Tråden startades av: Wilhelm  2016-09-12 14:58:38
LFV/SAAB lurar skjortan av kommuner och staten 
LFV och SAAB har som affärsidé att centralisera landets flygledning till några få centraler och i förlängningen kanske bara en. Ekonomin enligt det statliga affärsverket LFV och bolaget SAAB är att sälja ett nytt system (Remote Tower), teknisk support och operativ flygledning. En fråga jag m fl ställer oss är hur detta ska gå ihop ekonomiskt för de betalande kunderna. Oftast kommuner, stat men även flygbolag, konsumenter och andra näringsidkare. Det finns flera osäkerhetsfaktorer i systemet, affären och andra ekonomiska delar som man inte ska glömma i beräkningarna.

1. Kostnad för systemet, underhåll och ersättning av hårdvara kontra befintliga torn och den teknik som finns och kommer att utvecklas i framtiden för tornverksamhet.

2. Operativ drift och riskerna av att bli inlåst med en leverantör (ny monopolsituation i landet = betydligt högre kostnader över tiden). Många flygplatser i landet kommer ihåg priset för flygledning mellan åren 2000 - 2010, endast LFV tilläts bedriva tjänster, och vilken kostnadsutveckling som drevs innan avregleringen.

3. Redundans = vad händer ifall systemet går ner centralt eller lokalt på en flygplats? Finns det teknisk personal tillgängligt lokalt och på vilken inkallelsetid.

4. Förlorade skatteintäkter för kommuner? Flyttar flygledare med respektive från orten så förlorar kommunen ca 30% skatteintäkter årligen på hushållets inkomster. I vissa kommuner talar vi flera miljoner årligen i endast skatteintäkter. Plus att barn och ungdomar försvinner från kommunen. Även näringsidkare i kommuner en stark köpkraft.

5. Flygplatser i landet går miste om högkvalificerad personal med stor flygplatskunskap. Uppgifter/uppdrag på flygplatserna som lokalt idag ligger på flygledarna, utanför operativ flygledning, försvinner i framtiden. Möjlighet att utveckla integrerade och modernare operationella bemanningslösningar på flygplatser minskar.

6. En kvalificerad verksamhet försvinner från orten och landsbygden.


Vill verkligen kommunala politiker och regeringen delta i utvecklingen att skapa en dyrare, mer komplex flygledning för att sedan såga av grenarna för landets flygplatser, kommuner och näringsidkare?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sixten
2016-10-11 20:15:38
SV: LFV/SAAB lurar skjortan av kommuner och staten
Ja så borde ingen få agera utan att bli ifrågasatt. Kanske därför LFV skall få en ny GD. Ryktet säger att Olle ville vara kvar.
Undrande
2016-09-26 20:54:56
@Sven
Blir det inte en jäv-situation om fd Swedavia-anställda Olle avsiktligt demonterar LFV och Sveriges infrastruktur för att gynna sin förre arbetsgivare?
Sven
2016-09-26 07:38:01
SV: LFV/SAAB lurar skjortan av kommuner och staten
Försvarsmakten har ställt en hel del frågor som LFV inte tänkt på och inte kan svara på. De försöker därför vänta ut det hela och försöka köra över FM. Det viktigaste för LFV o Saab nu är en stor referenskund på hemmaplan så man kan sälja in RTS utomlands. Swedavia är perfekta då Olle jobbat där tidigare och fortfarande har en hel del kontakter kvar.
Undrande
2016-09-25 10:55:50
SV: LFV/SAAB lurar skjortan av kommuner och staten
Har inte försvarsmakten några invändningar emot att flytta samhällsviktig infrastruktur från Gotland?
I tider av uttalat förhöjd hotbild från öster och permanent militär närvaro återupprättad på ön, hade det inte varit smartare att ha kvar flygledare på plats för att kunna möta eventuella förändringar i kravbilden?
Lisa
2016-09-19 17:55:29
SV: LFV/SAAB lurar skjortan av kommuner och staten
Vem blir ny GD och när kliver Sundin av? Hoppas inte att Sundin ställs ansvarig för alla fadäser som LFV gjort sista året. Jag hoppas verkligen att man i kollektivavtals förhandlingarna vill visa personalen att de betyder något för bolaget. Inte bara blunda för allt, ducka och trampa i klaveret hela tiden.
Christer
2016-09-17 18:26:45
SV: LFV/SAAB lurar skjortan av kommuner och staten
Säger en hel del om RTS utveckling när man lägger ner energi på Gävle flygplats. Ska Gävle bli RTS nästa referensobjekt. Jösses, så oseriöst och fel fokus. Tänk vad det ska kosta Gävle kommun när de i ska erhålla flygledning från Sundsvall och/eller Arlanda. Inga billiga AFIS-tjänster som kommunen får finansiera i framtiden. Kanske är det Ahlgrens bilar eller Gevalia som betalar!
Paff
2016-09-15 10:55:57
SV: LFV/SAAB lurar skjortan av kommuner och staten
Mycket bra teknik kan säkert komma från de projekt som är relaterade till RTS. Därmed inte sagt att man MÅSTE använda all denna teknik för att genomdriva förändringar som
...blir dyrare för kunden (finns några trovärdiga beräkningar där detta blir billigare?)
...tar oss ett stort steg bakåt i utvecklingen vad gäller flexibel flygledning
...grundar sig på antaganden som inte är ordentligt utredda
...skapar osäkerhet gällande redundans och därmed en negativ miljöpåverkan som en följd av att flygbolag måste tanka extra bränsle
...enar en hel personalkår i motståndet mot företagsledningen
...inte kan göras ogjorda

Att RTS-lösningen är ett tänkbart alternativ för flygplatser med enstaka rörelser som vill uppgradera från okontrollerat till AFIS/TWR är en sak. Att trycka in flygplatser med militärverksamhet, omfattande VFR-flyg blandat med IFR, korsande banor och kommersiell flygverksamhet i kontrollzonen är något helt annat.

Jag tror att flygledare generellt är för utveckling som gör systemet säkrare, effektivare eller mer lättarbetat. Däremot har vi svårare att acceptera försämringar som motiveras enbart av dyrkandet av nya tekniklösningar och strävan att vinna internationellt erkännande.
Piff
2016-09-15 08:25:23
SV: LFV/SAAB lurar skjortan av kommuner och staten
Ny teknik ska framför allt vara ekonomisk försvarbar och tjäna ett faktiskt syfte. Inte något framtvingat utan en verklig efterfrågan där någon annan betalar utvecklingskostnaderna. Det är lätt att hitta på dumheter när man håller i någon annans plånbok och EU har alldeles för lätt att kasta skattepengar omkring sig utan att ställa motkrav.
Realist
2016-09-15 07:23:40
Re: Fru puff
Teknik ska vara bra för... att den är bra, inte för att den är ny! Det är det väldigt många som har svårt att förstå och populistiskt bränner av salvor om bakåtsträvare och teknikfientlighet.
Fru Puff
2016-09-14 22:15:13
SV: LFV/SAAB lurar skjortan av kommuner och staten
Framstegsfientlighet.
Anton
2016-09-14 06:24:47
SV: LFV/SAAB lurar skjortan av kommuner och staten
Dessutom kommer det att påverka trafiken på respektive flygplats.
1. VFR och all oregelbunden trafik kommer att kastas ut. Detta för att visuella separationer blir omöjliga på dessa små bildskärmar.
2. Man kommer att tvingas avskaffa allt vad VMC-metodik heter och köra allt IMC. Detta pga utebliven visuell separation mellan tex avg/ank. Följden blir längre mellan flygplanen på final och därmed lägre kapacitet på en expanderande flygmarknad.
3. De hjälpmedel man trycker in i ett RTC, uppväger inte det som man tappar med visuell övervakning av luftrum och manöverområde. Däremot skulle den nya tekniken vara till stor hjälp i ett reguljärt torn för att öka säkerhet och effektivitet. Detta väljer man dock bort.
4. Prestige.....Man har snart investerat en halv miljard i projektet och ansvariga skjuter hela tiden upp ansvarsfrågan. Ju längre vi driver desto svårare blir det att vända tillbaka. Även om det blir sämre.
5. Personalpolitiken.....vem fan kan flytta till Stockholm med bibehållen livskvalitet? Byta villan mot en koja? Dessutom har LFV inte visat på någon som helst vilja att stötta de medarbetare som drabbas. Istället föreslår man indragna flyttersättningar!

Summering: Ett prestigeprojekt som lilla LFV skulle låta större aktör driva istället. Köp därefter in hyllvara och kör det på tjänsteställen med max en rörelse åt gången. Herregud....Visby, Malmö, Ume.....helt sjukt! Sluta manipulera rapporter, lyssna på operatörer på tjänsteställen med mycket och blandad trafik. Sluta låta ingenjörer driva något de inte förstår!
Kom in i matchen
2016-09-13 21:26:49
SV: LFV/SAAB lurar skjortan av kommuner och staten
Fast nu är väl just denna användbar herrar flygledare.
Patrik
2016-09-13 12:29:04
SV: LFV/SAAB lurar skjortan av kommuner och staten
Ministerstyre från (S) och en tillsynsmyndighet som inte vågar stå emot. Kommer att kosta flygbranschen åtskilliga miljoner när denna "unika" satsning även visar sig vara överreklamerad och ej användbar. Har hänt förr, eller?
Dr Magoo
2016-09-13 11:59:46
SV: LFV/SAAB lurar skjortan av kommuner och staten
Klart vi ska ha datamaskiner och robotar som styr. Känner igen diskussionen från inköp av "operationsrobotar". Det var ju helt fantastiskt och de flesta politiker trodde det var autonoma robotar som själva utförde operationen. Idag vet vi att många av dessa köptes in av teknikkåta överläkare som tyckte det var roliga leksaker.
Ny teknik ska vara bra för att den är bra! Inte för att den är ny!
sixten
2016-09-12 19:35:16
SV: LFV/SAAB lurar skjortan av kommuner och staten
Idag kan vi läsa att regeringen och oppositionen vill sälja SAS. Är det inte dags att göra samma sak med LFV, medan det finns något värde kvar?
Kommunen
2016-09-12 19:02:22
SV: LFV/SAAB lurar skjortan av kommuner och staten
Svar ja! Man vill ju inte framstå som teknikfientlig o någon som motverkar utvecklingen. Digitalisering ligger dessutom i tiden.
Papa India
2016-09-12 18:19:53
SV: LFV/SAAB lurar skjortan av kommuner och staten
Håller helt med, SAAB mörkar kostnaden för tekniken, LFV sitter i knät på dom, precis som försvaret vad gäller JAS. Vinsten för konsumenterna blir en förlust, både för passagerare och skattebetalare. Dessutom en extrem försämring för flygledarna på de utsatta orterna, att flytta från Gotland till Märsta gör dom säkert inte överdrivet motiverade till att sköta arbetet på en skärm och en extrem skillnad på boendets kvalitet, likartat för dom i Norrland och Linköping? Lika kul som att sitta hemma och spela dataspel, mycket intressant att höra Eurocontrols åsikt efter första tillbudet.

Ryanairs ide' att flyga med en pilot är helt jämnställt med detta ekonomiska jippo!

Det övergripande problemet är våra fullständigt inkompetenta politiker som lägger all sin kraft på sina egna pensioner och vår snedvridna nyhetsrapportering i SVT, Sverige behöver all lycka till för framtiden som finns, tyvärr är det för sent!

Tack för kaffet!
Linkan
2016-09-12 18:07:35
SV: LFV/SAAB lurar skjortan av kommuner och staten
Mindre flygplatser med förhållandevis lite trafik kommer inte att ansluta sig. Det är billigare att hantera flygplatsen på traditionellt sätt.

Man har endast tornet öppet vid reguljär ankomst/avgång.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev