Tråden startades av: La Rambla  2012-05-03 10:26:11
När går Norwegian i konkurs? 
Kanske bara en tidsfråga? Tveksam långlinjesatsning i höst, eller åtminstone biljettförsäljning. I övrigt rätt välfyllda flygplan, men vad har passagerarna betalt för biljetten? Piloter som hotar med strejk för att bli, hoppas jag, anställda av bolaget. Spanjorer som arbetar för jordnötter på en bas som inte existerar. Estländare som är anställda på kontrakt för att vara "finnar". Proffice i Sverige som får betalt av arbetsförmedlingen för varje rekrytering, och därför skiter i återanställningar av redan godkänd och kvalificerad personal. Arpi, ett skumt bemmaningsbolag skall bemanna resten av Norwegiankabinen. Där får du tydligen betala dina sociala avgifter själv - i det land du nu blir anställd i. Arpi är visst polskt, med förgreningar i Norge. De spanska kollegorna utbildas nu i Sverige, då norrmännen insett hotet och vägrar utföra detta jobb. Nu, helt plötsligt så flygs rena inrikeslinjer i Sverige av utländsk besättning. Norwegian i Norge ersätter fler och fler flyg med utländska operatörer, då de egna piloterna ej vill arbeta på sina lediga dagar.

Hur länge skall BK få dupera det norska folket? När förstår norrmän, danskar och svenskar att detta bolag inte gör annat än att, till vilket pris som helst, sänka sina kostnader för personal. Inte en norrman, dansk eller svensk kommer att finnas kvar i den operativa versamheten om något år - om bolaget överlever så länge?

Pengar flödar in i företaget så länge "maknaden" tror på det. "Fotfolket" har någon romantisk idé om att kunna flyga till New York, eller bortre Asien för ett par tusenlappar. Några få resor per flight kommer att kunna säljas till detta pris, om produktionen mot förmodan kommer igång? Merparten av biljetterna kommer nog att hamna på 5-6000 kronor - ett pris som nog får de flesta att istället boka resan med ett "seriöst" bolag - som tar hand om dig när irregulariteter inträffar.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Realist
2015-03-16 19:45:59
SV: När går Norwegian i konkurs?
Jag tippar på 2015-10-01
Pilot
2015-02-22 18:39:31
SV: När går Norwegian i konkurs?
Så länge ni inte har insyn i verksamheten så kan ni ju fortsätta spekulera...
Aviator
2015-02-22 18:28:49
SV: När går Norwegian i konkurs?
Undrar hur länge de kan hålla på? Om man förlorar 0,03 NOK på varje flugen passagerarkilometer så är ju ända sättet att överleva att addera ännu mer flygningar och destinationer för framtiden, och sälja dessa biljetter idag. Jag vill inte gå så långt som att kalla det för Pyramidspel, men vissa likheter finns det ju.

Jag tycker också det är otroligt att de inte lyckades komma ur högsäsongen med mer vinst. Är det verkligen sådan hård konkurrens att de inte kan göra bra vinster under perioder där efterfrågan är som störst?
Gutta Perka
2015-02-13 21:49:39
SV: När går Norwegian i konkurs?
DY beställer 200 737 och 25 787.
Dy leasar väl alla sina flygplan?, inte fasen cashar dom planen vart efter dom levereras?
Tore i Tierp
2015-02-13 19:47:16
SV: När går Norwegian i konkurs?
Snart. Tyvärr. Jag hatar Norwegian, men de har lyckats pressa SAS att sänka sina priser. Det tycker jag är bra!

Bjarne
2015-01-12 02:22:40
SV: När går Norwegian i konkurs?
Hade man golf care eller vad det heter nu?
OP
2014-10-28 19:37:42
SV: När går Norwegian i konkurs?
Att man inte bokar om till andra flyg är ingen nyhet då man väljer att flyga med ex DY eller FR. Frågan var om det hjälper att ha en stor flotta kontra liten. Min mening är att fler maskiner ger fler möjligheter för OP att lösa problem och där med spara pengar. För att dra det till sin spets, vad skulle konsekvenserna bli om bolaget har bara en maskin? Tror ni hajar....

Vad det gäller Gold care kan man säkert köpa olika varianter, men det är oftast inte där problemet ligger. Nu senast i FLL fick DY en bird strike som tog väldigt illa på nosen. Det är INTE delar man oftast har i stock på diverse flygplatser...

En stor orsak till DY förseningar har varit crew duty tiden. En liten teknisk försening blir direkt 12h då crewtiden går ut. Det är märkligt att man inte har crew på stby om man nu slingra maskinerna så hårt.
Ex på de flesta dest i USA finns amerikansk kabin. Varför inte slinga piloter på 48h stop där första dygnet är nga timmar stby i fall att det blir teknik. Skulle det skita sig med rest för dessa piloter så sätt dem på 72h. Det är fortfarande billigare än att betala ersättningar och hotell!
Det finns en hel del förbättringar de skulle kunna göra på OP.

@OP
2014-10-28 17:16:31
SV: När går Norwegian i konkurs?
Man kan beställa olika nivåer av Boeings Gold Care underhållsprogram. Mycket eller lite reservdelar, mycket eller lite teknikerresurser. Flygbolaget bestämmer och betalar.

Om man inte vill (eller är för snål för att) boka om passagerarna till andra flygbolag vid problem, så blir det längre förseningar. Det kvittar om man har 200 flygmaskiner. Norwegian bokar INTE om. Det gör de flesta andra bolag.
OP
2014-10-28 16:30:09
SV: När går Norwegian i konkurs?
En sak till...
Efter över tio år på SAS så jobbar även deras OP eller "trafiken" som de kallar sig på Arlanda enligt detta tänk vid irregulariteter...
OP
2014-10-28 16:27:43
SV: När går Norwegian i konkurs?
Fler maskiner kommer i Norwegians fall leda till att fler maskiner kommer per dag att besöka div flygplatser i USA. Det ger OP fler möjligheter, muta maskin och ställa den flighten med minst pax eller låta ex barje avgång bli försenad med ngn timme ist för att försena en flight med förra timmar.
Det sparar pengar i form av antal hotellrum som skall bokas och ev ersättning vid längre förseningar som kan undvikas. Det hela beror helt på tidtabell osv. Men det GER fler möjligheter.

Så Harry och du somv vill somna om kan gräva ner huvudet i sanden istället. Är det tråkigt som köp DY aktier nu innan DOT ger sitt godkännande.

Vad det gäller teknik för övrigt så får man räkna med strul i början. Titta bara på lanseringen av 777...
Sen kan ni gnälla om gold care osv... Det är upp till tillverkaren och ändra på parametrar på no go items om det säger er vilsna själar något?! Det är iaf det som är på g i Norwegian nu, och det är inte bolaget som gör det utan Boeing. Så allt snack om att det skulle påverka säkerheten kan ni lägga mer direkt. Men ett faktum är säkert, den säkraste flygningen är kvar på backen!

Ciao
Somna om
2014-10-28 10:14:00
SV: När går Norwegian i konkurs?
DY slingar ju sina 787 plan med 2h kortare stopp än t.ex SAS 330.
Att då "25st 787 flygplan" skulle bli ngn bättre situation har jag svårt att se.
Man kommer ju inte ha ngt reservplan ledigt 24H/365 bara för att man har 25st plan. Nej DY kommer även vidare att lida av sina snäva slingningar.
787 planens teknik har ju och kommer vidare att skjuta sönder hela detta LH projekt.
Harry
2014-10-28 10:05:01
SV: När går Norwegian i konkurs?
"Lättare att planera vid förseningar" med 25 flygplan? Det här blir för dumt.

Tekniska problem och förseningar kommer plötsligt, de är inte planerade. Vad hjälper det om en flygmaskin får tekniska problem på en utestation, om inte flygbolaget har resurser eller avtal med andra flygbolag, så att de kan boka om passagerarna? De här 24 övriga flygmaskinerna är förmodligen på fel ställe!

Norwegians "går det så går det" affärsmodell, fungerar inte på långlinjer. Det KRÄVS backup, annars utlöser detta kompensationskrav enligt EU261. Norwegian får 300 krav i veckan. Nu tror den gamle Kjos att han skall slingra sig undan dessa. Hans "hjältestatus" i Norge har förvrängt hans bedömningsförmåga.

Det är inget "extraordinärt" att flygmaskiner ibland drabbas av tekniska problem! Tvärtom är det extraordinärt om det ALDRIG händer problem. Kjos kör en affärsmodell som passar för en utopisk långlinjedrift. Detta kommer att sänka Norwegian.
Oscar
2014-10-28 09:45:16
SV: När går Norwegian i konkurs?
Desto fler nya B787 Norwegian tar i användning desto större risk för konkurs. Kapitalkostnaden för dessa flygplan uppvägs på inget sätt av de utlovade mindre driftkostnaderna.
Driftkostnaderna har hittills varit mycket stora p.g.a den mycket låga tillgängligheten. Man har vid upprepade tillfällen tvingats hyra in ersättningsplan.
Norwegian har också stora krav från drabbade passagerare.
hm
2014-10-27 23:28:22
SV: När går Norwegian i konkurs?
hm, nu har pierre nog inte förstått det hela riktigt. en kaffe tack!
Kp
2014-10-27 10:16:42
SV: När går Norwegian i konkurs?
Jo det ska ha 25+ maskiner på LH vilket gör det lättare att planera vid förseningar. Innan en kritisk massa är nådd ger en försening större bieffekter.

Om de klarar sig från konkurs så lär de bli farliga.
J.B.
2014-10-27 09:18:02
SV: När går Norwegian i konkurs?
Svårt att se om DYngan någonsin kommer att få fason på sina långlinjeoperationer. När patienten saknar sjukdomsinsikt finns det tyvärr inget hopp.

Marknaden för långlinjer från skandinavien finns där, det har dom helt klart bevisat. Men nu när de uppenbarligen håller på att köra slut i kassan, är det nog försent för mitt gamla DYngan-mantra "lägg ner, gör om, gör rätt". Tyvärr!

Nu ligger det emellertid andra marknadsaktörer i startgroparna med färdiga planer att ta över marknadssegmentet, så helt utan långlinjekonkurrens kommer inte sas att bli ;-)
Sven-Erik
2014-10-27 07:36:21
SV: När går Norwegian i konkurs?
Kassan har minskat från 2,1 till 1,4 miljarder NOK, på bara 3 månader.

http://www.check-in.dk/langdistancetab-paa-en-million-om-dagen#.VE3lrmK9KSM
Lasse
2014-10-26 21:37:28
SV: När går Norwegian i konkurs?
20 November
Oscar
2014-10-25 08:35:50
SV: När går Norwegian i konkurs?
Läs http://www.dn.no/nyheter/finans/2014/10/23/2157/Luftfart/har-tapt-nr-n-mrd-p-flytrbbel
@Harry
2014-10-24 19:58:32
SV: När går Norwegian i konkurs?
Glöm inte att all publicitet är bra publicitet. Titta bara på Ryanair och MOL. Han säger två saker som återigen i fallet Norwegian verkar stämma. Folk har kort minne och all publicitet är bra publicitet.
Harry
2014-10-24 15:57:50
SV: När går Norwegian i konkurs?
Norwegian har inga avtal med andra flygbolag för ombokningar av passagerare vid problem, inga resurser för ombokningar och ett alltför dåligt "Gold Care"- underhållsavtal för Dreamlinern. (Det är flygbolaget som väljer om det skall vara ett dyrt bra avtal med mycket teknikerresurser och reservdelar eller ett billigt dåligt).

Norwegian saknar backupresurser. Så länge inte detta ändras kommer minsta försening att ge stora konsekvenser för passagerarna. Med dålig reklam och tidningsrubriker.

Denna "går det så går det" -affärside skall ge passagerarna billiga biljetter. Men en förstörd semester blir inte billig! Kjos kör "går det så går det" också vad gäller att smita undan EU regel 261, om passagerarkompensationer. Det kommer inte att lyckas. Lägg till all dålig publicitet som alla rättegångar medför! EU regel 261 är till för att straffa flygbolag som inte tar väl hand om passagerarna, som när Norwegian låter passagerare sova på tältsängar på en flygplats i flera dygn istället för att boka om passagerarna!

Kjos kör bil utan försäkring. Det är billigare tills det händer något! Men är det bra?

http://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-kan-ha-tapt-en-milliard-paa-flytroebbel/23321922

Sv b
2014-10-24 03:33:01
SV: När går Norwegian i konkurs?
Så du menar att Norwegian är övervärderad!
b
2014-10-23 18:19:30
SV: När går Norwegian i konkurs?
Farmenta var också övervärderat.
pierre holmgren
2014-10-23 14:29:25
SV: När går Norwegian i konkurs?
@svar Flöjt , sandt nok , men kan ikke bruges til ret meget andet end hvis du er investor og skulle jeg köbe nu , ville jeg finde en anden branche end luftfart , Norwegian ville jeg ikke turde köbe objektivt set , jaja jeg er ansat i Sas men ikke desto mindre er det sandheden , heller ikke Sas Lufthansa og Ryan ville jeg köbe simpelthen fordi branchen er for usikker og har papirs tynde marginaler med enorme kapitalkrav.
Flöjt
2014-10-23 14:20:55
SV: När går Norwegian i konkurs?
För er som finner nöje att jämföra SAS och Norwegian.

Oslo börsen;

Norwegian + 13.28% i år. Market cap 7,496.57 MNOK

SAS - 32,48% i år. Market cap 3,487.40 MNOK



Med tanke på hur tonerna här går mot Norwegian är det ganska intressant att marknadsvärdet på bolaget är mer än dubbelt upp mot SAS.

Vem har fel ?
pierre holmgren
2014-10-23 12:10:25
SV: När går Norwegian i konkurs?
@svar Anton , modsat Norwegian så får Sas overskud for det fulde regnskabsår og rödnäserne minus , stort minus efter Q4. Desuden er der mange andre mörke skyer i horisonten for Norwegian . Ang Prefference aktien ser jeg ikke det store problem , den er nede med 20% but so what ? den giver stadig 8% i afkast og det er svärt at få andre steder og faktisk har den jo forbedret den finasielle situation for Sas da pengene for disse aktier jo netop blev brugt til at inlöse anden gäld med höjere rente så rent vinder swap.
Harry
2014-10-23 11:36:21
SV: När går Norwegian i konkurs?
Jag skriver inte om konkurs för Norwegian, jag läser innantill i Norwegians Q-rapporter.

Norwegian går med förlust!
Anton
2014-10-23 11:29:53
SV: När går Norwegian i konkurs?
@Harry, du får nog vänta på din våta dröm om konkurs. Hur går det för ditt eget bolag förresten, pengarna rinner ut som omdet var en tesil. Det är ju som vanligt, gå med mössan i handen till Staten och be om mera pengar.
Stackars de som köpte Pref aktien, den är ju en ren katastrof.
Harry
2014-10-23 11:06:51
Norwegian går med förlust!
Q1 till Q3, nettoresultat MINUS 93 MNOK. (Dvs Ytd) Då är inte några passagerarkompensationer med. Detta pratar Kjos inte högt om. Inte heller om att kassan minskar från 2,1 till 1,4 MDR NOK på 3 månader.

Nu kommer ett svagt Q4 och lågsäsongen, då biljettförsäljningen minskar.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/norwegian-rasar-pa-osloborsen-efter-rapportslapp_4036463.svd
Linkan
2014-10-22 20:09:30
SV: När går Norwegian i konkurs?
Conference call to discuss Norwegian’s third quarter report!

Norwegian - Oct 22, 2014 07:15 BST

La Rambla
2014-10-15 22:52:49
SV: När går Norwegian i konkurs?
Tänk att min gamla tråd har plockats upp av någon - ett par år senare....... Hur går det? Får bolaget in några pengar på sin långlinjeverksamhet? Fortsätter "folk" att boka trots de "generösa" ersättningarna för inställda eller kraftigt försenade flighterna? Är de tidigare Norwegiananställda nöjda med sin "nya" anställning hos Proffice? Vågar de vädra sitt missnöje - eller är de skrämda till att enbart hålla käft?
John
2014-10-15 20:55:41
SV: När går Norwegian i konkurs?
HSBC höjer sitt betyg för Norwegian, som info bara.
Peter Engar
2014-10-14 20:48:56
SV: När går Norwegian i konkurs?
Hur mycket pengar har Kjos ?
Klas
2014-10-07 17:00:29
SV: När går Norwegian i konkurs?
Flyselskapet Norwegian fortsetter fallet etter å ha meldt om svakere yield-utvikling enn ventet for september mandag. Aksjen sluttet ned nær syv prosent mandag, og er ned nær like mye tirsdag.

Analytiker Martin Stenshall i Danske Markets har lenge vært negativ til aksjen, og har et kursmål på 120 kroner.

Han opprettholder en salgsanbefaling på aksjen, og viser til den svake yielden i september, som var ned 15,7 prosent til 0,43 kroner.
Harry
2014-10-07 16:31:48
SV: När går Norwegian i konkurs?
200 miljoner i kompensation till försenade Dreamlinerpassagerare. Förseningarna fortsätter, varför beloppet stiger. Dessutom, vem bokar Norwegian och vill riskera att få semestern förstörd?
Haha
2014-10-06 14:24:13
SV: När går Norwegian i konkurs?
Två år gammal tråd för inte mycket som stämmer längre. Ännu ingen konkurs i sikte...
Harry
2014-10-06 12:43:40
SV: När går Norwegian i konkurs?
200 miljoner i kompensation till försenade Dreamlinerpassagerare. Förseningarna fortsätter, varför beloppet stiger. Dessutom, vem bokar Norwegian och vill riskera att få semestern förstörd?
pierre holmgren
2014-10-06 12:39:12
SV: När går Norwegian i konkurs?
@svar JIM , at du ikke skammer dig !!!! Så lav en kommentar fy for den lede , at drage döds ulykker ind i debatten , Milano er Sas fuldständig og helt frikendt for og er det også for Gottröra som dog förte til ändrede rutiner omkring afgange med MD under vintertid. Nok en gang skam dig.
Dr. Wenkman
2014-10-05 21:46:10
SV: När går Norwegian i konkurs?
Det lär nog (tyvärr) inte ta så lång tid nu.

- RASK NOK 0,43. KASK 0,46
- Sinande kassa
- Stora förluster på Long-haul
- Dalande varumärke (till och med i Norge)

Sad but true!

Jim
2012-10-03 10:54:33
SV: När går Norwegian i konkurs?
@love2fly: säg det till passagerarna på Gottröra och Milano.

2012-10-02 21:16:49
SV: När går Norwegian i konkurs?
PF, man måste ju ändå pynta de två hundra maskinerna med något.

Jag har en icke vidare rationell känsla av att Ryan är med på ett hörn. Varken Airbus eller Boeing ville göra affärer med honom, jag vet inte hur det gick med den kinesiska flygplanstillverkaren dock.

Om man ändå ska köpa maskiner blir det väl billigare att gemensamt samköpa 200 kärror vid ett köp istället för att förhandla flera separata affärer?

MoL har ju snackat mycket gott om Kjos och en del managementfolk har ju gått över till DY från FR, DY har ju tagit upp många åtgärder mot att bli som Ryan.

Det har ju snackats en del från deras håll om att det bara kommer att återstå några enstaka flygbolag i Europa i framtiden. Ryan har ju pengarna...

Är det någon som har några tankar angående detta?
pf
2012-10-02 20:07:40
SV: När går Norwegian i konkurs?
!?, har du hørt om leasingbolag?
!?
2012-10-02 18:20:36
SV: När går Norwegian i konkurs?
Det jag undrar är var får Norweigan sina pengar ifrån??? Hur kan man beställa 200 737 och 30 787 när inte ens gulfbolagen klarar det. Svaret kan inte bara vara norska oljepengar för norska staten äger inte Norweigan!!
La Rambla
2012-10-02 13:26:05
SV: När går Norwegian i konkurs?
Kunde lika gärna ha skrivit denna insändare idag. Dock har tillkommit att kabinpersonalen i Norge antagligen går ut i strejk nästa vecka för att mota "kontraktsspöket" i dörren. Annars har inte mycket hänt. Jo just ja, den svenska kabinpersonalen håller som bäst på att utbilda och godkänna ytterligare spansk lågprispersonal - denna gång till den nya basen på Kanarieöarna. De kommer såklart att flyga mest härifrån Norden, men har sin bas på Kanarieöarna - på pappret iaf......

Och: Norrmännen vägrar "checka ut" dessa nya "kollegor" - det sköter vi svenskar så bra. Det ger ju en extra slant i plånboken under några månader.......
Mr100
2012-09-23 22:31:45
SV: När går Norwegian i konkurs?
Yes, inlägg nr 100, check! :)
Trött
2012-09-23 10:35:17
SV: När går Norwegian i konkurs?
Att ni bara orkar dra igång den här tråden igen.
densomleverfårse
2012-09-22 21:40:02
SV: När går Norwegian i konkurs?
Det är bara att kolla i den övriga sektorn typ Bygg, Transport det formligen översvärmar med billig balltstatsarbetskraft. Det är ju ni, jag som gynnar denna marknad genom att alltid titta på priset inte kvaliteten...
Love 2 fly
2012-09-22 19:04:53
SV: När går Norwegian i konkurs?
DÄR SATT DEN!! Bra skrivet! De bolag som gör allt för att för att de ska verka "billigast" bör man granska mer och bojkotta. Jag vill i alla fall sitta på ett seriöst bolags flygplan när något oplanerat inträffar!
Ja, jag menar SAS!! Där är jag trygg som passagerare!! Jag köper inte grisen i säcken och får inte några obehagliga överraskningar om något inträffar!
pf
2012-09-22 18:49:28
SV: När går Norwegian i konkurs?
Skulle DY og/eller SK gå ut av business ville man få et stort problem å finansiere drift f.eks. norske lufthavner. Her i landet bidrar overskudd fra få store de mange små, herunder alle STOL-ports langs kysten.

Som Neo er inne på, man må langt på vei erstatte trafikken, og det kan fort bli å imøtekomme Ryanairs vilkår på en den hovedruter.

Vi behøver neppe å være rakettforskere for å regne ut dette, samt konsekvensene videre.
Karl
2012-09-22 17:47:06
SV: När går Norwegian i konkurs?
Mr Big: Nä, alla tror inte det.

Är man nöjd med att äta Kalles så är man.

Jag gillar löjrom.
Mr BIG
2012-09-22 17:10:58
SV: När går Norwegian i konkurs?
Varför tror alla att högprisbolagen är bättre ???
Neo
2012-07-14 12:03:57
SV: När går Norwegian i konkurs?
De som skadeglatt hoppas på en konkurs av Norwegian i tron att SAS på något magiskt sätt ska vinna på det behöver nog tänka igenom saken en gång till.

Om Norwegian går i konkurs, varför det nu skulle ske, så följer SAS efter max ett år senare när norden invaderas fullständigt av EasyJet och Ryanair. Om SAS sliter med att konkurrera mot Norwegian så är det en enkel match jämfört med Ryanair.

Det skulle bli konken direkt, och sedan skulle pilotmarknaden i norden vara fullständigt värdelös med undantag för några få tjänster på de gamla charter-drakarna. Sedan skulle även de börja få problem. De tittar sig redan över axeln med tanke på att Fritidsesor köper in produktion av Norwegian till 30% lägre kostnad än deras eget flygbolag. Low-cost charter kommer det med, var så säkra. Det blir nästa område att stöpas om efter alla legacy-firmors elddop.

Är man pilot på SAS idag och sitter och hoppas på att NAS ska konka, då har man inte tänkt efter ordentligt. Det kommer aldrig bli bättre på marknaden för SAS del, bara sämre. Tuffare konkurrens år för år och de reagerar för långsamt. Så har det sett ut i 11 år nu och jag ser inget slut på det.
Varför endast en?
2012-07-14 08:54:42
SV: När går Norwegian i konkurs?
En del åker Renault, andra åker BMW eller Fiat.
Jag åker gärna Volvo. Det vore synd att tvinga alla att åka Troll...

Vilken dagisnivå det är... Ingen som tänkt på att det finns olika behov för olika personer, och därmed kan finnas plats för olika typer av bolag?
Mikael
2012-07-14 02:30:04
SV: När går Norwegian i konkurs?
Ja du om en biljett på norwigian går på 7000 inom Europa är de få platser kvar och då kostar det då det bara finns fullflex biljett kvar och du kan missa planet och kan omboka gratis då smart ASS. Sedan konkurs?? Vilken världe lever ni i? Bolaget kommer göra så Sveriges kära SAS går i konkurs så alla Sasare knip igen munnen om norwigian betala 1000 kr till Oslo för att få bonus på det ni. Plus att om norwigian skulle gå konkurs kommer Norge köpa upp företaget. Norge vill köpa in sig men får inte det för norwigian vill vara självständiga. Sedan om ni inte vet vill Norge sälja sina SAS del men ingen vill köpa!! Rip SAS säger jag bara eller res med ett bolag som tar era spar pengar plus er skatt ni betalar men en dag kommer regeringen säga Nej!!!!
Just me
2012-07-13 19:33:50
SV: När går Norwegian i konkurs?
Bare for å skille snørr og barter her for de som måte bite på de økonomiske Nobel foredragene som er gjengitt i denne tråden.....

Norwegian som SAS og alle andre selskap redoviser ikke fremtidige solgte billetter under kvartals fremleggelse. Kvartalstallene viser kun inntekter/utgifter produsert for det gjeldende kvartalet (eller måned). Det vil si at de som påstår at ekspansive selskap ikluderer fremtidige solgte billetter i sitt regnskap utenfor rapporteringen av den spesifike periode eller måned, tar feil. Billetter som er solgt for q3 og q4 inngår kun for inntektsiden når disse kvartalene blir presentert. Således blir ille SK sin nye SFO rute å synes på inntektsiden før Q2 i 2013.

Dette kan dere enkelt se ved å se på fremleggelsen av kvartalsrapporten for alle selskap.
Sten
2012-07-13 14:31:53
SV: När går Norwegian i konkurs?
Snowmann har helt rätt. Pengarna på kontot räknas inte som vinst bara för att de ligger där och skräpar. Vinsten kommer när man har faktiskt producerat och sålt något oavsätt om man tagit betalt i förväg eller på faktura. Grundläggande bokföring.
Kalle
2012-07-13 14:22:25
Cashflow och intäkt
Cashflow redovisas när pengarna kommer in i kassan, dvs när passageraren köper biljetten. Intäkten redovisas då flygresan görs. Det betyder att ett högt positivt cashflow betyder förmodligen höga framtida intäkter. Självklart gäller detta alla flygbolag, så att kolla på cashflow och samtidigt uppskatta framtida kostnader är intressant. Beträffande kostnader kommer existerande fuelhedgar in.
pf
2012-07-13 12:45:14
SV: När går Norwegian i konkurs?
vi ser frem mot SAS sine Q2-tall....
Zezzeco
2012-07-13 11:07:26
SV: När går Norwegian i konkurs?
För att nyansera en del lättvindiga analyser här inne kan man säga att ett bolag som har en stor tillväxtstrategi kan få ett positivt kassaflöde då de säljer biljetter i dagsläget för en produktion som är större än det de har idag. Om ett flygbolag idag har 20 flygplan så har man produktionskostnader för 20 flygplan. Samtidigt kan de ha beställt fem till som ska producera under höstproduktionen. Om försäljningen är i fullgång så blir inflödet av pengar motsvarande 25 flygplans produktion. Då får man ett "tillfälligt" litet försprång i inflödet av pengar motsvarande utflödet. På detta sätt kan man få lite snyggare siffror än vad man skulle ha om man är ett icke-växande bolag.

Det nu Norwegians kritiker menar är att hela Norwegians framgångssaga bygger på detta "luftslott" vilket är en grov förenkling. Att växa är en del av vinsten, inte hela men det ger en "extra skjuts". Det kommer naturligtvis en dag i framtiden då man måste konsolidera bolaget (sluta växa) och då tappar man den "extra skjutsen". Det har även O'Leary utryckt när det gäller RyanAir. Strategin är då att ha uppnått en stor kostym marknadsmässigt med en så låg kostnadsstruktur som man kan ha utan intäkterna drabbas. Då kan effekten blir så minimal som möjligt och man kan fortsätta att verka med vinst. Dagens flygmarknad i Europa, med gamla överdimensionerade statliga flygbolag, inbjuder till att ett antal flygbolag nu kan växa sig starka med en annan kostnadsstruktur samtidigt som de har den positiva effekten av att växa.

Jag jobbar inte på Norwegian men jag inser att de har lyckats där många falerat och att de numera är så stora att de rullar på. Det finns ingen överhängande konkurs i sikte. Kassaflödet är positivt (även om en del kan tillskrivas tillväxten) och inget tyder på att detta kommer att ändras de närmsta åren. Så "tyvärr" grabbar, det blir ingen konkurs för Norwegian varken i år eller 2013.
Hi
2012-07-13 09:32:39
SV: När går Norwegian i konkurs?
Micke & Håkan. Skillnaden mot tex SAS blir att eftersom DY expanderar mer än SAS så lever DY till större del på framtida bokningspengar i expansionen så att säga. (Som bolaget idag inte har produktionskostnader för.)

SAS har en mindre expansion och SAS siffror speglar därför mer vad bolaget även idag har faktiska kostnader för.

Om DY i det här fallet hade haft samma "lilla" expansion som SAS så skulle jag tro att siffrorna hade varit ganska så röda.
Jag är kraftigt orolig för hur DY ska klara sig när expansionen tar slut...
Snowman
2012-07-13 00:35:50
SV: När går Norwegian i konkurs?
Sv: Gaah, sätt dig på skolbänken, kassaflödet har inget med resultatet att göra !!
Håkan B
2012-07-12 21:37:36
SV: När går Norwegian i konkurs?
ALLA flygbolag säljer väl biljetter 11 månader i förväg. Har svårt att se hur DY skulle kunna skilja sig från mängden på den punkten. Förklara gärna !!
Micke
2012-07-12 20:43:35
SV: När går Norwegian i konkurs?
Men Gaah: Är det inte samma sak vid varje kvartal? Under Q1 såldes biljetter som flögs under Q2. Så har man alltså producerat resor under Q2 som man inte fick betalt för under detta kvartal. Det borde ju utjämna sig (bortsett från ev. expansion).
Är det inte så att även högkostnadsbolagen tar betalt vid bokningstillfället även om själva flygningen ligger flera veckor framåt i tiden?
Kalle
2012-07-12 17:32:34
@Håkan B
Jag har ingen uppfattning om någon eventuell konkurs för Norwegian. De som jobbar där har också familjer att försörja. Norwegian gick med en nettovinst andra kvartalet, på 90 MNOK. Första halvåret var nettoförlusten 195 MNOK. Det blir ungefär minus 24 kr per passagerare.
Gaah!
2012-07-12 17:22:41
SV: När går Norwegian i konkurs?
För att stor del av den vinsten finns i redan sålda men icke producerade biljetter!
De pengar som passagerarna lånat ut fram till resan räknar man som vinst!
Håkan B
2012-07-12 16:39:03
SV: När går Norwegian i konkurs?
Kan ni förklara för mig : Hur kan ett bolag som ni säger ska gå i konkurs om sju månader visa 100 miljoner sek i vinst efter skatt i Q2 ??
Fortuna
2012-07-12 14:35:55
SV: När går Norwegian i konkurs?
@ snowman m fl, det finns en uppsjö med sajter för er spågubbar och spåkvinnor så förslagsvis vänder ni er dit, alternativt presenterar ni tydliga bevis för era teorier. Teorier utan saklig grund förblir bara skitsnack.
Vilka fakta har ni för handen som visar på att DY ska falla ? Outscourcing lär möjligen till viss del sänka den kollegiala stämningen i bolaget, men var finns kopplingen till röda siffror och kk i vald strategi ?
Långlinjer sker i separat bolag och har inget med DY att göra, så hur gör ni koppling mellan DY i KK och satsning på långlinjer ?
BK duperar inte någon ( längre ) men han styr bolaget med järnhand och är inte generad av att visa detta öppet.
Alla flygbolag slåss idag för sin överlevnad på en kraftigt överetablerad marknad där fallande konjunktur och höga bränslepriser gör att man måste se om sitt hus. DY är inget undantag och vem vet det kanske bara är DY kvar på flygkartan om några år.
Kalle
2012-07-12 14:19:53
@Snowman, nej inte kontraktsanställda på SAS
I kabinen. Det gäller även i cockpit. Du har förmodligen sett att proffice, eller något liknande rekryterar kabinanställda för SAS. De rekryterar, dvs gör grovjobbet som SAS inte har resurser för. Sedan väljs de sökande ut av SAS, för anställning direkt av SAS. Vet ej om det finns andra kontraktsanställda i SAS, men det kan i så fall vara i obetydlig omfattning.
tanja
2012-07-12 12:31:25
SV: När går Norwegian i konkurs?
alla bolag går i konkurs förr eller senare. Man vet hur det är på dy för att man har massor av gamla kollegor som berättar utan mellanhänder. Och dessa och alla andra vill ha ett flygjobb, kan inget annat och har inte orken med ett 9-5 jobb. Det fuskas med skatt och avdrag och man gillar sina kollegor som man älskar att hata. Sen ser det bra ut på facebook. Voila.
Pjotr
2012-07-12 12:11:11
SV: När går Norwegian i konkurs?
Till Peter:

När du väljer att boka en resa med vilket flygblag som helst, från punkt A till punkt B, så finns det inga förpliktelser för det bolaget att betala eventuella förseningskostnader eller kostnader för dig för vidare transport till punkt C så länge som du köpt biljetterna som enskilda flygresor. Skulle flighten bli inställd alternativt bli så försenad att du måste övernatta har bolaget skyldighet att ta hand om dig tills dess att du är framme vid punkt B. Dvs de måste ge dig hotell och mat eller alternativ transport. När du nått punkt B så upphör deras förpliktesler, OAVSETT om du själv köpt biljetter med ett annat bolag vidare ut i världen, till punkt C (eller missar tåget, eller kryssningen, eller festivalen, eller hotellrummet är stökigt osv....).
Exempel: Du köper en biljett med SAS från Kiruna till Stockholm. Sen köper du en biljett till med Norwegian till London från Stockholm. Då ansvarar SAS inte för att du ska komma i tid till din flight med Norwegian. Detta gäller även om du bokar resan från Arlanda till London med SAS, så länge som du bokar biljetterna som enskilda biljetter och inte en enda sammanhängande biljett från Kiruna till London.

Har du däremot köpt en biljett från punkt A till C med byte vid punkt B så har de en skyldighet att ta hand om dig hela vägen ner till punkt C. SAS säljer den typen av biljetter och så gör även Norwegian. Till exempel kan du köpa EN biljett från Luleå till Riga med Norwegian, med byte på Arlanda inkluderat i biljetten. Då har Norwegian ett ansvar för dig hela vägen från Luleå till Riga. I Riga upphör deras skyldigheter. Så att om du pga förseningar missar ett tåg i Riga som ska ta dig till Palanga så är inte det Norwegians ansvar.

Vill du ha 100% trygghet så ska du boka via en resebyrå. Då har nämligen resebyrån ansvar för att ta dig hela vägen. Gå in till resebyrån och säg, jag vill från Luleå till Palanga. Om resebyrån då väljer att boka dig med Norwegian till Stockholm, Air Baltic till Riga och sen buss till Palanga så är det resebyråns ansvar att se till att du tar dig till den slutdestination som du köpt en resa till. Det kallas för paketreselagen.

Slutsats: så fort du börjar jaga runt efter billigaste resan och snickra ihop din egna resa med hjälp av internet så försvinner tryggheten samtidigt som du dock kan komma undan billigare. Se upp, läs det finstilta och fundera om det är värt risken.
pf
2012-07-12 11:43:46
SV: När går Norwegian i konkurs?
Sjekk DY's kvartalsresultat.

Februar 2013, ja da kan vel inte SAS trolla bort pensjonsforpliktelsene i regnskapet lengre....
NotRyan
2012-07-12 10:42:00
SV: När går Norwegian i konkurs?
Hej!

Snowman, angående SAS och bemanningsföretag... Var det inte så att dom tar hjälp av ett bemanningsföretag i rekryteringsprocessen, men att dom ANSTÄLLS av SAS?

Det är många företag som gör så, huvudsakligen för att man har skurit bort all sådan personal själva och köper in tjänsten vid behov.

Mvh
/NotRyan
Snowman
2012-07-12 03:07:27
SV: När går Norwegian i konkurs?
SV: F undersam. Nej, Norwegian har inga interlineavtal med andra bolag.
Det skall bli intressant att se om alla spågummor och spågubbar får rätt,
jag sätter ett kryss i kalendern för Februari 2013 som konkursmånad, så får vi se.
När man läser alla kommentarer här, så får man intrycket av alla de som skriver om hur eländigt det är att jobba för Norwegian, inte själva jobbar där, men ändå tycks tro sig veta hur eländigt det är.
Då kan man ju då undra varför personalen jobbar kvar - om det nu är så dåligt att jobba där. Har ni någon förklaring till det?
Det skrivs också mycket om outsourcing, hur förfärligt detta är att Norwegian sysslar med sådana metoder. Är det någon här som vet hur mycket SAS har outsourcat till Indien och ev andra lågkostnadsländer. Skulle det var fel av SAS ?
Det är väl också ett sätt att sänka kostnader, på bekostnad av skandinaviska arbetstillfällen. Det var det där med "sten och glashus" *S*
Jag såg en annons att SAS sökte kabinpersonal, men dessa skulle då hyras in via ett bemanningsföretag. Oooops !
Det är många här som inget annat önskar än att Norwegian går i konkurs, det
verkar som de flesta jobbar på SAS.
Läste också en initierad artikel i en finanstidning, där det tydligt framgick att Norwegian vill ikke att SAS går i konkurs. Jag vill nog tro att ledningen på SAS vill hellre att Norwegian "överlever" än att den skandinaviska marknaden skulle totalinvaderas av Ryanair eller något annat stort lågkostnadsbolag.
Den som lever får C, nu väntar vi då in Februari 2013.
F undersam
2012-07-11 23:57:54
SV: När går Norwegian i konkurs?
Håller inte helt med dig PM att Norwegian är ett rent point till point bolag (som till exempel Ryanair). Jag har bokat anslutning på Norwegians hemsida, dock inom samma bolag.
Och där har man förpliktelser att fylla enligt EU direktiv. Jag vet dock inte om man har interline avtal med andra bolag.
Hold dere til saken!
2012-07-11 23:30:12
SV: När går Norwegian i konkurs?
Peter, och PM. Hva har deres innlegg med saken att göra?

Visst er Norwegian ett skiitbolag, men skapa i så fall en egen tråd om detta! Det er lesere som tar seg bryet med å lese eventuella intressanta innlegg om konkursen som kan komma, men så er det i stället folk som skriver om dårlig service!! Inte säg nått bs om att dårlig service leder til konkurs.. Det blir for søkt/osakligt! Jeezez!
!?
2012-07-11 22:07:54
SV: När går Norwegian i konkurs?
Tror nog att det blir snart! Skulle boka ett flyg till Mallorca! Billigast Ryan ca 6000 plus alla avgifter! Dyrast Norweigan 14400! Båda från Sturup! Blev Airberlin ner i SAS hem för 7800 från kastrup. Med dom priserna kan nog DY sluta kalla sig lågprisbolagen!
PM
2012-07-11 18:37:15
SV: När går Norwegian i konkurs?
@ Peter:
Ditt fall är ett perfekt exempel på att man får det man betalar för.

Norwegian är ett lågservicebolag och du betalade endast för en point-to-point resa utan några garantier att komma fram i tid för eventuella anslutningar. Hade du förväntningar på att Norwegian skulle ta hand om dig när du köpte din billiga resa ifall resan skulle försenas? Sorry, då har du nog missat det finstilta när du köpte deras reseprodukt. Välj ett nätverksbolag med normalservice (t ex SAS) när du vill ha garantier att komma fram i tid alternativt få ersättning vid missade connections.

Peter
2012-07-11 18:16:40
SV: När går Norwegian i konkurs?
Kan bara avråda från att resa med dem i alla fall, skulle rest i våras med ett av deras flyg. Kärran hade tydligen inte landat på kvällen före och blev inställd (första morgonflyget) haft ett rent helvete med att få kontakt med dem sedan för att få ersättning för de följdflighter jag också missade...de verkar fördröja allt med meningen att "kunden ger snart upp"...vi sålde ändå honom en så billig resa
pf
2012-05-10 10:45:00
SV: När går Norwegian i konkurs?
2013 blir et spennende år, spesielt for et stort skandinavisk flygbolag med en pensjonsbombe i regnskapet......og fler og fler politikere som vil selge det ut
Tanja
2012-05-10 05:45:52
SV: När går Norwegian i konkurs?
Alla vi som inte jobbar för, proffice, Arpi, och alla andra involverade står bara och lider med er som flyger för norwegian! Måste vara ohyggligt otryggt att jobba där. Vi vet hur det slutar!
Rickardsson
2012-05-08 23:18:03
SV: När går Norwegian i konkurs?
Har du inte förväxlat bolagen.....du menar förstås SAS.
Me
2012-05-07 19:04:05
SV: När går Norwegian i konkurs?
Er vel dags for flytorget å titte litt på IP adressene tror jeg. Det er veldig lett av språket å se at det er samme personen som står bak de fleste av postene her. Tipper RA snart er tom for nye debatt navn.

JP
2012-05-07 17:56:46
SV: När går Norwegian i konkurs?
La Rambla, Du har redan framfört dina personliga åsikter nu för andra gången i samma tråd och budskpatet är solklart- Du hatar Norwegian.

Jag skrev för inte så länge sedan att det pågår en för alla viktig förhandling mellan norska facket och ledningen för Norwegian. Vet inte om ens du är pilot eller om du arbetar som pilot, men arbetar du verkligen i branchen och inte bara sprider massa strunt för sakens skull, så skulle du istället vara lite mer ödmjuk inför de förhandlingar som nu pågår. Får Kjos rätt i sak så finns det INGEN som går säker, oavsett om du sitter i cockpit är i kabinen eller rent utav i det administrativa. Allt kan outsourcas och den utvecklingen vill sannerligen ingen ha.
Ska du vara riktigt förbannad på någon så rikta då ilskan mot Oleary och hans RyanAir för det är deras fel att EU ens gick med på deras upplägg. Först nu har EU fattat (någotsånär) och stiftat ny lag kring bastillhörighet i syfte att förhindra typ svenska piloter som är anställda i Estland på estländska löner trots att produktionen ligger utanför Estland.
Spådomar vad du tror hör inte hemma här.
Februar 2013
2012-05-07 17:50:10
SV: När går Norwegian i konkurs?
La Rambla,

Du skriver mycket vettigt, också med dine prognoser. Jag tror faktisk du har rett med tanke på konkurs om 7-8 måneder, men at du bommer litt med tiden.

Jeg har gjennom hele mitt liv forstått at jag er "synsk" gjennom opplevelser og intuisjon som stort sett holder stikk.. Skal vi se hvem av oss som får rett?

1 februar 2013 leverer någon inn en konkursbegjæring til Tingretten som blir slutten for NAS, eller så kaster NAS (DY) inn håndkleet sjölv, og en epoke i norsk luftfart har kommet til ende.

Så, 8 måneder, og 3 veckor tidigast, men senest i LØPET AV FEBRUARI 2013.

Time will tell. En av oss får ihvertfall rett!
La Rambla
2012-05-07 16:42:07
SV: När går Norwegian i konkurs?
Tror att Norwegian går i konkurs inom 7-8 månader!
pensionär
2012-05-07 16:24:11
SV: När går Norwegian i konkurs?
Problemet med bolag som Ryan och DY är att de med att dumpa löner,inte betala in pensionsavgifter bidra till den allmänna pensionen betal skatt till välfärden i Scandinavien (Norge har ju oljan så de kan klara välfärden med den så länge den finns) .Drar undan mattan för seriösa bolag som Telex SAS. Så förstörs hela marknaden och arbetstillfällen även de på DY när Kjosen har fått sina pengar.Och då blir marknaden öppen för flygbolag från öst och syd Europa med låga löner ,men som inte ger Scandinaver jobb.Framtidens piloter får jobba för Östeuropiska eller Asiatiska löner.
Sven-Erik
2012-05-07 12:53:28
Man skall behandla andra-
Som man själv vill bli behandlad. Just därför kan jag inte begripa varför mina kollegor i Norwegian skulle vara värda fast anställning, så de kan få huslån. Eller pensionsinbetalningar. Jag stöder dem, självklart. Det hade kunnat drabba mig och dig också!

Kjos sticker ut och vill bli miljardär på social dumping. Det är oerhört viktigt att just detta belyses i media, eftersom det är exakt detta det handlar om. Tack Norwegians pilotföreningar, tack Nordlys m fl. Sätt också svenska skattemyndigheten på att granska "Gibraltar-egenföretagarna"!
SKDY
2012-05-06 21:59:03
SV: När går Norwegian i konkurs?
Tycker mycket folk här har en tendens att önska det ena eller andra bolaget i konkurs. Jag hoppas ingen av dessa är arbetstagande i branschen, för det är riktigt respektlöst.

Som tur är så är folk i branschen mer ödmjuka. På DY pratar man inte sällan om att SK är duktiga, och jag är säker på att SK tycker likadant om DY. Konkurrenter, javisst, men i slutändan är vi alla kollegor.
Babypowder
2012-05-06 19:22:01
SV: När går Norwegian i konkurs?
Ja sjukt egentligen, sitter en massa bittra avundsjuka människor här och önskar att en massa bolag ska gå i konkurs såsom SAS, Skyways, Ryan, Norwegian etc. Tror dom att det gynnar deras egen situation om dessa bolag försvinner, det blir en massa arbetslösa och ännu mer konkurrans om jobben. Tror mycket det är jante som spökar här i kombination med att man inte är riktigt torr bakom örorna än, sen finns det dom som aldrig blir torra bakom örorna.
Sven-Erik
2012-05-06 18:21:56
Rättelse och tillägg.
Sociala avgifter INTE skall betalas i baseringslandet, skall det vara.

Sedan har jag ingen anledning att önska Norwegean ii konkurs. Önskar inte något bolag i konkurs, det är en sjuk och respektlös inställning. De har väl familjer att försörja, de som jobbar i alla bolag. "Så skall vi döda det ena eller det andra", är en vidrig inställning från vem det än är. Kjos till exempel.

Att det bör vara konkurrens på lika villkor, är något annat.
Sven-Erik
2012-05-06 17:32:43
Situationen kommer att förändras
Det är två faktorer som avgör detta.

Det här tricket med social dumping, kontraktsanställning, pilotersättningar via egna företag i skatteparadis samt att sociala avgifter skall betalas i baseringslandet kommer att stoppas. Då ändras kostnadsbilden fullständigt för lågservicebolagen. För Ryanairs del rör det sig om en kostnadsökning på 1,5 till 2 miljarder, om man gör ett snabbt överslag via Ryanairs omsättning osv. Detta betyder att vinsten krymper från 3 miljarder till mellan 1 och 1,5 miljarder. En jäkla skillnad!

För Norweigeans del rör det sig om lägre siffror, men minst 0,5 miljard i ökade kostnader. Ingen vinst där längre! Dessutom blir Kjos kostnadsfördel med "thailändare som jobbar för en tredjedel av lönen" fullständigt utplånad. Det finns inget skäl i världen att inte strejka mot det upplägget. Får Kjos som han vill är skandinaverna blåsta på jobben! Varför då inte ta en fight om dem?

Nätverksbolagen sitter inte stilla, de gör kraftiga rationaliseringar. Kostnadsfördelen som lågservicebolagen har nu kommer att försvinna.
Svar:
2012-05-06 15:56:36
SV: När går Norwegian i konkurs?
De flesta kommentarer är från avundsjuka och mindre kapabla svenskar. Se bara hur illa det går för Sas.
@rätta mig om jag har fel..
2012-05-06 10:21:05
SV: När går Norwegian i konkurs?
Vad menar du? Vart står det fel? Inte på hemsiden til NorweGIAN iaf..

Om man skriver NorweGIAN med STORA bokstaver mot slutten, kanske folk her inne fattar det til slut..

Om det er stavat fel, så kanske det er en journalist som har gjort det, och som säkert skriver her inne av och til..

Forlåt min svorska..
La Ramla
2012-05-06 09:32:40
SV: När går Norwegian i konkurs?
Vem bryr sig om stavning när konkursen sitter i skäggutväxten? Tror inte att, N, finns på marknaden om 7 månader! (Vågar inte stava - kan ju bli fel!)
Rätta mig om jag har feil!
2012-05-05 23:14:40
SV: När går Norwegian i konkurs?
Menar du att bolaget har stavat namnet fel?
Om det inte stavas "Norweigan" borde man ju från bolaget se till att ändra.
Norwegian sucks!
2012-05-05 20:15:30
SV: När går Norwegian i konkurs?
Jeg brukte store bokstaver mot slutten, for å hjelpe de som skulle behøve det, å se hvordan man staver NorweGIAN... Tok/tog det for givet at alla forstod det. Tydligen inte..
Palle
2012-05-05 19:50:19
SV: När går Norwegian i konkurs?
JJ, bonus point till dig !!!
Norweigan är det inte lätt att stava till, men jag vet att man INTE stavar det med stora bokstäver på slutet !
Svar:
2012-05-05 19:46:43
SV: När går Norwegian i konkurs?
Efter katastrofresultat år efter år kommer Sas att konka först. Norwegian och andra bolag tar över Sas trafik utan vidare och överlever. Redan ett par veckor efter att Sas har konkat har marknaden glömt dem och ingen kommer ingen att sakna dem. Alla kommer att uppskatta lägre priser, modernare flygplan och bättre service.
JJ
2012-05-05 18:53:28
SV: När går Norwegian i konkurs?
Det är precis lika svårt med uttalet... Norrmännen själva kan inte uttala "Norwegian" speciellt bra. [Nårrviiichen]
Brotsch
2012-05-05 17:12:19
SV: När går Norwegian i konkurs?
Men varför byter inte Norwegian namn till något som är mer lättstavat? Jag erkänner att jag har problem och uppenbarligen är det många fler som har problem med stavningen. Det skulle väl inte vara hela världen om det bara var när folk skrev här. Men när man ska boka och stavar fel hamnar man på någon annan hemsida och då brukar jag gå till www.sas.se för att jag tröttnar på den komplicerade stavningen av Norwegian....................
Svar til Flylai II
2012-05-05 13:42:44
SV: När går Norwegian i konkurs?
Jeg kan sverge på at jeg skrev "svar til Flylai".. Hmmm...

Nei, skjerpings allihopa med vår rettskrivning! Hur som helst, nå er det jo flyg vi skulle prate om da...
Scar til Flylai
2012-05-05 12:09:08
SV: När går Norwegian i konkurs?
Spiller ingen rolle hvilken nasjonalitet personen "i fråga" har, så lenge vedkommende staver og skriver engelske ord korrekt, i motsetning til visse personer her på forumet som ennå ikke har klart å stave et varemerket NorweGIAN. Det har jo vært så utrolig mye snakk om Norwegian i det siste.

Er man da inne i et flyforum, og skriver NorweIGAN, så er man enten forferdelig "slö", eller dyslektiker. Det siste kan forsvaras..

Hilsen en som har bodd 8 år i engelsktalende land. Australia, Zimbabwe, Sør(Syd)-Afrika, og USA.

Raise your own standards!

PS.. "et" på norsk har bare en t... I tilfelle du undret..
Flylai
2012-05-05 11:07:03
SV: När går Norwegian i konkurs?
En norrman är väl inte rätt person att lära oss att stava på engelska....
Jan Eliasson
2012-05-05 07:20:38
SV: När går Norwegian i konkurs?
Norwegian är inget lågpris bolag. De kallar sig för lågkostnads bolag. Var ligger skillnaden? Vet faktiskt inte men vad jag vet är att DY inte säljer särskilt billiga biljetter. Och kan de inte sälja billiga biljetter på 737orna så lär det ju knappast bli billigare på deras wetdreamliners;-)

Janne
Sivert
2012-05-05 04:32:22
SV: När går Norwegian i konkurs?
Hoppas dom konkar ganska snart, så jag blir varslad och kan söka mig till ett annat arbete.
Rätta mig om jag har feil!
2012-05-04 21:30:34
SV: När går Norwegian i konkurs?
Jag tycker Norweigan verkar vara ett bra bolag och förstår inte dem som klagar på Norweigan.
Men varför envisas folk med att stava namnet feil?
Lemon
2012-05-04 19:48:19
Långlinjer med Norwegian...kommer dom klara det?
Långlinjena med Norwegian kommer troligen inte bli så billiga som dom säger. För det första brukar antalet lågpriser vara ett begränsat antal per flygning. På det priset ska sen skatter läggas på (vilka inte ens stannar i Sverige), flygplatsavgifter, kostnad för att checka in bagage. Måltiderna ombord lär inte heller ingå i priset. Eftersom de vet att folk måste äta, kan dom ta ett rejält pris för det också. Om det sen blir teknik på planet så kan man få stå där flera dar, tills nästa lediga avgång, vilket det inte lär finnas så många av. Undrar hur länge dom kan locka folk att gå på dessa låga priser?
NorweGIAN
2012-05-04 18:28:42
SV: När går Norwegian i konkurs?
Kan dere ikke en gang for alle, LÆRE dere å stave Norwegian rätt???

Det skrives ikke Norweigan.. Hur SVÅRT får det vara????
Kalle
2012-05-04 17:27:53
Andra kostnader utan social dumping
Då blir det rättvis konkurrens. Stoppa skattemyglet, med egna företag i Gibraltar och på Isle of Man!
Fundersam
2012-05-04 17:07:28
SV: När går Norwegian i konkurs?
Om nu herr Kjos håller vad han lovar ang priser på biljetter till bla Bkk,så ska det bli intressant att se hur Thai kommer svara på den konkurrensen. Kanske kampanjbiljetter året om...
Svar
2012-05-04 16:30:17
SV: När går Norwegian i konkurs?
Norwegian kommer aldrig att konka. Sas försvinner snart och det mesta av deras trafik går till Norwegian, Finnair, BA och Ryanair. Som betalande passagerare bryr jag mig inte om besättningens nationalitet. Det enda som gäller är pris och kvalitet. Bolag med höga kostnader och arbetsskygg personal överlever inte!
!?
2012-05-04 16:14:04
SV: När går Norwegian i konkurs?
Jag påtalade för berörda journalister deras naiva bild av norweigan! Läge att fler gör det så vaknar de kanske!
Rågre
2012-05-04 16:12:58
SV: När går Norwegian i konkurs?
Lottis, behöver inte vara ett lågprisbolag för att man bör ta sej en funderare på
om man skall köpa biljetter långt i förväg.
Skulle du köpa buntbiljett eller årskort på Skyways i dag ?
Sas-Arne
2012-05-04 16:12:00
SV: När går Norwegian i konkurs?
Varför gläds ni bakåtsträvare inte av konkurrens?? Eller tyckte ni det var bättre när det kostade 5000 kr och flyga till Kiruna med den enda operatören Sas vars pilot satt och skrattade hela vägen till banken då han utan att skämmas tjänade dryga 120 000kr/månad. Och icke att förglömma de skamliga pensionsavsättningarna och den obetydliga veckoarbetstiden.
Och varför detta nervärderade tänk om DY och dess personal?? Hur många gånger i historien har inte sas-besättningar strejkat och hållit på? Och hacka på dessa kontraktsfirmor... som trott eller ej, även det skandinaviska storebrorsbolaget gärna utnyttjar..
La Rambla
2012-05-04 16:01:18
SV: När går Norwegian i konkurs?
"lottis": Vill inte på något sätt ifrågasätta din intelligens - men de flesta människor - affärsresenärer så väl som turister, bokar nog sina biljetter mer än 2 veckor innan avresa. Detta oavsett om resan skall ske med ett "lågprisbolag" eller inte. Är man "happy and free", och kan boka nära avgång, så tillhör man nog en minoritet - som både högkostnads- och lågkostnadsbolag kan, och vill, bortse ifrån.

Norwegian kommer snart, inom några månader, att tvingas visa upp att man inte har något "krut i bössan", och, eller, mynt i kassan, och frenetiskt försöka kränga lågprisbiljetter till Asien - för att göra "marknaden" lugn. Detta är ett påtaligt högriskspel som gagnar de få - Norwegians aktieägare!

Kan vi inte redan nu läsa rubrikerna: "Svenskar strandsatta i Thailand", eller: "Svenskar kvar i New York-drömmen - får flyga hem om 4 dagar."?

Ärligt talat, är det inte någon annan som tror att korthuset/sandslottet Norwegian snart har kommit till vägs ände?
lottis
2012-05-04 15:23:33
SV: När går Norwegian i konkurs?
Hur kan folk vara så naiva och dumma att de köper en flygbiljett månader innan de skall åka med ett lågprisbolag, Bolaget kanske inte finns kvar när de skall åka,men samtidigt lever vissa bolag på att folk köper biljetter i förtid,så de har kapital att betala löner med.Skullr vara intressant att se hur de skulle gå om alla köpte biljetter max två veckor innan de skall resa.
Yo
2012-05-04 13:59:52
SV: När går Norwegian i konkurs?
Hoppas han stöter på problem i Norge , inom EU så är det ju bara att köra alla villkor i botten , allt medans ett fåtal sitter och räknar sedelbuntar.
La Rambla
2012-05-04 13:26:47
SV: När går Norwegian i konkurs?
Svenska journalister vill inte "gräva" i detta, då de själva sitter och flyger till Nice för 299 kronor, och tror att det är vad det skall kosta. Sen har de antagligen mage att kräva kompensation för att varken piloter eller kabinpersonal förstod svenska, och för att smörgåsarna tog slut några stolsrader innan där de själva satt.

Svenska journalister vill nog mest skriva krönikor i någon resebilaga, och berätta om hur billigt du kan ta dig till "Rivviääran", eller till den spanska solkusten! Ett litet pittoreskt resereportage om billigaste flyg/boende/mat - utan minsta som helst konsekvenstänkande.

Jag har aldrig flygit med Ryanair, så om det kan jag inte uttala mig. Dock har jag några gånger flygit med Norwegian. Nu är det slut med det - kommer inte att släpa min lekamen ombord på detta flygbolag igen. Ett sätt att sätta ner sin fot kanske? Jag kommer gladeligen att betala, om det nu är så, några hundralappar mer för att flyga med ett flygbolag som har egna anställda, och behandlar de anställda som just anställda....
Johan
2012-05-04 12:32:24
SV: När går Norwegian i konkurs?
Håller med Ior.
Ior
2012-05-04 11:44:06
SV: När går Norwegian i konkurs?
En helt annan historia detta dock, men lite rolig ändå tycker jag -

Aftonbladet skriver om när 787 kom till norge som "Snart kan du åka i lyx till lågpris"

Medan dom norska medierna skriver en annan bild om pilot strejker, skatteparadis mm som en bidragande orsak till "lyxen i lågpris"

Kanske dags för dom svenska medierna att öppna ögonen lite? eller är jag ensam att tycka det?

Först när alla medier öppnar ögonen och skriver den riktiga historien bakom lågpris bolagen då kanske, skatteverket och politiken rycker in och då kanske vi får se lite mer "normala" priser hos lågprisbolagen.
Men vad vet jag...
Pelle
2012-05-04 10:49:43
SV: När går Norwegian i konkurs?

Hur blir det med deras Thailandsatsning, kommer det blia v och när släpper de biljetterna och blir det avgångar från Sverige
La Rambla
2012-05-04 10:40:52
SV: När går Norwegian i konkurs?
Vad tror ni? En seriös analys om framtiden önskas!
Yo
2012-05-04 10:05:05
SV: När går Norwegian i konkurs?
Lite skojigt är det att det blir ett jävla liv när det gäller pilotjobb , att det redan är ett faktum gällande kabin på Norwegian verkar vara passe. Får Hr Kjos problem så flyttar han bara företaget , vips så blev det ett thailändskt bolag ? eller varför inte estniskt .
Nymer
2012-05-04 03:06:47
SV: När går Norwegian i konkurs?
Att så många är så ovetandes, men ändå envisas med att kommentera kring statens inblandning när det kommer till tillskott av kapital för just SAS räkning. Slå upp vad nyemission innebär så förstår Ni. Om inte så avstå istället att skriva något alls. Nivån och kvalitén på diskussionerna blir så dålig/låg att man häpnar när man läser i vissa trådar.

Google is your friend.
La Rambla
2012-05-03 23:46:17
SV: När går Norwegian i konkurs?
Vet inte, sträcker ett finger i luften, och tror att Norwegian är i konken inom 8 månader........
Helge
2012-05-03 21:09:20
SV: När går Norwegian i konkurs?
Nja, det kommer inte ske, sas har ju alltid funnits...
Johan
2012-05-03 20:42:21
SV: När går Norwegian i konkurs?
D:

Dom ger inte bidrag. Staten är aktieägare och skjuter därför in pengar.
Harry
2012-05-03 20:09:22
Till D, det är förbjudet.
Ingen stat får ge bidrag till flygbolag. Ägare får delta i nyemissioner. Finnair, som är delägare i Norwegian, får göra nyemission riktad mot sina ägare, tex finska staten. Norwegian har fått, helt lagligt, ta emot bidrag för att anställa "lärlingar". Inte helt enkelt detta, men att gibraltarupplägg är olagligt borde nog vara uppenbart.
D
2012-05-03 19:08:57
SV: När går Norwegian i konkurs?
Då skall det även bli förbjudet för staten att ge bidrag till flygbolag som går minus!
Harry
2012-05-03 18:39:58
Skattemyndigheterna kan sätta ytterligare käppar.
Det betyder att opinion mot oseriösa "skattefusk"-konstruktioner är mycket viktigt. Dags att även svenska skattemyndigheten vaknar. Även opinion mot subsidier via flygplatser, kommuners reklamkontrakt osv. Ju mera dessa oseriösa arrangemang kommer fram i ljuset, desto mindre accepterat blir det med tex subsidier. Tänk bara: kommuner tecknar reklamkontrakt med flygbolag som sysslar med skattefusk! Vägen fram är debattinlägg, tidningsartiklar, insändare, tv-inslag mm dvs all mediebevakning.
Korkat
2012-05-03 17:49:38
SV: När går Norwegian i konkurs?
Naivt att vänta sig att kontrakt ger anställningstrygghet. Fråga arbetslösa vad deras kontrakt var värda efter att bolaget konkade. Folk är inte så dumma att de betalar överpriser för anställdas bekvämlighet och feta anställningskontrakt.
JP
2012-05-03 16:55:58
SV: När går Norwegian i konkurs?
Ej kontraktspilot m fl.

Om ni utgör er för att vara seriösa och hävdar att era påståenden baseras på fakta så borde ni veta att det pågår förhandlingar inom Norwegian om just kontraktspiloter och anställningstrygghet. Så länge dessa förhandlingar pågår ter det sig tämligen meningslöst att ens spekuklera i några scenarior.

För dom av er som har arbeten som piloter är förhandlingarna i Norwegian oerhört viktiga gör hela branschen. INGEN önskar få RyanAirs upplägg att sprida sig, så den kamp norska facket nu kämpar med gagnar alla om utgången blir nej till kontrakt.

Till deras fördel har EU nyligen fattat en ny lag gällande bastillhörighet vilket sätter käppar i hjulen på bl a RyanAir och Kjos. EU har med andra ord tröttnat på oseriösa aktörer. Bra där !
Kapten
2012-05-03 16:17:08
SV: När går Norwegian i konkurs?
Det är bara att hålla med, det jag undrar över är varför inte journalisterna gräver i detta utan på sin höjd klappar händerna när biljett priserna går i botten.
En fördjupning i vad det egentligen kostar att driva flygbolag vore av stort intresse.
Mvh
Kapten krok
Ej kontraktspilot
2012-05-03 15:42:03
SV: När går Norwegian i konkurs?
Asså seriöst,

Jag är inne här o läser som de allra flesta inom flyget men skriver sällan. Men herre min skapare vilken sandlådenivå detta är emellanåt. Måste man vara bitter SAS-anställd för att tycka det som Kjos och Olearys gör för flyget är genomruttet? Kan någon på DY säga på allvar att dom tycker det är bra att öka antalet kontraktsanställda med slavkontrakt? Förutom Kjos dotter då.

Jag är anställd på ett bolag i Sverige. Jag flyger jet och det är ok betalt men framförallt; jag har en ANSTÄLLNINGSTRYGGHET. Jag har många som flyger som kontraktare med helt sinnesjuka avtal.

Bara för att nämna några exempel:

1. Om den anställde är sjuk i mer än 14 dagar har kontraktsfirman rätt att sparka den anställde.
2. Om den anställde skulle bli förälder finns inga möjligheter till att vara föräldraledig.
3. En klumpsumma sätts in på valfritt konto, inte sällan i ett skattfritt land. Den anställde ansvarar för alla skatter och avgifter. Efter att dessa avgifter betalas är lönen långt sämre än till exempel vår gamla hackkyckling NextJets löner. Långt över hälften av de jag känner tog ut hela lönen utan att betala en krona i skatt. Alla vet att detta förekommer, när får skatteverket reda på det? Dessa piloter är ju trots allt BASERADE i Sverige...

Tro nu inte att jag är bitter på dessa piloter som väljer att betala en halv förmögenhet för att komma in på ett skitbolag som tex Ryan. Nej va fan, jag är ganska övertygad om att många av oss som sitter på bra jobb med bra avtal hade flyt och hade inte vi fått dessa jobb så hade vi säkert övervägt att betala oss in nånstans. Ansvaret ligger alltid hos individen är väldigt lätt att säga men inte så lätt att efterfölja när "alla andra får ju pilotjobb men inte jag, kanske man skulle betala för en rating ändå..."

Nej jag hoppas bara att utredningen som en del skandinaviska myndigheter just nu genomför kring dessa slavkontrakt får konsekvenser för Ryan och dy så att denna snedvridna konkurrens får ett slut.

45-55
undrande
2012-05-03 15:19:04
SV: När går Norwegian i konkurs?
varför börjar inte DY o sas att samarbeta sas flyger dom långa linjerna och Dy dom korta linjerna då skulle vi få ett skandinavisk flygbolag som skulle kunna konkurera. Så flyger sas långlinjerna från arn och inte köpenhamn. skulle inte det va en ide.
La Rambla
2012-05-03 14:35:36
SV: När går Norwegian i konkurs?
Tro det eller ej, arbetar ej för Sas, och har aldrig gjort. Jag är bara en alldaglig lekman som ser saker o ting när det sker framför ögonen på mig. Jag flyger ibland, både med Sas och Norwegian, och kan inte säga att jag, servicemässigt, föredrar det ena eller det andra.

Blir dock förvånad över att se detta "skådespel" som utspelar sig på Norwegian för tillfället. Ett skådespel som likt en påfågel fäller ut sina fjädrar inför "marknaden", som i ren norsk/skandinavisk stolthet köper aktier, hyllar företaget och dess grundare - utan att se att hans affärsidé är delvis höljd i dunkel - men som nu, sakta men säkert börjar framgå i en nykter skymning. Påfågeln får inte alltid njuta av fjäderskrudens prakt - och i just fallet Norwegian så tror jag, lekman som jag är, att vi just nu ser en utfälld påfågelskrud som hänför och förför! Tror på allvar att Norwegian är ett sandslott/korhus som snart kommer att falla.

I bästa fall så kan de starta upp igen, med ett mindre nät och koncept, och på allvar utgöra en konkurrent och ett komplement till det andra stora flygbolaget - som jag inte arbetar för.......
xxx
2012-05-03 14:21:40
SV: När går Norwegian i konkurs?
nä nu tror jag hela norwegian-lobbyn är här. Självklart finns det väl enorma frågetecken kring norwegian och hur det egentligen går för dom?
Insatt
2012-05-03 13:49:23
SV: När går Norwegian i konkurs?
Norwegian är ett gigantiskt FLYME. Stolar säljs på avgångar långt fram i tiden till samma pris som ett kilo blandfärs. Allt för att klara dagens löner och lease.

När expansionstakten snart måste avta kommer hypen runt bolaget att retardera och de finansiella problemen att accelerera.

Vidare verkar det finnas "utvecklingsmöjligheter" vad gäller personalpolitiken. Själv skulle jag inte vilja vara flygbolagschef om jag inte vet vem som sitter i cockpit!

JP
2012-05-03 12:56:50
SV: När går Norwegian i konkurs?
Bäste La Rambla eller wannabee. Låter mer som om du gärna ville ha ett jobb i Norwegian men inte fick det....
pf
2012-05-03 12:47:03
SV: När går Norwegian i konkurs?
Ennå en SAS-sare som inte forstår HVEM som først følger Cimber...og som ennå ikke har fanget opp de nye tider uten statlig (SAS)-ansettelse.
Tanya
2012-05-03 12:06:10
SV: När går Norwegian i konkurs?
Man borde insett att ett sådant inlägg skulle komma från en (tidigare) anställd i SK.
De börjar bli oroliga nu efter Cimber-Stering.

Det är dags att innse att SK är nästa bolag som faller.
Gunnel
2012-05-03 12:03:53
SV: När går Norwegian i konkurs?
Varför skriver du inte direkt till DY och frågar?
Börje
2012-05-03 11:40:03
SV: När går Norwegian i konkurs?
Så otippat att en bitter SAS-anställd skulle skriva ett sådant inlägg samma dag som SAS visar upp skandalösa siffror...
DYke
2012-05-03 10:41:57
SV: När går Norwegian i konkurs?
Hallelujah!!
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev