Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Cabin Crew som nyutbildad Pilot?

Tråden startades av Lowtimer

Är det meriterande att arbeta som Cabin Crew under tiden man söker vidare till pilot?

Norwegian söker Cabin Crew, kan det vara en väg in till cockpit om man sköter sig bra?

Min tanke är att det är bättre att vara i rätt bransch än att gå på ett lager och plocka varor till exempel?

Studielånen ska trots allt betalas tillbaka. Någon som har koll?

Publicerad den 2011-01-24 16:12
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

Pilot
2011-01-27 13:55

@ Lowtimer
Visst går Norwegian mycket på referenser men det säger ju sig självt att om du först arbetar som CC i något år så lär du ju ha skapat några sådana, eller vad säger du?

Hur som helst kanske du inte bara ska tänka dig att arbeta som CC för att få komma in i flight deck såsmåningom. Du måste ju se flera fördelar med det som lockar, brudarna..

Lowtimer
2011-01-27 13:23

Tack för intressanta inlägg.

Låter som att det kan vara värt att skicka in en ansökan.
Kan tänka mig att det är hård konkurrens även om CC jobben, men om man skulle komma in så är man i alla fall inom rätt bransch.

All kunskap och erfarenhet är bra att ha med sig.

Norwegian är i en expansiv fas men det verkar vara ett bolag som går väldigt mycket på referenser när det gäller nya Piloter?
Nu när dom har minskat sina timkrav så kan väl CC jobbet vara en bra väg in även för en med lite flygtid?

Laba
2011-01-26 11:02

En del flygbolag jag jobbat för drar sig för att anställa piloter som vill få in en fot i företaget. I vissa fall hade de säkert fått jobbet om de inte sagt att de var utbildad pilot.
Det är ju naturligtvis helt uppenbart att personen inte är intresserad av jobbet och kommer att söka sig därifrån så fort som möjlighet ges.

PH
2011-01-25 16:47

Sorry tryckte visst på skicka knappen ett par ggr. 🙂

Pilot
2011-01-25 15:42

@ Manolo Tena
Du har helt rätt i det du skriver! Jag tillhör själv den yngre generationen piloter och kan ta åt mig av det du precis skrivit. Den äldre generationen piloter ser det i större utsträckning som en rangordning i planet och vissa saker ska göras på ett visst sätt. Medan vi andra yngre mer försöker socialisera oss med samtliga i kabinen och inte försöka ställa oss över någon annan. Personligen tycker jag det skapar bättre stämning i gruppen och det värderar iaf jag ganska högt.

Manolo Tena
2011-01-25 14:58

Har du social kompetens, och tycker om att arbeta med, och bland, människor, så kan väl kabinjobbet bli en merit, om än inte för pilotjobbet i sig. Men ett bra sätt att ta sig in på bolaget är det allt. Långt ifrån alla piloter är dock intresserade av någon större form av social samvaro, utan trivs bäst med att diskutera teknik och ILS-inflygningar med andra piloter. Har träffat ganska många sådana – väldigt duktiga piloter som man känner sig trygg med – några av dom rena katastrofen när det kommer till den mer “sociala biten”. Känns som om yngre piloter som rekryteras nuförtiden inte är lika “insnöade” på flygeriet, och kanske inte på samma sätt som en del äldre kollegor, endast ser sig som PILOTER, utan ser det som ett jobb bland andra, som de valt att ägna sig åt? Feedback?

Pilot
2011-01-24 23:29

Skulle säga att det beror på vilket bolag du avser söka. Vissa vägrar ta emot ansökningar från referenser och struntar helt och hållet i dessa – bl.a. Ryanair. Andra såsom Norwegian går nästan helt och hållet på referenserna och därmed kan det ju säkerligen hjälpa!

Sen behöver du ju också fråga dig själv om du kommer tycka om jobbet som CC. Skulle du inte göra detta så kommer det påverka din arbetsmoral och det kommer spegla sig på dina kollegor och framtida referenser. Lycka till!

Roger
2011-01-24 23:25

Nej nej nej!

Peter
2011-01-24 16:44

Det handlar som föregående talare skrev om att få kontakter o referenser.
Jag jobbade i 2,5 år i cabin på Norwegian och sitter idag i cockpit.
Under tiden så slutförde jag mina studier samt jagade timmar, kom in på 637 timmar efter ett evigt bogserande av segelflygplan samt uppflygande av fallskärmshoppare.

Har man en fot inne i bolaget så är det absolut meriterande.
Lycka till

Emil
2011-01-24 16:16

Helt rätt tankebanor, du har ju knappast mindre chans att få pilotjobb om du har jobbat som steward än om du har lagerarbetare på ditt cv. Sen får du ju ett kontaktnät med F/D och Cabincrew, de flesta stora flygbolagen anställer ju nästan bara på referens och rekommendation!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500