Winglets
Varför saknar nya plan som 747-8 och 787 winglets? Trodde det var det senaste att använda för att dra ner bränsleförbrukningen!
svar
Både 747-8 och dagens 787 har såkallade “raked wintips” precis som A320 skriver. Det är dock INTE samma sak som winglets, dock blir resultatet liknande och t.o.m. lite bättre. Winglets ser ut på samma sätt oavsätt om de är eftermonterade eller med i designen från början. “Blended” betyder bara att wingletten mjukt böjs upp från vingen (t.ex. 737) till skillnad från en “skarp” kant (t.ex. A330 och 747-400).
Nackdelen med “raked wingtips” är att spännvidden blir större och flygplanet får inte plats på lika små flygplatser. Det är sällan något problem med 747 och 787 eftersom de ändå bara finns på de stora flygplatserna, men på en 737 som många gånger åker till mindre flygplatser vill man inte ha för stor spännvidd.
För den som är intresserad finns det mycket att läsa, wikipedia har t.ex. en sida om “wingtip devices” som tar upp många sorter. http://en.wikipedia.org/wiki/Wingtip_device
För att förklara detta på ett enklare sätt kan man säga att 787 tex har integrerad winglets. Om du tar en titt på vingen ser du att vingen viks uppåt ca:45 grader. Dagens winglets som man tex kan se på 737 är mer eller mindre alltid eftermonterade. Men på nya flygplan som dreamlinern tex är dessa integrerade i designen.
Ulf – Där tillförde du mycket till diskussionen. Lysande.
Det kallas väl även för “blended wing”, vingen blir ordentligt böjd när man börjar ta ut lyft från den och ger den effekt en winglet ger men med mindre motstånd. Lite winglet 2.0 kanske man kan säga. Nu har jag säkert försagt mig på någonting men du förstod nog tanken i alla fall.
Näpp du har fel!
För att vingen på 787 är “raked” dvs vingspetsen har större “sweep” än resten av vingen. Detta ger högre “aspect ratio”, på samma sätt som en “winglet” gör. Detta ger mindre “wingtip vortices” vilket leder till mindre “induced drag” (lyftkraft genererat motstånd), bättre climb performance, lägre bränsleförbrukning och kortare take off roll. Skillnaden i bränsleförbrukning mellan en “raked wing / wingtip” och “winglets” är ca 1 – 1.5 %.