Tråden startades av: Inte alls.....  2011-10-06 04:40:47
Varför gillar ni att tala så illa om Norwegian ? 

Jag tycker det är så konstigt att man vill ge Norwegian Air Shuttle så mycket negativ kritik.

Här kommer en del av fördelarna som Norwegian för med sig:

1. Möjligheten att kunna flyga billigt utan behöva ta sig till (Stockholm) Skavsta.

2. Nya arbetstillfällen till både piloter samt kabinpersonal i Skandinavien.

3. Nya fina flygplan med:

* Mera benutrymme samt behagliga stolar med Boeing Sky interior.
länk som visar en del av Sky interior: www.youtube.com/watch?v=Xv2gyQ72O30

* Tystare flygplan (tystare en standard 737-800w)

* Miljövänligare flygplan (mindre utsläpp en standard 737-800w)

4. Glada, trevlig men framför allt mycket proffsiga kollegor (både fram och bak).

Jag sätter stort värde på att denna tråden förblir vad den var menad att vara: en positiv syn på flygbolaget Norwegian Air Shuttle.

Snacka massa skit om Norwegian kan ni göra på en annan tråd (känns väldigt tråkigt att det förekommer överhuvudtaget).

Mvh

Norwegian kollegor i hela Norden.








Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv Olle
2017-01-29 00:22:11
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Nej biljettförsäljning garanterar inget. Biljetter för 199:- Luleå - Stockholm kan inte ge något täckningsbidrag!

Det är därför DY vägrar följa EU´s ersättningsregler! De har inte råd!

DE HAR INTE RÅD!

Så enkelt är det.

Olle
2017-01-28 21:16:00
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Biljett försäljningen garanterar att bolaget tjänar pengar.
Trött
2017-01-28 16:44:35
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
sv Trött Vi kanske ska hålla oss till ämnet. Men det kanske är svårt, när argumenten tryter.
sv Gunnar
2017-01-28 15:07:56
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Vad med SAS 737? Tror inte riktigt att du vet, vad du talar om grabben.
DC-10
2017-01-28 15:06:21
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Flyger ofta med DY. Ibland även med sas, ingen större skillnad. Bortsett från att Norwegians 737 är betydligt fräschare än sas 737'or.
sv Gunnar snackar i nattmössan!
Sv Trött
2017-01-28 13:13:09
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Biljettförsäljningen är ingen garanti för att bolaget är bra!

Jmfr. Lehman Brothers Holdings Inc. (former NYSE ticker symbol LEH) /'li?m?n/ was a global financial services firm. Before declaring bankruptcy in 2008, Lehman was the fourth-largest investment bank in the United States.

De flesta trodde på LEH, men de hade fel!
Kund
2017-01-28 13:05:00
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Alltid nöjd med Norwegian. Mycket bättre änn SAS, som inte tar hand om sina kunder.
TJ
2017-01-28 13:00:24
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Hoppas ok att jag frågar följande.

Någon som vet om man jämför jobb hos Norwegian kontra SAS? Cabin Crew.

T ex Arlanda som bas.

Löner, villkor, förmåner etc.
Sv Gunnar
2017-01-28 11:28:42
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Du tillhör ett litet fåtal där allt fungerat ok! med DY. Var glad för det.

Att DY finns med på ARN´s svarta lista är inte en slump. De har funnits där de två senaste åren.

PS! Nya flygplan (B787) som fungerat betydligt sämre än gamla!

I övrig använder DY en urgammal typ av B737 som fortfarande nytillverkas. Väl fungerande men en mycket gammal konstruktion. Presenterades: 10 februari 1968

http://www.svd.se/norwegian-kravs-pa-flera-miljoner-av-passagerare
Svenska passagerare kräver skadestånd på miljontals kronor från det norska lågprisbolaget Norwegian efter den senaste tidens omfattande förseningar och inställda flyg.

KEnt
2017-01-28 10:32:01
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
De som flyger DY3205 är nog inte så glada idag.
Trött
2017-01-28 10:14:50
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Det är väl mest gnällspikarna här på FT, som är missnöjda. Norwegians biljett försäljning säger något annat.
Gunnar
2017-01-28 06:04:20
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Alltid DY, aldrig SAS. Jag vil ha nya fräsha plan, god service och låga priser. Inte gamle plan, mycket dålig service, och höga priser.
Fd. kund
2017-01-27 23:46:18
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Att folk är missnöjda med Norwegian är en följd hur de hanterar sina kunder!

D.V.S Det är Norwegian fel att folk är missnöjda! Mycket enkelt!
Aldrig DY
2017-01-27 19:41:45
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Tillhör enl tidigare listning kategori 1, har aldrig blivit sämre behandlad som passagerare än jag blev av/hos DY.

Kan skriva en novell om det men för mig räckte det med två försök att åka med dem. En Europa tur som blev förstörd pga inställt flyg (oklar anledning) och en kraftig försening till USA. Bolaget kan absolut inget om att ta hand om eller reparera skadan de orsakar. Tur att det finns proffs som livnär sig på att återkräva pengar från dylika skumrask flygbolag.
Leif Boström
2017-01-24 18:10:29
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Jag är ingen expert, men jag tycker mig se att det finns 4 typer av personer/företag som "hatar" Norwegian:

1) Resenärer som blivit nekad ersättning vid försening eller inställt flyg, då Norwegian hittat på egna tolkningar av Force Majure.

2) Så kallade "Legacy Carriers" som inte uppskattar konkurrensen på etablerade sträckor

3) Anställda på så kallade "Legacy Carriers" som plötsligt får försämrade villkor och måste arbeta mer för lönen.

4) Eurobonusmedlemmar vars företetag tvingar dem att åka med "billigaste alternativet".

Med vänlig hälsning/Leffe
sv Kurt
2017-01-24 10:02:33
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Trodde att du skulle tänka ett varv till, men.................
Sv (sv Kurt)
2017-01-23 21:48:31
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
"Att de sedan trilskas med ersättningar, det är väl ingen affärsidé."

Varför betalar man då inte ut ersättning som seriösa bolag gör?

Nog verkar det vara en del av deras Affärsidé. Frakta plebejer med ge dem ingen ersättning om det blir problem!

Nästa Affärsidé verkar vara att inte ha direktanställda piloter i någon större grad. Detta för att kunna hålla ner kostnader.


Pelle
2017-01-23 20:21:13
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Deltid på NLH är bullshit
sv Realist
2017-01-23 17:28:06
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Det märks att du varit borta från Sverige ett tag " som inte har samma förutsättning som mig". Vad är det för svenska? Dessutom tvivlar jag på att du flyger deltid på NLH.
Tom
2017-01-23 15:14:41
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Blå mössorna, experter på Norwegian, korkat.
@realist
2017-01-23 12:30:34
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Skitavtal? De lyckas sno piloter från alla sandlådebolag. Det blir massflykt från Etihad snart dessutom. På SH så är pengarna bättre än på sas bara dör att nämna ngt. Så avtalen är inte dåliga men kunde bar bättre. Med ett behov av ca 500 piloter 2017 och 500 piloter 2018 så blir nog avtalen bättre. De sliter med att hitta tillräckligt med folk redan nu. Norwegian vägrar att sänka standarden vilket gör att måna inte klarar testerna.
sv Kurt
2017-01-23 09:05:55
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Deras idé är väl knappast att flyga med förseningar. Tänk ett varv till. Att de sedan trilskas med ersättningar, det är väl ingen affärsidé.
Realist
2017-01-22 21:52:27
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Kan det vara pga skitavtal för dom anställda? Har varit i branschen i över 20 år nu varav 15 av dom som kontraktare i asien, mellanöstern o afrika. Har tjänat tillräckligt för att kunna gå i pension men flyger deltid på NLH nu bara för att det fortfarande e kul att flyga. Bryr mig inte särskillt mycket om pengarna men tycker synd om mina kollegor som inte har samma förutsättning som mig.
smurfarna
2017-01-22 21:05:53
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Flygplanen är fruktansvärt fult målade.
pierre holmgren
2017-01-22 17:37:52
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Jeg tror i bund og grund at norwegian har et ganske udemærket " no frill " koncept , men det JEG klager over er måden dette produkt bliver til på enkelt sagt. Men rigtig nok skal jeg måske ikke råbe så højt hvis og/ eller når SAS går samme vej. Er der tabere? Ja det har der været i mange år og mange ansatte i forskellige selskaber som har fået kniven på urimelig vis.
Kurt
2017-01-22 14:49:59
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Ytligt sett är DY helt ok!

Men deras stora problem är att de inte ersätter försenade passagerare enligt gällande lag! De trilskas som barnungar och går med på ersättning först när de stämts inför domstol.

De finns sedan några år på ARN´s svarta lista bland bolag som inte gör rätt för sig.

Deras låga pris bygger på att de skall slippa ersätta drabbade passagerare. Det är mycket dåligt, de förstör flygmarknaden!

Tom
2017-01-22 13:55:48
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Avundsjuka från SAS anställda.....man är så trötta på dom.
sv AIK 1964
2017-01-22 12:15:28
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Det du skriver är bara negativ propaganda, av en SAS kramare utan verklighetsförankring.
AIK 1964
2017-01-21 19:55:53
Därför
Norwegian anställer folk i 6 månader sen får dom sparken för minsta orsak.orsaken kan vara att dom måste höja lönen med 3000 kr efter 6 mån..Har någon undrat varför N har en usel support så kan det vara därför.Så när ni köper en billig biljett med N tänk på att ni utnyttjar ungdomars ofta meningslösa slit.
Detta gäller Spanien,dit du oftast hamnar om du ringer N.
Knut
2013-07-25 23:39:28
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Vi passagerare vill flyga billigt. Lägre lön till besättningen kan ge ytterligare prissänkningar. Det är vad vi vill ha!
cc
2013-07-25 17:35:24
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
@Pierre Holmgren-Det är ingen som vågar reagera eller ifrågasätta eftersom typ 90% bara är inhyrda och rädda att få sparken. Personligen har jag tappat entusiasmen och stoltheten och detta är bara en inkomstkälla för mig nu. Mycket tråkigt men det är vad marknaden (passagerarna) vill....
Kalle
2013-07-25 13:57:11
Norwegian ersätter norsk personal med spansk!
När Malagabaserade kommer upp och flyger norsk inrikes, vad gör Norwegians personal då? Är de kvästa av Kjos despotiska fasoner? Alla ser att det är social dumping det går ut på hos Norwegian. Thailändsk kabinpersonal för en tredjedel av priset, säger gubben Kjos och flinar. Lycka till Norwegianpersonal!
Bengt
2013-07-25 09:25:20
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Konstigt att Norwegians B737 kan vara tystare och miljövänligare än SAS B737. Många av SAS B737 har ju dessutom DAC-motorer som ger mindre utsläpp an vanliga SAC.
Det kanske beror på vem och hur man räknar. Om man klämmer in fler säten och sedan räknar utsläpp per säte så kanske en B737 blir mer miljövänlig än en annan likadan men då faller ju påståendet om att DY:s också skulle ha mer benutrymme. Jag har också svårt att tro att Sky Interior skulle vara så mycket behagligare.
Jag tror att det är media och allmänheten som köper Kjos propaganda rakt av utan kritiskt tänkande.

Spanska besättningar tjänar säkert bra för spanska förhållanden men när de flyger inrikes i Norge t ex så blir det lönedumpning och konkurrens på olika villkor eftersom de då ersätter norska arbetsplatser.
pierre holmgren
2013-07-24 23:56:06
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Ja det är faktisk synd for er på DY att ni inte skal väre med på longhaul , faktisk undrer jag mig mycket över att ingen reaktion kommer från dom som har slitet till att göre DY till det det är i dag och som nu går miste om den biten av kaken
DY
2013-07-24 23:08:51
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Till SAS asiatiska personal:-)

Tack för ditt svar. Det var intressant läsning. Jag förstår fullständigt att det är positivt att ha lokal crew ombord som kan språken. Tycker det är en bra idé och glad att vi också har det på våra flighter.
Det är också bra att er fackföreningarna satt stopp, vid 20%. Den delen håller vi på med att förhandla, men just nu är det uppstarten. Sommar, semestrar och lite långsamt...
Ha en skön sommar på dig o fly safe:-)
/DY

Sv AlvinKarlsson
2013-07-24 23:02:34
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Gillar ej Norwegians affärsmetoder!
AlvinKarlsson
2013-07-24 18:14:13
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Jag gillar norwegian mer alla europeiska bolag (utom Finnair för de har jag bara flugit LH med), har valt Norwegian före Malmö aviation, SAS, british Airways, Ryan och Finnair trots att alla andra bolag varit billigare, med Norwegian vet jag att jag får bra service, god mat men de måste man köpa ombord och framför allt wifi ombord som alltid funkat utmärkt när jag flugit med dem. Flög senast i lördags jätte skön flygning boarding från plattan, det ända som var dåligt var att piloten bromsade alldeles för tvärt och man hörde tydligt hur väskorna flyttade på sig, trodde själv att noshjulet skulle knäckas.

MVH Alvin
AlvinKarlsson
2013-07-24 18:14:12
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Jag gillar norwegian mer alla europeiska bolag (utom Finnair för de har jag bara flugit LH med), har valt Norwegian före Malmö aviation, SAS, british Airways, Ryan och Finnair trots att alla andra bolag varit billigare, med Norwegian vet jag att jag får bra service, god mat men de måste man köpa ombord och framför allt wifi ombord som alltid funkat utmärkt när jag flugit med dem. Flög senast i lördags jätte skön flygning boarding från plattan, det ända som var dåligt var att piloten bromsade alldeles för tvärt och man hörde tydligt hur väskorna flyttade på sig, trodde själv att noshjulet skulle knäckas.

MVH Alvin
Julle
2013-07-24 14:02:12
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Varför det snackas skit om Norwegian och SAS osv är ju för att det pågår ngn
pajkastnings kampanj mellan SAS Norwegian samt spotters härinne.

X antal människor som igentligen inte fattar ngt vill skapa headlines.
Alla vet ju att i grunden är det bara 2 av alla flygbolag ju.

Villa man snacka skit om ngt bolag är det bara att göra det om alla bolag ju.
Finns väl inga perfekta flygbolag enl dessa förståsigpåare.....?!

Nej personligen skummar jag bara igenom dessa muppars tankar.
Säkert skrivna på fyllan med.....

Tack för ordet
Nas
2013-07-24 10:43:26
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Norwegians spanska kabin har bas i Spanien där fe lever och bor. Lönen är där efter och adecco betalar skatt i Spanien. Självklart skiljer det en hel del jämfört med norsk lön, men det bor ju inte i Norge. Det skiljer ju endel mellan Spanien och Norge.

Kabinen på Helsingfors basen har finsk lön oavsett om du är estnisk eller finsk. De har ca 3000€ vilket är en bra lön i Finland! Så de som pendlar från Estland har nästan dubbel lön mot vad de skulle kunna få i Estland. Inför denna sommaren kom det ca 60 nya till kabinen. (Alla finskor)

Kontraktspiloter på 73an har samma lön oavsett bas. Sociala betalas i landet för basering av arbetsgivaren och skatter i landet där du bor.

På 78an ser det annorlunda ut just nu men det är nystartat och påtryckningar utifrån kommer nog att ändra på upplägget.

Allt annat är lögn!
SAS Asiatiska personal
2013-07-24 08:37:44
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Först och främst intressanta inlägg, trots att en del fullständigt är ute och cyklar.

@DY, som undrar hur mycket SAS asiatiska personal tjänar och vad de har för avtal:

SAS, NRT-baserad värdinna som arbetat i 10 år har liknande lön som en dansk kabinanställd men har inte samma generösa pensionsinbetalningar från företaget som en danskanställd. De flyger NRT-CPH, har vanligtvis 24 timmars layover (48 timmar finns också). 4 dagar ledigt i NRT. Lönen är ok jämfört med japanska bolag.

SAS, PEK-baserad värdinna som arbetat i ett par år, har ca 10-12000 Yuan (vilket är detsamma som SEK mer eller mindre). Detta är en mycket bra lön för en kines med hemvist PEK. De flyger PEK-CPH, har 24 timmars layover. 3 dagar ledigt i PEK. Vet inget om pensionsavtal.

Det kan låta märkligt att NRT-baserade har liknande lön som sina danska kollegor, men tänk på att NRT-basen har funnits i närmare 30 år, om inte mer. PEK-basen är relativt ny. Levnadskostnader i Japan är mycket höga, jämfört med i Kina.

Enligt danska regler får SAS asiatiska personal inte utgöra mer än 20% av kabinpersonalen på flygningar mellan Asien och Danmark, vilket betyder att på NRT- & PEK-flygningarna är konstellationen 8 skandinaver och 2 asiater.

Piloterna är alla skandinaver.

SAS ville höja andelen asiatiskt crew ombord, men danska regeringen införde då regeln om max 20% efter påtryckningar och lobbying från de danska fackföreningarna och andra intressenter.

De asiatiska kabinanställda är mycket omtyckta och utför ett mycket bra arbete ombord och med tanke på kultur- och språkskillnaderna mellan skandinaver och japaner/kineser är dessa ovärderliga att ha ombord.
Pilot
2013-07-24 02:35:13
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
You can always tell when someone is jealous of you, if they only speak when they have something negative to say.

Tänk att Norwegian kan göra några här på forumet så avundsjuka att de spenderar stor del av sin tid på smutskastning av oss. Men det är kanske inte så konstigt med tanke på den framgång vi haft den senaste tiden. :)
Long Haul
2013-07-23 23:27:33
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Sveensonc?
Vad har du varit med om? Dom jag vet som har rest med Norwegian LH har fått korrekt information och gratis möjlighet till att boka om sina biljetter. Har du glömt att lämna korrekt information så som mailadress och/eller mobilnummer? Låter helt klart som om du har missat något av informationen någonstans.
DY
2013-07-23 23:01:24
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Pierre Holmgren.
De som arbetar i kabinen i Spanien tjänar från €1500 + div. tillägg.
De är efter Iberia de högst betalda om du kollar med de andra spanska bolagen. Vueling osv. har sämre löner. Skatter betalas i det land där du bor, som vanligt i flygbranschen, men det vet du säkert.
Berätta gärna lite mer om hur de asiatiska värdinnorna på SAS är anställda:-) Är nyfiken på vilka avtal de har...

B
2013-07-23 22:42:37
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Pierre Holmgren:
Är du felinformerad eller bara lite förvirrad?
De betalar skatt i det land de är baserade i, och drygt 1000 euro i månaden räknas som en bra lön i de flesta Europeiska länder, men det har inte vi inskränkta och verklighetsfrånvarande svenskar riktigt fattat.

Allt detta kan du tacka EU för, hur röstade du 1994?
pierre holmgren
2013-07-23 22:30:50
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Känner xtra lust att tala illa onm Norwegian här två år efter tråden skapats , problemen med Norwegian bare eskalerer sett från en konkurents sida och detta inte för att vi inte tycker om kunkurens men för att detta skal ske på lika vilkår.
Detta är inte fallet när bolaget anställer i lågskatte lander til slavlönner och då låter disse ansatte producerer i hög skatte lande som DK, SV och NO , allt för att unvika dom höga nordiska skatterne , detta är inte rätt , inte mot hovedkonkurenten som skatter efter boken men ej heller staterne i Norden och samhället som sådan.
Här utnyttjar man iskallt den höga arbetslösheten i sydeuropa och låter unga inte insatte jobba utan skydsnet alls via vikar bureauer.
Dom erhåller ca. 1000 euro + traktamente och lite provision som giver dem samme lön totalt set som en nyanställd Sas ansat i CPH på ca. 16.000,- dkk som denne då lämner tilbacks ca. 5000 av i skatt viket den Norwegian anställde inte gör!!!
Konklusionen på detta må väre att SAS fråger skatteverket om tillåtelse att praktisere
samme model med milliarder i tap till skatteverket , är det så det skall väre???
Kanske taxi branchen är näst , varför inte hyre ind fold från Indien och låta dom bo i en en barak nånstans och då jobba med indisk skatt här en månad od då tillbacks till Indien ett tag , en månadslön till bare hälften av det en svensk taxi tjener gör jo nästen att vår ven från indien kan ta ledigt ett år där hemma, kun fantasien sätter gränsen för asocialt tänkande.
NAS HEL
2013-07-23 22:23:28
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
@Harry och många andra...

Ni har inte många rätt... Men ack så underhållande läsning!!
DY
2013-07-23 22:13:52
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Till Gran Turismo...
Det du skriver är inte sant!
Arlandabasen fick en möjlighet till att få ett Norge avtal, men UNIONEN förstörde det hela! Svensk pilotförening släppte förhandlingsrätten direkt till norsk pilotförening för de förstod fördelarna med det norska avtalet. Unionen vägrade att släppa rätten till det norska Parat, utan att fråga medlemmarna. Alla blev förda bakom ljuset och en sådan chans kommer ALDRIG igen. Jag vet!
Så snacka inte en massa skit om Norwegian. Ta det med ditt fackförbund/Unionen och ifrågasätt vad de egentligen har gjort. Det gick ju bra för piloterna...
Lycka till!
Snöret Pulverkvist
2013-07-23 21:33:42
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Det är väl klart att man som SAS:are snackar skit om ett bolag som riskerar att ruinera ens skattefinansierade lyxliv, eller hur?
Stig
2013-07-23 21:30:50
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Det sköna är att DY även långt efter det stod klart att flygningarna INTE skulle ske med Dreamlinern så marknadsförde de flygningarna med: Just det, Dreamlinerupplevelsen med allt vad det skulle inkludera.
Sveensonc
2013-07-23 21:24:53
Norwegian bluffar om premiumbiljetter

Norwegian ljuger för passagerarna. De säljer dyra premiumbiljetter Arlanda-Bangkok för 120057 kronor tur och retur på sin hemsida, ach antyder att de skall flyga Dreamliner. Utan att meddela passagerarna byter de flygmaskin till ett charterhelvete utan att meddela passagerarna. Detta plan har ingen premiumklass men de betalar inte tillbaks mellanskillnaden. Tänker polisanmäla Norwegian för bedrägeri. Har hört många liknande historier av arga resenärer.

Aldrig mera Norwegian
Sorrow
2011-10-10 13:12:31
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...

Vet bäst:
Ditt citat "Hur kan driva ett flygbolag på 50% kabinfaktor inrikes i Sverige!? Dag ut och dag in... "

Grundas på vad för siffror? Om flygtorget bara kunde sålla ut inlägg som folk inte har belägg för
vet bäst
2011-10-09 20:38:06
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Hur kan driva ett flygbolag på 50% kabinfaktor inrikes i Sverige!? Dag ut och dag in...
R
2011-10-08 21:35:46
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Jag gillar att flyga för Norwegian!
Vi har det trevligt i cockpit och kabin är jättebra! Snygga, trevliga och proffsiga!
Puss och godnatt era ogina gnällspikar :-)

MOAHAHAHAHAHA..........
Svar till Herb Kelleher
2011-10-07 20:39:20
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Alla som jobbar på Ryanair och Norwegian gör det frivilligt, utomstående har inget med saken att göra och det är dålig stil att smutskasta dessa fina flygbolag. Det hjälper inte ditt eget.
Pilot
2011-10-07 19:01:30
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Svar till Herb Kelleher:

Du har fel. Southwest ar inte komplement till natverksbolagen. SWA ar USAs storsta domestic airline med en flotta pa omkring 550 flygplan och 130 flygplan pa order. De flog 88 miljoner pax i 2010 och hade en net income pa 453 M$. De setter priserna och jurassic netverksbolag har inget annat val an att folja efter. Till skillnad mot netverksbolag har SWA aldrig lagt av personal eller gatt med forlust de senaste 35 aren. Over 50% av SWA trafik ar business pax. SWA ar det mest framgangsrika flygbolaget pa denna planet och folk star i ko att fa jobb pa SWA, vilket inte ar sa lett. De ansteller endast de besta som fyller SWA krav.

Ryanair forsoker kopiera SWA best de kan. De har blivit EUs storsta och mest framgangsrika flygbolag. Att slenga skit pa dem eller Norwegian ar lojeveckande eftersom den flygande publiken foredrar Ryanair och Norwegian over jurassic netverksbolag som inte har insett att nya friska vindar blaser sedan 20 ar tillbaka. Liksom dinosaurierna kommer de att ga under.
Herb Kelleher
2011-10-07 16:25:15
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Till 'Pilot': är du ironisk? Ryanair ett fint bolag? NAS har kanske inte än sjunkit till deras nivå, men börjar bli 'Ryanair light'.

Man kan köra lågpris så som Easy Jet och Southwest Airlines och då är det en komplettering till nätverksbolagen. Men man kan köra som Ryanair och då är man en plåga för alla som jobbar i flyg. Alla och inte sist markspersonalen lider under den orimliga prispressen. Det är inte 'friska vindar' som blåser, det är girighet och hänsynslöshet som råder.
Gran Turismo
2011-10-07 14:50:48
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Antar att de flesta som flyger med Norwegian blir trevligt och korrekt bemötta. Nämnas bör, dock, att 95 % av kabinpersonalen är anställda av bemanningsbolag. Norwegian vägrar anställa då personalen önskar liknande anställningsvillkor som sina kollegor i Norge. I Sverige kan kabinpersonalen arbeta 60-timmarsveckor. De har ingen möjlighet att påverka sin situation fackligt, då de inte får förhandla med Norwegian. Sjukskrivningarna är oroande höga. Så höga att t.o.m. anlitad flygläkare börjat reagera - och undrar vad "som händer". Detta får man självklart acceptera, för att kunna hålla biljettpriserna nere. Bara lite info i debatten tänkte jag.......
lottis
2011-10-07 14:05:50
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Om alla flygbolag hade kollektivavtal i Scandinavien för Scandinavisk och utländsk personal beroende vilken bas de tillhör,men även för personal som hyrs in via bemanningsföretag, och det då för all perssonal som är anställda i bolaget, så skulle det inte förekomma något skitsnack om något bolag.Detta skall även gälla utländska bolag som har baser i Scandinavien. Men konsekvensen skulle antagligen bli att det skulle minska med lycksökare på den Scandinaviska marknaden. Var och en som jobbar utan kollektivavtal kommer att förstå vikten av avtal den dagen de blir sjuka,eller ska gå pension ,Under förutsättning att arbetsgivaren betalat in pensions avgiften. Varje år man studerat eller att inga pensionsavgifter betalas in är minskad pension. Mej veterligen finns det ingen arbetsgivare som frivilligt betalar in pensions avgiften för anställda.Kollektiv avtalet tvingar dom till det.
Nisse
2011-10-07 12:56:09
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Därför att denna webbplats ägs och drivs av Svenska Flygbranschen. Vissa inlägg censureras för att inte skada medlemmar av svenska flygbranschen.

Ace
2011-10-07 10:31:33
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Konstigt att ingen i NAS vill tala om helsingforsbasen... Flr det är ju väldigt bra där och så gör ett bra bolag?
Pilot
2011-10-07 04:05:15
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Det ar samma sorgliga typer som slenger skit pa Norwegian som pa Ryanair. Vi vet var de kommer ifran och begriper vfr de har svarigheter sjelva. Fel attityd, akut avundsjuka och smutskastning av andra leder inte till egen framgang. Tvaertom.
Ulla
2011-10-06 22:49:46
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Avundsjuka! Folk som vill arbeta på NAS och som inte får chansen snackar skit. Det är samma med SAS och det var lika med Sterling. Otroligt mycket avundsjuka!
Egentligen betyder det ingenting med allt skit snack, betyder bara att NAS har kommit upp sig och hamnat i gott sällskap. Alla stora, proffsiga bolag har "hatare"...(BA, LH etc).
Pilot
2011-10-06 20:22:16
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Bade Norwegian och Ryanair ar fina bolag som uppskattar motiverade och arbetsamma menniskor, precis som andra framgangsrika bolag. De som klagar jobbar inte pa Norw eller Ryan utan pa mindre konkurrenskraftiga and sjunkande flygbolag fran jurassic-tiden. De har annu inte fattat att det blaser friska vindar inom det kommersiella flyget. Inte heller har de fattat att den flygande publiken foredrar bolag som Ryan och Norw eller att deras sjukliga smutskastning av dessa fina bolag inte hjelper dem -- tvaertom. For min del ser jag fram emot nar Norwegian borjar flyga interkontinentalt med hypermoderna och snabba 787 och hoppas att Ryanair kommer att forverkliga sina planer for long range snart.
bolagskultur
2011-10-06 18:51:32
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Många kvalificerade B737 piloter har inte ens fått ett intervju hos NAS eftersom de inte känner till en 'insider' som intyger att de är 'anställbara'.

Det finns ryktet om svarta listan av 'icke anställbara piloter' som upprättats av en postholder i NAS, och piloter som inte fick deras kontrakt förlängd eftersom denne postholder inte tycker om dem.

Sådant skapar naturligtvis en hel del frustration...
Lars Åke
2011-10-06 16:13:18
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Har övergått till att flyga med Norwegian den senaste tiden .
Bra plan och trevlig besättning och mycket god punklighet.
Resenären
2011-10-06 14:06:43
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Jag har rest oerhört mycket i mitt liv och jag måste säga att Norweigan är lätt dem bästa jag har flygit med pga av allt och speciellt crewet ombord.. jisses de är helt fantastiska, så service minded att det går inte ens sätta ord på det. Fortsätt bara med det ni gör Norweigan, ni är bäst!
Harry
2011-10-06 13:08:36
Bemanningsföretag som dumpar löner
Inte konstgt att många inte gillar Norwegian. Fråga Blue1 piloterna, de som betalar arbetsgivaravgift och skatt i Finland, vad de tycker om Norwegian. De blir av med jobbet.
Ryanair
2011-10-06 12:51:33
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Jag kanner nog att jag maste bemota detta.


1. Möjligheten att kunna flyga billigt utan behöva ta sig till (Stockholm) Skavsta.

-Ursakta!?, men beros inte det lite grand pa vart man bor?, Ryanair ar ett mycket bra flygbolag. Dessutom foredrar jag sjalvklart att aka till Skavsta istallet for till Arlanda. Pa bussen kan man lasa en tidning eller en god bok, eller jobba. Skavsta ar tystare och mindre an Arlanda, och Ryanair har battre priser.

2. Nya arbetstillfällen till både piloter samt kabinpersonal i Skandinavien.

-Det galler aven Ryanair!


3. Nya fina flygplan med: (Precis som Ryanair)

* Mera benutrymme samt behagliga stolar med Boeing Sky interior.
länk som visar en del av Sky interior: www.youtube.com/watch?v=Xv2gyQ72O30

* Tystare flygplan (tystare en standard 737-800w)

* Miljövänligare flygplan (mindre utsläpp en standard 737-800w)

4. Glada, trevlig men framför allt mycket proffsiga kollegor (både fram och bak).

-Fast pa Ryanair far Du inte bara Skandinavisk personal, utan en Europeisk!

Jag sätter stort värde på att denna tråden förblir vad den var menad att vara: en positiv syn på flygbolaget Norwegian Air Shuttle.

-Det tycker jag ar bra, aven om jag inte haller med Dig alls!

Snacka massa skit om Norwegian kan ni göra på en annan tråd (känns väldigt tråkigt att det förekommer överhuvudtaget).

-Det snackas nog en hel del skit om Ryanair ocksa!, sluta garna med det med!


M.v.h.


//Ryanairkollegor
Annette
2011-10-06 12:30:58
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Tycker du har helt rätt!
Kan vi inte bara återgå till att tala illa om Ryanair istället som vi alltid gjort?
Nor
2011-10-06 10:54:55
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Ett jobb på ett estnisk bemanningsföretag med ryanavtal och där man får skriva på ett avtal att om man slutar eller blir uppsagd så får man inte söka NAS på ett år....

/glad helsingforsare
F
2011-10-06 10:40:20
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Beror nog en hel del på många SASare på detta forum som det sista åren bara fått höra skit och så kommer det en röd norrmann och bara klampar in i deras vardagsrum och tar över soffan mer och mer.
Karolin
2011-10-06 10:13:35
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
1905 och det faktum att svenskar anställs som "flygstatare" i Estland men jobbar i Finland.
Kalle, pilot
2011-10-06 09:59:35
Kontraktspiloter, som ett sätt att dumpa löner.
Och slippa skatt. Rättvist mot tex Blue1s piloter som betalar skatt och arbetsgivaravgifter i Finland, där de jobbar. De blir av med jobbet. Norwegian verkar ha världens mesigaste pilotfackförening. Det får vi alla lida för. Skulle vi gilla Norwegian?
Harry
2011-10-06 09:43:32
Mycket lögner, det är kanske anledningen.
Billigt med Norwegian?

En mängd tilläggsavgifter, till exempel avgift för att betala med kort, vilket är förbjudet i Sverige. Norwegian och Ryanair kommer undan med det eftersom de är "utländska?" bolag. Fair konkurrens?

Det går så bra för Norwegian, enligt B Kjos?

Det gör det inte. På halvåret har man gjort en förlust på 239,5 MNOK, vilket svarar till minus 40kr per passagerare. Det smyger man med.

Är detta skitsnack eller fakta, ja det kan du avgöra själv. Inget fel på de som jobbar för Norwegian, de vill behålla sitt jobb som alla andra. Det unnar jag dem.

Mvh
Erik
2011-10-06 09:34:29
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Hej,

intressant inlägg och skulle kort vilja lägga till nåra kommentarer.

För det första är det ett forum där man har rätt att vädra sina åsikter, uppmaningar som "Jag sätter stort värde på att denna tråden förblir vad den var menad att vara: en positiv syn på flygbolaget Norwegian Air Shuttle.", dvs klubb för inbördes beundran är varken produktiv eller realistisk. Isåfall är det bättre att du jobbar för marknadsavdelningen eller skapar ett eget forum för Norwegian-anställda och fans. Däremot håller jag med om att det i detta forum generellt är för mycket pajkastning och grundlösa påhopp, men diskussioner som är sakliga och har grundad kritik utgör hela grunden för forumet och är knappast något man kan stoppa.

Vad gäller påhoppen på NAS i forumet så verkar det som om det finns två läger, NAS-lägret och SAS-lägret, där båda är lika goda kålsupare, om inte så känns det som om NAS-lägret är snäppet värre. Det har varit om inte fler dommedagsprofetior om gamla stelbenta, urusla SAS som Norwegian ska käka upp och konkurrera ut vips mm mm. Det är inte helt utan att folk tröttnar på den retoriken och till slut biter tillbaka. Lite som man bäddar får man ligga.

Vad gäller generell marknadsföring och uttalande från de faktiska bolagens ledning så har alltid NAS stuckit ut hakan mer och varit kaxiga - kanske med viss rätt men så får man också ta konsekvenserna. Kjos har länge lovat vitt och brett men kanske inte riktigt kunnat hålla vad han lovat. En del tycker att sådan marknadsföring är tufft och inovativt, andra tycker att det är respektlöst, tramsigt och lätt att genomskåda. Oavsett vad man tycker så skapar det debatt, lite som Ryanair och o´Leary fast i mer dämpad skala. SAS har intagit en annan hållning där man, istället för att klanka på konkurrenter har jobbat hårt internt med besparingsprogram, visar nu äntligen vinst och hållt fast vid sina kärnvärden som service och mervärde. Att man inte pratar om falafel i sin reklam tycker kanske vissa är tråkigt, andra tycker nog att den är mer saklig och tilltalande.

Däremot håller jag med dig om att de flesta NAS-anställda jag kommit i kontakt med är både trevliga och professionella. Diskussionerna på forumet handlar nog knappast om de anställda och dess kompetens!

(Ps, är pilot och jobbar inte för SAS eller NAS...)
Love is in the air
2011-10-06 09:20:26
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Misunnelse over at noen gjør suksess der andre ikke gjør det:-)

Desverre er ikke Flygtorget annet enn et SAS gamlehjem for demente.....
Airbag
2011-10-06 09:14:56
SV: Varför gillar ni att tala så illa om Norwe ...
Instämmer till 82.7 %...

Hoppas bara att det inte är en bubbla som spricker! Kulorna måste börja rulla in också!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev