Tråden startades av: Arlandaflygarn  2012-09-25 21:14:53
Marknadsmässig pilotlön 
Ta bort PC och OPC dvs test varje halvårför att vara godkänd för sitt jobb
av myndigheten, Transportstyrelsen som lyder under EASA.
Ta bort Linecheck,som också lyder under TS.
Ta bort läkarundersökning som också lyder under TS
Ta bort personligt ansvar som pilot, som lyder under Luftfartslagen.
Ta bort Skill Tester, som ovan.
Ta bort att du alltid även på fritiden skall tänka på jobbet.
Ta bort dåligt väder.
Ta bort kontraktspiloter.
Inför fria helger.
Inför tidtabeller mellan kl 8 på morron och 18 på kvällen.
(varför har inte en arkitekt eller en ingenjör 3 skift??), oj vad dom företagen
skulle bli effektiva.
Inför noll kontroll av piloter, låt alla gå på sin egen magkänsla.
Inför bra väder alla årets dagar.
Inför total ansvarsfrihet för piloter och inte som det är idag personligt ansvar
för flygningen.
Inför OB tillägg i stället för att baka in det in lönen, piloter jobbar ca 58% OB tid.
Inför sjömansskatt när man ändå inte bor i sin bostad halva året.
Inför förbud mot piloter som pga egoism dumpar pilotmarknaden för sina egna
behov.
Inför äldre piloter som är TRE/SFE etc att vara stentuffa i alla lägen enl reglerna.
Om allt ovan blir uppfyllt så kanske det börjar likna nåt, då kanske jag kan sänka lönen lite till typ 0.001%

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

2015 !
2015-03-06 19:47:29
SV: Marknadsmässig pilotlön
Man behöver sätta tak.på lönerna:

FO Entry level = 30.000 SEK / Month
FO Experienced = 40.000 SEK / Month
Captain = 60.000 SEK / Month





Cabin crew 22.000 SEK / Month
Purser 25.000 SEK /Month
FR
2014-12-20 13:51:05
SV: Marknadsmässig pilotlön
Vad ska man säga, denna gång är det X som tycker och tänker. Det blir så pinsamt när du skriver om något du inte har den blekaste aning om.

Jag säger inte att Ryanair är drömjobbet, det finns mycket som kan förbättras på Ryanair. Men allt det X skriver är rent skitsnack.

Några fördelar:
1.Kanske flygvärldens bästa utbildning. ( vilket visar sig genom att Ryanair piloter är enormt eftertraktade hos andra bolag om man nu vill byta)
2.Höga krav på kontroller, här slinker ingen kompispilot i mellan om man har en dålig dag i simmen. ( man ser till att standarden och flygtrimmen aldrig sänks)
3.Grym erfarenhet, 850 flygtimmar/år och 500 landningar.

Dessa 3 faktorer leder till branschens bästa karriärsmöjligheter, kapten o instruktör. Detta i sin tur leder till branschens troligtvis bästa löneutveckling.

Sociala, semester och pension betalt. ( Så sluta med tramset att påstå något annat )
Grymt roster, helt oslagbart.

Men nu innan alla tramsiga påhopp vill jag säga att det finns en del negativt också. Framför allt känslan av att du inte har något att säga till om. Det blir alltid som Ryanair vill. Som svensk är det en lite jobbig känsla, men den största fördelen är nog ändå att jobba i ett av de få flygbolagen som verkligen tjänar pengar.
P
2014-12-20 12:57:39
SV: Marknadsmässig pilotlön
www.vadtjanar.se
DoB
2014-12-19 20:46:39
SV: Marknadsmässig pilotlön
Men X du göder alla förutfattade meningar när det gäller FR. Nu är det så här att de där 120 000 € är vad jag får. Sen kostar det massor med mer för FR att ha mig anställd i form av PRSI, Pension osv. Du har fel som de flesta andra som inte själv har koll. 120 000 € gross i lön allt annat betal utöver det. Är det svårt att förstå?
X
2014-12-19 11:24:09
SV: Marknadsmässig pilotlön
Ang Ryan, får mycket i lön men då inkluderas inte social försäkring, pension, lol mm. I Sverige är det nästan 40% av lönen sen ska du skatta. Så 120k E i månaden är inte så mycket om man ska göra allt vitt. Sen att man skulle ha ett "soft" schema är bara BS
Anti dumpning
2014-12-19 08:10:54
SV: Marknadsmässig pilotlön
Att Ryan går skitbra, det vet vi alla.
Det hade de gjort även utan horribla villkor för personalen.
Deras framgångssaga beror ju inte bara på skitvillkor för personalen.
Så visst, vinsten hade blivit mindre men de hade ändå gått bra.
Dumpade villkor är inte universallösningen för framgång.
DoB
2014-12-18 20:17:38
SV: Marknadsmässig pilotlön
Svar till @DoB

Betald semester ,Ok pension, inget att hurra för och betalar LOL själv. Men får å andra sidan 10 000 € om året för besväret att teckna LOL mm. Räcker med råge. Har inga övernattningar mm. Har det ganska bra på jobbet. Max 120 dagar om året jobb. Men du kan ju ta och packa din "over night bag" och dra iväg på en x dagars slita, Enjoy! Jag sparar det där HaHa.
Kalle ritare
2014-12-18 18:49:44
SV: Marknadsmässig pilotlön
Det var någon som undrar varför t.ex arkitekter inte jobbar skift. Det är lite svårt att få till ett möte med kunden och gå igenom ritningar klockan 03 på natten under nattskiftet. Dessutom är utrustningen, en dator och programvara, billigare än ett flygplan. Jag är iofs konstruktör och inte arkitekt men vårt företag delar faktiskt CAD-licenser med kontoret i Bangalore för att kapa kostnader. När de slutar för dagen så tar vi över licensen.
FR
2014-12-18 09:48:13
SV: Marknadsmässig pilotlön
Blir pinsamt när folk uttalar sig om något de inte har en aning om. Som vanligt inte ett rätt när det gäller Ryanair.
Frågan är vad är en skälig pilotlön?
@DoB
2014-12-17 21:50:47
SV: Marknadsmässig pilotlön
Synd att du inte har bra pension, LOL betald semester mm i din lön. FR nej tack! Ha så kul på jobbet haha
Zhetterlund ECAM
2014-12-17 19:34:23
SV: Marknadsmässig pilotlön
TS har ta mej tusan rätt...... Finns tillgång och efterfrågan i jobbet i sej......Alla klarar inte att va pilot......
DoB
2014-12-17 15:43:01
SV: Marknadsmässig pilotlön
Nääe lön i Euro men med valutaeffekt baserad på på min lön om 120 000 € om året så blir det med nuvarande € kurs en löneökning på 140 000 (gross) år sek. Jämfört samma tid föra året. Nice.
Pilot
2014-12-17 13:13:38
SV: Marknadsmässig pilotlön
Vad snackar ni om. Kan inte tänka mig att Ryanpiloterna har lön i SKR.
Jag o alla andra som får lön utanför Sveriges gränser har fått över 10% löneökning sista året. Det tackar vi den svaga svenska kronan för.
Mike
2014-12-17 11:19:17
SV: Marknadsmässig pilotlön
Med tanke på allt annars som saknas med det där lilla lönekuvertet så är det inte bra på FR.
DoB
2014-12-16 22:33:10
SV: Marknadsmässig pilotlön
Jobbar på FR och har nu en löneökning på årsbasis på ca 140 000 sek. Känns bra och det är marknadsmässigt.
Bo i bilen
2014-12-16 07:32:34
SV: Marknadsmässig pilotlön
I en Marknadsekonomi är det devisen Tillgång & Efterfrågan som gäller. Så länge det finns tillgång på piloter som kan tänka sig att jobba "billigt", så kommer lönerna att fortsätta sjunka.
Race to the bortom.


Ps. Virgin Atlantic gör ganska stora förluster. . . . .
a
2014-12-15 23:45:31
SV: Marknadsmässig pilotlön
@Dullan
Håller med, men är bara att inse. De tiderna är förbi. Så man får nog snarare säga, de gick att bygga upp ett bra flygbolag, men det går inte. Bara en tidsfråga innan de anställda på Virgin får anpassa sig efter Norwegians thai löner.
Dullan
2014-12-15 21:06:13
SV: Marknadsmässig pilotlön
Richard Branson har lyckats bygga upp ett framgångsrikt flygbolag utan att mixtra och trixa en massa. Så nog går det.
Ej pilot
2014-12-15 20:04:10
SV: Marknadsmässig pilotlön
Kjosen vore ju snarast en idiot och oduglig som affärsman om han inte gjorde allt som står i hans makt att sänka kostnader och löner.
Alltså åter tillbaka till den fria marknaden.

Hade Kjosen tvingar någon att åka eller jobba för honom hade han på goda grunder kunnat kallas fascist. Ni måste förstå att han gör inget fel.

De dom inte tycker att marknadsekonomi fungerar är varmt välkomna att emigrera till nord Korea.

En del i den fria marknaden är att vi får tycka vad vi vill. Jag personligen tycker att piloter får vad de förtjänar. Pay to fly, vilket skämt.

Jag och alla världens passagerare tackar för billiga biljetter.
P
2014-12-15 19:34:09
SV: Marknadsmässig pilotlön
KalleP: var och en får givetvis agera efter eget huvud men för att marknaden ska bli ok ska man inte ta jobb som har för dåliga villkår. Färre piloter hade varit bra, då hade det inte varit något problem.

Vad tycker du själv? Pay to fly t.ex är det ok?
pierre holmgren
2014-12-15 16:27:35
SV: Marknadsmässig pilotlön
@svar ej pilot, Hmm du giver selv svaret , spørg Kjosen.
Well jeg foreslår polske syersker med tilladelse til at arbejde på polsk løn i Sverige på dispensation fra de svenske arbejdsmarkeds regler eller måske kontor folket skal udsættes for det samme.
ej pilot
2014-12-15 16:13:42
SV: Marknadsmässig pilotlön
Piloter (och alla andra för den delen också) får den lön marknaden tycker att de är värda. Hur svårt kan det vara.

Alternativet är kommunism, eller varför inte ta steget hela vägen till fascism och låta staten helt bestämma vem som får flyga överhuvudtaget.

De som hade haft jobb hade garanterat haft bättre lön, dvs så länge man gör som staten bestämmer. Den stora svaga massan kunde sedan tittat avundsjukt på piloterna när de står i kön till att köpa toalettpapper, om det finns något kvar förstås.

Tyvärr för piloterna håller inte argumentet att det snart händer det en olycka. Det har aldrig varit säkrare att flyga, trots att ni jobbar långa dagar, har för dåligt betalt. Detta gör att vem som helst med pengar kan numera flyga flygplan. Därmed blir marknaden övermättad med nya piloter som är beredda att betala för att flyga.
Ni piloter får vad ni förtjänar, varken mer eller mindre.
Normal
2014-12-15 15:46:23
SV: Marknadsmässig pilotlön
Marknaden är beredd att betala lika mycket som en Thai pilot tar. Så fungerar marknaden. Är det Thai piloter som ska flyga här så är det deras lön som är marknadslönen. Möjligen kan Kineserna pressa det ytterligare något eller om det går att hitta någon bulgar som finns inom EU och underlättar flygningar här.

Enkelt...så fungerar marknaden. Fråga Kjos om det är mer ni undrar.
The Botten Is Nådd
2014-12-15 14:34:50
SV: Marknadsmässig pilotlön
@P
Piloter tänker som alla andra först och främst på sig själv.
Men se vad som skett på Norwegian där 50 piloter miste jobbet, då gick många andra piloter in och erbjöd sig att gå ner i arbetstid för att dessa piloter skulle kunna stanna kvar i bolaget.

