Största planet på bromma?
Hejsan,
Bor väldigt nära Bromma flygplatts och har en liten fråga till någon som vet.
Vilket är det största flygplan som någonsin landat på Bromma?
Tack på förhand.
svar
Vad jag sett på plats var en SAS MD90 på en flygdag på BMA på 80-talet.
Sen såg jag en SAS DC10 (Inte DK) som gjorde en fly-by på väg till JFK,
samma dag. Regning och blåsigt men mycket att se.
B787-800 landade på BMA i september 2011 under Boeings “Sales Promotion” Tour
Fantastiskt flygplan, 100 år före Airbrush
SAS MD90 såg jag en gång. Ganska stor…
Jag var närvarande på Bromma när A300’n landade. Tyvärr har jag ingen annan länk än mitt goda minne.
@ Snuttjulle. Jo det är helt riktigt att Vanguarden är tyngre än DC-7C, min kära Far flög som Kapten på Air Trader! Vad jag skrev var att den tyngsta maskin som gått i REGULJÄR trafik var SAS DC-7C, Air Trader flög aldrig reguljärt, mer än när dom ibland blev inhyrda av Linjeflyg p.g.a. teknik.
Största planat på Bromma är Entré planet.
För mkt faktafel i den där boken tyvärr.
Enligt Michael Sanz utmärkta bok: ‘Bromma Flygplats, flyg, folk och händelser
1936-1996’ landade A300 på Bromma 1977, på en demorunda för att visas
för b.la SAS. Bild på planet på Brommaplattan finns i boken på sidan 219.
Författaren skriver: ‘A300 är det största flygplan som någonsin landat på Bromma’
för övrigt i boken finns listade alla de plantyper som besökt Bromma, fantastiskt
läsande för alla som är intresserade av fakta.
Vanguard-Merchantman från bla. Air Trader är fortfarande tyngsta operatören…..
Fokker 70 landade idag.
Har sett bild på A319 på BMA.
Banan borde förlängas över Ulvsundavägen som kan gå i en tunnel under banan och terminalen byggas ut med riktiga jet ways. Det finns gott om plats för mera bilparkering. En parallellbana kan byggas ganska enkelt genom att riva asfula 70 år gamla lägenhetshus och kolonistugor som påminner om den 3dje världen. Stockholm behöver en centralt belägen modern flygplats för att kunna utvecklas. Moderna flygplan är tysta och buller är inget problem.
Airbus har planerat en demoflygning med mellanlandning på BMA för att testa kortflygsegenskaper detta år.
Vad BMA behöver är ett stort vitt kryss i vardera banände!
Vad BMA behover ar en uppvisning med USNavy Blue Angels
https://www.youtube.com/watch?v=ATGJBmCzB5Q
eller USAF Thunderbirds
https://www.youtube.com/watch?v=UjJl02byaJs
https://www.youtube.com/watch?v=BmYYmaxZNNg
/A330
Airbus hade en demo A300 i Air France målning på Bromma sent 70-tal, min far tankade denna maskin med JET A1, det var tänk att den skulle landa på ARN men dimman låg för tät just där den dagen.
Den gled för övrigt in rätt tyst österifån, det var en ljuvlig syn.
Helvetet har nog frysit till is innan vi får se en flygdag på Bromma igen
Vad jag vet har ingen A300 landat på Bromma men väl e demo 757 . Transwede MD-83 var på besök i slutet av 80-talet. Scanair-10 flugit över ( inlånad från SAS )
Scanairs första USA flygningar var med DC-8 62 till Fort Lauderdale .Transwede prövade på med MD-87 gick inget vidare .
Kul för på flygdagen va jag också där. Det va låga stratusmoln och duggregnade. 10an gjorde en ILS inflygning till bana 12 och meningen va att kaptenen skulle sända via länk till högtalare som fanns i publiken på Bromma. Alla stog och väntade men ingenting hände. Plötsligt skrapade det till i högtalarna och 10an bröt ut ur molnen för en pass by. Kanske minns fel men kapten prata skånska, möjligtvis Kurt Ivarsson? Häftigt va de i alla fall.
Åter till frågan. Största flygplan som landat på Bromma, menar TS i längd vikt eller antal pax?
I spännvidd är det B29 några dar innan Flygvapnet fick sina J26 för den hade me sej amerikanska tekniker och piloter.
Dc7C torde annars vara det tyngsta flygplan som trafikerat Bromma både i SAS och Transairs färger.
Flygplan hit och dit!
Storsta händelsen måste i alla fall vara när Åsanisse åkte till Mallorca från Bromma 1962!
RE: Fakta igen
Du får nog läsa på lite mer där!
DC-7C
Basic operating 36,287kg, max takeoff 64,365kg.
Vickers vanguard-merchantman
Max. startvikt
64 410 kg
Air Trader var ett svenskt flygbolag bildat den 19 april 1970. Man köpte 3 st ex Air Canada Vickers Vanguard för transporter av tomater med mera från södra Europa och började flyga januari 1972. Eftersom flygplanen var dyra i inköp gick flygbolaget i konkurs redan 9 mars 1973. Ett extra flygplan köptes även in som reservdelsplan på Bromma flygplats. Planet stod sedan länge som brandövningsplan uppe vid västra Bromma, intill Riksby koloniområde.