Tråden startades av: pf  2017-03-17 08:36:34
Propell løsnet fra Saab 340 i Australia 
Vi får håpe det var den ene gangen !

Ref. http://www.canberratimes.com.au/nsw/passenger-planes-propeller-shears-off-in-midflight-forcing-emergency-landing-at-sydney-20170317-gv0i1c.html

Får det er vel neppe noe med konstruksjonen etc som sier at det skal skje igjen ?

Rex Airlines har 55 340's

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Gutten
2017-03-17 19:09:24
SV: Propell løsnet fra Saab 340 i Australia
Forstar ikke din frage, dette var nok en birdstrike (fagelkrokk)
Roger A
2017-03-17 21:12:36
SV: Propell løsnet fra Saab 340 i Australia
Är det fråga om Airbus 340 så har ju dessa fyra motorer och om en "lossnar" återstår det ännu tre fungerande motorer vilket är fullt tillräckligt. Det är ju värre för tvåmotoriga plan.
Linkan
2017-03-17 21:14:42
SV: Propell løsnet fra Saab 340 i Australia
Bristande underhåll!
Hightech
2017-03-20 16:23:03
SV: Propell løsnet fra Saab 340 i Australia
Tror utredningen kommer att visa på utmattningssymptom i växellåda eller propelleraxeln
sv Linkan
2017-03-20 18:52:41
SV: Propell løsnet fra Saab 340 i Australia
Linkan har redan klurat ut orsaken.
Rolf
2017-03-20 18:55:14
SV: Propell løsnet fra Saab 340 i Australia
Fortsätter motorn att gå även om propellern lossnar?
pf
2017-03-20 19:05:15
SV: Propell løsnet fra Saab 340 i Australia
Australia har, i følge mine kilder der nede, et meget oppegående CAA.

De følger veldig godt med, og har veldig mange folk i "felten" som tar mange uanmeldte inspeksjoner.

Bristende underhåll, njet !

Greasemonkey
2017-03-21 01:44:23
SV: Propell løsnet fra Saab 340 i Australia
Har hänt en enda gång tidigare, och det var ochså höger propeller den gången. Den landade i en av dom stora sjöarna i norra USA. Jag känner dom som letade i veckor med undervattens sonar för att hitta den då.
A Saab 340A, registration N146CA, had lost the right hand propeller on Nov 21st 1991 following engine (CT7) vibrations. The NTSB concluded in their final report then: "A FATIGUE FRACTURE ON THE PROPELLER SHAFT, THAT ORIGINATED AT A SUBSURFACE SLAG INCLUSION, WHICH REMAINED IN THE MATERIAL USED TO MANUFACTURE THE SHAFT."
340 pro :D
2017-03-30 10:07:50
SV: Propell løsnet fra Saab 340 i Australia
Mest troligt samma orsak denna gången som förra i USA.
Man kan se på bilder att propelleraxeln har gått av, så mest troligt materialfel vid tillverkning av axeln.
REX har bytt 5 st propellerväxellådor till som har propelleraxel från samma tillverknings serie.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev