Tråden startades av: Mikael  2019-01-08 10:21:41
Pilotutbildning svårighet 
Hej, funderar på att påbörja en karriär inom flyget. Har gjort flygpsykologiskt test och med class 1 men missade tyvärr en plats på någon av de statliga utbildningarna efter intervjusteget blev jag reservplacerad på båda.

När man ska lägga ut närmare en miljon kronor så känner jag att det kan vara en rimlig fråga, hur omfattande och svår är en pilotutbildning? ATPL ska väl vara rätt svårt, eller? Har ingen jag kan prata med om detta så kände att det kunde vara bra att fråga här.

/Mikael

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Scandipilot
2019-01-18 11:58:52
SV: Pilotutbildning svårighet
Hi,

You failed once? At least try two times before you quit. Paying one million kroner is a lot. You may really feel that you should start now, but why the rush? I applied to TFHS three times, and got accepeted the third time. Don't give up and try to get into to on of the three state funded pilot programs: Tromsö (UiT), OSM i Västerås og TFHS (Lunds universitet).

Let me know if you have any questions.

Scandipilot
Re: Gaspode
2019-01-17 17:41:04
SV: Pilotutbildning svårighet
Känner fler som läst på universitetsnivå och ett par av dessa har testat men ingen klarade testerna som pilot. Sorry med utmaningen men helt ok om du vill gräva ner dig i böcker! ;-)
@gaspode
2019-01-17 17:39:39
SV: Pilotutbildning svårighet
Jag håller med om att det är gymnasienivå på utbildningen vad gäller svårighetsgrad på ämnena. Däremot är tempot mycket högre än på universitetet. Därtill kommer själva flygningen i vilken det ställs höga krav på utförandet och förberedelserna (om skolan är seriös).
Gaspode
2019-01-17 16:05:02
SV: Pilotutbildning svårighet
Pilotyrket är inget för den som söker en intellektuell utmaning direkt, och samma sak gäller utbildningen. Det är gymnasienivå på svårighetsgraden, vilken universitetslinje som helst är tuffare.

Hälsningar

Piloten som tröttnade och sökte större utmaningar
ATR72
2019-01-08 19:51:44
SV: Pilotutbildning svårighet
Går att klara sig långt under 1 miljon kr. Min utbildning hamna på runt 600 tkr. Total skuld från CSN ~470 tkr.
Med det fick jag ihop PPL, CPL, ME/IR och MCC. Kör modulärt istället för integrerat. Mycket bättre ekonomiskt sett.
Kalle
2019-01-08 17:45:47
SV: Pilotutbildning svårighet
Ämnena på en flygutbildning är inte jättesvårt. Däremot så är tempot på de integrerade utbildningarna betydligt högre än någon universitetsutbildning. Man blandar mentalt utmattande flygpass med en massa information från terolektionerna. Skolan är i princip öppen 24/7 med helg och kvällspass.
Trots detta kommer de flesta igenom utbildningen och det tror jag beror på att det är sjukt kul! Är man motiverad så är det inga problem. Räkna med andra ord inte med ett studentliv som när man går på ett universitet.

Om du har kommit på en reservplats så har du ju nästan kommit in. Spendera ett år på att förbättra dig på de svaga områdena och förbered dig inför testerna. Sök sen igen och du lär komma in.
Mikael
2019-01-08 16:17:52
SV: Pilotutbildning svårighet
Fick just nu reda på att jag blivit antagen på TOLFTE reservplats vi OSM aviation! Så det blir att gå där, förhoppningsvis klarar jag väl ATPLn men det är väl mest mycket läsning och memorera så mycket man kan antar jag, får hoppas på det bästa. Förvånad över antagningen bara. Trodde det var helt kört.
Olle
2019-01-08 14:14:15
SV: Pilotutbildning svårighet
Om du inte kom in på gratisskolorna tycker jag du ska tänka om. Tar ett tag att betala tillbaka en miljon. Vad gäller svårigheten av utbildningen så beror det på. Tror alla är överens om att det inte är som att plugga matte eller fysik på en ingenjörslinje. Däremot är tempot högt och du förväntas ta in mycket information på kort tid. Något som kommer följa dig genom hela karriären. All utbildning kostar väldig mycket inom flyget så tiden är alltid komprimerad och man förväntas ta in information och tillämpa det på mycket kort tid jämfört med många andra jobb.

2019-01-08 14:07:38
SV: Pilotutbildning svårighet
Tänk på att flyget är en av få branscher där folk betalar för att jobba. Varför inte bara ta ett privat cert och få flyga?

Att betala massor av pengar där det spottas ut dusen varor som tror de är gudar får inte jobb allesammans. Sen träsket med alla som betalar, inte sämre piloter de heller. Vad jag menar är att släng inte bort pengar på något du inte vill göra för du vill väl flyga?

Att programmera och flyga på autopilot minst 90% av en flygning är ingen frihet som pilot.
Piotr
2019-01-08 13:28:07
SV: Pilotutbildning svårighet
Helt ärligt talat är det inte svårt, det tar bara tid och är mycket att ta in samtidigt men jag skulle säga att alla normalbegåvade tar sig igenom ATPL-teorin.
Efra
2019-01-08 13:21:28
SV: Pilotutbildning svårighet
Sök igen. Undvik att betala utbildningen..

Utbildningen är kort och intensiv, men saker faller på plats snabbt om man är ägnad för det och motiverad. Teorin är mest utmanande tycker de flesta. Instrumentträningen är också tuff men allra svårast är första typeratingen. Man är rätt matt efter den..

Lycka till!
Pt
2019-01-08 13:15:55
SV: Pilotutbildning svårighet
Sök de statliga utbildningarna två gånger åtminstone innan du spenderar de summorna om du inte redan gjort det. Sen skulle jag säga att det är krävande men inte överdrivet svårt. Det är inte kärnfysik. Det är mycket man ska lära sig på kort tid vilket kräver engagemang och en stor portion motivation. Har du det så är ATPL inget att bekymra sig om. Kom igen det blir kul!
Steffo
2019-01-08 13:00:02
SV: Pilotutbildning svårighet
jag var långt ifrån något A-barn i skolan. Gick ut med godkänt i alla ämnen, men inte mycket mer än så. Visst, somliga ämnen inom ATPL är krävande och kräver lite studerande, men i det stora hela klarar du garanterat de så länge du är något sånär funtad.
Har du svårt med inlärning så ansöka till någon skola som bedriver lektioner, ATPL på distans är klart svårare.
Lycka till!
 

Tillbaka

Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev