Pensionerade och avskilda flygledare genom ACR
Jag antar att detta inlägg aldrig kommer igenom men det måste ändå skrivas så att ni på FT förstår vad som händer i Västerås.
Kort sammanfattning:
ACR vann kontrakt i Västerås, Örebro och Växjö. Samtliga flygledare i Västerås tackar nej och vill inte jobba för ACR. ACR har ingen möjlighet att hitta tillräckligt många nya flygledare för att bedriva verksamhet i Västerås. LFV tvingas att stanna kvar och utbilda de flygledare som ACR har tänkt ska ta över. Problemet är att dom inte har några! Dom skrapar ihop två pensionärer och en elev som blivit avskild på EPN. Dessa klarar inte av trafiken på Västerås och slutar på egen begäran men i praktiken handlar det ju om avskiljningar.
ACR kan fortfarande inte locka till sig tillräckligt med flygledare och kommer förmodligen inte göra det inom den närmsta tiden heller.
Hur löser man då detta?
Jo, man döper projektet till “Omstart”! Samma flygledare som tidigare inte ansågs kunna utföra tjänsten på Västerås tillåts nu jobba där. Förvisso med sänkt kapacitet men hur kan detta anses vara det bästa för flygtrafiken?!
Det är dessa händelser som får mig att undra vad TS håller på med! Är det då så långsökt att TS är lite väl tillåtande mot sina före detta kolleger?! Det har hänt betydligt konstigare saker i Sverige! Eller åtminstone att det är det en politisk fråga som är viktigare än kunden och viktigare än flygsäkerhet. Alla inblandande parter kommer givetvis hävda att flygsäkerhet är det viktigaste men ibland önskar man att flygsäkerhet var lite mer än bara ett ord!
Ovanstående är inga konstigheter eller lögner men gång efter annan så censurerar ni inläggen som beskriver situationen. Varför? Jag förstår att ni månar om individen men alla som vet något om detta händelseförlopp vet ändå vilka de inblandande personerna är (flygledarsverige är ganska litet) och ingen blir utsatt om dessa rader skrivs.
Jag vet att ni är en arbetsgivarvänlig sida men ibland får man nog låta sunt förnuft råda och inse att det som sker i Västerås inte är för flygets bästa.
Jag personligen jobbar som flygledare och har absolut inget emot att andra företag konkurrerar om mina tjänster men det måste innebära att vi behåller de värderingar som vi alltid har haft. Flygsäkerhet ska vara först och inte en bisats i årsbokslutet!
Jag skiter i om min arbetsgivare heter LFV, DFS eller Skyguide men det måste vara en provider som är seriös! Man är inte bra och seriös per automatik bara för att man är först ut att konkurrera!
svar
Bara det faktum att ACR finns och verkar i landet betyder att de är seriösa och en tuff konkurrent att räkna med. Utvecklingen är positiv och Sverige kommer stå sig stark i Europa när det gäller framtidens flygtrafiktjänst.
Menar du allvar? HUR har ACR visat att dom är seriösa?
Resultatet på upphandlingen är inte klar än så det ryktet ger jag inte mycket för…
Tror inte så blir fallet. ACR har visat oss sedan 1 mars 2011 att de är ett seriöst företag och att i framtiden räkna med.
Det ryktas om att en tredje leverantör, utländskt, blir leverantör på de fem. Tuff konkurrens för LFV och ACR. Bra för oss flygledare?
Ett år sedan tråden skapades, har ACR fortfarande bemaningsproblem? Skulle ACR klara att ytterligare ett (eller fler) torns personal tackade nej till att jobba för dem? Vissa av tornen i den upphandling som snart blir klar ligger väl inom bra avstånd för att kunna jobba för LFV istället?
Det är helt avgörande vilken åsikt man har från början hur man läser trådskaparens inlägg… Antingen förstår man eller så vill man inte förstå. Oavsett så är det beklämmande hur hela denna “affär” har sköts.
Jag tycker att det blir personliga påhopp och lite rörigt som ett barn som viftar med armar och ben för att göra sig hörd. Det blir inte sakligt och konstruktivt när man får en text som hoppar på först den ena, sen den andra och så några företag på vägen. Det känns till slut inte trovärdigt.
Trådskaparen beskriver väl varför avregleringen är en katastrof. Företag som gärna tar lite genvägar har inte i denna branschen att göra!
Om jag hade flugit med ett flygbolag vars piloter inte klarat sina uppföljningar/kontroller så hade jag förmodligen inte märkt något 999 gånger av 1000… Men jag vill ändå att de piloter som jag flyger med ska ha klarat sin “checkning”!
Jag flyger ofta på Västerås och har gjort sedan 2001. Vill meddela att jag är mycket nöjd med den höga service som flygledarna levererar idag. Jag gillar er skarpt och det känns både flygsäkert och trevligt att flyga på Västerås. Stå emot alla syrliga och osanna inlägg i denna tråd. Bara en massa avundsjuka som tvingar fram löjliga inlägg. TS borde istället ägna sig åt ekonomisk tillsyn på LFV. Där finns det en hel del att revidera och återföra till den civila luftfarten. Inte bara de 100 MSEK som de dubbeldibiterat oss tidigare år. Syna LFV prissänkningar och hur detta är möjligt!
Men herregud varför gör inte Transportstyrelsen något åt detta?!
Är det den sure moderatorn som jobbar nu?! Extremt ojämn moderering!
Du kan bara vara en LFV:e som vill försöka vara street smart. Om du vore en riktig ACR:e och inte gillar läget så finns det ju lösningar. LFV ropar efter personal. Speciellt om de kan förstöra för oss.
Men tyvärr är du nog en icke flygledare eller en som inte fått chansen att lämna det g:a skeppet. Sitt lugnt i båten bara, din tid kommer nog oxå.
Finns det två olika ACR i Sverige…?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bra Erik. Om du arbetar på LFV sök dig till oss! Ryktas om en internationell satsning inom kort.
Jag ångrar inte min övergång till ACR. Konstruktivt, snabba beslut och roligt företag att jobba för.
Synd att så många okunniga lägger sig i debatten och försöker förstöra andras framgång. Kanske typisk svensk avundsjuka. Vi på ACR bryr oss i alla fall inte. Vi vet!
Humor!!!!
Erik jobbar på ACR;s PR-avdelning! Hohoho!
Säkrare och mer effektivt? Du jobbar inte som tornflygledare va? Säkerheten är på uppluckring och effektiviteten dras med anpassningsproblem till den europeiska harmoniseringen av regler.
Då ACR står för framåtanda och positiv vilja så lär de alltid söka kompetent personal. Till skillnad från andra så ökar deras affärsmöjligheter.
Tillväxt och regional utveckling kan ACR bidra med då de hjälper kommuner att minimera sina förluster på flygplatserna mot tidigare år. Åtskilliga miljoner i kostnadsbesparingar kan läggas på annan nytta.
Utvecklingen de sista två åren är bra för branschen. Har aldrig varit mer effektivt och säkrare att flyga än idag och utvecklingen går framåt, både i luften och på marken.
Vilket lyft för nya och unga flygledare att monopolet är historia.
ACR söker fortfarande fl så så där speciellt bra gick det nog inte… Någon som är förvånad?!
Ja vi kan ju börja massutbilda flygledare i Sverige för att fylla övriga länders behov. Bara TS som kan ta sådana billiga beslut.