Flertalet nya i Norwegian kommer från RyanAir och just kanske därför förstår de vikten av att hålla ihop. De och många andra har lyft blicken och tänker inte lika kortsiktigt längre. Stå enade är det enda som kommer att rädda yrket.
KalleP
2014-12-14 22:12:00
SV: Marknadsmässig pilotlön
Men P hur tänkte du nu da?

Ska den nykläckta piloten avstå ett jobb för att sådana som du dikterar vad som är rimliga villkor eller ej. Du får gärna förklara så vi andra förstår hur du tänker.
P
2014-12-14 20:40:01
SV: Marknadsmässig pilotlön
Största problemet måste ju vara att det finns för många piloter och för få jobb. sedan så är många piloter egoistiska, ger fan i hur branschen utvecklas bara jag får mitt...

Med en brist på piloter som dessutom inte är ego skulle det bli bra.

Med tanke på hur dyrt det är att utbilda sig så borde det bli en brist men verkligheten verkar inte fungera på det sättet.

KI
2014-12-14 20:08:34
SV: Marknadsmässig pilotlön
Dennis fickpingis verkar inte fatta andemeningen med mitt inlägg!! Därför kommer race to the bortom fortsätta....
Överhetsminister
2014-12-14 20:06:15
@dennis runkarn
Är du så dum att du inte ens kan läsa hans två första rader.......,
Dennis Fickpingis-Person
2014-12-14 19:57:33
SV: Marknadsmässig pilotlön
KI! Är du så dum så att du på riktigt tror att några hundra SAS kapteners skatt gör till eller från när det gäller Svenska statens finnanser?
Kl
2014-12-14 19:01:12
SV: Marknadsmässig pilotlön
Vad ingen verkar förstå att ju mindre svenska skattebetalare tjänar desto mindre skatt får vi in. Dvs det blir mindre pengar till skola sjukvård o flyktingmottagning.. Nej vänta inte det sistnämnda. Samhället funkar inte som S o MP vill påskina att pengar bara finns i överflöd! Så för varenda SAS kapten som försvinner försvinner 50000kr i skatt från svenska välfärden! När ska ni avundsjuka jantelags människor förstå detta? Era bidrag kommer från skattepengar!!!!
Joe
2014-12-14 17:46:25
SV: Marknadsmässig pilotlön
Svar H.A. Ja för en erfaren kapten på tung jet är det en rimlig lön.
H.A
2014-12-14 16:43:15
SV: Marknadsmässig pilotlön
21500 USD/månad kan man få som A330 CDR i Kina så allt under det är väl för lite.
Olle
2014-12-14 15:15:00
SV: Marknadsmässig pilotlön
De är slut på lön inom luftfarten....
Fritt fall
2014-12-14 15:07:02
SV: Marknadsmässig pilotlön
Vad Svensson inte förstår är inget är gratis här i världen, och att någon måste betal för den billiga resa de köper.
De som får betala är de anställda.

Läs gärna Fritt fall av Hagesæther, Pål Vegard.

http://www.nrk.no/norge/_-flyansatte-har-ikke-tid-til-a-spise-lunsj-1.11998440
Potatisåkern
2014-12-14 15:00:12
SV: Marknadsmässig pilotlön
Allt över:

40.000 SEK/mån för Styrman
60.000 SEK/mån för Kapten

måste anses som VÄLDIGT bra betalt!
Farbror Blå
2014-12-14 14:50:53
SV: Marknadsmässig pilotlön
Precis som SEB´s VD skall 29 mille vara ett riktmärke
@ Figge Feurling
2014-12-14 11:23:59
SV: Marknadsmässig pilotlön
Tror att TS menar att samhället inte vill betala mer för en flygbiljett än för en bokhylla från IKEA och då skall heller inte den som är pilot ha bättre kompensation eller utsättas för högre krav än hen som snickrar ihop en Billy bokhylla. Hajar du? Dom flesta andra verkar Hajja här.......
Månia
2014-12-14 11:09:20
SV: Marknadsmässig pilotlön
Finns det något yrke som inte är ett service yrke? Allt jobb som utförs mot betalning är väl någon form av service eftersom man inte klarar, kan eller vill göra jobbet själv. Varför jobbar inte arkitekter, ingenjörer, skattekontrollanter m.fl i skift? Varför är det fortfarande självklart att det finns 8-5 jobb med lediga helger och röddagar? Tänk vad effektivt samhället skulle vara om alla som jobbar, förstod att alla yrken egentligen är serviceyrken.
Men det kanske blir så i framtiden?
Kraken
2014-12-14 00:21:40
SV: Marknadsmässig pilotlön
Detta är ett servcice jobb. Då lever man på dom som faktiskt tjänar in in kosing.
En gruv- metall-, eller pappersarbetare ( ex det finns fler) skall tjäna mer än vad dom gör idag.
Jag menar inte att dom skall tjäna mer än en läkare men idag så är debatten så djävla fel.
En industriarbetare kostar mer här än en i Tyskland, ( som tjänar mest), men han/hon tjänar mindre pga skatterna.
Jobben flyr utomland och istället skall vi leva på service.
Vad är det för logik? Stryka skjortor åt varandra. Det funkar inte.
Jetson
2014-08-09 00:12:29
SV: Marknadsmässig pilotlön
Så fort man kan fylla platserna med inhemskt folk på lokala villkor så kommer man göra det. Kolla Kina bara, de vill ha utländska kaptener för att lära upp deras egna styrmän. När det är klart så är man inte önskvärd längre. Finns liksom ingen anledning att betala för en expat om man inte måste.

På hemmaplan kan man ju fråga sig vad som händer när t.ex Rumäner och Bulgarer och andra fattiga länder på väg in i unionen får tillgång till samma billiga krediter som västeuropa åtnjutit (och som jag hävdar har bidragit till situationen som den är idag)? De har full rätt att arbeta här. Deras löneanspråk är långt under vad vi kan matcha ens om vi bodde i en hydda i skogen.

Nä, jag tror att man har all anledning att vara orolig för branschens utveckling de kommande 20 åren. Blir ganska lång återbetalningstid på lånen om det fortsätter i denna riktningen. Men det spelar väl ingen roll. Så länge man får flyga.
Unnamed
2014-08-08 23:40:14
SV: Marknadsmässig pilotlön
Svar Lågprisprofilen.

Som svar på tal så var det ett par stycken seniora kaptener från Sverige som jobbade för Jet Airways i Indien (pendling från London och Bryssel) under några år, fram till för något år sedan. Verkar vara rätt många äldre piloter från Västeuropa och USA som jobbar i Asien och Mellanöstern. Singapore Airlines, Cathay Pacific och Emirates för att nämna några bolag som har eller har haft gott om expats.

Pendeln verkar svänga åt det andra hållet nu, precis som ni är inne på. Vad ska man göra?
P2FLY
2014-08-08 20:10:42
SV: Marknadsmässig pilotlön
Läkare kommer bli nästa lågstatus jobb! Fler och fler utbildar sig till läkare utomlands.Fler unga sydeuropeiska läkare strömmar in till vårdcentraler och sjukhus.Marknaden mättas.Lediga platser finns i Riga och Polens läkarskolor (csn berättigade).Detta gör det möjligt att studera till läkare även för mindre begåvade studenter och alla andra som inte kom in på läkarlinjen i Sverige.De kan uppfylla sina drömmar. Detta är precis som flyget på 80 talet,då 90% kom från flygvapnet.
SV:
2014-08-08 19:21:47
SV: Marknadsmässig pilotlön
Bästa jag läst på länge Lågprisprofilen. Äntligen någon som fattat hur framtiden ser ut. Det gäller inte bara IT och Pilotlöner. Det kommer drabba alla branscher framöver. Globaliseringen är oundviklig och kommer troligtvis (tyvärr) bli början på ett balansskifte inom värden från Väst till Öst. Tills vi blir de med låga löner. Men då lever ingen av oss på den här bloggen.
Lågprisprofilen
2014-08-08 16:11:08
SV: Marknadsmässig pilotlön
Marknadsmässig lön för en pilot är:
Lägsta möjliga lön som någon är villig att arbeta för plus det mervärde som just du kan erbjuda kunden jämfört med denna bottenlön.

Jag arbetar med IT, inom koncernen jag arbetar för så finns även personal i lågkostnadsländer som är minst likvärdig vad gäller utbildning, erfarenhet och teknisk kompetens. Det enda som gör att jag har kvar mitt jobb är att jag förstår kunden bättre och snabbare på grund av mjuka faktorer som min språkliga och kulturella bakgrund, samt erfarenhet.

Nu kommer någon sur kaffeskvättare att påpeka att det är stor skillnad på IT-Indier som trots allt sitter i Indien och utländska flygande som skulle jobba på svenska flygbolag.

FEL! Det finns massor av IT-Indier som arbetar i Sverige på 6 månaderskontrakt och tjänar hälften av sina svenska kollegor. Återigen, det enda som gör att min stol på kontoret inte ockuperas av Nagesh från Bangalore är det mervärde jag erbjuder arbetsgivaren och våra kunder. Fundera på vilket mervärde du själv erbjuder jämfört med din arbetsgivares billigaste alternativ!
Sv geech
2014-08-08 10:58:32
SV: Marknadsmässig pilotlön
Även läkare är ett serviceyrke där många tjänar oförskämt mycket.

Stafett läkare som far runt i landet och debiterar fantasibelopp.

Läkarsällskapet är remissinstans som säger att vi inte kan öka utbildningen i Sverige för då sänks kunskapsnivån.
pierre holmgren
2014-08-08 10:15:07
SV: Marknadsmässig pilotlön
@svar sjokapten , din kommentar er både usmagelig og äkel af årsager du sikkert selv kan regne ud.
P
2014-08-08 08:36:16
SV: Marknadsmässig pilotlön
Som någon på forumet sa, vill man få upp lönerna så får man visa sin bättre sida... jmf polislöner (ingång ca 21 000 sek). Fb inlägg med poliser med vapen sänker trovärdigheten och minskar allmänhetens förtroende. Samma gäller även för piloter. Gå rätt väg när ni vill få upp status och lön, via politiker och fack... sluta beklaga er på Flygtorget... det ger en dålig smak i munnen bara...
geech
2014-08-07 23:33:52
SV: Marknadsmässig pilotlön
Det är ett serviceyrke som all annan service. Att det fanns en tid när det gick överstyr så att en kapten tjänade mer än en CEO är sjukt.
De flesta av er hade tagit jobbet ändå pga en övertygelse (jämför med en präst)
Finns en anledning att SAS är osäljbart pga pensionskostnader och kanske kursar.
För starka och för många fackföreningar är orsaken.
Alla andra yrken har en internationell konkurrens inse det och anpassa er
Flygkapten
2012-10-02 00:58:19
@sjökapten
kryp tillbaka till landgången.se
Fatta Arlandaflygarns egentliga mening.....
Sjokapten
2012-10-01 22:02:25
Att Dunderklumpen
Jag har nog lite daligt minne sa hjalp mig garna, vilket bolag har samst olycksstatestik, Ryan eller SAS........
Ta tåget i stället!
2012-10-01 21:31:26
Passar det inte så!
Passar det inte kan ni ju erbjuda era tjänster utanför flyget! Ingen kommer att sakna er. Det går tretton Biggles på dussinet.
Dunderklumpen
2012-10-01 20:27:09
SV: Marknadsmässig pilotlön
@Passar inte

Jag hoppas du kommer ihåg din kommentar och är nöjd med ditt beslut att alltid betala så lite som möjligt när du sitter där på din Ryan Air-flight och hör motorerna slockna pga soppatorsk nånstans på finalen...
Figge Feurling
2012-09-28 22:22:52
SV: Marknadsmässig pilotlön
Klyftigt skrivet. Varför skulle vi ta bort linecheck? Varför skulle vi införa äldre herrar som är stentuffa som TRE/SFI:er om vi ändå skulle ta bort skilltester enligt ditt förslag i samma inlägg, Arlandaflygarn. Om du är en riktig pilot så skäms jag. Du hjälper allmänheten dra oss alla över samma kam när dom säger att vi är lågutbildade, underpresterande och överbetalda tjockisar, med inlägg som det här.

Skandinaviska piloter skall hålla fanan högt, vara seriösa och hålla sig till det dem kan.

Figge
St.Ikaros
2012-09-28 11:17:34
Pilotyrket ett kall!
Egentligen borde inte pilot vara ett yrke utan ett kall, det ser man också tendenser till om man får tro inlägg här på forumet.
Många unga som verkligen tar det som ett sådant tar också konsekvenserna och jobbar gratis.
Aa
2012-09-28 11:09:01
SV: Marknadsmässig pilotlön
@Nicklas

Ca 21 000 kr före skatt
Onkel Sam
2012-09-28 10:32:08
SV: Marknadsmässig pilotlön
Fattar man ironin i TS inlägg så är det huvudet på spiken...
Folk som totalt prostituerar sej för att få köra flygplan
håller på att rasera hela branschen.
Vart tog all yrkesstolthet vägen......
Nicklas
2012-09-28 08:07:05
SV: Marknadsmässig pilotlön
Vad ligger lönerna på i i Sverige då? Vad har en styrman på nextjet för ingångslön?
ÅÅ
2012-09-28 07:45:27
SV: Marknadsmässig pilotlön
Risktillägg kanske, piloter har betalt för att inte ta risker.
@Tekniker
2012-09-27 22:41:10
@Tekniker
Inte alls... Dom gör ett aktivt val att riskera sitt eget liv.
Vi som piloter ansvarar för hundratals andras liv.
Jag känner stor stolthet att ha det ansvaret, men samtidigt så vill jag vara lämpad att ha just det.
Jag vill vara utvilat, inte vara stressad m.m
Tekniker
2012-09-27 19:29:36
Hur är det med Afganistan?
Svenska soldater som skickats till Afganistan riskerar ju livet! Borde inte dom ha mer betalt än en svensk pilot?
@ Kontraktspiloten
2012-09-27 19:16:58
SV: Marknadsmässig pilotlön
Du svarade på inlägget och vi andra är inte oroade. Vi vet att du prostituerar dig och tar allt som kommer i din väg till vilket pris som helst. Det är tack vare dig som lönerna och tjänstgöringsvillkoren blir sämre. Tack ska du ha.
ZZZZZZZ
2012-09-27 16:48:10
SV: Marknadsmässig pilotlön
Vilken oerhört ointressant tråd. Leve Jante !
H
2012-09-27 13:26:29
SV: Marknadsmässig pilotlön
Har gjort en massa tester före utbildningen samt för att få mitt jobb. Många gallras ut på vägen. Klart man ska tjäna bra då.

Tyvärr har yrket nedgraderats på senare tid. Flygpsykologutbildningen är ju inte längre ett krav och dessutom kräver många operatörer endast att du känner lite folk i bolaget för att få jobbet, inga tester mao.

Jag set det som ett kvalificerat jobb där man bör få betalt därefter. Att man har massa studieskulder och därför behöver en bra lön är ett sämre argument...
Doktorn (igen)
2012-09-27 11:03:56
SV: Marknadsmässig pilotlön
Jag brukar även ha "bakjour" och sitta hemma
I övrigt har jag oftast kontorstider och tjänar mer än den äldsta kaptenen på SAS.
Förvisso har jag lång utbildning, men den var betald med lön merparten av tiden.
Kontraktspilot
2012-09-27 05:08:23
SV: Marknadsmässig pilotlön
Oroa dig inte. Vi tar gärna ditt jobb.
JohnnyB
2012-09-27 02:51:28
SV: Fabriksarbetaren
Och ditt senaste svar är precis det jag tror att trådskaparen ville lyfta fram!
Vi lägger ner miljoner i utbildning
Vi ska kontinuerligt testas
Vi ska kontinuerligt klara hälsotestet... t.ex njursten eller diabetes m.m glöm att du kan jobba igen
Vi har ett extremt ansvar för upp till flera hundra människor hela tiden
Vi ska jobba 16 timmar om dagen, i skift, dag som natt med minimal sömn mellan passen, alla helger året om.
För 20000 i månaden...

Jag klagar inte, men jag tyckte att Fabriksarbetaren fick in en fullträff när han sa att han tjänar mer!
Passar inte
2012-09-27 01:31:57
SV: Marknadsmässig pilotlön
Om jobbet inte passar, eller v.v., är det dags att byta. Pilotlönerna är marknadsmässiga. Som passagerare vill jag inte betala mera för en flygbiljett än absolut nödvändigt.
Tekniker
2012-09-26 23:33:12
SV: Marknadsmässig pilotlön
Med marknadsmässiga löner avses den lön som arbetsmarknaden i övrigt erbjuder en viss befattning.
Fabriksarbetaren
2012-09-26 22:41:04
SV: Marknadsmässig pilotlön
Och då tjänar jag mer än många styrmän också!
Doktorn (igen)
2012-09-26 21:23:35
SV: Marknadsmässig pilotlön
Skrev för ironiskt förut så mitt inlägg togs bort...
De flesta av trådskaparens negativa åsikter om flyget är ingen nyhet så det bör varit känt innan en dyr utbildning genomfördes...
Som jag skrev i tidigare inlägg,
Mc Donalds behöver folk och även ett antal telefonförsäljningsföretag så byt du jobb om du nu helt missuppfattat de faktiska krav på piloten och de väderfenomen som vi i Sverige måste dras med.
Man ska inte deppa och vara sur, miljoner människor lider varje dag i världens fattiga länder. Vi har det otroligt bra även om det ibland kan kännas tungt att gå till jobbet.
fabriksarbetare
2012-09-26 16:06:48
SV: Marknadsmässig pilotlön
Jag jobbar 3-skift så vad yrar du om?
xxx
2012-09-26 15:58:06
SV: Marknadsmässig pilotlön
Sluta spela ovetandes Transportören, den här frågan har aldrig handlat om superlöner, bara möjligheten att ha liknande rättigheter som på andra arbetsplatser!
Transportören
2012-09-26 14:54:23
SV: Marknadsmässig pilotlön
Är du på ngt sätt missnöjd med det du jobbar med byt jobb eller påverka facket till att förbättra villkoren, skyll inte på kollegor som tar jobb på Ryan eller på snåla pax. Pilotyrket är ett serviceyrke man transporterar människor ifrån A-B och liksom andra serviceyrken får man ofta jobba när andra människor är lediga. Många yrken som har olika krav på sig , pilotyrket är inget unikt, många utbildningar som är långt mer krävande än pilotutbildning och många får ta studielån. En del vill få pilotyrket till ngt väldigt unikt för att bättra på sin egen självkänsla och för ett argument till att få en lön som är bättre än bra.
Är man normalt funtad och och har intresset och kan fixa fram pengarna till utbilningen så kan man bli pilot, behövs inga supermänniskor och det vet marknaden och därför så behöver man inte heller betala några superlöner.
Glenn
2012-09-25 23:42:01
SV: Marknadsmässig pilotlön
Jobbar du också på Nextjet?
Arlandatornet
2012-09-25 23:13:19
SV: Marknadsmässig pilotlön
Och vart vill du komma med det här?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev