:20
SV: SAS utfasning av 737
Okej, SAS har 25 Neo så uppenbarligen hade jag rätt. SAS har just nu Europas största flotta av A320neo.
Crew
2019-01-19 02:01:30
SV: SAS utfasning av 737
737 har gjort sitt dags att gå i ”pension”A320neo är underbar!
Men undra om det går vägen nu i branschens mardröm än lever SAS på sparat kapital.
@KIM
2019-01-19 00:40:00
SV: SAS utfasning av 737
Vid vilken ålder tycker du man skall byta ut ett flygplan och vad skall man göra med det man byter ut?
Inge F. vidare
2019-01-18 21:24:49
SV: SAS utfasning av 737
@Kim Kan du vänligen dokumentera ditt påstående om att SAS underbetalar sina anställda, om du inte kan/ vill detta då är det bara oseriöst pladder.
Kim
2019-01-18 18:08:04
SV: SAS utfasning av 737
Ja, SAS har bra resultat nå. Men de underbetaler sine anställda. De har en gammel flåte, og står foran enorme investeringer. Til sammenligning, opererer Norwegian bare nye fly. Hvis SAS hadde hatt 32, nye Airbus A350 idag, istedet for 16 A330 og 340, hvorav de 8 A340 er 16-20 år gamle, så spørs det hvordan resultatene hadde vært.
KK
2019-01-18 17:04:55
SV: SAS utfasning av 737
@Leif Nu far du med osanninger igen. SAS fick senast levererat 737-800 i 2012-2014. Ganska lätt att kolla på webben.
RE:leif
2019-01-18 15:58:26
SV: SAS utfasning av 737
Ja dom har redan beställt och betalat flygplan för att ersätta alla.
Leif
2019-01-18 14:17:38
SV: SAS utfasning av 737
SAS 70 B737, dom är alla mera änn 10 år gamla. Några 20 år gamla. Har SAS råd att erätta alla?
sv Pilot
2019-01-17 11:01:09
SV: SAS utfasning av 737
Det finns faktiskt fler bolag än ditt kära SAS.
RE: Pilot
2019-01-17 09:25:30
SV: SAS utfasning av 737
Sedan har Easyjet 20st A320neo och 3st A321neo med drygt 120 till på order
RE: Pilot
2019-01-17 09:24:27
SV: SAS utfasning av 737
Lufthansa har fler A320neo än SAS. SAS har i dagsläget 15 och Lufthansa har 16. Lufthansa har utöver dessa 16st, 99st på order medan SAS endast har 56st på order + 15.
KalleSus
2019-01-17 08:38:12
SV: SAS utfasning av 737
@TT:
Om vi nu ändå ska hålla på med den fullständigt meningslösa diskussionen om flygplans ålder (se t.ex. inlägget från KK) så vore det klädsamt att åtminstone hålla sig till sanningen och använda korrekta fakta.
SAS har inte c:a 70 Boeing 737 utan i dagsläget 62, och antalet minskar i samma takt som Airbus 320NEO fasas in.
Åldern på maskinerna är inte 14-20 år. Du har uppenbarligen glömt (eller struntat i) att räkna in de nya 737-800 som flyger för SAS stockholmsbasen och som levererades 2012 - 2014.
Så den rätta uppgiften är snarare 5-20 år och av dessa är det tre maskiner av typ 600 som uppnått 20 års ålder - samtliga kommer att utrangeras i år.
Andreas
2019-01-16 19:48:13
SV: SAS utfasning av 737
Nej, TT, den är inte äldst i Europa. Vad jag kan komma på snittar åtminstone JetTime, Blue Air och Germania en högre ålder på sina 737or.
KK
2019-01-16 19:30:18
SV: SAS utfasning av 737
@TT Hur vet du om SAS A320 neo flotta är störst i Europa eller inte?
Desutom är det bara okunniga personer som bryr sig om flygplans ålder och tydligen bara i Skandinavien. I t. ex. USA flyger många äldre flygplan, United och Allegiant m. fl opererar fortfarande MD 80/ DC9 super80 och MD 90
Pilot
2019-01-16 18:16:06
SV: SAS utfasning av 737
ok, vilket bolag har fler A320neo? Jag kan inte komma på något.
TT
2019-01-16 17:14:19
SV: SAS utfasning av 737
Sv Pilot, nej det har dom inte. Men dom har den äldsta B737 flottan. Ca 70 plan, ålder 14-20 år gamla.
sv Pilot
2019-01-16 11:38:58
SV: SAS utfasning av 737
Varför måste de det?
Pilot
2019-01-15 20:32:53
SV: SAS utfasning av 737
SAS måste ha Europas största flotta av A320Neo just nu?
Ligger runt 25 stycken.
@pf
2019-01-15 19:57:06
SV: SAS utfasning av 737
https://news.aviation-safety.net/2019/01/13/two-boeing-737-900ers-into-the-snow-at-cincinatti-and-moscow/


Comment? Seems 737 have problems in snow?
@Virre
2019-01-15 18:21:11
SV: SAS utfasning av 737
Läs på innan du uttalar dig, SAS har tagit in nya flyg i princip varje år de senaste tjugo åren, svårt att ersätta flotta på ett å samma år och inte lika effektivt.
@Virre
2019-01-15 16:52:09
SV: SAS utfasning av 737
Det händer ganska snabbt, det finns skilnad på at byta ut/ utveckla flygplansflottan på vettigt sätt samtidigt som man tjänar pengar, och att tokexpandera för lånade pengar samtidigt som man går med brakförlust.
@Pilot
2019-01-15 16:23:45
SV: SAS utfasning av 737
Sidvindscertifieringen ar helt beroende av hur mycket sidvind man hade vid certifieringen och behover inte representera flygplanets verkliga kapacitet.
Virre
2019-01-15 15:48:20
SV: SAS utfasning av 737
«På vei inn». Vor lenge skalde være på vei inn? Og hvor er de nye langdistane-planen? Har hørt om A350, i flere år, uten at et eneste er levert.
Dåre
2019-01-15 08:37:15
SV: SAS utfasning av 737
16.2 år. Och om de inte hade haft råd så hade de väl inte haft drygt 70 nya flygplan påväg in????
Virre
2019-01-15 02:40:58
SV: SAS utfasning av 737
De burde vært utfaset for lenge siden. De er vel gjennomsnittlig 10-20 år alle sammen. Har ikke SAS råd til nye plan...?
KK
2019-01-14 18:41:59
SV: SAS utfasning av 737
@pf Vilka förhållande runt lastning m.v. menar du?
@pf
2019-01-14 17:41:16
SV: SAS utfasning av 737
Hörsägen alltså, tro inte på allt som skrivs på forum.
pf
2019-01-14 11:17:51
SV: SAS utfasning av 737
KK, min skepsis er i mot å anvende en flytype som neppe er brukt i stor skala i krevende forhold.

Dette gjelder ikke bare flyoperativt, som jeg ikke har relevant utdanning og erfaring til å uttale meg om, men også forhold rundt lasting og annet på turn-around om.

Men KK, for all del, det kan gå bra.

De som sier CRJ isteden for, de kjenner neppe forholdene på et av SAS største markedssegment.
Goran
2019-01-14 09:03:09
SV: SAS utfasning av 737
Sist jag flög CRJ900 (dvs igår), så hade den reversers... men den funkar sådär i Norge, det är helt rätt
Pilot
2019-01-13 23:37:18
SV: SAS utfasning av 737
Flugit både 737 och A320 och förstår inte heller skepsisen riktigt. A320 är godkänd för mer sidvind än 737 tex.
@Pilot
2019-01-13 22:00:44
SV: SAS utfasning av 737
Sund inställning till kollegor ni verkar ha då.
KK
2019-01-13 21:32:06
SV: SAS utfasning av 737
sv @KK
Anledningen till at jag föreslog CRJ 900, var att då får man i alla fall mindre problem med crosswinds vid landning. A 320 neo är på inget sätt sämre än B737 när det gäller flygning på t.ex. norra Norge, snarare bättre.

pf verkar hå nånting emot A 320 neo, undrar vad? B737 max är på alla sätt inferiört jämfört med A320 neo
Tekniker
2019-01-13 20:07:22
SV: SAS utfasning av 737
Varför skepsis mot Airbus i Norge, prestandan är väl identiskt med Boeing? Hittar ingen information som säger emot.
@kk
2019-01-13 17:43:47
SV: SAS utfasning av 737
Är verkligen CRJ900 ett bättre alternativ? Motorer bakom vingarna, och ingen reversers? Inte så roligt på hala banor.
Pilot
2019-01-13 17:35:40
SV: SAS utfasning av 737
Finns nog flera piloter på detta forum. ;) Hur ser bemanningen ut i SAIL? Det bar ju lite knapert i somras. Vad jag har emot SAIL? Ungefär samma som resten av core sas har. En skamfläck är det vad det är...
pf
2019-01-13 13:23:05
SV: SAS utfasning av 737
@pf, jeg har sjekket med Air Canadas hjemmeside, forsøkt booking der på enkelte artiske destinasjoner, og tatt ca 20 av AC's plan(utvalg/sample 10 A-319 og 10 A-320) og sjekket siste uke/veckas disposisjoner gjennom Flightradar hvilke legs de har fløyet.

Jeg vil også kommentere at de aller fleste og største av Kanadas byer og State Capatals ligger i sør, og jeg antar at du med Nord Kanada mener plasser NORD for disse.

Gjennom min undersøkelse finner jeg IKKE at AC f.t. anvender Airbus i de sistnevnte områder.

Til ditt forsvar kan jeg innvende at det KAN være kommersielle årsaker for at så ikke skjer, men BØR du stille deg frågan om du bør gjøre en form for research FØR du skriver ?

Jeg, på min side, forsetter min skepsis mot A-320 på norsk inrikes, og spesielt på vinteren i Nord-Norge.

Til sist, det bør være interessant for deg @pf, at AC innfaser 737 Max, dog finner jeg ikke de i Nord-Kanada ennå...

Kommentarer @pf ?
@pf
2019-01-13 09:21:21
SV: SAS utfasning av 737
Air Canade flyger Airbus i Nord-Kanada så vad är du egentligen orolig för?
KK
2019-01-12 18:48:20
SV: SAS utfasning av 737
@Johan Om det är problematiken med sidovind du syftar på, då är B737max inte bättre snarare sämre.
City Jet får väl flyga linjerna då med CRJ 900
Andreas
2019-01-12 16:52:40
SV: SAS utfasning av 737
Svar till skribent utan namn:
Det är inga "ni" i den här tråden som har skrivit något emot SAIL. Det är endast en skribent, Pilot, och hen jobbar tydligen för Norwegian. Det verkar vara ett troll som desperat försöker styra om ämnet.

Påminnelse: Ämnet i tråden är SAS utfasning av 737or.

2019-01-12 12:32:50
SV: SAS utfasning av 737
Upplys mig gärna vad ni har emot SAS Ireland?
KalleSus
2019-01-12 11:23:06
SV: SAS utfasning av 737
@Pilot:
SAS har inga maskiner stående i Toulouse - förutom de 350 som snart är i produktion och den nya 330E som ska levereras under våren.
Samtliga 320NEO - utom en av de allra första är sammansatta i Hamburg (undantaget heter LN-RGM och gick till moderbolaget)
Samtliga planerade 320NEO till SAIL (9 stycken) är levererade från Hamburg.
Leveransen av resterande 320NEO i den första beställningen (6 stycken återstår) går till moderbolaget.
Pilot
2019-01-12 10:53:41
SV: SAS utfasning av 737
Lönesänknigar för FD ligger nog inte på bordet i vår. ;) SAIL är här för att stanna? Ja då får de börja rekrytera och damma av kärran de har stående i Toulouse.
Cph4Ever
2019-01-11 09:02:30
SV: SAS utfasning av 737
#Pilot....Svälj stoltheten/bitterheten och inse att SAIL&wetlease är här för att stanna.Om du och vi i cabinen inte är villiga att gå ned kraftigt i lön så är dom här för att stanna.Men det är ju inte aktuellt,speciellt inte för dig som flaggar för 15% i lönehöjning...
Pilot
2019-01-10 17:11:48
SV: SAS utfasning av 737
@SK Crew, i dagsläget då SAIL har en liten utmaning att få tag i piloter. Deras produktion är ju inte riktigt där den RG vill arr den borde ligga. En till långbåge i flottan å SAIL trillade in under dessa 11%. Liten miss av facket att godkänna 11% med avseende på pax/km? Ett par långbågar til och hela inrikes räknas in i dessa 11% om ni inte sätter parkeringsbromsen. Valet är ert.
Johan
2019-01-10 16:25:39
SV: pf
De passar inte in alls i Nordnorge under vintern, inte ens deras egna piloter vill flyga Airbus där.
pf
2019-01-10 15:35:32
SV: SAS utfasning av 737
Vi får inderlig håpe at Airbus passer inn i Nord-Norge, ja på alle innenriksruter i Norge.

de reisende vil jo "have a choice", også på flytype(Airbus vs Boeing) med SAS enhetsflåte
Gullan Purser&Återanställd
2019-01-10 10:43:25
SV: SAS utfasning av 737
Visst kommer man att sakna 737, härlig komfort och rymliga , det hela skall vara klart maj 2021. Då kommer en ny härlig enhetsflotta.
SK CREW
2019-01-10 05:48:32
SV: SAS utfasning av 737
SAILs produktion räknas som wet lease, eftersom det är ett annat bolag. Deras produktion ingår i de tillåtna procent som tillåts för wet lease.
Pilot
2019-01-09 23:53:05
SV: SAS utfasning av 737
Flyger man för det andra laget har man koll på det där med olika AOCn ;). Frågan kvarstår, RG vill att SAIL ska undantagas 11% wet lease avtalet man har med facket. Men man vill fortfarande inte att SAIL då ska ingå i det skandinaviska core avtalet. Förstå här att social tillhörighet och arbetsrätt inte behöver gå hand i hand med kollektivavtal. Titta bara på sas core... liknande avtal för DK, SK och NO. IR där emot, not so much....

Parking brake set i vår månne? ;)
Markanställd
2019-01-09 18:45:44
SV: SAS utfasning av 737
Man skulle kunna tro att piloter som har en internationell arbetsplats ofta kan sådant här om dotterbolag etc inom flyget men icke. :)
Sv Pilot
2019-01-09 13:08:47
SV: SAS utfasning av 737
Scandinavian Airlines Ireland Ltd, also known as SAS Ireland or SAIL, is an Irish subsidiary of Scandinavian Airlines (SAS).

SAIL är ett dotterbolag stationerat på Irland, ett Irländskt bolag ägt av SAS AB. Anställda där följer regler och avtal som gäller på Irland inte konstigt utan helt normalt.
Pilot
2019-01-08 20:43:25
SV: SAS utfasning av 737
Så för att slå huvudet på spiken, är SAIL sas eller inte? Enligt bolaget är det SAS och skall inte intäknas i dessa 11% wet lease. Helt ok säger facket, då är det samma kollektivavtal som för övriga sas som gäller. Då säger bolaget att det ändå inte är SAS. See the point? ;)
Spännande förhandlingar i vår.... lönen ska upp 15% minst likt norwegian. Sas är så efter i löneskalan ändå... kampen kommer kosta sas pengar oavsett....
Sv Pilot
2019-01-08 18:40:03
SV: SAS utfasning av 737
SAS är ett bolag som köper tjänster av andra bolag (wet lease) de ingår således inte i SAS.

Men SAS kan mycket väl ha en vinst, de betalar x kronor för tjänsten men intäkterna är x + y kronor.

De säljer biljetterna för ett högre pris än vad de betalar till wet lease bolaget för tjänsten.

Det är två helt skilda juridiska personer, anställningsavtal i ena bolaget är inte automatiskt lika med anställningsavtalet i det andra bolaget.

Gullan Purser & pensionär
2019-01-08 16:06:35
SV: SAS utfasning av 737
De stora härliga galley'n, unnar jag mina kolleger.
Pilot
2019-01-08 11:34:18
SV: SAS utfasning av 737
Men crj och atr är sas när vinster skall redovisas i bokföringen. Är SAIL sas? Ingår de i 11% wet lease eller bör de egentligen ha samma kollektivavtal som övriga sas? Lite rörigt att definitionen av SAS ändras beroende på agendan.
Björn
2019-01-07 23:50:46
SV: Pilot
CRJ och ATR kommer fortsätta att flygas. Vad som menas är att SAS själva kommer att ha en helt Airbus flotta, CRJ och ATR flygs av underleverantörer och kommer fortsätta göra det, dem räknas därför inte in i flottan som SAS leasar eller äger själv.
Pilot
2019-01-05 23:32:21
SV: SAS utfasning av 737
Så inga crj eller ATR?
Gullan Purser&Service expert
2019-01-05 23:12:24
SV: SAS utfasning av 737
Det är 2023.... å då får vi härliga nya rymliga galley'n att arbeta i. Det kommer att bli en stor skillnad i mat och service koncept då.
Oskar
2019-01-05 16:32:27
SV: SAS utfasning av 737
2023 är det enbart Airbus i SAS flotta.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev