Tråden startades av: Kolbacher  2017-01-06 09:35:12
Gammalt flyplan - Definition 
Gammalt kontra nytt, var går er gräns för när ett trafikflygplan av fabrikat Boeing/Airbus kallas "gammalt". Ofta generaliseras det också, tex hör man dagligen (dock ej av branschfolk) att SAS har gamla flygplan och Norwegian har nya. Hur tänker ni här på forumet som inte verkar arbeta i branschen.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Linkan
2017-01-06 12:08:17
SV: Gammalt flyplan - Definition
Gammalt nytt, det beror helt på ur vilken synpunkt man ser det hela!

Exempelvis:
Norwegian har flygplan med en grundkonstruktion från slutet av 60 talet. Således mycket gamla flygplan. Jmfr. om Volvo fortfarande skulle tillverka Volvo 140 serien med vissa uppdateringar.

SAS har nyare flygplan då de även nyttjar Airbus med en grundkonstruktion från slutet av 80 talet.

Flygplan har normalt en mycket lång livscykel. Men motorerna uppgraderas och byts ut med jämna mellanrum.

KalleSus
2017-01-06 13:03:07
SV: Gammalt flyplan - Definition
Det viktigaste är förstås hur flygplanet är skött.
Säkerhetsmässigt kan ju ett flygplan i princip vara hur gammalt som helst, eftersom alla nödvändiga serviceintervaller innebär att det mesta byts ut under maskinens livslängd.

Sen finns det en ekonomisk livslängd på ett plan, som styrs av en mängd variabler, såsom energikostnader, avskrivningar, ränteläge etc.

I höstas flög jag med en 22 år gammal Airbus 321 från Lufthansa. Jag kan inte på något sätt påstå att den maskinen kändes äldre än den 5 år gamla jag flög med i andra riktningen.
Min åsikt
2017-01-06 14:08:03
SV: Gammalt flyplan - Definition
Jag tycker att man kan räkna DC-8 / Boeing-707 och allt som är tillverkat senare som nya plan=jetmotor. Gamla = DC-7 / Boeing-247 kolvmotor.Sen är det en annan sak att dom blivit tystare mer bränsleekonomiska och datoriserade men i grunden lika. Som någon annan skrev här så beror mycket på underhållet och flygtid.
Diavel
2017-01-06 15:13:52
SV: Gammalt flyplan - Definition
@ KalleSus
Det är väl främst ekonomiska åldern som spelar in, och hur många dyra komponenter man måste byta pga driftstimmar och ålder. Detta avgör väl tillsammans med leasing/ kapital kostnader på nya plan om det är lönt att behålla" äldre flygplan" eller inte.
sv Linkan
2017-01-06 15:59:46
SV: Gammalt flyplan - Definition
Dina inlägg är väl vidlyftiga. SAS ena hörnsten består av Boeing, och kommer så att fortsätta att vara det enligt RG.
A320
2017-01-06 16:33:59
SV: Gammalt flyplan - Definition
@Linkan För info: Konstruktionen av A320, är från mitten av sjuttiotalet.
Första flygning 22/2-1987.
Diavel
2017-01-06 17:36:22
SV: Gammalt flyplan - Definition
@A320 Det där stämmer ju inte, det fanns ingen planer om ett narrowbody airbus flygplan på 70 talet.

sv. @ Linkan Bara för att RG inte för närvarande har planer om att byta ut B737 är ingen garanti för att det inte händer när det är dags att förnya resten av narrowbody flygplaen.
Jon
2017-01-06 19:37:01
SV: Gammalt flyplan - Definition
Sv djevel. Gammelt plan def. Bare se på SAS flåte....der finner du minst 100 eks.
A320
2017-01-06 19:56:34
SV: Gammalt flyplan - Definition
@Diavel Tyvärr har du fel. Airbus började i mitten på 70-talet att titta efter en modell, som skulle ta upp konkurrensen med B727, som då var det bäst säljande planet.
Med erfarenheter från två motors plan (A300), så tänkte man i de banor som sedan resulterade i A320. Med den stora fördelen att den inte var tremotorig, och därmed betydligt bränslesnålare.
sv Diavel
2017-01-06 19:57:58
SV: Gammalt flyplan - Definition
Det är ingen som talat om några garantier. Varken när det gäller Airbus eller Boeing.
Linkan
2017-01-06 21:21:33
SV: Gammalt flyplan - Definition
Första leverans B737 februari 1968.

Första leverans A320 1988.

Airbus A320 är 20 år nyare än B737 det är klara fakta även om ni inte tycker om det.

@Linkan
2017-01-07 01:27:48
SV: Gammalt flyplan - Definition
SAS är omsprunget i mycket, bara under 2016 så växte norwegian förbi SAS i pax antal. Att påstå att 737 är en 60-tals konstruktion? Sista halmstrået? Dagens -800or (vilka SAS har) samt kommande Max har knappt något gemensamt med den 737-100. Du är pinsamt slinkan!
FC flyg
2017-01-07 09:57:53
SV: Gammalt flyplan - Definition
Det man hör dagligen att vissa bolag har gamla flyg och andra nya är bara marknasföringtrick för att få fler passagerare. så fort en ny modell eller version kommer ut på marknaden så är väl allt före den gammalt?
Tänk en helt ny A320 som leverades samma dag som den första A320neo.. Vilken av dessa är äldst.
Snittålder på flottan säger en sak vad gäller bränsleförbrukning men vilket bolag har det äldsta flyget?
Och som kund vill man väl ha en schysst kabin med häftiga fönster som kan dimmas eller Hästens täcke att sova med beroende på vilket bolag man åker med:) vilket rör man flyger i är då ovesentligt.

Allt går väl och vrida och vända på beroende på vilken agenda man har:)
Diavel
2017-01-07 12:44:00
SV: Gammalt flyplan - Definition
@A320 Okej, man började fundera på ett narrowbody flygplan på 70 talet. Det är väl egentligen inte det samma som at kalla A320 en 70 tals konstruktion. Vad jag har fått reda på började konstruktionen på 80 talet, eller?
sv@Linkan
2017-01-07 12:57:30
SV: Gammalt flyplan - Definition
Tydligen vet inte du mycket om flygplan. Det är väl klart att 737 -800 har ganska mycket gemensamt med 737-100. Klart att motorer, har byts ut och FD har moderniserats och vingar har blivit ombyggda.
men själva flygkroppen med jäkligt dårlig plats och ergonomi på FD är samma i grunden som på 60 talet. Varför trordu annars att 737an fortfarande är. så lågbent att man hade svåra problem att placera nya motorer på 737 Max
Linkan
2017-01-07 13:49:57
SV: Gammalt flyplan - Definition
Vad skulle ni kalla en nytillverkad Volvo PV444 om den nytillverkats idag?

Den hade fått vissa modifieringar såsom växelströms generator och liknande detaljer.

Tror ni den skulle säljas i stora mängder?
Fundering
2017-01-07 13:55:31
SV: Gammalt flyplan - Definition
Snart är A320 30år gammal. Är inte det också väldigt gammalt?
Linkans kunskaper om de olika typernas konstruktion, förefaller begränsad.
Att tro att endast Airbus kan modernisera sina modeller, och kalla de NEO förefaller även det som begränsat tänkande. A320 är yngre än B737, men inte särskilt mycket bättre. Bägge fabrikanterna hävdar, att deras senaste modernisering är den mest bränslesnålaste. Det ska bli intressant med kommande fakta.
sv Linkan
2017-01-07 15:52:13
SV: Gammalt flyplan - Definition
Förmodligen skulle den sälja bättre än vad du tror. Den skulle också anses som ny.
Linkan
2017-01-07 15:54:04
SV: Gammalt flyplan - Definition
Både Boeing och Airbus har nya modeller. Boeing med sin otursdrabbade B787, första flygning 2009 och Airbus A350 första flygning 2013, 4 år nyare och inget flygförbud ännu.







Diavel
2017-01-07 17:38:49
SV: Gammalt flyplan - Definition
@ Fundering A 320 Neo familjen säljer bra mycket bättre än Boeing 737 MAX serien, därför att Boeing har nått till vägs ända med vad som går att göra med den här uråldriga konstruktionen.
Därför behöver Boeing att utveckla nytt flygplan från scratch.
B737 var ett fantastiskt flygplan, som sukcessivt har blivit lite sämre varje gång man har re vampat.
A320 Neo är en väsentligt modernera konstruktion som går att re vampa lite till.
Men båda Airbus och Boeing bör se för Bombardier C series og Embraer. Sen kommer ju också Ryssarna, Japan och Kina med helt nya flygplan.
@Linkan
2017-01-07 19:50:39
SV: Gammalt flyplan - Definition
Med timmar på alla modeller från -200 anser jag mig själv ha koll. Jag skulle kunna gå in på detaljnivå på exempelvis rlsystemet med tror jag skulle tappa dig på vägen så lönlöst. Det är du som har dålig koll och är bara pinsam här inne.
A320
2017-01-07 20:03:37
SV: Gammalt flyplan - Definition
@Diavel Var har du den informationen ifrån?
sv Linkan
2017-01-07 21:35:45
SV: Gammalt flyplan - Definition
Hur många 350 är levererade, knappt 50.............? 787 över 500, därför den mest testade maskinen "ever"och den bästa.
Diavel
2017-01-07 23:47:17
SV: Gammalt flyplan - Definition
@A320 från Airbus hemsida...

Om du menar vartifrån jag har mina åsikter när det gäller B 737/A320 är det mina egna erfaringar
A 320 är et väsentligt modernare flygplan än B737
Sv @Linkan
2017-01-08 09:40:06
SV: Gammalt flyplan - Definition
Men enligt Amerikanska myndigheter är alla B737 godkända med samma typcertifikat. Det betyder att i grunden är B737 i stora delar lika den första godkända B737:an. Självklart har detaljer ändrats, nyare motorer är ett tillägg/mindre ändring. Även helt nya typcertifikat kan ha godkännande för olika motoralternativ.

Hade dagens B737 varit ett helt nytt flygplan skulle det ha ett nytt typcertifikat och inte benämnts B737.

Vad än du uppfattar eller hävdar är typcertifikatet för alla B737 i grunden från 60-talet.

D.V.S Grundkonstruktionen är ca. 50 år gammal!
sv Sv @Linkan
2017-01-08 12:33:56
SV: Gammalt flyplan - Definition
Det är väl ingen som påstått något annat. FAA's sk. "grandfathers right" är tämligen generösa. Om du tycker att ombyggda vingar och motorer, är detaljer får stå för dig.
Dessutom är det mycket nya material även i skrovet. Jämför kabin och FD med de tidiga B737. Förövrigt gäller samma sak även Airbus.
Ja, A320 är yngre än B737!
@Linkan
2017-01-08 18:50:05
SV: Gammalt flyplan - Definition
Med samma typcertifiering så måste cockpit se "likadan ut. Exempel ville Boeing ändra utseendet på throttlekvadranten då ex trimhjulet inte längre var en nödvändighet. Men för att behålla samma raring fick man nej. Första 73an som kom hade inte ens autothrottle och vad som sitter bakom alla "likadana till utseendet" knappar i taket skiljer sig som natt och dag. Sen kan det där med common rating diskuteras. Att 777 och 787 är samma är ett skämt, inte mycket alls som är gemensamt.
Mekaniker
2017-01-08 19:00:57
SV: Gammalt flyplan - Definition
Inte en reservdel i de först B737 är godkända/passar i de som tillverkas idag.
Frank
2017-01-08 23:13:12
SV: Gammalt flyplan - Definition
Åkte/flög med SAS 320 neo förra veckan. Upplevde den som väldigt tyst....-kanske är det bara bättre isolering? Upplevde också att motorstarten tog lång tid?! Kanske nån "miljövänlig" variant - eller något som sparar motorerna. Är det någon annan som vet om jag har rätt - eller var det bara inbillning?
NotSAS
2017-01-09 09:37:18
SV: Gammalt flyplan - Definition
Med er tanke skulle ju MD80 vara ett nytt flygplan, började byggas på 80talet. Visserligen en utveckling från DC9, men en helt ny certifiering. Så inte så många flygbolag som flyger Nya moderna MD80.
A/P
2017-01-09 12:00:04
SV: Gammalt flyplan - Definition
NEO:n behöver 5min mot "gamla" 320:n 3min för att starta upp motorerna.NEO:s motorer är mycket tystare speciellt om du sitter framför motorplaceringen.Den viner mer mot "gamla" som har ett hårt ljud.
Snö
2017-01-09 13:45:48
SV: Gammalt flyplan - Definition
Häftig diskussion, de flyger väl inte många 737 från 60 talet mera ute i världen. Ni mins de med långa rören under vingarna. Lufthansa flög med dom ännu på 90 talet.

De går att flyga med äldre plan men det blir ju lite krångligare ju äldre planet blir. Sterling flög ju länge med caravellen till.ex
Frank
2017-01-09 18:07:37
SV: Gammalt flyplan - Definition
Tack A/P för svar - då var det alltså inte inbillning vad gäller motorstarten. Jag satt längst bak - och upplevde ljudet i kabinen som väsentligt lägre än i gamla 320.
Oldtimer
2017-01-09 18:29:08
SV: Gammalt flyplan - Definition
Flög i slutet av 60-talet med Conair DC-7, Arlanda - Las Palmas. Det var mycket flygning för pengarna.

Och flög idag med ett enmotorigt flygplan från mitten av 60-talet.
Tom
2017-01-11 16:17:37
SV: Gammalt flyplan - Definition
SAS LN RKP, Airbus 340, är gammalt.
Gg
2017-01-14 06:41:25
SV: Gammalt flyplan - Definition
Gamla plan = lower safety.
Viktoria
2017-01-14 19:05:05
SV: Gammalt flyplan - Definition
Nya plan = lower safety.

Jmfr B787 flygförbud strax efter introduktion.
Äldre beprövade flygplan = hög säkerhet!

Det är sanningen!

Not Viktoria
2017-01-15 13:12:21
SV: Gammalt flyplan - Definition
A 20 year old A340, soon ready to be retired, is not as safe as an advanced, modern Boeing 787, thats a fact.
sv Viktoria
2017-01-15 15:32:19
SV: Gammalt flyplan - Definition
Kan du utveckla vad som är säkerhet. Det var en tid då faktiskt även A340 och A330 var nya ( fast det var för länge sedan). Då var de alltså med ditt resonemang lower safety plan. Är A350 också ett i ditt resonemang ett lower safety plan?
@ Viktoria
2017-01-15 16:46:10
SV: Gammalt flyplan - Definition
Så du skulle hellre flyga med DC-10 till New York över Atlanten istället för Dreamliner? Kolla upp de äldre planens krasch-statistik så ska vi se hur säkra du tycker de är...
Sv Not Viktoria
2017-01-15 16:52:51
SV: Gammalt flyplan - Definition
A340 är ett mycket säkert flygplan.

B787 har inte visat sig på styva linan med alla problem som varit. Inkluderande ett flygförbud i månader strax efter introduktionen. Detta har inte hänt något annat flygplan i modern tid.
Att inte en katastrof inträffade med B787 var enbart tur.
Flygförbud i månader strax efter introduktionen!!!!!!!!!!!!!

Flygplan som underhålls på bästa sätt är betydligt säkrare än ett nykonstruerat flygplan i början av sin livscykel.

Även B777 hade vissa problem i sin ungdom.

Livscykeln för flygplan är ca 20-30 år.

@Sv Not Viktoria
2017-01-15 19:59:54
SV: Gammalt flyplan - Definition
Du menar alltså att Airbus plan, är undantagna ditt resonemang.
Dessutom kan jag informera dig om att Airbus har 25 år som design life för sina "plan".
Vi får väl också se hur det går för A350. De verkar ju att ha problem med leveranser.
Ca 50..........levererade.
Viktoria
2017-01-16 09:48:02
SV: Gammalt flyplan - Definition
Varje nytt flygplan belastas med barnsjukdomar mer eller mindre. Dessa blir åtgärdade med tiden. Desto större förändringar desto större risk för problem.

B787 var Boeings första nykonstruktion på 10 år med i grunden mycket nytt.

B787 tre år försenad med flygförbud i tre månader strax efter introduktionen slår tidigare rekord.

Läs om B787 a legacy of delays
https://www.cnet.com/news/boeings-787-dreamliner-a-legacy-of-delays/

Om tio år så är antingen alla problem lösta eller produktionen av B787 avslutad.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev