Tråden startades av: Håkan  2010-09-12 16:23:13
Turkish Airlines 
Ska flyga Arlanda-Dubai via Istanbul med Turkish Airlines. Har någon erfarenhet av detta bolag, service, transfer på Ataturk, mat ombord etc ??

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering


2017-01-27 13:53:56
SV: Turkish Airlines
@Sadi,
Jag tror nog du kan vara lugn med gamla stridspiloter. Dessa kan i regel flyga. Värre är det med de yngre datorspelarna.
Sadi
2017-01-27 09:15:06
SV: Turkish Airlines
Bolag med stridspiloter från den gamla skolan gör att jag aldrig skulle sätta mig på dessa bolag. Känns som Turkish har gott om sådana piloter. Gör mig skeptisk och senaste olyckorna med oförsvarliga misstag gör mig än mer anti.
Min personliga uppfattning...
Olle
2017-01-26 21:22:39
SV: Turkish Airlines
Sv Berra. Läste även att även om maskinen gått av banan så var det brandmännen som fick begära att PIC, via tower att utlösa "evacuations slides".
Berra
2017-01-26 13:58:02
SV: Turkish Airlines
Skytrax handlar inte om säkerhet, det är resenärers omdömen. Känt för någonting man kan köpa och betala sig till.
Turkish är nog sista bolaget jag skulle välja. Har väl krashat två A330 och en A320 senaste två åren samt kanat av banan ett par gånger och sen incidenten i Nice mm.
Göra en RNP approach med LNAV, VNAV ner till 14ft och landa bredvid banan, enbart ett rent under att det inte slutade i katastrof...
Bertil
2017-01-26 13:09:13
SV: Turkish Airlines
Detta bolag är överrepresenterat när det gäller olyckor och allvarliga incidenter. Här är några av de senaste:

- 1976, 727 Antalya
- 1994, 737 Ferit Melen
- 1999, 737 Ceyhan
- 2003, AVRO RJ100 Diyarbakir
- 2009, 737 Amsterdam
- 2015, A330 Kathmandu
- 2015, A320 Istanbul Atatürk

Det hjälper tyvärr inte mot dålig säkerhet att mat och service i kabinen är bra när det är skit bakom spakarna.
Olle
2017-01-25 19:08:56
SV: Turkish Airlines
Det har ju gått av banan ett antal gånger senate året och sen haveriet i Amsterdam för 10 år sedan eller när det var. Skulle inte lita alltför mycket på de där mätningarna. Tror det är mycket politik inblandad.
AG
2017-01-25 16:20:48
SV: Turkish Airlines
Hittade två mätningar av flygsäkerheten:
Vad skall man tro? Kanske mäter man olika faktorer?

1.
JACDEC Airline Safety Ranking 2016: www.jacdec.de/airline-safety-ranking-2016/
50:e plats för Turkish Airlines
-------------------------------------------------------------------------------------
2.
The 2016 World Airline Awards - Skytrax: www.worldairlineawards.com/
7:e plats för Turkish Airlines
2015 Rating
1 Emirates (5)
2 Qatar Airways (1)
3 Singapore Airlines (2)
4 Cathay Pacific (3)
5 ANAs (7)
6 Etihad Airways (6)
7 Turkish Airlines (4)
-----------------------------------------
En helt annan historia är resenärernas omdömen som oftast(?) inte gäller flygsäkerhet - det kan låta så här: ".... Till exempel serverar man inte påtår till kaffet."
https://www.tripadvisor.se/Airline_Review-d8729174-Reviews-Cheap-Flights-or10-Turkish-Airlines#REVIEWS
thomas
2017-01-22 22:50:34
SV: Turkish Airlines
TK har ställt 30 plan på marken
bolaget affärside är transfer och det geografiska läget, 67% av paxen åker vidare från Turkiet, nu har bokningarna rasat på grund av det politiska läget, även TK personal har fängslats för påstådd inblandning i kuppen.
AG
2017-01-22 20:38:06
SV: Turkish Airlines
Hur är säkerheten i Turkish Airlines idag 2017?
Det diskuteras mycket om matstandard m m men vad har det för betydelse i förhållande till säkerheten.
H
2010-09-15 23:40:10
SV: Turkish Airlines
Priset styrde så jag fick biljetterna för 4600 styck. Qatar låg över 7000. Sas och några till runt 6000. Så denna gång får det bli med turkarna !
Kalle
2010-09-15 22:56:35
SV: Turkish Airlines
Fina flygplan. OK utrymme. Allt är gratis ombord men det går fruktansvärt sakta med servicen. Du får mat (räkna med att ditt måltidsval är garanterat slut såvida du inte sitter längst fram) och en omgång dricka. Mer hinner de inte med även om det är 50 pax. Kabinpersonalen är trevlig om du är trevlig tillbaks. Jag får känslan av att de upplever många passagerare på sina linjer som jobbiga.

Flygplatsen i IST (Ataturk) är fräsch men har urusel organiation. Personalen är lite mer än usel. Ungefär som ett sagoslott bemannat av idioter.

Personligen tyckar jag att TK är helt OK om du får en billig biljett.

Ska du till DXB skulle jag nog själv föredra Qatar. Likaledes usel transferflygplats (DOH) men en helt annan nivå på servicen ombord.
Flygprat
2010-09-15 20:49:33
SV: Turkish Airlines
Bolaget är utsedd till Syd-Europas bästa, de har världens bästa catering enligt Skytrax, Världens tredje bästa inflight entertainment system, Europas enda fyrstjärniga bolag...
De har en mycket stark närvaro i Sverige med ett tjugotal avgångar i veckan bara från Arlanda, plus Göteborg och Köpenhamn - detta gör dem väl till ett av de största på svenska marknaden också, skulle jag tro.

Jag rekommenderar deras svenska press-sida som är fullmatad med aptitlig information.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/turkish-airlines
A320
2010-09-14 11:36:38
SV: Turkish Airlines
Precis.
Någorlunda insatt
2010-09-13 23:05:09
SV: Turkish Airlines
Det är i alla fall nu Europas fjärde största flygbolag med över 25 millioner passagerare - ni talar om det som något obskyrt och obekant.
Bolaget privatiserades för några år sedan och det är efter detta expansion, modernisering och det grymma servicekonceptet vuxit fram.
Statistiken ni talar om tar med historier om ett bolag som är 75 år gammalt. Tror helt enkelt inte det är relevant längre.
Och Zlatan flyger ju glatt va det verkar. Och hela FC Barcelona. Och Man Utd. Jag litar på att deras bedömning övergår min. Och eran.
s
2010-09-13 20:36:12
SV: Turkish Airlines
Olla flyga med MD med SAS eller A320 med Turkish?
Ola Ullsten
2010-09-13 18:22:43
SV: Turkish Airlines
Håkan har en mycket bra poäng när han pratar om att han röker , snusar osv. och att det rent statiskiskt dödar fler än flyget. Även ett bolag med tveksam flygsäkerhets historia som THY, är det fortfarande ett förhållandevist säkert resesätt.
Man kan hålla på länge och diskutera statistik men hur man än vänder och vrider på just nämnda så förefaller THY som ett av de farligaste europeiska operatörerna.... googla så får ni se...
A320
2010-09-13 17:57:14
SV: Turkish Airlines
Jepp, ser ut att stämma. Jag hittade inte de olyckorna när jag letade runt. Inte så att jag la ner super mycket tid på det hela heller. Det var inte min avsikt att komma med 100% olycksstatistik, min poäng kvarstår - De flesta bolag har olyckor bakom sig. Jag vågar dessutom påstå att massor har skett inom bolag som Turkish under de senaste 10 åren eller så, vad gäller utbildning, säkerhetstänkande, tekniskt underhåll osv. Detta gör att det är väldigt svårt att bedöma flygsäkerheten som dessa bolag uppnått idag genom att se till de olyckor som varit långt tillbaks i tiden.
Tittar man (igen) 20 år tillbaks så har Turkish 147 dödsfall pga av olyckor, SAS har 110 (+4 i den citation som var inblandad) , Air France har 337 (+4 på marken som dog i Concorde olyckan).
Pekar inte finger eller hackar på SAS och Air France, bara ger en jämförelse till dom av er som verkar tro att det är förenat med direkt livsfara att flyga Turkish. Detta är inte bara skitsnack, utan ger även en totalt felaktig bild av det säkerhetstänkande som byggts upp i branschen de senaste 20-25 åren.

Ola Ullsten
2010-09-13 15:43:04
SV: Turkish Airlines
Men snälla A320, THY har haft betydligt fler olyckor de senaste 20 åren. Här är länken igen...
http://www.airdisaster.com/cgi-bin/airline_detail.cgi?airline=Turkish+Airlines
A320
2010-09-13 14:59:39
SV: Turkish Airlines
Vems fel det är/var spelar tyvärr liten roll, människor miste liv. Oavsett så är det ingen som försökt anklaga någon iaf.

Hur många olyckor/incidenter per x antal år eller flygningar måste ju vara "måttstocken", eller? Det var inte Air France piloternas "fel" att det låg bråte på banan när de lyfte med Concorden. Det var inte piloternas fel att DC 10an hade konstruktionsfel på cargo dörren när Turkish/AA/United hade sina olyckor.
Andreas
2010-09-13 14:44:41
SV: Turkish Airlines
Får jag påpeka att MD kraschen i Milan inte var SAS fel.
A320
2010-09-13 14:33:45
SV: Turkish Airlines
Nej, kanske inte Ola men min poäng var att alla bolag (mer eller mindre) har olyckor bakom sig.

Faktum kvarstår - SAS t.ex. har en flotta på 140 maskiner (enligt airfleets.net), Air France har 248 och Turkish har 118.
SAS har under de senaste 20 åren haft Gottröra, Milan Linate, Dash 8 olyckorna samt branden i MDn. Air France har haft 3 total haverier. Turkish airlines har haft 737an i Amsterdam.

H
2010-09-13 12:44:37
SV: Turkish Airlines
Tack för era åsikter. Jag känner mig trygg att flyga med THY, jag både röker/snusar och kör bil. Risken att dö av det är nog 1000 ggr större. Då kan jag se fram emot en trevlig flygning med bra service samt en smidig flygplats att byta plan på.
Janne
2010-09-13 12:41:13
Ta ett annat bolag!
Tänker inte förklara varför men man kan säga som så att ju längre söderut, desto sämre verkar det bli. Både bolag och ATC inom Europa och dess närhet. Så hittar du något annat, ta det!
THY
2010-09-13 12:20:38
SV: Turkish Airlines
Här finns en del av bolaget historia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_Airlines

Fortfarande har THY en lång väg att gå innan de är som tex Lufthansa. Hierarkin inom bolaget är hög, och många kaptener kör sin egen SOP (flyg procedurer). Dessa problem kommer inte lösas innan de gamla flygvapenkaptenerna går i pension. Dessutom är kulturen i Turkiet sådan att man inte gärna ifrågasätter auktoriteter vilket inte främjar CRM, (Samspelet anställda i mellan).

Dock får man inte glömma att det är ett stort bolag över 140 plan och man får titta procentuellt sett. Du behöver med andra ord inte vara orolig. De har även en nyare flotta än SAS om det lugnar dig något :)

Maten är ok, och generellt så är personalen mycket serviceinriktade.
Ola Ullsten
2010-09-13 12:18:11
SV: Turkish Airlines
...och du A320, man ska nog inte jämföra med tre av världens största bolag i antal hverier med ett bolag som är i SAS´s storlek (ca 150 maskiner)...
Ola Ullsten
2010-09-13 12:10:40
SV: Turkish Airlines
Statistik säger mer än tusen ord....
http://www.airdisaster.com/cgi-bin/airline_detail.cgi?airline=Turkish+Airlines
A320
2010-09-13 11:52:05
SV: Turkish Airlines
"Turkish Airlines was named the winner of the World's Best Economy Class Airline Onboard Catering Award at the 2010 World Airline Awards, that took place in Hamburg. " - Etihad på andra plats, Qatar på tredje.

Transfer på Atatürk är smärtfri och tar ingen tid.

A320
2010-09-13 11:42:52
SV: Turkish Airlines
"Farligt bolag"? "Ramlar ner...."?

Jag tror att Turkish sedan 1974 haft 2 stora haverier, det i Amsterdam samt en DC10 som störtade i Frankrike efter att en cargo dörr lossnade under flight pga av ett KONSTRUKTIONSFEL. American Airlines hade en DC10a som störtade pga av samma fel. American hade dessutom en A310 (?) som störtade i NY after start pga roder (?) problem, dom har även haft ett par avåkningar vid landning, så då får ni nog ta bort AA från er "safe to fly" lista.

Till samma lista kan ni även lägga till följande bolag:

BA - ett haveri på LHR, ett "close call" vid start från fel intersection på St Kitts, mid air crash 1976, 1990 slets ett flight deck fönster av under flygning efter att tekniker använt fel typ av skruv och det var ren tur att det inte skadade roder/stabilizer eller motor nr 1....

Air France - Totalt haveri i Stilla Havet, totalt haveri i Canada, totalt haveri med en Concorde i Paris.....

SAS - Gottröra haveriet + 2 (3?) Dash 8 haverier + en MD som brann ordentligt efter landning och så vitt jag förstått bara var rent tur att det inte skedde tidigare under flygningen....

Swiss - Totalt haveri efter brand i/vid Halifax, totalt haveri på inflygning till ZHR (eller var det BSL?).....

KLM - Fortfarande "ansvariga" för det haveri som kostat flest människors liv.....

United Airlines - Slutet på 80-talet en DC10a med motor haveri som ledde till emergency landning i Sioux City 100+ döda. Samma år hade dom en DC10a med samma cargo dörr problem som Turkish och AA haft tidigare.....

Osv osv.........

Det är enkelt att peka finger, döma folk och företag och att ha förutfattade meningar, speciellt när det handlar om företag utanför EU. Glöm inte att i princip alla bolag har ett eller flera haverier eller alvarliga incidenter bakom sig och att det finns människor som inte är direkt insatta i branschen som läser vad ni skriver här på FT.

Jag flyger med Turkish 3-5 ggr per år och jag tycker servicen (economy class) är helt ok och kabinen alltid i samma skick som man kan förvänta sig av tex europeiska eller amerikanska bolag. Deras business class är bättre än både Lufthansa och BA. Mer plats och mycket bättre service.



Helena
2010-09-13 10:40:37
SV: Turkish Airlines
Hej!

Skulle aldrig råda någon att åka med dom, farligt bolag.. Usch..
M
2010-09-13 10:00:56
SV: Turkish Airlines
Turkish är nog ett ganska hyfsat "fasad" bolag. Ser bra ut med ganska nya kärror och mat m m. Om man själv antingen flyger eller på annat sätt får reda på deras förehavanden i luften och på marken framstår bolaget inte så värst bra. Som tidigare svar slagit fast är inte deras safety record imponerande. Förutom att det säkert kan finnas incidenter som inte når dagsljus finns det ännu fler tillfällen där det "gått bra" trots total brist på omdöme och sunt förnuft i beslutsfattandet på FD. Skulle själv aldrig sätta mig eller min familj på detta bolag...
Reply
2010-09-13 09:26:49
SV: Turkish Airlines
Skulle inte ens fundera tanken på att åka med dom, dom har faktiskt haft en otrevlig vana att trilla ner från luften= inte bra. Då kommer naturligtvis direkt tanken om att hur många mörkade incidenter har dom då haft?
Ola Ullsten
2010-09-12 18:25:46
SV: Turkish Airlines
Dom har dock en otrevlig ovana att ramla ned med jämna mellanrum, tror inte att deras säkerhet är riktigt i paritet med deras europeiska kolleger....
i
2010-09-12 17:53:28
SV: Turkish Airlines
mat ombord ja och två sort
service ok
transfer på ataturk mycket enkel
de är bra
K-d pax
2010-09-12 16:50:53
SV: Turkish Airlines
Helt ok bolag, har åkt med dom flera gånger.
Senast i förra veckan, Ataturk är en enkel och bra flygplats.
B
2010-09-12 16:41:22
SV: Turkish Airlines
Skitbra service!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev